🔰حکمت ۱۵ نهجالبلاغه:روش برخورد با فریب خوردگان(اخلاقی،اجتماعی)
📌 شرح اجمالی حکمت 👇
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔻▫️شرح اجمالی #حکمت ۱۵ نهجالبلاغه
امام عليه السلام در اين كلام نورانىاش مىفرمايد: «هر شخص گرفتارى را نمىتوان سرزنش كرد (چه بسا بىتقصير باشد)»؛ (مَا كُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ) . سرچشمۀ گرفتارىها و مشكلات و مصائبى كه دامنگير انسان مىشود كاملاً مختلف است؛ گاه نتيجۀ مستقيم اعمال انسان است كه بر اثر ندانمكارىها، سستىها، تنبلىها و استفاده نكردن به موقع از فرصتها دامان او را گرفته است. به يقين چنين شخصى درخور سرزنش است؛ ولى گاه مىشود كه اين مشكلات كفارۀ گناهان انسان است و خداوند مىخواهد او را به اين وسيله در دنيا پاك كند. چنين كسى گرچه به سبب گناهش درخور سرزنش است ولى چون مشمول لطف الهى شده سزاوار ملامت نيست و گاه سرچشمۀ آن آزمايشهاى الهى است كه خدا مىخواهد با آن مشكل و گرفتارى بندۀ خود را پرورش دهد كه همچون فولاد آبديده در كورۀ حوادث مقاوم سازد و يا همچون طلاى ناخالصى را كه به كوره مىبرند تا خالص گردد او را خالص سازد در اينجا نيز جاى سرزنش نيست، بنابراين همۀ گرفتاران و بلا ديدگان را نمىتوان سرزنش كرد و حتى در آنجايى كه انسان خود سرچشمۀ آن گرفتارى باشد باز گاهى جاهل قاصر است و گاه مقصر؛ تنها اگر مقصر باشد در خور سرزنش است. اين سخن تفسير ديگرى نيز دارد و آن اينكه «مفتون» از مادۀ «فتن» و «فتنه» در اصل به معناى آزمايش كردن است؛ مثلا هنگامى كه مىخواهند طلا را آزمايش كنند آن را به كوره مىبرند تا وضع آن روشن شود و به همين جهت هر نوع فشار و گرفتارى و مشكلات و گمراهى به عنوان فتنه از آن ياد مىشود و مفتون در عبارت بالا به معناى فريبخورده باشد؛ همانگونه كه دربارۀ شخص گرفتار اشاره شد اين حالت گاهى بر اثر تقصير و گاه بر اثر قصور و گاه بدون اختيار دامان انسان را مىگيرد به همين منظور امام مىفرمايد: تمام كسانى كه مفتون هستند سزاوار سرزنش نيستند.
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴واکنش مردم عراق در #پیادهروی #اربعین وقتی با انگشتر #حاج_قاسم غافلگیر شدند/بیداری ملت
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنهای
سوره مبارکه يس آیه ۱۱
إِنَّما تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكرَ وَخَشِيَ الرَّحمٰنَ بِالغَيبِ ۖ فَبَشِّرهُ بِمَغفِرَةٍ وَأَجرٍ كَريمٍ
تو فقط کسی را انذار میکنی که از این یادآوری (الهی) پیروی کند و از خداوند رحمان در نهان بترسد؛ چنین کسی را به آمرزش و پاداشی پرارزش بشارت ده!
