eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
76.2هزار عکس
80هزار ویدیو
3.1هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
1_746691664.mp3
12.84M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا 👤 📚 با موضوع: وقایع جنگ صفین و ماجرای حکمیت و ظهور خوارج 📂 حجم: ۱۲ مگابایت 🗓 سه شنبه شانزدهم دی ماه ۱۳۹۹
1_746481092.pdf
709.6K
برنامه در تاریخ سه شنبه ۹ دی ماه ۹۹ مستندات و مصادر مباحث روزهای سه شنبه که در برنامه اقتضای ارائه و تفصیل ندارد، برای محققین و علاقمندان با فاصله یک هفته در کانال برنامه منتشر می گردد.
AUD-20210106-WA0034.mp3
3.1M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 🔺وظیفه ما در مقابل فتنه ها 🎙حجت الاسلام مهدوی_ارفع
🔰 وقت دلتنگی سراغ کی برم؟ 🌹 1️⃣ 😔 آقای من امیرالمومنین! ، گاهی اوقات دلم خیلی میگیره، دردهایی روی شونه های دلم سنگینی میکنه، دوست دارم با یکی حرف بزنم سراغ کی برم؟! ✍️ خدا را❗️خدا را❗️، مبادا شکایت نزد کسی ببرید که نمی تواند آن را برطرف سازد، و توان گره گشایی از کارتان را ندارد.(۱) 😔 آقای من، پس چکار کنم؟ درد دلم رو به کی بگم ؟! ✍️ خدا ...هر گاه او را بخوانی، ندایت را می شنود، و چون با او راز دل گویی راز تو را می داند. پس حاجت خود را با او بگوی، و آنچه در دل داری نزد او باز گوی، غم و اندوه خود را در پیشگاه او مطرح کن، تا غمهای تو را برطرف کند و در مشکلات تو را یاری رساند.(۲) (۱). نهج البلاغه،خطبه ١۰۵ (۲). نهج البلاغه، نامه ٣١ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
سهم امروز ختم نهج البلاغه: از حکمت ۷۸ تا حکمت ۸۳ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 💠و در جواب مردي شامي فرمود: (مرد شامي پرسيد آيا رفتن ما به شام، به قضا و قدر الهي است؟ امام با كلمات طولاني پاسخ او را داد كه برخي از آن را برگزيديم:) وای بر تو! شايد قضاء لازم، و قدر حتمی را گمان كرده ای؟ اگر چنين بود، پاداش و كيفر، بشارت و تهديد الهی بيهوده بود. خداوند سبحان بندگان خود را فرمان داد در حالی كه اختيار دارند، و نهی فرمود تا بترسند، احكام آسانی را واجب كرد، و چيز دشواری را تكليف نفرمود، و پاداش اعمال اندك را فراوان قرار داد، با نافرمانی بندگان مغلوب نخواهد شد، و با اكراه و اجبار اطاعت نمی شود، و پيامبران را به شوخی نفرستاد، و فرو فرستادن كتب آسماني برای بندگان بيهوده نبود، و آسمان و زمين و آنچه را در ميانشان است بی هدف نيافريد. اين پندار كسانی است كه كافر شدند و وای از آتشی كه بر كافران است. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 حكمت را هر كجا كه باشد، فراگير، گاهي حكمت در سينه منافق است و بی تابی كند تا بيرون آمده و با همدمانش در سينه مومن آرام گيرد. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 حكمت گمشده مومن است، حكمت را فراگير هر چند از منافقان باشد. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 ارزش هر كس به مقدار دانایی و تخصص اوست. (اين كلماتی است كه قيمتي برای آن تصور نمي شود، و هيچ حكمتی هم سنگ آن نبوده و هيچ سخني والایی آن را ندارد) 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 شما را به پنج چيز سفارش مي كنم كه اگر براي آنها شتران را پرشتاب برانيد و رنج سفر را تحمل كنيد سزاوار است. كسي از شما جز به پروردگار خود اميدوار نباشد، و جز از گناه خود نترسد، و اگر از يكي سوال كردند و نمي داند، شرم نكند، و بگويد، نمي دانم، و كسي در آموختن آن چه نمی داند، شرم نکند ، و بر شما باد به شكيبايي، كه شكيبايي، ايمان را، چون سر است بر بدن، كه ايمان بدون شكيبايي چونان بدن بي سر ارزشي ندارد. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 (به شخصي كه در ستايش امام افراط كرد، و آن چه در دل داشت نگفت) فرمود: من كمتر از آنم كه بر زبان آوردي، و برتر از آنم كه در دل داري. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
