🔰 حکمت ۱۴ نهجالبلاغه:روش برخورد با خویشاوندان (اخلاقی،معنوی)
📌 شرح اجمالی حکمت 👇
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔻▫️ شرح اجمالی #حکمت ۱۴ نهجالبلاغه
امام عليه السلام در اين جمله به كسانى كه بستگان نزديكش نسبت به او بىمهرى مىكنند و رهايش مىسازند دلدارى و اميدوارى مىدهد كه نبايد از اين جريان مايوس گردند؛ خداوند راه ديگرى به روى او مىگشايد و مىفرمايد: «كسى كه نزديكانش او را رها سازند آنها كه دورند براى (حمايت از او و يارىاش) آماده مىشوند»؛ (مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ) . در واقع اين حكمت و رحمت الهى است كه انسانها به وسيلۀ بستگان و دوستان نزديك حمايت شوند؛ ولى اگر آنها به وظيفۀ خود عمل نكردند و به صلۀ رحم و مسئوليتهاى دوستى پشتپا زدند اين مسئوليت را بر عهدۀ ديگران مىگذارد تا بندهاش در ميان توفان حوادث تنها نماند. مثلا پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله طائفۀ قريش كه نزديكترين نزديكان او بودند نه تنها حمايتش نكردند بلكه به دشمنى او برخاستند؛ اما خداوند دورافتادهترين قبائل را از قبيلۀ قريش يعنى اوس و خزرج را به حمايت او برانگيخت كه از جان و دل او را حمايت كردند و آئين او را پيش بردند و جالب اينكه اوس و خزرج با هم عداوت و دشمنى ديرينهاى داشتند ولى در حمايت از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله متحد و متفق بودند و امثال اين موضوع در طول تاريخ بسيار ديده شده است. در حديث پرمعنايى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه براى دلدارى و تسلى خاطر مىفرمايد: «كُنْ لِمَا لَا تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو؛ نسبت به آنچه اميدى به آن ندارى از آنچه اميد به آن دارى اميدوارتر باش» و جالب اينكه در ذيل اين حديث اشاره به داستان موسى عليه السلام شده و مىفرمايد: «موسى براى به دست آوردن شعلۀ آتشى به دنبال نورى كه از درخت برمىخواست روان شد ولى در آنجا پيام نبوت را دريافت داشت». احتمال ديگرى كه در تفسير اين كلمۀ حكمتآميز وجود دارد اين است كه امام مىخواهد بفرمايد: در صورتى كه نزديكان و بستگان از نيروهاى يكديگر استفاده نكنند و نسبت به هم بىاعتنا باشند اى بسا دورافتادگان آنها را مىربايند و از وجود آنان بهره مىگيرند.
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنهای
سوره مبارکه الأحزاب آیه ۶۲
سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذينَ خَلَوا مِن قَبلُ ۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبديلًا
این سنّت خداوند در اقوام پیشین است، و برای سنّت الهی هیچ گونه تغییر نخواهی یافت!
