شرح حکمت ۵۸ ،بخش ۲ ثروت ؛ ریشه شهوتها.mp3
2.96M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت58 2⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت58 ( 2 )
🔹 ثروت ؛ ریشه شهوت ها
🔰 و نکته بعدی این است که [مال] مایهٔ فتنه و ابتلاست؛ حضرت علی (علیهالسلام) در خطبه ۱۵۶ میفرمایند:
پیامبر (صلوات الله علیه و آله) به من فرمودند:
« وَ قَالَ يَا عَلِيُّ إِنَّ الْقَوْمَ سَيُفْتَنُونَ بِأَمْوَالِهِمْ »
" ای علی! این مردم به زودی با اموالشان دچار فتنه خواهند شد."
🔻 از طرفی دیگر مال، میتواند مایه اسراف و تبذیر باشد؛ در خطبه ۱۲۶ حضرت میفرمایند:
" آگاه باشید! بخشیدن مال در غیر حقّش، نوعی تبذیر و اسراف است. (بعد در ادامه میفرمایند:) نتیجه چنین کاری این است که خدا کاری می کند به کسانی که ناحق مال دادید، از شما تشکر نکنند."
🔻مسأله دیگری که جزء عوارض مال اندوزیِ بی تقوا هاست، طغیان نفْس است در مقابل خدا ؛ مولا علی علیه السلام در حکمت ۱۰۸ میفرمایند:
«وَ إِنْ أَفَادَ مَالًا أَطْغَاهُ الْغِنَى» ؛
" اگر قلب به یک مالی برسد (یعنی متوجه بشود که ثروت انبوهی به دستش رسیده)، با طغیان در مقابل خدا می ایستد. (یعنی به خاطر غنا و بی نیازی اش طغیان می کند.)
🔻 این در واقع همان آیه شریفه قرآن است که فرمود:
« إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى ، أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى » ؛
" انسان اگر خیال کند بی نیاز شده، قطعاً طغیان خواهد کرد. "
🔻 نکته دیگری که در پایان این حکمت باید عرض شود ، این است که مولا علی (علیه السلام) نتیجه کسانی که دنبال جمع آوری اموال هستند را هلاکت معرفی می کنند؛ در حکمت ۱۴۷ میفرمایند:
« يَا كُمَيْلُ هَلَكَ خُزَّانُ الْأَمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ »
" جمع آورندگان مال ولو به ظاهر زنده باشند، در واقع مرده اند. "
🔻 و در نهایت هم مولا علی (علیه السلام) در عبارتی فوق العاده جالب میفرمایند:
" من رهبر مؤمنینم و مال، رهبر فجار. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ
⚠️ ترس بزرگ
🔻 توصیه به عقب نشینی بزرگترین ترس ماست.
➕ بارها در تاریخ سابقه دارد که ناصحان نادان یا خائنان در لباس ناصح پشت حق را خالی کردند و توصیه به سازش و کوتاه آمادن کردند؛ باطل جان گرفت و حق تضعیف شد...
🔹حجتالاسلام مهدویارفع
🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
#دوشنبههای_نهجالبلاغهای
#هیئت_سراج_علوی
پادکست ۴.۳.mp3
3.12M
🎙 #پادکست
⚠️ترس بزرگ
🔹حجتالاسلام مهدویارفع
🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
#دوشنبههای_نهجالبلاغهای
#هیئت_سراج_علوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اسلام
♨️ بر خلاف تصور خیلیها، قصاص، باعث نجات جان انسان ها میشود...
⬅️اسلام، ضد اعدامترین مکتب و آیین است...
ولایت شیطان و ولایت الله .mp3
24.63M
🎙 بخش اول: ولایت شیطان و ولایت الله
📌پایگاه بسیج شهید محلاتی قم
#شیخ_قمی
1402/11/3
➖➖
سه مرحله مواجهه طاغوت با مومنین و جنگ شناختی .mp3
32.74M
🎙 بخش دوم: سه مرحله مواجهه طاغوت با مومنین و جنگ شناختی
📌پایگاه بسیج شهید محلاتی قم
#شیخ_قمی
1402/11/3
➖➖
dars masnavi 20.mp3
14.07M
☘️#درس_مثنوی
قسمت 0⃣2⃣
دفتر اول ، ابیات ۲۶۷ تا ۲۸۲
#استاد_رنجبر
https://ia801804.us.archive.org/11/items/MisharyRasyidPerJuz/Mishary/25.mp3
تلاوت جز۲۵قرآن بدون دانلود 🌺🌺🌺
التماس دعا
═══✼🍃✨🍃✼══
✨ ✨
✨✨✨✨
🕊┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@tofirmo
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کلام رهبر معظّم انقلاب اسلامی دامظلّه
* هر کسی به جمهوری اسلامی ضربه بزند
ضربه بزرگتر را خواهد خورد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⤴️ شرح در کلیپ
* حقیقت آزادی زن در جوامع غربی ...
