هدایت شده از شعله ی طور
باز نشر
♦️گودالِ ناپیدا♦️
چه بگویم...
از آن استیلا و از آن اقتدار بی نظیرت در وصول عاشقان به آن حقیقتِ مکتومِ مکنون
یا بگویم از آن نفی تحیرآمیز خویشتن و به یادگار گذاشتن آن سوز بی کران در سپهر تاریخِ فنا،آن جا که فرمودی لایوم کیومک یا اباعبدالله و به وسعت گریه های ابدی نمک منتشر در روضه های حسین گشتن
یا بگویم آن قصه ی عجیب شیرین پر طراوتت که رقابتت با حسین علیه السلام بر سر این بود که اتصال نسبی خویش با امیرالمومنین ع را با گفتن ابالحسین ابالحسین نفی نمایی و حسین که تو امام او گشتی هم در این قبال امیرالمومنین را ابالحسن خطاب میکرد.
چه طوفان محیرالعقولی در شکستن خویشتن در تو برپا بود.
و آیا بگویم از آن اختناق خونین بی حد که تو را چون شاهد آن در آن کوچه های بی پایان گشتی ، غریق پرده مظلومیت ابدی نمود.
باطن ها تو را در چه گودالی ذبح نمودند که قصه ی عاشورایت در کمون هستی باقی ماند و کمتر گوشی قصه ی تلخ آن را بر جانش چون حسین با خون و گوشت بر پیکره ی هستی اش در هم آمیخت؟
تو کیستی که جز سالکین راه یافته قدر تو را نمیدانند.
اصلا انگار نیستی از بس که هستی و این همان توصیفی است که اهل حقیقت از حضور الله در میانه ی ادراکات ترسیم نموده اند.
چه رازی میان تو و مادرت نهفته است که هر کس اگر به نهان فاطمه سلام الله علیها راه یافت باید از چشمه های حقیقت تو سیراب گردد.
چقدر من بی توجه به تو بوده ام....
برایم ثابت شده است و این را به وسعت فلک فریاد میزنم که رابطه ای عمیق میان تکثر در توسل به تو و تعجیل در ظهور اباصالح پدر مهربانم تکوّن یافته است.
شما پرده های غیبت از حقیقت بی کران اهل بیت هستید و این پرده ها با تعدد و تکثرِ توامان با عمق کنار خواهند رفت.
یادم نمیرود قصه ی آن جوانی که بعد از توسلاتی عمیق در جمکران به او فهمانده بودند به غریب ترین اهل بیت امام مجتبی توسل کنید.
تو آن راز مکتوم در میان اهل بیت و اصحاب خمسه هستی که از شدت ظهور بی رنگ بی رنگ در پرده ی اوهام ما درک میشوی.
اما تو معروف ترین به کرم بوده ای و هستی.
من هزار هزار عذر در پیشگاه تو بیاورم باز عذر بی توجهی ام به تو نخواهد شد.
از تو میخواهم مرا وارد جرگه متوجهین به ساحت بی کرانه ات کنی که فهمیده ام تو آن سرّ مکنون ازلی هستی که هر آنکس را که بخواهند سیراب از توحید کنند باید پرده ی غربت و غیبت تو در وجود او کنار رفته باشد.
مرا دریاب
من تو را از مادرت میخواهم...
دعاگوی غریبان جهانم
و ادعو بالتواتر و التوالی
#امام_حسن_مجتبی_ع
♦️المکتوبات فی النجف الاشرف
@m_h_esfahani
چه بسا بنده ای را مریض کنم و در اثر آن ، نماز و خدمات او کم گردد ، اما صدای او در حالت غم و اندوهش ، نزد من محبوب تر و دوست داشتنی تر از نماز نماز گزاران باشد.
