eitaa logo
ثقلین بابِ حطه
247 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
77 فایل
رسولُ اللَّه(ص): انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ 📥ارتباط با ادمین جهت سوالات دینی و اعتقادی،مشاوره تحصیلی،خانوادگی،ازدواج و... https://eitaa.com/Saghalein313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰حکمت ۳۱ نهج‌البلاغه:راه های شناخت ایمان و کفر ...فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ [الْمُنَافِقِينَ] الْكَافِرِينَ وَ مَنْ صَدَقَ فِي الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَيْهِ وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِينَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ... 📌 تفسیر اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️ شرح اجمالی ۳۱ نهج‌البلاغه ‮آن‌گاه آثار هر يك از اين شاخه‌هاى چهارگانه را به روشنى برمى‌شمرد و مى‌فرمايد: «آن‌كس كه امر به معروف كند پشت مؤمنان را محكم ساخته» ؛ (فَمَنْ‌ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ‌ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ‌) . «و آن‌كس كه نهى از منكر كند بينى كافران (منافقان) را به خاك ماليده» ؛ (وَ مَنْ‌ نَهَى عَنِ‌ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ‌ أُنُوفَ‌ الْكَافِرِينَ‌) . «و كسى كه صادقه در ميدان‌هاى نبرد با دشمن (و هرگونه مقابله با آنها) بايستد وظيفۀ خود را (در امر جهاد با دشمن) انجام داده است» ؛ (وَ مَنْ‌ صَدَقَ‌ فِي الْمَوَاطِنِ‌ قَضَىٰ‌ مَا عَلَيْهِ‌) . «و كسى كه فاسقان را دشمن دارد و براى خدا خشم گيرد خدا نيز به خاطر او خشم مى‌كند (و او را در برابر دشمنان حفظ مى‌نمايد و روز قيامت وى را خشنود مى‌سازد)» ؛ (وَ مَنْ‌ شَنِئَ‌ الْفَاسِقِينَ‌ غَضِبَ‌ لِلَّهِ‌، غَضِبَ‌ اللَّهُ‌ لَهُ‌ وَ أَرْضَاهُ‌ يَوْمَ‌ الْقِيَامَةِ‌) . در حديثى از امير مؤمنان على عليه السلام كه در غرر الحكم آمده مى‌خوانيم: «قِوٰامُ‌ الشَّريٖعَةِ‌ الْأمْرِ بِالْمَعْرُوفِ‌ وَ النَّهْيُ‌ عَنِ‌ الْمُنْكَرِ وَ إقٰامَةُ‌ الْحُدُودِ؛ اساس شريعت و دين امر به معروف و نهى از منكر و اجراى حدود الهى است» . در حديث ديگرى از آن حضرت در همان كتاب آمده است: «الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ‌ أَفْضَلُ‌ أَعْمَالِ‌ الْخَلْقِ‌؛ امر به معروف برترين اعمال بندگان خداست» . در روايت ديگرى آمده است: «كَانَ‌ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‌ عليه السلام إِذَا مَرَّ بِجَمَاعَةٍ‌ يَخْتَصِمُونَ‌ لَا يَجُوزُهُمْ‌ حَتَّى يَقُولَ‌ ثَلَاثاً اتَّقُوا اللَّهَ‌ يَرْفَعُ‌ بِهَا صَوْتَهُ‌؛ امام صادق عليه السلام هنگامى كه از كنار گروهى عبور مى‌كرد كه با يكديگر در حال پرخاش بودند مى‌ايستاد و با صداى بلند فرياد مى‌زد: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد، از خدا بترسيد (تا شرمنده شوند و دست از نزاع بردارند)» . قرآن مجيد صادقان را در سورۀ بقره آيۀ 177 چنين معرفى مى‌كند: «لَيْسَ‌ اَلْبِرَّ أَنْ‌ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ‌ قِبَلَ‌ اَلْمَشْرِقِ‌ وَ اَلْمَغْرِبِ‌ وَ لٰكِنَّ‌ اَلْبِرَّ مَنْ‌ آمَنَ‌ بِاللّٰهِ‌.. . وَ اَلصّٰابِرِينَ‌ فِي اَلْبَأْسٰاءِ‌ وَ اَلضَّرّٰاءِ‌ وَ حِينَ‌ اَلْبَأْسِ‌ أُولٰئِكَ‌ اَلَّذِينَ‌ صَدَقُوا وَ أُولٰئِكَ‌ هُمُ‌ اَلْمُتَّقُونَ‌» ؛ نيكى (تنها) اين نيست كه (به هنگام نماز) روى خود را به سوى مشرق يا مغرب كنيد (و تمام در فكر تغيير قبله باشيد) بلكه نيكى (و نيكوكار) كسى است كه به خدا ايمان داشته باشد. