eitaa logo
شمع
211 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
4.2هزار ویدیو
351 فایل
نكاتي از مهارت هاي زندكي ارتباط با ادمين👇 @Naderiiii
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الهی اِنَّ مَن انتَهَجَ بِکَ لَمُستَنیر و اِنَّ مَنِ اعتَصَمَ بِکَ لَمستَجیر معبودم! همانا کسی که به تو راه یافت، روشن و منور است، و همانا کسی که به تو متمسک شد در امان است... انتهاج: راه یافتن مستنیر: منور شدن، نورانی، کسی که کسب نور نموده اعتصام: چنگ زدن، متمسک شدن مستجیر: در امان راه یافتن به خداوند یا لقاء او چگونه ممکن می شود؟❓ این چه راهی است؟ همانطور که قبلا بیان شد، راه خدا راه مکانی نیست، حرکت در جهت تغییر صفات نفس از سیئات به حسنات است که توجه و مراقبت و هدایت را می طلبد. این تغییرات وقتی اتفاق می افتد که انسان عملش تغییر کرده باشد، به حسنات نزدیک شده باشد، عقلش و خصوصا عقل عملی (یا وجدان اخلاقی) اش رشد کرده باشد. پس چون طی این مسیر مربوط به عمل است، راه رسیدن به حضرت حق یک راه عملی است. راه علمی نیست. گرچه راه علمی هم خوب و ارزشمند است اما خالی از اشتباه و لغزندگی نیست، زیرا از طریق مشاهده و تجربه پیموده می شود و محدود به حدودی است. 🌿خرده کـاری هـای علم هَنْدسه 🌿یا نجوم و علم طب و فلسفه 🌿که‌ تعلّق با همین دنیاستش 🌿ره به هفتم آسمان برنیستش راه دیگری هم راه عقل است. اما انسان از طریق عقل فقط می تواند استدلال کند و کلیات را بفهمد. اما نمی تواند به درک خداوند برسد. می تواند بین حق و باطل تمیز دهد؛ در شناخت صفات خدا و انتخاب محبوب و مقصودش استدلال کند که کدام اله، حقیقتا اله است؟!... لا اله الا الله حالا که تشخیص داد، حرکت می کند... اما ادراک حقیقت کار عقل نیست.  عـقل جـزوی اسـاساً هیچ شناختی از ماورای خویش ندارد و حـتی در حـالت طبیعی آن را انکار می کند. عقل کل مثل دریا و عقل جزوی همچون کاسه ای خـالی بـر دریا روان است. اگر خالی باشد با امواج به به بیرون دریا می افتد و همین که خـواست از دریـا آگـاهی یابد و پر شود, بـه عـمق آن فرو می رود. 🌿تا‌ چـه‌ عـالم هاست در سودای عقل 🌿تا‌ چه‌ با پهناست این دریای عقل 🌿صورت ما اندرین بحر عذاب 🌿می دود چـون کـاس ها بر روی اب 🌿تا نشد پر‌ بر‌ سـر‌ دریـا چو طشت 🌿چـون کـه پر شـد طشت‌ در‌ وی غرق گشت 🌿عقل پنـهان است و ظاهر عالمی 🌿صورت ما موج و یا از وی نمی 🌿هرچه صورت‌ می‌ وسیلت‌ سازدش 🌿زان وسیلت بحر دوراندازدش بنابراین, انسان در مـرتبه عـقل‌ جزوی نـمی تـواند حـقایق کـلی را درک کند. 👈تنها بـا پیـوستن انسان‌ به‌ عقل‌ کل است که به حیات تازه راه می یابد. این تعالی‌ و فراروی تنها بـا امـداد و عـنایت عقل کل ممکن می شود. به بـیان دقـیق تـر، عـقل‌ جـزوی‌ فـرا‌ نمی رود، بلکه این عقل کل است که به ساحت انسانی فرو‌ می‌ آید‌ (مانند آب دریا که در کاسه ی سوار بر موج می ریزد) تا او را به تلاش و تکاپو برای رسیدن به آن غایت فراخواند. پس عقل و علم هر دو لوازم حتمی این مسیرند و قرآن کریم تأکید بر حمایت عقل و علم دارد، اما لوازم مسیرند. راه دیگر، راه عرفان است که علم و عقل را نیز در بر می گیرد. شاخص نهایی در حقایق و معارف الهی آن نوری است که بر دل پوینده راه می تابد و موجب حرکت صحیح او می شود، و این از