eitaa logo
ثقلین بابِ حطه
254 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
77 فایل
رسولُ اللَّه(ص): انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ 📥ارتباط با ادمین جهت سوالات دینی و اعتقادی،مشاوره تحصیلی،خانوادگی،ازدواج و... https://eitaa.com/Saghalein313
مشاهده در ایتا
دانلود
ثقلین بابِ حطه
📌تفسیر آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه ای #ثقلین سوره مبارکه الأحزاب آیه ۲۳ مِنَ المُؤمِنينَ رِجال
📌تفسیر اجمالی آیات در بیان سوره مبارکه الأحزاب آیه ۳۳ وَقَرنَ في بُيوتِكُنَّ وَلا تَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِلِيَّةِ الأولىٰ ۖ وَأَقِمنَ الصَّلاةَ وَآتينَ الزَّكاةَ وَأَطِعنَ اللَّهَ وَرَسولَهُ ۚ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ وَيُطَهِّرَكُم تَطهيرًا آنچه امروز دستگاه‌هاى غرب ترویج میکنند، همان جاهلیتى است که پیغمبر براى زدودن آن - از محیط زندگى بشر - به‌وجود آمد. نشانه‌هاى همان جاهلیت، امروز در دنیا، در این رایج فاسد ، مشاهده میشود؛ همان بى‌عدالتى، همان تبعیض، همان نادیده گرفتن کرامت انسان، همان عمده کردن و نیازهاى جنسى. قرآن کریم خطاب به همسران مکرم پیغمبر میفرماید: وَ قَرنَ فى بُیوتِکُنَ وَ لاتَبَرَجنَ تَبَرُجَ الجَهِلِیَةِ الاُولَى‌. یکى از نشانه‌هاى ، است. امروز یکى از عمده‌ترین مظاهر ، همین تبرج است؛ این همان است، منتها جاهلیتى که توانسته است خود را با سلاح مجهز بکند، حقایق را از چشم مردم بپوشاند؛ اینها را باید ما مسلمانها بفهمیم، اینها را باید بدانیم.۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
5️⃣1️⃣🔆متن شبهه: یکی از دوستان سوال کردن و گفتن که در کربلا خون حضرت علی اصغر (ع)برزمین ریخته نشد و امام حسین (ع)آن خون را بر آسمان پاشید سوال این است که این قضیه مخالف با قانون کره زمین است و باعقل سازگاری ندارد. 🔆پاسخ شبهه: 1⃣مورخین کیفیت به شهادت رسیدن علی اصغر علیه السلام را چنین نقل می کنند ؛ « هنگامى كه حسين عليه السلام، شهادت جوانان و محبوبانش را ديد، تصميم گرفت كه خود به ميدان برود و ندا داد: «آيا مدافعى هست كه از حرم پيامبر خدا صلى الله عليه و آله، دفاع كند؟ آيا يكتاپرستى هست كه در باره ما از خدا بترسد؟ آيا دادرسى هست كه به خاطر خدا، به داد ما برسد؟ آيا يارى دهنده اى هست كه به خاطر خدا، ما را يارى دهد؟». 2⃣پس صداى زنان، به ناله برخاست. امام عليه السلام، به جلوى درِ خيمه آمد و به زينب عليها السلام فرمود: «كودك خُردسالم را به من بده تا با او، خداحافظى كنم». او را گرفت و مى خواست او را ببوسد كه حَرمَلة بن كاهِل، تيرى به سوى او انداخت كه در نشست و او را ذبح كرد. 3⃣امام عليه السلام به زينب عليها السلام فرمود: «او را بگير!». سپس، كف دستانش را زير خون [گلوى او] گرفت تا پُر شدند. خون را به سوى آسمان پاشيد و فرمود: «آنچه بر من وارد مى شود، برايم آسان است؛ چون بر خدا پوشيده نيست و در پيش ديد اوست». 4⃣امام باقر عليه السلام [در باره آن خون] فرموده است: «از آن خون، يك قطره هم به زمين، باز نگشت». این جریان مورد نقل قریب به اتفاق مورخین قرار گرفته است ؛ 📚لهوف ص168 _ بحار الانوار ج45 ص46 _ الاخبار الطوال ص258 _ بغیه الطلب ج6 ص2629 _ الارشاد ج2 ص108 _ اعلام الوری ج1 ص466 _ روضه الواعظین ص208 _ مثیر الاحزان ص70 _ البدایه و النهایه ج8 ص186 _ مناقب ابن شهر اشوب ج4 ص109 _ تذکره الخواص ص252 _ الاحتجاج ج2 ص101 _ مقتل الحسین ج2 ص32 _ الفتوح ج5 ص115 _ تاریخ یعقوبی ج2 ص245 5⃣حال سوال اینجاست که چرا بر اساس جاذبه زمین ، آن خون به زمین بازگشت نکرد .آیا این جریان با قواعد مسلم علمی منافات ندارد 🔮پاسخ روشن است . هنگامی که بشر با پیشرفت علم توانائی پیدا کند که وسائلی بسازد سریع آنچنان سریع که از حوزه جاذبه زمین بیرون رود، سفینه هائی بسازد که مساله اشعه های بیرون جو را حل کند، با تمرین به بی وزنی عادت نماید خلاصه جائی که انسان بتواند با استفاده از نیروی محدودش، این راه را طی کند آیا با استمداد از نیروی نامحدود الهی حل شدنی نیست ❔ 6⃣آیا قدرت خداوند برای غلبه بر جاذبه زمین از بشر کمتر است در حالی که بشر امروز به راحتی است بر نیروی جاذبه زمین فائق شود و آسمان و فضا و سیارات را زیر پای خود قرار دهد و سیر آسمانی خود را تکامل بخشد .