اجمالی از علم منطق،ج۸،حد و رسم،نجفی.m4a
11.06M
📌اجمالی از #علم_منطق
📎#جلسه_هشتم
▪️حد و رسم
◽ابوالفضل نجفی
#اندیشه
#عقل
#تفکر
#فلسفه
#منطق
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔰حکمت ۱۲ نهجالبلاغه: ایین دوست یابی(اخلاقی،اجتماعی،تربیتی)
📌شرح اجمالی حکمت 👇
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔻▫️شرح اجمالی #حکمت ۱۲ نهجالبلاغه
شك نيست كه يكى از مهمترين سرمايۀ انسان در زندگى دوستان صميمى است؛ اين سرمايه نه تنها براى يارى كردن انسان در برابر مشكلات، بلكه براى انس گرفتن و از تجربهها و نظرات آنها بهرهگيرى كردن ضرورى است و جالب اينكه به دست آوردن دوستان خوب كار آسانى است؛ نه همچون به دست آوردن مال است كه احتياج به تلاش و كوشش فراون و گاه نياز به سرمايهگذارىهاى كلان دارد و نه همچون مقام است كه به دست آوردنش نياز به روابط اجتماعى قوى دارد، بلكه با سرمايهاى كه در اختيار هر كس هست به دست مىآيد و آن سرمايه گشادهرويى، ادب و حسن معاشرت است. بر همين اساس امام عليه السلام مىفرمايد: «عاجزترين مردم كسى است كه از به دست آوردن دوست عاجز باشد»؛ (أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ) . حديث معروفى است از امير مؤمنان على عليه السلام كه خطاب به مردم فرمود: «إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِطَلَاقَةِ الْوَجْهِ وَ حُسْنِ اللِّقَاءِ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله يَقُولُ إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِأَخْلَاقِكُمْ؛ (اى مردم) شما نمىتوانيد مردم را با اموال خود راضى نگه داريد، از اين رو ايشان را با خوشرويى و رفتار خوب راضى نگه داريد، زيرا من از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مىفرمود: شما نمىتوانيد خشنودى مردم را با اموال (محدودتان) به دست آوريد بنابراين با اخلاق نيكتان خشنودى آنها را به دست آوريد». آنگاه امام مىافزايد: «و از او عاجزتر كسى است كه دوستانى را كه به دست آورده از دست بدهد»؛ (وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ) . زيرا ممكن است به دست آوردن چيزى مقدارى زحمت داشته باشد؛ ولى نگهداشتن آن آسانتر است، بنابراين كسى كه دوستان خود را با بىمهرى يا بىاعتنايى از دست دهد عاجزتر از كسى است كه نتوانسته دوستى به دست آورد.
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی،ج۷،نجفی.m4a
19.58M
📌اجمالی از #معرفت_شناسی
📎جلسه هفدهم_راههای معرفت(۴)#مرجعیت #تجربه #یادآوری
▫️ابوالفضل نجفی
#اندیشه
#عقل
#تفکر
#فلسفه
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
📌تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنهای
سوره مبارکه سبإ آیه ۳۴
وَما أَرسَلنا في قَريَةٍ مِن نَذيرٍ إِلّا قالَ مُترَفوها إِنّا بِما أُرسِلتُم بِهِ كافِرونَ
و ما در هیچ شهر و دیاری پیامبری بیمدهنده نفرستادیم مگر اینکه مترفین آنها (که مست ناز و نعمت بودند) گفتند: «ما به آنچه فرستاده شدهاید کافریم!»
حاکمیت دین بر همه شئون زندگی، نهفقط بر دلوجان انسان و نهفقط بر اعمال شخصی انسان بلکه در سرتاسر قلمرو زندگی انسان، این از مسلمات همه ادیان الهی است؛ نهفقط دین مقدس اسلام.