طریق عمل بدست می آید. یعنی وقتی فرد معرفت افزایی کرد و با عقل تشخیص داد و راه خود را انتخاب کرد ان وقت وارد عمل می شود. و چون انتخاب اعمال درست باشد، اعمال صحیح سبب پاکی دل (و نیز رشد عقل) گشته و دل در حالت پاکی نور خدا را که همیشه در حال تابیدن است دریافت می کند؛ این نور از جنس الهام است، وحی است، علم لدنّی یا علم حضوری است. راهی نورانی و بدون خدشه... وَ قَد لُذتُ بکَ یا الهی فَلا تُخَیّب ظنّی مِن رحمَتکَ و لا تَحجُبنی عن رأفتكَ و پناه اورده ام به تو ای معبودم! پس گمانم از رحمت خود مبدل مکن و مرا محجوب از رافت خودت مفرما. ✨ لُذتُ: پناه آوردم   >   لواذ: پناه بردن به چیزی و مخفی شدن به وسیله آن لا تُخَیِّب: نومید مکن   >   خیبه: ناامیدی، خسران، محروم شدن لا تَحجُب: محجوب مساز رأفت: مهربانی  من به تو پناه آورده ام زیرا امان و رحمت تو در پی تمسک به توست: {فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُواْ بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُواْ بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ وَيَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا}۱۷۵نساء  اما آن کسانی که به خداوند ایمان آوردند و به او چنگ در زدند، (خداوند) آنان را در بخشایش و بخششی از خویش در خواهد آورد و ایشان را به راهی راست به سوی خود راهنمایی خواهد کرد. با توجه به آیه فوق نتیجه ایمان و تمسک به خداوند وارد شدن در رحمت خداوند است، رحمتی که فضل اوست و آن هدایت به صراط مستقیم است. رحمت خدا، همان نور ولایت الهی است که هر کسی بنا به ظرفیت و قابلیت خود از آن بهره مند می شود. رحمت برخوردار ساختن موجودات از نعمت وجود و رساندن آنها به کمالِ درخورشان (دائرة المعارف قران كريم ج١٣ ص٥٤٤) و چون کمال استعدادِ در خور انسان نیل به لقاء الهی و خلیفةاللهی است، پس رح
مت خداوند انسان را به آن می رساند. ایمان آوردن به خداوند راه عبودیت و بندگی او را باز می کند و امام صادق علیه السّلام می‌فرماید: 🍃"العبودیّة جوهره کنهها الرّبوبیّة"  بندگی جوهره‌ای است که حقیقت آن ربوبیت و پروردگاری است.  بنده بر اثر عبودیت به مرتبه‌ای میرسد که دستش دست خدا، و گوشش گوش خدا، و دیده‌اش دیدۀ خدا می‌گردد و در این مرتبه است که از آن ولایت مطلقه‌ای که ذات اقدس حق بر سر تا سر عالم هستی دارد بهره‌ای نصیب او می‌گردد و قدرت تصرف در آفاق و انفس برایش حاصل می‌شود، که انبیاء الهی و اولیاء او در صف مقدم رهروان این راه هستند، و عارفان بحق هر یک بحسب بهره‌ای که از عبودیت پروردگار گرفته‌اند در مراتب بعدی قرار دارند. شاید برخی بگویند که مظهر ربوبی شدن فقط مخصوص پیامبر و معصومین علیهم الصلوة و السلام است. اگر اینچنین بود پس علت اینکه ایشان از ما می خواهد پشت سرشان حرکت کنیم چیست؟ ما را به چه چیزی می خواهند برسانند و چگونه شکوفا کنند؟!