در حالی که خداوند می فرماید ؛ «نه چيزى در آسمانها و نه چيزى در زمين از حوزه او بيرون نخواهد رفت؛ به يقين او دانا و تواناست». ( فاطر 44) 7⃣بنابراین به زمین نریختن خون علی اصغر علیه السلام و غلبه آن بر جاذبه زمین به قدرت خداوند بوده است که مورد شک و انکار نیست . از امام باقر عليه السلام نقل است که مى فرمايد ؛ «اگر قطره اى از آن خون به زمين مى افتاد، نازل مى شد». 📚الامالی شجری ج 1 ص 171 _ الحدائق الوردیه ج 1 ص 120 8⃣این که امام حسین علیه السلام خون علی اصغر را به آسمان پرتاب می کند شاید این باشد که می خواهد به خداوند بگوید این قربانی را از من قبول کن و خداوند نیز با امساک خون علی اصغر از ریخته شدن به زمین ، این قربانی در راه خودش را از حسین علیه السلام قبول می کند و شاید وجه دیگرش آن باشد که خداوند با عمل خود ، می فهماند که منتقم خون آن طفل شیر خواره دشت کربلا می باشد . ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️حكمت 4 : ارزش هاى اخلاقى و ضد ارزش ها امام در چهارمين كلمه از كلمات قصارش به پنج وصف از اوصاف انسانى اشاره مى‌كند كه يكى منفى و چهار وصف از آن مثبت است و آثار هر كدام را در جملۀ بسيار كوتاهى بر مى‌شمارد. نخست مى‌فرمايد: «عجز و ناتوانى آفت است»؛ (الْعَجْزُ آفَةٌ‌) . عجز مفهوم وسيعى دارد كه هرگونه ناتوانى علمى، جسمى، اقتصادى و فكرى را شامل مى‌شود و به يقين اينها بزرگ‌ترين آفات زندگى انسان است؛ انسان عاجز، ذليل و خوار عقب مانده و شكست خورده و بى‌ارزش و بى‌مقدار است به همين دليل اسلام مى‌گويد: بكوشيد و هرگونه عجز را از خود دور سازيد و با قدرت و قوت به اهداف مالى و معنوى خود برسيد. البته گاه مى‌شود كه عجز و ناتوانى بدون اختيار دامان انسان را مى‌گيرد، ولى غالباً چنين نيست، بلكه نتيجۀ كوتاهى‌ها و بى‌برنامگى‌هاست. همان‌گونه كه در حديث جالبى كه كلينى در كافى از امير مؤمنان على عليه السلام نقل كرد مى‌خوانيم: «إِنَّ‌ الْأَشْيَاءَ‌ لَمَّا ازْدَوَجَتْ‌ ازْدَوَجَ‌ الْكَسَلُ‌ وَالْعَجْزُ فَنُتِجَا بَيْنَهُمَا الْفَقْرَ؛ هنگامى كه اشياء با يكديگر ازدواج كردند تنبلى و ناتوانى نيز به هم پيوستند و فرزند آنها فقر بود» ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
6️⃣1️⃣🔆متن شبهه: آيت الله : شيعيان داستان كربلا را تحريف كرده اند هم تحريف لفظى و هم تحريف منبع: كتاب حماسه حسينى ج ١ ص ٦٢ لابد مطهرى هم شیعه نبوده!!و يا ادمين كانال ملحدین بود! 🔆پاسخ شبهه: 1⃣مساله لزوم پرهیز از تحریف در نقل واقعه کربلا و حوادث عاشوراء مورد تاکید همه علما و مراجع شیعه در طول بوده است و همگان بر لزوم استفاده از منابع معتبر و مورد استناد در نقل وقائع کربلا تاکید داشته اند . 2⃣خود شهید می گوید ؛ « آن چيزى كه بيشتر دل انسان را به درد مى آورد اين است كه اتفاقاً در ميان وقايع تاريخى، كمتر واقعه اى است كه از نظر نقلهاى معتبر به اندازه حادثه كربلا غنى باشد. من در سابق خيال مى كردم كه اساساً علت اينكه اين همه دروغ اينجا پيدا شده است اين بوده كه وقايع را كسى نمى داند چه بوده است؟ بعد كه مطالعه كردم، ديدم اتفاقاً هيچ قضيه اى در تاريخ- در تاريخهاى دور دست مربوط به مثلًا سيزده يا چهارده قرن پيش- به اندازه حادثه كربلا تاريخ معتبر ندارد. معتبرين مورخين اسلامى از همان قرن اول و دوم قضايا را با سندهاى معتبر نقل كردند و اين نقلها با يكديگر انطباق دارد و به هم نزديك است . 📚مجموعه آثار ج 17 ص 79 3⃣از جمله کتابهای مورد استنادی که منبع و مرجع برای آگاهی از وقائع کربلا محسوب می شود می توان به کتابهایی چون الفتوح ، کامل الزیارات ، امالی صدوق ، الارشاد مفید ، مصباح المتهجد ، روضه الواعظین ، اعلام الوری ، مقتل الحسین خوارزمی ، مناقب آل ابی طالب ، المزار الکبیر ، مثیر الاحزان ، الملهوف علی قتلی الطفوف ، کشف الغمه ، بحار الانوار ، منتهی الامال ، نفس المهموم ،و ...اشاره کرد . 4⃣همین طور استفاده از کتابهایی چون الامامه و السیاسه ، اخبار الطوال ، تاریخ الیعقوبی ، تاریخ الطبری ، مقاتل الطالبین ، العقد الفرید ، تاریخ مدینه دمشق و ... برای آگاهی نسبت به جریانات کربلا خالی از نیست . 5⃣اما متاسفانه افرادی از شیعیان به این مساله توجه نداشته و از باب اسطوره سازی و رونق دادن به مجلس عزا و پرشور کردن آن دست به یکسری تحریفات در نقل وقائع کربلا می زنند و جریاناتی را نقل می کنند که ریشه در کتب معتبر و مورد استناد ندارد و یا از کتبی نقل می کنند که اعتبار آن ها زیر سوال است مانند کتاب روضه الشهداء ، محرق القلوب ، اکسیر العبادات ، تذکره الشهداء و ... 