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰سخنان شنیدنی رهبر دینی سیاه پوستان آمریکا 🔅 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️امام صادق علیه السلام: از حسد بر حذر باش، كه در شأن تو نيست، و از بداخلاقى دورى كن، كه از سرشت تو نيست؛ زيرا تو به وسيله آن دو، جز به خودت ضرر نمى زنى، و هرگاه به خودت ضرر رساندى، دشمنت را از پرداختن به كار تو كفايت مى كنى؛ زيرا دشمنى تو با خودت، از دشمنى ديگرى زيان بارتر است 📚بحارالأنوار ج13ص420 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
هدایت شده از KHAMENEI.IR
رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی را تسلیت گفتند متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی رحمة الله علیه را که از احفاد پرچمدار کبیر اسلام و تشیع و مرجعِ استعمارستیز قرن چهاردهم هجری مرحوم میرزای شیرازی بزرگ بودند، به حوزه ی علمیه تهران و شاگردان و ارادتمندان ایشان و بیت رفیع شیرازی و بویژه به خاندان مکرّم و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می نمایم. سید علی خامنه ای ۱۱ آذر ۱۴۰۰
اجمالی از معرفت شناسی،ج۳۰،فرق وحی با تجربه دینی.m4a
22.73M
📌اجمالی از 📎جلسه سی_ فرق وحی و تجربه دینی(⭕بسیار مهم) ▫️ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
هدایت شده از ثقلین بابِ حطه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨دلتنگم برای دیدن حرم ارباب ✨دلتنگم برای خواندن زیارت عاشورا در حرم ارباب ✨دلتنگم برای اشک شوق از دیدن حرم ارباب‌‌ ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ثقلین بابِ حطه
🔴 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه 🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه البقرة آیه ۲۰۰ «فَإِذا قَضَيتُم مَناسِكَكُم فَاذكُرُوا اللَّهَ كَذِكرِكُم آباءَكُم أَو أَشَدَّ ذِكرًا ۗ فَمِنَ النّاسِ مَن يَقولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنيا وَما لَهُ فِي الآخِرَةِ مِن خَلاقٍ» در دنیا و آخرت باید دنبال حسنه بود این چیزهایی که من عرض میکنم که در قرآن وجود دارد و درس زندگی است، مال همین ظاهر قرآن است؛ مال همین چیزی است که بنده و امثال بنده از قرآن میفهمیم؛ وَالّا آن چیزی که کُمَّلینِ توحیدی از قرآن میفهمند، راسخین در علم میفهمند، اولیای الهی میفهمند که بواطن قرآن و بحر عمیقِ قرآن است، قرآن از این حرفها خیلی بالاتر است؛ آنچه من عرض میکنم -این هزاران دستور زندگی- همین چیزهایی است که از ظاهر قرآن استفاده میشود. خب حالا این چیزهایی که کاربردی است: بعضی از اینها مربوط به تنظیم قواعد زندگی است؛ مثلاً فرض بفرمایید «فَمِنَ النّاسِ مَن یَقولُ رَبَّنا ءاتِنا فِی الدُّنیا وَ ما لَه فِی الأخِرَةِ مِن خَلاق» ؛ بعضی هستند که همه‌ی قواعد زندگی انسانی را، دوستی‌ها را، دشمنی‌ها را، رابطه‌ها را، هدفها را، انگیزه‌ها را در کار دنیا محصور میکنند؛ دنیا یعنی چه؟ یعنی پول، یعنی قدرت، یعنی شهوت؛ مراد از دنیا در اینجا اینها است. دوستی‌شان به خاطر اینها است، دشمنی‌شان به خاطر اینها است، رابطه‌گیری‌شان به خاطر اینها است، تلاششان به خاطر اینها است، هدفهایشان به خاطر اینها است؛ این را خدای متعال رد میکند. این جور قاعده‌ی ‌زندگی‌ ساختن را خدای متعال رد میکند؛ وَ ما لَه فِی الأخِرَةِ مِن خَلاق. اینها در زندگی دنیوی به چیزهایی خواهند رسید -در این زندگی موقّت کوتاه- امّا در زندگی اصلی و واقعی و اخروی که زندگی انسان در آنجا است چیزی ندارند، بی‌نصیبند، بی‌بهره‌اند. امّا در مقابلش یک قاعده‌سازی دیگری برای زندگی وجود دارد: وَ مِنهُم مَن یَقولُ رَبَّنا ءاتِنا فِی الدُّنیا حَسَنَةً وَ فِی الأخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّار؛ این قاعده‌سازی دوّم است. یعنی کسانی که در دنیا هم دنبال حسنه هستند نه دنبال هر چیزی؛ در «ءاتِنا فِی الدُّنیا» نمیگوید چه به ما بده؛ معلوم است که دنیا میخواهد امّا این [میگوید] «ءاتِنا فی الدُّنیا حَسَنَةً» ، چیزهای نیکو را در دنیا به ما بده؛ چیزهایی که با فطرت انسان منطبق است، با نیازهای واقعی انسان منطبق است؛ وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَة؛ دنبال آخرت هم هستند؛ وَ قِنا عَذابَ النّار؛ آن وقت کسانی هستند که خدای متعال اینها را به مقاصد حقیقی زندگی میرساند. یک دسته آیات از این قبیل است که قواعد زندگی را مشخّص میکند. یا مثلاً فرض کنید در آیه‌ی مربوط به عُقلای بنی‌اسرائیل که یک عدّه‌ای از آنها به قارون توصیه میکردند، میگفتند: وَ ابتَغِ فیما ءاتاکَ اللهُ الدّارَ الأخِرَةَ وَلا تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنیا وَ اَحسِن کَما اَحسَنَ اللهُ اِلَیک ؛ به قارون نمیگفتند که هر چه را داری یا نداری دور بریز؛ میگفتند آنچه را داری وسیله قرار بده. پول و ثروت دنیا وسیله است، وسیله‌ی رسیدن به مقامات عالیه‌ی بشری و انسانی است، وسیله‌ی رسیدن به مقامات معنوی است؛ میتواند وسیله باشد. شما میتوانید با پول دنیا را آباد کنید، زندگی‌های انسانها را نجات بدهید، تبعیض را برطرف کنید، فقرا و ضعفا را از حالت فقر و ضعف بیرون بیاورید. وَ ابتَغِ فیما ءاتاکَ اللهُ الدّارَ الأخِرَة ؛ اوّلاً آنچه در اختیار تو است، ءاتاکَ الله است، خدا به تو داده؛ ثانیاً راهش این است که این را برای خدا مصرف کنی وَ لا تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنیا ؛ امّا این جور هم نیست که خود تو هم حظّی و سهمی نداشته باشی؛ چرا، تو هم سهمی داری، سهم خودت را هم استفاده کن. وَ اَحسِن کَما اَحسَنَ اللهُ اِلَیک؛ ببینید، این قاعده‌ی زندگی‌ای است که اسلام برای ما معیّن میکند. بر خلاف آنچه خود آن بی‌عقل خیال میکرد؛ آن قارونِ خرپولِ بی‌عقل میگفت: اِنَّما اوتیتُه عَلی عِلمٍ؛(۴) من خودم توانستم این را به دست بیاورم، با هنر خودم به دست آوردم؛ در حالی که این‌جور نیست؛ خدای متعال وسایل را فراهم کرده بود، او توانسته بود به دست بیاورد. بنابراین بعضی از آیات در قرآن این جوری است و از این قبیل آیات زیاد داریم که قواعد زندگی را معیّن میکند.