⁉️ خداوند که همه بندگانش را دوست دارد و فرقی برایش ندارد. فقط نکته این است که ایشان با یقین قلبی و گام استوار و طلب و تمسک و عشق به خدا، مصمم به سویش حرکت کردند و لحظه ای از او روی نگرداندند. پس آنها محبوب خدایند و خداوند برایشان مقامی غیر قابل وصف مرحمت فرمود. اما هر کس از ایشان تبعیت کند نیز مورد محبت خدا خواهد بود و با ایشان محشور... {قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ}/۳۱آل عمران بگو ای پیغمبر، اگر محبین خدا هستید، مرا پیروی کنید تا خدا شما را مورد محبت قرار دهد و گناه شما را ببخشد، و خدا آمرزنده و مهربان است. خدا 《غفورٌ رحیم》 است یعنی اول نقص ها را می پوشاند سپس فیض رسانی می کند. اتصاف خدای والا به رحمت به دیده احسان او به موجودات است؛ نه رقت قلب و انفعال. در سخنانی از امیرمؤمنان و امام صادق علیهم السلام تصریح شده رحمت از سوی خدای متعال به معنای رقت و متأثر شدن از بیچارگی دیگران و سپس کمک برای نجات موجود گرفتار نیست. خدا به رقت قلب وصف نمی‌شود، زیرا این حالت، ویژگی جسمانی مادی است که خدای متعال از آن منزه است. 🍃این رحمتی که شامل حال انسان می شود، رحمت خاص و ویژه اهل ايمان است که به سبب ایمان قلبی به خدا در وجودشان دریافت می شود. هر چه پاکی و اخلاص و صفا بیشتر باشد زمینه برای دریافت رحمت الهی بیشتر است. وجود انسان آماده تر است. امام صادق علیه السلام می فرمایند: "آنها که دلهای سخت دارند از این رحمت بهره ای نمی برند و آنهایی که دلهای خود را آماده کرده اند، و ضمیر وجودشان چون زمین حاصلخیزی است که از رحمت الهی بسیار بهره می برند و اینان همان مؤمنين اند که رحمت حقیقی برا آنهاست". رحمتت را شاملمان کن یا غیاث المستغیثین 🌧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅باور کنید خدا وقتی یه ماده غذایی رو می آفریده حواسش به همه چی بوده و به بهترین کیفیت خلقش کرده... 👈گندمش کامل بوده نیاز نبوده شما بیای سبوسش رو جدا بکنی ازش تا طرف دچار سوء هاضمه و کم خونی بشه بعد برا جبرانش آهن و ویتامین بهش اضافه کنی! 👈خدا "شیر " رو کامل و سالم آفریده نیاز نبوده بیای پرفسوربازی دربیاری چربیش رو کامل بگیری بعد مقاله بدی بدون چربیش سالمتره بعدم باز انواع مکمل بهش بچسبونی (مقالات جدید ثابت کردند باید چربیش کامل باشه تا کلسیمش جذب بشه.) 👈"نمک" رو کامل آفریده با تمام املاح مفیدش لازم نبوده بیای فقط کلرید سدیمش رو جدا کنی که فشار خون رو بالا ببره ببعدهم ید شیمیایی بهش اضافه کنی. 👈خدا "دانه روغنی" رو کامل آفریده لازم نبوده با دستکاری ژنتیکی کیفیتش رو عوض کنی که هم به محیط زیست آسیب بزنی هم به سلامت خودت! 👈خدا اون "مرغ" رو کامل آفریده طبیعیش این بوده که چند ماهه جوجه مرغ بشه نه که با تغییر ژنتیکی و شب بیداری و مکمل ۴۰ روزه خرس گنده اش کنی. و کلی دست بردن های دیگه... 👌 خلاصه که با پرفسوربازیهای یه عده، و و و و که هزاران سال مردم،سالم و طبیعی و دست نخورده اش رو میخوردند آلوده شده... ✅اضافه کردن کلر به آب آشامیدنی و انواع نگهدارنده ها به مواد غذایی و ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎حیوانات خانگی در اسلام💎 💯کبوتر 🕊 💯گربه 🐈 💯خروس🐓 💯مرغ🐔 💯اردک🦆 💯غاز 🐦 💯بلدرچین 🐧 💯سگ(شکاری،نگهبان،گله)بافاصله از خانه🐕 💯زنبور عسل🐝 💯اسب 🐴 💯گوسفند🐑 💯گاو🐂 💯گاو میش🐃 💯شتر 🐪 💯بز🐐 🕊حیوانات اهلی و غیر اهلی🦅 ✅بنابر احادیث معصومین علیهم السلام سزاوار نیست خانه ای خالی باشد از حیوانات خانگی. ⛔️نگهداری حیوانات غیر اهلی(وحشی) مانند قناری، طوطی، مرغ عشق، کاسکو، راسو، خرگوش، ماهی، مرغ مینا، بلبل، همستر و... هیچ توصیه ای ندارد بلکه از جهت سلامت برای انسان مضر می باشد.
