eitaa logo
ثقلین بابِ حطه
246 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
77 فایل
رسولُ اللَّه(ص): انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ 📥ارتباط با ادمین جهت سوالات دینی و اعتقادی،مشاوره تحصیلی،خانوادگی،ازدواج و... https://eitaa.com/Saghalein313
مشاهده در ایتا
دانلود
6️⃣1️⃣🔆متن شبهه: چرا سخنان امام حسین علیه السلام در دل کوفیان اثر نمی کرد؟ 🔆 پاسخ شبهه: 🔮تأثیر لقمه حرام در کربلا 1⃣دشمنان امام حسین نماز می خواندند، روزه می گرفتند، به هیچ دردی نمی خورد! امام حسین روز عاشورا دو مرتبه سخنرانی کرد که در تاریخ هست؛ 2⃣خوارزمی می نویسد: مرتبه دوم که آمد صحبت کند، تا شروع کرد، لشکر شروع کردند به های و هوی و جنجال کردن. هلهله کردند که حرفش را گوش نکنند. حضرت به آن ها خطاب کرد: «وَیلَکُم مَا عَلَیکُم أن تَنصِتُوا إلَیَّ فَتَسمَعُوا قَولِی» وای بر شما! چرا ساکت نمی شوید که حرف های مرا گوش کنید؟! سر و صدا، جار و جنجال راه انداختید که حرف های مرا گوش نکنید؟! « وَ إِنَّمَا أَدْعُوکُمْ إِلَى سَبِیلِ الرَّشَادِ فَمَنْ أَطَاعَنِی کَانَ مِنَ الْمُرْشَدِینَ وَ مَنْ عَصَانِی کَانَ مِنَ الْمُهْلَکِینَ وَ کُلُّکُمْ عَاصٍ لِأَمْرِی غَیْرُ مُسْتَمِعٍ قَوْلِی» اگر حرف مرا گوش کنید شما را هدایت می کنم و اگر نشنوید، همه تان گناهکار خواهید بود. شماها یک دسته تان تطمیع شدید، به شما پول داده اند که به جنگ با من آمده اید. «فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ» شکم هایتان الآن پر از حرام است. چون لقمه حرام خورده اید، چیزی نمی فهمید و هیچ عبادتی از شما اثر نمی کند و باعث نمی شود که به حرفای من گوش دهید. (بحارالأنوار 45) 3⃣روایت از امام باقر (علیه السلام) است که فرمودند: «إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا أَصَابَ مَالًا مِنْ حَرَامٍ لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ حَجٌّ وَ لَا عُمْرَةٌ وَ لَا صِلَةُ رَحِمٍ حَتَّى أَنَّهُ یَفْسُدُ فِیهِ الْفَرْجُ» کسی که مال حرام به دستش آمده است، نه مکه اش، نه عمره اش، نه صلة رحم اش، هیچ کدام از آنها مقبول نیست و این لقمه، حتی روی نطفه اش اثر می گذارد. 4⃣چرا که عده ای که عمرسعد از کوفه آورده بود، غذاهایشان را همراه خودشان آورده بودند؟ تمام غذاهایشان از بیت المال مسلمین بود. چند روز که آنجا بودند، عمرسعد به آنها غذا می داد. از کجا این ها را آورده بود؟ همه اش از بیت المال مسلمین بود. مال مسلمین را به حرام آورده بود و در شکم این ها می ریخت. لذا شکم همه از حرام پر بود. نماز می خواندند، ولی مال حرام مانع اثرگذاری نماز بود. اصلاً گوش نمی کردند؛ جار و جنجال راه می اندازند که صدای امام را نشنوند. 5⃣کلام آخر: شهید محمد جهان آرا می گفت: بچه ها اگر شهر سقوط کرد خیلی جای نگرانی نیست دوباره فتحش می کنیم، مراقب باشید ایمانتان سقوط نکند. 6⃣حسین بن علی ها بی سر، شیخ فضل الله ها حلق آویز، نواب صفوی ها ترور، خمینی ها و زکزاکی ها شکنجه، تبعید و حبس شدند تا جوامع اسلامی بیدار شوند و بیدار بمانند. 📚منابع: بیانات حاج اقا مجتبی تهرانی کتاب «منزلت امام حسین (علیه السلام)» نوشته حجت الاسلام و المسلمین اسد الله محمدی نیا منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثقلین بابِ حطه
▫️حكمت 4 #نهج_البلاغه: ارزش هاى اخلاقى و ضد ارزش ها امام در چهارمين كلمه از كلمات قصارش به پنج وصف
📌 شرح اجمالی از حکمت چهارم البلاغه،قسمت دوم سپس در دومين نكته اشاره به آثار مثبت و شكيبايى كرده مى‌فرمايد: «صبر شجاعت است»؛ (وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ‌) . بديهى است صبر چه در مقابل عوامل معصيت باشد، چه در مسير اطاعت پروردگار چه در برابر مصائب روزگار انجام گيرد، نوعى شجاعت محسوب مى‌شود و تنها شجاعانند كه از عهدۀ شكيبايى در اين مراحل سه‌گانه بر مى‌آيند. نمونۀ كامل اين سخن همان چيزى است كه امير مؤمنان على عليه السلام در صدر اسلام از پيغمبر و ياران باوفايش تجربه كرده بود كه در برابر انواع مشكلاتى كه از سوى دشمنان اسلام هر روز به شكلى انجام مى‌شد صبر و استقامت كرده بودند و با شجاعت تمام آنها را پشت سر گذاشتند و اگر اين شكيبايى شجاعانۀ مسلمانان صدر اول در دوران محاصرۀ شعب ابى‌طالب و هجرت به حبشه و سپس هجرت به سوى مدينه و بعد از آن حضور در ميدان‌هاى جنگ بدر، خيبر، خندق و حنين نبود امروز آيينى به نام اسلام بر بخش عظيمى از جهان سايه نيفكنده بود. در واقع مسلمانان هم در برابر خواسته‌هاى دل استقامت و صبر نشان دادند، هم در مسير اطاعت پروردگار و هم در مقابل مصائب و مشكلات پى در پى. همان گونه كه در حديثى در جلد دوم كافى از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده است كه مى‌فرمايد: «الصَّبْرُ ثَلَاثَةٌ‌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ‌ وَ صَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ‌ وَ صَبْرٌ عَنِ‌ الْمَعْصِيَة» . در كلمات بزرگان نيز تعبيرات جالبى دربارۀ صبر آمده است از جمله اين‌كه گفته‌اند: «الصَّبْرُ مُرٌّ لاٰ يَتَجَرَّعُهُ‌ إلاّٰ حُرٌّ؛ صبر تلخ است ولى جز آزادگان اين شربت ناگوار را نمى‌نوشند». نيز گفته‌اند «إنَّ‌ لِلْأزْمٰانِ‌ الْمَحْمُودَةِ‌ وَ الْمَذْمُومَةِ‌ أعْمٰاراً وَ آجالاً كَأَعْمٰارِ النّٰاسِ‌ وَ آجٰالِهِمْ‌ فَاصْبِرُوا لِزَمٰانِ‌ السُّوءِ‌ حَتّىٰ‌ يَفْنىٖ‌ عُمْرُهُ‌ وَ يَأتي أجَلُهُ‌؛ دوران‌هاى خوب و بد عمر و اجلى دارند مانند عمر و اجل انسان‌ها؛ به هنگامى كه دوران سختى پيش آيد صبر كنيد تا عمرش پايان گيرد و اجلش فرا رسد» ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