۱۳۹۹/۰۲/۰۶ سخنرانی تلویزیونی در پایان محفل انس با قرآن کریم ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔰حکمت ۳۱ نهج‌البلاغه: راه های شناخت ایمان و کفر ...وَ الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى التَّعَمُّقِ وَ التَّنَازُعِ وَ الزَّيْغِ وَ الشِّقَاقِ... 📌 تفسیر اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️ تفسیر اجمالی ۳۱ نهج‌البلاغه ‮امام عليه السلام در اين بخش از كلام خود نيز داد سخن را دربارۀ تبيين پايه‌هاى كفر داده و مى‌فرمايد: «كفر بر چهار پايه قرار دارد: تعمق (رفتن به دنبال اوهام به گمان كنجكاوى از اسرار) و ستيزه‌جويى (جدال و مراء) و انحراف از حق (به سبب هوا و هوس‌ها و تعصب‌ها) و دشمنى با حق (به سبب لجاجت)»؛ (وَ الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ‌: دَعَائِمَ‌ عَلَى التَّعَمُّقِ‌، وَ التَّنَازُعِ‌، وَ الزَّيْغِ‌، وَ الشِّقَاقِ‌) . امام در واقع موانع شناخت و عوامل انحراف از حق و حجاب‌هايى كه در برابر فكر انسان قرار مى‌گيرد و مانع از مشاهدۀ حقايق مى‌گردد را بيان فرموده، زيرا هر يك از عوامل چهارگانۀ بالا به تنهايى كافى است انسان را از معرفت حق باز دارد و در بيراهه‌ها سرگردان سازد تا چه رسد به اين‌كه چهار عامل جمع شود. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
📚 احکام امر به معروف و نهى از منكر (بخش اول) 💠 وجوب امر به معروف و نهي از منكر 🔶 امر به معروف و نهی از منكر از واجبات بسيار مهم و بزرگ اسلام به شمار می آید، افرادی كه اين فريضۀ بزرگ الهی را ترك می كنند يا نسبت به آن بی تفاوتند، گناهكارند و كيفری سخت و سنگين در انتظار آنها است. امر به معروف و نهی از منكر نه تنها به اتفاق علمای اسلام واجب است، بلكه وجوب آن جزو ضروريات دين مبين اسلام به شمار می آيد. 💠 محدودۀ امر به معروف و نهي از منكر 🔷 محدودۀ امر به معروف و نهى از منكر منحصر به قشر و صنف خاصی از مردم نيست و تمام اقشار و اصناف واجد شرايط را در بر می گيرد حتى بر زن و فرزند واجب است كه هنگام مشاهدۀ ترك معروف يا انجام حرام توسط پدر و مادر يا شوهر، در صورت تحقق شرايط آن به امر به معروف و نهی از منكر مبادرت كنند. ✅ امر به معروف و نهی از منکر مربوط به جایی است که شخصی با علم به حکم شرعی و با التفات تخلف کند، اما نسبت به کسانی که به خاطر جهل به حکم شرعی مرتکب گناه می شوند، ارشاد و راهنمایی لازم است و امر و نهی واجب نیست، همچنین نسبت به کسانی که به خاطر غفلت یا جهل به موضوع، مرتکب گناه می شوند تکلیفی نیست مگر این که موضوع از امور بسیار مهم نزد شارع باشد که در این موارد باید شخص را متوجه حکم یا متوجه موضوع کرد. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه البقرة آیه ۲۴۹ «فَلَمّا فَصَلَ طالوتُ بِالجُنودِ قالَ إِنَّ اللَّهَ مُبتَليكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنهُ فَلَيسَ مِنّي وَمَن لَم يَطعَمهُ فَإِنَّهُ مِنّي إِلّا مَنِ اغتَرَفَ غُرفَةً بِيَدِهِ ۚ فَشَرِبوا مِنهُ إِلّا قَليلًا مِنهُم ۚ فَلَمّا جاوَزَهُ هُوَ وَالَّذينَ آمَنوا مَعَهُ قالوا لا طاقَةَ لَنَا اليَومَ بِجالوتَ وَجُنودِهِ ۚ قالَ الَّذينَ يَظُنّونَ أَنَّهُم مُلاقُو اللَّهِ كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِإِذنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرينَ.» با