eitaa logo
ثقلین (قرآن و اهلبیت ع)
145 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
823 ویدیو
11 فایل
قران و تفسیر آیات، چهارده معصوم(ع) (داستان و احادیث)، اخلاق و سبک زندگی، شهدا، احکام شرعی، اخبار و مناسبت روز و عناوین متنوع دیگر. . . . . ارتباط با مدیر:. @jtmyaali
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله) : ✍🏻 سه گناه است كه كيفرشان در همين دنيا مى رسد و به آخرت نمى افتد : ⬅️ آزردن پدر و مادر ، ⬅️ زورگويى و ستم به مردم، ⬅️ و ناسپاسى نسبت به خوبيهاى ديگران . 📚 الأمالي شیخ مفيد ج۱ ص۲۳۷ (صلی الله علیه و آله و سلم) (صلی الله علیه و آله و سلم) @thaghlain🌹
✅آیات11_17 «١١» ﻭَ ﺍﻟﺴَّﻤَﺂءِ ﺫَﺍﺕِ ﺍﻟﺮَّﺟْﻊِ «١٢» ﻭَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﺫَﺍﺕِ ﺍﻟﺼَّﺪْﻉِ «١٣» ﺇِﻧَّﻪُ ﻟَﻘَﻮْﻝٌ ﻓَﺼْﻞٌ «١٤» ﻭَﻣَﺎ ﻫُﻮَ ﺑِﺎﻟْﻬَﺰْﻝِ «١٥» ﺇِﻧَّﻬُﻢْ ﻳَﻜِﻴﺪُﻭﻥَ ﻛَﻴْﺪﺍً «١٦» ﻭَ ﺃَﻛِﻴﺪُ ﻛَﻴْﺪﺍً «١٧» ﻓَﻤَﻬِّﻞِ ﺍﻟْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ ﺃَﻣْﻬِﻠْﻬُﻢْ ﺭُﻭَﻳْﺪَﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺯﺍ. ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﻛﻪ (ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺮﻭﺝ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ) ﺑﺮﺷﻜﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺳﺨﻨﻲ ﺍﺳﺖ ﻗﺎﻃﻊ. ﻭ ﻫﺰﻝ ﻭ ﺷﻮﺧﻲ ﻧﻴﺴﺖ. ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﻭ ﻣﻦ ﻧﻴﺰ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻢ. ﭘﺲ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﻬﻠﺖ ﺩﻩ ﻭ ﺍﻧﺪﻙ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ. 🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: 🌟«ﺭﺟﻊ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﺷﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺭﺟﻮﻉ ﺑﺨﺎﺭ ﺁﺏ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎﺭﺍﻥ. 🌟«ﺻَﺪﻉ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺷﻜﺎﻓﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻭﻳﺶ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻫَﺰﻝ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺳﺨﻦ ﺑﻲ ﻣﺤﺘﻮﺍ ﺍﺳﺖ. «ﻛﻴﺪ» ﻳﻌﻨﻲ ﻃﺮﺡ ﻭ ﻧﻘﺸﻪ ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ ﻭ ﻏﺎﻓﻠﮕﻴﺮﺍﻧﻪ. 🌟«ﻣَﻬّﻞ» ﻭ «ﺍَﻣﻬِﻞ» ﺑﻪ ﻳﻚ ﻣﻌﻨﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺩﺭ ﺩﻭ ﻗﺎﻟﺐ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﻬﻠﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺭﻭﻳﺪﺍ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﻬﻠﺖ ﺍﻧﺪﻙ ﺍﺳﺖ. 🌟ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﻴﺎﻩ، ﻧﻈﻴﺮ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﻟﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. 