7️⃣1️⃣🔆متن شبهه: آیا روز سیزده محرم امام سجاد(ع) امام حسین را دفن کردند؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣ در مورد حضور امام سجاد(ع) در کربلا برای دفن بدن شهدای کربلا: طبق برخی گزارشات تاریخی و روایی امام سجاد(ع) و بنی اسد اجساد شهدا را دفن کرده‌اند. بنی اسد فردای عاشورا پس از رفتن سپاه عمر سعد، عده‌ای از آنان برای دفن شهدای کربلا آمدند،(۱) و چون اجساد را نمی‌شناختند، متحیّر بودند. در آن هنگام حضرت سجاد(ع) آمد و پیکر اهل بیت و اصحاب را یک به یک به آنان شناساندند و آنان در دفن شهدا، حضرت را یاری کردند و برای خویش افتخار آفریدند.(۲) 2⃣طرفداران این مبنا باور دارند که در روز یازدهم محرم در هنگام حرکت اهل بیت به سوی کوفه بدن شهدا دفن شده بودند. اینان در برابر این پرسش که چگونه امام سجاد(ع) که اسیر بود، اجساد را دفن کرده‌اند، می‌گوید: امام سجاد(ع) با بهره‌گیری از امدادهای غیبی به طور معجزآسا شهدا را دفن نموده است. 3⃣مرحوم مجلسی می‌گوید: از برخی راویان نقل شده که نزد امام رضا(ع) بودم. علی بن ابی حمزه وابن سراج و ابن مکاره وارد شدند. پس از سخنانی که میان آنان و امام دربارة امامتش گذشت، علی بن ابی حمزه گفت: از پدرانت برای ما روایت شده که عهده‌دار امر دفن امام، جز امام نمی‌شود. از امام پرسید: پس بگو حسین بن علی(ع) امام بود یا نه؟ گفت: امام بود. پرسید چه کسی عهده‌دار کار او شد؟ گفت: علی بن الحسین(ع). پرسید او کجا بود؟ او که دست ابن زیاد اسیر بود! گفت: بی‌آنکه بفمند بیرون آمد و پدرش را دفن کرد و برگشت. 4⃣امام رضا(ع) فرمود: خدایی که می‌تواند امام سجاد(ع) را به کوفه ببرد تا پدرش را دفن کند، می‌تواند صاحب امر امامت را به بغداد برساند تا عهده‌دار کفن و دفن پدرش شود و برگردد، در حالی که نه در زندان است نه اسیر.(۳) مقرم نیز می‌گوید: 5⃣چون امام سجاد(ع) آمد، بنی اسد را دید که کنار کشتگان گرد آمده‌اند و سرگردانند؛ نمی‌دانند چه کنند و کشته‌ها را نمی‌شناسند، چون بین بدن‌ها و سرهای مقدس جدایی انداخته بودند و گاهی از بستگان آنان می‌پرسیدند. امام سجاد به آنان خبر داد که برای دفن این اجساد پاک آمده است. آنان را با نام و مشخصات معرفی کرد. هاشمیان را از دیگران شناساندند.(۴) 6⃣آنچه که در برخی روایات به صراحت بدان اشاره شده است خارق العاده بودن حضور امام سجاد(ع) در کربلا و همراهی با بنی اسد در تدفین شهدای کربلا است. پی نوشتها: ۱. مروج الذهب، ج ۳، ص ۶۳. ۲. جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، ص ۷۷. ۳. بحار الانوار، ج ۴۲، ص ۱۸۷. ۴. مقتل الحسین، مقرم، ص ۴۶۹.منبع: همان ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
متن درس دهم.pdf
1.12M
📗 کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 عبادت و اطاعت انحصاری خدا ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
10 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - عبادت و اطاعت انحصاری خدا.mp3
16.33M
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی حفظه الله 📻 📻 سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن/جلسه دهم ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنه‌ای حفظه الله 📻 📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی د
▫️بسم الله الرحمن الرحمن الرحيم ▫️ ▫️▪️نکات اجمالی از درس ۱۰ کتاب" طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" ▪️▫️ ✍ابوالفضل نجفی 📌و یوم نحشرهم جمیعا ثم نقل للذین اشرکوا مکانکم انتم و شرکائکم 🔸️انسان هایی که به شرکت و رقابت با خدا انتخاب شده،به آنها گفته می شود در جای خود متوقف شوید،ایست! 📌فزیّلنا بینهم و قال شرکاوهم ما کنتم ایّانا تعبدون 🔹️آن گروه هایی که گمراهی هایشان متقابل بوده،در قیامت به جان هم می افتند و آن کسی که شرک ورزیده گریبان آن شریک را می گیرد و او نیز خود را تبرئه می کند! 📌فکفی بالله شهیدا بیننا و بینکم ان کنا عن عبادتکم لغافلین(▫️میان ما و شما خداگواهی بسنده است که ما از عبادت شما غافل بودیم▫️) 🔸️کارهایی که در دنیا انجام گرفته، آنجا مورد آزمایش آزمون خود انسان قرار می گیرد. 📌هنالک تبلوا کل نفس ما اسلفت رُدّوا الی الله مولاهم الحق و ضل عنهم ما کانوا یفترون 🔹️انسان در دنیا پشتیبان هایی برای خود فرض می کرد،همان هایی که عبادتشان می کرد...دل شبه آنها گرم است: اما روز قیامت این حامی و پشتیبان ها نمی توانند باری از دوش او بردارند. 📌قل من یرزُقکم من السماء والارض امّن یملک السمع و الابصار 🔸️این آیه در حقیقت اشاره به بصیرت می کند.به داشتن نیروی فهم و خرد،که ای انسان که بناست حالا فکر کنی و جواب این سوال را به ما بدهی،تو دارای سمعی و دارای بصری. 📌و من یخرج الحی من المیت و یخرج المیت من الحی ▪️این نشانه کمال قدرتمندی و قبضه ی نیرومند قدرت خداست. 📌و من یدبّر الامر فسیقولون الله 🔰💠این سوال در ضمن اینکه از مشرکان زمان نزول وحی است،از من و شما هم هست... این انتظام عجیب عالم تکوین از سوی خداست و بس. این دست قدرت اوست که دارد این گردونه را می گرداند. 📌فقل افلا تتقون 🔹️پروا نمی کنید که غیر او را در عبودیت شریک او قرار می دهید؟ اگر تدبیر تکوینی عالم به دست اوست،چرا تدبیر عالم به دست او نباشد؟ چرا خودش نگذارد؟ چرا خودش قدرت نگاهبان و قانون را معین نکند و از او حمایت نکند؟ ،، چرا نکند؟چرا قرار ندهد؟ 📌قل هل من شرکائکم من یهدی الی الحق 🔸️پیداست منظور در اینجا بت های جاندار است. 📌افمن یهدی الی الحق احق ان یُتبع امن لایهدی الا آن یُهدی فما لکم کیف تحکمون 🔹️قرآن می خواهد بگوید خدا انسان را به سعادت می رساند..آن کسانی که خودشان از خودشان چیزی ندارند،نمی توانند. ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثقلین بابِ حطه
▫️حكمت 4 #نهج_البلاغه: ارزش هاى اخلاقى و ضد ارزش ها امام در چهارمين كلمه از كلمات قصارش به پنج وصف