عده الداعی -احمد بن فهد حلی
♦️تذکرة الاولیاء
@tezkar
#ماه_مبارک_رمضان
#نماز_شب
🔻استاد محمد تقي فياض بخش:
به کسانی که در شبهای ماه رمضان نمیخوابند توصیه میشود که #نماز_شب را به کیفیتی که رسول خدا صلی الله و علیه و آله انجام میدادند به جا آورند؛ یعنی چهار رکعت از #نماز_شب را بعد از نیمهٔ شب بخوانند و در اول ثلث پایانی شب چهار رکعت بعدی را به جا آورند و سپس سجدهای نسبتا طولانی به مدت تقریبا نیم ساعت داشته باشند، که اقرب حالات عبد در ارتباط با پرودگار، حال سجده است، و در آن حال برای خود و دیگران دعا کند و اذکار مناسبی را که وارد شده بخوانند، سپس برای نمازهای شفع و وتر برخیزند، و بعد از #نماز_شب سحری میل کنند.
کسانی که شب را استراحت میکنند نیز برنامهٔ خود را طوری تنظیم نمایند که زمان #نافله_شب آنها قبل از تناول سحری باشد.
♦️تذکرة الاولیاء
@tezkar
بعضی بزرگان فرمودند قرآن با نامحرم سخن نمیگوید نامحرم کسی است که با قرآن محبت ندارد رابطه ندارد اگر هم یک موقعی باز میکند از روی بی میلی است این نامحرم است مشتاق نیست لذا سعی کنیم عطش پیدا بکنیم به قرآن هر چقدر عطش ما شدید تر باشد که وقتی قرآن را باز میکنیم احساس کنیم که دوست داریم و قبل از آن که خسته شویم جدا شویم که با یک حال خوشی از قرآن جدا شده باشیم
♦️ تذکره الاولیاء
@tezkar
شب های قدر
یکی از خصوصیات مرحوم آیه اله شاه آبادی، توجه مخصوص ایشان به شبهای قدر بود و جمعیت انبوهی برای شبهای احیای ایشان می آمدند. حتی در حیاط و صحن مسجد می نشستند و از مراسم احیای ایشان بهره می بردند. خصوصیت آقای شاه آبادی هم این بود که فقط خودشان احیاء را برگزار می کردند و به هیچ وجه آن را به دیگری واگذار نمی کردند. احیایی که ایشان می گرفت واقعاً بی نظیر بود. در هنگام سخنرانی و خواندن دعای ایشان، گویی در و دیوار مسجد هم به گریه درمی آمدند
عارف کامل، ص 92
#شب_قدر
@tezkar
در روایت هست که شب قدر،قلب ماه مبارک رمضان است.
یکی از توصیه ی های مهم بعضی از بزرگان، سه مرتبه خواندن سوره ی دخان در لیالی قدر است...
♦️کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
باز نشر
(در انتشار همراه باشید)
هو العلی العظیم
♦️اذن دخول شب قدر
شاید اگر درشب نوزدهم و شب بیست و یکم سجده ای نسبتا طولانی داشتیم و با صدیقه ی طاهره سلام الله علیها تکلمی باطنی توامان با اشک داشتیم و در این میانه وصول به باطن امیرالمومنین علی علیه السلام را طلب کنیم در شب بیست و سوم ماه مبارک از باطن امیرالمومنین سلام الله علیه ما را وارد باطن فاطمه سلام الله علیها و درک لیله القدر بنمایند.
شاید که توانستیم این دوبزرگوار را در این سه شب مجاب کنیم که حقیقتا تشنه کام ورود در منظومه ی حقیقتشان هستیم.
این شبها شب های نا امیدی نیست، شب امید و حرکت و باور به توان ولایت کبرای الهیه در وصول انسان غرق شده و محصور به اشارتی از ابروان صاحب این لیالی است.
یا علی!