تکیه بر ایمان و غیرت دینی گروهی اندک بر جبهه‌ی وسیع دشمن پیروز میشود. در این قضیّه[ی شهادت و همراهانش] کار بزرگی انجام گرفت، حادثه‌ی بزرگی انجام گرفت، انقلابی به وجود آمد که دنیا را تکان داد، متحوّل کرد و تاریخ را، مسیر تاریخ کشور را، مسیر تاریخ منطقه را و شاید مسیر تاریخ جهان را -که بعدها قضاوت خواهد شد- تغییر داد. به کمک الهی با این چشم نگاه کنیم؛ هدایت الهی و دست قدرت الهی را این جور ببینیم در همه‌ی حوادث زندگی‌مان. آن روز دست مردم خالی بود؛ ما امروز بحمدالله دستمان خالی نیست، دستمان پُر است. ملّت ایران امروز مجهّزند در مقابل زورگویان عالم، لکن تکیه [فقط] به ابزار نظامی نیست؛ ابزار نظامی آن وقتی فایده میبخشد که متکّی باشد به همان ایمان و غیرت دینی؛ آن وقت است که ابزار نظامی اثر میکند، کارگشایی میکند. این را امروز ما در مقابل جبهه‌ی وسیع دشمن همیشه باید به یاد داشته باشیم؛ اینکه خدای متعال میفرماید «کَم مِن فِئَةٍ قَلیـلَةٍ غَلَبَت فِئَـةً کَثیرَةً بِاِذنِ‌ الله»، مصداقش همین جا است؛ گاهی یک فئه‌ی قلیله‌ای بر یک جبهه‌ی بسیار وسیع و گسترده‌ای، به قدرت الهی پیروز میشود وقتی که متّکی باشد به این ایمان و غیرت دینی.۱۳۹۸/۱۰/۱۸ بیانات در دیدار مردم قم ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | تیزر مستند «آن زمستان» روایت بی‌واسطه‌ی یک فصل از زندگی آیت‌الله مصباح یزدی 🔸مستند سینمایی «آن زمستان» به کارگردانی و تهیه کنندگی احمد شریف زاده روایتی بی واسطه فصلی از زندگی مرحوم آیت الله مصباح یزدی را نمایش می‌دهد. 🔹️اکران‌های مردمی این مستند در آستانه سالگرد مرحوم آیت الله مصباح یزدی در سراسر کشور ادامه پیدا خواهد کرد. 🔸️مساجد، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، نهادها و سازمان‌ها برای اکران این مستند سینمایی می‌توانند با تماس با شماره ۰۲۱۴۲۸۸۷۰۹۰ یا با مراجعه به سایت ammaryar.ir هماهنگی لازم را به عمل آورند. 🔹️تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج روایتی متفاوت و دیده‌نشده از زندگی مرحوم «آیت الله مصباح» را ارائه می‌دهد. 💻 @mesbahyazdi_ir
ثقلین بابِ حطه
📌اجمالی از #معرفت_شناسی 📎جلسه سی_ فرق وحی و تجربه دینی(⭕بسیار مهم) ▫️ابوالفضل‌ نجفی #جهاد_تبیین
🔰ضمن عرض سلام خدمت همراهان عزیز،تابع مباحثی که در مورد وحي و تجربه ديني داشتیم،دو مقاله از حضرت استاد ساجدی از کانال ایشان خدمت شما ارسال می کنم. ◽عزیزانی که علاقه مند در این زمينه هستند،حتما این دو فایل را مطالعه بفرمایند. 👇👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
وحی شناسی مسیحی با گذری بر وحی قرآنی.pdf
581.6K
🔴 چيستي و 1️⃣ 👈 مقایسه اسلام و مسیحیت 🔹 با توجه به حمايت امثال آقايان دكتر و از تساوي وحي قرآني و تجربه ديني و طرح برخي چالشها نسبت به ، فايل اين مقاله ارسال مي شود. 1️⃣ از نگاه فيلسوفان دين در غرب و مسیحی، رويكرد تجربي به وحي به چه معناست؟ 2️⃣ چه دلايلي سبب شد در مسيحيت، اين رويكرد، غالب شود؟ 3️⃣ نگرش تجربي به وحي چه مشکلاتی دارد؟ ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
قرآن، كلام الهي يا بشري.pdf
506.2K