📌شرح اجمالی از قسمت سوم،۴ آن‌گاه در سومين جمله مى‌فرمايد: «زهد ثروت است»؛ (وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ‌) . اشاره به اينكه انسان از ثروت آيا چيزى جز بى‌نيازى مى‌خواهد و آدم زاهدِ قانع، از همۀ خلق بى‌نياز است و چه بسا ثروتمندانى كه جزء نيازمندان هستند. زهد همان بى‌اعتنايى به زرق و برق دنيا و مال و منال و شهرت و آوازه است. زاهد كسى نيست كه فاقد اين امور باشد بلكه زاهد كسى است كه دلبسته و وابسته به اين امور نباشد؛ خواه آن را داشته باشد يا نه! بلكه مى‌توان گفت: زاهدان از ثروتمندان غنى‌ترند، چرا كه ثروتمندان از يك سو بايد پيوسته ثروت خود را حساب و كتاب كنند و از سوى ديگر مراقب باشند سارق و دشمنى آن را از دست آنها نگيرد در حالى كه زاهدان از همۀ اينها بى‌نيازند. در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم كه خطاب به على عليه السلام فرمود: «يَا عَلِيُّ‌ إِنَّ‌ اللَّهَ‌ قَدْ زَيَّنَكَ‌ بِزِينَةٍ‌ لَمْ‌ يُزَيِّنِ‌ الْعِبَادَ بِزِينَةٍ‌ أَحَبَّ‌ إِلَى اللَّهِ‌ مِنْهَا؛ زَيَّنَكَ‌ بِالزُّهْدِ فِي الدُّنْيَا؛ اى على خداوند تو را به زينتى آراسته كه هيچ بنده‌اى به زينتى بهتر از آن نزد خداوند آراسته نشده است تو را به زهد در دنيا آراسته است». و در حقيقت چنين است چون آراستگى به زهد انسان را به بسيارى از صفات ديگر از فضايل اخلاقى مى‌آرايد. به همين دليل در حديث ديگرى از امام صادق صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «جُعِلَ‌ الْخَيْرُ كُلُّهُ‌ فِي بَيْتٍ‌ وَ جُعِلَ‌ مِفْتَاحُهُ‌ الزُّهْدَ فِي الدُّنْيَا... حَرَامٌ‌ عَلَى قُلُوبِكُمْ‌ أَنْ‌ تَعْرِفَ‌ حَلَاوَةَ‌ الْإِيمَانِ‌ حَتَّى تَزْهَدَ فِي الدُّنْيَا؛ تمام نيكى‌ها در خانه‌اى قرار داده شده و كليد آن زهد در دنياست... سپس فرمود: حلاوت ايمان بر دل و جان شما حرام است تا زمانى كه دل‌هايتان زهد در دنيا پيشه كند» ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
متن درس یازدهم.pdf
1.13M
📗 کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 روح توحید: نفی عبودیتِ غیرخدا ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
11 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - روح توحید نفی عبودیت غیر خدا.mp3
20.18M
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی حفظه الله 📻 📻 سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن/جلسه یازدهم ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
8️⃣1️⃣🔆متن شبهه: ابراهيم چرا (ع) را در ياري نکرد؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣ابراهیمِ‌بْنِ مالِکِ اَشْتَرِ نَخَعی، ابوالنعمان (مق72ق/691م)، سردار معروف عرب به حمایت از مختاربن عُبَید ثَقَفی به خونخواهی حسین‌بن علی(ع) بر ضدّ اُمویان قیام کرد. 2⃣از زندگی ابراهیم پیش از پیوستن به مختار آگاهی در دست نیست جز آن که گفته‌اند در جنگ صفّین در زمرۀ یاران علی‌بن ابی‌طالب(ع) و در رکاب پدرش مالک اشتر (ﻫ م) با معاویه جنگ کرد.(1) 3⃣احتمالاتی نسبت به ملحق نشدن وي به امام حسين وجود دارد: 1.عدم آگاهي از خروج امام. 2.كوتاهي كردن. در فرض دوم نه تنها ابراهيم بن مالك، بلکه بسياري از خواص توفيق همراهي با امام حسين را نداشتند. اما پاسخ چرايي اين مطلب را از كلام صاحب تنقیح المقال بيان مي داريم: امام حسین (ع) در مدینه یا مکه فردی را مکلف به همراهی نکرد. امام حسین هنگامی که از حجاز به طرف عراق حرکت کرد، می دانست که به فیض شهادت خواهد رسید، ولی به ظاهر، به قصد جنگ و نبرد مسلحانه حرکت نکرد، تا بر همه مکلفان واجب شود که به عنوان جهاد، با او همراه شوند؛ بلکه بر اساس وظیفه خود، یعنی به دست گرفتن رهبری ظاهری و پیشوایی مردم، که حضرتش را دعوت کرده بودند، حرکت کرد. در این صورت بر دیگران واجب نیست که با او هم سفر شوند. اگر کسی هم همراهی نکند، گناهی را مرتکب نشده است. گناهکار فردی است که در قیام کربلا و محاصره امام حسین در روز عاشورا حضور داشته و با آن حال از همراهی امام تخلف کرده، به یاری حضرتش نشتافته است. 4⃣اما کسانی که در حجاز بودند و از اول با امام نیامدند، از ابتدا مکلف به حرکت و همراهی با امام نبودند. عدم همراهی آنان تخلف و موجب فسق و گناه آنان نیست. 5⃣مامقانی پس از بیان این مقدمات می گوید: بنا بر این، تعدادی از صالحان و خوبان بودند که در آن هنگام، شرف شهادت برای آنان نوشته نشده بود و در حجاز ماندند. شکی نیست که احدی در عدالت آنان تردیدی نداشته است. پس نیامدن محمد حنفیه و عبدالله جعفر به علت سرپیچی یا انحراف ایشان نبوده است.(2) نسبت به خواص در كوفه، علامه مجلسی نقل می کند: 6⃣امام حسین، قبل از شهادتش به بنی هاشم نوشت: «من الحسین بن علی الی بنی هاشم، اما بعد، فانه من لحق بی منکم استشهد معی و من تخلف لم یبلغ الفتح و السلام ؛ اما بعد، هرکس از شما با من باشد، به شهادت خواهد رسید و افرادی که با من نیامدند، به درجه فتح نایل نمی شوند!». وی بعد از ذکر روایت فوق می نویسد: جمله: «به فتح نایل نمی شود». این احتمال را می رساند که امام (ع) دیگران را بین آمدن به کربلا و نیامدن مخیر کرده بود؛ پس چون آمدن آنان امر واجبی نبود، بلکه تخییری بود، تخلف از آن، گناه محسوب نمی شود.(3) پي نوشت ها: 1. دائره المعارف بزرگ اسلامی، ج2 ص450. 2. تنقیح المقال فی علم احوال الرجال، مامقانی، ص112، بی جا، چ الحیدریة؛ بحارالانوار، ج 42، ص 81. 3. بحار الأنوار، ج 44، ص 233- 298، 1403 - 1983م، دار إحياء التراث العربي، بيروت./منبع:همان ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثقلین بابِ حطه
▫️حكمت 4 #نهج_البلاغه: ارزش هاى اخلاقى و ضد ارزش ها امام در چهارمين كلمه از كلمات قصارش به پنج وصف
