eitaa logo
توحید⁦🌦️⁩
627 دنبال‌کننده
236 عکس
25 ویدیو
6 فایل
🌸🍃🍂کانال آثار توحیدی عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله #اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸 🌸 #ارتباط_با_ادمین 🕋 @serrehekmat 🌸 #لینک_سروش 🕋 https://sapp.ir/tohideahadi
مشاهده در ایتا
دانلود
توحید⁦🌦️⁩
🥀🍂🍃توحید یعنی چه یعنی او در ما پیدا می شود. ما ابتدا خودمان هستیم و زمین و آسمان. زمین و آسمان که بد
🥀🍃🍂حضرت موسی علیه السلام دنبال خدا می گشت که از خانه فرعون فرار کرد، ما هم باید از خانه فرعون فرار کنیم. «من» فرعون ماست، باید از «من» فرار کنیم. آن وقتی که نماز می خوانی، روزه می گیری،‌ از این درنده و از این گزنده فرار می کنی. اگر خداوند تبارک و تعالی نباشد و غفلت باشد آدم درنده و گزنده می شود‌. گزنده ای که حاضر است همه کره زمین را منهدم کند. نظیرش را هم دیده ایم. مثل یزید و معاویه و مانند این ها که همه همین گونه اند. انسان این فرعونیت را داراست.✨ 🕋 @tohideahadi
🥀🍃🍂وقتی توحید آمد، حضرت موسی علیه السلام از خانه فرعون فرار می کند. خانه فرعون یعنی همه وسایلی که مورد توجه دیگران است، این ها همه برای حضرت موسی علیه السلام فراهم بود، هم منصب بود و هم مال، همه چیز فراهم بود ولی او همه این ها را رها کرد و بیابان گرد شد. این بیابان گردی موسی، دنبال خدا گشتن است. ما خودمان هم همین طوریم.✨ 🕋 @tohideahadi
🥀🍃🍂یک وقت هر انسانی هم به حقیقت توجه پیدا می کند. وقتی به حقیقت توجه پیدا کرد از خانه فرعون خارج می شود که عبارت از شرک و «من» است. هنگامی که می خواهد از آن «من» فرار کند، آن وقت او طالب خداوند تبارک و تعالی است. او طالب نار (یعنی همان نوری که از دور دید) می شود، یعنی طالب حقیقت می شود. آن وقت است که می خواهد حقیقت را پیدا کند‌. این که می فرماید: «فَلَمَّا تَجَلَّی رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکًّا» (۱) او مدام به خداوند تبارک و تعالی عرض کرد: «رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ»(۲). او خدا جو بود. این خداجویی در آدم هست.✨ (۱)،(۲)وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ ۚ قَالَ لَنْ تَرَانِي وَلَٰكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا ۚ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ: زمانی که موسی به میعادگاه ما آمد، و پروردگارش با وی سخن گفت، عرض کرد: پروردگارا! جمال با کمال ذات بی نهایتت را [به قلب من] بنمای تا تو را [به رؤیت ویژه باطنی] بنگرم. خدا فرمود: هرگز مرا نخواهی دید، ولی به این کوه بنگر اگر [پس از جلوه من] بر جای خود ثابت و برقرار ماند، تو هم مرا خواهی دید. چون پروردگارش بر کوه جلوه کرد، آن را متلاشی نمود و موسی بی هوش شد، پس هنگامی که به هوش آمد گفت: تو منزّهی [از اینکه مشاهده شوی،] به سویت بازگشتم، و من [در میان مردم این روزگار] نخستین باور کننده [این حقیقت که هرگز دیده نمی شوی] هستم. (اعراف/۱۴۳) 🕋 @tohideahadi
🥀🍃🍂وقتی آدم خواست آدم بشود خداجو می شود و می خواهد حقیقت را پیدا کند. وقتی می بیند که این ها می روند و می آیند به این فکر می افتد که پس چه کسی می برد و می آورد. این تغییری که در او ایجاد شده ابتدای نبوت و ولایت آدم است. وقتی این سوال پیدا شد آن وقت آدم باید به آن جواب بدهد و از خانه فرعون فرار کند: «فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ»(۱)، باید آدم فرار کند یعنی از «من»موهوم و وهم باید بیرون بیاید. «من»عبارت از وهم است. به قبرستان که می رویم نگاه می کنیم این هایی که من داشتند، اصلا دیگر هیچ منی پیدا نیست، دیگر هیچ خبری نیست: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِيثَ» (۱). لذا از هر چه موهوم است باید بیرون بیاید. هر گاه از این بیرون آمدی، این فرار کردن است.