6⃣برخی از می نویسند ؛ « كتابهاى تاريخ و سيره، چه در ميان شيعيان و چه اهل سنّت و حتّى غير مسلمانان، واقعه عاشورا را به عنوان يك نقطه عطف و يك پيشامد مسلّم تاريخى، گزارش كرده اند، تا جايى كه اركان و وقايع اصلى آن، از مشهورات، متواترات و قطعيات تاريخى است، هر چند تفصيلها و جزئيات آن، مانند هر واقعه تاريخى ديگر، با تفاوتهايى در نقلها و يا كاستى ها و مبالغه هايى قابل انتظار، همراه بوده است. 7⃣اين، در حالى است كه با گذشت زمان و دورتر شدن از اصل واقعه، انتظار تغيير و تحريف، بيشتر مى شود و اين، همان نكته اى است كه قاعده لزوم مراجعه به منابع كهن و نزديكتر به تاريخى را مدلّل مى سازد. خوشبختانه منابع كهن تاريخى و سيره نگارى، چنان دقيق و با تفصيل به عاشورا و كربلا پرداخته اند كه غرض ورزى ها، اشتباهات و كم دقّتى هاى همزاد انسان را به آسانى نشان مى دهند . 8⃣از آن جا كه حادثه عاشورا، يكى از حماسى ترين جلوه هاى امامت شيعه است، گزارشها و مآخذ را در باره عاشورا، بايد با سنجه «عصمت امام» نيز سنجيد و سيره رفتارى امامان شيعه را بر آنچه به آنان نسبت مى دهند، حاكم كرد. 9⃣بر اين اساس، كتابها و منابعى كه خود را نقّادى نكرده و آنها را با منابع اصلىِ تاريخى برابر ننموده و يا به تعارض آنها با سيره و كرامت و شخصيت امام حسين عليه السلام و يارانش توجّه نكرده اند، از ديدگاه ما، دچار ضعف اند و از گردونه اعتبار و نقل و استناد، خارج مى شوند. هر اندازه تعداد گزارشهاى بدون اصل و سند و يا نامتجانس با شخصيت كرامت آميز و عزّتمند عاشورائيان در كتابى بيشتر باشد، بر ضعف آن كتاب، افزوده مى شود و هر اندازه كمتر باشد، كتاب، اعتبار دارد. 📚دانشنامه امام حسین ج 1 ص 95 🔟بنابراین ادعای اینکه برخی بزرگان تمام وقائع کربلا و عاشوراء را جعلی می دانند کذب محض است ، آنچه واقعیت دارد آن است که همگان تاکید و توصیه دارند که در نقل جریان های کربلا ، از منابع معتبر استفاده شود و تکیه کردن بر مطالب بی سند و بی اساس و یا کتاب های غیر معتبر به هیچ عنوان پذیرفته نیست . ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 علیه السلام در شب یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمی‌خواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود. روز عاشورا می‌گوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟» شب صحبت می‌کند تا مبادا خبیثی در بین طیّب‌ها باشد، و روز سخن می‌گوید تا مبادا طیّبی در بین خبیث‌ها مانده باشد. شب غربال می‌کند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال می‌کند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند. @haerishirazi ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
مداحی آنلاین - بوسه امام سجاد بر دستان فقرا - استاد رفیعی.mp3
1.17M
🏴 (ع) ♨️بوسه امام سجاد علیه السلام بر دستان فقرا 🎤حجت الاسلام ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
09 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - توحید در ایدئولوژی اسلام.mp3
18.3M
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی خامنه‌ای حفظه الله 📻 📻 سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن/جلسه نهم ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی خامنه‌ای حفظه الله 📻 📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی در
بسم الله الرحمن الرحیم نکات اجمالی از کتاب "" ✍ابوالفضل نجفی 📌و من الناس من یتخذ من دون الله اندادا یحبونهم کحب الله والذین آمنوا اشد حبا لله 💠🔸️برای خدا شریک از جنس بشر و غیر بشر انتخاب می کنند.مثل خدا آنها را دوست دارند.اما خدا از همه اینها برای مؤمن محبوب تر است. 📌ولو یری الذین ظلموا اذ یرون العذاب.. 🔹️ناگهان بیان منتقل شد به صحنه !لحظه ای که همه خلایق جمع شده اند هم رحمت خدا و هم عذاب خدا موجود است و بندگان ستمگر می بینند که همه قدرت برای خداست. ▪️ستم گر ظالم چه ظلم به دیگری کرده و چه ظلمی که به خود کرده. 📌ان القوه لله جمیعا و ان الله شدید العذاب 🔸️از رفتار خود پشیمان شده اند و الان فهمیده تند در قیامت بی عرضه اند و از دستشان کاری بر نمی آید.البته اگه با چشم عبرت می نگریستند،می دیدند در دنیا هم به همان اندازه بی عرضه اند 📌ان تبرَّا الذین اتبعوا من الذین اتبعوا و راوالعذاب و تقطعت بهم الاسباب. 🔹️آنجا چوب عبودیت غیر خدا را می خورند! ▫️💠▫️اگر چنانچه به قائل باشی، در و معنی ندارد. جامعه ای که بالا و پایینی دارد،توحیدی نیست. توحید می گوید"کلکم لآدم و آدم من تراب" نزدیکی شما به خدا و رجحان شما به است و بس؛ هر کس بیشتر مراقب فرمان خدا باشد،او بالاتر است. ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی_جلسه ۱۱.ارزش تصدیقات.m4a
