نامه عرفانی آیت الله سعادت پرور(پهلوانی) به یکی از یاران طریقت خود بسمه تعالی
به یکی از دوستان صمیمی و یاران طریقت نوشته شده است.
تصدّقت شوم!
نظر به محّبت دیرینه که با شما و دوستان هم طریق خود دارم ، لازم دانستم اموری که در سلوک الی الله به نفع سالک است ، تذکّر دهم؛ در صورت مراعات ره صد ساله ، یک ساله طی شود ان شاالله.
1- فعل واجبات و ترک محّرمات ، پس از آن انجام مستحبات را حتّی المقدور به جای آورد و ترک مکروهات کند . از مستحّبات ، نماز شب و بیداری قبل از اذان صبح را بسیار اهمیت دهد، همچنین نماز ائل وقت ، قرائت قرآن وتوسل به رسول – صلّی الله علیه و آله وسلّم – و اولادش – علیهم السّلام – را ترک نکند.
2- ملازمت استاد و عمل به گفتار ایشان ، و ذکر حالات و مقالات و مشاهداتی که پیش می آید؛ بلکه اگر خوابی هم باشد بگوید، و اظهار نظر نکردن در نظر استاد.
3- از افراط و تفریط در هر امری، احراز جوید.
4- از استماع سخن هایی که تفرقه حواس می آورد، همچنین از مراوده با اشخاص بی موالات در گفتار و رفتار – اگر چه سالک باشد-باید احراز جست.
5- مراوده با سالکِ مراقب، بسیار خوب است، ولی اگر صاحب عقايد خاصّ باشد، نسبت به امور سلوکی، نباید جز به آنکه استادش دستور می دهد،متوجه باشد؛ زیرا ایجاد تفرقه میکند.
6- با اهل دنیاو کسانی که جز همّ خوردن و خوابیدن و بهسر این و آن زدن همّی ندارند، مراوده مضِّر است مگر به قدر ضرورت.
7- سالک باید همّ خود را صرف خود کند و به خود بپردازد، عمر خود را به گفتار در عقب این آن – اگرچه غیبت نباشد –نگذارند، از سخنان بی فایده احراز جوید.
8- سکوت را شعار خود قرار دهد مگر به قدر احتیاج؛ زیرا بیشتر لغزش ها، سببش زبان است.
9- از خواهش های نفسانی – حتّیالمقدور و مع التشخیص – احتراز جوید، در هر امری و با سرکشی نفس استخاره کند که لااقل مرجّحی برای فعلش پیدا شود.
10- داخل هر کار و عملی ، بدون تامل – اگر چه مدّتی طول کشد- نشود، و مشورت با استاد و دوستان سالک هم بسیار لازم است.
11- اموری که برای سالک پیش می آید، از گفتن به غیر استاد، باید احتراز کند تا زمانی که نفس او به مرحله اطمینان نرسده است.
12- از بدبینی نسبت به عبد خدا باید احتراز جست و به فکر اصلاح خود افتاد، و موشکاف در خود شد تا عیوب دیگران، در نظر نیاید. البته مساله ی امر به معروف و نهی از منکر مطلب دیگری است .
13- چون تمام مجاهدات و زحمات برای آن است که روح تقویت شود و نفس از این عالم طبیعت انقطاع پیدا کند؛ لذا در تقویت آن باید کوشیدو تقویتش آن است که به امور مذکوره اهمیت داده شود، به قدر امکان ، و از تقویت جهات مادّی،بیش از مایحتاج، بپرهیزد.