اگر کسی در خانوادهی فاسد یا در محیط فاسدی متولد شد و یا در محیط گمراهی متولد شد که هدایت دینی ندارد اقتضای آن محیط همین است که این آدم گمراه و فاسد بشود اما وقتی که یک عامل ضد این وجود نداشته باشد و اگر یک روشنبینی و تذکر در اینجا بوجود آمد، یعنی همین کسی که در خانوداهی فاسد زندگی کرده اگر آدم اهل ذکری بود که قرآن هم میفرماید: انما تنذر من اتبع الذکر
تو کسی را میتوانی انذار کنی که او پیرو ذکر باشد. همین جوانی که در چنین خانوادهی رشد کرده، اگر اندکی تأمل کند بروشنی احساس میکند که این وضعیت خوبی نیست، ولذا اگر از بیرون این محیط یک بارقهی هدایت که مخالف این وضعیت باشد به چشم او بخورد به دنبال او میرود. پس اگر اینجا یک عامل هدایت و راه رشد و صلاح برای آن کسی که در این محیط فاسد دارد زندگی میکند مطرح شد و او عزم کرد و تصمیم گرفت به دنبال او برود، همانطور که مکرر اتفاق افتاده و شما خودتان هم شاید در مواردی دیده باشید کسی از یک خانوادهای را که همه ضدانقلابند و این انقلابی محض است.۱۳۷۱/۰۳/۰۶
بیانات در جلسه بیست و هشتم تفسیر سوره بقره.
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
متن درس 21.pdf
958K
📗 #متن_کامل
#جلسه_بیستویکم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf
🔸 فرجام نبوّت - ۲
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
21 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - فرجام نبوت 2.mp3
16.3M
📻 پای #منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنهای حفظه الله 📻
📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی #اندیشۀ_اسلامی در قرآن/جلسه بیستمویکم
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی
🔶«شرافت» به #ثروت و #قدرت و تیپ ظاهری نیست. به نظر من یک موی این مرد علیل به هزاران جوان ثروتمند و قدرتمندی که #والدین خود را رها کرده یا به #خانه_سالمندان میسپارند و سراغی از آنان نمیگیرند میارزد.
#تربیتفرزند
#پدرومادر #علی_لندی
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔰 یادتان نرود که پیر جماران، معمارِ کارکشته ی انقلاب، فرمود : « رهبر من، آن کودک ۱۳ ساله است»؛ فافهم❗
#علی_لندی
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📗 #متن_کامل #جلسه_بیستویکم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 فرجام نبوّت - ۲ ━💠🍃
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
🔰فرجام نبوت۲
📌اجمالی از نکات #درس_بیستویکم کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن "
✍ابوالفضل نجفی
🔻▫️حق هم با وجود ای که حق هست،احتیاج به کار و تلاش و کوشش دارد.گمان نکنیم چون حرف ما حق است،پس لازم نیست در راه آن تلاش کنیم.فکر نکنیم چون داعیه ما قرآن است،پس خود خدا قرآن را پیش خواهد برد،نه!حرف حق درست است که حق است،درست است که محکوم است و مسلم است جهان با پذیرش آن در آینده،اما تلاش می خواهد.
عده ای باید پای آن صبر کنند،عده ای خون دل بخورند.
▫️🔻انبیاء عموما حتی آنکه به ظاهر با شکست مرحله ای مواجه شده اند در خط سیر عمومی نبوت،به ادف و مقصود خود که بالا بردن سطح اندیشه و روحیه انسانها و آماده ساختن آنان برای رسیدن به مرحله بعدی است،دست یافته اند.
🔻▫️فرجام نبوت آن است که صبر و ایمان انبیاء و پیروانشان موجب پیروزی آنها شده و به ایجاد محیط مناسب و نظام مطلوب و بر انداختن نظام جاهلی توفیق یافته اند.
▪️این بیانات ناظر بر آیات ۵۱تا۵۵ سوره مؤمن و ۷تا۸ انبیاء می باشد.
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
🔰کتاب #pdf ⭕⭕خاطرات مستر همفر ✍دوستان عزیز حتما برای مطالعه این کتاب وقتی را قرار بدهید. بسیار مهم
📎تاکید ما در خصوص مطالعه این کتاب به معنای تایید این کتاب نیست!چرا که ما نیز خوب میدانیم برخی محققین در خصوص این کتاب و واقعی بودن آن تردید کرده اند،ولی در همین اندازه که ما بدانیم چنین حربه هایی برای جامعه اسلامی از طرف دشمنان همیشه بوده و خواهد بود،مفید فایده است.
حداقلِ دغدغه داشتن در خصوص دین و آرمان های آن،کمترین وظیفه ما می باشد.
