🔰حکمت ۴۲ نهجالبلاغه:بیماری و پاک شدن گناهان(اخلاقی،معنوی)
جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِيهِ وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاقِ وَ إِنَّمَا الْأَجْرُ فِي الْقَوْلِ بِاللِّسَانِ وَ الْعَمَلِ بِالْأَيْدِي وَ الْأَقْدَامِ...
📌شرح اجمالی حکمت 👇
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔻▫️ تفسیر اجمالی #حکمت ۴۲ نهجالبلاغه
مطابق اين روايت، امام عليه السلام هنگامى كه يكى از ياران خود را بيمار مىبيند (ضمن احوالپرسى) به او مىفرمايد: «خداوند اين درد و بيمارى تو را سبب ريزش گناهانت قرار داد»؛ (وَ قَالَ عليه السلام: لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ فِي عِلَّةٍ اعْتَلَّهَا: جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ) . اين بشارت بزرگى بود كه امام عليه السلام به آن يار بيمار داد كه قطعا سبب شادى او شد، و فشار درد و بيمارى را براى او كاست و روحيهاى را كه بيمار براى مبارزه با مرض بايد پيدا كند در او دميد. مىدانيم درد و رنجها و بلاها و حوادث ناگوار فلسفهها متعددى دارد؛ يكى از آن فلسفهها آمرزش گناهان است؛ يعنى خداوند مىخواهد بنده صالحش را كه لغزشى داشته در همين دنيا پاك كند تا حساب او به قيامت نيفتد. اضافه بر اين، انسان در حال بيمارى توجه خاصى به خدا پيدا مىكند و گاه به ياد مرگ مىافتد و از گناهان خود توبه مىكند و همين بيدارى و آگاهى و توبه نيز سبب ديگرى براى ريزش گناهان اوست. قرآن مجيد در آيۀ 12 سورۀ يونس مىفرمايد: ««وَ إِذٰا مَسَّ اَلْإِنْسٰانَ اَلضُّرُّ دَعٰانٰا لِجَنْبِهِ أَوْ قٰاعِداً أَوْ قٰائِماً»؛ هنگامى كه به انسان زيان (و ناراحتى و بيمارى) برسد ما را (در هر حال) در حالى كه به پهلو خوابيده يا نشسته يا ايستاده است مىخواند» ، هر چند براى بعضى اين بيدارى موقتى است و با تغيير احوال و اوضاع و برطرف شدن آن ناراحتى به حال سابق باز مىگردند، همانگونه كه قرآن در ادامۀ اين آيه مىفرمايد: ««فَلَمّٰا كَشَفْنٰا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَنْ لَمْ يَدْعُنٰا إِلىٰ ضُرٍّ مَسَّهُ»؛ اما هنگامى كه ناراحتى او را برطرف ساختيم چنان مىرود كه گويى هرگز ما را براى حل مشكلى كه به او رسيده بود نخوانده است». آنگاه امام راز اين نكته را كه چرا فرمود: بيمارى سبب سقوط گناهان است و نفرمود: پاداش و اجر دارد، بيان مىكند و مىفرمايد: «زيرا بيمارى پاداشى در آن نيست؛ ولى گناهان را مىريزد، همچون ريزش برگ درختان»؛ (فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِيهِ، وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ، وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاقِ).
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هر ۱۰ دقیقه یک قتل!
🔹واکنش بازیگران هالیوود به فاجعه انسانی در یمن را ببینید.
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مغز متفکر اطلاعاتسپاه در دفاعمقدس را بشناسید!
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔰کتاب خاطرات فردوست....۱_۵
🔅این مجموعه ادامه دارد....
▪️با ما همراه باشید
#دهه_فجر
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
اجمالی از علم منطق،ج۲۷،خطابه و شعر،نجفی،پایان منطق.m4a
14.8M
📌اجمالی از #علم_منطق
📎#جلسه_بیستونهم
◾خطابه و شعر
◽️ابوالفضل نجفی
#جهاد_تبیین
#اندیشه
#عقل
#تفکر
#فلسفه
#منطق
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥🔺برگی از جنایات منافقین کوردل در ایران
🔺وقتی منافقین بر سر جنسیت جنین زن حامله شرطبندی میکردند و با چاقو شکم مادر را بریدند...! وبعد جنین را نیز با گلوله می زدند.🥺
#مرگ_بر_منافق
#منافقین_کوردل
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنهای
سوره مبارکه البقرة آیه ۱۸۵
«شَهرُ رَمَضانَ الَّذي أُنزِلَ فيهِ القُرآنُ هُدًى لِلنّاسِ وَبَيِّناتٍ مِنَ الهُدىٰ وَالفُرقانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهرَ فَليَصُمهُ ۖ وَمَن كانَ مَريضًا أَو عَلىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِن أَيّامٍ أُخَرَ ۗ يُريدُ اللَّهُ بِكُمُ اليُسرَ وَلا يُريدُ بِكُمُ العُسرَ وَلِتُكمِلُوا العِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلىٰ ما هَداكُم وَلَعَلَّكُم تَشكُرونَ»
جایگاه بالای هدایت قرآنی در میان موضوعات مربوط به قرآن.