لذا شما در قرآن ملاحظه میکنید که انبیای عظام الهی با حکومتها و قدرتها و طواغیت و مترفین و مسلطین بر امور جامعه در حال مبارزه بودند. اولین دشمنان اینها در جوامعی که انبیاء در اینها مبعوث میشدند کیها بودند؟ همان کسانی بودند که در سرنوشت جامعه، در گذران زندگی جامعه نقش داشتند. اگر دین فقط برای این بود که در خلوت دل انسان، در اعماق روح و زوایای خلوت کنج مثلاً خانهها یا معابد مورد استفاده قرار بگیرد، مخالفت مترفین لازم نبود، مخالفت طواغیت لازم نبود، با انبیاء. آنها چرا مخالفت میکردند؟ خوب بایستی اولکسانی که مخالفت میکنند متعبدین و متدینین و مرتجعین و اینها باشند چرا پس قرآن میفرماید که «و ما ارسلنا فی قریة من نبی الا قال مترفوها انا بما ارسلتم به کافرون» چرا مترفون اول مقابله میکردند؟ چرا سلاطین و طواغیت و قدرتمندان و سیاسیون اولکسانی بودند که به مقابله با انبیاء میآمدند.
این جزء این نیست که انبیاء در داخل هر جامعهای دعوت میکردند به یک نظم اجتماعی و سیاسی نوین؛ غیر از نظام حاکم بر آن جامعه. این نظم همان چیزی است که حکومتها مظهر کامل او هستند. نظامهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی نمودارهای او هستند با این مخالفت میکردند؛ با اساس رژیمهای حاکم بر جوامع مخالفت میکردند. لذا مجبور میشدند جهاد کنند، مجاهدت کنند، لشکرکشی کنند که در قرآن و در روایات نشانههای این معنا وجود دارد که «اول من قاتل فی سبیل الله ابراهیم»(۲) که مجاهده در راه خدا و مقاتله در راه خدا برحسب روایت ابراهیم کرده است که این غیر از آن مسئله بتهاست که در زمان کودکی حضرت ابراهیم بوده است علیالظاهر؛ جزو مسلمات است.
در اسلام هم که خب معلوم است. پیغمبر اکرم اولکاری که کردند حکومت تشکیل دادند، اداره امور جامعه را تشکیل دادند. هیچکس هم از مسلمانها غیر از این به ذهنش نیامد؛ این جزء واضحات اسلام است.۱۳۸۰/۰۶/۱۹
بیانات در شروع درس خارج فقه سال ۱۳۸۰
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📗 #متن_کامل #جلسه_نوزدهم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 گروههای معارض ━💠🍃🌺🍃💠
▫️بسم الله الرحمن الرحيم ▫️
📌نکات اجمالی از #درس_نوزدهم کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن "
🔰گروه های معارض
✍ابوالفضل نجفی
◽🔻حضرت امام خامنه ای با طرح موضوع شاخص های جامعه اسلامی و معارضین نبوت و جامعه توحیدی،چهار طبقه معارض با دعوت انبیاء بر اساس قرآن،بیان می دارند.
🔻◽این چهار گروه عبارت اند از؛
▪️مترفین⬅️ثروت اندوزان
▫️طاغوت⬅️قدرت های استبدادی
▪️ملا⬅️سران و روسا
▫️احبار و رهبان
⭕غالبا هر سه طبقه از طاغوت الهام می گیرند.
✅نظام خدا خواستهی،پیغمبر ساخته، این جور نظامی است که در آن زور و قلدری و استثمار و استبداد نیست.
✅در چنین جامعه ای جهل و #خرافه_پرستی نیست.
✅در این جامعه لازم است همه فکر کنند و بعد از اینکه خور را پیدا کردند؛ لازم است آن راه را بپیمایند.
✅در آن جامعه همه موظفند از حقوق ضعفا و ستمدیدگان دفاع کنند.
✅در آن جامعه تنبلی و تفرق و #افتراق و #اختلاف نیست.
▫️این بیانات ناظر بر آیات ۱۱۲ و ۱۱۳ سوره مبارکه انعام، ۳۴و۳۵ سبا و ۳۴ توبه،می باشد.
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
اجمالی از علم منطق، ج۹،تقسیم الفاظ،شرطیه،حملیه.m4a
14.91M
05-fa-dasthaye-napeyda-1.pdf
811.1K
🔰کتاب #pdf
⭕⭕خاطرات مستر همفر
✍دوستان عزیز حتما برای مطالعه این کتاب وقتی را قرار بدهید.