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی،ج۱۹،ادله شک گرایان،نجفی.m4a
17.24M
📌اجمالی از #معرفت_شناسی
📎جلسه هجدهم_استدلال های شک گرایی و نسبیت گرایی
▫️ابوالفضل نجفی
#اندیشه
#عقل
#تفکر
#فلسفه
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روزشمار_اربعین
🏴 تنها ۲ روز تا #اربعین سیدالشهدا علیه السلام باقیست...#استوری
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔻▫️حکمت ۱۶ نهج البلاغه ؛ شناخت جایگاه جبر و اختیار (اعتقادى ، معنوى ...
▪️شرح اجمالی👇👇
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
📌شرح اجمالی #حکمت۱۶
امام عليه السلام در اينجا به نكتۀ مهمى اشاره مىفرمايد و آن اينكه چنان نيست كه هميشه انسانهاى مدير و مدبر پيروز گردند؛ گاه تقديرات همۀ تدبيرات آنها را برهم مىزند. مىفرمايد: «حوادث و امور، تسليم تقديرهاست تا آنجا كه گاه مرگ انسان در تدبير (و هوشيارى او) است»؛ (تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِيرِ، حَتَّى يَكُونَ الْحَتْفُ فِي التَّدْبِيرِ) . هدف از بيان اين نكته آن است كه گرچه انسان بايد در همۀ امور هوشيارانه و مدبرانه عمل كند؛ اما چنين نيست كه از لطف خدا بىنياز باشد. خداوند براى بيدار ساختن انسان و شكستن غرور و غفلت او گهگاه امورى مقدر مىكند كه بر خلاف تمام تدبيرها و پيشبينىها و مقدمهچينىهاى انسان است تا به او بفهماند در پشت اين دستگاه، دست نيرومندى است كه هيچكس بىنياز از لطف و محبت او نيست. در طول تاريخ گذشته و در زندگى خود بسيارى از اين صحنهها را ديدهايم كه گاه افراد بسيار هوشيار و قوى و صاحب تدبير ضربههايى از تدبير و هوشيارى خود خوردهاند و دست تقدير مسيرى جز آنچه آنها مىخواستند برايشان فراهم ساخته است. تنها مطلبى كه در اينجا تذكر آن لازم است اين است كه هرگز مفهوم اين سخن آن نيست كه انسان دست از تدبير و دقت و بررسى لازم در كارها بردارد و همه چيز را به گمان خود به دست تقدير بسپارد، بلكه شعار ««وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسٰانِ إِلاّٰ مٰا سَعىٰ»؛ بهرۀ انسان تنها با سعى و تلاش او ارتباط دارد» را نبايد هرگز فراموش كند و به تعبير ديگر انسان نبايد از اراده و تقديرات الهى و اينكه همه چيز به دست اوست غافل شود و نيز نبايد دست از تلاش و كوشش بردارد. *** [گفتار حكيمانه] 17 وَ سُئِلَ عليه السلام عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ صلى الله عليه و آله: «غَيِّرُوا الشَّيْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ» فقال عليهالسلام إِنَّمَا قَالَ صلى الله عليه و آله ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ، فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ، وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ، فَامْرُؤٌ وَمَا اخْتَارَ
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
🔰 مرور مهم ترین #آثار مرحوم #علامه_حسن_زاده_آملی در موضوعات عرفانی، فلسفی، کلامی، تفسیری، روایی، رجالی، فقهی و ادبی
🔻عرفانی
الهی نامه
تصحیح رساله مکاتبات
تصحیح و تعلیق تمهید القواعد
تصحیح و تعلیق رساله تحفه الملوک
تصحیح و تعلیق شرح فصوص خوارزمی
تصحیح و تعلیق شرح فصوص قیصری
رساله انّه الحق
رسالهای در سیر و سلوک
رساله لقاءالله
