سه مرحله مواجهه طاغوت با مومنین و جنگ شناختی .mp3
32.74M
🎙 بخش دوم: سه مرحله مواجهه طاغوت با مومنین و جنگ شناختی
📌پایگاه بسیج شهید محلاتی قم
#شیخ_قمی
1402/11/3
➖➖
dars masnavi 20.mp3
14.07M
☘️#درس_مثنوی
قسمت 0⃣2⃣
دفتر اول ، ابیات ۲۶۷ تا ۲۸۲
#استاد_رنجبر
https://ia801804.us.archive.org/11/items/MisharyRasyidPerJuz/Mishary/25.mp3
تلاوت جز۲۵قرآن بدون دانلود 🌺🌺🌺
التماس دعا
═══✼🍃✨🍃✼══
✨ ✨
✨✨✨✨
🕊┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@tofirmo
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کلام رهبر معظّم انقلاب اسلامی دامظلّه
* هر کسی به جمهوری اسلامی ضربه بزند
ضربه بزرگتر را خواهد خورد ...
5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⤴️ شرح در کلیپ
* حقیقت آزادی زن در جوامع غربی ...
💠 با «قرآن کریم» نورانی شویم
سوره مبارکه اسراء آیه ۲۸
وَإِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغَاء رَحْمَةٍ مِّن رَّبِّكَ تَرْجُوهَا فَقُل لَّهُمْ قَوْلًا مَّيْسُورًا
ﻭ ﺍﮔﺮ (ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻬﻴﺪستی ﻭ ﻓﻘﺮ) ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ (ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺣﻘّﺸﺎﻥ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺷﺪهای) ﺭﻭی ﺑﮕﺮﺩﺍنی (ﻭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭی ﮔﺮﺩﺍنی) بخاطر ﻃﻠﺐ ﺭﺯقی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﻮی ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ، ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺭی
ﭘﺲ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ (ﺗﺎ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺭﺯﻕ ﺧﺪﺍ) ، سخنی ﻧﺮم ﻭ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﮕﻮ.
💠بدبینی و بدگمانی و روش های درمان آن در روایات معصومین( قسمت دوم )
7️⃣ استعاذه
باید در برابر وسوسه بدبینی به خداوند پناه برد و آیه ها و دعاهای استعاذه را خواند. همچون دعای زیر:
أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیاطِینِ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ یحْضُرُونِ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ
به خدای شنوای دانا پناه می برم از وسوسه های پنهانی شیاطین و باز به خدا پناه می برم از اینکه بر من حاضر شوند که خدا البته شنوا و دانا است.
8️⃣دوستی با افراد خودساخته
برای مبارزه با رذایل اخلاقی از جمله سوء ظن، انسان نیاز دارد به داشتن دوستی، خودساخته و مشاور امین که با مشورت، خود را از سوء ظن و قضاوت های بی جا حفظ کند. امام صادق علیه السلام فرمود:
هَلَک مَنْ لَیسَ لَهُ حَکیمٌ یرْشِدُه[9]
هلاک شد کسی که حکیمی ندارد که راهنمائیش کند.
9️⃣برخورد صادقانه
سعی کنید با افراد با صداقت برخورد کنید یعنی اگر احساس بدی نسبت به آنها پیدا کردید، خیلی ساده به آنها بگویید تا اگر آنها دلیل موجهی دارند برای شما بگویند ودیگر نیازی به بدگمانی نباشد. همچنین اجازه بدهید دیگران نیز احساسشان را به شما بگویند، حتی گاهی از آنها بخواهید در مواقعی که علل رفتارهای شما مشخص نیست از شما پرس و جو کنند و بی جهت به شما گمان بد نبرند، شما نیز این طور باشید.
🔟رویارویی با واقعیت
روبرو کردن فرد با واقعیت، یکی از راهکارهای مقابله با سوء ظن است. برای نمونه اگر کسی با تکیه بر دلایل سست، می گوید: فلانی در امتحان قبول نشده است، باید کارنامه قبولی وی را به او نشان داد، اگر چندین بار چنین برخوردی با این گونه افراد صورت گیرد، کم کم در شیوه اندیشدن خود تجدید نظر می کنند و هر سخنی را به آسانی نمی پذیرند.
1️⃣1️⃣دلیل خواستن
2️⃣1️⃣از بین بردن ریشه ها و زمینه ها
سوءظن عارضه ای است که ممکن است تحت تأثیر عوامل متعددی بروز کند، برای رفع آن باید با زمینه ها و عوامل مقابله نمود.
3️⃣1️⃣رعایت احکام و مسائل شرعی
همچون رعایت حریم و شئونات در گفتگو، پوشش، نگاه، ابراز علاقه و. . . با نامحرمان.
4️⃣1️⃣توجه به آفت ها و پیامدهای سوءظن نیز می تواند عامل رهایی از بدگمانی باشد.
امام علی علیه السلام می فرماید:
الفِکرُ فِی العَواقِب ینجِی مِنَ المَعاطِب[10]
تفکر در عواقب امور، انسان را از مهالک و سختی ها نجات می دهد.
5️⃣1️⃣درک حساسیت های طرف مقابل، مثلًا اگر همسر به تعریف کردن نامحرم حسّاس است نباید در حضور او از نامحرم تعریف کرد و یا اگر شوهر حسّاس است نباید زن با نامحرمان به گفتگو بنشیند.
6️⃣1️⃣برنامه ریزی و پر کردن فرصت ها، زمینه ای برای افکار شیطانی و بدگمانی باقی نمی گذارد. بر فرد بدگمان لازم است افکار خود را با گفتن ذکر و خواندن دعا و اشتغالات دیگر از گمان های بد منحرف سازد.
7️⃣1️⃣خواندن معوذتین (سوره ناس و فلق)
8️⃣1️⃣همنشینی با کسانی که سوءظن ندارند.
9️⃣1️⃣دوری گزیدن از موجبات و زمینه های سوء ظن
همچون اجتناب از گروه گرایی، پیش داوری، دوستان ناسالم، بدبین و….
⭕️پی نوشت ها:
1-کنز العمال، ج ۳، ص ۴۹۷، ح ۷۵۸۵
2-بحار الانوار ج ۷۵، صفحه ۱۶۹
3-ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص ۲۴۷)
4-معراج السعاده، ص ۱۶۴.
5-مصباح الشریعه، ص ۲۵۲.
6-نور/ ۱۲.
7- نهجالبلاغه، قصار ۱۴۱.
8-لغتنامه دهخدا، ج ۱، ص ۱۵۲.
9- بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۵۹.
10- غررالحکم، ج ۱، ص ۳۸۰..
قرآن و سنت هاي الهي
سنت هاي خداوند که گفته مي شود تغييري در آن ها نيست، کدامند و ويژگي هاي آن ها در قرآن چيست؟
طبق آيات قرآن کريم، برخي ويژگي هاي سنت هاي الهي چنين است:
تغيير، تبديل و دگرگوني در آن ها نيست.(1)
سنت و فرمان الهي، روى حساب و برنامه دقيقى است.(2)
اين سنت هاي الهي، در گذشته و براي اقوام گذشته نيز بوده است.(3)
ـ چند نکته توضيحي در باره جاري شدن سنت الهي:
1. خداوند متعال، در نهاد همه انسان ها و در فطرت و سرشت آن ها، زمينه ها و امكانات هدايت را قرار داده است؛ يعني همه انسان ها، هم ميتوانند در مسير هدايت قرار بگيرند و هم اين كه خود را در مسير گمراهي و انحراف بيندازند.
2. هر كس دچار انحراف و خطا شود، و سپس توبه و بازگشت به خدا داشته و آن را جبران نمايد، او به هدايت باز مي گردد و رحمت الهي شامل حال او مي شود.
3. اگر كسي خطا و انحرافاتش زياد شد و درصدد توبه و جبران آن ها هم برنيامد، اگر از يک حدي گذشت، ديگر قابليت هدايت شدن را در خود از بين برده و ديگر هدايت نمي شود.