🔴 چيستي و 2️⃣ ❓❓قرآن، كلام الهي يا بشري؟ شناسی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از اساتید از استاد درخشان می‌پرسد شما در این 40سال چه کردید؟ پاسخ استاد به او شنیدنی ست: ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حکمت ۳۱ نهج‌البلاغه: راه های شناخت ایمان و کفر ...فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَى الْحَقِّ وَ مَنْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّيِّئَةُ وَ سَكِرَ سُكْرَ الضَّلَالَةِ وَ مَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَيْهِ طُرُقُهُ وَ أَعْضَلَ عَلَيْهِ أَمْرُهُ وَ ضَاقَ عَلَيْهِ مَخْرَجُهُ... 📌 تفسیر اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️ تفسیر اجمالی ۳۱ نهج‌البلاغه ‮آن‌گاه در ادامۀ اين سخن مى‌فرمايد: «آن‌كس كه تعمق و كنجكاوى ناصواب پيشه كند هرگز به حق باز نمى‌گردد»؛ (فَمَنْ‌ تَعَمَّقَ‌ لَمْ‌ يُنِبْ‌ إِلَى الْحَقِّ‌) . منظور از «تعمق» جستجوگرى بيش از حد است مخصوصاً در امورى كه رسيدن به كنه آن مشكل يا غير ممكن است. در روايات اسلامى آمده است كه دربارۀ ذات خدا فكر نكنيد، بلكه در صفات و خلق او بينديشيد (زيرا ذات او نامتناهى از هر جهت است و فكر هيچ انسانى به كنه ذات او نمى‌رسد). در حديثى از امام باقر عليه السلام نقل شده كه مى‌فرمايد: «تَكَلَّمُوا فِي خَلْقِ‌ اللَّهِ‌ وَلَا تَتَكَلَّمُوا فِي اللَّهِ‌ فَإِنَّ‌ الْكَلَامَ‌ فِي اللَّهِ‌ لَا يَزْدَادُ صَاحِبَهُ‌ إِلَّا تَحَيُّراً؛ دربارۀ آفرينش خداوند سخن بگوييد (و بينديشيد) و دربارۀ ذات او سخن مگوييد (و نينديشيد) زيرا بحث و گفت و گو در اين‌باره چيزى جز بر حيرت انسان نمى‌افزايد». چه بسيار افرادى كه بر اثر اين تفكر ممنوع در بيراهه گرفتار شده يا وجود خدا را انكار نموده‌اند و يا قائل به وحدت وجود (به معناى وحدت موجود) شده‌اند. نيز در كلمات قصار (كلمۀ 287) آمده است كه وقتى از امام عليه السلام دربارۀ قضا و قدر سؤال كردند فرمود: «وَ سُئِلَ‌ عَنِ‌ الْقَدَرِ فَقَالَ‌ طَرِيقٌ‌ مُظْلِمٌ‌ فَلَا تَسْلُكُوهُ‌ وَ بَحْرٌ عَمِيقٌ‌ فَلَا تَلِجُوهُ‌ وَ سِرُّ اللَّهِ‌ فَلَا تَتَكَلَّفُوهُ‌؛ راه تاريكى است در آن پا ننهيد و درياى ژرفى است در آن وارد نشويد و سرّ الهى است، براى پى بردن به آن خود را به زحمت نيفكنيد». البته در اين‌گونه موارد به مقدارى كه از طريق وحى يا در كلمات معصومان عليهم السلام وارد شده، انسان مى‌تواند وارد شود و بيش از آن نبايد خود را گرفتار سازد. در روايتى از على بن الحسين عليهما السلام آمده است كه دربارۀ توحيد از حضرتش سؤال كردند در پاسخ فرمود: «إِنَّ‌ اللَّهَ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ عَلِمَ‌ أَنَّهُ‌ يَكُونُ‌ فِي آخِرِ الزَّمَانِ‌ أَقْوَامٌ‌ مُتَعَمِّقُونَ‌ فَأَنْزَلَ‌ اللَّهُ‌ تَعَالَى قُلْ‌ هُوَ اللَّهُ‌ أَحَدٌ وَ الْآيَاتِ‌ مِنْ‌ سُورَةِ‌ الْحَدِيدِ إِلَى قَوْلِهِ‌ هُوَ عَلِيمٌ‌ بِذٰاتِ‌ الصُّدُورِ فَمَنْ‌ رَامَ‌ وَرَاءَ‌ ذَلِكَ‌ فَقَدْ هَلَكَ‌؛ خداوند متعال مى‌دانست در آخر الزمان اقوامى مى‌آيند كه در مسائل (مربوط به ذات و صفات خدا) تعمق و دقت مى‌كنند، از اين رو سورۀ «توحيد» و آيات آغازين سورۀ «حديد» تا (عَليمٌ‌ بِذٰاتِ‌ الصُّدُورِ) را نازل فرمود. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110