کانال تذکره الاولیاء
@tezkar
منبع : کتاب رسائل عرفانی - آیت الله حاج شیخ علی سعادت پرور
یقظه
مرحوم آیة الله ملامحسن فیض کاشانی در رابطه با سلوک الی الله می فرماید:
«منازل این سفر، صفات حمیده و اخلاق پسندیده است که احوال و مقامات روح است، از هر یک به دیگری که فوق آن است منتقل می شود به تدریج؛ منزل اول يقظه است که آگاهی است و منزل آخر توحید است که مقصد اقصی است از این سفر»
پاسداران حریم عشق ج 8 ص 339
🔻کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
در ایتا
eitaa.com/tezkar
در سروش
https://Sapp.ir/tezkar
حاج اقا رحیم ارباب
احترام به سادات
ایشان در خصوص سادات احترام ویژه اى قائل بود:
«یکى از خصوصیات ایشان این بود که جلوتر از سادات، مطلقا راه نمى رفتندحتى اگر کسانى عنوان شاگردى داشتند و سیّد بودند، حتماً باید آن سیّد جلو برود آیت الله ارباب آن قدر براى سادات ارزش قائل بودند » که به دستور ایشان، در مدرسه امام صادق(علیه السلام) (چهار باغ)انجمن سادات تشکیل شد و به سادات اعلام کردند اگر عمامه نگذاشته اید، لااقل دگمه سبزى به لباستان بگذارید، زیرا دیگران موظفند احترام سادات را داشته باشند
ارباب معرفت ص 35
🔻کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
در ایتا
eitaa.com/tezkar
در سروش
https://Sapp.ir/tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت مدارا با اطرافیان
#حجت_الاسلام_فرحزاد
کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
هدایت شده از روحُ القرآن
♦️دقت های روحانی در قرآن کریم♦️
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَآ ۚ إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ(۲۲سجده)
ستمكارتر(تاریک تر) از كسی كه به وسیله آیات پروردگارش تذكر داده شود، سپس از آنها روی برگرداند كیست؟ بیتردید ما از مجرمان انتقام میگیریم.
اگر خواستیم بدانیم که در تعریف قرآن چه کسی مجرم است از این آیه خوب میتوان فهمید.
مجرم کسی است که خداوند او را در مقطعی بیدار و متوجه کرده است اما او از این بیداری و تذکر در زندگی اش روی بر می گرداند.
دقت کنیم که تا بحال چقدر این اتفاق و این بیداری ها برای ما رخ داده است و ما پشت کرده ایم.
خود آیه میگوید که ما قطعا از مجرمان انتقام خواهیم گرفت.
بیداری ها و تذکرات الهی در زندگی را دست کم نگیریم.
ما عادت کرده ایم به پشت کردن و فروش داده های معنویمان و خدای نکرده ، جرم و سنگینی غفلت ما را تحت سیطره ی اسماء جلالی خداوند قرار خواهد داد.
توبه کنیم و توجه و استمرار در مراقبه.
#سجده
کانال روح القرآن
@ruho_alquran
کانال تذکره الاولیاء
@tezkar
مدتی شد که مرا
در میان من هایم رها کرده ای...
چه سحرها و چه شام ها که در خیال تو، به خویشتن دلداده بودم و ندانستم که فریب منِ خویش را خورده ام!
روزگارم با من در من و به سوی من گذشت و من، گمان پیمودن راه نیستیِ من را بر دل نقش میکردم.
چه خواب ها که برای خویش ندیده بودم،
چه جلوه ها که گمان کردم مرا از خویش رهانده است
و اما باز وقتی می نگرم حصار بیکران من هایم مرا بی رمق کرده است.
بیچاره من و جنین اژدهایی هزار سر که عطش شکسته شدن ، پاشیدگی و نفوذ در مو به موی کیان هفتصد و هفتاد و هفت هزار جهان خیال اندود دارد.
اگر به من باشد، اشتهای تکثر به ذره های بی نهایت و تکلم به عبرانی و سریانی و اشتهار در جابلقا و جابلسا و اندکاک در شیرین و ترشی و شوری های هفت طبق عالم دارد.
منِ محصور در من دچار اختناقی خونین شده است
تطّور و پیچش تقادیر اینبار مثل هر بار باز قرعه را به نام تو زده اند تا به فریاد منِ زندانی من برسی که من در نهان وجودم منتظر تجلی طنین لاهوتی من های تو هستم.
تو پادشاه و سالارِ واحدِ مملکت من باش ...
وأفْرَطَ بی ضُرَّ، تلاشَتْ لَمْسّه أحادیثُ نَفس، بالمدامع نُمّت
وبالیَ أبلى منْ ثیاب تجلُّدی به الذاتُ،فی الأعدام، نیطَتْ بلَذة
#معرفت_النفس
#لا_اله_الا_هو
المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor
کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
در ایتا
eitaa.com/tezkar
در سروش🔻
https://Sapp.ir/tezkar
🔸بین الطلوعین 🔸
📍پست اول📍
بین الطلوعین از طلوع فجر صادق ، یعنی ابتدای وقت نماز صبح و تا «طلوع آفتاب» ، انتهای وقت آن است و زمان واقع در بین این دو طلوع را «بین الطلوعین» مینامند.