مراقب باشیم که دستگاه محاسباتى ما بهوسیلهى شیطانهاى انس و جن دچار اختلال نشود، مسائل را بد نفهمیم. شیطان که فقط شیطان جنّى نیست؛ ابلیس که فقط نیست؛ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِىٍّ عَدُوًّا شَیطینَ الاِنسِ وَ الجِنِّ یوحى بعضُهُم اِلى بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا؛ شیاطین انس و جن به هم کمک هم میکنند. من همینجا تأکید کنم: یکى از خطاهاى محاسباتى این است که انسان در چهارچوب عوامل محسوس و صرفاً مادّى محدود بماند؛ یعنى عوامل معنوى را، سنّتهاى الهى را، سنّتهایى که خدا از آنها خبر داده است، آن چیزهایى را که با چشم دیده نمیشود، ندیده بگیرد؛ این یکى از خطاهاى بزرگ محاسباتى است. خداوند فرموده است: اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم،دیگر از این واضحتر؟ اگر شما در راه خدا حرکت کنید، دین خدا را نصرت کنید، خدا شما را نصرت خواهد داد؛ این سنّت الهى است، این غیر قابل تغییر است: وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبدیلاً؛ اگر در راه احیاى دین الهى حرکت کردید و این جهت را رعایت کردید، خدا شما را نصرت خواهد داد. ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
هدایت شده از ثقلین بابِ حطه
🔴 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه
🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
#جمعه
#امام_زمان
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔰حکمت ۱۵ نهجالبلاغه:روش برخورد با فریب خوردگان(اخلاقی،اجتماعی)
📌 شرح اجمالی حکمت 👇
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔻▫️شرح اجمالی #حکمت ۱۵ نهجالبلاغه
امام عليه السلام در اين كلام نورانىاش مىفرمايد: «هر شخص گرفتارى را نمىتوان سرزنش كرد (چه بسا بىتقصير باشد)»؛ (مَا كُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ) . سرچشمۀ گرفتارىها و مشكلات و مصائبى كه دامنگير انسان مىشود كاملاً مختلف است؛ گاه نتيجۀ مستقيم اعمال انسان است كه بر اثر ندانمكارىها، سستىها، تنبلىها و استفاده نكردن به موقع از فرصتها دامان او را گرفته است. به يقين چنين شخصى درخور سرزنش است؛ ولى گاه مىشود كه اين مشكلات كفارۀ گناهان انسان است و خداوند مىخواهد او را به اين وسيله در دنيا پاك كند. چنين كسى گرچه به سبب گناهش درخور سرزنش است ولى چون مشمول لطف الهى شده سزاوار ملامت نيست و گاه سرچشمۀ آن آزمايشهاى الهى است كه خدا مىخواهد با آن مشكل و گرفتارى بندۀ خود را پرورش دهد كه همچون فولاد آبديده در كورۀ حوادث مقاوم سازد و يا همچون طلاى ناخالصى را كه به كوره مىبرند تا خالص گردد او را خالص سازد در اينجا نيز جاى سرزنش نيست، بنابراين همۀ گرفتاران و بلا ديدگان را نمىتوان سرزنش كرد و حتى در آنجايى كه انسان خود سرچشمۀ آن گرفتارى باشد باز گاهى جاهل قاصر است و گاه مقصر؛ تنها اگر مقصر باشد در خور سرزنش است. اين سخن تفسير ديگرى نيز دارد و آن اينكه «مفتون» از مادۀ «فتن» و «فتنه» در اصل به معناى آزمايش كردن است؛ مثلا هنگامى كه مىخواهند طلا را آزمايش كنند آن را به كوره مىبرند تا وضع آن روشن شود و به همين جهت هر نوع فشار و گرفتارى و مشكلات و گمراهى به عنوان فتنه از آن ياد مىشود و مفتون در عبارت بالا به معناى فريبخورده باشد؛ همانگونه كه دربارۀ شخص گرفتار اشاره شد اين حالت گاهى بر اثر تقصير و گاه بر اثر قصور و گاه بدون اختيار دامان انسان را مىگيرد به همين منظور امام مىفرمايد: تمام كسانى كه مفتون هستند سزاوار سرزنش نيستند.
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴واکنش مردم عراق در #پیادهروی #اربعین وقتی با انگشتر #حاج_قاسم غافلگیر شدند/بیداری ملت
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنهای
سوره مبارکه يس آیه ۱۱
إِنَّما تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكرَ وَخَشِيَ الرَّحمٰنَ بِالغَيبِ ۖ فَبَشِّرهُ بِمَغفِرَةٍ وَأَجرٍ كَريمٍ
تو فقط کسی را انذار میکنی که از این یادآوری (الهی) پیروی کند و از خداوند رحمان در نهان بترسد؛ چنین کسی را به آمرزش و پاداشی پرارزش بشارت ده!