تو همان تجلّیِ ایزدی ، که فراز عرشی و لا مکان
خبری ز گردش چشم تو ، حرکات گردش آسمان
دهد آن فؤاد و لسان تو ، ز فروغ لوح و قلم نشان
تو که ردّ شمس کُنی عیان ، به یکی اشارهی ابروان
دو مُسخّر آمده مِهر و مَه ، هله بر هلالِ تو یا علی
پ ن: توسل به فاطمه ی زهرا سلام الله علیها را از گودال قتلگاه آغاز کنید...
🔻المکتوبات فی النجف الاشرف
@m_h_esfahani
🔻تقاضای رسیدن به کمالات صالحان در شب قدر
واکتب لی ما کتبت لاولیائک الصالحین...
حضرت آیت الله سعادت پرور (اعلی الله مقامه):
اگر واقعا خوانندگان [دعا] لیاقت آن چه را که خداوند به صالحان عطا فرموده، نداشتند و نمی توانستند در این جهان به ویژه در لیلة القدر بدان نایل گردند، درخواست فوق بی معنا بود.
البته روشن است که هرگز به گزاف و بدون شایستگی نمی توان به کمالات صالحان رسید...
بنابر این از این درخواست در واقع تقاضای ظهور آن چه خداوند با تعلیم اسم های خود به انسان و آفریدن او بر اساس فطرت توحیدی در خمیره ی وجودی او نهاده اراده شده است.
نور هدایت؛ ج ۲؛ شرح ادعیه ماه مبارک رمضان؛ ص ۵۳
تذكرة الاولياء(كلمات و احوالات بزرگان اهل معرفت)🔻
@tezkar
تذکره الاولیاء
باز نشر (در انتشار همراه باشید) هو العلی العظیم ♦️اذن دخول شب قدر شاید اگر درشب نوزدهم و شب
این کار فراموش نشود بزرگواران.
از همگی التماس دعا
4_5782951487269246915.mp3
3.39M
فضیلت شب قدر و ذکر وقایع شهادت امیرالمومنین صلوات الله علیه
#مرحوم_آیت_الله_شیخ_جواد_کربلایی
♦️ تذکرة الاولیاء
@tezkar
16.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا صاحب العجائب
دیگر رسید لحظه ی فردای بی علی
پوچیم و هیچ ما پس از این،مای بی علی
ای کاسه های شیرِ به صف ننگ بر شما
گَر از علی کنید تمنای بی علی
مُرغ از قفس پرید ندا داد جبرئیل
اینك شما و وحشتِ دنیای بی علی
قرآنِ بی علی ثمرَش ابنِ ملجم است
دارد خطر تالوتِ هر آیه بی علی
بوی شکافِ کعبه گرفته طوافِ ما
باید گریخت وَرنَه ز هَر جای بی علی
جز یاعلی مگو و مَدد از جهان مجو
شیطان نشسته در پَسِ هر یای بی علی
با یاعلیست گَر دَمِ او زنده می کُند
بی معجزه ست هر دمِ عیسای بی علی
رَمزِ شکافِ کعبه و دریا علیست ، پس
غرق است بینِ حادثه موسای بی علی
در عین و الم و یا همه ی درس ها گُمند
بیهودگیست مَشقِ الفبای بی علی
ما را خدا ز زُهدِ ریا بی نیاز کرد
دلخوش بمان تو شیخْ به تقوای بی علی
♦️تذکرة الاولیاء
@tezkar
گریه شب های قدر شهید سید اسد الله مدنی
شب ۲۱ ماه رمضان بود. شهید مدنی سخنران جلسه بود. جلسات ایشان که با گریه همراه بود. اما این جلسه سراسر ناله و زاری بود
وقتی که چراغ ها خاموش شد.
فرمودند: در این شب اگر همه شما از گناهان تان توبه می کنید، من آمده ام از عبادت هایم توبه کنم. قبلا خیال می کردم این عبادت ها برای خدا بوده اما الان می بینم که توهین به محضر خداوند بوده.
خدایا از من درگذر. الهی العفو.
