eitaa logo
ثقلین بابِ حطه
247 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
77 فایل
رسولُ اللَّه(ص): انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ 📥ارتباط با ادمین جهت سوالات دینی و اعتقادی،مشاوره تحصیلی،خانوادگی،ازدواج و... https://eitaa.com/Saghalein313
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕خلاصه پرسش چرا قرآن، ارتباط با زنان شوهرداری که اسیر شده‌اند را مجاز می‌داند؟!با این مبنا اگر مردی هم اسیر شد زنش میتواند شوهر کند؟؟ ✍ابوالفضل نجفی ✅پاسخ 🔻▫️اولا لازم است بدانیم اسلام هرگز موسس برده داری نبوده و نیست و تاریخ بر این امر گواه است. 🔻▫️ثانیا علاوه بر اینکه اسلام موسس نبوده،بلکه مشوق هم نبوده حتی هرگز آن را مستحب ندانست. 🔻▫️ثالثا اسلام بهترین کار را برای تربیت و خدمت به برده ها انجام داد و به بهانه خدمتکار در خانواده مسلمان معیشت او را تامین و به بهانه های مختلف مانند کفاره روزه خواری و...موجبات آزادی او را فراهم آورد. وقتی قبیله ای اعم از زن و مرد بر علیه اسلام شمشیر کشیدن اسلام باید از کیان خود دفاع کند و تا زمانی که دشمن از جنگ دست بر ندارد،اسلام هم باید جنگ را ادامه بدهد تا دشمن شکست بخورد.و اگر دشمن درخواست صلح کرد طبق صلاح دید امام تصمیم گیری می‌شود. خب اگر دشمن با تمام قوا حمله کرده،این ظلم از طرف کفار ظلم حساب نمی‌شود ولی ‌اسلامی که با این جنگ مقابله می کند و ظالمان را اسیر می کند،ظالمانه است؟؟؟؟!! بعد از بیان این امور مقدماتی مهم به تفسیر آیه ۲۴ سوره نساء می پردازیم. در این آیه آمده است: «و زنان شوهردار (بر شما حرام است) مگر آنها را که (از راه اسارت) مالک شده‌‏اید (زیرا اسارت آنها در حکم طلاق است)، اینها احکامى است که خداوند بر شما مقرّر داشته است. اما زنان دیگر غیر از اینها (که گفته شد)، براى شما حلال است که با اموال خود، آنان را اختیار کنید، در حالی‌که پاک‌دامن باشید و از زنا، خوددارى نمایید. و زنانى را که متعه [ازدواج موقت‏] می‌کنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهى بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده‌‏اید. (بعداً می‌توانید با توافق، آن‌را کم یا زیاد کنید). خداوند، دانا و حکیم است». به تفسیر بخش از آیه می‌پردازیم: «وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ». آیه پیشین موضوع (زنانى که ازدواج با آنها حرام است) را دنبال می‌کند، و در این آیه اضافه می‌نماید: «ازدواج و آمیزش جنسى با زنان شوهردار نیز حرام است». تنها استثنایى که به این حکم خورده، زنان غیر مسلمانى است که در جنگ‌ها به اسارت مسلمانان درمی‌آیند، اسلام اسارت آنها را به منزله «طلاق» از شوهران سابق تلقى کرده، و اجازه می‌دهد بعد از تمام شدن عده آنها، با آنان ازدواج کنند و یا مانند یک کنیز با آنان رفتار شود. ولى این استثنا، به اصطلاح، «استثناى منقطع» است؛ یعنى چنین زنان شوهردارى که در اسارت مسلمانان قرار می‌گیرند رابطه آنها به مجرد اسارت با شوهرانشان قطع خواهد شد، درست مانند زن غیر مسلمانى که با اسلام آوردن رابطه او با شوهر سابقش(در صورت ادامه کفر) قطع می‌گردد، و زنان اسیر در ردیف زنان بدون شوهر قرار خواهند گرفت. ❗از این‌جا روشن می‌شود که اسلام به هیچ‌وجه اجازه نداده است که مسلمانان با زنان شوهردار حتى از ملل و مذاهب دیگر ازدواج کنند، و به همین جهت، عده براى آنها مقرر ساخته و در دوران عده از ارتباط زناشویى با آنها جلوگیرى نموده است. 