📌شرح اجمالی از قسمت چهارم البلاغه آن‌گاه در چهارمين جمله مى‌فرمايد: «تقوا و پرهيزگارى سپرى است (در برابر گناهان و خطرات شيطان و هواى نفس)»؛ (وَ الْوَرَعُ‌ جُنَّةٌ‌) . ورع به معناى تقوا يا حد اعلاى تقواست به گونه‌اى كه انسان حتى از شبهات پرهيز كند. اين فضيلت انسانى از حالت خداترسى باطنى سرچشمه مى‌گيرد كه چون در برابر او گناهى ظاهر شود سدى در ميان او و گناه ايجاد كند. تعبير به «جنة» تعبير جالبى است، زيرا سپر وسيله‌اى دفاعى در مقابل آماج تيرهاى دشمن يا شمشيرها و نيزه‌هاست گويا هواى نفس و شيطان پيوسته قلب انسان را هدف تيرهاى خود قرار مى‌دهد و انسان با ورع به وسيلۀ اين سپر مى‌تواند از آزار آنها در امان بماند. در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «لِكُلِّ‌ شَىْ‌ءٍ‌ أُسٌّ‌ وَ أُسُّ‌ الْإيمٰانِ‌ الْوَرَعُ‌؛ هر چيز اساس و شالوده‌اى دارد و شالودۀ ايمان ورع است». در حديثى كه از امير مؤمنان على عليه السلام در غرر الحكم نقل شده مى‌خوانيم: «عَلَيْكَ‌ بِالْوَرَعِ‌ فَإنَّهُ‌ عَوْنُ‌ الدّيٖنِ‌ وَ شَيْمَةُ‌ الْمُخْلِصيٖنَ‌؛ بر تو باد به پيشه كردن ورع، زيرا (بهترين) ياور دين و روش مخلصان است» ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
9️⃣1️⃣🔆متن شبهه در فیلم مختار محمد حنفیه را نشان می دهد که شیعه از او حساب می برد چرا محمد حنفیه در قیام امام حسین نکرد آیا او هم از جمله توابین بود 🔆پاسخ شبهه: 1⃣ محمد حنفیه ، يكى از فرزندان رشيد امير مؤمنان على علیه السلام است و «حنفيّه» لقب مادر اوست و اسمش «خوله» دختر يكى از مردان با شخصيّت طايفه «بنى حنيفه» است كه در يكى از جنگهاى اسلامى اسير شد و مى خواستند او را بفروشند، على (ع) او را آزاد كرد و به همسرى خود در آورد. او شجاعت را از على (ع) به ارث برده بود و مى گويند گاهى زرههاى محكم را با دست پاره مى كرد و به همين دليل امام (ع) در جنگ «جمل» پرچم را به دست او سپرد و در جنگ «صفّين» جناح چپ على (ع) به دست او و «محمّد بن ابى بكر» و «هاشم مرقال» بود. 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 7 ص 77 2⃣او نسبت به امام حسن و امام حسين عليهما السلام بسيار متواضع بود و فرزندان على علیه السلام را از حضرت را بسيار احترام مى گذارد. 3⃣روزى به او گفتند على تو را به ميدانهاى خطرناك مى فرستد ولى از فرستادن حسن و حسين خوددارى مى كند، در حالى كه آنها هم برادر تواند! او در جواب مى گويد ؛ «حسن و حسين همچون چشمان او هستند و من همچون بازوان او و انسان به وسيله بازوهايش از چشمش دفاع مى كند». 📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 1 ص 244 4⃣بعضى «محمّد بن حنيفيّه» را متّهم مى كنند كه او بعد از امام حسين دعوى امامت داشت و يا حتّى دعوى مهدويّت ، ولى مرحوم «شيخ مفيد» در اين زمينه سخن روشنى دارد، مى گويد: «محمّد حنفيّه» هرگز ادّعاى امامت نكرد و كسى را به سوى خود فرا نخواند بلكه ديگران چنين نسبتهايى به او داده اند و مدّعى امامت و يا مهدويّت او بوده اند و «كيسانيّه» جزء چنين مدّعيانى محسوب مى شوند». 📚الفصول المختاره ص 300 5⃣يكى از نشانه هاى مقام او اين است كه امام حسين علیه السلام هنگامى كه مى خواست از مدينه به سوى مكّه حركت كند او را وصى و نماينده خود در مدينه قرار داد تا اخبار آن جا را به او برساند و وصيتنامه معروف خود را كه در مقاتل آمده، به او سپرد ، و علت عدم حضور او در کربلا همین بود که امام حسین علیه السلام وظیفه اطلاعاتی را بر عهده او گذاشته بود چنان که می نویسند ؛ « محمّد بن حنفيّه، سخن خويش با برادر را قطع نمود و شروع به گريه كرد. حسين عليه السلام نيز مدّتى با او گريست و آن گاه فرمود: «برادرم! خداوند، تو را پاداش خير دهد! حقيقتا برايم خيرخواهى كردى و به صواب و حقيقت، راهنمايى نمودى. اميدوارم كه رأى تو، استوار و درست باشد. من تصميم بر خروج به سمت مكّه دارم و خودم، برادرانم، برادرزاده ها و دوستارانم را براى اين ، مهيّا ساخته ام. نظر آنان، نظر من و تصميم آنان، تصميم من است؛ امّا تو اى برادرم منعى نيست كه در مدينه بمانى و از سوى من مراقب حوادث باشى و چيزى از اخبار آنان را از من پنهان نكنى». 📚الفتوح ج 5 ص 20 _ بحار الانوار ج 44 ص 329 6⃣علامه حلی نیز نقل می کند که محمد حنفیه به سبب بیماری نمی توانست حسین علیه السلام را همراهی کند ، لذا امام حسین ماموریت دیده بانی در مدینه را به او کرد . 📚سفینه البحار ج 2 ص 388 ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنه‌ای حفظه الله 📻 📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی د
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰نکاتی اجمالی از درس کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن " ✍ابوالفضل نجفی 📌افغیر الله ابتغی حَکَماً و هو الذی انزل الیکم الکتاب... 🔹️در این آیه مسئله حکومت و داوری خداست کاه از همه اولی تر است به حکومت و داوری. 📌و تمت کلمه ربکم صدقا و عدلا لامبدل لکلماته و هوالسمیع العلیم 🔸️در این آیه مسئله تخلف ناپذیری دین و فرمان خداست که و و و ،هر غلطی می‌خواهد بکند،بکند؛فرمان خدا مضی ست و تمام شده است. 📌و ان تطع اکثر من في الارض یضِ لّوک عن سبیل الله ان یتبعون الا الظن و ان هم الا یخرصون 🔹️باید از خدا اطاعت کرد نه از هواها و هوس ها. ▪️▫️کسانی که راه و شیوه هایی برای زندگی مردم جعل می کنند و پیشنهاد می کنند؛آیا یقین به صحت آن دارند؟ خدا با تئوری کسی را اراده نمی کند؛با متن واقعیت،با علم و دانش به معنای واقعی،انسان ها را راه راست هدایت می کند. 📌فکلوا مما ذکر اسم الله علیه ان کنتم بآیاته مؤمنین 🔸️ابتدائا انسان تعجب می کند بعد از این مطالب کلی یک دفعه می گوید که آنچه که نام خدا بر آن برده شده است،بخورید!مسئله فرعی! ▫️چه ارتباطی به هم دارند؟ 1️⃣اولا: در نظر پروردگار همه ی مسائل در یک سطحند. برای پروردگار عالم،آنچه مایه انسان است،به عنوان یک فرمان مطرح است. 2️⃣ثانیا: در زندگی باید جهت گیری داشته باشیم.حتی وقتی شکمت را هم پر می‌کنی،برای خدا باشد.اگر چه نیاز اصیلی ست، اما در زندگی تو،اصل نیست،در تو اصل و خداست. 📌و ذروا ظاهرا الاثم و باطنه ان الذین یکسبون الاثم سیجزون بما کانوا یقترفون 🔹️▫️یک کارهایی هست که و ، عواقب سوئش ظاهر است. معلوم است که کار بدی است.▫️یک کارهایی هم گناه بودنش درست و ظاهر و بارز و نمایان نیست.کوچک شمردن اطاعت از غیر خدا کردن،از این نوع است. 📌ان الشیاطین لیوحون الی اولیائهم لیجادلوکم 🔸️شیطان ها و قطب های شرارت به دوستان و هم جبهگان خود الهام می‌دهند تا با شما مجادله کنند. ▪️شما تکلیفتان این است که اطاعت نکنید.و الا مشرکید. ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثقلین بابِ حطه