رساله مفاتیح المخازن
رساله نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور
شرح طائفهای از اشعار و غزلیات حافظ
شرح فصوص الحکم
عرفان و حکمت متعالیه
قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارد
کلمه علیا در توقیفیت اسماء
مشکات القدس علی مصباح الأنس
منشئات
وحدت از دیدگاه عارف و حکیم
ولایت تکوینی
دروس معرفت نفس (153 درس در نفسشناسی)
🔻فلسفی
الاصول الحکمیه
الحجج البالغه علی تجرد النفس الناطقه
النور المتجلّی فی الظّهور الظّلّی
ترجمه و تعلیق الجمع بین الرّأیین
ترجمه و شرح سه نمط آخر اشارات
تصحیح و تعلیق شفا
تصحیح و تعلیق اشارات
تقدیم و تصحیح و تعلیق آغاز و انجام
تقدیم و تعلیق راسله اتحاد عاقل به معقول
دررالقلائد علی غررالفرائد
دروس اتحاد عاقل به معقول
رساله اعتقادات
رساله العمل الضابط فی الرّابطی و الرابط
رسالهای در اثبات عالم مثال
رساله جعل
رساله رؤیا
رساله مثل
رساله نفس الأمر
رساله نهج الولایه
رساله فی التضّادّ
صد کلمه
عیون مسائل نفس و سرح العیون فی شرح العیون
گشتی در حرکت
گنجینه گوهر روان
معرفت نفس
مفاتیح الأسرار لسلّاک الاسفار
من کیستم
نثرالدّراری علی نظم اللئالی
نصوص الحکم بر فصوص الحکم
🔻کلامی
تقدیم و تصحیح و تعلیق رساله قضا و قدر محمد دهدار
تقدیم و تصحیح و تعلیق کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد
رساله حول الرؤیه
رساله خیر الاثر در رد جبر و قدر
رساله فی الامامه
فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب ربّالارباب
🔻تفسیری
انسان و قرآن
تصحیح خلاصه تفسیر المنهج الصادقین
🔻روایی
انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه
تصحیح سه کتاب ابی الجعد، نثراللئالی، طبّ الائمه
تصحیح نهج البلاغه
تکمله منهاج البراعه
رسالهای در اربعین
شرح چهل حدیث در معرفت نفس
مصادر و مآخذ نهج البلاغه
🔻رجالی
اضبط المقال فی ضبط اسماء الرجال
وجیزهای در ترجمه و شرح زندگی علامه طباطبایی قدس سرّه
🔻فقهی
تعلیقات علی العروه الوثقی
مجیزهای در مناسک حج
🔻ریاضی و هیئت
استخراج جداول تقویم
تصحیح و تعلیق اکر مانالاوس
تصحیح و تعلیق الدّر المکنون و الجوهر المصون
تصحیح و تعلیق تحریر اقلیدس
تصحیح و تعلیق تحریر اکر ثاوذوسیوس
تصحیح و تعلیق تحریر مجسطی
تصحیح و تعلیق تحریر مساکن ثاوذوسیوس
تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر بیست باب
تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر زیج الغ بیک
تصحیح و تعلیق شرح چغمینی
تعلیقه بر رساله قبله مولی مظفر
دروس معرفت اوفاق
دروس معرفه الوقت و القبله
دروس هیئت و دیگر رشتههای ریاضی
رسالهای پیرامون فنون ریاضی
رسالهای در مطالب ریاضی
رساله ظلّ
رساله میل کلی
رساله تعیین سمت قبله مدینه
رساله تکسیر دائره
رساله فی الصبح و الشفق
رساله فی تعیین البعد بین المرکزین و الاوج
شرح زیج بهادری
شرح قصیده کنوزالاسماء
سی فصل در دائره هندیه
🔻ادبی
دیوان اشعار
امثال طبری
تصحیح کلیله و دمنه
تصحیح گلستان سعدی
تصحیح و اعراب اصول کافی
تعلیقه بر باب توحید حدیقه الحقیقه
تعلیقه بر قسمت معانی مطوّل
دیوان اشعار (کتاب «تنظیم و تصحیح دیوان اشعار علامه حسنزاده آملی» مجموعهای است از اشعار وی که توسط سید سعید هاشمی جمعآوری شده و انتشارات «الف. لام. میم» آن را منتشر کردهاست.)