🔻▫️برای واضح‌تر شدن مطلب باید گفت که هیچ مسلمانی حق ندارد به کشور غیر مسلمانی مسافرت کرده و با زن غیر مسلمان شوهرداری ارتباط برقرار کند. ✅اما در مورد فلسفه این حکم[ازدواج با زنان اسیر] می‌توان گفت: این‌گونه زنان یا باید به محیط کفر بازگشت داده شوند، و یا بدون شوهر هم‌چنان در میان مسلمانان بمانند و یا رابطه آنها با شوهران سابق قطع شود و بتوانند به صورت مشروع با فرد دیگری ارتباط برقرار نمایند! صورت اول را شاید نوعی امتیاز دادن به دشمن ارزیابی کرد که آنان را در ادامه نبرد مصمم خواهد ساخت زیرا مطمئنند اگر زنانشان اسیر شدند می‌توانند آنان را برگردانند و صورت دوم به ایجاد نوعی محدودیت جنسی برای این زنان اسیر خواهد انجامید که هم برای آنان و هم برای جامعه اسلامی که این زنان اکنون به ناچار در میانشان زندگی می‌کنند، فسادآور است، بنابر این راه سوم، راه میانه‌ای است که بدون آنکه به محرومیت کامل و یا بی‌بند وباری مطلق جنسی بیانجامد، برخی ارتباطات را مجاز اعلام می‌کند.(تفسیر نمونه) و در این خصوص که "زن با اسارت مرد می‌تواند ازدواج کند" باید گفت اگر هر دو اسیر و مسلمان شوند اسلام اجازه می‌دهد که باهم زندگی خود را ادامه دهند ولی در صورتی که زن اسلام نمی آورد و اسیر هم نشده خب چرا باید از اسلام برای او پاسخ بخواهیم که او می‌تواند با اسارت شوهرش با کس دیگر ازدواج کند؟؟!اسلام تا وقتی که او اسلام نیاورده او را کافر میداند!اوطبق مسلک کفر خودش برخورد می کند و باید پاسخگوی این نوع رفتار و سلوک خودش باشد. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
⭕خلاصه پرسش چرا قرآن، ارتباط با زنان شوهرداری که اسیر شده‌اند را مجاز می‌داند؟!با این مبنا اگر مردی
📎سلام و عرض ادب و احترام محضر همه شما همراهان عزیز عزیزان توجه داشته باشند بعضی از رفقای ما تذکر به جایی به بنده دادن که محتوای پاسخ به شبهات را مستند کنم. لازم دانستم خدمت عزیزانم عرض کنم ‌که غرض ما در این کانال بیشتر می باشد و نکته دیگر این است که؛بنده ادمین بعضی از کانال های پاسخ به شبهات که بعضا هزاران نفر اعضا دارند، هستم. اصل پاسخ ها را ما در آن کانال(که در ایتا و واتساپ و...)هستند بدون نام بنده و دوستانمان منتشر می کنیم. بنده همان پاسخی که برای مخاطبم در آن کانال ها میفرستم، اینجا نیز منتشر می کنم. لذا ممکن است این محتوا را بدون اسم و رسم و انتساب به شخص خاصی در جای دیگر هم ببینید. نهایتا تشکر ویژه ای دارم از همه عزیزان و اساتیدی که در این مسیر لحظه به لحظه در راستای معارف کانال زحمت می کشند. آرزوی سلامتی شما را از خدای منان خواستارم🙏🌹 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
مداحی_آنلاین_جلوی_آیینه_خودم_می_بینم_حمید_علیمی.mp3
6.34M
