eitaa logo
ثقلین (قرآن و اهلبیت ع)
145 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
823 ویدیو
11 فایل
قران و تفسیر آیات، چهارده معصوم(ع) (داستان و احادیث)، اخلاق و سبک زندگی، شهدا، احکام شرعی، اخبار و مناسبت روز و عناوین متنوع دیگر. . . . . ارتباط با مدیر:. @jtmyaali
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 امام سجاد علیه السلام وَ الذُّنُوبُ الّتى تُنزِلُ النِّقَمَ عِصيانُ العارِفِ بِالبَغىِ وَ التَطاوُلُ عَلَى النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بِهِم وَ السُّخريَّةُ مِنهُم ؛ گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز به حقوق مردم، و دست انداختن و مسخره كردن آنان. وسایل الشیعه ج 16 ، ص 281 ، ح 21556 علیه السلام @thaghlain🌹
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸بلا، عامل نجات از سقوط🔸 راننده‌ای که با نرده‌های کنار جاده تصادف می‌کند، از اینکه خساراتی به ماشین او وارد شده است، به‌شدت ناراحت می‌شود و نرده‌ها را عامل این خسارت می‌داند؛ ولی وقتی پایین می‌آید و آن‌طرف نرده‌ها را که دره‌ای وحشتناک است می‌بیند، بسیار خوش‌حال می‌شود و نرده‌ها را وسیلۀ نجات خود می‌داند. مصیبت‌ها همان نرده‌های کنار جاده‌اند که در ظاهر خساراتی وارد می‌کنند، ولی مانع پرت شدن به دره می‌شوند. @thaghlain 🌹
۵۶ ✍ کاش ما هم مانند این بانوی شهیده چنین دیدگاهِ زیبایی داشتیم متن خاطره شهناز تأکید زیادی روی نماز اول وقت داشت. حتی برایِ نماز لباسِ جداگانه‌ای می‌پوشید. هر وقت هم ازش می‌پرسیدم: چرا وقـت نماز لباست رو عـوض می‌کنی؟ ، می‌گفت: چطور وقتی می‌ خواهی بری مهمونی لباسِ آراسته می ‌پوشی؟ چه مهمونی و دعوتی بالاتر از گفتگو کردن با خدا؟ نماز مهمونیِ بزرگیه که خدا بندگانش رو در اون می پذیره ، پس بهترین وقته برای مرتب و پاکیزه و منظم بودن ... 📌خاطره ای از امدادگر شهیده شهناز حاجی‌شاه 🇮🇷منبع: کتاب محراب عشق ، صفحه 76 @thaghlain🌹
آیات۱_۸ ﺑِﺴْﻢِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ «١» ﺃَﺭَﺃَﻳْﺖَ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻳُﻜَﺬِّﺏُ ﺑﺎﻟﺪِّﻳﻦِ «٢» ﻓَﺬَ ﻟِﻚَ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻳَﺪُﻉُّ ﺍﻟْﻴَﺘِﻴﻢَ «٣» ﻭَ ﻟَﺎ ﻳَﺤُﺾُّ ﻋَﻠَﻲ ﻃَﻌَﺎمِ ﺍﻟْﻤِﺴْﻜِﻴﻦِ «٤» ﻓَﻮَﻳْﻞٌ ﻟِّﻠْﻤُﺼَﻠِّﻴﻦَ «٥» ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻫُﻢْ ﻋَﻦ ﺻَﻠَﺎﺗِﻬِﻢْ ﺳَﺎﻫُﻮﻥَ «٦» ﺍﻟَّﺬِﻳﻦ ﻫُﻢْ ﻳُﺮَﺁءُﻭﻥَ «٧» ﻭَﻳَﻤْﻨَﻌُﻮﻥَ ﺍﻟْﻤَﺎﻋُﻮﻥَ (١) ﺁﻳﺎ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺩﻳﺪﻩ ﺍﻱ؟ (٢) ﺍﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﺘﻴﻢ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻣﻲ ﺭﺍﻧﺪ. (٣) ﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻃﻌﺎم ﻣﺴﻜﻴﻦ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. (٤) ﭘﺲ ﻭﺍﻱ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ. (٥) ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﻏﺎﻓﻠﻨﺪ. (٦) ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺭﻳﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. (٧) ﻭ ﺍﺯ ﺩﺍﺩﻥ ﺯﻛﺎﺕ (ﻭ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﺯﻧﺪﮔﻲ) ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ. 🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺳﻴﻤﺎﻱ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻨﻔﻲ ﺭﺍ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ: 