eitaa logo
ثقلین بابِ حطه
247 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
77 فایل
رسولُ اللَّه(ص): انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ 📥ارتباط با ادمین جهت سوالات دینی و اعتقادی،مشاوره تحصیلی،خانوادگی،ازدواج و... https://eitaa.com/Saghalein313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه البقرة آیه ۲۰۰ «فَإِذا قَضَيتُم مَناسِكَكُم فَاذكُرُوا اللَّهَ كَذِكرِكُم آباءَكُم أَو أَشَدَّ ذِكرًا ۗ فَمِنَ النّاسِ مَن يَقولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنيا وَما لَهُ فِي الآخِرَةِ مِن خَلاقٍ» در دنیا و آخرت باید دنبال حسنه بود این چیزهایی که من عرض میکنم که در قرآن وجود دارد و درس زندگی است، مال همین ظاهر قرآن است؛ مال همین چیزی است که بنده و امثال بنده از قرآن میفهمیم؛ وَالّا آن چیزی که کُمَّلینِ توحیدی از قرآن میفهمند، راسخین در علم میفهمند، اولیای الهی میفهمند که بواطن قرآن و بحر عمیقِ قرآن است، قرآن از این حرفها خیلی بالاتر است؛ آنچه من عرض میکنم -این هزاران دستور زندگی- همین چیزهایی است که از ظاهر قرآن استفاده میشود. خب حالا این چیزهایی که کاربردی است: بعضی از اینها مربوط به تنظیم قواعد زندگی است؛ مثلاً فرض بفرمایید «فَمِنَ النّاسِ مَن یَقولُ رَبَّنا ءاتِنا فِی الدُّنیا وَ ما لَه فِی الأخِرَةِ مِن خَلاق» ؛ بعضی هستند که همه‌ی قواعد زندگی انسانی را، دوستی‌ها را، دشمنی‌ها را، رابطه‌ها را، هدفها را، انگیزه‌ها را در کار دنیا محصور میکنند؛ دنیا یعنی چه؟ یعنی پول، یعنی قدرت، یعنی شهوت؛ مراد از دنیا در اینجا اینها است. دوستی‌شان به خاطر اینها است، دشمنی‌شان به خاطر اینها است، رابطه‌گیری‌شان به خاطر اینها است، تلاششان به خاطر اینها است، هدفهایشان به خاطر اینها است؛ این را خدای متعال رد میکند. این جور قاعده‌ی ‌زندگی‌ ساختن را خدای متعال رد میکند؛ وَ ما لَه فِی الأخِرَةِ مِن خَلاق. اینها در زندگی دنیوی به چیزهایی خواهند رسید -در این زندگی موقّت کوتاه- امّا در زندگی اصلی و واقعی و اخروی که زندگی انسان در آنجا است چیزی ندارند، بی‌نصیبند، بی‌بهره‌اند. امّا در مقابلش یک قاعده‌سازی دیگری برای زندگی وجود دارد: وَ مِنهُم مَن یَقولُ رَبَّنا ءاتِنا فِی الدُّنیا حَسَنَةً وَ فِی الأخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّار؛ این قاعده‌سازی دوّم است. یعنی کسانی که در دنیا هم دنبال حسنه هستند نه دنبال هر چیزی؛ در «ءاتِنا فِی الدُّنیا» نمیگوید چه به ما بده؛ معلوم است که دنیا میخواهد امّا این [میگوید] «ءاتِنا فی الدُّنیا حَسَنَةً» ، چیزهای نیکو را در دنیا به ما بده؛ چیزهایی که با فطرت انسان منطبق است، با نیازهای واقعی انسان منطبق است؛ وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَة؛ دنبال آخرت هم هستند؛ وَ قِنا عَذابَ النّار؛ آن وقت کسانی هستند که خدای متعال اینها را به مقاصد حقیقی