🌴شب زیارتی امام حسین(ع) 🍃جلوی آئینه خودمو می بینم 🍃خیلی تغییر کردم 🎤 🌷 🌷 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه ای سوره مبارکه فاطر آیه ۴۳ استِكبارًا فِي الأَرضِ وَمَكرَ السَّيِّئِ ۚ وَلا يَحيقُ المَكرُ السَّيِّئُ إِلّا بِأَهلِهِ ۚ فَهَل يَنظُرونَ إِلّا سُنَّتَ الأَوَّلينَ ۚ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبديلًا ۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحويلًا ترجمه: اینها همه بخاطر استکبار در زمین و نیرنگهای بدشان بود؛ امّا این نیرنگها تنها دامان صاحبانش را می‌گیرد؛ آیا آنها چیزی جز سنّت پیشینیان و (عذابهای دردناک آنان) را انتظار دارند؟! هرگز برای سنّت خدا تبدیل نخواهی یافت، و هرگز برای سنّت الهی تغییری نمی‌یابی! یکی از چیزهایی که انسان از رسانه توقّع دارد این است که از حوادث گذشته برای توضیح تهدیدهای آینده و حوادثِ در شرف تکوین استفاده کند و مردم را نسبت به آنها حسّاس نماید. قضایای جوامع انسانی و جهانی حقیقتاً مشابهند؛ چون با همه‌ی تغییری که در وضع زندگی انسانها به‌وجود می‌آید، عوامل تأثیرگذار حقیقی در زندگی انسانها همیشه چیزهای معیّنی است. «سنّت‌اللَّه» که در قرآن می‌بینید، همین است. «و لن تجد لسنّةاللَّه تبدیلا و لن تجد لسنّةاللَّه تحویلا» همینهاست؛ یعنی سنّتهایی وجود دارد و تبدیلها و تحولهایی به‌وجود می‌آید. مثلاً امروز قضایای مشروطه برای ما کاملاً قابل درس‌گیری و درس‌آموزی است. چون بنده در برهه‌ای از سالهای زندگی‌ام با مسائل و قضایای مشروطه خیلی اُنس داشته‌ام و کتابها و گزارشهای متعدّد را نگاه می‌کردم، امروز که نگاه می‌کنم، می‌بینم این قضایا و حوادث خیلی به هم نزدیک است. همچنین عوامل در انقلابهای گوناگون دنیا؛ مثلاً انقلاب کبیر فرانسه یا انقلابهای دیگر، مشابه است. عوامل مشابه است و نتایج مشابهی را هم می‌دهد. مثلاً در انقلاب کبیر فرانسه عامل مخرّبی وجود داشته که ما جلوِ این عامل مخرّب را در این‌جا گرفتیم و نگذاشتیم، می‌بینیم آن نتایج مترتّب نشد، یا عاملی وجود داشته که آن‌جا تخریب ایجاد کرده، ما این‌جا جلوِ آن را نگرفتیم، می‌بینیم عیناً همان تأثیر و همان زیان را در این‌جا هم به‌طور مشابه داشته است.۱۳۸۱/۱۱/۱۵ بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔴چرا ارواحنا فداه ظهور نمیکنند؟ ♦️ ماجرای هارون مکی و تنور آتش ♦️مأمون رقّى نقل مى کند:روزى خدمت امام صادق علیه السلام بودم، سهل بن حسن خراسانى وارد شد، سلام کرده، نشست. 🔴آن گاه عرض کرد: ➖ یابن رسول الله، امامت حق شماست زیرا شما خانواده رأفت و رحمتید، از چه رو براى گرفتن حق قیام نمى کنید، در حالى که یکصد هزار تن از پیروانتان با شمشیرهاى بران حاضرند در کنار شما با دشمنان بجنگند! ♦️ امام عليه السلام فرمود: – اى خراسانى ! بنشین تا حقیقت بر تو آشکار شود. سپس دستور دادند، تنور را آتش کند. بلافاصله آتش تنور افروخته شد، به طورى که شعله هاى آن، قسمت بالاى تنور را سفید کرد. ♦️ به سهل فرمود: – اى خراسانى ! برخیز و در میان این تنور بنشین ! خراسانى شروع به عذر خواهى کرد و گفت: ➖ یابن رسول الله ! مرا به آتش نسوزان و از این حقیر بگذر! .