‏ 💔 درد دل های امیرالمومنین در نهج البلاغه (۲) 🔴 نکوهش کوفیان: ✅ شما را به ياری برادرانتان می خوانم، مانند شتری که از درد بنالد، ناله و فرياد سر می دهيد، و يا همانند حيوانی که پشت آن زخم باشد، حرکتی نمی کنيد. تنها گروه اندکی به سوی من آمدند که آنها نيز ناتوان و مضطرب بودند، «گويا آنها را به سوی مرگ می کشانند، و مرگ را با چشمانشان می نگرند». 📜 ، فرازی از خطبه ۳۹
AUD-20210106-WA0045.mp3
4.77M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 / بخش دوم ⭕️ تعریف ترس 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 شرح 🔴 بخش پنجم 🔰امیرالمؤمنین در بخش دوم از حکمت سوم می‌فرمایند: «وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ»؛ ترسوبودن نوعی کمبود شخصیت است. 🔻تعریف ترس 🔹ما در فارسی معمولاً هم خوف و هم جُبْن را ترس معنی می‌کنیم. خوف و جُبْن با هم تفاوت دارند. اگر منبع ترس عقلایی و الهی باشد، غالباً تعبیر به خوف می‌شود؛ لذا در فرهنگ دینی ما خوف از خدا کمال است. در قرآن کریم می‌خوانیم: «ولِمَن خَافَ مَقامَ رَبّه جَنَّتان»؛ برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت قرار داده شده است. اما اگر منشأ ترس عقلایی نباشد و وهمی باشد، معنای ترس جُبْن می‌شود و جبن یعنی زبونی و خفت و ناتوانی نفس در برابر خطر؛ حال چه خطر واقعی باشد، مثل خطر حملۀ دشمن ( کسی که به‌جای دفاع از دین و ناموسش در برابر حملۀ دشمن، از او می‌ترسد، جبن دارد) چه خطر وهمی باشد، مثل ترس از تاریکی یا ترس از میت که نشانۀ نقص شخصیت است. ⭕️بنابراین جبن یعنی زبونی نفس در برابر خطر، در جایی که باید شجاعت نشان دهد. 🔻ریشۀ ترس 🔹امیرالمؤمنین در بند 6 نامۀ 53، ریشۀ ترس را مانند ریشۀ بخل و حرص، نوعی بدگمانی و سوءظن به خدای متعال می‌دانند: «همانا بخل و ترس و حرص، غرائز گوناگونی هستند که ریشۀ آن‌ها بدگمانی به خدای بزرگ است.» 🔻ترس مجاز 🔹لذا در نهج‌البلاغه، تنها ترسی که مجاز و بلکه حسن شمرده شده، ترس از خداست. در بند 3 خطبۀ 160، امیرالمؤمنین می‌فرمایند: «به‌گمان خود ادعا دارد که به خدا امیدوار است. به خدای بزرگ سوگند که دروغ می‌گوید. چه می‌شود او را که امیدواری در کردارش پیدا نیست؟! پس هرکس به خدا امیدوار باشد، باید امید او در کردارش آشکار شود. هر امیدی جز امید به خدای تعالی ناخالص است و هر ترسی جز ترس از خدا نادرست است.» 🔻ثمرۀ ترس 🔹 امیرالمؤمنین ثمرۀ ترس به‌معنای جبن را ناامیدی معرفی می‌فرمایند. در حکمت 21 می‌فرمایند: «ترس با ناامیدی همراه است.» یکی از ویژگی‌های بندگان خوب خدا نترسیدن است، در زمانی که ریشۀ ترس الهی نیست. امام وقتی مالک اشتر را برای فرمانداری مصر اعزام می‌کنند، در نامۀ 38 که خطاب به مردم مصر است، دربارۀ ویژگی‌های مالک می‌فرمایند: «در لحظه‌های ترس، از دشمن روی نمی‌گرداند. بر بدکاران از شعله‌های آتش تندتر است.» 🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
صفحه ی ۲۶۱ عربی
ترجمه ی صفحه ی ۲۶۱
1_671317086.mp3
8.94M
📒حکمت پنجاه وپنجم نهج البلاغه ◀️قال علی علیه السلام: الصَّبْرُ صَبْرَانِ: صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَهُ، وَصَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ. ✅ امام(علیه السلام) صبر بر دو قسم است صبر در برابر انجام كار خوبى كه دوست ندارى و صبر بر ترك كار بدى كه دوست دارى
🖤 توسل به مادر امام زمان 👤 آیت الله شیخ احمد مجتهدی رحمه الله علیه می فرمایند 🌸 من هر موقع کارم گیر می کند ، هزار صلوات نذر حضرت نرجس خاتون مادر امام زمان (سلام الله علیهما) می کنم و کارم درست می شود. 📖 آداب الطلاب، ص ۲۴۳ اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلد دوم👇👇