زندگی میرساند. یک دسته آیات از این قبیل است که قواعد زندگی را مشخّص میکند. یا مثلاً فرض کنید در آیه‌ی مربوط به عُقلای بنی‌اسرائیل که یک عدّه‌ای از آنها به قارون توصیه میکردند، میگفتند: وَ ابتَغِ فیما ءاتاکَ اللهُ الدّارَ الأخِرَةَ وَلا تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنیا وَ اَحسِن کَما اَحسَنَ اللهُ اِلَیک ؛ به قارون نمیگفتند که هر چه را داری یا نداری دور بریز؛ میگفتند آنچه را داری وسیله قرار بده. پول و ثروت دنیا وسیله است، وسیله‌ی رسیدن به مقامات عالیه‌ی بشری و انسانی است، وسیله‌ی رسیدن به مقامات معنوی است؛ میتواند وسیله باشد. شما میتوانید با پول دنیا را آباد کنید، زندگی‌های انسانها را نجات بدهید، تبعیض را برطرف کنید، فقرا و ضعفا را از حالت فقر و ضعف بیرون بیاورید. وَ ابتَغِ فیما ءاتاکَ اللهُ الدّارَ الأخِرَة ؛ اوّلاً آنچه در اختیار تو است، ءاتاکَ الله است، خدا به تو داده؛ ثانیاً راهش این است که این را برای خدا مصرف کنی وَ لا تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنیا ؛ امّا این جور هم نیست که خود تو هم حظّی و سهمی نداشته باشی؛ چرا، تو هم سهمی داری، سهم خودت را هم استفاده کن. وَ اَحسِن کَما اَحسَنَ اللهُ اِلَیک؛ ببینید، این قاعده‌ی زندگی‌ای است که اسلام برای ما معیّن میکند. بر خلاف آنچه خود آن بی‌عقل خیال میکرد؛ آن قارونِ خرپولِ بی‌عقل میگفت: اِنَّما اوتیتُه عَلی عِلمٍ؛(۴) من خودم توانستم این را به دست بیاورم، با هنر خودم به دست آوردم؛ در حالی که این‌جور نیست؛ خدای متعال وسایل را فراهم کرده بود، او توانسته بود به دست بیاورد. بنابراین بعضی از آیات در قرآن این جوری است و از این قبیل آیات زیاد داریم که قواعد زندگی را معیّن میکند.۱۳۹۹/۰۲/۰۶ سخنرانی تلویزیونی در پایان محفل انس با قرآن کریم ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔰حکمت ۳۱ نهج‌البلاغه: راه های شناخت ایمان و کفر ...وَ الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى التَّعَمُّقِ وَ التَّنَازُعِ وَ الزَّيْغِ وَ الشِّقَاقِ... 📌 تفسیر اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️ تفسیر اجمالی ۳۱ نهج‌البلاغه ‮امام عليه السلام در اين بخش از كلام خود نيز داد سخن را دربارۀ تبيين پايه‌هاى كفر داده و مى‌فرمايد: «كفر بر چهار پايه قرار دارد: تعمق (رفتن به دنبال اوهام به گمان كنجكاوى از اسرار) و ستيزه‌جويى (جدال و مراء) و انحراف از حق (به سبب هوا و هوس‌ها و تعصب‌ها) و دشمنى با حق (به سبب لجاجت)»؛ (وَ الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ‌: دَعَائِمَ‌ عَلَى التَّعَمُّقِ‌، وَ التَّنَازُعِ‌، وَ الزَّيْغِ‌، وَ الشِّقَاقِ‌) . امام در واقع موانع شناخت و عوامل انحراف از حق و حجاب‌هايى كه در برابر فكر انسان قرار مى‌گيرد و مانع از مشاهدۀ حقايق مى‌گردد را بيان فرموده، زيرا هر يك از عوامل چهارگانۀ بالا به تنهايى كافى است انسان را از معرفت حق باز دارد و در بيراهه‌ها سرگردان سازد تا چه رسد به اين‌كه چهار عامل جمع شود. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