♦️امام فرمود: ➖ ناراحت نباش ! تو را بخشیدم . در همین هنگام ، هارون مکى ، در حالى که نعلین خود را به دست گرفته بود، با پاى برهنه وارد شد و سلام کرد. ♦️امام عليه السلام پاسخ سلام او را داد و فرمود: 🔸در تنور بنشین ! 🔸هارون نعلینش را انداخت و بى درنگ داخل تنور شد! امام با خراسانى شروع به صحبت کرد و از اوضاع بازار و خصوصیات خراسان چنان سخن مى گفت که گویا سال هاى دراز در آنجا بوده اند. سپس از سهل خواستند تا ببیند وضع تنور چگونه است سهل مى گوید، بر سر تنور که رسیدم، دیدم هارون در میان خرمن آتش دو زانو نشسته است. ➖ همین که مرا دید، از تنور بیرون آمد و به ما سلام کرد. ♦️ امام به سهل فرمود: در خراسان چند نفر از اینان پیدا مى شود؟ عرض کرد: – به خدا سوگند! یک نفر هم پیدا نمى شود. آن جناب نیز فرمودند: آرى ! به خدا سوگند! یک نفر هم پیدا نمى شود. اگر پنج نفر همدست و همداستان این مرد یافت مى شد، ما قیام مى کردیم. 📚 بحار، ج ۴۷، ص ۱۲۳ اندکی تأمل 👇 🔴آیا ما اینگونه مطیع امام زمان خویش هستیم؟! آیا کسی ایمانش و معرفتش نسبت به امام زمانش قوی هست که بدون چون و چرا مثل هارون مکی قبول کند، آیا اینطور هستیم؟آیا با قلم و قدم و مال و جان خویش او را یاری میکنیم؟! ♦️اگر جوابمان مثبت است خوشا به سعادتمان واگر جواب منفی است پس بکوشیم که عقب مانده ایم/eitaa.com/ebratha_ir ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
هدایت شده از ثقلین بابِ حطه
🔴 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه 🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
▫️امام خامنه ای و احترام به پدر و مادر... ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حکمت ۱۲ نهج‌البلاغه: ایین دوست یابی(اخلاقی،اجتماعی،تربیتی) 📌شرح اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️شرح اجمالی ۱۲ نهج‌البلاغه ‮شك نيست كه يكى از مهم‌ترين سرمايۀ انسان در زندگى دوستان صميمى است؛ اين سرمايه نه تنها براى يارى كردن انسان در برابر مشكلات، بلكه براى انس گرفتن و از تجربه‌ها و نظرات آنها بهره‌گيرى كردن ضرورى است و جالب اين‌كه به دست آوردن دوستان خوب كار آسانى است؛ نه همچون به دست آوردن مال است كه احتياج به تلاش و كوشش فراون و گاه نياز به سرمايه‌گذارى‌هاى كلان دارد و نه همچون مقام است كه به دست آوردنش نياز به روابط اجتماعى قوى دارد، بلكه با سرمايه‌اى كه در اختيار هر كس هست به دست مى‌آيد و آن سرمايه گشاده‌رويى، ادب و حسن معاشرت است. بر همين اساس امام عليه السلام مى‌فرمايد: «عاجزترين مردم كسى است كه از به دست آوردن دوست عاجز باشد»؛ (أَعْجَزُ النَّاسِ‌ مَنْ‌ عَجَزَ عَنِ‌ اكْتِسَابِ‌ الْإِخْوَانِ‌) . حديث معروفى است از امير مؤمنان على عليه السلام كه خطاب به مردم فرمود: «إِنَّكُمْ‌ لَنْ‌ تَسَعُوا النَّاسَ‌ بِأَمْوَالِكُمْ‌ فَسَعُوهُمْ‌ بِطَلَاقَةِ‌ الْوَجْهِ‌ وَ حُسْنِ‌ اللِّقَاءِ‌ فَإِنِّي سَمِعْتُ‌ رَسُولَ‌ اللَّهِ‌ صلى الله عليه و آله يَقُولُ‌ إِنَّكُمْ‌ لَنْ‌ تَسَعُوا النَّاسَ‌ بِأَمْوَالِكُمْ‌ فَسَعُوهُمْ‌ بِأَخْلَاقِكُمْ‌؛ (اى مردم) شما