4. کسي که به اين مرحله برسد يعني در اثر پافشاري بر گناه و نافرماني، زمينه هدايت را در خود از بي ببرد، سنت الهي در مورد او به اجرا در مي آيد.
5. البته اين سنت الهي با توجه به علم خداوندي است؛ يعني خداوند مي داند اگر كسي از اين حد عبور كند، همه روزنه هاي هدايت را به روي خود بسته است و ديگر قابليت هدايت را ندارد؛ يعني اگر هزار سال هم عمر به او داده شود، باز هم او بر خطاهاي خود مي افزايد و از هدايت دورتر مي شود.
ـ نمونه هايي از سنت الهي
1. سنت استيصال(4)
2. سنت انتقام از مجرمين(5)
3. ياري و نصرت مؤمنين(6)
4. اجل مسمي، سنتي قطعي(7)
5. مرگ، سنتي قطعي(8)
6. سنت الهي در هدايت نيکوکاران تلاشگر(9)
7. سنت در تنگنا قرار دادن مجرمين، به اميد بازگشت(10)
8. سنت اظلال، مختص اهل باطل(مشروط)(11)
9. سنت تدافع حق و باطل(12)
10. سنت آزمايش و ابتلا(13)
11. سنت ترف و مترفين(14)
12. سنت استدراج(15)
13. و...
ـ معرفي کتاب جهت مطالعه:
«سنت هاي الهي»، عبدالكريم زيدان، ترجمه مصطفي ذوالفقار طلب، تهران: نشر نويسنده.
«قرآن و اسرار آفرينش»، جعفر سبحاني، قم: بوستان كتاب.
«سنت هاي تاريخ در قرآن»، سيد محمد باقر صدر، ترجمه موسوي اصفهاني، تهران: تفاهم.
پی نوشت:
1. اسراء: 17/ 77؛ احزاب: 33/ 62؛ فتح: 48/ 23؛ غافر: 40/ 43.
2. احزاب: 33/ 38.
3. احزاب: 33/ 62؛ فتح: 48/ 23؛ غافر: 40/ 85.
4. طه: 20/ 128.
5. سجده: 32/ 22.
6. روم: 30/ 47.
7. نحل: 16/ 61.
8. عنکبوت: 29/ 57.
9. ابراهيم: 14/ 69.
10. روم: 30/ 41.
11. روم: 30/ 9.
12. شوري: 42/ 24.
13. بقره: 2/ 155.
14. اسراء: 17/ 16.
15. اعراف: 7/ 182.
ولخرجي
اسلام همگان را بهاعتدال توصيه نموده و خداوند ما را امت ميانهرو قرار داده است(1).
ولخرجي همان تبذير و به معناي بيهوده خرج کردن است.
قرآن ولخرجها را شبيه شياطين خوانده است؛
«إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا. (2)
ولخرجها شبيه شياطيناند و شيطان در برابر خداي خويش کفرپيشه است.»
اين کار مورد نهي اهل بيت (عليهمالسلام) نيز قرار گرفته است.
درباره ولخرجي از اميرالمومنين (عليهالسلام) چنين نقلشده است:
«بخشنده باش اما ولخرج مباش؛ و صرفهجو باش ليكن خسيس مباش.»(3)
در حديثي ديگر اين امام بزرگوار ولخرجي را آغازگر فقر و نداري مي داند.(4)
در روايتي ديگر نيز افتخار به ولخرجي موجب تهيدستي و فلاکت دانسته شده است.(5)
بنابراين ازنظر معارف اسلامي و احاديث معصومان (عليهمالسلام) ولخرجي ممنوع و نکوهش شده است.
پی نوشت:
1. سوره بقره، آيه 143.
2. سوره اسراء، آيه 27.
3. سيد رضى، نهج البلاغة، هجرت، ص 474.
4. ليثي، عيون الحكم و المواعظ، دارالحديث، ص 41، ح 934.
5. همان، ص 464، ح 8452.