آن شب آقا با صدایی لرزان زار می زد و همه را منقلب کرده بود.
راوی: حجة الاسلام بروجردی
کتاب سید اسد الله؛ خاطراتی از شهید سید اسد الله مدنی، صفحه ۲۳٫
@tezkar
قسم به وعدهی شیرین «مَن یَمُت یَرَنی»
که ایستاده بمیرم به احترام علی
♦️استاد آیت الله جاودان: جان دادن سخت است اما به استناد روایات محبین و شیعیان امیرالمومنین علیه السلام در هنگام جان دادن مثل زنانی که محو جمال یوسف بودند و انگشتان خود بریدند ؛ جان می دهند و محو جمال امیرالمومنین اند.
♦️ تذکرة الاولیاء
@tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
24.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حقیقت زلزله
♦️المحاضرات فی النجف الاشرف
@m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دغدغه ی بعضی از اولیای الهی در شب قدر
به نقل از علامه حسن زاده ی آملی ره
♦️تذکرة الاولیاء
@tezkar
♦️توجه به بین الطلوعین شب قدر |
▫️سیّد هاشم حداد رضوان الله علیه: احیاء شب قدر را باید تا طلوع شمس ادامه داد، چون برخی مواهب را بین الطّلوعین تقسیم می کنند که اگر انسان بخوابد از آن محروم می شود.
🔺کانال تذکره الاولیاء @tezkar
جمعه آخر ماه رمضان
شیخ صدوق از جابربن عبدالله انصاری روایت نموده که: رفتم خدمت حضرت رسول صلوات الله علیه در جمعه آخر ماه رمضان چون نظر آن حضرت بر من افتاد فرمود که ای جابر این آخر جمعه ای است از ماه رمضان پس ان را وداع کن و بگو:
"اللهم لا تجعله آخر العهد من صیامنا ایاه ،فان جعلته فاجعلنی مرحوما و لا تجعلنی محروما"
خدایا این را آخرین دوران روزه داری ما در آن قرار مده و اگر قرار دهی پس مرا بخشیده شده و رحمت شده بگردان و محرومم قرار مده.
مفاتیح الجنان
@tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منزلت انسان
@m_h_esfahani
♦️ چشم پوشی از خطای همسر
ای عزیز! تو که در سر هوای وصال حضرت جانان- جل جلاله- را داری، در سلوک با همسرت باید «خُذِ العَفوَ» پیشه سازی تا از رحمت رحیمیه الهی برخوردار گردی و غفرانش شامل حالت شود که او خود فرموده است: «اگر عفو کنید و چشم بپوشید (خدا شما را می بخشد) که خداوند بخشنده و مهربان است». « وَ إن تَعفُوا وَ تَصفَحُوا وَ تَغفِرُوا فَإنَّ اللهَ غَفُورٌ رحیمٌ».
سلوک_با_همسر ، ص صد و چهل و پنج
♦️تذکرة الاولیاء
@tezkar
ظرائف سلوکی
از کسانی نباش که در روز قیامت ، قطره خونی به سینه ات افتد و پس از پرسش از علت آن خون ، پاسخت دهند : تو به ظلم ظالم راضی بودی ، پس تو نیز امروز در ظلم او شریک خواهی بود !
ای دوست ! لااقل جهت دفاع از حق ، چند دقیقه قدم زدن را از مظلومان دریغ نکن !
اهل آخرت ، همانگونه که پروردگار به بنده هایش نظر می کند ، به بندگان نظر می کنند. ( حدیث معراج )
چه طور ممکن است که داعیه ی اهل آخرت بودن را داشته باشی و کشته شدن مظلومانه ی میلیون ها انسان ها را حق آنها بدانی ؟!
آری سالکین واقعی کسانی هستند که با زبان روزه ، در گرما و سرما جهت دفاع از حق به راهپیمایی روز قدس مشرف می شوند.