🌟ﻧﺰﻭﻝ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﺯﻣﻴﻦ، ﺑﺴﺘﺮﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺷﺪ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﻧﺰﻭﻝ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺷﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﺳﺖ. ﻧﺎم ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻧﺎم ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 🌟ﺑﺮﺍﻱ ﺯﺩﻭﺩﻥ ﺷﻚ، ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻨﻄﻘﻲ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺖ ﻭ ﻫﻢ ﻗﺎﻃﻊ. ﺳﻮﮔﻨﺪﻫﺎﻱ ﭘﻲ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻓﻊ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺷﻚ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﺯ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﻭ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﻭ ﺑﺎﻭﺭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ. 🌟«ﻟﻘﻮﻝ ﻓﺼﻞ» ﺑﻪ ﺟﺎﻱ «ﻟﻘﻮﻝ ﻓﺎﺻﻞ» ﻳﻌﻨﻲ ﻗﺮﺁﻥ، ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻓﺼﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﺣﻖ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﻲ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ. ﻧﻈﻴﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻴﻢ: ﻓﻠﺎﻧﻲ ﺷﻜﺮ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﻳﻚ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﺷﻴﺮﻳﻨﻲ ﺍﺳﺖ. 🌟ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﻓﺘﻨﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻇﺎﻫﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ ﺭﺍﻩ ﻧﺠﺎﺕ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻛﺘﺎﺏ ﺍﻟﻠّﻪ ﻓﻴﻪ ﻧﺒﺄ ﻣﻦ ﻗﺒﻠﻜﻢ ﻭ ﺧﺒﺮ ﻣﺎ ﺑﻌﺪﻛﻢ ﻭ ﺣﻜﻢ ﻣﺎ ﺑﻴﻨﻜﻢ ﻫﻮ ﺍﻟﻔﺼﻞ» ﻗﺮﺁﻥ ﻛﻪ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﻭ ﺁﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﺁﻥ ﻛﻠﺎﻣﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺟﺪﺍ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻭ ﻣﻦ ﺍﺑﺘﻐﻲ ﺍﻟﻬﺪﻱ ﻓﻲ ﻏﻴﺮﻩ ﺍﺿﻠّﻪ ﺍﻟﻠّﻪ» ﻫﺮ ﻛﺲ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻏﻴﺮ ﻗﺮﺁﻥ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻛﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.(٧٨٣) 🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺭﻭﺯ ﺑﺮﻭﺯ ﻭ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﺁﺩﻣﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻳﻮم ﺗﺒﻠﻲ ﺍﻟﺴﺮﺍﺋﺮ» ٢- ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻫﺎ ﻭﺭﻭﺣﻴﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻭ ﺍﺛﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ. «ﻳﻮم ﺗﺒﻠﻲ ﺍﻟﺴﺮﺍﺋﺮ» ٣- ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺭﻭﺯ ﺍﻓﺸﺎﻱ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻭ ﺷﺮﻣﻨﺪﮔﻲ ﺍﺳﺖ: «ﺗﺒﻠﻲ ﺍﻟﺴﺮﺍﺋﺮ» ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﻳﺎ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻛﺎﺭﻱ ﺑﻜﻨﺪ. «ﻓﻤﺎ ﻟﻪ ﻣﻦ ﻗﻮّﺓ ﻭ ﻟﺎ ﻧﺎﺻﺮ» ٤- ﺭﺟﻌﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺭﺟﻌﺖ ﺁﺏ ﺑﺨﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺩﺭﻳﺎ، ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ. «ﻋﻠﻲ ﺭﺟﻌﻪ ﻟﻘﺎﺩﺭ - ﻭ ﺍﻟﺴﻤﺎء ﺫﺍﺕ ﺍﻟﺮﺟﻊ» ٥ - ﺍﺭﺯﺵ ﻫﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﻱ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺁﺛﺎﺭ ﻭﺑﺮﻛﺎﺕ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺫﺍﺕ ﺍﻟﺮﺟﻊ - ﺫﺍﺕ ﺍﻟﺼﺪﻉ» ٦- ﻗﺮﺁﻥ، ﻓﺮﻗﺎﻥ ﻭ ﺟﺪﺍﻛﻨﻨﺪﻩ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺭﻣﺎﻥ ﻭ ﻏﻴﺮ ﻭﺍﻗﻌﻲ. «ﺍﻧﻪ ﻟﻘﻮﻝ ﻓﺼﻞ ﻭ ﻣﺎ ﻫﻮ ﺑﺎﻟﻬﺰﻝ» ٧- ﻧﻴﺮﻧﮓ ﻛﻔّﺎﺭ، ﺩﺍﺋﻤﻲ، ﺳﺨﺖ ﻭ ﺣﺘﻤﻲ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﻏﺎﻓﻞ ﻧﺸﻮﻳﺪ. «ﺍﻧﻬﻢ ﻳﻜﻴﺪﻭﻥ ﻛﻴﺪﺍ» ٨ - ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻋﻤﻞ ﺍﻭﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﻴﺮ ﻗﺪم ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ، ﺧﺪﺍ ﻫﺪﺍﻳﺘﺶ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ: «ﺟﺎﻫﺪﻭﺍ ﻓﻴﻨﺎ ﻟﻨﻬﺪﻳﻨّﻬﻢ»(٧٨٤) ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻛﻴﺪ ﺑﺎﺷﺪ، ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻛﻴﺪ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﻳﻜﻴﺪﻭﻥ ﻛﻴﺪﺍ ﻭ ﺍﻛﻴﺪ ﻛﻴﺪﺍً» ٩- ﻗﺮﺁﻥ، ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻧّﻪ ﻟﻘﻮﻝ ﻓﺼﻞ» ١٠- ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻃﺮﻓﻨﺪ ﻭ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻳﻜﻴﺪﻭﻥ ﻛﻴﺪﺍً ﻭ ﺍﻛﻴﺪ ﻛﻴﺪﺍً» ١١- ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻏﺎﻓﻠﮕﻴﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻣﺎ ﻧﻴﺰ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻏﺎﻓﻠﮕﻴﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ. «ﻳﻜﻴﺪﻭﻥ... ﺍﻛﻴﺪ» ١٢- ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ، ﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﻋﺠﻠﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻋﺠﻠﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ. «ﻓﻤﻬّﻞ ﺍﻟﻜﺎﻓﺮﻳﻦ» ١٣- ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻦ ﻫﺮﮔﺰ، ﻭﻟﻲ ﻣﻬﻠﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ. «ﺍﻣﻬﻠﻬﻢ» ١٤- ﺳﻌﻪ ﺻﺪﺭ، ﺷﺮﻁ ﻟﺎﺯم ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻣﻬﻠﻬﻢ» ١٥- ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﻬﻠﺖ ﺑﻪ ﺩﺷﻤﻦ، ﺑﻪ ﻗﺪﺭﻱ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﺻﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﻴﺮﺩ. «ﺭﻭﻳﺪﺍ» «ﻭﺍﻟﺤﻤﺪ ﻟﻠّﻪ ﺭﺏّ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ» ٧٨٣) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ. ٧٨٤) ﻋﻨﻜﺒﻮﺕ، ٦٩ ۳۰ @thaghlain 🌹
عج💚 روز دیدار یار نزدیک است صبح این شام تار نزدیک است پای اندر رکاب دارد یار حرکت آن سوار نزدیک است 🌹انهم یرونه بعیداً و نریه قریباً @thaghlain 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🔆 امام صادق عليه السلام : 🔺بر تو باد بخشندگى و خوش خويى؛ زيرا همان گونه كه گوهرِ درشتِ وسط گردنبند مايه زيبايى آن است، اين دو خصلت نيز مايه زينت مرد هستند. 📚 ميزان الحكمه، جلد۵، صفحه۱۳۹ @thaghlain 🌹
آخر آذر ماه بود . با ابراهیم برگشتیم تهران . در عین خستگی خیلی خوشحال بود . می گفت : هیچ شهیدی یا مجروحی در منطقه دشمن نبود ، هرچه بود آوردیم . بعد گفت : امشب چقدر چشم های منتظر را خوشحال کردیم ، مادر هرکدام از این شهدا سر قبر فرزندش برود ، ثوابش برای ما هم هست . من بلافاصله از موقعیت استفاده کردم و گفتم : آقا ابرام پس چرا خودت دعا می کنی که گمنام باشی !؟ منتظر این سوال نبود . لحظه ای سکوت کرد و گفت : من مادرم رو آماده کردم ، گفتم منتظر من نباشه ، حتی گفتم دعا کنه که گمنام شهید بشم ! ولی باز جوابی که می خواستم نگفت . راویان : علی صادقی ، علی مقدم @thaghlain 🌹