قصیده ینبوع الحیات
مصادر اشعار منسوب به امیرالمؤمنین علیه السّلام
تقدیم و تصحیح و تعلیق نصاب الصبیان
🔻آثار متفرقه
تقدیم و تصحیح و تعلیف خزائن
ده رساله فارسی
کشکول
مجموعه مقالات
مصاحبات
هزار و یک نکته
هزار و یک کلمه
رساله رموز کنوز
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
اجمالی از علم منطق،ج۱۰،اقسام قضیه شرطیه،نجفی.m4a
14.57M
🏴 #پیام_تسلیت در پی درگذشت عالم ربانی و سالک توحیدی آیتالله آقای #حسنزاده_آملی
◾ حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی آیتالله آقای حسنزاده آملی را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسنزادهی آملی رحمةاللهعلیه را دریافت کردم.
◾ این روحانی دانشمند و ذوفنون از جملهی چهرههای نادر و فاخری بود که نمونههای معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را مینوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهرهمند میسازد. نوشتهها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود انشاءالله.
▫️ اینجانب به همهی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۴ مهر ۱۴۰۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
متن درس 22.pdf
981.4K
📗 #متن_کامل
#جلسه_بیستودوم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf
🔸 تعهّد ایمان به نبوّت
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
22 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - تعهد ایمان به نبوت.mp3
15.99M
📻 پای #منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنهای حفظه الله 📻
📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی #اندیشۀ_اسلامی در قرآن/جلسه بیستمودوم
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اربعین
#استوری
🎥 واکنش جالب #زائران در #بینالحرمین پس از دیدن تصویر #رهبر معظم انقلاب
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
📌تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه ای
سوره مبارکه يس آیه ۲۰
وَجاءَ مِن أَقصَى المَدينَةِ رَجُلٌ يَسعىٰ قالَ يا قَومِ اتَّبِعُوا المُرسَلينَ
و مردی (با ایمان) از دورترین نقطه شهر با شتاب فرا رسید، گفت: «ای قوم من! از فرستادگان (خدا) پیروی کنید!
اگر تاریخ یک چیز اصلی نبود، قرآن با این عظمت - که اصلاً برنامهی انسانسازی و برنامهی بشریت است - تاریخ را وارد خودش نمیکرد؛ اما شما میبینید که در قرآن تاریخ هست؛ البته بخشهایی که برای بیان اهداف قرآن کارساز است. بالاخره آدم عاقل، آن چیزی که برایش کارساز است، از یک مجموعه انتخاب میکند. قرآن آنچه را که برای خودش کارساز است، انتخاب کرده است؛ حتّی در جاهایی از جزییات صرف نظر کرده؛ چون جزییات برایش کارساز نبوده است. مثلاً در قضیهی زن فرعون، این مهم است که این «زن» است؛ آن هم «زن فرعون»؛ لذا از زن فرعون اسم میبرد؛ بخصوص تکیه میکند که این کار را زن فرعون کرد، این حرف را زن فرعون زد؛ یعنی از شخصیت او - که یک چیز جزیی است - نمیگذرد؛ اما در قضیهی مؤمنِ سورهی یاسین میفرماید: «و جاء من اقصی المدینة رجل یسعی». حالا این رجل چه کسی بود، در چه سنی بود، از کدام شهر بود، وابسته به کدام طبقه بود، اینها اصلاً اهمیتی ندارد؛ یعنی در اینجا مورد نظر قرآن این نیست؛ اینجا بحث سر این است که مردی از آن ته شهر، با حالت دویدن - «یسعی» - خودش را به این جمعیت رساند که بگوید: «یا قوم اتّبعوا المرسلین». آن بخشی از تاریخ که برای هدف قرآن کارساز است، آن را قرآن انتخاب میکند و به بهترین شیوه و با زیباترین و شیواترین بیانی آن را وسط میگذارد و به جزییاتش کار ندارد. البته در جایی هم به جزییات کار دارد؛ چون این جزییات مهم و کارسازند. بنابراین، تاریخ مهم است؛ از اهمیت تاریخ نبایستی صرف نظر کرد. تاریخ، عبرت است.۱۳۷۰/۱۱/۰۸
بیانات در دیدار اعضای گروه تاریخ صدای جمهوری اسلامی ایران
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110