و این را بدان ! خداوند دین خود را حفظ خواهد کرد لکن باید دید آن را به دست چه کسی حفظ می کند !؟
♦️ تذکرة الاولیاء
@tezkar
استاد شیخ جعفرناصری:
🔻خدا آيت اللّه مير جهاني را رحمت كند؛ اواخر عمرشان يكي از چشم هايشان را عمل كردند و ايامي بود كه تازه روي آن چشم را بسته بودند، آن يك چشمشان هم ضعيف بود؛
خدمتشان رفتيم، مي گفتند: دكتر به من گفته ديگر كار علمي و مطالعه نداشته باش. من هم كارهايم را ترك كردم و فقط روزي ده جزء قرآن مي خوانم و آن را نمي توانم ترك كنم.
تازه این رویه ایشان در غير ماه رمضان بود...
♦️کانال تخصصی کلمات و احوالات اهل معرفت و بزرگان عالم اسلام
@tezkar
♦️دعای سحر |
▫️ آیت الله پهلوانی میفرمودند ، از علامه طباطبایی پرسیدم ، اسم اعظم پروردگار چیست ؟! ایشان فرمودند : بهاء
▫️از دیگر شاگردان این مکتب ، تفسیر این جمله علامه طباطبایی را جویا شدم ؛ ایشان فرمودند : بهاء در دعای سحر دو معنا دارد ، اول درخشش و دوم هر آنچه که پروردگار دارد و به تعبیری یعنی همان سید الشهدا سلام الله علیه !
▫️عرض کردم چگونه ؟! فرمودند : سید الشهدا علیه السلام هر چه داشت ، در راه خدا داد و پروردگار فرمود : من هم به همین خاطر ، هر چه دارم به تو خواهم داد ! لذاست که می توان گفت : بهاء یعنی وجود مبارک سید الشهدا علیه السلام.
▫️عزیزان ؛ خواندن دعای سحر را در این شب ها از دست ندهید .
▫️علامه طباطبایی فرمودند : این دعا جزو معدود دعاهایی است که در آن طلب حور و قصور نشده است !
پ.ن : خواندن این دعا در قنوت نماز وتر نماز شب مطلوب است.
🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رقیقه ها
♦️المحاضرات فی النجف الاشرف
@m_h_esfahani
سالک إلی الله که مشتاق لقاء او و نظر به وجه کریم اوست و این فیض را فوز عظیم می داند و دوای درد خویش را در وصال به قرب او و لحوق به عزّ نور او می بیند،به این نکته پی می برد که اگر حجابها را کنار بزند،و اگر از اسارتها آزاد گردد،و اگر منقطع از اغیار باشد،و اگر از مرتبه أسفل السّافلینی خود هجرت کند،و اگر در حجب نوری حضرت حق قرار گرفت،ناظر وجه او و فانی در وجه او و باقی به بقاء او خواهد بود،زیرا صورت اصلی و منزلت اولیه انسان،موطنی جز جوار حق ندارد و در آن موطن،مقصدی جز نظر به وجه کریم و غرق بودن در شهود جمال او ندارد و عشقی جز به او و سیر در وجه کریم او در وجود وی نیست!
آیت الله استاد محمد شجاعی ره
♦️ تذکرةالأولیاء
@tezkar
🔸خلاصه توصیه ها پیرامون شب وداع با ماه مبارک:
1⃣ ایام و ماه های سال نیز مانند همه موجودات عالم عقل و شعور دارند و شاهد بر اعمال انسانها هستند و در قیامت بر له یا علیه افراد گواهی میدهند.
طی دستورات رؤیت هلال ماه رمضان گذشت که از قبل به استقبال این ماه برویم و از خداوند درخواست نماییم که ماه رمضان را برای ما ماه امنیت و سلامت قرار دهد و ما را میزبانانی اهل برای این ماه قرار دهد. و لذا مرحوم سید توصیه میکند که اگر جزو کسانی هستیم که با این ماه مبارک همراه بودهایم، در شب آخر ماه مانند دو رفیق شفیق که قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند، با اندوه و حزن با ماه رمضان وداع کنیم و با زبان حال و قال از این ماه مبارک جدا شویم که چه بسا دیدار بعدی به قیامت بیفتد.