📌شرح اجمالی از قسمت چهارم #حکمت4 #نهج البلاغه آن‌گاه در چهارمين جمله مى‌فرمايد: «تقوا و پرهيزگارى س
📌شرح اجمالی از قسمت پنجم سپس در پنجمين و آخرين جمله مى‌فرمايد: «رضايت و خشنودى (از تقديرات الهى) بهترين همنشين است»؛ (وَ نِعْمَ‌ الْقَرِينُ‌ الرِّضَى) . همنشين خوب كسى است كه به انسان آرامش بخشد و او را از بى‌تابى در برابر مشكلات باز دارد و در او روح اميد بدمد و تمام اين آثار در راضى بودن به قضاى الهى است. آنكس كه مقدرات را از سوى خداوند حكيم و مهربان مى‌داند هرگز از مصائبى كه به هر حال در دنيا روى مى‌دهد و مشكلاتى كه گريبان انسان را ناخواسته مى‌گيرد ناراحت نمى‌شود و بى‌تابى نمى‌كند و اعصاب خود را در هم نمى‌كوبد. البته اين بدان معنا نيست كه انسان در برابر هر حادثه‌اى تسليم شود، بلكه به اين معناست كه تمام كوشش خود را براى پيروزى بر مشكلات به كار گيرد؛ ولى اگر حوادثى خارج از حيطۀ قدرت او رخ دهد در برابر آن راضى باشد و زبان به ناشكرى نگشايد و جزع و بى‌تابى نكند. در روايتى آمده است كه موسى بن عمران عليه السلام به پيشگاه خداوند عرضه داشت: مرا به عملى راهنمايى كن كه اگر آن را انجام دهم رضاى تو را به دست آورده باشم. خداوند به او وحى فرستاد كه رضاى من (گاه) در ناخوشنودى توست و طاقت آن را ندارى... موسى بر زمين به سجده افتاد عرض كرد خداوندا افتخار سخن گفتنت با من را به من بخشيده‌اى و پيش از من به كس ديگرى نداده‌اى و هنوز مرا به عملى راهنمايى نكرده‌اى كه با آن رضا و خوشنودى‌ات را به دست آورم «فَأَوْحَى اللَّهُ‌ إِلَيْهِ‌ أَنَّ‌ رِضَايَ‌ فِي رِضَاكَ‌ بِقَضَائِي؛ خداوند به او وحى فرستاد كه رضاى من در اين است كه تو راضى به قضاى من باشى». *** [گفتار حكيمانه] 5 و قال عليه السلام الْعِلْمُ‌ وِرَاثَةٌ‌ كَرِيمَةٌ‌، وَ الْآدَابُ‌ حُلَلٌ‌ مُجَدَّدَةٌ‌، وَ الْفِكْرُ مِرْآةٌ‌ صَافِيَةٌ‌ . امام عليه السلام فرمود: علم و دانش ميراث گرانبهايى است، آداب (انسانى) لباس زيبا و كهنگى‌ناپذير است و فكر آئينۀ صافى است ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
0️⃣2️⃣🔆 متن شبهه : اگر یزید آب را بر امام حسین (ع) بست ، در حقیقت انتقام بستن چاه های آب در جنگ بدر توسط پیامبر (ص) به روی مشرکین قریش بوده... 🔆پاسخ شبهه : 1️⃣ در برخی تواریخ نقل شده است که وقتی پیامبر (ص) شورای نظامی قبل جنگ را تشکیل دادند، فردی به نام حباب بن منذر پیشنهاد داد که در نزدیک ترین چاه فرود بیایند و بقیه چاه ها را از بین ببرندو بر سر چاهی که فرود آمدند حوضی بسازند و دست دشمن را از آب کوتاه کنند. پیامبر (ص) از این پیشنهاد خوشحال شدند. 2️⃣ اما چند نقد به این مطلب هست ، داستان به صورتی نقل شده است که پیامبر (ص) ابتدا در یک منطقه دیگری فرود آمده بود و بعد از اظهار نظر حباب ، فهمید اشتباه کرده !!! که این با عصمت پیامبر (ص) حتی از خطاهای دنیایی هم در تناقض است. 3️⃣ این در تاریخ ثبت است که مشرکین ، زودتر از مسلمین وارد بدر شدند ، پس به هیچ وجه معقول نیست که آنها در جایی بی آب فرود بیایند ، در ضمن مکانی که مشرکین در آن آمدند ، به نام " عدوه قصوی " بود ، یعنی آن کتاره وادی " یلیل " که از مدینه دورتر بود و دارای آب و زمینی مناسب بود ، اما محلی که سپاه اسلام در آن بود به نام " عدوه دنیا " بود ، یعنی آن وادی ای که به مدینه نزدیک تر بود (چون پیامبر در مدینه بود) این محل آب چندانی نداشت و همچنین زمینی رملی و شنی هم داشت که پا در آن فرو می رفت و راه رفتن سخت بود. 📚 سیره ابن کثیر ج2 ص 400 - الدر المنثور ج 3 ص 171 - سیره حلبی ج2 ص 154 4️⃣ اما ممکن است افرادی بگویند نه،ما آن منابعی که بستن آب را گفته قبول داریم، باشه حالا سراغ جواب به این افراد می رویم : جناب ابن اسحاق از مورخین مشهور به صراحت گفته است که وقتی برخی مشرکین وارد قسمت مسلمین شدند برای خوردن آب، پیامبر (ص) به مسلمین گفت که جلوی مشرکین را نگیرند تا آنها آب بخورند و این مطلب را ابن اثیر در کتاب مشهور تاریخش آورده. حتی خود طبری هم در کتابش معروف به تاریخ طبری آن را آورده است ، پس پیامبر (ص) حتی اگر آب را بسته هم باشد اولا به خاطر محدود کردن منطقه جنگ بود تا از پراکندگی و حمله از نقاط دیگر جلوگیری کنند، ثانیا هروقت مشرکین آب می خواستند ، جلوی آنها را نمی گرفت ، بر خلاف واقعه کربلا 📚 تاریخ ابن اثیر ( الکامل فی التاریخ ج2 ص 123 ) - ترجمه تاریخ طبری ج 3 ص 961 5️⃣ همین رویه را امیرالمومنین (ع) هم در جنگ صفین انجام دادند ، در این جنگ ابتدا معاویه آب را بر یاران امام علی (ع) بست ، حضرت یک خطبه حماسی غرا و فوق العاده عالی بیان فرمودند که هر کس نهج البلاغه کار کرده باشد می داند آن خطبه چقدر عالی و زیباست (خطبه 51 ) ، بعد این خطبه ، یاران حضرت شور عجیبی پیدا کردند و آب را پس گرفتند ، خواستند تلافی کنند و آب را به روی معاویه و یارانش ببندند که حضرت از این کار منع کرد. بستن آب ، سیره اهل بیت(ع) نبوده. 6️⃣ در ضمن حتی آیه قرآن و شان نزول آیه 11 سوره انفال این نظریه ما را تائید می کند که مسلمین هم آب زیادی نداشتند و آن شب به دستور پیامبر (ص ) حوض هایی درست کردند و باران آمد و این باران باعث شد آن حوضها پر از آب بشوند و مسلمین هم دارای آب بشوند. همین باران باعث شد آن زمین شنی زیر پای مسلمین هم سفت شود و رفت و آمد آنها راحت تر شود. 7️⃣ منطقه بدر فقط یک چاه نداشت که اگر بر فرض مسلمین آن را می بستند دیگر هیچ چاهی وجود نمی داشت ! بلکه مشرکین می توانستند از آب چاه های دیگر استفاده کنند ، جایی هم ننوشته که مشرکین بر اثر تشنگی از پای در آمدند ! 8️⃣ اینکه بیاییم و این وقایع را که بین دو لشکر نظامی شکل گرفته را با واقعه کربلا مقایسه کنیم که در آن زنان و کودکان بودند و همچنین از روز هفتم محرم، آب به صورت کامل بسته شد و به کسی حتی اجازه نوشیدن جرعه ای نمی دادند ، یک قیاس مضحک و بی اساس است. ✅ در نقل این مطالب از کتاب ارزشمند " الصحیح من سیره النبی (ص) " تالیف علامه سید جعفر مرتضی عاملی بهره گرفته شده است. ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