نمى‌توانيد مردم را با اموال خود راضى نگه داريد، از اين رو ايشان را با خوشرويى و رفتار خوب راضى نگه داريد، زيرا من از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى‌فرمود: شما نمى‌توانيد خشنودى مردم را با اموال (محدودتان) به دست آوريد بنابراين با اخلاق نيكتان خشنودى آنها را به دست آوريد». آنگاه امام مى‌افزايد: «و از او عاجزتر كسى است كه دوستانى را كه به دست آورده از دست بدهد»؛ (وَ أَعْجَزُ مِنْهُ‌ مَنْ‌ ضَيَّعَ‌ مَنْ‌ ظَفِرَ بِهِ‌ مِنْهُمْ‌) . زيرا ممكن است به دست آوردن چيزى مقدارى زحمت داشته باشد؛ ولى نگه‌داشتن آن آسان‌تر است، بنابراين كسى كه دوستان خود را با بى‌مهرى يا بى‌اعتنايى از دست دهد عاجزتر از كسى است كه نتوانسته دوستى به دست آورد. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی،ج۷،نجفی.m4a
19.58M
📌اجمالی از 📎جلسه هفدهم_راه‌های معرفت(۴) ▫️ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه سبإ آیه ۳۴ وَما أَرسَلنا في قَريَةٍ مِن نَذيرٍ إِلّا قالَ مُترَفوها إِنّا بِما أُرسِلتُم بِهِ كافِرونَ و ما در هیچ شهر و دیاری پیامبری بیم‌دهنده نفرستادیم مگر اینکه مترفین آنها (که مست ناز و نعمت بودند) گفتند: «ما به آنچه فرستاده شده‌اید کافریم!» حاکمیت دین بر همه شئون زندگی، نه‌فقط بر دل‌وجان انسان و نه‌فقط بر اعمال شخصی انسان بلکه در سرتاسر قلمرو زندگی انسان، این از مسلمات همه ادیان الهی است؛ نه‌فقط دین مقدس اسلام. لذا شما در قرآن ملاحظه می‌کنید که انبیای عظام الهی با حکومتها و قدرتها و طواغیت و مترفین و مسلطین بر امور جامعه در حال مبارزه بودند. اولین دشمنان اینها در جوامعی که انبیاء در اینها مبعوث می‌شدند کی‌ها بودند؟ همان کسانی بودند که در سرنوشت جامعه، در گذران زندگی جامعه نقش داشتند. اگر دین فقط برای این بود که در خلوت دل انسان، در اعماق روح و زوایای خلوت کنج مثلاً خانه‌ها یا معابد مورد استفاده قرار بگیرد، مخالفت مترفین لازم نبود، مخالفت طواغیت لازم نبود، با انبیاء. آنها چرا مخالفت میکردند؟ خوب بایستی اول‌کسانی که مخالفت می‌کنند متعبدین و متدینین و مرتجعین و اینها باشند چرا پس قرآن می‌فرماید که «و ما ارسلنا فی قریة من نبی الا قال مترفوها انا بما ارسلتم به کافرون» چرا مترفون اول مقابله می‌کردند؟ چرا سلاطین و طواغیت و قدرتمندان و سیاسیون اول‌کسانی بودند که به مقابله با انبیاء می‌آمدند. این جزء این نیست که انبیاء در داخل هر جامعه‌ای دعوت می‌کردند به یک نظم اجتماعی و سیاسی نوین؛ غیر از نظام حاکم بر آن جامعه. این نظم همان چیزی است که حکومتها مظهر کامل او هستند. نظام‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی نمودارهای او هستند با این مخالفت می‌کردند؛ با اساس رژیمهای حاکم بر جوامع مخالفت می‌کردند. لذا مجبور می‌شدند جهاد کنند، مجاهدت کنند، لشکرکشی کنند که در قرآن و در روایات نشانه‌های این معنا وجود دارد که «اول من قاتل فی سبیل الله ابراهیم»(۲) که مجاهده در راه خدا و مقاتله در راه خدا برحسب روایت ابراهیم کرده است که این غیر از آن مسئله بت‌هاست که در زمان کودکی حضرت ابراهیم بوده است علی‌الظاهر؛ جزو مسلمات است. در اسلام هم که خب معلوم است. پیغمبر اکرم اول‌کاری که کردند حکومت تشکیل دادند، اداره امور جامعه را تشکیل دادند. هیچ‌کس هم از مسلمانها غیر از این به ذهنش نیامد؛ این جزء واضحات اسلام است.