خطای محبان بهتر از ثواب بیگانگان نزد محبوب
آن بلال صدق دربانگ نماز
حی را هی همی خواند از نیاز
تا بگفتند ای پیامبر نیست راست
این خطا اکنون که آغاز بناست
ای نبی وای رسول کردگار
یک موذن کو بود افصح بیار
عیب باشد اول دین و صلاح
لحن خواندن لفظ حی علی الفلاح پیغمبر بجوشید و بگفت
یک دورمزی ازعنایات نهفت
که ای فسانه نزد خدا هی بلال
بهتر از صد حی و خی و قیل و قال
وا مشورانید تا من رازتان
وا نگویم آخر و آغاز تان
گر نداری تو دم خوش در دعا
رو دعا می خواه ز اخوان صفا
آن یکی میگفت در عهد شعیب
که خدا از من بسی دیده است عیب
چند دیداز من گناه و جرم ها
وز کرم یزدان نمیگیرد مرا
حق تعالی گفت در گوش شعیب
در جواب او فصیح از راه غیب
که بگفتی چندکردم گناه
وز کرم نگرفت در جرمم اله
عکس میگویی و مغلوب ای سفیه
ای رها کرده ره بگرفته تیه
چون چندت گیرم و تو بی خبر درسلاسل ماندهای پا تا به سر
زنگ تو بر توت ای دیگ سیاه
کردسیمای درونت را تباه
بر دلت زنگار بر زنگارها
جمع شد تا کور شد ز اسرار ها
پس بداند زود تاثیر گناه
تا بنالد زود گوید ای اله
چون کند اسرار و بد پیشه کند
خاک اندر چشم اندیشه کند
توبه نندیشددگرشیرین شود
بر دلش ان جرم تا بی دین شود
آن پشیمانی و یارب رفت از او
شست بر آیینه زنگ پنج تو
بهترین جوانان!
داشتن ثروت و مال هم گرفتاری است.دارایی گرفتاری است.در روز قیامت انسان قدم از قدم بر نمی دارد،مگر این که باید جواب چند سوال را بدهد.اول از عمر سوال می کنند که آن را در چه راهی مصرف کردی؟بعد از جوانی سوال می کنند که آن را چگونه گذراندی؟ بعد از مال سوال می کنند که آن را در چه راهی مصرف کردی؟ بعضی ها جوانی خود را به بدی و نا اهلی سپری می کنند،پیر که می شوند به مسجد می آیند.
در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است ورنه هر گبری به پیری می شود پرهیزگار
در حدیث داریم: بهترین جوان ها،آن جوانانی هستند که در سن جوانی خود را شبیه پیران می کنند. عبا و قبا و محاسن و اهل نماز شب و خمس بده هستند.
در محضر مجتهدی جلد دوم ص 246