18.57M
📌اجمالی از 📎جلسه یازدهم_ارزش تصدیقات(اولیات_وجدانیات) ▫️ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
6️⃣1️⃣🔆متن شبهه: چرا سخنان امام حسین علیه السلام در دل کوفیان اثر نمی کرد؟ 🔆 پاسخ شبهه: 🔮تأثیر لقمه حرام در کربلا 1⃣دشمنان امام حسین نماز می خواندند، روزه می گرفتند، به هیچ دردی نمی خورد! امام حسین روز عاشورا دو مرتبه سخنرانی کرد که در تاریخ هست؛ 2⃣خوارزمی می نویسد: مرتبه دوم که آمد صحبت کند، تا شروع کرد، لشکر شروع کردند به های و هوی و جنجال کردن. هلهله کردند که حرفش را گوش نکنند. حضرت به آن ها خطاب کرد: «وَیلَکُم مَا عَلَیکُم أن تَنصِتُوا إلَیَّ فَتَسمَعُوا قَولِی» وای بر شما! چرا ساکت نمی شوید که حرف های مرا گوش کنید؟! سر و صدا، جار و جنجال راه انداختید که حرف های مرا گوش نکنید؟! « وَ إِنَّمَا أَدْعُوکُمْ إِلَى سَبِیلِ الرَّشَادِ فَمَنْ أَطَاعَنِی کَانَ مِنَ الْمُرْشَدِینَ وَ مَنْ عَصَانِی کَانَ مِنَ الْمُهْلَکِینَ وَ کُلُّکُمْ عَاصٍ لِأَمْرِی غَیْرُ مُسْتَمِعٍ قَوْلِی» اگر حرف مرا گوش کنید شما را هدایت می کنم و اگر نشنوید، همه تان گناهکار خواهید بود. شماها یک دسته تان تطمیع شدید، به شما پول داده اند که به جنگ با من آمده اید. «فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ» شکم هایتان الآن پر از حرام است. چون لقمه حرام خورده اید، چیزی نمی فهمید و هیچ عبادتی از شما اثر نمی کند و باعث نمی شود که به حرفای من گوش دهید. (بحارالأنوار 45) 3⃣روایت از امام باقر (علیه السلام) است که فرمودند: «إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا أَصَابَ مَالًا مِنْ حَرَامٍ لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ حَجٌّ وَ لَا عُمْرَةٌ وَ لَا صِلَةُ رَحِمٍ حَتَّى أَنَّهُ یَفْسُدُ فِیهِ الْفَرْجُ» کسی که مال حرام به دستش آمده است، نه مکه اش، نه عمره اش، نه صلة رحم اش، هیچ کدام از آنها مقبول نیست و این لقمه، حتی روی نطفه اش اثر می گذارد. 4⃣چرا که عده ای که عمرسعد از کوفه آورده بود، غذاهایشان را همراه خودشان آورده بودند؟ تمام غذاهایشان از بیت المال مسلمین بود. چند روز که آنجا بودند، عمرسعد به آنها غذا می داد. از کجا این ها را آورده بود؟ همه اش از بیت المال مسلمین بود. مال مسلمین را به حرام آورده بود و در شکم این ها می ریخت. لذا شکم همه از حرام پر بود. نماز می خواندند، ولی مال حرام مانع اثرگذاری نماز بود. اصلاً گوش نمی کردند؛ جار و جنجال راه می اندازند که صدای امام را نشنوند. 5⃣کلام آخر: شهید محمد جهان آرا می گفت: بچه ها اگر شهر سقوط کرد خیلی جای نگرانی نیست دوباره فتحش می کنیم، مراقب باشید ایمانتان سقوط نکند. 6⃣حسین بن علی ها بی سر، شیخ فضل الله ها حلق آویز، نواب صفوی ها ترور، خمینی ها و زکزاکی ها شکنجه، تبعید و حبس شدند تا جوامع اسلامی بیدار شوند و بیدار بمانند. 📚منابع: بیانات حاج اقا مجتبی تهرانی کتاب «منزلت امام حسین (علیه السلام)» نوشته حجت الاسلام و المسلمین اسد الله محمدی نیا منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثقلین بابِ حطه
▫️حكمت 4 #نهج_البلاغه: ارزش هاى اخلاقى و ضد ارزش ها امام در چهارمين كلمه از كلمات قصارش به پنج وصف
📌 شرح اجمالی از حکمت چهارم البلاغه،قسمت دوم سپس در دومين نكته اشاره به آثار مثبت و شكيبايى كرده مى‌فرمايد: «صبر شجاعت است»؛ (وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ‌) . بديهى است صبر چه در مقابل عوامل معصيت باشد، چه در مسير اطاعت پروردگار چه در برابر مصائب روزگار انجام گيرد، نوعى شجاعت محسوب مى‌شود و تنها شجاعانند كه از عهدۀ شكيبايى در اين مراحل سه‌گانه بر مى‌آيند. نمونۀ كامل اين سخن همان چيزى است كه امير مؤمنان على عليه السلام در صدر اسلام از پيغمبر و ياران باوفايش تجربه كرده بود كه در برابر انواع مشكلاتى كه از سوى دشمنان اسلام هر روز به شكلى انجام مى‌شد صبر و استقامت كرده بودند و با شجاعت تمام آنها را پشت سر گذاشتند و اگر اين شكيبايى شجاعانۀ مسلمانان صدر اول در دوران محاصرۀ شعب ابى‌طالب و هجرت به حبشه و سپس هجرت به سوى مدينه و بعد از آن حضور در ميدان‌هاى جنگ بدر، خيبر، خندق و حنين نبود امروز آيينى به نام اسلام بر بخش عظيمى از جهان سايه نيفكنده بود. در واقع مسلمانان هم در برابر خواسته‌هاى دل استقامت و صبر نشان دادند، هم در مسير اطاعت پروردگار و هم در مقابل مصائب و مشكلات پى در پى. همان گونه كه در حديثى در جلد دوم كافى از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده است كه مى‌فرمايد: «الصَّبْرُ ثَلَاثَةٌ‌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ‌ وَ صَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ‌ وَ صَبْرٌ عَنِ‌ الْمَعْصِيَة» . در كلمات بزرگان نيز تعبيرات جالبى دربارۀ صبر آمده است از جمله اين‌كه گفته‌اند: «الصَّبْرُ مُرٌّ لاٰ يَتَجَرَّعُهُ‌ إلاّٰ حُرٌّ؛ صبر تلخ است ولى جز آزادگان اين شربت ناگوار را نمى‌نوشند». نيز گفته‌اند «إنَّ‌ لِلْأزْمٰانِ‌ الْمَحْمُودَةِ‌ وَ الْمَذْمُومَةِ‌ أعْمٰاراً وَ آجالاً كَأَعْمٰارِ النّٰاسِ‌ وَ آجٰالِهِمْ‌ فَاصْبِرُوا لِزَمٰانِ‌ السُّوءِ‌ حَتّىٰ‌ يَفْنىٖ‌ عُمْرُهُ‌ وَ يَأتي أجَلُهُ‌؛ دوران‌هاى خوب و بد عمر و اجلى دارند مانند عمر و اجل انسان‌ها؛ به هنگامى كه دوران سختى پيش آيد صبر كنيد تا عمرش پايان گيرد و اجلش فرا رسد» ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
7️⃣1️⃣🔆متن شبهه: آیا روز سیزده محرم امام سجاد(ع) امام حسین را دفن کردند؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣ در مورد حضور امام سجاد(ع) در کربلا برای دفن بدن شهدای کربلا: طبق برخی گزارشات تاریخی و روایی امام سجاد(ع) و بنی اسد اجساد شهدا را دفن کرده‌اند. بنی اسد فردای عاشورا پس از رفتن سپاه عمر سعد، عده‌ای از آنان برای دفن شهدای کربلا آمدند،(۱) و چون اجساد را نمی‌شناختند، متحیّر بودند. در آن هنگام حضرت سجاد(ع) آمد و پیکر اهل بیت و اصحاب را یک به یک به آنان شناساندند و آنان در دفن شهدا، حضرت را یاری کردند و برای خویش افتخار آفریدند.(۲) 2⃣طرفداران این مبنا باور دارند که در روز یازدهم محرم در هنگام حرکت اهل بیت به سوی کوفه بدن شهدا دفن شده بودند. اینان در برابر این پرسش که چگونه امام سجاد(ع) که اسیر بود، اجساد را دفن کرده‌اند، می‌گوید: امام سجاد(ع) با بهره‌گیری از امدادهای غیبی به طور معجزآسا شهدا را دفن نموده است. 3⃣مرحوم مجلسی می‌گوید: از برخی راویان نقل شده که نزد امام رضا(ع) بودم. علی بن ابی حمزه وابن سراج و ابن مکاره وارد شدند. پس از سخنانی که میان آنان و امام دربارة امامتش گذشت، علی بن ابی حمزه گفت: از پدرانت برای ما روایت شده که عهده‌دار امر دفن امام، جز امام نمی‌شود. از امام پرسید: پس بگو حسین بن علی(ع) امام بود یا نه؟ گفت: امام بود. پرسید چه کسی عهده‌دار کار او شد؟ گفت: علی بن الحسین(ع). پرسید او کجا بود؟ او که دست ابن زیاد اسیر بود! گفت: بی‌آنکه بفمند بیرون آمد و پدرش را دفن کرد و برگشت. 4⃣امام رضا(ع) فرمود: خدایی که می‌تواند امام سجاد(ع) را به کوفه ببرد تا پدرش را دفن کند، می‌تواند صاحب امر امامت را به بغداد برساند تا عهده‌دار کفن و دفن پدرش شود و برگردد، در حالی که نه در زندان است نه اسیر.(۳) مقرم نیز می‌گوید: 5⃣چون امام سجاد(ع) آمد، بنی اسد را دید که کنار کشتگان گرد آمده‌اند و سرگردانند؛ نمی‌دانند چه کنند و کشته‌ها را نمی‌شناسند، چون بین بدن‌ها و سرهای مقدس جدایی انداخته بودند و گاهی از بستگان آنان می‌پرسیدند. امام سجاد به آنان خبر داد که برای دفن این اجساد پاک آمده است. آنان را با نام و مشخصات معرفی کرد. هاشمیان را از دیگران شناساندند.(۴) 6⃣آنچه که در برخی روایات به صراحت بدان اشاره شده است خارق العاده بودن حضور امام سجاد(ع) در کربلا و همراهی با بنی اسد در تدفین شهدای کربلا است. پی نوشتها: ۱. مروج الذهب، ج ۳، ص ۶۳. ۲. جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، ص ۷۷. ۳. بحار الانوار، ج ۴۲، ص ۱۸۷. ۴. مقتل الحسین، مقرم، ص ۴۶۹.منبع: همان ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
متن درس دهم.pdf
1.12M
📗 کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 عبادت و اطاعت انحصاری خدا ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