✨ (۱)ثُمَّ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَىٰ ۖ كُلَّ مَا جَاءَ أُمَّةً رَسُولُهَا كَذَّبُوهُ ۚ فَأَتْبَعْنَا بَعْضَهُمْ بَعْضًا وَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِيثَ ۚ فَبُعْدًا لِقَوْمٍ لَا يُؤْمِنُونَ: آن گاه پیامبران را پی در پی فرستادیم؛ هر زمان برای امتی پیامبرش می آمد او را تکذیب می کردند، و ما این [امت] ها را به دنبال یکدیگر هلاک می کردیم و آنان را [به صورت] سرگذشت ها [برای عبرت دیگران] قرار دادیم؛ پس ملتی که ایمان نمی آورند از رحمت خدا دور باد.(مومنون/۴۴) (۱)فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ ۖ إِنِّي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ مُبِينٌ: پس به سوی خدا بگریزید [که] بی تردید من از سوی او بیم دهنده ای روشنگرم.(ذاریات/۵۰) 🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤حضرت سید الشهداء فرمود: «فَإِنْ كُنْتُمْ قَدْ وَطَّنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ عَلَى مَا وَطَّنْتُ نَفْسِي عَلَيْهِ»(۱): اگر وطن کردید در آن جا که من وطن کردم یعنی آدم باید با اختیار در توحید وطن کند و وطن خود را توحید قرار دهد. وطن یعنی جایی که آدم در آن مسکن و اقامت می کند نه منزل. و چون آدم مجرد است وطن اصلی او اندیشه است لذا توحید وطن اصلی آدم است. لذا اگر خواستیم حرف سید الشهداء را بفهمیم باید در آنچه حضرت وطن داشت وطن داشته باشیم. وطن ایشان فرمان خداوند تبارک و تعالی است که وطن آدم است. پس اگر در این وطن کردیم حرف سید الشهداء را می فهمیم‌. اگر در فرمان خداوند تبارک و تعالی وطن کردیم دیگر نمی توانیم نافرمانی خدا را داشته باشیم و خداوند همیشه برای ما حاضر است.✨ (۱)فَإِنْ كُنْتُمْ قَدْ وَطَّنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ عَلَى مَا وَطَّنْتُ نَفْسِي عَلَيْهِ فَاعْلَمُوا أَنَّ اَللَّهَ إِنَّمَا يَهَبُ اَلْمَنَازِلَ اَلشَّرِيفَةَ لِعِبَادِهِ بِاحْتِمَالِ اَلْمَكَارِهِ 🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤ما اگر بخواهیم زائر حقیقی حضرت سید الشهداء باشیم باید حرف حضرت را بفهمیم و گوش کنیم و باید نفس خود را در جایی وطن دهیم که حضرت سیدالشهداء وطن داد. اگر در جایی که حضرت سیدالشهداء وطن کرد، وطن نکردیم به حضرت سیدالشهداء اشکال می کنیم. همه چرا های ما به حضرت سیدالشهداء به خاطر این است که در جایی که او وطن کرد، ما وطن نکردیم. او در جایی وطن کرد که همه چیز خود را در راه فرمان خداوند تبارک و تعالی داد. لذا دارایی حضرت سیدالشهداء دارایی فدایی تام است یعنی همه چیز خود را فدا و قربان کرد. وطن اصلی سیدالشهداء توحید احدی صمدی است.✨ 🕋 @tohideahadi
توحید⁦🌦️⁩
🌹🍃🍂من هم باید بدانم یک معراجی دارم یعنی یک چیزی هم هست در من. اگر بگوییم نیست این کشش هایی که در آدم
🌹🍃🍂یک حالت خلوتی را که پیدا کردید، آن وقت توجه به این عرایض که می گوییم داشته باشید که الان من دارم جای خلوت پیدا می کنم معنی اش این است که نه چیز زمینی نیاز من است و نه چیز آسمانی نیاز من است. یعنی من نه می خواهم یک چیز علمی یاد بگیرم که علمم زیاد بشود، نه یک چیز خوردنی، شنیدنی، لمس کردنی و بوییدنی،‌ از این مقوله می خواهم. این بدن من چیزی نمی خواهد، آن عقل من هم چیزی نمی خواهد. آن روح منفوخ، آن دم الهی، آن یک چیزی می خواهد و آن عبارت از همان ذکر است.