و امّا در مورد هدایت قرآنی. ببینید، خداوند متعال در میان امتیازات متعدّد ماه مبارک رمضان امتیاز نزول قرآن را ذکر میکند: شَهرُ رَمَضانَ الَّذی اُنزِلَ فیهِ القُرءان؛ پیدا است که این شاید بالاترین موضوع در میان امتیازات ماه رمضان است. و در مورد قرآن هم که هزاران برجستگی در قرآن وجود دارد و خیلی بیش از اینها که عقل ما و فهم ما قادر به درک آنها نیست، در میان همهی اینها هدایت قرآنی را مطرح میکند: شَهرُ رَمَضانَ الَّذی اُنزِلَ فیهِ القُرءانُ هُدًی لِلنّاسِ وَ بَیِّنٰتٍ مِنَ الهُدیٰ وَ الفُرقان؛ پیدا است که هدایت قرآنی در میان موضوعات مربوط به قرآن شأن بالایی دارد. خود قرآن مجید هم با مسئلهی هدایت آغاز میشود؛ هم در سورهی حمد این [مطلب] هست: اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم -که به تعبیر مرحوم علّامهی طباطبائی (رضوان الله تعالی علیه) سورهی حمد از اوّل تا آخر، ادب سخن گفتن با خدا را به ما تعلیم میدهد، یعنی خود خدای متعال به ما تعلیم میدهد که چه جوری باید با او صحبت کنیم؛ از آغاز «بِسمِ الله» تا آخرِ هدایتخواهی؛ که «اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم، صِراطَ الَّذینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم»؛ که راه مستقیم، راه آن کسانی است که خدای متعال به آنها اِنعام کرده است؛ آن هم آن اِنعامشدگانی که گمراه نشدند و مورد غضب قرار نگرفتند- هم در اوّل سورهی بقره: بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ، الࣤمࣤ، ذٰلِکَ الکِتٰبُ لارَیبَ فیهِ هُدًی لِلمُتَّقین. بنابراین آغاز قرآن هم با ذکر هدایت قرآنی آغاز شده است؛ و بعد از آن هم در جاهای متعدّدی از قرآن، دهها مورد هست که سخن از هدایت قرآن است و راهنماییها و دستگیریهای قرآن.
و این هم مخصوص یک گروه خاصّی نیست؛ مخاطب قرآن، همهی بشریّت است، و ادّعای قرآن این است که میخواهد همهی بشریّت را هدایت کند به صراط مستقیم، به راه درستِ زندگیِ انسان که به مقصد صحیح منتهی خواهد شد: اِن هُوَ اِلّا ذِکرٌ لِلعٰلَمین.
۱۴۰۰/۰۱/۲۵
بیانات در محفل انس با قرآن کریم
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی،ج۳۴،تعارض معارف،تعدد قرائت،.m4a
18.01M
📌اجمالی از #معرفت_شناسی
📎جلسه
سیوچهارم(تعارض معرفت های دینی با سایر معرفت ها_تعدد قرائت ها)
▫️ابوالفضل نجفی
#جهاد_تبیین
#اندیشه
#عقل
#تفکر
#فلسفه
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
https://www.farsnews.ir/my/c/118439
🔰عزیزان خواهشا این کمپین را حمایت کنید و منتشر کنید.🙏🌹
🔰 حکمت ۴۲ نهج البلاغه:بیماری و پاک شدن گناهان(اخلاقی،معنوی)
...وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّيَّةِ وَ السَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةََ.
📌 تفسیر اجمالی حکمت 👇
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔻▫️تفسیر اجمالی #حکمت ۴۲ نهج البلاغه
آنگاه امام عليه السلام در پايان اين سخن مىافزايد: «خداوند سبحان كسانى را از بندگانش كه بخواهد (و لايق بداند)، به موجب صدق نيت و پاكى باطن داخل بهشت مىكند»؛ (وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّيَّةِ وَ السَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةَ) . اشاره به اينكه خداوند به نيت خوب و ارادۀ اعمال صالح به انسان پاداش مىدهد، زيرا نيت و اراده، عملى است باطنى كه در بسيارى از روايات براى آن پاداش ذكر شده است. سريرۀ صالح و باطن نيكو نيز مولود اعمال صالحى است كه در گذشته انجام داده و آن هم داراى پاداش نيك است. گاه كسانى هستند كه تصميم بر كارهاى نيك گستردهاى دارند؛ ولى دستشان به جايى نمىرسد و يا در سايۀ خودسازى داراى سريرۀ صالحه شدهاند. خداوند به لطف و كرمش، اينگونه افراد را وارد بهشت مىكند.