🔴 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه 🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
📌تفسیر اجمالی در بیان سوره مبارکه الأحزاب آیه ۳۳ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ وَيُطَهِّرَكُم تَطهيرًا لزوم التزام پیروان اهل بیت(علیهم‌السّلام) به حرکات آنان خداوند متعال درباره‌ی اهل‌بیت پیغمبر با صراحت تمام در قرآن بیانی دارد که این بیان درباره‌ی کمتر مجموعه‌ای در قرآن تکرار شده است و آن این است: اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا. معرّف اهل‌بیت طهارت آنها و تطهیر الهی نسبت به آنها است؛ خب، این تطهیر ابعاد زیادی دارد. اگر مجموعه‌ای خود را منتسب به اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) میداند، باید لوازمی را ملتزم باشد -این عرض ما است- لوازمی هست که باید به این لوازم ملتزم شد. تلاش ائمّه (علیهم‌السّلام) عبارت بود از مجاهدت در این چند هدف: اوّلا زنده نگه داشتن معارف حقّه‌ی اسلامی، اصول و مبانی اسلامی؛ اینها را زنده نگه دارد. سعی حکومتهای ظالم و طواغیت امّت این بوده است که معارف اسلامی را یا نابود کنند یا قلب بکنند، عوض کنند، تحریف کنند. یکی از مهم‌ترین رشته‌های حرکات ائمّه (علیهم‌السّلام) ایستادگی در مقابل این بوده؛ حفظ معارف اسلامی، احیاء معارف اسلامی. یکی از کارهای دیگر ائمّه (علیهم‌السّلام) اقامه‌ی احکام الهی بوده است. سعی در اقامه‌ی احکام الهی؛ چه در زمانی که حکومت دستشان بود، چه آن زمانی که از حکومت و از قدرت برکنار بودند. تلاششان مصروف بود برای اینکه بتوانند احکام‌الهی را در جامعه محقّق کنند. یک کار دیگر ائمّه (علیهم السّلام) مجاهدت فی‌سبیل‌الله بود که شما در زیارت ائمّه میخوانید: أشهَدُ أنّکَ جاهَدتَ فِی‌اللهِ حَقَّ جِهادِه؛حقّ جهاد؛ یعنی هیچ کم نگذاشته‌اند در مجاهدت در راه خدا؛ با همه‌ی وجود، با همه‌ی توان، با همه‌ی ظرفیّت در راه خدا مجاهدت کردند. یک بخش مهمّ از این مجاهدت که خود یک سرفصل جداگانه‌ای است، مبارزه‌ی با ظلم و مبارزه‌ی با ظالم بوده است. زندگی ائمّه (علیهم السّلام) سر تا پا عبارت است از مبارزه‌ی با ظلمه، مبارزه‌ی با ظلم. علّت آن فشارها و مسموم شدن‌ها و شدن‌ها و مانند اینها هم همه‌اش همین بوده است؛ چون با ظلم و ظالم مبارزه میکردند. این زندگی ائمّه است. ما حالا میخواهیم پیروان اهل‌بیت باشیم؛ باید این چیزها را رعایت کنیم. بایستی معارف اسلامی را ترویج کنیم؛ بایستی اقامه‌ی احکام الهی را جزو اهداف خودمان بدانیم؛ باید در راه خدا با همه‌ی وجود مجاهدت کنیم؛ باید با ظلم بجنگیم، با ظالم بجنگیم، کنیم؛ این وظیفه‌ی ما است. خب، مجاهدت فقط جنگ نظامی نیست؛ اعم است از انواع مبارزات، از مبارزات گرفته تا مبارزات تا مبارزات ؛ اینها همه داخل در عنوان مجاهدت است. ذهن فقط نرود به جنگ نظامی؛ یک وقتی هم ممکن است در یک‌جایی پیش بیاید لکن همه‌ی مجاهدت آن نیست.۱۳۹۴/۰۵/۲۶ ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
1️⃣2️⃣🔆 متن شبهه : دليل عزاداري در الان براي اهل بيت عليهم السلام که 1400 سال پيش به شهادت رسيدند چيست ؟ چرا کسي که 1400 سال پيش شهيد شده است در اين زمان هم ما عزاداري ميکنيم؟ 🔆 پاسخ شبهه : 1⃣ فلسفه ي عزاداري اظهار حزن و ماتم است حزن در مصيبتي است که به ناحق بر ايشان وارد شده است و عزاداري نشانه محبت است اين گريه گريه محبت و پيروي است عزاداري، در حقيقت زنده نگه داشتن روزي است که در آن خون خليفه خدا و انسان کامل و حجت خدا بر زمين ريخته شده لذا روز کمي نيست روز بسيار مهمي است و اگر در اين مصيبت انسان شب و روز گريه کند باز هم کم است. 2⃣ به همين جهت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در زيارت ناحيه مقدسه خطاب به امام حسين (علیه السلام) مي فرمايد اگر نبودم تا در کربلا جانم را فداي شما کنم در عوض در مصيبت شما شب و روز اشک مي ريزم و اگر اشکم تمام شد خون گريه مي کنم! عزاداري وسيله اي براي اظهار همدردي با معصومين (علیهم السلام) در مصيبتي است که بر ايشان وارد شده نوعي حمايت از مظلوم است و اينکه هميشه حس حمايت از مظلوم را در عزادار زنده نگه مي دارد. 3⃣ شخص عزادار به جايي مي رسد که خود را خونخواه امام مظلوم مي داند بلکه بالاتر اينگونه قلمداد مي کند که، خون خودش ريخته شده است لذا با عزاداري اعلام دادخواهي از خون آنها يا خون خود مي کند به همين جهت در زيارت عاشورا دو بار سخن از طلب ثار و يا خونخواهي به ميان آمده در يکجا «طلب ثارکم» آمده (خونخواهي شما اهلبيت علیهم السلام و در جايي بعدي «طلب ثاري» (خونخواهي خودم) آمده اين اوج نزذيکي عزادار با آن امام شهيد است که خود را نيز جزء شهداي رکاب حضرت مي بيند در يک فراز چنين مي گويد:«وَ أَنْ يرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِي مَعَ إِمَامٍ هُدًي ظَاهِرٍنَاطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم»«ثاري» يعني خوني که خون‌ خواه‌ش من هستم. اما اين را هم مي‌داند که خودش به تنهايي نه قادر به خون‌خواهي امام از ظالمين جهان است و نه حق صدور حکم جهاد عليه آنان را دارد. 4⃣ فلذا با حفظ مقام خون‌ خواه بودن براي خود، آن را به زمان ظهور موکول مي‌کند تا در معیت امام زمان عليه‌السلام به آن اقدام نمايد. اگر عزاداري نباشد به طور قطع راه و هدف معصومين که در راه حق به شهادت رسيدند کم رنگ خواهد شد اين عزاداري است که براي ما روشن مي کند چه کسي؟ کجا؟ به دست چه کسي؟ و براي چه؟ به شهادت رسيده است به همين جهت است که امام خميني (ره) فرمودند: اين محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. 