🔸 و روایات فراوانی نیز در زمینه عبادت در «بین الطلوعین» وجود دارد که در برخی از آنها اذکار و عبادات ویژهای هم پیشنهاد شده است:
🔸 پیامبر اکرم(ص): «هر کس از طلوع صبح تا طلوع آفتاب در مصلّاى خویش بنشیند و به تعقیب نماز مشغول باشد، خداوند او را از آتش دوزخ محفوظ دارد».
🔸 رسول خدا(ص): هر کس هنگام صبح، هفت بار این آیات را بخواند، در آن روز از بلاها محفوظ باشد: «فَاللهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ ارْحَمُ الرَّاحِمینَ، انَّ وَلِیِّى اللهُ الَّذى نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّى الصَّالِحینَ، فَانْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِى اللهُ لا الهَ الَّا هُوَ، عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیم »؛
پس [در هر حال] خداوند بهترین حافظ و مهربانترین مهربانان است، ولىّ و سرپرست من خدایى است که این کتاب را نازل کرده و او همه صالحان را سرپرستى میکند، پس اگر آنها [از حق] روى بگردانند [نگران مباش] بگو: خداوند مرا کفایت میکند، هیچ معبودى جز او نیست بر او توکّل کردم و او صاحب عرش بزرگ است.
🔸هر کسی صبح کند و چهار نعمت خدا را یاد نکند، میترسم که این نعمتهاى خدا از او زایل گردد؛ آن چهار نعمت و سپاس بر آن، چنین است: «الْحَمْدُ للهِ الَّذى عَرَّفنى نَفْسَهُ، وَ لَمْ یَتْرُکْنى عَمْیانَ الْقَلْبِ، الْحَمْدُ للهِ الَّذى جَعَلَنى مِنْ امَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، الْحَمْدُ للهِ الَّذى جَعَل رِزْقى فى یَدَیْهِ وَ لَمْ یَجْعَلْ رِزْقى فى ایْدی النَّاسِ، الْحَمْدُ للهِ الَّذى سَتَر ذُنُوبى وَ عُیُوبى، وَ لَمْ یَفْضَحْنى بَیْنَ النَّاس»؛
سپاس مخصوص خداوندى است که خود را به من شناساند، و مرا کوردل به حال خود رها نکرد، سپاس مخصوص خداوندى است که مرا از پیروان محمّد -که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد- قرار داد، سپاس مخصوص خداوندى است که روزیم را در اختیار خویش قرار داد و آنرا به دست مردم نسپرد، سپاس مخصوص خداوندى است که گناهان و عیبهایم را پوشاند و در میان مردم رسوایم نساخت.
🔸 امیر مؤمنان على(ع): «هر کس هرکدام از سورههاى توحید و قدر و آیة الکرسى را یازده بار پیش از طلوع آفتاب بخواند، از خسارتهاى مالى محفوظ میماند».
🔸 امیرمؤمنان علی(ع): «ذکر خدا، بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب، حتّى از مسافرت تجارتى نیز، در جلب روزى مؤثّرتر است».
🔸 امام باقر(ع): «خواب صبح، شوم و نامیمون است؛ روزى را دور میسازد، رنگ صورت را زرد و متغیّر میکند. خداوند متعال، روزى را بین الطّلوعین تقسیم میکند، از خواب در این زمان بپرهیزید و بدانید که منّ و سلوى (دو غذاى لذیذى که براى بنیاسرائیل نازل میشد) در این ساعت بر بنیاسرائیل فرود میآمد».
🔸 امام باقر(ع): «هر کس بعد از نماز صبح هفتاد مرتبه استغفار کند، خداوند او را بیامرزد».
امام باقر(ع): «هر کس سوره "قدر" را پس از طلوع فجر هفت بار بخواند، هفتاد صف از فرشتگان بر او درود میفرستند و هفتاد مرتبه براى او طلب رحمت میکنند».
و در پایان، هر آنچه به عنوان تعقیبات نماز صبح در روایات ذکر شده را میتوان از اعمال بین الطلوعین دانست.
طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص ۳۰۵ ، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، ۱۴۱۲ ق.
مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۸۳، ص ۲۹۸، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم،۱۴۰۳ق.
همان، ص ۲۸۲
شیخ صدوق، الخصال، ج ۲، ص ۶۲۲، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، ۱۳۶۲ش.
طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص۳۰۵ .
طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج ۲، ص ۱۳۹، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الأعمال، ص ۱۶۵، قم، شریف رضی، چاپ دوم.
. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۸۳، ص ۱۶۱.
@tezkar
سید افضل حسین هندی
از کسانی که آیت الله کشیمری او را درک کرده سید افضل بود که از هند برای زیارت امیرالمومنین به نجف می آمد.
فرمود: او گاهي منبر می رفت و بسیار آدم قوی و همانند آهن استوار و عقایدش محکم بود و خودم چیزها از او دیدم.
ذکر او روزی دوازده هزار مرتبه «بسم الله الرحمن الرحيم» بود.
اگر کسی از او ذکری می خواست می فرمود: با بودن آقا امیرالمؤمنین (ع) چطور به من مراجعه می کنید!؟
او باطن شناس بود، و وقتی دو نفر عکس می گرفتند می فرمود:.
این یکی اهل نجات و دیگری اهل آن است، و شکی هم در تشخیص نداشت.
منبع : کتاب افتاب خوبان ص25
کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
در ایتا
eitaa.com/tezkar
در سروش
https://Sapp.ir/tezkar
♦️تفریط در توجه به ولایت و عواقب آن♦️
🔻وَاتَّبِعُوٓا أَحْسَنَ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ(۵۵)
أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ(۵۶_زمر)
🔻ترجمه : و از نیكوترین چیزی كه از طرف پروردگارتان به سوی شما نازل شده است پیروی كنید، پیش از آنكه ناگهان و در حالی كه بیخبرید، عذاب به شما رسد؛ (۵۵)
تا مبادا كسی بگوید: دریغ و افسوس بر اهمالكاری و تقصیری كه درباره جنب الله كردم، و بیتردید از مسخره كنندگان بودم. (۵۶_زمر)
🔻دقت روحانی در آیات:
سیاق این آیات و آیات بعد از آن بسیار قابل تامل است.به عنوان اصل موضوعه در معارف حقه ی تشیع احسن و افضل حقیقتی که از علو خزائن الهی برای بشریت در عالم دنیا ظهور کرده است ، مقام ولایت و ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام است.
تبعیت کنید از ولایت که بهترین چیزی است که در ظرف ناسوت ظهور کرده است تا ناگهان پشیمان و دچار عذاب نشوید که عدم تبعیت از آن مساوق ادراک آنی عذاب است.
و در آیه ی ۵۶ صحبت از تفریط و کم کاری نسبت به توجه به جنب الله است که امام صادق علیه السلام طبق نقل تفسیر قمی فرمود "نحن جنب الله".
نکته ی بسیار مهم با توجه به ان تاکید در انتهای آیه این است که بی توجهی،کم کاری و تفریط نسبت به جنب الله و امام هر زمانه ای با توجه به این بیان انسان را وارد در گروه مسخره کنندگان خداوند و اولیاء او می گرداند.
📌به تعبیری اگر بی توجه به مقام امام عصر و مهدی فاطمه هستیم و در یاد و ذکر او کوتاهی میکنیم روز قیامت در سلک مسخره کنندگان محشور خواهیم شد.
برای یاد او روزانه قرار ثابتی بگذاریم و تا پایان عمر ملتزم باشیم.
#زمر_۵۵_۵۶
#ولایت
کانال روح القرآن
@ruho_alquran
مرحله اول در مراقبات سلوکی
بر اساس مکتب علامه طباطبایی ره به مناسبت سالگرد وفات استاد محمد شجاعی ره
- عمل به واجبات و ترک مطلق معاصی و محرمات
- نماز شب
- تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها ، با حضور قلب و توجه و فقط در لفظ نباشد.