♨️۱۷ فروردین ۱۲۹۹: آغاز قیام شیخ محمد خیابانی در تبریز، علیه دولت قاجار و استعمار انگلیس 🔻امام خامنه ای: 1⃣ «آقاى شيخ محمد خيابانى شوهر عمه‌ى ماست... پدرم شاهد قضاياى مشروطه بوده؛ ايشان در مشروطه بوده؛ با باقرخان هم‌محله‌اند. باقرخان مال محله‌ى خيابان است - كه محمد خيابانى هم مال همان محله‌اند - پدر ما هم مال همان محله‌اند... خيابان يك محله‌اى است در تبريز؛ محله‌اى است كه الان هم به يك شكل محله و اينها نيست؛ تنها خيابانى بوده كه آن زمانها در تبريز وجود داشته و در قسمتى از اين خيابان كوچه‌اى است به نام قرباغلار كوچه سى؛ الان هم هست كوچه‌ى قرباغى‌ها، كه منزل شيخ محمد خيابانى و همچنين منزل پدربزرگ ما، مرحوم حاج سيد حسين خامنه‌اى - كه پيش‌نماز مسجد جامع بود.» ۱۳۶۴/۰۳/۰۱ 2⃣ «مرحوم «شیخ محمّد خیابانی» قبل از این‌که وارد مبارزات مشروطیت شود، گاهی نایبِ پدرزن خود می‌شد. پدر زن او مرحوم حاج سیّد حسین [خامنه‌ای] بود که جدّ ماست و [شیخ محمد خیابانی] در همین شبستان مسجد جامع [تبریز]، به جای ابوالزّوجه‌ی خود نماز می‌خواند و از همین جا، شهرت خودش را بتدریج به دست آورد...» ۱۳۷۲/۰۵/۰۵ 3⃣ «در قضیه‌ی مرحوم شیخ محمد خیابانی - که تبریز یک تنه ایستاد - مسأله، مسأله‌ی قرارداد وثوق‌الدوله بود. در تهران، عمال حکومت ضعیف با یک قرارداد، امور مالی و امور نظامی کشور را دودستی تقدیم کردند به انگلیسیها. تبریزیها ایستادند. مرحوم خیابانی و دیگران در مقابل این قضیه بود که ایستادند و آن حوادث عجیب تبریز پیشآمد کرد. تبریز همیشه این‌طور بود.» ۱۳۸۵/۱۱/۲۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(۱) مهریه سنگین 🔴👈 کسانی که مهریه‌ی بالا برای خانمشان قرار می‌دهند، به جامعه ضرر می‌زنند. خیلی از دخترها توی خانه می‌مانند، خیلی از پسرها بی‌زن می‌مانند، به‌خاطر این‌که این چیزها وقتی در جامعه رسم شد، سنت و عادت شد، به جای «مَهرُ السّنّة»، به جای این‌که مهر پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) سنت باشد، وقتی مهر جاهلی سنت شد، اوضاع، اوضاع جاهلی خواهد شد. خطبه‌ی عقد ۱۳۷۷/۸/۱۱   🔴👈 مهریه‌ی سنگین مال دوران جاهلیت است. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) آن را منسوخ کرد. پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از یک خانواده‌ی اعیانی است. خانواده‌ی پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، تقریباً اعیانی‌ترین خانواده‌ی قریش بودند. خود ایشان هم که رئیس و رهبر این جامعه است. چه اشکالی داشت دختر به آن خوبی که بهترین دختران عالم است و خدای متعال او را «سیدة النّساء العالمین» قرار داد «مِن الاَوّلینَ و الآخِرین»، با بهترین پسرهای عالم که مولای متقیان است می‌خواهند ازدواج کنند، مهریه‌ی ایشان زیاد باشد؟ چرا ایشان آمدند و این مهریه‌ی کم را قرار دادند که اسمش «مَهرُ السُّنَّة» است. خطبه‌ی عقد ۱۳۷۴/۲/۲۸   🔴👈 مهریه هر چه کمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیکتر است، چون طبیعت ازدواج معامله که نیست، خرید و فروش که نیست، اجاره دادن که نیست، زندگی دو انسان است. این ارتباطی به مسائل مالی ندارد. ولی شارع مقدس یک مهریه‌ای را معین کرده که باید یک چیزی باشد. اما نباید سنگین باشد. بایستی عادی باشد جوری باشد که همه بتوانند انجام