مرحوم سيّد رضى در ذيل اين كلام حكمتآميز (گويا نياز به توضيح ديده و با عبارات شيوايى آن را شرح مىدهد و) مىگويد: «آنچه امام عليه السلام فرموده راست و درست است؛ بيمارى اجر و پاداش ندارد، چرا كه از قبيل امورى است كه استحقاق عوض دارد (نه اجر و ثواب) زيرا عوض و پاداش را انسان در مقابل كارهاى خداوند نسبت به بندگانش مانند بيمارىها و مانند آن مستحق مىشود؛ اما اجر و ثواب، در مقابل فعل بندگان است، بنابراين بين اين دو فرق است؛ فرقى كه امام با آن علم نافذ و نظريۀ صائب خود به آن اشاره فرموده است»؛ (قٰالَ الرَّضىُ: وَ أقُولُ: صَدَقَ عليه السلام، إنَّ الْمَرَضَ لاٰ أجْرَ فيٖهِ، لِأنَّهُ لَيْسَ مِنْ قَبيٖلِ مٰا يُسْتَحِقُّ عَلَيْهِ الْعِوَضُ، لِأنَّ الْعِوَضَ يُسْتَحِقُّ عَلىٰ مٰا كٰانَ فٖي مُقٰابِلَةٍ فِعْلِ اللّٰهِ تَعٰالىٰ بِالْعَبْدِ، مِنَ الْآلاٰمِ وَ الْأمْرٰاضِ، وَ مٰا يَجْرى مَجْرىٰ ذٰلِكَ، وَ الْأجْرٌ وَ الثَّوٰابُ يُسْتَحِقٰانِ عَلىٰ مٰا كٰانَ فيٖ مُقٰابِلَةِ فِعْلِ الْعَبْدِ، فَبَيْنَهُمٰا فَرْقٌ قَدْ بَيَّنَهُ عليه السلام، كَمٰا يَقْتَضيٖهِ عِلْمُهُ الثّٰاقِبُ وَ رَأيُهُ الصّٰائِبُ) . در واقع مرحوم سيّد رضى به نكتۀ تازهاى اشاره مىكند و آن فرق ميان عوض با اجر و پاداش است؛ يكى را مربوط به فعل خدا مىداند و ديگرى را مربوط به فعل بندگان خدا. اين شبيه چيزى است كه متكلمان در علم كلام گفتهاند كه خداوند حكيم اگر گروهى را گرفتار آفات و بلاها مىكند حكمتش ايجاب مىكند كه در برابر آن عوضى به آنها بدهد وگرنه با حكمت خدا سازگار نيست. آنچه در كلام حكمتآميز بالا آمد بيان يكى از آثار بيمارى است در حالى كه در حديث پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله دو اثر ديگر نيز براى بيمارى ذكر شده است آنجا كه رسول خدا صلى الله عليه و آله در عيادت سلمان فارسى فرمود: «يَا سَلْمَانُ إِنَّ لَكَ فِي عِلَّتِكَ إِذَا اعْتَلَلْتَ ثَلَاثَ خِصَالٍ أَنْتَ مِنَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِذِكْرٍ وَ دُعَاؤُكَ فِيهَا مُسْتَجَابٌ وَ لَا تَدَعُ الْعِلَّةُ عَلَيْكَ ذَنْباً إِلَّا حَطَّتْهُ؛ اى سلمان براى تو به هنگام بيمارى سه فايدۀ (بزرگ است) تو به ياد خدا مىافتى و دعاى تو در اين حالت مستجاب است و بيمارى هيچ گناهى بر تو نمىگذارد مگر اينكه آن را فرو مىريزد».
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
یهود شناسی اجمالی،نام های دیگر یهودیان،ج۱،نجفی.m4a
13.48M
🔰آشنایی اجمالی با یهودیت و مسیحیت
🔅جلسه اول
✅ُسایر نام های پیروان یهودیت
▪️ابوالفضل نجفی
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
هدایت شده از ثقلین بابِ حطه
🔰کتاب خاطرات فردوست....۱_۵
🔅این مجموعه ادامه دارد....
▪️با ما همراه باشید
#دهه_فجر
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔰کتاب خاطرات فردوست....۵_۱۰
🔅این مجموعه ادامه دارد....
▪️با ما همراه باشید
#دهه_فجر
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110