5⃣ شخص عزادار سعي مي کند به جهت عشق و محبت زياد خود به ايشان دائما حس همدري، و حزن و اندوه را در دل خود از طريق عزاداري و اشک ريختن بر مصائب ايشان، با شور و حرارت زنده نگه بدارد و مطمئنا از اين کار لذت برده و نشاط معنوي خاصي به دست مي آورد چرا که مي داند با اين عمل، دل محبوب را به دست آورده و معشوق را از خود راضي مي کند آثار تربيتي زيادي نيز بر اين عزاداري مترتب است از جمله اينکه او به خود اجازه نمي دهد به عنوان عزادار و محب آن امام معصوم، هر کاري دلش خواست انجام دهد و سعي در همسو شدن با آن امام معصوم مي کند. 6⃣ عنوان عزادار بودن، خود، حجاب و پرده اي ميان او و گناه قرار مي دهد به نوعي شخص عزادار در خيمه عزا، حود را واکسينه مي کند واکسن در برابر هواهاي نفساني و خرچه او را در برابر امامش قرار مي دهد عزاداري نوعي توسل به امام معصوم است تا ويروس هاي شهوات و نيروهاي شيطاني نتوانند او را از دين جدا کنند. عزادراي بسيار کمک شاياني در حفظ ايمان شخص مي کند. ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌شرح اجمالی از امام در اين بخش از كلمات قصار اشاره به سه نكتۀ مهم مى‌كند نخست مى‌فرمايد: «علم و دانش ميراث گرانبهايى است»؛ (الْعِلْمُ‌ وِرَاثَةٌ‌ كَرِيمَةٌ‌) . اشاره به اين‌كه گرانبهاترين ميراثى كه انسان از خود به يادگار مى‌گذارد علم و دانش است و به ارث گذاشتن مواهب مادى افتخارى است. اين سخن شبيه روايتى است كه از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده كه مى‌فرمايد: «إِنَّ‌ الْعُلَمَاءَ‌ وَرَثَةُ‌ الْأَنْبِيَاءِ‌ إِنَّ‌ الْأَنْبِيَاءَ‌ لَمْ‌ يُوَرِّثُوا دِينَاراً وَلَا دِرْهَماً وَ لَكِنْ‌ وَرَّثُوا الْعِلْمَ‌ فَمَنْ‌ أَخَذَ مِنْهُ‌ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ؛ دانشمندان وارثان انبيا هستند چرا كه انبيا دينار و درهمى از خود به يادگار نگذاشتند، بلكه علم و دانش به ارث گذاشتند پس هر كس از آن بهره‌اى بگيرد بهرۀ فراوانى برده است». نيز شبيه آن چيزى است كه در حكمت 147 خواهد آمد. بعضى از شارحان ارث را در اينجا طور ديگرى تفسير كرده‌اند و گفته‌اند: ارث درآمدى است كه بى زحمت حاصل مى‌آيد دانشى را نيز كه انسان از استاد فرا مى‌گيرد شبيه ارث است؛ ولى تفسير اول مناسب‌تر به نظر مى‌رسد./پیام، ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
2️⃣2️⃣🔆متن شبهه: پس از فوت معاویه، ولید حاکم مدینه کس نزد امام حسین فرستاد تا که با یزید بیعت کند. به دارالعماره نزد ولید بن عتبه رفت و گفت کسی چون من پنهانی بیعت نمیکند فردا چون مردم را جمع کردی من نیز خواهم آمد و با یزید بیعت میکنم. چون شب فرارسید و هوا تاریک شد بهمراه دو خواهرش زینب و ام کلثوم و برادرانش ابوبکر و جعفر و عباس و خانواده‌اش پنهانی به مکه گریخت! 🔆پاسخ شبهه: 1⃣پس از هلاکت معاویه و فشار ولید بر امام حسین علیه السلام برای بیعت با یزید ، ولید بالاجبار امام علیه السلام را به مجلس خود دعوت کرد . 2⃣امام حسين عليه السلام بر وليد وارد شد و (طبق آداب اسلامى) سلام كرد؛ وليد با خوشرويى پاسخ داد و او را نزد خويش نشاند. مروان بن حكم- با اين كه پيش از اين، بين وى و وليد كينه و نفرت حاكم بود- در مجلس حضور داشت .... امام عليه السلام فرمود: « آيا از حال معاويه به شما خبرى رسيده است؟ چرا كه وى مدّتى طولانى بيمار بود، اكنون حالش چگونه است؟». وليد آهى كشيد، آنگاه گفت: اى اباعبداللَّه! خداوند تو را در مرگ معاويه پاداش دهد! وى عموى صادقى! براى تو بود، كه اكنون طعم مرگ را چشيده است و اين نيز نامه اميرالمؤمنين يزيد است! امام حسين عليه السلام فرمود: «إنّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ، اكنون براى چه منظورى مرا خواسته اى؟!» وليد پاسخ داد: تو را براى بيعت دعوت كردم، و همه مردم با يزيد بيعت كرده اند! امام عليه السلام (براى اين كه آن مجلس بدون درگيرى پايان يابد) فرمود: «شخصى مانند من مخفيانه بيعت نمى كند، دارم بيعت من (اگر بخواهم بيعت كنم) علنى و در محضر مردم باشد! چون صبح شد، و تو مردم و ما را براى بيعت فراخواندى، تصميم ما و مردم يكسان خواهد بود!». 📚کامل ابن اثیر ج 3 ص ¾78 3⃣مطابق نقل شيخ مفيد امام عليه السلام فرمود ؛ «من گمان نمى كنم تو به بيعت پنهانى من با يزيد، قانع باشى، مگر آن كه من آشكارا بيعت كنم تا مردم همگى با خبر شوند». وليد گفت: آرى! امام عليه السلام فرمود: پس بگذار صبح شود، تا نظرت در اين مشخّص گردد». 📚الارشاد ص 374 4⃣مطابق نقل ابومخنف، امام عليه السلام پس از شنيدن خبر مرگ معاويه فرمود: « امّا پاسخم به تقاضاى بيعت تو آن است كه، كسى مانند من به طور پنهانى بيعت نمى كند و تو نيز اين نوع بيعت را كافى نمى دانى، جز آن كه بيعتم آشكارا ميان مردم باشد (تا از اين طريق از مردم بگيرى)». وليد گفت: آرى! امام فرمود: « بنابراين، وقتى كه (فردا) ميان مردم آمدى و همه مردم و ما را به بيعت فراخواندى، تصميم ما و مردم به گونه واحدى خواهد بود!». 📚کامل ابن اثیر ج 3 ص 378 وليد گفت: «اى اباعبداللَّه! سخن درستى گفتى و من اينگونه پاسخت را پسنديدم و من باورم درباره تو همين بود. اكنون برو در پناه خدا، تا فردا با مردم بيايى». مروان كه در حاضر بود، به وليد گفت: به خدا سوگند! اگر حسين هم اكنون از تو جدا شود و بيعت نكند، هرگز چنين فرصتى، به چنگ نخواهى آورد، مگر آنكه كشتار فراوانى ميان شما اتّفاق افتد. جلوى او را بگير و مگذار از نزد تو بيرون رود، تا بيعت كند و گرنه گردنش را بزن! امام عليه السلام ناگهان از جايش برخاست و فرمود: « اى پسر زرقاء (زن چشم كبودِ بد سيرت)، تو مرا مى كشى، يا او؟ به خدا سوگند! دروغ گفتى و گناه كرده اى!». 📚الارشاد ص 374 🔆ادامه در پست بعدی👇 ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