10 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - عبادت و اطاعت انحصاری خدا.mp3
16.33M
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی حفظه الله 📻 📻 سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن/جلسه دهم ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنه‌ای حفظه الله 📻 📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی د
▫️بسم الله الرحمن الرحمن الرحيم ▫️ ▫️▪️نکات اجمالی از درس ۱۰ کتاب" طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" ▪️▫️ ✍ابوالفضل نجفی 📌و یوم نحشرهم جمیعا ثم نقل للذین اشرکوا مکانکم انتم و شرکائکم 🔸️انسان هایی که به شرکت و رقابت با خدا انتخاب شده،به آنها گفته می شود در جای خود متوقف شوید،ایست! 📌فزیّلنا بینهم و قال شرکاوهم ما کنتم ایّانا تعبدون 🔹️آن گروه هایی که گمراهی هایشان متقابل بوده،در قیامت به جان هم می افتند و آن کسی که شرک ورزیده گریبان آن شریک را می گیرد و او نیز خود را تبرئه می کند! 📌فکفی بالله شهیدا بیننا و بینکم ان کنا عن عبادتکم لغافلین(▫️میان ما و شما خداگواهی بسنده است که ما از عبادت شما غافل بودیم▫️) 🔸️کارهایی که در دنیا انجام گرفته، آنجا مورد آزمایش آزمون خود انسان قرار می گیرد. 📌هنالک تبلوا کل نفس ما اسلفت رُدّوا الی الله مولاهم الحق و ضل عنهم ما کانوا یفترون 🔹️انسان در دنیا پشتیبان هایی برای خود فرض می کرد،همان هایی که عبادتشان می کرد...دل شبه آنها گرم است: اما روز قیامت این حامی و پشتیبان ها نمی توانند باری از دوش او بردارند. 📌قل من یرزُقکم من السماء والارض امّن یملک السمع و الابصار 🔸️این آیه در حقیقت اشاره به بصیرت می کند.به داشتن نیروی فهم و خرد،که ای انسان که بناست حالا فکر کنی و جواب این سوال را به ما بدهی،تو دارای سمعی و دارای بصری. 📌و من یخرج الحی من المیت و یخرج المیت من الحی ▪️این نشانه کمال قدرتمندی و قبضه ی نیرومند قدرت خداست. 📌و من یدبّر الامر فسیقولون الله 🔰💠این سوال در ضمن اینکه از مشرکان زمان نزول وحی است،از من و شما هم هست... این انتظام عجیب عالم تکوین از سوی خداست و بس. این دست قدرت اوست که دارد این گردونه را می گرداند. 📌فقل افلا تتقون 🔹️پروا نمی کنید که غیر او را در عبودیت شریک او قرار می دهید؟ اگر تدبیر تکوینی عالم به دست اوست،چرا تدبیر عالم به دست او نباشد؟ چرا خودش نگذارد؟ چرا خودش قدرت نگاهبان و قانون را معین نکند و از او حمایت نکند؟ ،، چرا نکند؟چرا قرار ندهد؟ 📌قل هل من شرکائکم من یهدی الی الحق 🔸️پیداست منظور در اینجا بت های جاندار است. 📌افمن یهدی الی الحق احق ان یُتبع امن لایهدی الا آن یُهدی فما لکم کیف تحکمون 🔹️قرآن می خواهد بگوید خدا انسان را به سعادت می رساند..آن کسانی که خودشان از خودشان چیزی ندارند،نمی توانند. ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثقلین بابِ حطه
▫️حكمت 4 #نهج_البلاغه: ارزش هاى اخلاقى و ضد ارزش ها امام در چهارمين كلمه از كلمات قصارش به پنج وصف
📌شرح اجمالی از قسمت سوم،۴ آن‌گاه در سومين جمله مى‌فرمايد: «زهد ثروت است»؛ (وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ‌) . اشاره به اينكه انسان از ثروت آيا چيزى جز بى‌نيازى مى‌خواهد و آدم زاهدِ قانع، از همۀ خلق بى‌نياز است و چه بسا ثروتمندانى كه جزء نيازمندان هستند. زهد همان بى‌اعتنايى به زرق و برق دنيا و مال و منال و شهرت و آوازه است. زاهد كسى نيست كه فاقد اين امور باشد بلكه زاهد كسى است كه دلبسته و وابسته به اين امور نباشد؛ خواه آن را داشته باشد يا نه! بلكه مى‌توان گفت: زاهدان از ثروتمندان غنى‌ترند، چرا كه ثروتمندان از يك سو بايد پيوسته ثروت خود را حساب و كتاب كنند و از سوى ديگر مراقب باشند سارق و دشمنى آن را از دست آنها نگيرد در حالى كه زاهدان از همۀ اينها بى‌نيازند. در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم كه خطاب به على عليه السلام فرمود: «يَا عَلِيُّ‌ إِنَّ‌ اللَّهَ‌ قَدْ زَيَّنَكَ‌ بِزِينَةٍ‌ لَمْ‌ يُزَيِّنِ‌ الْعِبَادَ بِزِينَةٍ‌ أَحَبَّ‌ إِلَى اللَّهِ‌ مِنْهَا؛ زَيَّنَكَ‌ بِالزُّهْدِ فِي الدُّنْيَا؛ اى على خداوند تو را به زينتى آراسته كه هيچ بنده‌اى به زينتى بهتر از آن نزد خداوند آراسته نشده است تو را به زهد در دنيا آراسته است». و در حقيقت چنين است چون آراستگى به زهد انسان را به بسيارى از صفات ديگر از فضايل اخلاقى مى‌آرايد. به همين دليل در حديث ديگرى از امام صادق صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «جُعِلَ‌ الْخَيْرُ كُلُّهُ‌ فِي بَيْتٍ‌ وَ جُعِلَ‌ مِفْتَاحُهُ‌ الزُّهْدَ فِي الدُّنْيَا... حَرَامٌ‌ عَلَى قُلُوبِكُمْ‌ أَنْ‌ تَعْرِفَ‌ حَلَاوَةَ‌ الْإِيمَانِ‌ حَتَّى تَزْهَدَ فِي الدُّنْيَا؛ تمام نيكى‌ها در خانه‌اى قرار داده شده و كليد آن زهد در دنياست... سپس فرمود: حلاوت ايمان بر دل و جان شما حرام است تا زمانى كه دل‌هايتان زهد در دنيا پيشه كند» ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