- مداومت بر دعای صباح بعد از نماز صبح
- مداومت بر طهارت
- دعای کمیل شب های جمعه
- مداومت بر قرائت قرآن با رعایت آداب آن
از جمله :
. طهارت
. مسواک
. حال گریه
. صدا متوسط
. رعایت ادب و دو زانو نشستن و بدون تکیه کردن در محضر قران
. از روی قرآن خواندن
. استعاذه کردن قبل از شروع قرائت
. ادا کلمات از مخرج
. متوجه خود قرآن بودن و عدم توجه به غیر حین تلاوت قرآن
. تدبر در آیات
. رعایت حق آیا
- توسل به امام عصر علیه السلام با دعای عهد
. سه روز ، روزه در هر ماه ( طبق روایت ، پنج شنبه اول هر ماه ، چهارشنبه وسط هر ماه ( بعد از دهه ی اول ) و پنج شنبه آخر هر ماه ، و اگر نتواست ، در زمستان قضا نماید .
- رعایت حضور قلب در نماز به گونه ای که قلب را از آمدن خطورات نگهدارد.
خلاصه مقالات آیت الله شجاعی - طریقه ی عملی تزکیه - مراقبه اول
کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
♦️السلام علیک یابن سدره المنتهی♦️
سید الکونین صلوات الله و سلامه علیه:
حسین منی و انا من حسین
این جمله بر سر در ورودی حرم سیدالشهداء نوشته شده است و نقشی عمیق بر قلب ها حک میکند.
شاید شعبه ای از بی نهایت معنای نهفته در این کلام این باشد که باطن توجه به سیدالشهداء به شهود نشستن حقیقت سدره المنتهی ،خاتم انبیاء را در بر دارد.
امشب شب جمعه و شب زیارتی سیدالشهدا و شب ولادت پادشاه مملکت رسالت و ولایت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلّم دریچه ای از قلبمان با توجه به مقام نورانیت سیدالشهداء به سوی این اعجوبه ی خلقت باز کنیم تا که حسین ِعاشورا و کربلای فردایمان به نور سیدالکونین از گودال هایی که دیروز با دستِ اعمالمان برای حسین دیروزمان در سرزمین کربلای وجودمان حفر کرده ایم فاصله بگیرد و نزدیک تر و نزدیک تر گردد به حقیقت رجعت و تجلی اش پس از آن جمعه ی مبارک با ۱۲ هزار تن از یاورانش در طلیعه ی ظهور موفور السرور امام اباصالح المهدی ارواحنا له الفداء.
چه خوش تر آن ۱۷ ربیع الاولی که جشن میلاد پدر اکوان و مادر امکان، آن تجلی اعظم و روح قرآن را زیر سایه ی پر مهر امام رئوف و بی مثالمان طاووس اهل الجنه مهدی صاحب الزمان اروحنا له الفداء برگزار کنیم...
رسول الله و قلب درخشان و شکسته ی او فاطمه سلام الله علیها را واسطه قرار دهیم که ظهور را در دوران ما و ما را سردار سپاه حسین زمانه ی مان رقم بزند ، که روزگار در حال گذر است و عطش های ما اگر ما را موثر در ظهور سالار و سرورمان قرار ندهد تشنه کام و عطشناک از عالم دنیا به سوی برهوت تنهایی ها رخت بر خواهیم بست...
متی ننتفع من عذب مائک
فقد طال الصدی..
#کل_یوم_عاشورا
#_رجعت
#۱۷_ربیع
🔻المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید| فرازی از خطبه ۱۶۰ نهجالبلاغه، در بیان مکارم پیامبر اکرم(ص)
استاد فیاضبخش
📌سالروز ولادت حضرت ختمی مرتبت(ص) و امام جعفر صادق(ع) را تبریک عرض میکنیم.
تذکره الاولیاء
@tezkar
🔻نکته و پیمانی مهم
در روز ولادت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم با ایشان عهد ببندیم که روزانه ۵ صفحه از قرآن کریم قرائت کنیم تا سنخیت و ارتباط روحانی با حقیقت قرآن برای ما حاصل گردد.
از مهم ترین و ثابت ترین دستورات طریقه ی معرفت النفس و بزرگان این راه چون مرحوم قاضی ره و علامه ی طباطبایی ره ملزم کردن سالک به قرائت روزانه ی حداقل ۵۰ آیه از قرآن کریم و هدیه ی آن به روح صاحب شریعت یعنی پیامبر اسلام ص بوده است.
مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی می نویسد هدیه ی این قرائت روزانه مطلقا به روح حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم باشد.