🌟ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﻳﻦ، ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻣﻨﻔﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ. «ﻳﻜﺬّﺏ ﺑﺎﻟﺪّﻳﻦ» ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻣﻨﻔﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻃﺮﺩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. «ﻳﺪﻉّ ﺍﻟﻴﺘﻴﻢ ﻭ ﻟﺎ ﻳﺤﺾّ» ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻨﻔﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﺧﻠﺎﺹ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. «ﺳﺎﻫﻮﻥ - ﻳﺮﺍءﻭﻥ» ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﻣﻨﻔﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. «ﻳﻤﻨﻌﻮﻥ ﺍﻟﻤﺎﻋﻮﻥ» 🌟ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺩﻳﻦ» ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ، ﻣﺎﻧﻨﺪ «ﻣﺎﻟﻚ ﻳﻮم ﺍﻟﺪﻳﻦ» «ﺩَﻉّ» ﺭﺍﻧﺪﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻭ «ﺣَﺾّ» ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻭ ﺗﺮﻏﻴﺐ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. 🌟ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺩﻳﻦ ﻭ ﻣﻌﺎﺩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ، ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻗﻠﺒﻲ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﻗﻮﻟﻲ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺳﻮﺭﻩ، ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭﻟﻲ ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺭﻳﺎ ﻭ ﺧﻮﺩﻧﻤﺎﻳﻲ ﻭ ﺳﻬﻮ ﻭ ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺳﺖ. 🌟«ﻣﺎﻋﻮﻥ» ﺍﺯ «ﻣَﻌﻦ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻭ ﻭﺳﺎﻳﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎً ﻫﻤﺴﺎﻳﮕﺎﻥ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻋﺎﺭﻳﻪ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻧﻴﺎﺯﺷﺎﻥ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺷﻮﺩ. ﻣﺜﻞ ﻇﺮﻭﻑ ﻏﺬﺍﺧﻮﺭﻱ ﺩﺭ ﻣﻬﻤﺎﻧﻲ ﻫﺎ. 🌟ﺩﻳﻦ ﻳﻚ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﻪ ﻫﻢ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺍﺯ ﺍﻃﻌﺎم ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻭ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﻪ ﻣﺤﺮﻭﻣﻴﻦ ﺟﺪﺍ ﻧﻴﺴﺖ. ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، «ﺳﺎﻫﻮﻥ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺳﺴﺘﻲ، ﺗﺮﻙ ﻭ ﺿﺎﻳﻊ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ.(١٠٤٥) 🌟ﺣﺴﺎﺏ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺣﻔﻆ ﺷﻌﺎﺋﺮ ﺍﻟﻬﻲ، ﺍﺯ ﺣﺴﺎﺏ ﺭﻳﺎ ﻭ ﺧﻮﺩﻧﻤﺎﺋﻲ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻧﻔﺴﺎﻧﻲ ﺟﺪﺍﺳﺖ. 🌟ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﺍﺩﻥ ﻟﻮﺍﺯم ﻣﻨﺰﻝ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺎﻳﮕﺎﻥ ﺩﺭﻳﻎ ﻭﺭﺯﺩ، ﺧﺪﺍ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻟﻄﻒ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺭﻳﻎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ.(١٠٤٦) ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ: ﻣﺎ ﻫﻤﺴﺎﻳﮕﺎﻧﻲ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻭﺳﺎﺋﻠﻲ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺎﺭﻳﻪ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ، ﻣﻲ ﺷﻜﻨﻨﺪ ﻳﺎ ﺧﺮﺍﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺁﻳﺎ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺪﻫﻴﻢ؟ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ.(١٠٤٧) 🌟ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻲ ﺍﻋﺘﻨﺎﺋﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻭﻝ ﻭﻗﺖ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭﻳﻞ ﺩﺍﺭﺩ.(١٠٤٨) 🌟ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻣﺎﻋﻮﻥ، ﺷﺎﻣﻞ ﻗﺮﺽ ﺍﻟﺤﺴﻨﻪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩﻥ ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺯﻛﺎﺕ ﺍﺳﺖ.(١٠٤٩) 🌟ﺳﻨﮕﺪﻟﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﺋﻲ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ: ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺨﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﻓﻘﺮ ﻛﻪ ﻣﺴﻜﻴﻦ ﺍﺳﺖ. ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﺗﺮﻳﻦ ﻧﻴﺎﺯ ﻛﻪ ﺧﻮﺭﺍﻙ ﺍﺳﺖ. ﺁﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﺼﺮﻑ ﻧﻪ ﺫﺧﻴﺮﻩ. ﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻗﺪﺍﻣﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🔸ﻧﮕﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺭﻳﺎ ﺭﻳﺎ ﻭ ﺳُﻤﻌﻪ ﺩﻭ ﺧﻄﺮ ﻭ ﺁﻓﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺆﻣﻦ ﺭﺍ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﺭﻳﺎ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻛﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻳﺪﻥ ﻣﺮﺩم ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ ﻭ ﺳُﻤﻌﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﻫﺪﻓﺶ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﺵ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﻣﺮﺩم ﺑﺮﺳﺪ. ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻛﺎﺭ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻧﻔﺎﻕ ﺍﺳﺖ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﺍﺫﺍ ﻗﺎﻣﻮﺍ ﺍﻟﻲ ﺍﻟﺼّﻠﺎﺓ ﻗﺎﻣﻮﺍ ﻛﺴﺎﻟﻲ ﻳﺮﺍءﻭﻥ ﺍﻟﻨّﺎﺱ»(١٠٥٠) ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻲ ﺍﻳﺴﺘﻨﺪ، ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﺑﺎ ﻛﺴﺎﻟﺖ ﻭ ﺭﻳﺎﻛﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻛﻤﻚ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻛﺮﺍﻫﺖ ﻭ ﻧﺎﺭﺿﺎﻳﺘﻲ. «ﻭ ﻟﺎ ﻳﻨﻔﻘﻮﻥ ﺍﻟﺎ ﻭ ﻫﻢ ﻛﺎﺭﻫﻮﻥ»(١٠٥١) 🌟ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﺭﻳﺎﻛﺎﺭ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﻲ ﻣﺮﻳﺾ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﺩﺭ ﻇﺎﻫﺮ ﺍﻫﻞ ﺧﺸﻮﻉ ﻭ ﺗﻮﺍﺿﻊ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﺑﺎﻃﻦ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺮ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﻭ ﺩﺭ ﻇﺎﻫﺮ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺎﻃﻦ ﮔﺮﮒ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ، ﺍﺯ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﭘﺮﺩﻩ ﭘﻮﺷﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺳﻮء ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🌟ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺳﺨﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﻋﺬﺍﺏ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﺍﻭ ﺧﻴﺮ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻭ ﺧﻴﺮﻱ ﻧﻴﺴﺖ. ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻲ ﺑﺮﻧﺪ، ﻭﻟﻲ ﺧﻄﺎﺏ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ: ﻫﺪﻓﺶ ﺧﺪﺍ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ. 🌟ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ، ﺭﻳﺎ، ﻧﻮﻋﻲ ﺷﺮﻙ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻋﻤﻞ ﻧﻴﻜﻲ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ، ﺍﻣﺎ ﻧﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺩم ﺑﺸﻨﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻛﻨﻨﺪ، ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻭ ﻣﺸﺮﻙ ﺍﺳﺖ، ﺳﭙﺲ ﺁﻳﻪ «ﻟﺎ ﻳﺸﺮﻙ ﺑﻌﺒﺎﺩﺓ ﺭﺑﻪ ﺍﺣﺪًﺍ»(١٠٥٢) ﺭﺍ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ.(١٠٥٣) ادامه👇
🌟ﻋﻠﺎﻣﺖ ﺭﻳﺎﻛﺎﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺷﻮﺩ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻜﺶ ﺭﺍ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻧﺸﻮﺩ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﻛﺎﻫﺪ. ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﻧﻤﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﺗﻮﺑﻴﺦ ﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍ، ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﻫﺪﻓﻲ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﺪﺍﺷﺖ، ﻭ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﺍﻭ ﺁﮔﺎﻩ ﺷﺪﻧﺪ، ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ. 🌟ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﺧﻮﺑﻲ ﻫﺎﻳﺶ ﺩﺭ ﻣﺮﺩم ﻇﺎﻫﺮ ﺷﻮﺩ، ﺑﻪ ﺷﺮﻁ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻧﻴّﺖ ﺍﻭ ﻣﺮﺩم ﻧﺒﺎﺷﺪ. «ﺍﺫﺍ ﻟﻢ ﻳﻜﻦ ﺻﻨﻊ ﺫﻟﻚ ﻟﺬﻟﻚ»(١٠٥٤) 🔸اخلاص در برابر ریا و ﻭ ﺳﻤﻌﻪ، ﺍﺧﻠﺎﺹ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺟﺰ ﺧﺎﻟﺼﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﭘﺬﻳﺮﺩ «ﺍﻟﺎ ﻟﻠّﻪ ﺍﻟﺪّﻳﻦ ﺍﻟﺨﺎﻟﺺ»(١٠٥٥) ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﭼﻬﻞ ﺭﻭﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﺎﻟﺺ ﻛﻨﺪ، ﭼﺸﻤﻪ ﻫﺎﻱ ﺣﻜﻤﺖ ﺍﺯ ﻗﻠﺐ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻧﺶ ﺟﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﻣﻦ ﺍﺧﻠﺺ ﻟﻠّﻪ ﺍﺭﺑﻌﻴﻦ ﺻﺒﺎﺣﺎً ﻇﻬﺮﺕ ﻳﻨﺎﺑﻴﻊ ﺍﻟﺤﻜﻤﺔ ﻣﻦ ﻗﻠﺒﻪ ﺍﻟﻲ ﻟﺴﺎﻧﻪ»(١٠٥٦) 🌟ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻛﺎﻣﻞ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣُﺐ ﻭ ﺑﻐﺾ ﻭ ﺑﺨﺸﻴﺪﻥ ﻭ ﻧﺒﺨﺸﻴﺪﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﻓﻀﻞ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺧﻠﺎﺹ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺯﻫﺮﺍﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: « ﻣﻦ ﺍَﺻﻌﺪ ﺍﻟﻲ ﺍﻟﻠّﻪ ﺧﺎﻟﺺ ﻋﺒﺎﺩﺗﻪ ﺍﻫﺒﻂ ﺍﻟﻠّﻪ ﻋﺰّ ﻭ ﺟﻞّ ﺍﻓﻀﻞ ﻣﺼﻠﺤﺘﻪ»(١٠٥٧) ﻫﺮ ﻛﺲ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺧﺎﻟﺺ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻋﻤﻠﻲ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺍﻣﺮﻱ ﺷﮕﻔﺖ ﺁﻭﺭ ﻭ ﺟﺎﻱ ﺳﺆﺍﻝ ﺍﺳﺖ. «ﺍَﺭﺍﻳﺖ ﺍﻟّﺬﻱ» ٢- ﻃﺮﺩ ﻳﺘﻴﻢ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺩﻭﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﻳﻜﺬّﺏ ﺑﺎﻟﺪّﻳﻦ... ﻳﺪﻉّ ﺍﻟﻴﺘﻴﻢ» ٣- ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﻳﺘﻴﻢ ﻧﻮﺍﺯﻱ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮔﺮﺳﻨﮕﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﺮﻭﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮﻛﺲ ﺑﻲ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻲ ﺩﻳﻦ ﺍﺳﺖ. «ﻳﻜﺬّﺏ ﺑﺎﻟﺪّﻳﻦ... ﻳﺪﻉّ ﺍﻟﻴﺘﻴﻢ» ٤- ﻣﻴﺎﻥ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺗﻨﮕﺎﺗﻨﮓ ﺍﺳﺖ. (ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﺰﺋﻲ ﻣﺜﻞ ﻃﺮﺩ ﻳﺘﻴﻢ ﺭﺍ ﺟﺰﺋﻲ ﻧﮕﻴﺮﻳﺪ ﻛﻪ ﮔﺎﻫﻲ ﺍﺯ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻬﻤﻲ ﻣﺜﻞ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺩﻳﻦ ﺧﺒﺮ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ). «ﻳﻜﺬّﺏ ﺑﺎﻟﺪّﻳﻦ... ﻳﺪﻉّ ﺍﻟﻴﺘﻴﻢ» ٥ - ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﻋﺎﻃﻔﻲ، ﻣﻘﺪم ﺑﺮ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﺟﺴﻤﻲ ﺍﺳﺖ. (ﺍﻭﻝ ﻣﺤﺒﺖ ﺑﻪ ﻳﺘﻴﻢ، ﺳﭙﺲ ﺳﻴﺮ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﺴﻜﻴﻦ) «ﻳﺪﻉّ ﺍﻟﻴﺘﻴﻢ... ﻃﻌﺎم ﺍﻟﻤﺴﻜﻴﻦ» ٦- ﻫﺮ ﻧﻤﺎﺯﻱ ﺍﺭﺯﺵ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻫﺮ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﻧﻴﺴﺖ. «ﻓﻮﻳﻞ ﻟﻠﻤﺼﻠّﻴﻦ» ٧- ﺳﻬﻮ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﺗﻘﺼﻴﺮ ﻭ ﺑﻲ ﺍﻋﺘﻨﺎﺋﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﺳﺮﺯﻧﺶ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻋﻦ ﺻﻠﺎﺗﻬﻢ ﺳﺎﻫﻮﻥ» ٨ - ﺳﻬﻮ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺑﺨﺸﺶ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻲ ﺳﻬﻮ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺭﻫﺎ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻥ، ﻗﺎﺑﻞ ﺑﺨﺸﺶ ﻧﻴﺴﺖ. «ﻋﻦ ﺻﻠﺎﺗﻬﻢ» (ﻧﻪ «ﻓﻲ ﺻﻠﺎﺗﻬﻢ») ٩- ﺧﻄﺮ ﺁﻧﺠﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﺳﻴﺮﻩ ﺩﺍﺋﻤﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺷﻮﺩ. «ﻳﻜﺬّﺏ... ﻳﺪﻉّ... ﻟﺎ ﻳﺤﺾّ» (ﻗﺎﻟﺐ ﻓﻌﻞ ﻣﻀﺎﺭﻉ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﻛﺎﺭ ﺍﺳﺖ) ١٠- ﺍﺧﻠﺎﺹ، ﺷﺮﻁ ﻗﺒﻮﻟﻲ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ. «ﻓﻮﻳﻞ ﻟﻠﻤﺼﻠّﻴﻦ ﺍﻟّﺬﻳﻦ... ﻳﺮﺍءﻭﻥ» ١١- ﺍﻃﻌﺎم ﻓﻘﺮﺍ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﺍﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﻫﻤﻪ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﮔﺮﭼﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻭ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﺎﺷﺪ. «ﻟﺎ ﻳﺤﺾّ ﻋﻠﻲ ﻃﻌﺎم ﺍﻟﻤﺴﻜﻴﻦ» ١٢- ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﮔﺎﻫﻲ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﻏﺎﻓﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﻣﺸﻤﻮﻝ ﻭﻳﻞ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻭﺿﻊ ﺗﺎﺭﻛﺎﻥ ﺩﺍﺋﻢ ﻧﻤﺎﺯ ﭼﻴﺴﺖ! «ﻓﻮﻳﻞ ﻟﻠﻤﺼﻠّﻴﻦ... ﻋﻦ ﺻﻠﺎﺗﻬﻢ ﺳﺎﻫﻮﻥ» ١٣- ﺑﻲ ﺗﻔﺎﻭﺗﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﻣﺮﺩم ﻛﻴﻔﺮ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻓﻮﻳﻞ ﻟﻠﻤﺼﻠﻴﻦ... ﻳﻤﻨﻌﻮﻥ ﺍﻟﻤﺎﻋﻮﻥ» ١٤- ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺳﺖ. «ﻓﻮﻳﻞ ﻟﻠﻤﺼﻠﻴﻦ... ﻳﻤﻨﻌﻮﻥ ﺍﻟﻤﺎﻋﻮﻥ» ١٥- ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ، ﺑﺴﺘﺮ ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ. «ﻋﻦ ﺻﻠﻮﺗﻬﻢ ﺳﺎﻫﻮﻥ... ﻳﻤﻨﻌﻮﻥ ﺍﻟﻤﺎﻋﻮﻥ» ١٦- ﺑﻲ ﺍﻋﺘﻨﺎﺋﻲ ﺑﻪ ﮔﺮﺳﻨﮕﺎﻥ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺑﻲ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻱ ﺑﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻳﻜﺬّﺏ ﺑﺎﻟﺪّﻳﻦ... ﻭ ﻟﺎ ﻳﺤﺾ ﻋﻠﻲ ﻃﻌﺎم ﺍﻟﻤﺴﻜﻴﻦ»(١٠٥٨) ١٧- ﺳﻬﻮ ﺍﺯ ﺍﺻﻞ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺍﺯ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺭﻛﻌﺎﺕ ﻛﻪ ﮔﺎﻫﻲ ﻋﺎﺭﺽ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻋﻦ ﺻﻠﺎﺗﻬﻢ ﺳﺎﻫﻮﻥ» ١٨- ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺟﺪﺍ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻛﺴﺐ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺭﻳﺎ ﻛﺎﺭﻱ ﻫﺴﺘﻨﺪ. «ﻳﻜﺬّﺏ... ﻳﺮﺍءﻭﻥ» ١٩- ﺑﺨﻞ، ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻣﻨﻜﺮﺍﻥ ﻣﻌﺎﺩ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﺣﺘﻲ ﺍﺯ ﻋﺎﺭﻳﻪ ﺩﺍﺩﻥ ﭼﻴﺰﻫﺎﻱ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﻧﺎﭼﻴﺰ ﺑﺨﻞ ﻣﻲ ﻭﺭﺯﻧﺪ. «ﻳﻜﺬّﺏ... ﻳﻤﻨﻌﻮﻥ ﺍﻟﻤﺎﻋﻮﻥ» «ﻭﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠّﻪ ﺭﺏّ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ» ١٠٤٥) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭﺍﻟﺜﻘﻠﻴﻦ. ١٠٤٦) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﻨﺰﺍﻟﺪﻗﺎﺋﻖ. ١٠٤٧) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭﺍﻟﺜﻘﻠﻴﻦ. ١٠٤٨) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭﺍﻟﺜﻘﻠﻴﻦ. ١٠٤٩) ﻛﺎﻓﻲ، ﺝ ٣، ﺹ ٤٩٩. ١٠٥٠) ﻧﺴﺎء، ١٤٣. ١٠٥١) ﺗﻮﺑﻪ، ٥٤. ١٠٥٢) ﻛﻬﻒ، ١١٠. ١٠٥٣) ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﺍﺯ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺍﻟﺤﻜﻤﺔ ﺑﺤﺚ ﺭﻳﺎ. ١٠٥٤) ﻛﺎﻓﻲ، ﺝ ٢، ﺹ ٢٩٧. ١٠٥٥) ﺯﻣﺮ، ٣. ١٠٥٦) ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻟﺎﺧﺒﺎﺭ، ﺹ ٩٤. ١٠٥٧) ﺑﺤﺎﺭ، ﺝ ٦٧، ﺹ ٢٤٩. ١٠٥٨) ﺣﺎﻗّﻪ، ٣٤. ۳۰ @thaghlain🌹
امام_زمان ع 💔دلم گرفتہ از این روزگار یا مهدے از این زمانہ‌ے بے اعتبار یا مهدے 💔دوبارہ ڪردہ هوایت،مدد اباصالح دلے ڪہ بے تو ندارد قرار یا مهدے @thaghlain🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ع 💎 خداوند به نیازهای این فرد توجه نمی‌کند 🔻پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: مَنْ ضَمِنَ لاَِخِيهِ حاجَةً لَمْ يَنْظُرِ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ فِى حاجَتِهِ حَتّى يَقْضِيَها ❗️ كسى كه ضمانت كند نياز برادر دينى خود را برطرف كند، تا وقتى كه اينكار را نكرده خداوند عزوجل به نيازهاى او توجه نمی‌كند. ❇️ بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۳۱۷ (صلی الله علیه و آله و سلم) (صلی الله علیه و آله و سلم) @thaghlain🌹
آیت الله حائری شیرازی: حرف پراکنده نزنید و حرف پراکنده گوش نکنید تا فکرتان پراکنده نشود. @thaghlain🌹
ع یا مھـــ🕊ــــدے قطعه ی گمشده ای از پر پرواز کم است یازده بار شمردیم یکی باز کم است این همه آب که جاریست نه اقیانوس است عرق شرم زمین است که سرباز کم است @thaghlain🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ع 🕌شتاب در خدمت قال الامام الصادق عليه السّلام : اَنَّ الرَّجُلَ لَيَسْأَلُني الْحاجةَ فَأُبادِرُ بِقَضائِها مَخافَةَ اَنْ يَسْتَغْنِيَ عَنْها فَلا يَجِدَ لَها مَوقِعاً إِذا جاءَتْهُ. هرگاه مردي از من درخواست حاجتی کند، در رفع حاجت و نياز او شتاب مي‌ورزم؛ زيرا بيم آن مي‌رود كه كار از كار بگذرد و اقدام من در كمك به او ديگر به كارش نيايد. 🔹عيون الاخبار الرضا، ج 2، ص 179 (ع) @thaghlain🌹