✨ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂چشم ما دیدنی می خواهد، گوش ما شنیدنی می خواهد، بینی ما بوییدنی می خواهد، آن پوست بدن ما لمس کردنی می خواهد و آن ذوق ما خوردنی می خواهد، آن خیالات ما خیالات می خواهد، آن وهم ما موهومات می خواهد و آن عقل ما معقولات می خواهد. من هیچ کدام این ها را نمی خواهم من از این ها فارغ شدم: ✨ما در خلوت به روی خلق ببستیم از همه بازآمدیم و با تو نشستیم هر چه نه پیوند یار بود بریدیم وآنچه نه پیمان دوست بود شکستیم(۱) خدایا هر چه بود من ریختم این جا، دنیا و آخرت. خدایا دنیا برای دنیایی ها و آخرت هم برای آخرتی ها. من از تو تو را می خواهم. وقتی آدم این طور توجه پیدا کرد آن وقت «لا اله الا الله» غذای او می شود. آن وقت وقتی نشست سر آن غذا اگر یک دقیقه هم طول بکشد خیلی خوب است. ما نمی توانیم زیاد این حال را داشته باشیم. اول توقع نداشته باشیم تا «لا اله الا الله» گفتیم یک دفعه شکوفا بشویم، اما باید امید داشته باشیم چون همه عالم به خاطر انسان است و انسان هم به خاطر آن شکوفایی «لا اله الا الله» که پیدا شود، آن معراج انسان است.✨ (۱)سعدی، دیوان اشعار، غزلیات، غزل ۴۳۴ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹ما در خلوت به روی خلق ببستیم از همه بازآمدیم و با تو نشستیم هر چه نه پیوند یار بود بریدیم وآنچه نه پیمان دوست بود شکستیم مردم هشیار از این معامله دورند شاید اگر عیب ما کنند که مستیم مالک خود را همیشه غصه گدازد ملک پری پیکری شدیم و برستیم شاکر نعمت به هر طریق که بودیم داعی دولت به هر مقام که هستیم در همه چشمی عزیز و نزد تو خواریم در همه عالم بلند و پیش تو پستیم ای بت صاحب دلان مشاهده بنمای تا تو ببینیم و خویشتن نپرستیم دیده نگه داشتیم تا نرود دل با همه عیاری از کمند نجستیم تا تو اجازت دهی که در قدمم ریز جان گرامی نهاده بر کف دستیم دوستی آن است سعدیا که بماند عهد وفا هم بر این قرار که بستیم سعدی، دیوان اشعار، غزلیات، غزل ۴۳۴ 🕋 @tohideahad
🚩🍃🎤کمال آدمی به این است که ملاقی الله باشد. ملاقی الله باشد یعنی حقیقت را دارا باشد یعنی توحید احدی صمدی را دارا باشد. آن کسی که این کمال را پیدا کرد و یک بدن پیدا کرد و یک جان، وقتی بدن را قربان جان کرد عبارت از این است که حقیقت را پیدا کرده است. معنی توحید هم همین است. یک ظاهری هست و مظهری و مظهر فانی در ظاهر و آن ظاهر در آن مظهر پیدا شد.✨ 🕋 @tohideahadi
توحید⁦🌦️⁩
🥀🍃🍂وقتی آدم خواست آدم بشود خداجو می شود و می خواهد حقیقت را پیدا کند. وقتی می بیند که این ها می روند
🥀🍃🍂این که حضرت زهرا سلام الله علیها می فرماید «وَ أَنْزَلَ النُّورَ عَلَی الطُّورِ» نور عبارت از توحید است. آدم کوه است، جبل است و من است. منِ آدم عبارت از کوه است. وقتی این نور به آدم می خورد «فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ» (۱) این خود منهدم می شود.✨ (۱)وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ ۚ قَالَ لَنْ تَرَانِي وَلَٰكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا ۚ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ: و هنگامی که موسی به میعادگاه ما آمد، و پروردگارش با او سخن گفت، عرض کرد: «پروردگارا! خودت را به من نشان ده، تا تو را ببینم!» گفت: «هرگز مرا نخواهی دید! ولی به کوه بنگر، اگر در جای خود ثابت ماند، مرا خواهی دید!» اما هنگامی که پروردگارش بر کوه جلوه کرد، آن را همسان خاک قرار داد؛ و موسی مدهوش به زمین افتاد. چون به هوش آمد، عرض کرد: «خداوندا! منزهی تو (از اینکه با چشم تو را ببینم)! من به سوی تو بازگشتم! و من نخستین مؤمنانم!»(اعراف/۱۴۳) 🕋 @tohideahadi