📚 احکام امر به معروف و نهى از منكر (بخش اول) 💠 وجوب امر به معروف و نهي از منكر 🔶 امر به معروف و نهی از منكر از واجبات بسيار مهم و بزرگ اسلام به شمار می آید، افرادی كه اين فريضۀ بزرگ الهی را ترك می كنند يا نسبت به آن بی تفاوتند، گناهكارند و كيفری سخت و سنگين در انتظار آنها است. امر به معروف و نهی از منكر نه تنها به اتفاق علمای اسلام واجب است، بلكه وجوب آن جزو ضروريات دين مبين اسلام به شمار می آيد. 💠 محدودۀ امر به معروف و نهي از منكر 🔷 محدودۀ امر به معروف و نهى از منكر منحصر به قشر و صنف خاصی از مردم نيست و تمام اقشار و اصناف واجد شرايط را در بر می گيرد حتى بر زن و فرزند واجب است كه هنگام مشاهدۀ ترك معروف يا انجام حرام توسط پدر و مادر يا شوهر، در صورت تحقق شرايط آن به امر به معروف و نهی از منكر مبادرت كنند. ✅ امر به معروف و نهی از منکر مربوط به جایی است که شخصی با علم به حکم شرعی و با التفات تخلف کند، اما نسبت به کسانی که به خاطر جهل به حکم شرعی مرتکب گناه می شوند، ارشاد و راهنمایی لازم است و امر و نهی واجب نیست، همچنین نسبت به کسانی که به خاطر غفلت یا جهل به موضوع، مرتکب گناه می شوند تکلیفی نیست مگر این که موضوع از امور بسیار مهم نزد شارع باشد که در این موارد باید شخص را متوجه حکم یا متوجه موضوع کرد. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه البقرة آیه ۲۴۹ «فَلَمّا فَصَلَ طالوتُ بِالجُنودِ قالَ إِنَّ اللَّهَ مُبتَليكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنهُ فَلَيسَ مِنّي وَمَن لَم يَطعَمهُ فَإِنَّهُ مِنّي إِلّا مَنِ اغتَرَفَ غُرفَةً بِيَدِهِ ۚ فَشَرِبوا مِنهُ إِلّا قَليلًا مِنهُم ۚ فَلَمّا جاوَزَهُ هُوَ وَالَّذينَ آمَنوا مَعَهُ قالوا لا طاقَةَ لَنَا اليَومَ بِجالوتَ وَجُنودِهِ ۚ قالَ الَّذينَ يَظُنّونَ أَنَّهُم مُلاقُو اللَّهِ كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِإِذنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرينَ.» با تکیه بر ایمان و غیرت دینی گروهی اندک بر جبهه‌ی وسیع دشمن پیروز میشود. در این قضیّه[ی شهادت و همراهانش] کار بزرگی انجام گرفت، حادثه‌ی بزرگی انجام گرفت، انقلابی به وجود آمد که دنیا را تکان داد، متحوّل کرد و تاریخ را، مسیر تاریخ کشور را، مسیر تاریخ منطقه را و شاید مسیر تاریخ جهان را -که بعدها قضاوت خواهد شد- تغییر داد. به کمک الهی با این چشم نگاه کنیم؛ هدایت الهی و دست قدرت الهی را این جور ببینیم در همه‌ی حوادث زندگی‌مان. آن روز دست مردم خالی بود؛ ما امروز بحمدالله دستمان خالی نیست، دستمان پُر است. ملّت ایران امروز مجهّزند در مقابل زورگویان عالم، لکن تکیه [فقط] به ابزار نظامی نیست؛ ابزار نظامی آن وقتی فایده میبخشد که متکّی