2⃣ همان طور که اغلب اعمال ماه مبارک در شبهای آن است، وقت خداحافظی با این ماه عزیز نیز در شب آخر است و نه روز آخر؛ چنانکه در روایت منقول در اقبال نیز تصریح بر این مطلب شده است.
3⃣ مرحوم سید در اقبال با اشک و سوز توصیه میکند که در عصر روز آخر ماه صیام چه خوب است که سالکین به مکان خلوتی بروند و مانند مصیبت زدگان بر خاک بنشینند و به افق خورشید که خبر از آخرین لحظات غروب این میهمان عزیز میدهد بنگرند و به محاسبه خود در این ماه گرانقدر بپردازند، که چگونه به برکت این میهمان، در بارگاه ضیافت الهی بار داده شدند و چگونه اکنون خارج میشوند و تا چه حد قدر این نعمت را پاس داشته اند و حریم میهمان الهی را حفظ کرده اند؟
4⃣ در پایان روز نیز که لحظه بسته شدن نامه اعمال در ماه مبارک است، در اضطراب و تشویش باشد که چگونه اعمال او به محضر امام عصر(عج) عرضه میشود، و با اشک و سوز دست توسل به محضر مبارکش بلند کند تا بلکه نواقص او را با رأفت و رحمت در پیشگاه حق جبران نمایند و اعمال او را بدون کاستی به محضر پروردگار عرضه کنند و طومار او جزو روزهداران حقیقی بسته شود.
و لذا جمال السالکین در مراقبات توصیه مینمایند که بهتر است در هنگام غروب آفتابِ روز آخر ماه صیام تا هنگام مغرب در سجده باشد و اذکار استغفاری را زمزمه کند و اشک بریزد تا ماه رمضان او با سجده و شکم گرسنه که بهترین حالات عبد است خاتمه یابد و در این حال به عید اعظم الهی وارد شود تا در خانه کرم و جلالت حضرتش بار یابد. سالک در این لحظات از محضر مبارک ولی عصر(عج) تقاضا کند که اعمال او را به امانت بپذیرند و هم ایشان به درگاه حق عرضه نمایند تا نواقص آن به کرم مولایمان جبران شود.
5⃣ به یاد کلام رسول خدا(ص) بیفتد که در شب اول این ماه عزیز فرمود : خداوند نیامرزد کسی را که از ماه رمضان خارج شود و هنوز در نامه عمل او گناهی ثبت است و مورد مغفرت الهی واقع نشده است. و انسان در این حال مضطربانه آیه «ءأَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ» را بخواند و بر سوء حال خود بگرید و از خداوند طلب رفع غم نماید.
6⃣ در شب آخر تأسی به امام سجاد(ع) نماید و مظالم عِرضی و مالی عباد را ببخشد و به درگاه پروردگار عرضه بدارد: «بار الها، من از همه مظالم بندگانت که بر عهده آنان بود گذشتم، تو نیز کریمانه از مظالم بی شمار من بگذر.» و در این امر آنچنان مُصرّ و مطمئن باشد که جواب مثبت را از خداوند رئوف بگیرد. و علامت قبولی اعمال ظهور صفات متقین و خاشعین در ظاهر و باطن او است.
👈 به نقل از: جزوه ادب حضور ، استاد محمد تقی فیاض بخش، دفتر سوم (ماه رمضان)، با تلخیص
♦️کانال تخصصی کلمات و احوالات اهل معرفت و بزرگان عالم اسلام
@tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
16.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علوم کلی و تاثیرگذاری
♦️المحاضرات فی النجف الاشرف
@m_h_esfahani