🥀🍃🍂خداوند تبارک و تعالی به حضرت موسی علیه السلام فرمود مرا نمی توانی ببینی. اما نگاه کن به کوه، ببین این کوه می تواند بماند؟ خداوند تبارک و تعالی وقتی تجلی و ظهور پیدا کرد، کوه متلاشی شد. البته کوه آدم هم همین طور است. وقتی آدم توجه پیدا کرد می فهمد. منتها دیر یا زود دارد. معمولا وقتی آدم محتضر است می فهمد که هیچ کسی کاری انجام نمی دهد، نه زمین نه آسمان نه جبرئیل نه میکائیل، هیچ کسی کاره ای نیست: ✨گرچه کس را هیچ کار و بار نیست جمله در کارند و کس بیکار نیست (۱) همه این ها از کار خداوند تبارک و تعالی حکایت می کنند اما انسان خیال می کند آن ها خودشان هستند. دیگری در اشیاء، در زمین و آسمان می دمد و دیگری است که تابیده است. آن نور از اوست اما این ها من و ما می کنند. انبیاء علیهم السلام به این حقیقت توجه پیدا کردند.حضرت موسی علیه السلام دید خداوند تبارک و تعالی به کوه تجلی کرد، مثل دیدن آدمی که خواب می بیند که قیامت شده است. او در خواب قیامت را دیده اما حضرت موسی علیه السلام به بیداری دیده است. ✨ 🕋 @tohideahadi
🥀🍃🍂نور خدا می خورد به کوه. این نور خداوند تبارک و تعالی به کوه ما هم خورده است. الان هم که ما این جا نشسته ایم به خاطر یک ذره نسیمی از آن نور است که پرتو خیلی ناقصی است. این نور به ما خورده است که جمع می شویم در این مجالس و طالب خداوند هستیم، چون اگر طالب خدا نباشیم این جا نمی آییم. اگر هم به خاطر بهشت و جهنم آمده باشیم، بهشت و جهنم مقدمه است، برای این که آدم کم کم حقیقت را بفهمد مثل این که ما اطفال را می خواهیم به مدرسه ببریم اما آن ها نمی فهمند که چه چیزی یاد می گیرند. ما تشویقشان می کنیم و جایزه به آن ها می دهیم و به ایشان آفرین می گوییم، نمره بیست می دهیم که تشویق بشوند و بیابند اما این ها هدف از آن کار مهم نیستند. این یک دریافتی جزئی و نسبی از حقیقت است و سبب می شود که بیایند یک چیزی یاد بگیرند. هدف آن ها دارایی است که می خواهد پیدا کند ولی خودش از این دارایی خبر ندارم. ما هم از دارایی انبیاء خبر نداریم. آن یک دارایی حقیقی است. لذا بهشت و جهنم که بیان شده و وعده داده شده است مطابق فهم ماست : ✨چون که با کودک سر و کارم فتاد هم زبان کودکان باید گشاد پیغمبران علیهم السلام هم زبان کودکی گشاده اند برای این که ما کودک هستیم. ✨ 🕋 @tohideahadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩🍃🎤آدم باید نفس خود را در الحقیقة و در الولایة وطن بدهد تا بتواند حرف سید الشهداء را بشنود و عمل او را بفهمد تا درباره اعمال امام چرا نگوید. کسی که در الحقیقة وطن نکرده باشد به رفتار و گفتار سید الشهداء ایراد می گیرد و سوال می کند. همین طور وقتی در الولایة وطن کرد، حرف انبیا و دعوت آن ها را می فهمد. دعوت انبیاء این است که در الحقیقة وطن کنیم و مخلد در بهشت بشویم. بهشت یعنی ادراک ملائم آدمی یعنی توحید. توحید ادراک ملائم آدم است. معنی شفاعت هم همین است.✨ 🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤 منزل شریف و منزل غیر شریف چیست؟ منزل شریف منزلی است که بدنی نباشد و آفت نداشته باشد و همه وسایل آن آماده باشد اما منزل غیر شریف منزلی است که بدنی باشد و آفت داشته باشد. منزل شریف آدمی حقیقت است نه سایه. غیر آدم در سایه وطن می کند در حالیکه آدم در حقیقت وطن می کند. آدم منازل دارد، شنیدنی ها یک منزل آدم است، دیدنی ها یک منزل آدم است.... این ها عبارت از منازل آدم است. اگر می خواهیم این ها مناسب آدم باشد باید توحیدی باشد. «يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ»(۱): آدم باید در الجنه ساکن شود. کل الجنة همه منازل آدم است از شنیدنی ها و ذوقیات و وهمیات و دیدنی ها و.... که هفت منزل طولی بی نهایت آدم است که این ها همان منازل آدم است که اگر توحیدی بود شریف می شود. (۱)وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ: و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، گوارا بخورید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. 🕋 @tohideahadi
هدایت شده از توحید⁦🌦️⁩
توحید⁦🌦️⁩