باشد به همان ایمان و غیرت دینی؛ آن وقت است که ابزار نظامی اثر میکند، کارگشایی میکند. این را امروز ما در مقابل جبهه‌ی وسیع دشمن همیشه باید به یاد داشته باشیم؛ اینکه خدای متعال میفرماید «کَم مِن فِئَةٍ قَلیـلَةٍ غَلَبَت فِئَـةً کَثیرَةً بِاِذنِ‌ الله»، مصداقش همین جا است؛ گاهی یک فئه‌ی قلیله‌ای بر یک جبهه‌ی بسیار وسیع و گسترده‌ای، به قدرت الهی پیروز میشود وقتی که متّکی باشد به این ایمان و غیرت دینی.۱۳۹۸/۱۰/۱۸ بیانات در دیدار مردم قم ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | تیزر مستند «آن زمستان» روایت بی‌واسطه‌ی یک فصل از زندگی آیت‌الله مصباح یزدی 🔸مستند سینمایی «آن زمستان» به کارگردانی و تهیه کنندگی احمد شریف زاده روایتی بی واسطه فصلی از زندگی مرحوم آیت الله مصباح یزدی را نمایش می‌دهد. 🔹️اکران‌های مردمی این مستند در آستانه سالگرد مرحوم آیت الله مصباح یزدی در سراسر کشور ادامه پیدا خواهد کرد. 🔸️مساجد، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، نهادها و سازمان‌ها برای اکران این مستند سینمایی می‌توانند با تماس با شماره ۰۲۱۴۲۸۸۷۰۹۰ یا با مراجعه به سایت ammaryar.ir هماهنگی لازم را به عمل آورند. 🔹️تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج روایتی متفاوت و دیده‌نشده از زندگی مرحوم «آیت الله مصباح» را ارائه می‌دهد. 💻 @mesbahyazdi_ir
ثقلین بابِ حطه
📌اجمالی از #معرفت_شناسی 📎جلسه سی_ فرق وحی و تجربه دینی(⭕بسیار مهم) ▫️ابوالفضل‌ نجفی #جهاد_تبیین
🔰ضمن عرض سلام خدمت همراهان عزیز،تابع مباحثی که در مورد وحي و تجربه ديني داشتیم،دو مقاله از حضرت استاد ساجدی از کانال ایشان خدمت شما ارسال می کنم. ◽عزیزانی که علاقه مند در این زمينه هستند،حتما این دو فایل را مطالعه بفرمایند. 👇👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
وحی شناسی مسیحی با گذری بر وحی قرآنی.pdf
581.6K
🔴 چيستي و 1️⃣ 👈 مقایسه اسلام و مسیحیت 🔹 با توجه به حمايت امثال آقايان دكتر و از تساوي وحي قرآني و تجربه ديني و طرح برخي چالشها نسبت به ، فايل اين مقاله ارسال مي شود. 1️⃣ از نگاه فيلسوفان دين در غرب و مسیحی، رويكرد تجربي به وحي به چه معناست؟ 2️⃣ چه دلايلي سبب شد در مسيحيت، اين رويكرد، غالب شود؟ 3️⃣ نگرش تجربي به وحي چه مشکلاتی دارد؟ ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
قرآن، كلام الهي يا بشري.pdf
506.2K
🔴 چيستي و 2️⃣ ❓❓قرآن، كلام الهي يا بشري؟ شناسی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از اساتید از استاد درخشان می‌پرسد شما در این 40سال چه کردید؟ پاسخ استاد به او شنیدنی ست: ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حکمت ۳۱ نهج‌البلاغه: راه های شناخت ایمان و کفر ...فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَى الْحَقِّ وَ مَنْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّيِّئَةُ وَ سَكِرَ سُكْرَ الضَّلَالَةِ وَ مَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَيْهِ طُرُقُهُ وَ أَعْضَلَ عَلَيْهِ أَمْرُهُ وَ ضَاقَ عَلَيْهِ مَخْرَجُهُ... 📌 تفسیر اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️ تفسیر اجمالی ۳۱ نهج‌البلاغه ‮آن‌گاه در ادامۀ اين سخن مى‌فرمايد: «آن‌كس كه تعمق و كنجكاوى ناصواب پيشه كند هرگز به حق باز نمى‌گردد»؛ (فَمَنْ‌ تَعَمَّقَ‌ لَمْ‌ يُنِبْ‌ إِلَى الْحَقِّ‌) . منظور از «تعمق» جستجوگرى بيش از حد است مخصوصاً در امورى كه رسيدن به كنه آن مشكل يا غير ممكن است. در روايات اسلامى آمده است كه دربارۀ ذات خدا فكر نكنيد، بلكه در صفات و خلق او بينديشيد (زيرا ذات او نامتناهى از هر جهت است و فكر هيچ انسانى به كنه ذات او نمى‌رسد). در حديثى از امام باقر عليه السلام نقل شده كه مى‌فرمايد: «تَكَلَّمُوا فِي خَلْقِ‌ اللَّهِ‌ وَلَا تَتَكَلَّمُوا فِي اللَّهِ‌ فَإِنَّ‌ الْكَلَامَ‌ فِي اللَّهِ‌ لَا يَزْدَادُ صَاحِبَهُ‌ إِلَّا تَحَيُّراً؛ دربارۀ آفرينش خداوند سخن بگوييد (و بينديشيد) و دربارۀ ذات او سخن مگوييد (و نينديشيد) زيرا بحث و گفت و گو در اين‌باره چيزى جز بر حيرت انسان نمى‌افزايد». چه بسيار افرادى كه بر اثر اين تفكر ممنوع در بيراهه گرفتار شده يا وجود خدا را انكار نموده‌اند و يا قائل به وحدت وجود (به معناى وحدت موجود) شده‌اند. نيز در كلمات قصار (كلمۀ 287) آمده است كه وقتى از امام عليه السلام دربارۀ قضا و قدر سؤال كردند فرمود: «وَ سُئِلَ‌ عَنِ‌ الْقَدَرِ فَقَالَ‌ طَرِيقٌ‌ مُظْلِمٌ‌ فَلَا تَسْلُكُوهُ‌ وَ بَحْرٌ عَمِيقٌ‌ فَلَا تَلِجُوهُ‌ وَ سِرُّ اللَّهِ‌ فَلَا تَتَكَلَّفُوهُ‌؛ راه تاريكى است در آن پا ننهيد و درياى ژرفى است در آن وارد نشويد و سرّ الهى است، براى پى بردن به آن خود را به زحمت نيفكنيد». البته در اين‌گونه موارد به مقدارى كه از طريق وحى يا در كلمات معصومان عليهم السلام وارد شده، انسان مى‌تواند وارد شود و بيش از آن نبايد خود را گرفتار سازد. در روايتى از على بن الحسين عليهما السلام آمده است كه دربارۀ توحيد از حضرتش سؤال كردند در پاسخ فرمود: «إِنَّ‌ اللَّهَ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ عَلِمَ‌ أَنَّهُ‌ يَكُونُ‌ فِي آخِرِ الزَّمَانِ‌ أَقْوَامٌ‌ مُتَعَمِّقُونَ‌ فَأَنْزَلَ‌ اللَّهُ‌ تَعَالَى قُلْ‌ هُوَ اللَّهُ‌ أَحَدٌ وَ الْآيَاتِ‌ مِنْ‌ سُورَةِ‌ الْحَدِيدِ إِلَى قَوْلِهِ‌ هُوَ عَلِيمٌ‌ بِذٰاتِ‌ الصُّدُورِ فَمَنْ‌ رَامَ‌ وَرَاءَ‌ ذَلِكَ‌ فَقَدْ هَلَكَ‌؛ خداوند متعال مى‌دانست در آخر الزمان اقوامى مى‌آيند كه در مسائل (مربوط به ذات و صفات خدا) تعمق و دقت مى‌كنند، از اين رو سورۀ «توحيد» و آيات آغازين سورۀ «حديد» تا (عَليمٌ‌ بِذٰاتِ‌ الصُّدُورِ) را نازل فرمود. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام على عليه السلام: زياد انديشيدن و فهميدن، سودمندتر از زياد تكرار كردن و خواندن است 📚حدیث 6564 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