متن درس یازدهم.pdf
1.13M
📗 کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 روح توحید: نفی عبودیتِ غیرخدا ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
11 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - روح توحید نفی عبودیت غیر خدا.mp3
20.18M
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی حفظه الله 📻 📻 سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن/جلسه یازدهم ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
8️⃣1️⃣🔆متن شبهه: ابراهيم چرا (ع) را در ياري نکرد؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣ابراهیمِ‌بْنِ مالِکِ اَشْتَرِ نَخَعی، ابوالنعمان (مق72ق/691م)، سردار معروف عرب به حمایت از مختاربن عُبَید ثَقَفی به خونخواهی حسین‌بن علی(ع) بر ضدّ اُمویان قیام کرد. 2⃣از زندگی ابراهیم پیش از پیوستن به مختار آگاهی در دست نیست جز آن که گفته‌اند در جنگ صفّین در زمرۀ یاران علی‌بن ابی‌طالب(ع) و در رکاب پدرش مالک اشتر (ﻫ م) با معاویه جنگ کرد.(1) 3⃣احتمالاتی نسبت به ملحق نشدن وي به امام حسين وجود دارد: 1.عدم آگاهي از خروج امام. 2.كوتاهي كردن. در فرض دوم نه تنها ابراهيم بن مالك، بلکه بسياري از خواص توفيق همراهي با امام حسين را نداشتند. اما پاسخ چرايي اين مطلب را از كلام صاحب تنقیح المقال بيان مي داريم: امام حسین (ع) در مدینه یا مکه فردی را مکلف به همراهی نکرد. امام حسین هنگامی که از حجاز به طرف عراق حرکت کرد، می دانست که به فیض شهادت خواهد رسید، ولی به ظاهر، به قصد جنگ و نبرد مسلحانه حرکت نکرد، تا بر همه مکلفان واجب شود که به عنوان جهاد، با او همراه شوند؛ بلکه بر اساس وظیفه خود، یعنی به دست گرفتن رهبری ظاهری و پیشوایی مردم، که حضرتش را دعوت کرده بودند، حرکت کرد. در این صورت بر دیگران واجب نیست که با او هم سفر شوند. اگر کسی هم همراهی نکند، گناهی را مرتکب نشده است. گناهکار فردی است که در قیام کربلا و محاصره امام حسین در روز عاشورا حضور داشته و با آن حال از همراهی امام تخلف کرده، به یاری حضرتش نشتافته است. 4⃣اما کسانی که در حجاز بودند و از اول با امام نیامدند، از ابتدا مکلف به حرکت و همراهی با امام نبودند. عدم همراهی آنان تخلف و موجب فسق و گناه آنان نیست. 5⃣مامقانی پس از بیان این مقدمات می گوید: بنا بر این، تعدادی از صالحان و خوبان بودند که در آن هنگام، شرف شهادت برای آنان نوشته نشده بود و در حجاز ماندند. شکی نیست که احدی در عدالت آنان تردیدی نداشته است. پس نیامدن محمد حنفیه و عبدالله جعفر به علت سرپیچی یا انحراف ایشان نبوده است.(2) نسبت به خواص در كوفه، علامه مجلسی نقل می کند: 6⃣امام حسین، قبل از شهادتش به بنی هاشم نوشت: «من الحسین بن علی الی بنی هاشم، اما بعد، فانه من لحق بی منکم استشهد معی و من تخلف لم یبلغ الفتح و السلام ؛ اما بعد، هرکس از شما با من باشد، به شهادت خواهد رسید و افرادی که با من نیامدند، به درجه فتح نایل نمی شوند!». وی بعد از ذکر روایت فوق می نویسد: جمله: «به فتح نایل نمی شود». این احتمال را می رساند که امام (ع) دیگران را بین آمدن به کربلا و نیامدن مخیر کرده بود؛ پس چون آمدن آنان امر واجبی نبود، بلکه تخییری بود، تخلف از آن، گناه محسوب نمی شود.(3) پي نوشت ها: 1. دائره المعارف بزرگ اسلامی، ج2 ص450. 2. تنقیح المقال فی علم احوال الرجال، مامقانی، ص112، بی جا، چ الحیدریة؛ بحارالانوار، ج 42، ص 81. 3. بحار الأنوار، ج 44، ص 233- 298، 1403 - 1983م، دار إحياء التراث العربي، بيروت./منبع:همان ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثقلین بابِ حطه
▫️حكمت 4 #نهج_البلاغه: ارزش هاى اخلاقى و ضد ارزش ها امام در چهارمين كلمه از كلمات قصارش به پنج وصف