🔻به شنیدن اکتفا نکنیم عهد ببندیم و عمل کنیم که زمان در حال طی شدن است.
تذکره الاولیاء
@tezkar
#یقظه
یقظه و انتباه به معنی بیدار شدن از خواب غفلت و به خود آمدن و تنبه پیدا کردن است و نقطه مقابل آن نوم و خواب غفلت و مردن دل و بی توجهی به ادای وظایف عبودی است.
با یقظه است که آدمی قدم به قدم پیش می رود و حالاتی پیدا می کند و به تدریج، حالاتش ثبات پیدا می کند ملکه اش می شود و تبدیل به «مقام» می گردد و به تدریج به مقامات بعدی راه پیدا می کند.
#ساحل_بقا ص85
🔻کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
در ایتا
eitaa.com/tezkar
در سروش
https://Sapp.ir/tezkar
🔻 تنبلی و تصور توحید
روزی با مرحوم پدر برای نماز ظهر از خانه بیرون آمدیم. کنار درِ خانه میخ بلندی
کوبیده شده بود. مرحوم پدر به آقا مهدی (اخوی گفت: بابا این میخ را بکوب یا بیرون
بیاورتا خدای نکرده موجب آسیب زدن به عبایا چادر یا دست کسی نشود. آقا مهدی
قبول کرد که انجام دهد. پس از بازگشت از نماز دیدیم هنوز میخ سر جایش هست .
مرحوم پدر به آقا مهدی رو کرد و گفت: مگر نگفتم این میخ را در بیاور؟! آقا مهدی جواب
داد: آقاجان! اگر خدا نخواهد عبایا چادر کسی گیر نمی کند! مرحوم پدر فرمودند: باز
تنبلی موحدت کرده؟
به نقل از حاجاقا نصرالله شاه آبادی
حدیث نصر
کانال تذکره الاولیاء
@tezkar
عشق و علاقه به حضرت زهرا(علیها السلام)
آقا رحیم ارباب
عشق و علاقه ایشان به حضرت زهرا(علیها السلام) کم نظیر یا بى نظیر بود.
«اگر شخصى براى کار مهمى مراجعه مى کرد و مى گفت: چه بکنم؟ براى حلّ این مهم مى فرمودند:
بروید تسبیحات حضرت صدیقه طاهره(علیها السلام) را بخوانیدیعنى سى و چهار مرتبه الله اکبر، سى و سه مرتبه الحمدلله و سى و سه مرتبه سبحان الله و خودشان نیز همین طور عمل مى کردند »
ارباب معرفت، ص 35
🔻کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
در ایتا
eitaa.com/tezkar
در سروش
https://Sapp.ir/tezkar
علف های هرزه:
عیسی (علیه السلام) در انجیل با زبان تشبیه با شاگردان خود صحبت می کرد و می گفت:
برزگر وقتی «بذر» را در زمین پاشید و پس از مدتی در کنار بذر علفهای هرزه نیز روییدند، او می بیند اگر بخواهد علف های هرزه را ریشه کن کند، گندمها نیز ریشه کن خواهند شد، صبر می کند تا مزرعه به بار بنشیند و علفهای هرزه نیز مجال رشد پیدا می کنند. آن وقت در فصل پاییز همه را درو کرده آنها را با هم می کوبد، آن گاه از هم جدا می سازد.»
شاگردان عیسی علیه السلام از او خواستند تا مثال را تاویل کند. در مقام توضیح، گفت:
اگر خداوند #فسادی را که مفسدین در عالم مرتکب می شوند ریشه کن کند، به مؤمنین نیز صدمه می رسد. از این رو مهلت میدهد، دوره تمام شود و هر کدام به فعلیت برسند، تا در #قیامت حساب هر کس را در اختیار او قرار دهند.»
عیسی (علیه السلام ) در مقام تشبیه نمی خواهد با استناد به عمل برزگر، صحت و حتمی بودن عمل خدا را اثبات کند، بلکه می خواهد شاهد این مساله برهانی مبتنی به اقتضای #عدل و #حکمت_الهی را در اعمال مردم بیان کند.
🌺منبع: کتاب تمثیلات اعتقادی آیت الله حائری شیرازی صفحه ی 49
🔻کانال تذکره الاولیاء @tezkar