بسیار مهم است. ضمن اینکه صوت این کتاب را نیز می توانید در لینک زیر دانلود کنید
@audio_ketab
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔰حکمت ۱۳ نهجالبلاغه: روش استفاده از نعمت ها(اخلاقی،معنوی)
📌شرح اجمالی حکمت 👇
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔻▫️شرح اجمالی #حکمت ۱۳ نهجالبلاغه
امام عليه السلام در اين سخن حكمتآميز به نكتۀ ديگرى دربارۀ آثار شكر نعمت و آثار كفران بيان مىكند و مىفرمايد: «هنگامى كه مقدمات نعمتها به شما روى مىآورد دنبالۀ آن را به واسطۀ كمى شكرگزارى از خود دور نسازيد»؛ (إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ) . نعمتها غالباً بهصورت تدريجى بر انسان وارد مىشود و وظيفۀ انسان هوشيار اين است كه به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شكرگزارى ندارد. هر گاه با آغاز روى آوردن نعمت به شكر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد يافت و تا پايان آن نصيب انسان مىشود و به تعبير ديگر به گفتۀ بعضى از شارحان نهجالبلاغه، نعمتها مانند گروههاى پرندگان است كه وقتى تعدادى از آنها بر شاخۀ درختى نشستند بقيه تدريجا به دنبال آنها مىآيند و شاخهها را پر مىكنند؛ ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حركت ناموزونى بشنوند يا ببينند فرار مىكنند و بقيه هم به دنبال آنها مىروند و صحنه از وجودشان خالى مىشود. همچنين بسيارى از نعمتها به صورت تدريجى زوال مىپذيرند؛ هر گاه انسان در آغاز زوالش هوشيار باشد و به شكر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدريجى آن مىشود. اين سخن در اصل برگرفته از قرآن مجيد است كه مىفرمايد: ««وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذٰابِي لَشَدِيدٌ»؛ به خاطر بياوريد زمانى كه پروردگارتان اعلام داشت اگر شكرگزارى كنيد (نعمتخويش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شديد است». قرآن مجيد سرگذشت بسيار عبرتآموزى از قوم سبأ نقل مىكند كه خداوند نعمت بسيار وافرى به آنها داد و فرمود: ««كُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّكُمْ وَ اُشْكُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ»؛ ازروزى پروردگارتان بخوريد و شكر او را به جا آوريد؛ شهرى پاك و پاكيزه در اختيار شماست و پروردگارى آمرزنده». ولى آنها به كفران پرداختند و سد عظيمى كه سبب آبادى كشور آنها شده بود بر اثر سيلاب و عوامل ديگر در هم شكست و تمام آبادى و باغها و مزارع ويران شد بهگونهاى كه نتوانستند در آنجا بمانند و ناچار در اطراف متفرق شدند.
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
متن درس بیستم.pdf
1.16M
📗 #متن_کامل
#جلسه_بیستم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf
🔸 فرجام نبوّت - ۱
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
20 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - فرجام نبوت 1.mp3
26.18M
📻 پای #منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنهای حفظه الله 📻
📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی #اندیشۀ_اسلامی در قرآن/جلسه بیستم
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📗 #متن_کامل #جلسه_بیستم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 فرجام نبوّت - ۱ ━💠🍃🌺🍃💠━
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
📌نکات اجمالی از #درس_بیستم کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن "
✍ابوالفضل نجفی
🔰فرجام نبوت۱
🔻◽یک سره جهاد کردن و نیاسودن،سر گذشت پیامبران الهی است.
⁉️آیا فرجام پیامبران شکست بوده یا خیر؟
✅انبیاء در مجموع موفق شدند و کامیاب شدند، ناکام نشدند.و اما هر دانه دانه از پیغمبران،یعنی هر تک تک از نهضت های انقلابی الهی و توحیدی،آیا آنها موفق شدند یا نه.
▫️🔻انبیاء عظام اگر چه تک تکشان با محرومیت ها و ناکامی هایی مواجه شده اند،اما در مجموع،سیر بشریت به سوی ترقی و تعالی بوده و عاملش انبیا بودند.
▫️🔻نقش مومنان در پیروزی انبیاء با دو شرط #صبر و #ایمان آنها نمایان می شود.
▫️🔻پیروزی انبیاء با دو شرط آن،یک سیری است که منتهی به ظهور آخرین حجت الهی خواهد شد و این فرجام واقعی نبوت است.
✅صبر یعنی از مبارزه سست نشدن،یعنی تلاش را تمام نکردن.
▪️این مباحث ناظر بر آیات ۱۶ و ۱۸ سوره رعد و ۱۷۱ و ۱۷۲ و ۱۷۳ و ۱۸۰ سوره صافات است.