💠 با «قرآن کریم» نورانی شویم
سوره مبارکه اسراء آیه ۲۸
وَإِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغَاء رَحْمَةٍ مِّن رَّبِّكَ تَرْجُوهَا فَقُل لَّهُمْ قَوْلًا مَّيْسُورًا
ﻭ ﺍﮔﺮ (ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻬﻴﺪستی ﻭ ﻓﻘﺮ) ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ (ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺣﻘّﺸﺎﻥ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺷﺪهای) ﺭﻭی ﺑﮕﺮﺩﺍنی (ﻭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭی ﮔﺮﺩﺍنی) بخاطر ﻃﻠﺐ ﺭﺯقی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﻮی ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ، ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺭی
ﭘﺲ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ (ﺗﺎ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺭﺯﻕ ﺧﺪﺍ) ، سخنی ﻧﺮم ﻭ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﮕﻮ.
💠بدبینی و بدگمانی و روش های درمان آن در روایات معصومین( قسمت دوم )
7️⃣ استعاذه
باید در برابر وسوسه بدبینی به خداوند پناه برد و آیه ها و دعاهای استعاذه را خواند. همچون دعای زیر:
أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیاطِینِ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ یحْضُرُونِ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ
به خدای شنوای دانا پناه می برم از وسوسه های پنهانی شیاطین و باز به خدا پناه می برم از اینکه بر من حاضر شوند که خدا البته شنوا و دانا است.
8️⃣دوستی با افراد خودساخته
برای مبارزه با رذایل اخلاقی از جمله سوء ظن، انسان نیاز دارد به داشتن دوستی، خودساخته و مشاور امین که با مشورت، خود را از سوء ظن و قضاوت های بی جا حفظ کند. امام صادق علیه السلام فرمود:
هَلَک مَنْ لَیسَ لَهُ حَکیمٌ یرْشِدُه[9]
هلاک شد کسی که حکیمی ندارد که راهنمائیش کند.
9️⃣برخورد صادقانه
سعی کنید با افراد با صداقت برخورد کنید یعنی اگر احساس بدی نسبت به آنها پیدا کردید، خیلی ساده به آنها بگویید تا اگر آنها دلیل موجهی دارند برای شما بگویند ودیگر نیازی به بدگمانی نباشد. همچنین اجازه بدهید دیگران نیز احساسشان را به شما بگویند، حتی گاهی از آنها بخواهید در مواقعی که علل رفتارهای شما مشخص نیست از شما پرس و جو کنند و بی جهت به شما گمان بد نبرند، شما نیز این طور باشید.
🔟رویارویی با واقعیت
روبرو کردن فرد با واقعیت، یکی از راهکارهای مقابله با سوء ظن است. برای نمونه اگر کسی با تکیه بر دلایل سست، می گوید: فلانی در امتحان قبول نشده است، باید کارنامه قبولی وی را به او نشان داد، اگر چندین بار چنین برخوردی با این گونه افراد صورت گیرد، کم کم در شیوه اندیشدن خود تجدید نظر می کنند و هر سخنی را به آسانی نمی پذیرند.
1️⃣1️⃣دلیل خواستن
2️⃣1️⃣از بین بردن ریشه ها و زمینه ها
سوءظن عارضه ای است که ممکن است تحت تأثیر عوامل متعددی بروز کند، برای رفع آن باید با زمینه ها و عوامل مقابله نمود.
3️⃣1️⃣رعایت احکام و مسائل شرعی
همچون رعایت حریم و شئونات در گفتگو، پوشش، نگاه، ابراز علاقه و. . . با نامحرمان.