✳️ ابان بن تغلب میگوید: یكی از اصحابمان -از برادران شیعه از من خواسته بود كه برای انجام یك حاجتی با او بروم و یك كاری را برایش انجام دهم.حالا ابان بن تغلب با حضرت ابی‌عبدالله [امام صادق] (علیه السلام) در حال طواف گرد خانه‌ی خداست. 🔻آن برادری كه از من درخواست كرده بود با او بروم و كاری برایش انجام دهم، در اثنای طواف به من اینجوری اشاره كرد كه بیا. دلم نخواست كه در حال طواف، حضرت را رها كنم و سراغ او بروم. خب، واقعاً هم چه اقبال بزرگی است كه انسان با امام معصوم گرد خانه‌ی خدا طواف كند. 🔻در اثنای طواف، باز رسیدیم به آنجایی كه آن مرد از دور ایستاده بود و باز دوباره به من اشاره كرد. این دفعه، حضرت چشمشان افتاد و او را دیدند. [فرمودند: این شخص با تو كار دارد؟ او كیست؟ از خود ماست، از برادران شیعه‌ی ماست. 🔻فرمودند: آیا همان عقایدی را كه تو در باب امامت داری او هم بر همان عقاید است؟ [گفتم: آری،] فرمود: پس برو ببین چه می‌گوید. [عرض كردم] من در حال عبادتم و دارم طواف میكنم، طواف را قطع كنم؟ [فرمودند: بلی]. حالا اینجا این فقیه را ببینید ابان فقیه است او میخواهد از فرصت استفاده كند و یك مسئله شرعی را یاد بگیرد.[پرسیدم: حتی اگر طوافِ فریضه هم بود، باز قطع كنم و بروم؟ 🔻حضرت فرمودند: بله، حتی در وسط طواف فریضه(واجب) وقتی برادر تو با تو كاری دارد، از تو درخواستی میكند، باید طواف را قطع كنی و بروی. خوب، اطاعت كردم و جدا شدم، با آن شخص رفتم. بعد آمدم خدمت حضرت، [و پرسیدم: این چه حقی است كه اینجور ایجاب میكند انسان طواف واجب را هم قطع كند؟ حق مؤمن را سؤال كردم. 🔻 حضرت می فرمایند كه رها كن دیگر، سؤال نكن. [عرض كردم: چرا، سؤال می كنم. اصرار كردم و بعد حضرت شروع كردند حقوق مؤمن را گفتن. علت این هم كه می فرمودند سؤال نكن، این است كه وقتی دانستی، گیر می‌افتی و مجبوری عمل كنی... حالا درباره‌ی جزئیات روایتی که عرض كردم و لوازمی كه آن روایت دارد، بحثهای فراوانی وجود دارد. غرض، این تكه‌اش برای ما این اهمیت را دارد كه به حقوق مؤمنین توجه كنیم. 🔹شرح حدیث از حضرت آیت الله امام خامنه ای (حفظه الله)؛ منبع حدیث: اصول کافی ج3 ،ص250 ❤️ ❤️ @thaghlain 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥برای اولین بار در جهان /رونمایی از تیربار موشکی سپاه 🔹واگنهای حامل موشک‌های دوربرد بالستیک که می‌تواند شرایط شلیک رگباری و پیوسته را ایجاد کند، ابتکاری جدید است. @thaghlain 🌹
ثقلین (قرآن و اهلبیت ع)
#مسئله_شرعی #احکام_نماز ✅5⃣ شرایط لباس نمازگزار الف) پاک باشد. ب) غصبی نباشد (مباح باشد). ج) از اجزا
✅6⃣ شرایط لباس نمازگزار ۴. اگر در بین نماز متوجه شود که لباس یا بدنش نجس است،اگر بداند نجاست از قبل از نماز بوده یا مقداری از نماز را با نجاست انجام داده است و وقت هم وسعت داشته باشد نماز باطل است،ولی اگر وقت تنگ باشد چنانچه برای وی، ازاله‌ی نجاست از بدن یا درآوردن لباس نجس بدون ارتکاب عملی که منافات با نماز دارد ممکن باشد باید نجاست بدن را بر طرف یا لباس نجس را از خود دور کند و نماز خود را تکمیل نماید، و چنانچه برطرف کردن نجاست با حفظ حالت نماز برای او امکان ندارد و در صورتی که