دهند. خطبه‌ی عقد ۱۳۷۴/۵/۱۸   🔴👈 بعضی خیال می‌کنند مهریه‌ی سنگین به حفظ پیوند زناشویی کمک می‌کند. این خطاست. اشتباه است. اگر خدای ناکرده این زن و شوهر نااهل باشند، مهریه‌ی سنگین هیچ معجزه‌ای نمی‌تواند بکند. خطبه‌ی عقد ۱۳۷۵/۵/۱۱   🔴👈 بعضی از خانواده‌های طرف عروس می‌گویند که ما مهریه‌ی آن‌قدر بالا نمی‌خواهیم ولی خانواده‌ی داماد برای پز دادن و تفاخر می‌گویند نه نمی‌شود! چند میلیون یا فلان‌قدر. خب اینها همه دوری از اسلام است. هیچ کس با مهریه‌ی بالا خوشبخت نشد. این‌هایی که خیال می‌کنند اگر مهریه نباشد ازدواج دخترشان متزلزل خواهد شد، ‌ این‌ها اشتباه می‌کنند. ازدواج اگر چنان‌چه با محبت بود، ‌ با وضعیت درست بود، بی‌مهریه هم متزلزل نمی‌شود. ولی اگر چنان‌چه بر مبنای خباثت و زرنگی و کلاهبرداری و فریب و این چیزها بود، مهریه هر چقدر هم که زیاد باشد، مرد بدجنس زورگو، کاری خواهد کرد که بتواند از زیر بار این مهریه هم فرار کند. خطبه‌ی عقد ۱۳۷۵/۹/۴   🔴👈 من از مردم سراسر کشور خواهش می‌کنم که آن قدر مهریه‌ها را زیاد نکنند. این سنت جاهلی است. این کاری است که خدا و رسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در این زمان بخصوص، از آن راضی نیستند. نمی‌گوییم حرام است. نمی‌گوییم ازدواج باطل است. اما خلاف سنت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اولاد ایشان و ائمه‌ی هدی (علیهم‌السلام) و بزرگان اسلام است. خلاف روش این‌هاست و به‌خصوص در زمان ما که کشور احتیاج دارد به این‌که همه‌ی کارهای صحیح، آسان شود، هیچ مصلحت نیست که بعضی ازدواج‌ها را این‌طور مشکل کنند. خطبه‌ی عقد ۱۳۷۳/۹/۲   ✍ موضوع: هشت سنت غلط ازدواج از نگاه ❤️ (حفظه الله❤️ 1⃣🔵👈 اولین سنت غلط ازدواج مهریه سنگین 🍃🍃 ۲. جهیزیه سنگین 🔵👈 من گمان می‌کنم این‌که در جهیزیه‌ی حضرت زهرا (علیهاالسلام) این قدر سادگی رعایت شد... این حد را حفظ کردند. این یک جنبه‌ی نمادین داشت. برای این‌که بین مردم مبنا و پایه‌ای باشد برای عمل به آن، تا دچار این مشکلاتی که بر اثر زیاده‌روی‌ها پیش می‌آید، نشوند. خطبه‌ی عقد ۱۳۷۷/۴/۱۸   🔵👈 بعضی از خانواده‌های عروس، خودشان را اذیت می‌کنند و به زحمت می‌اندازند و اگر پول هم ندارند به زحمت پول تهیه می‌کنند. اگر پول دارند خرج زیادی می‌کنند، برای این‌که یک جهیزیه‌ی مفصل پر زرق و برقی را مثلاً در  اختیار دخترشان بگذارند. خطبه‌ی عقد ۱۳۷۷/۱۲/۲۸   🔵👈 جهیزیه‌ی زیاد، هیچ دختری را خوشبخت نمی‌کند و هیچ خانواده‌ای را به آن آرامش و سکون و اعتماد لازم نمی‌رساند. اینها زوایای زندگی است. فضولِ زندگی است و جز دردسر و اسباب زحمت و اسباب مشکل فایده‌ای ندارد. خطبه‌ی عقد ۱۳۷۵/۹/۱۸   🔵👈 مبادا بروید پول قرض کنید، جهیزیه درست کنید. مبادا خودتان را به زحمت بیندازید. مبادا خانواده‌تان را به زحمت بیندازید. مبادا خیال کنید که دخترتان اگر جهیزیه‌اش کمتر از دختر همسایه و قوم و خویش بود، این سرشکستگی است. خطبه‌ی عقد ۱۳۸۱/۳/۲۹   🔵👈 بعضی‌ها سعی می‌کنند که برای جهیزیه بزنند روی دست همه‌ی قوم و خویش‌ها و همسایه‌ها و دوست و آشناها که این هم غلط است... باید نگاه کنید ببینید که چه چیزی درست است، چه چیزی حق است آن را انجام بدهید. چه چیزی حق است؟ یک خانواده‌ی دو نفره یک وسایلی لازم دارند که یک زندگی ساده‌ای داشته باشند. خطبه‌ی عقد ۱۳۷۹