4️⃣1️⃣توجه به آفت ها و پیامدهای سوءظن نیز می تواند عامل رهایی از بدگمانی باشد.
امام علی علیه السلام می فرماید:
الفِکرُ فِی العَواقِب ینجِی مِنَ المَعاطِب[10]
تفکر در عواقب امور، انسان را از مهالک و سختی ها نجات می دهد.
5️⃣1️⃣درک حساسیت های طرف مقابل، مثلًا اگر همسر به تعریف کردن نامحرم حسّاس است نباید در حضور او از نامحرم تعریف کرد و یا اگر شوهر حسّاس است نباید زن با نامحرمان به گفتگو بنشیند.
6️⃣1️⃣برنامه ریزی و پر کردن فرصت ها، زمینه ای برای افکار شیطانی و بدگمانی باقی نمی گذارد. بر فرد بدگمان لازم است افکار خود را با گفتن ذکر و خواندن دعا و اشتغالات دیگر از گمان های بد منحرف سازد.
7️⃣1️⃣خواندن معوذتین (سوره ناس و فلق)
8️⃣1️⃣همنشینی با کسانی که سوءظن ندارند.
9️⃣1️⃣دوری گزیدن از موجبات و زمینه های سوء ظن
همچون اجتناب از گروه گرایی، پیش داوری، دوستان ناسالم، بدبین و….
⭕️پی نوشت ها:
1-کنز العمال، ج ۳، ص ۴۹۷، ح ۷۵۸۵
2-بحار الانوار ج ۷۵، صفحه ۱۶۹
3-ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص ۲۴۷)
4-معراج السعاده، ص ۱۶۴.
5-مصباح الشریعه، ص ۲۵۲.
6-نور/ ۱۲.
7- نهجالبلاغه، قصار ۱۴۱.
8-لغتنامه دهخدا، ج ۱، ص ۱۵۲.
9- بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۵۹.
10- غررالحکم، ج ۱، ص ۳۸۰..
قرآن و سنت هاي الهي
سنت هاي خداوند که گفته مي شود تغييري در آن ها نيست، کدامند و ويژگي هاي آن ها در قرآن چيست؟
طبق آيات قرآن کريم، برخي ويژگي هاي سنت هاي الهي چنين است:
تغيير، تبديل و دگرگوني در آن ها نيست.(1)
سنت و فرمان الهي، روى حساب و برنامه دقيقى است.(2)
اين سنت هاي الهي، در گذشته و براي اقوام گذشته نيز بوده است.(3)
ـ چند نکته توضيحي در باره جاري شدن سنت الهي:
1. خداوند متعال، در نهاد همه انسان ها و در فطرت و سرشت آن ها، زمينه ها و امكانات هدايت را قرار داده است؛ يعني همه انسان ها، هم ميتوانند در مسير هدايت قرار بگيرند و هم اين كه خود را در مسير گمراهي و انحراف بيندازند.
2. هر كس دچار انحراف و خطا شود، و سپس توبه و بازگشت به خدا داشته و آن را جبران نمايد، او به هدايت باز مي گردد و رحمت الهي شامل حال او مي شود.
3. اگر كسي خطا و انحرافاتش زياد شد و درصدد توبه و جبران آن ها هم برنيامد، اگر از يک حدي گذشت، ديگر قابليت هدايت شدن را در خود از بين برده و ديگر هدايت نمي شود.
4. کسي که به اين مرحله برسد يعني در اثر پافشاري بر گناه و نافرماني، زمينه هدايت را در خود از بي ببرد، سنت الهي در مورد او به اجرا در مي آيد.
5. البته اين سنت الهي با توجه به علم خداوندي است؛ يعني خداوند مي داند اگر كسي از اين حد عبور كند، همه روزنه هاي هدايت را به روي خود بسته است و ديگر قابليت هدايت را ندارد؛ يعني اگر هزار سال هم عمر به او داده شود، باز هم او بر خطاهاي خود مي افزايد و از هدايت دورتر مي شود.