اجمالی از علم معرفت شناسی.،ج3۱،نجفی.m4a
11.41M
📌اجمالی از 📎جلسه سی_و_یکم ارزش معرفت شناختی شهود و اقسام آن ▫️ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🌸عهده دار تکلیف مهم 🔸 حضرت زینب بعد از واقعه عاشورا، تکلیف مهمی را بر عهده گرفت؛ و بخش عظیمی از برکاتی که از واقعه کربلا، نصیب مسلمانان شد، مربوط به سخنرانی‌های حضرت زینب بود؛ حال اگر می‌خواست در منزل بماند، آیا این برکات شامل جامعه مسلمانان می‌شد؟ ٩۵/۲/۲۰ @mesbahyazdi_ir ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه البقرة آیه ۶۱ «وَإِذ قُلتُم يا موسىٰ لَن نَصبِرَ عَلىٰ طَعامٍ واحِدٍ فَادعُ لَنا رَبَّكَ يُخرِج لَنا مِمّا تُنبِتُ الأَرضُ مِن بَقلِها وَقِثّائِها وَفومِها وَعَدَسِها وَبَصَلِها ۖ قالَ أَتَستَبدِلونَ الَّذي هُوَ أَدنىٰ بِالَّذي هُوَ خَيرٌ ۚ اهبِطوا مِصرًا فَإِنَّ لَكُم ما سَأَلتُم ۗ وَضُرِبَت عَلَيهِمُ الذِّلَّةُ وَالمَسكَنَةُ وَباءوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ۗ ذٰلِكَ بِأَنَّهُم كانوا يَكفُرونَ بِآياتِ اللَّهِ وَيَقتُلونَ النَّبِيّينَ بِغَيرِ الحَقِّ ۗ ذٰلِكَ بِما عَصَوا وَكانوا يَعتَدونَ»» 🔻مراقب باشیم،‌ فراموشی سراغمان نیاید خداوند متعال در جای جای قرآن این نکته را که «فراموشی سراغتان نیاید» تکرار کرده است به مناسبت اُمم گذشته. میفرماید: وَ لا یَکـونوا کَالَّذینَ اوتُوا الکِتابَ مِن قَبلُ فَطالَ عَلَیهِمُ الاَمَدُ فَقَسَت قُلوبُهُم؛ بنی‌اسرائیل یک روزی آن چنان قدرت معنوی‌ای پیدا کردند که با اینکه مردشان، زنشان، فرزندانشان زیر شکنجه‌ی فرعون بودند، توانستند فرعون را مغلوب کنند، توانستند ایستادگی کنند، مقاومت کنند تا اینکه خدای متعال راه را برای آنها باز کند و فرج به آن عظمت را با غرق فرعون و فرعونیان به آنها عطا کند. همین بنی‌اسرائیل بعد از اندکی، فَطالَ عَلَیهِمُ الاَمَدُ فَقَسَت قُلوبُهُم؛ یک مقداری که زمان گذشت، با گذشت زمان از آن حالت اوّلیه خارج شدند، دلها سخت شد، سنگین شد، قسی شد؛ آن توکّل، آن اعتماد به خدا، آن حرکت در راه خدا، آن صبر، آن استقامت را از دست دادند، نتیجه این شد که «وَ ضُرِبَت عَلَیهِمُ الذِّلَّةُ وَالمَسکَنَةُ وَ باءو بِغَضَبٍ مِنَ‌ الله»؛ این آیه یکی از آیات است؛ آیات متعدّد دیگری هم [وجود دارد]. حضرت موسیٰ به بنی‌اسرائیل گفت: اَفَطالَ عَلَیکُمُ العَهد؛(۳) شما تا دیروز زیر فشار فرعون بودید، حالا زمان خیلی گذشته که فراموش کردید و میگویید «اِجعَل لَنا اِلهًا کَما لَهُم ءالِهَة»؟ اینها درس است؛ این، آن چیزی است که بنده همیشه تکرار میکنم. بحمدالله امروز کمیّت و کیفیّت جوانِ مؤمن و پایبند و علاقه‌مند در کشور، از اوّل انقلاب خیلی بیشتر است؛ امروز این جوری است؛ ما ناراضی نیستیم؛ امّا مراقب باشید راه، درست طی بشود؛ این درس بزرگ قرآنی و نبوی و الهی را که خدای متعال کمک میکند -وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسبُه- فراموش نکنیم و در یاد داشته باشیم.۱۳۹۸/۱۰/۱۸ ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