اگر کسی در خانوادهی فاسد یا در محیط فاسدی متولد شد و یا در محیط گمراهی متولد شد که هدایت دینی ندارد اقتضای آن محیط همین است که این آدم گمراه و فاسد بشود اما وقتی که یک عامل ضد این وجود نداشته باشد و اگر یک روشنبینی و تذکر در اینجا بوجود آمد، یعنی همین کسی که در خانوداهی فاسد زندگی کرده اگر آدم اهل ذکری بود که قرآن هم میفرماید: انما تنذر من اتبع الذکر
تو کسی را میتوانی انذار کنی که او پیرو ذکر باشد. همین جوانی که در چنین خانوادهی رشد کرده، اگر اندکی تأمل کند بروشنی احساس میکند که این وضعیت خوبی نیست، ولذا اگر از بیرون این محیط یک بارقهی هدایت که مخالف این وضعیت باشد به چشم او بخورد به دنبال او میرود. پس اگر اینجا یک عامل هدایت و راه رشد و صلاح برای آن کسی که در این محیط فاسد دارد زندگی میکند مطرح شد و او عزم کرد و تصمیم گرفت به دنبال او برود، همانطور که مکرر اتفاق افتاده و شما خودتان هم شاید در مواردی دیده باشید کسی از یک خانوادهای را که همه ضدانقلابند و این انقلابی محض است.۱۳۷۱/۰۳/۰۶
بیانات در جلسه بیست و هشتم تفسیر سوره بقره.
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
متن درس 21.pdf
958K
📗 #متن_کامل
#جلسه_بیستویکم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf
🔸 فرجام نبوّت - ۲
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
21 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - فرجام نبوت 2.mp3
16.3M
📻 پای #منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنهای حفظه الله 📻
📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی #اندیشۀ_اسلامی در قرآن/جلسه بیستمویکم
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی
🔶«شرافت» به #ثروت و #قدرت و تیپ ظاهری نیست. به نظر من یک موی این مرد علیل به هزاران جوان ثروتمند و قدرتمندی که #والدین خود را رها کرده یا به #خانه_سالمندان میسپارند و سراغی از آنان نمیگیرند میارزد.
#تربیتفرزند
#پدرومادر #علی_لندی
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔰 یادتان نرود که پیر جماران، معمارِ کارکشته ی انقلاب، فرمود : « رهبر من، آن کودک ۱۳ ساله است»؛ فافهم❗
#علی_لندی
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📗 #متن_کامل #جلسه_بیستویکم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 فرجام نبوّت - ۲ ━💠🍃
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
🔰فرجام نبوت۲
📌اجمالی از نکات #درس_بیستویکم کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن "
✍ابوالفضل نجفی
🔻▫️حق هم با وجود ای که حق هست،احتیاج به کار و تلاش و کوشش دارد.گمان نکنیم چون حرف ما حق است،پس لازم نیست در راه آن تلاش کنیم.فکر نکنیم چون داعیه ما قرآن است،پس خود خدا قرآن را پیش خواهد برد،نه!حرف حق درست است که حق است،درست است که محکوم است و مسلم است جهان با پذیرش آن در آینده،اما تلاش می خواهد.
عده ای باید پای آن صبر کنند،عده ای خون دل بخورند.
▫️🔻انبیاء عموما حتی آنکه به ظاهر با شکست مرحله ای مواجه شده اند در خط سیر عمومی نبوت،به ادف و مقصود خود که بالا بردن سطح اندیشه و روحیه انسانها و آماده ساختن آنان برای رسیدن به مرحله بعدی است،دست یافته اند.
🔻▫️فرجام نبوت آن است که صبر و ایمان انبیاء و پیروانشان موجب پیروزی آنها شده و به ایجاد محیط مناسب و نظام مطلوب و بر انداختن نظام جاهلی توفیق یافته اند.
▪️این بیانات ناظر بر آیات ۵۱تا۵۵ سوره مؤمن و ۷تا۸ انبیاء می باشد.