ـ نمونه هايي از سنت الهي
1. سنت استيصال(4)
2. سنت انتقام از مجرمين(5)
3. ياري و نصرت مؤمنين(6)
4. اجل مسمي، سنتي قطعي(7)
5. مرگ، سنتي قطعي(8)
6. سنت الهي در هدايت نيکوکاران تلاشگر(9)
7. سنت در تنگنا قرار دادن مجرمين، به اميد بازگشت(10)
8. سنت اظلال، مختص اهل باطل(مشروط)(11)
9. سنت تدافع حق و باطل(12)
10. سنت آزمايش و ابتلا(13)
11. سنت ترف و مترفين(14)
12. سنت استدراج(15)
13. و...
ـ معرفي کتاب جهت مطالعه:
«سنت هاي الهي»، عبدالكريم زيدان، ترجمه مصطفي ذوالفقار طلب، تهران: نشر نويسنده.
«قرآن و اسرار آفرينش»، جعفر سبحاني، قم: بوستان كتاب.
«سنت هاي تاريخ در قرآن»، سيد محمد باقر صدر، ترجمه موسوي اصفهاني، تهران: تفاهم.
پی نوشت:
1. اسراء: 17/ 77؛ احزاب: 33/ 62؛ فتح: 48/ 23؛ غافر: 40/ 43.
2. احزاب: 33/ 38.
3. احزاب: 33/ 62؛ فتح: 48/ 23؛ غافر: 40/ 85.
4. طه: 20/ 128.
5. سجده: 32/ 22.
6. روم: 30/ 47.
7. نحل: 16/ 61.
8. عنکبوت: 29/ 57.
9. ابراهيم: 14/ 69.
10. روم: 30/ 41.
11. روم: 30/ 9.
12. شوري: 42/ 24.
13. بقره: 2/ 155.
14. اسراء: 17/ 16.
15. اعراف: 7/ 182.
ولخرجي
اسلام همگان را بهاعتدال توصيه نموده و خداوند ما را امت ميانهرو قرار داده است(1).
ولخرجي همان تبذير و به معناي بيهوده خرج کردن است.
قرآن ولخرجها را شبيه شياطين خوانده است؛
«إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا. (2)
ولخرجها شبيه شياطيناند و شيطان در برابر خداي خويش کفرپيشه است.»
اين کار مورد نهي اهل بيت (عليهمالسلام) نيز قرار گرفته است.
درباره ولخرجي از اميرالمومنين (عليهالسلام) چنين نقلشده است:
«بخشنده باش اما ولخرج مباش؛ و صرفهجو باش ليكن خسيس مباش.»(3)
در حديثي ديگر اين امام بزرگوار ولخرجي را آغازگر فقر و نداري مي داند.(4)
در روايتي ديگر نيز افتخار به ولخرجي موجب تهيدستي و فلاکت دانسته شده است.(5)
بنابراين ازنظر معارف اسلامي و احاديث معصومان (عليهمالسلام) ولخرجي ممنوع و نکوهش شده است.
پی نوشت:
1. سوره بقره، آيه 143.
2. سوره اسراء، آيه 27.
3. سيد رضى، نهج البلاغة، هجرت، ص 474.
4. ليثي، عيون الحكم و المواعظ، دارالحديث، ص 41، ح 934.
5. همان، ص 464، ح 8452.
💠تارک الصلاه در روايات
▪️حکم کسي که نماز نمي خواند، چيست؟
نماز ستون و اساس دين است.
امام باقر (عليه السلام) به نقل از رسول خدا (صلي الله عليه و آله) مي فرمايد:
« بين مسلمان و كافر فاصلهاى نيست، مگر اين كه مسلمان نماز واجب را عمدا ترك كند يا آن را بى اهميت بداند و نخواند».(1)
حرمت ترک نماز، از انجام بسياري از اعمال حرام سنگين تر است. چون انسان در ارتکاب بعضي از اعمال حرام، قصد بي حرمتي به خداي متعال و دين را ندارد، بلکه جنبه حيواني انسان بر او غلبه کرده و چه بسا بعد از مبتلا شدن به فعل حرام، به شدت از خداي متعال مي ترسد و توبه مي کند.
در حالي که رها کردن نماز، موثر از غلبه شهوات بر انسان نيست. بلکه ناشي از ضعف ايمان و بي توجهي به دستور الهي است.
از حضرت صادق (عليه السلام) سؤال شد كه چرا فردي که مرتکب زنا مي شود كافر نيست، ولى كسى كه نماز نمى گذارد كافر مى باشد؟
امام (عليه السلام) فرمود: چون زناكار براى شهوت اين كار را مى كند ولى آن كس كه نماز را ترك مى كند براى اين است كه به آن اهميت نمى دهد.