✅ ویژه برنامه‌های هفته پژوهش 🗓 از 18 تا 26 آذر ماه 1400 ✳️ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در آستانه هفته پژوهش تقدیم می‌کند: 🔶 فروشگاه اینترنتی نور (نورشاپ) تا 50% تخفیف در خرید فیزیکی و 70% تخفیف در خرید دانلودی 🌐 www.noorshop.ir 🔷 خرید اعتبار از ابر نور تا 70% تخفیف 🌐 www.abrenoor.ir 🔶 خرید شارژ از نورلایب تا 40% تخفیف 🌐 www.noorlib.ir 🔷 طرح همراهان نور (شامل 103 عنوان نرم‌افزار) به مبلغ 250 هزار تومان 🌐 www.noorsoft.org/fa/content/View/15594 🔶 نسخۀ تحت شبکه 50 درصد تخفیف 🌐 noorsoft.org/fa/content/View/11886 🔷 تشریح برنامه ها و تخفیفات جامع مرکز نور به مناسبت هفته پژوهش: 🌐 https://www.noorsoft.org/fa/News/View/111160 🔶 هفته پژوهش فرصتی برای بزرگداشت پژوهش و پژوهشگری 🔰 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) 🌐 www.noorsoft.org 💠 کانال رسمی نور در ایتا 📢 @noorsoft ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔰حکمت ۳۱ نهج‌البلاغه: راه های شناخت ایمان و کفر ...وَ الشَّكُّ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى التَّمَارِي وَ الْهَوْلِ وَ التَّرَدُّدِ وَ الِاسْتِسْلَامِ... 📌 تفسیر اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️تفسیر اجمالی ۳۱ نهج البلاغه ‮سپس امام عليه السلام به سراغ بيان شاخه‌هاى شك مى‌رود و مى‌فرمايد: «شك نيز بر چهار پايه استوار است: بر مراء (گفت و گوى بى‌حاصل)، ترس (از كشف حقيقت) و ترديد (در تصميم‌گيرى)، تسليم (خودباختگى)» ؛ (وَ الشَّكُّ‌ عَلَى أَرْبَعِ‌ شُعَبٍ‌ : عَلَى التَّمَارِى، وَ الْهَوْلِ‌، وَ التَّرَدُّدِ، وَ الْاِسْتِسْلَامِ‌) . در واقع كسانى كه به حق نمى‌رسند و در كفر مى‌مانند و غوطه‌ور مى‌شوند داراى اين ضعف‌ها هستند. منظور از «مراء» گفت و گو كردن در چيزى است كه شك و ترديد در آن وجود دارد و به جايى نمى‌رسد در حالى كه «جدال» به معناى گفت و گو كردن توأم با برترى‌جويى بر طرف مقابل است. منظور از «هول» ترس و وحشت از روشن شدن حقايق و تصميم‌گيرى بر طبق آن است. «تردد» اشاره به نوعى از وسواس است كه به انسان اجازه نمى‌دهد حق را بشناسد و بر آن استوار بماند. «استسلام» همان خودباختگى است كه هر كس هر چه مى‌گويد، در برابر آن تسليم مى‌شود و به همين دليل نمى‌تواند حق را از ميان آنها برگزيند و بر آن استوار بماند. بدين ترتيب، امام عليه السلام سرچشمه‌هاى شك را در چهار چيز خلاصه مى‌فرمايد: عادت كردن به بحث و گفت و گوهاى بى‌حاصل و آميخته با لجاجت، ترس از جستجوگرى و تحقيق، وسواس و دودلى، و تسليم شدن در برابر شبهات و در حالت انفعالى فرو رفتن. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110