🌹🍃🍂چشم ما دیدنی می خواهد، گوش ما شنیدنی می خواهد، بینی ما بوییدنی می خواهد، آن پوست بدن ما لمس کردنی
🌹🍃🍂ما از غذای معراجی گریزانیم، آن نماز غذای من است، غذای عظیمی که برای من فراهم شده است که جن و فلک و ملک هیچ کدام دسترسی به این غذا ندارند. حالا من این غذا نصیبم شده است، چرا من فکرم جای دیگری باشد چه غذایی از این بهتر. مثال است که دنیا خودش را آرایش کرد برای حضرت امیر، حضرت امیر با یک بیل تعقیبش کرد یعنی همین که آن دنیا خودش را زیور کرده است می خواهد نشان بدهد اما حضرت امیر توجهی به او ندارد. آدم باید این طور باشد. این حالت را آدم می تواند در خودش تحصیل بکند. آن غذای معراجی باید نصیب ما بشود. این غذا که مخصوص حضرت خاتم نبود، همه ائمه اطهار علیهم السلام خوردند، هم اهل معرفت هم، منتها هر کس به اندازه ظرفیتش. ما هم امت او هستیم، آن غذا را برای شما آورده است وگرنه نمی فرمود: « اقم الصلوة» این که فرمود یعنی شما هم به معراج بروید، چرا نشسته اید در زمین.✨ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂آدم باید در هر جایی، در بازار که هست در نماز باشد یعنی در معراج باشد نه اینکه در نماز است اما در بازار باشد، بازار که جای من نیست. اصلا همه عالم برای من است، چرا من توجه به آن ها داشته باشم.✨ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂آدم وقتی خداوند تبارک و تعالی را داشته باشد به چیز دیگری توجه ندارد که آن ها هستند، هستند، نباشند هم نباشند. من معراجیم و باید به معراج بروم، غذای معراجی هم می خواهم. بعد می بینیم کم کم در نماز آن حضور قلب حاصل می شود. آدم هم امیدوار به خداوند تبارک و تعالی باشد. خدا ما را برای همین خلق کرده است، برای هیچ چیز دیگری خلق نکرده است. خوردن و آشامیدن انسان نمی سازد، «لا اله الا الله» انسان می سازد نه این شنیدن و خوردن. این که حیوان هم می خورد و می آشامد و می شنود. ان شاء الله خداوند تبارک و تعالی ما را به کمال لایق انسانی مان برساند. «والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته» سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩🍃🎤منازل شریف به تحمل مکروه (۱) محقق می شود‌. همه دیدنی ها و شنیدنی ها و ...(قوای حسی انسان) همه عبارت از منازل ماست. گفتیم که جهنم هفت در دارد و بهشت هشت در. درهای بهشت با درهای جهنم یکی است (منظور از هفت در پنج قوای حسی به علاوه خیال و وهم انسان است و هشت در همه این هفت در به علاوه عقل است) اگر توحید احدی صمدی آمد این هفت در جهنم، هشت در بهشت می شود. یعنی همه دریافت هایی که از نطفه بودن تا الان داشتیم با توحید هشت در بهشت می شود. چون توحید جان است و با آمدن جان این منازل شریف می شود. جهنم است یعنی همه این دریافت ها را بد می بیند. حال اگر در توحید احدی صمدی وطن کردیم این دریافت ها منازل شریف می شود. منتهی باید تحمل مکروه داشته باشیم مثلا وقتی می خواهیم در دیدنی وطن کنیم باید به فرمان خدا ببینیم و خوب ببینیم تا در منزل شریف وطن کنیم یا می خواهیم چیزی را بخوریم این یک منزل است اگر طبق فرمان خدا و حلال خوردیم در منزل شریف وطن کردیم. حالا اگر این ها به فرمان خدا نبود و حلال نبود مثلا مال یتیم خورد جهنم و آتش می شود و هفت در جهنم می شود. این منزل منزل جهنمی است. توحید احدی صمدی نور است که وقتی به این منازل می خورد آن را روشن می کند و همه این مقدمات هشت در بهشت و منزل شریف می شود. توحید است که این ها را شریف می کند.✨ (۱)فَإِنْ كُنْتُمْ قَدْ وَطَّنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ عَلَى مَا وَطَّنْتُ نَفْسِي عَلَيْهِ فَاعْلَمُوا أَنَّ اَللَّهَ إِنَّمَا يَهَبُ اَلْمَنَازِلَ اَلشَّرِيفَةَ لِعِبَادِهِ بِاحْتِمَالِ اَلْمَكَارِهِ 🕋 @tohideahadi