زناكار براى لذت دنبال زنى را مى گيرد و از او كامجوئى مى كند، ولى آن كس كه نماز را ترك كرده و آن را انجام نمى دهد قصدش لذت نيست، بلكه فقط نظرش بى اهميت شمردن آن مى باشد و هر گاه كسى نظرش استخفاف باشد كافر مى گردد. (2)
البته اين کفر تا زماني که همراه با انکار نماز نباشد، سبب جاري شدن احکام کافر، مثل عدم طهارت، عدم پاک بودن ذبايح او و حرمت ازدواج با او و ... نمي شود. و تنها در جايي که انکار نماز به شکل انکار ضروري دين باشد، اين احکام براي شخص لازم است.
اما به هر حال ترک نماز، مساله اي کوچکي نيست و شخص در صورتي که نسبت به نماز سهل انگاري کند، مشمول نفرين الهي مي شود.(3)
⭕️پی نوشت:
1. ابن بابويه، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، دارالشريف الرضي، ص231.
2. مجلسي، بحارالانوار، دار الاحيا التراث العربي، ج66، ص: 66.
3. سوره ماعون، آيه 4و5.
مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله رسید و عرض کرد آیا به من اجازه می دهید که آرزوی مرگ بکنم؟🥲
🌸حضرت فرمود: #مرگ چیزی است که چاره ای از آن نیست و مسافرتی است طولانی که سزاوار است برای کسی که بخواهد به این سفر برود ده هدیه با خود ببرد.(ایا هدایا را اماده کردی)☄️
👤پرسید آن هدایا کدام ند؟
🌸رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود:
۱- هدیه عزرائیل
۲- هدیه قبر
۳- هدیه نکیر و منکر
۴- هدیه میزان
۵- هدیه پل صراط
۶- هدیه مالک (خزانه دار جهنم)
۷- هدیه رضوان (خزانه دار بهشت)
۸- هدیه پیامبر
۹- هدیه جبرئیل
۱۰- و هدیه خداوند متعال
🧚🏼♀اما هدیه عزائیل چهار چیزاست:
۱. رضایت حق داران.
۲. قضای نمازها.
۳. اشتیاق به خداوند.
۴.آرزوی مرگ.
🖤هدیه قبر چهار چیزاست :
۱. ترک سخن چینی.
۲. استبراء.
۳. تلاوت قرآن.
۴. نماز شب.
📋اما هدیه نکیر و منکر چهار چیزاست :
۱. راستگویی.
۲. ترک غیبت.
۳. حق گویی.
۴. تواضع در برابر همه.
🎁اما هدیه میزان چهار چیزاست :
۱. فرو خوردن خشم.
۲. تقوای راستین.
۳. رفتن به سوی جماعت.
۴. دعوت به سوی آمرزش الهی
🛣هدیه صراط چهار چیزاست :
۱. اخلاص در عمل.
۲. زیاد به یاد الله تعالی بودن.
۳. خوش اخلاقی.
۴. تحمل کردن آزار دیگران
🔥اما هدیه مالک(خزانه دار جهنم) چهار چیزاست :
۱. گریه از ترس خداوند.
۲. صدقه مخفی.
۳.ترک گناهان.
۴.خوش رفتاری با پدر و مادر
💚اما هدیه رضوان(خزانه دار بهشت) چهار چیزاست :
۱. صبر در ناملایمات.
۲. شکر بر نعمت.
۳.انفاق مال در راه اطاعت خداوند.
۴.رعایت امانت در مال وقفی
🌻اما هدیه رسول اکرم صلی الله علیه و آله چهار چیزاست :
۱. دوست داشتن او.
۲. پیروی از سنت او.
۳. دوست داشتن اهل بیت او.
۴. زبان را از بدی ها حفظ کردن
🎯اما هدیه جبرئیل چهار چیزاست :
۱. کم حرف زدن.
۲.کم خوردن.
۳. کم خوابیدن.
۴. مداومت بر حمد
💓اما هدیه خداوند متعال چهار چیزاست :
۱. امر به نیکی.
۲. نهی از بدی.
۳. نصیحت و خیر خواهی برای مردم.
۴. و مهربانی کردن با همه
📚کتاب المواعظ العدیه .احادیث ده گانه.
🤍
👆👆👆👆👆👆
🟡🟢 پاسخ کامل شبهه ↘️↘️
🔸اتفاقاً ما هم این سوال را از اونایی داریم که مرسی و اوکی و .... از دهنشون نمی افته، اما نوبت سلام که میشه یادشون میافته ایرانیان و میگن درود!!
👈🔸 اما در پاسخ باید دانست کلماتی که در فارسی به کار میبریم اما به نظر عربی میرسد، چند دستهاند:
1⃣بعضی از آنها کلمات "فارسی شده" ای هستند که مفهوم آنها در زبان فارسی با آنچه در عربی مطرح میشود، به طور کلی متفاوت است؛ مانند، ملت، انقلاب، ازدواج، مراجعه (مثلاً مراجعه در عربی یعنی بازگشت اما وقتی میگید به پزشک مراجعه کردم، اصلا منظور بازگشت از پزشک نیست) و...
2⃣یک دسته دیگر از الفاظ در حقیقت مربوط به فرهنگ اسلامی است نه فرهنگ عربی. این دو تا با هم فرق دارند. مثلاً همین سلام یک فرهنگ اسلامی است و لذا عربهایی که مذهبی نیستند هنگام دیدار یکدیگر از کلمات دیگری مثل اهلا و سهلا استفاده میکنند.
جالب اینکه اصلاً سلام یکی از اسامی خود خداوند سبحان هست( سوره حشر آیه ۲۳)
و طبق آیات قرآن، مومنان در بهشت با این لفظ به یکدیگر سلام و درود میفرستند.
مثلاً در آیه ۱۰ سوره یونس و در وصف مواجهه مومنان بهشتی با یکدیگر چنین آمده است:
... وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ...
⬅️بنابراین استفاده از این کلمات منافاتی با فرهنگ ما ندارد، چون فرهنگ ما از دو بخشی ملیت و اعتقادی تشکیل شده در حالی که زبان انگلیسی هیچ جایگاهی در فرهنگ ما ندارند نه ملیت و نه دینمون
3⃣بله دسته سومی هستند که ممکن است همان معنای عربی در آن باشد و ربطی به دین و اعتقادات هم نداشته باشد. ما نیز در جایگزین کردن کلمات فارسی با آنها مشکلی نداریم.
اما چیزی که هست اینکه اصرار بر حذف آنها از زبان فارسی مساوی است با حذف بخش بزرگی از میراث، فرهنگ و ادبیات ملی ما. چون ادب فارسی مملو از این کلمات است. یعنی اگر شما بخواهید این گونه کلمات را از ادبیات فارسی حذف کنید، باید آثار بزرگی مانند اشعار حافظ، گلستان و بوستان سعدی ، مثنوی مولوی ، آثار خیام ، آثار صائب تبریزی و.... را از پهنه ادب فارسی حذف کنید!
👈چون عدم استفاده از آنها باعث میشود نسل های آینده به طور کلی با آن کلمات بیگانه شود و در نتیجه وقتی نسل های بعدی حافظ و سعدی میخوانند، گویی یک زبان خارجی و نامفهوم میخوانند!
🟡 نهایتاً اینکه باید بدانیم زبان و ادبیات یکی از شیوههای مهم تاثیر گذاری فرهنگی است. یعنی برای تغییر در ذائقه و نگرش فکری افراد، کافی است ادبیات آنها را تغییر دهید، کمکم و به تبع ادبیات جدید، فکر جدید ایجاد میشود، مرسی و اوکی و پرفکت و..... تنها الفاظ نیستند، حامل و نمادی از یک فرهنگ و نگرشی متفاوتند.
✅ دستور خدا به #تبعیت از چه چیزی و عدم تبعیت از چه چیزی است؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
از کتابی که از سوى خدا بر شما نازل شده، #تبعیت كنيد. اما از هیچ اربابی غير از خدا #تبعیت نکنيد. البته شما کم متنبّه می شوید.
✍️ شرح: #تبعیت از قرآن یعنی اطاعت از دستورات #واجب و #حرامِ آن.
📖 اتَّبِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ قَليلاً ما تَذَكَّرُونَ (اعراف، 3)
آیه شماره 141
📱