📌شرح اجمالی از قسمت چهارم البلاغه آن‌گاه در چهارمين جمله مى‌فرمايد: «تقوا و پرهيزگارى سپرى است (در برابر گناهان و خطرات شيطان و هواى نفس)»؛ (وَ الْوَرَعُ‌ جُنَّةٌ‌) . ورع به معناى تقوا يا حد اعلاى تقواست به گونه‌اى كه انسان حتى از شبهات پرهيز كند. اين فضيلت انسانى از حالت خداترسى باطنى سرچشمه مى‌گيرد كه چون در برابر او گناهى ظاهر شود سدى در ميان او و گناه ايجاد كند. تعبير به «جنة» تعبير جالبى است، زيرا سپر وسيله‌اى دفاعى در مقابل آماج تيرهاى دشمن يا شمشيرها و نيزه‌هاست گويا هواى نفس و شيطان پيوسته قلب انسان را هدف تيرهاى خود قرار مى‌دهد و انسان با ورع به وسيلۀ اين سپر مى‌تواند از آزار آنها در امان بماند. در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «لِكُلِّ‌ شَىْ‌ءٍ‌ أُسٌّ‌ وَ أُسُّ‌ الْإيمٰانِ‌ الْوَرَعُ‌؛ هر چيز اساس و شالوده‌اى دارد و شالودۀ ايمان ورع است». در حديثى كه از امير مؤمنان على عليه السلام در غرر الحكم نقل شده مى‌خوانيم: «عَلَيْكَ‌ بِالْوَرَعِ‌ فَإنَّهُ‌ عَوْنُ‌ الدّيٖنِ‌ وَ شَيْمَةُ‌ الْمُخْلِصيٖنَ‌؛ بر تو باد به پيشه كردن ورع، زيرا (بهترين) ياور دين و روش مخلصان است» ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
9️⃣1️⃣🔆متن شبهه در فیلم مختار محمد حنفیه را نشان می دهد که شیعه از او حساب می برد چرا محمد حنفیه در قیام امام حسین نکرد آیا او هم از جمله توابین بود 🔆پاسخ شبهه: 1⃣ محمد حنفیه ، يكى از فرزندان رشيد امير مؤمنان على علیه السلام است و «حنفيّه» لقب مادر اوست و اسمش «خوله» دختر يكى از مردان با شخصيّت طايفه «بنى حنيفه» است كه در يكى از جنگهاى اسلامى اسير شد و مى خواستند او را بفروشند، على (ع) او را آزاد كرد و به همسرى خود در آورد. او شجاعت را از على (ع) به ارث برده بود و مى گويند گاهى زرههاى محكم را با دست پاره مى كرد و به همين دليل امام (ع) در جنگ «جمل» پرچم را به دست او سپرد و در جنگ «صفّين» جناح چپ على (ع) به دست او و «محمّد بن ابى بكر» و «هاشم مرقال» بود. 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 7 ص 77 2⃣او نسبت به امام حسن و امام حسين عليهما السلام بسيار متواضع بود و فرزندان على علیه السلام را از حضرت را بسيار احترام مى گذارد. 3⃣روزى به او گفتند على تو را به ميدانهاى خطرناك مى فرستد ولى از فرستادن حسن و حسين خوددارى مى كند، در حالى كه آنها هم برادر تواند! او در جواب مى گويد ؛ «حسن و حسين همچون چشمان او هستند و من همچون بازوان او و انسان به وسيله بازوهايش از چشمش دفاع مى كند». 📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 1 ص 244 4⃣بعضى «محمّد بن حنيفيّه» را متّهم مى كنند كه او بعد از امام حسين دعوى امامت داشت و يا حتّى دعوى مهدويّت ، ولى مرحوم «شيخ مفيد» در اين زمينه سخن روشنى دارد، مى گويد: «محمّد حنفيّه» هرگز ادّعاى امامت نكرد و كسى را به سوى خود فرا نخواند بلكه ديگران چنين نسبتهايى به او داده اند و مدّعى امامت و يا مهدويّت او بوده اند و «كيسانيّه» جزء چنين مدّعيانى محسوب مى شوند». 📚الفصول المختاره ص 300 5⃣يكى از نشانه هاى مقام او اين است كه امام حسين علیه السلام هنگامى كه مى خواست از مدينه به سوى مكّه حركت كند او را وصى و نماينده خود در مدينه قرار داد تا اخبار آن جا را به او برساند و وصيتنامه معروف خود را كه در مقاتل آمده، به او سپرد ، و علت عدم حضور او در کربلا همین بود که امام حسین علیه السلام وظیفه اطلاعاتی را بر عهده او گذاشته بود چنان که می نویسند ؛ « محمّد بن حنفيّه، سخن خويش با برادر را قطع نمود و شروع به گريه كرد. حسين عليه السلام نيز مدّتى با او گريست و آن گاه فرمود: «برادرم! خداوند، تو را پاداش خير دهد! حقيقتا برايم خيرخواهى كردى و به صواب و حقيقت، راهنمايى نمودى. اميدوارم كه رأى تو، استوار و درست باشد. من تصميم بر خروج به سمت مكّه دارم و خودم، برادرانم، برادرزاده ها و دوستارانم را براى اين ، مهيّا ساخته ام. نظر آنان، نظر من و تصميم آنان، تصميم من است؛ امّا تو اى برادرم منعى نيست كه در مدينه بمانى و از سوى من مراقب حوادث باشى و چيزى از اخبار آنان را از من پنهان نكنى». 📚الفتوح ج 5 ص 20 _ بحار الانوار ج 44 ص 329 6⃣علامه حلی نیز نقل می کند که محمد حنفیه به سبب بیماری نمی توانست حسین علیه السلام را همراهی کند ، لذا امام حسین ماموریت دیده بانی در مدینه را به او کرد . 📚سفینه البحار ج 2 ص 388 ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110