۱۳۸۰/۰۶/۱۹ بیانات در شروع درس خارج فقه سال ۱۳۸۰ ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📗 #متن_کامل #جلسه_نوزدهم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 گروه‌های معارض ━💠🍃🌺🍃💠
▫️بسم الله الرحمن الرحيم ▫️ 📌نکات درس_نوزدهم کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن " 🔰گروه های معارض ✍ابوالفضل نجفی ◽🔻حضرت امام خامنه ای با طرح موضوع شاخص های جامعه اسلامی و معارضین نبوت و جامعه توحیدی،چهار طبقه معارض با دعوت انبیاء بر اساس قرآن،بیان می دارند. 🔻◽این چهار گروه عبارت اند از؛ ▪️مترفین⬅️ثروت اندوزان ▫️طاغوت⬅️قدرت های استبدادی ▪️ملا⬅️سران و روسا ▫️احبار و رهبان ⭕غالبا هر سه طبقه از طاغوت الهام می گیرند. ✅نظام خدا خواسته‌ی،پیغمبر ساخته، این جور نظامی است که در آن زور و قلدری و استثمار و استبداد نیست. ✅در چنین جامعخرافه_پرستی نیست. ✅در این جامعه لازم است همه فکر کنند و بعد از اینکه خور را پیدا کردند؛ لازم است آن راه را بپیمایند. ✅در آن جامعه همه موظفند از حقوق ضعفا و ستمدیدگان دفاع کنند. ✅در آن جامعه تنبلق وق و #اختلاف نیست. ▫️این بیانات ناظر بر آیات ۱۱۲ و ۱۱۳ سوره مبارکه انعام، ۳۴و۳۵ سبا و ۳۴ توبه،می باشد. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
اجمالی از علم منطق، ج۹،تقسیم الفاظ،شرطیه،حملیه.m4a
14.91M
📌اجمالی از 📎 ▪️تقسیمات الفاظ_اقسام قضیه ◽ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
05-fa-dasthaye-napeyda-1.pdf
811.1K
🔰کتاب ⭕⭕خاطرات مستر همفر ✍دوستان عزیز حتما برای مطالعه این کتاب وقتی را قرار بدهید. بسیار مهم است. ضمن اینکه صوت این کتاب را نیز می توانید در لینک زیر دانلود کنید‌ @audio_ketab ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حکمت ۱۳ نهج‌البلاغه: روش استفاده از نعمت ها(اخلاقی،معنوی) 📌شرح اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️شرح اجمالی ۱۳ نهج‌البلاغه ‮امام عليه السلام در اين سخن حكمت‌آميز به نكتۀ ديگرى دربارۀ آثار شكر نعمت و آثار كفران بيان مى‌كند و مى‌فرمايد: «هنگامى كه مقدمات نعمت‌ها به شما روى مى‌آورد دنبالۀ آن را به واسطۀ كمى شكرگزارى از خود دور نسازيد»؛ (إِذَا وَصَلَتْ‌ إِلَيْكُمْ‌ أَطْرَافُ‌ النِّعَمِ‌ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ‌ الشُّكْرِ) . نعمت‌ها غالباً به‌صورت تدريجى بر انسان وارد مى‌شود و وظيفۀ انسان هوشيار اين است كه به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شكرگزارى ندارد. هر گاه با آغاز روى آوردن نعمت به شكر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد يافت و تا پايان آن نصيب انسان مى‌شود و به تعبير ديگر به گفتۀ بعضى از شارحان نهج‌البلاغه، نعمت‌ها مانند گروه‌هاى پرندگان است كه وقتى تعدادى از آنها بر شاخۀ درختى نشستند بقيه تدريجا به دنبال