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
🔰کتاب #pdf ⭕⭕خاطرات مستر همفر ✍دوستان عزیز حتما برای مطالعه این کتاب وقتی را قرار بدهید. بسیار مهم
📎تاکید ما در خصوص مطالعه این کتاب به معنای تایید این کتاب نیست!چرا که ما نیز خوب میدانیم برخی محققین در خصوص این کتاب و واقعی بودن آن تردید کرده اند،ولی در همین اندازه که ما بدانیم چنین حربه هایی برای جامعه اسلامی از طرف دشمنان همیشه بوده و خواهد بود،مفید فایده است.
حداقلِ دغدغه داشتن در خصوص دین و آرمان های آن،کمترین وظیفه ما می باشد.
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی،ج۱۹،ادله شک گرایان،نجفی.m4a
17.24M
📌اجمالی از #معرفت_شناسی
📎جلسه هجدهم_استدلال های شک گرایی و نسبیت گرایی
▫️ابوالفضل نجفی
#اندیشه
#عقل
#تفکر
#فلسفه
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روزشمار_اربعین
🏴 تنها ۲ روز تا #اربعین سیدالشهدا علیه السلام باقیست...#استوری
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔻▫️حکمت ۱۶ نهج البلاغه ؛ شناخت جایگاه جبر و اختیار (اعتقادى ، معنوى ...
▪️شرح اجمالی👇👇
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
📌شرح اجمالی #حکمت۱۶
امام عليه السلام در اينجا به نكتۀ مهمى اشاره مىفرمايد و آن اينكه چنان نيست كه هميشه انسانهاى مدير و مدبر پيروز گردند؛ گاه تقديرات همۀ تدبيرات آنها را برهم مىزند. مىفرمايد: «حوادث و امور، تسليم تقديرهاست تا آنجا كه گاه مرگ انسان در تدبير (و هوشيارى او) است»؛ (تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِيرِ، حَتَّى يَكُونَ الْحَتْفُ فِي التَّدْبِيرِ) . هدف از بيان اين نكته آن است كه گرچه انسان بايد در همۀ امور هوشيارانه و مدبرانه عمل كند؛ اما چنين نيست كه از لطف خدا بىنياز باشد. خداوند براى بيدار ساختن انسان و شكستن غرور و غفلت او گهگاه امورى مقدر مىكند كه بر خلاف تمام تدبيرها و پيشبينىها و مقدمهچينىهاى انسان است تا به او بفهماند در پشت اين دستگاه، دست نيرومندى است كه هيچكس بىنياز از لطف و محبت او نيست. در طول تاريخ گذشته و در زندگى خود بسيارى از اين صحنهها را ديدهايم كه گاه افراد بسيار هوشيار و قوى و صاحب تدبير ضربههايى از تدبير و هوشيارى خود خوردهاند و دست تقدير مسيرى جز آنچه آنها مىخواستند برايشان فراهم ساخته است. تنها مطلبى كه در اينجا تذكر آن لازم است اين است كه هرگز مفهوم اين سخن آن نيست كه انسان دست از تدبير و دقت و بررسى لازم در كارها بردارد و همه چيز را به گمان خود به دست تقدير بسپارد، بلكه شعار ««وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسٰانِ إِلاّٰ مٰا سَعىٰ»؛ بهرۀ انسان تنها با سعى و تلاش او ارتباط دارد» را نبايد هرگز فراموش كند و به تعبير ديگر انسان نبايد از اراده و تقديرات الهى و اينكه همه چيز به دست اوست غافل شود و نيز نبايد دست از تلاش و كوشش بردارد. *** [گفتار حكيمانه] 17 وَ سُئِلَ عليه السلام عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ صلى الله عليه و آله: «غَيِّرُوا الشَّيْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ» فقال عليهالسلام إِنَّمَا قَالَ صلى الله عليه و آله ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ، فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ، وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ، فَامْرُؤٌ وَمَا اخْتَارَ
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110