نتواند،به حالت عریان نماز بخواند با همان وضعیت نماز را تمام کند. ۵. اگر لباس نجس را آب بکشد و یقین کند که پاک شده است و با آن نماز بخواند، و بعد از نماز بفهمد پاک نشده، نمازش صحیح است، ولی برای نمازهای بعدی باید لباس را تطهیر کند. ۶. لباسی که نجس بودن آن مشکوک است محکوم به طهارت بوده و نماز خواندن با آن صحیح است، بنابراین نماز در لباسهای معطر به عطرهایی که حاوی الکل است و نمی‌دانیم آن عطرها نجس است اشکال ندارد. همچنین شخصی که به علت اضطرار، مجبور به تطهیر مخرج بول با سنگ یا چوب و یا هر چیز دیگری می‌شود و هنگامی که به منزل مراجعت می‌کند آن را با آب تطهیر می‌نماید، اگر نداند لباسش با رطوبت بول نجس شده است لازم نیست موقع نماز آن را عوض کرده یا تطهیر نماید. https://farsi.khamenei.ir/print-content?id=28288 @thaghlain 🌹
✅آیات1_5 ﺑِﺴْﻢِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ «١» ﺳَﺒِّﺢِ ﺍﺳْﻢَ ﺭَﺑِّﻚَ ﺍﻟْﺄَﻋْﻠَﻲ «٢» ﺍﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻖَ ﻓَﺴَﻮَّﻱ «٣» ﻭَﺍﻟَّﺬِﻱ ﻗَﺪَّﺭَ ﻓَﻬَﺪَﻱ «٤» ﻭَﺍﻟَّﺬِﻱ ﺃَﺧْﺮَﺝَ ﺍﻟْﻤَﺮْﻋَﻲ «٥» ﻓَﺠَﻌَﻠَﻪُ ﻏُﺜَﺂءً ﺃَﺣْﻮَﻱ (١) ﻧﺎم ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﻠﻨﺪﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﻛﻲ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ. (٢) ﻫﻤﺎﻥ ﻛﻪ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺳﺎﻣﺎﻥ ﺑﺨﺸﻴﺪ. (٣) ﻭ ﺁﻧﻜﻪ (ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ) ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﻱ ﻧﻬﺎﺩ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩ. (٤) ﺁﻧﻜﻪ (ﮔﻴﺎﻩ) ﭼﺮﺍﮔﺎﻩ ﺭﺍ ﺭﻭﻳﺎﻧﻴﺪ. (٥) ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﺸﻚ ﻭ ﺗﻴﺮﻩ ﻛﺮﺩ. 🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: 🌟ﺗﺴﺒﻴﺢِ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ، ﻳﻌﻨﻲ ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﻱ ﺫﺍﺕ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺷﺮﻳﻚ ﻗﺎﺋﻞ ﻧﺸﻮﻳﻢ، ﺑﻠﻜﻪ ﺣﺘّﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺎم ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﺷﺮﻳﻚ ﻧﻴﺎﻭﺭﻳﻢ ﻭ ﻧﺎم ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺭﺩﻳﻒ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﻴﻢ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﺘﻘﺎﻃﻲ ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﻭ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﻠﻖ ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ ﺍﻳﺮﺍﻥ» 🌟ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺣﺪﻳﺚ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﻪ ﻣﺤﺘﺮم ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻧﺎم ﻫﺎﻱ ﻣﻘﺪّﺱ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺩﺍﺭﺩ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﺫﺍﺕ، ﺍﺳﻢ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻨﺰﻩ ﺑﺪﺍﻧﻲ. ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻧﺎم ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﻣﺜﻞ ﻧﺎم ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺳﺎﺩﻩ ﻧﺒﺮﻳﺪ: «ﻟﺎﺗﺠﻌﻠﻮﺍ ﺩﻋﺎء ﺍﻟﺮﺳﻮﻝ ﻛﺪﻋﺎء ﺑﻌﻀﻜﻢ ﺑﻌﻀﺎ»(٧٨٦) ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﭼﺮﺍ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺯﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ: «ﻟﻴﺴﻤّﻮﻥ ﺍﻟﻤﻠﺎﺋﻜﺔ ﺗﺴﻤﻴﺔ ﺍﻟﺎﻧﺜﻲ»(٧٨٧) ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﻧﺎم ﻫﺎﻱ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ. 🌟ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺳﻮﺭﻩ ﻃﻪ ﻧﻴﺰ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﻛﻴﺴﺖ؟ ﮔﻔﺖ: «ﺭﺑّﻨﺎ ﺍﻟّﺬﻱ ﺍﻋﻄﻲ ﻛﻞّ ﺷﻲ ء ﺧﻠﻘﻪ ﺛﻢ ﻫَﺪﻱ» ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﭘﻴﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺗﻜﻮﻳﻨﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻣﺜﻠﺎ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺑﺪﻥ ﻣﺎﺩﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺷﻴﺮ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺳﻴﻨﻪ ﻣﺎﺩﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺷﻴﺮ ﺑﻤﻜﺪ. 🌟ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺗﻜﻮﻳﻨﻲ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺑﺎ ﻣﺮﻭﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﻓﻬﻤﻴﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﻫﻤﻴﻦ ﺍﻣﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻥ ﻳﺎ ﻣﺎﻫﻲ ﻫﺎ ﺣﺘّﻲ ﺍﮔﺮ ﺻﺪﻫﺎ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺍﺯ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﺭ ﺷﻮﻧﺪ ﺑﺎﺯ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ. ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﻱ ﭼﻴﺰﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺧﻮﺩ ﭘﻴﺶ ﻣﻲ ﺑﺮﺩ. ﺫﺭﺍﺕ ﺧﺎﻙ ﻣﻴﻮﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﻣﻴﻮﻩ ﻧﻄﻔﻪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺟﺴﻢ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺧﺎﻙ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. 🌟«ﺳَﻮّﻱ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻧﻈﺎم ﺑﺨﺸﻴﺪﻥ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﻧﻈﺎم ﻛﻬﻜﺸﺎﻧﻬﺎ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﻧﻈﺎم ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﻳﻚ ﺣﺸﺮﻩ ﺫﺭّﻩ ﺑﻴﻨﻲ. «ﻏُﺜﺎء» ﻳﻌﻨﻲ ﮔﻴﺎﻩ ﺧﺸﻚ ﻭ ﺧﺎﺷﺎﻙ ﻭ «ﺃﺣﻮﻱ » ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺳﺒﺰﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺳﻴﺎﻫﻲ ﺑﺎﺷﺪ. 🌟ﺣﺘّﻲ ﻳﻚ ﺑﺮﮒ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺧﺎﺷﺎﻙ ﻧﺎﭼﻴﺰ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﻫﺎ ﺷﺪﻩ ﻧﻴﺴﺖ. ﺳﺒﺰﻩ ﺯﺍﺭﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻳﺪ ﻣﺎ ﺧﺸﻚ ﻭ ﺗﻴﺮﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﺩﺭ ﻧﻈﺎم ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻫﻤﺎﻥ ﺑﺮﮔﻬﺎﻱ ﺧﺸﻜﻴﺪﻩ ﺑﻪ ﻣﺎﺩﻩ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻗﻮﺕ ﻭ ﻗﻮّﺕ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺩﺭﺧﺖ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺍﻧﺒﻮﻩ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ ﺯﻏﺎﻝ ﺳﻨﮓ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻳﺎ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻔﻴﺪ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺩﺭ ﺧﺎﻙ ﺩﺍﺭﺩ. 🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺑﻲ ﺍﺣﺘﺮﺍﻣﻲ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺍﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﻛﻨﻴﺪ. «ﺳﺒّﺢ ﺍﺳﻢ ﺭﺑّﻚ» ٢- ﺍﻭﺻﺎﻑ ﻧﺎﺷﺎﻳﺴﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﻴﺪ. «ﺳﺒّﺢ ﺍﺳﻢ ﺭﺑّﻚ» ٣- ﻧﺎم ﻫﺎﻱ ﺍﺧﺘﺼﺎﺻﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﻨﻬﻴﺪ. «ﺳﺒﺢ ﺍﺳﻢ ﺭﺑّﻚ» ٤- ﺗﺴﺒﻴﺢ ﺍﻭ ﺳﺒﺐ ﺭﺷﺪ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺷﻤﺎ ﺍﺳﺖ. «ﺳﺒﺢ ﺍﺳﻢ ﺭﺑّﻚ» ٥ - ﻣﺴﺌﻮﻟﻴّﺖ ﺷﺮﻙ ﺯﺩﺍﻳﻲ ﺩﺭ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﺩﻭﺵ ﺭﻫﺒﺮ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﻫﻤﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺳﺒّﺢ» ٦- ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻛﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﭘﺮﺗﻮ ﺗﻨﺰﻳﻪ ﺫﺍﺕ ﻭ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﻧﺎم ﺍﻭﺳﺖ. «ﺳﺒّﺢ ﺍﺳﻢ ﺭﺑّﻚ» ٧- ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺍﺯ ﻫﺮﭼﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻭ ﺗﺼﻮﺭ ﺷﻮﺩ، ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﺍﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﻛﻤﺎﻟﺎﺕ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳﺖ. «ﺭﺑّﻚ ﺍﻟﺎﻋﻠﻲ» ٨ - ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻓﻘﻂ ﺧﺎﻟﻖ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻧﻈﺎم ﺑﺨﺶ ﻫﺴﺘﻲ ﻭ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺧﻠﻖ ﻓَﺴَﻮّﻱ» ٩- ﻇﺮﻓﻴّﺖ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ، ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪﻱ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺍﺳﺖ. «ﻗﺪّﺭ ﻓَﻬﺪﻱ» ١٠- ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺣﻜﻤﺖ ﻭ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺳﺖ. ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﻛﻦ، ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻭ ﺍﻋﻠﻲ ﺍﺳﺖ، ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺳﺎﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩ «ﺳﺒّﺢ... ﺍﻟﺎﻋﻠﻲ، ﺧﻠﻖ ﻓﺴﻮّﻱ ﻭ ﺍﻟّﺬﻱ ﻗﺪّﺭ ﻓﻬﺪﻱ» ١١- ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺗﻜﻮﻳﻨﻲ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﻫﺎ ﺩﺭ ﭼﻬﺮﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺍﺳﺖ، ﮔﺎﻫﻲ ﺳﺒﺰ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﺧﺸﻚ ﻭﻟﻲ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺭ ﻣﺪﺍﺭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﺳﺖ. «ﺍﺧﺮﺝ ﺍﻟﻤﺮﻋﻲ ﻓﺠﻌﻠﻪ ﻏﺜﺎء ﺍﺣﻮﻱ» ٧٨٦) ﻧﻮﺭ، ٦٣. ٧٨٧) ﻧﺠﻢ، ٢٧. ۳۰ @thaghlain 🌹
السلام علیک یا مولانا صاحب الزمان عج: اگر صباح قیامت ببینی آن رخ و قامت جمال حور نجویی، وصال سدره نخواهی رواست گر همه عمرش به انتظار سرآید کسی که جان به ارادت نداده بر سر راهی تسلی دل خود می‌دهم به ملک محبت گهی به دانهٔ اشکی، گهی به شعله آهی @thaghlain 🌹