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #موشن_گرافیک | آغاز از #شانگهای
♦️روایت کاملی از سازمان همکاری های شانگهای/عبرتهای عاشورا
#دولت_انقلابی
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
📌تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنهای
سوره مبارکه سبإ آیه ۴۶
قُل إِنَّما أَعِظُكُم بِواحِدَةٍ ۖ أَن تَقوموا لِلَّهِ مَثنىٰ وَفُرادىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّروا ۚ ما بِصاحِبِكُم مِن جِنَّةٍ ۚ إِن هُوَ إِلّا نَذيرٌ لَكُم بَينَ يَدَي عَذابٍ شَديدٍ
بحمداللَّه دیگر برای همهی ما و ملت ایران، در کلیات زندگی اماممان چیز پوشیدهیی باقی نماند. همه دیدند که حرکت و گفتن و سکوتش برای خداست و هر کاری که انجام میداد، با قصد قیامِللَّه بود. تنها همین یک چیز هم بود که موجب شد به دست آن بزرگوار - که قطعاً مرتبهی تالی پیامبران و ائمه(ع) بود - یک معجزه اتفاق بیفتد. این چیزی که اتفاق افتاده و تحول عظیم جهانی که به دنبال انقلاب اسلامی پدید آمده، واقعاً یک معجزه است. این معجزه، به دست امام(ره) اتفاق افتاد و امام هم با تکیه به «ان تقوموا للَّه» توانست این کار را بکند.
۱۳۶۸/۱۱/۰۹
بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى ایران
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی،ج۱۸،شک گرای و نسبیت،نجفی.m4a
17.41M
📌اجمالی از #معرفت_شناسی
📎جلسه هجدهم_#شکاکیت #نسبیت_گرایی
▫️ابوالفضل نجفی
#اندیشه
#عقل
#تفکر
#فلسفه
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔰 حکمت ۱۴ نهجالبلاغه:روش برخورد با خویشاوندان (اخلاقی،معنوی)
📌 شرح اجمالی حکمت 👇
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔻▫️ شرح اجمالی #حکمت ۱۴ نهجالبلاغه
امام عليه السلام در اين جمله به كسانى كه بستگان نزديكش نسبت به او بىمهرى مىكنند و رهايش مىسازند دلدارى و اميدوارى مىدهد كه نبايد از اين جريان مايوس گردند؛ خداوند راه ديگرى به روى او مىگشايد و مىفرمايد: «كسى كه نزديكانش او را رها سازند آنها كه دورند براى (حمايت از او و يارىاش) آماده مىشوند»؛ (مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ) . در واقع اين حكمت و رحمت الهى است كه انسانها به وسيلۀ بستگان و دوستان نزديك حمايت شوند؛ ولى اگر آنها به وظيفۀ خود عمل نكردند و به صلۀ رحم و مسئوليتهاى دوستى پشتپا زدند اين مسئوليت را بر عهدۀ ديگران مىگذارد تا بندهاش در ميان توفان حوادث تنها نماند. مثلا پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله طائفۀ قريش كه نزديكترين نزديكان او بودند نه تنها حمايتش نكردند بلكه به دشمنى او برخاستند؛ اما خداوند دورافتادهترين قبائل را از قبيلۀ قريش يعنى اوس و خزرج را به حمايت او برانگيخت كه از جان و دل او را حمايت كردند و آئين او را پيش بردند و جالب اينكه اوس و خزرج با هم عداوت و دشمنى ديرينهاى داشتند ولى در حمايت از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله متحد و متفق بودند و امثال اين موضوع در طول تاريخ بسيار ديده شده است. در حديث پرمعنايى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه براى دلدارى و تسلى خاطر مىفرمايد: «كُنْ لِمَا لَا تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو؛ نسبت به آنچه اميدى به آن ندارى از آنچه اميد به آن دارى اميدوارتر باش» و جالب اينكه در ذيل اين حديث اشاره به داستان موسى عليه السلام شده و مىفرمايد: «موسى براى به دست آوردن شعلۀ آتشى به دنبال نورى كه از درخت برمىخواست روان شد ولى در آنجا پيام نبوت را دريافت داشت». احتمال ديگرى كه در تفسير اين كلمۀ حكمتآميز وجود دارد اين است كه امام مىخواهد بفرمايد: در صورتى كه نزديكان و بستگان از نيروهاى يكديگر استفاده نكنند و نسبت به هم بىاعتنا باشند اى بسا دورافتادگان آنها را مىربايند و از وجود آنان بهره مىگيرند.
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110