🔆ادامه شبهه2️⃣2️⃣ 5⃣آنگاه امام عليه السلام با صراحت وارد بحث شد و رو به وليد بن عتبه كرد و فرمود: «اى امير! ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جايگاه رفت و آمد فرشتگان و محلّ نزول رحمت الهى مى باشيم. خداوند (اسلام را) با ما آغاز كرد و با ما پايان برد. در حالى كه يزيد مردى است فاسق، مىگسار، قاتل بى گناهان و آن كسى كه آشكارا مرتكب فسق و فجور مى شود. 6⃣بنابراين، هرگز شخصى مانند من، با همانند وى بيعت نخواهد كرد! ولى به هر حال بگذار صبح شود و به انتظار بمانيم و ببينيم كدام يك از ما، به خلافت و بيعت شايسته تريم!». 📚فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 18- 19؛ مقتل الحسين خوارزمى، ج 1، ص 184 (با مختصر تفاوت) و بحارالانوار، ج 44، ص 325. 7⃣مرحوم صدوق مى گويد: امام عليه السلام به وليد فرمود ؛ «اى پسر عُتبه! تو مىدانى كه ما اهل بيت كرامت و بزرگوارى و معدن رسالتيم، و ماييم آن نشانه هاى حق كه خدا به دلهايمان سپرده و زبان ما را بدان گويا ساخته كه به اذن خداوند گويا است. سپس : از جدّم رسول خدا شنيدم كه مىفرمود: «خلافت بر فرزندان ابوسفيان حرام است!» اكنون من چگونه با خاندانى كه رسول خدا درباره آنان چنين فرمود، بيعت نمايم؟!». 📚امالی صدوق ص 130 8⃣اين سخن صريح از يك سو با دليل عقلى، يزيد را محكوم مى كرد، چرا كه يك فرد آلوده به فسق و فجور و قتل بيگناهان هرگز سزاوار خلافت و حكومت بر مردم نيست، و از سوى ديگر با نقل؛ زيرا پيامبر اسلام با صراحت فرمود خلافت بر دودمان ابوسفيان حرام است. 9⃣اين سخنان همچون پتكى بر سر وليد فرود آمد، و فهميد با كسى روبرو است كه آشيانه اش بسيار بلند است و در اين دامها هرگز نمى افتد. 🔟فرداى آن روز، امام عليه السلام براى شنيدن خبرها، از منزل بيرون آمد؛ در بين راه با مروان بن حكم برخورد كرد. مروان گفت: اى اباعبداللَّه! نصيحتى به تو مى كنم؛ از من بشنو كه خير و صلاح تو در آن است پيشنهاد مى كنم با اميرالمؤمنين! يزيد بيعت كنى كه براى دين و دنياى تو سودمندتر است!امام عليه السلام كلمه استرجاع (انا للّه و انّا اليه راجعون) را بر زبان ساخت و فرمود: « زمانى كه امّت اسلامى گرفتار زمامدارى مثل يزيد بشود بايد فاتحه اسلام را خواند!». مروان با خشم و غضب از امام عليه السلام جدا شد و به نزد وليد رفت و آنچه را كه از امام شنيده بود، براى وى بازگو كرد. 📚فتوح ابن اعثم ج 5 ص 24_ مقتل الحسین ج 1 ص 185 👌مطابق نقل ابن شهر آشوب، وقتى اين ماجرا (سهل انگارى وليد، در بيعت گرفتن از امام حسين عليه السلام) به يزيد رسيد، بلافاصله وليد را از فرمانروايى مدينه بركنار و مروان را به جاى وى كرد . 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 96 1⃣1⃣دیدار امام با ولید در ساعات پايانى روز شنبه بود و حضرت در ساعات آخر شب يكشنبه 28 رجب به اتفاق فرزندان و برادرزادگان و برادران و كليه اعضاى خاندانش به جز محمد حنفيه- رحمة اللّه عليه- رهسپار مكّه گرديد. 📚فتوح ابن اعثم ج 5 ص 34 👌امام عليه السلام بعد از خوددارى و استنكاف از بيعت با يزيد و در واقع اعلان جنگ به حكومت بنى اميّه، همان تفاله هاى دوران جاهليّت عرب، ناگزير از سفر به سوى كوفه بود، زيرا نفوذ بنى اميه در كه در دوران حكومت عثمان به اوج خود رسيده بود، هنوز در ميان افراد سرشناس و متنفّذ مدينه زياد بود، و مكّه نيز به عنوان حرم امن خدا بايد از هرگونه درگيرى بركنار باشد. در حالى كه كوفه مركز شيعيان و علاقه مندان اهل بيت عليهم السلام بود و اگر اختلاف و پراكندگى و ترس و بزدلى را از خود دور مى كردند ساقط كردن حكومت يزيد و يزيديان براى آنان كار مشكلى نبود. به هر حال امام عليه السلام بعد از مخالفت علنى با بيعت و به طور كل با حكومت يزيد و آل ابى سفيان ناچار از اين سفر بود. 📚عاشوراء ...، مکارم شیرازی ، ص 327 ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
✍ابوالفضل نجفی آقای هدایت!چه شاعرانه و چه تُهی سخن می گویی! ولی اگر به جای آن فاحشه،ناموس خودت هم باشد، تو این بر خورد را مقدس می نامیدی؟! آقای هدایت چه قیاسی است که شما کرده ای! خوب میدانی که بوسه از سر محبت به چیزی است! چه کسی و با چه دلیلی گفته هر محبتی مقدس است؟؟! آیا اینکه شما محبت به این داری که شمشیر به دست بگیری و شهر را به خون بکشی،ما باید برای تو تقدیر نامه بنویسیم و از تو قدردانی کنیم؟!!چون کار مقدسی انجام داده ای؟!! و نکته دیگر که باید به این مردک گفت این است،از کجا ثابت کرده ای همه‌ی نام بردگان بوسه شان از سر در آمد و نان آوری است؟! نیت خوانی بلدی؟!! نکته دیگر اینکه معیار هر بوسه چیست؟؟!! آیا جز این است که بوسه فاحشه از سر شهوت و بوسه ورزشکار از سر غیرت و بوسه به قرآن از سر فهم و عبودیت آنچه در قرآن می باشد، هست؟؟؟! اساسا قداست چیست و چه کسی آن را مشخص می کند؟؟! آیا پیامبر در مورد شهوت گفته این از ایمان است و مقدس؟؟!!ا کمی از تعصب و خودخواهی فاصله بگیرید و با چشم باز این بیان را ببینید که فرمود الغیره من الایمان! اساسا از به چیزی نشات می گیرد. یعنی محبت تو به آن چیز منجر به حفظ و نگهداری آن می شود.ولی آیا هر غیرتی ستودنی است؟! آیا جز این است که حیوان هم محبت و غیرت به فرزندان خود دارد ولی مقطعی؟؟! حتی به اندازه ای که بعد از مدتی سر غذا و جا و شهوت و...حاضر است بچه خود را بکُشد! آیا هر غیرتی مقدس است؟! این کجا و آن کجا؟!! غیرت و محبتی که شما در خصوص زن فاحشه گفتید،مقطعی هست و در واقع حیوانی! البته مصداق "بل هم اضل" سزاوارتر است!! ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn
متن درس دوازدهم.pdf
1.12M
📗 کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 توحید و نفی طبقات اجتماعی ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
12 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - توحید و نفی طبقات اجتماعی .mp3
18.52M
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی حفظه الله 📻 📻 سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن/جلسه دوازدهم ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا