لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #نمودار قواعد اختصاصی سه باب تفاعل، تفعل و افتعال
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🌺
✅ آیا معنای باب انفعال، محدود به مطاوعه است؟
✅ آیا معنای ظاهری و محسوس داشتن، شرط مطلق افعالی است که در باب انفعال استعمال شده است یا تنها مخصوص افعالی است که معنای مطاوعه دارد؟
✅ مراد از «علاج» در نگاهی به کتب دیگر چیست؟
🔷🔸 پاسخ به سوالات فوق را در نکات محتوایی مربوط به #درس سی و دوم ببینید:
http://tmd-dorus.ir/sarf/درس-سی-و-دوم-باب-انفعال/
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🌺
✅ مراد از معنای طلب در باب استفعال چیست؟
✅ چه رابطه ای بین حروف زائد باب استفعال(ا، س، ت) و معنای غالبی آن (طلب) وجود دارد؟
✅ آیا معنای تحول(در باب استفعال) با معنای صیرورت(باب تفعل) متفاوت است؟
🔷🔸 پاسخ به سوالات فوق را در نکات محتوایی مربوط به #درس سی و سوم ببینید:
http://tmd-dorus.ir/sarf/درس-سی-و-سوم-باب-استفعال/
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🌺
✅ آیا معنای ثلاثی مجرد در دو باب افعلال و افعیلال همواره همراه با مبالغه است؟
✅ آیا دو باب افعلال و افعیلال دارای معنای تدریج هم هست؟
✅ سیر قواعد اجرا شده در فعل «ارعوی» چیست؟
🔷🔸 پاسخ به سوالات فوق را در نکات محتوایی مربوط به #درس سی و چهارم ببینید:
http://tmd-dorus.ir/sarf/درس-سی-و-چهارم-باب-های-افعلال-و-افعیلال/
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🌺
✅ پیرامون تظریه وقوع نحت در غالب افعال رباعی چه می دانید؟
✅ آیا این ادعا که تمام افعال رباعی مزید مجرد اند صحیح است؟
✅ آیا بین معنای مبالغه در باب افعلّال و غیر آن از ابواب ثلاثی مزید تفاوتی وجود دارد؟
✅ معانی افعال بیان شده در بحث ابواب غیر مشهور ثلاثی مزید چیست؟
✅ آیا همه ادبا، امثال «هرول» و «شیطن» را افعال ثلاثی مزید می دانند؟
✅ آیا می توان «اعشوشب» را نیز ملحق حساب کرد؟
🔷🔸 پاسخ به سوالات فوق را در نکات محتوایی مربوط به #درس سی و پنجم ببینید:
http://tmd-dorus.ir/sarf/درس-سی-و-پنجم-رباعی-و-ملحقات-آن/
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🌺
✅ چرا علم صرف متعرض اسم های مبنی نیست؟
✅ با توجه به اینکه برخی مبنی ها مثل الذی، مثنی و تصغیر دارند، پس چرا می گویید مشمول مباحث صرفی نیست؟
✅ آیا اسم معرب یک حرفی هم داریم؟
✅ آیا ادبا بر این نظر متفق اند که امثال «شحره، جعفری و ...» مجرد باشد؟
✅ یک منبع مناسب حهت مطالعه و پژوهش پیرامون بحث الحاق کدام است؟
✅ آیا می توان «اعشوشب» را نیز ملحق حساب کرد؟
🔷🔸 پاسخ به سوالات فوق را در نکات محتوایی مربوط به #درس سی و ششم ببینید:
http://tmd-dorus.ir/sarf/درس-سی-و-ششم-تقسیمات-اسم/
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🌺
✅ چرا با اینکه در کتاب صرف ساده، 10 قاعده اعلال برای اسم بیان شده است، در کتاب دانش صرف تنها به سه مورد اشاره شده است؟
✅ قاعده تبدیل ضمه پیش از یاء به کسره در قواعد اعلال از کدام قسم از اقسام اعلال(اسکانی، قلبی، حذفی) است؟
✅ علت تکثیر مثال های بیان شده در ذیل قواعد اعلال اسم در کتاب دانش صرف چیست؟
✅ جایگاه بحث مقصور و ممدود در کتب صرفی کجاست؟
✅ تفاوت ممدود صرفی و ممدود تجویدی چیست؟
🔷🔸 پاسخ به سوالات فوق را در نکات محتوایی مربوط به #درس سی و هفتم ببینید:
http://tmd-dorus.ir/sarf/درس-سی-و-هفتم-اسم-به-لحاظ-نوع-حروف/
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🌺
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #نمودار قواعد اعلال اختصاصی اسم
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🌺
✅ آیا اصل در اسم های عربی تذکیر است یا تأنیث؟
✅ آیا مراد از مؤنث لفظی مواردی است که دارای علامت تأنیث است یا خصوص مذکر هایی است که علامت تأنیث دارد؟
✅ اوصافی مانند «کبیر، جمیل، ضعیف و ...» که هم برای حیوان و انسان و هم برای غیر آن استعمال می شود، آیا حقیقی هستند یا مجازی؟
✅ اسم های مانند انسان، فرس و شاة که هم مصداق مذکر حقیقی و هم مصداق مؤنث حقیقی دارند، مذکرند یا مؤنث؟(اندیشی درس مذکر و مؤنث)
🔷🔸 پاسخ به سوالات فوق را در نکات محتوایی مربوط به #درس سی و هشتم ببینید:
http://tmd-dorus.ir/سی-و-هشتم-مذکر-و-مؤنث/
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🌺
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #نمودار قواعد ساخت مثنی
🔸#خبر
طبق مصوبه گروه علمی صرف، کتاب های #درآمدی_بر_علم_صرف و #دانش_صرف برای سال تحصیلی 1399-1400 تغییر محتوایی نمی کند و همان ویراست سال97 آنها تجدید چاپ می شود ولکن کتاب #صرف_کابردی (استاد فائزی نسب) ویرایش جدید شده و ویراست سال 99 آن چاپ و توزیع خواهد شد -ان شاء الله-