آنها مى‌آيند و شاخه‌ها را پر مى‌كنند؛ ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حركت ناموزونى بشنوند يا ببينند فرار مى‌كنند و بقيه هم به دنبال آنها مى‌روند و صحنه از وجودشان خالى مى‌شود. همچنين بسيارى از نعمت‌ها به صورت تدريجى زوال مى‌پذيرند؛ هر گاه انسان در آغاز زوالش هوشيار باشد و به شكر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدريجى آن مى‌شود. اين سخن در اصل برگرفته از قرآن مجيد است كه مى‌فرمايد: ««وَ إِذْ تَأَذَّنَ‌ رَبُّكُمْ‌ لَئِنْ‌ شَكَرْتُمْ‌ لَأَزِيدَنَّكُمْ‌ وَ لَئِنْ‌ كَفَرْتُمْ‌ إِنَّ‌ عَذٰابِي لَشَدِيدٌ»؛ به خاطر بياوريد زمانى كه پروردگارتان اعلام داشت اگر شكرگزارى كنيد (نعمت‌خويش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شديد است». قرآن مجيد سرگذشت بسيار عبرت‌آموزى از قوم سبأ نقل مى‌كند كه خداوند نعمت بسيار وافرى به آنها داد و فرمود: ««كُلُوا مِنْ‌ رِزْقِ‌ رَبِّكُمْ‌ وَ اُشْكُرُوا لَهُ‌ بَلْدَةٌ‌ طَيِّبَةٌ‌ وَ رَبٌّ‌ غَفُورٌ»؛ ازروزى پروردگارتان بخوريد و شكر او را به جا آوريد؛ شهرى پاك و پاكيزه در اختيار شماست و پروردگارى آمرزنده». ولى آنها به كفران پرداختند و سد عظيمى كه سبب آبادى كشور آنها شده بود بر اثر سيلاب و عوامل ديگر در هم شكست و تمام آبادى و باغ‌ها و مزارع ويران شد به‌گونه‌اى كه نتوانستند در آنجا بمانند و ناچار در اطراف متفرق شدند. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
متن درس بیستم.pdf
1.16M
📗 کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 فرجام نبوّت - ۱ ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
20 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - فرجام نبوت 1.mp3
26.18M
📻 پای استاد سیدعلی حسینی حفظه الله 📻 📻 سلسله جلسات طرح کلی در قرآن/جلسه بیستم ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📗 #متن_کامل #جلسه_بیستم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 فرجام نبوّت - ۱ ━💠🍃🌺🍃💠━
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 📌نکات اجمالی از کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن " ✍ابوالفضل نجفی 🔰فرجام نبوت۱ 🔻◽یک سره جهاد کردن و نیاسودن،سر گذشت پیامبران الهی است. ⁉️آیا فرجام پیامبران شکست بوده یا خیر؟ ✅انبیاء در مجموع موفق شدند و کامیاب شدند، ناکام نشدند.و اما هر دانه دانه از پیغمبران،یعنی هر تک تک از نهضت های انقلابی الهی و توحیدی،آیا آنها موفق شدند یا نه. ▫️🔻انبیاء عظام اگر چه تک تک‌شان با محرومیت ها و ناکامی هایی مواجه شده اند،اما در مجموع،سیر بشریت به سوی ترقی و تعالی بوده و عاملش انبیا بودند. ▫️🔻نقش مومنان در پیروزی انبیاء با دو شرط و آنها نمایان می شود. ▫️🔻پیروزی انبیاء با دو شرط آن،یک سیری است که منتهی به ظهور آخرین حجت الهی خواهد شد و این فرجام واقعی نبوت است. ✅صبر یعنی از مبارزه سست نشدن،یعنی تلاش را تمام نکردن. ▪️این مباحث ناظر بر آیات ۱۶ و ۱۸ سوره رعد و ۱۷۱ و ۱۷۲ و ۱۷۳ و ۱۸۰ سوره صافات است. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110