eitaa logo
توحید⁦🌦️⁩
626 دنبال‌کننده
239 عکس
25 ویدیو
6 فایل
🌸🍃🍂کانال آثار توحیدی عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله #اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸 🌸 #ارتباط_با_ادمین 🕋 @serrehekmat 🌸 #لینک_سروش 🕋 https://sapp.ir/tohideahadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍂🍃کتب علیکم الصیام یعنی روزه را برای شما غذای واجب قرار دادیم... غذای آدمی در ماه رمضان روزه است البته به شرطی که بتواند بگیرد. آن روزه خوراک آدم است و کسی که نمی تواند روزه بگیرد روزه نگرفتن خوراک او می شود.✨ ۱۳۹۶ عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂غذایی آدمی حقیقت است. حقیقت این است که مربوب رب حقیقی شویم. یعنی فرمان او را اطاعت کنیم، لذا هر عبادت همین طور است و چون در ماه رمضان بیشتر اطاعت می کنیم، بنابراین بیشتر رب حقیقی در ما ظاهر است و فرمان رب حقیقی را می بریم.✨ عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله 🕋 @tohideahadi
در ماه رمضان این آمادگی هست که آدم، آدم شود یعنی ماه رمضان آدم ساز است برای همین قرآن نازل می شود و فرمان خدا نازل می شود.✨ عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂تسبیح عبارت از تنزیه است و تنزیه یعنی منزه شدن از نقص و به کمال رسیدن. یعنی آنی که تنزیه می کنیم را هست بگیریم. هستی عبارت از تنزیه است یعنی خود را از نداری منزه می کند. و هستی بی نهایت که همان رحمت بی نهایت است کل شرها و نقص ها را بر می دارد بنابراین هستی است که تنزیه می کند. این می خواهد بیان کند خداوند است که تنزیه می کند نه مخلوقات. مخلوقات نمود او هستند. پس این رحمت بی نهایت است که تسبیح می کند و اوست که تنزیه می کند چون بی نهایت است و عالم موج این تسبیح است.✨ ۱۱_۱_۱۳۹۹ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂خلق تسبیح است نه این که چیز دیگری باشد. جان خلق تسبیح خالق است. 🌸چه کسی تسبیح می کند؟ خالق است که تسبیح می کند. خلق تسبیح خالق است یعنی او را از نداری منزه می کند. آخر آدم این است که بتواند تسبیح خداوند تبارک و تعالی را بشنود که البته این گوش بی نهایت می خواهد که بتواند بشنود.✨ ۱۱_۱_۱۳۹۹ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂توحید احدی و صمدی است که قیامت می آورد این عبارت از همان بعثت است. بعثت فقط مخصوص پیغمبر اکرم نیست. پیغمبر اکرم ما را دعوت کرد به بعثت نه این که فقط خود او مبعوث شد: «أَدْعُواْ إِلَى اللَّهِ عَلَى‏ بَصِیرَةٍ»(۱) یعنی من شما را به بعثت دعوت می کنم. «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» فقط برای پیغمبر اکرم نیست، آدم یک وقتی مخاطب «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» می شود. پیغمبر آمده همین شفاعت را کند. شفاعت بی نهایت پیغمبر همین دعوت به برانگیخته شدن و توحید پیدا کردن ونبوت است. توحید پیدا کردن همان بعثت است.✨ (۱)قُلْ هَذِهِ سَبِیلِى أَدْعُواْ إِلَى اللَّهِ عَلَى‏ بَصِیرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِى وَ سُبْحَنَ اللَّهِ وَمَآ أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ: (اى پیامبر تو نیز) بگو: این راه من است. من و هر کس پیروى‏ ام کرد با بینایى به سوى خدا دعوت مى‏ کنیم و خداوند (از هر شریکى) منزه است و من از مشرکان نیستم. (یوسف/۱۰۸) ۱۱_۱_۱۳۹۹ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂این کرونا "ظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ وَ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ" (۱) است ظاهر آن عذاب است و باطن آن رحمت است. این کرونا ملک و آیه عظیم خداوند تبارک و تعالی است که آمده آدم را متنبه کند و آدم را متوجه خدا کند. سیل و زلزله و... همه آیات خدا هستند اما این بیماری ملک عظیم خداوند تبارک و تعالی است که همه عالم را متوجه به خداوند کرده است. ظاهر آن درد آور است اما باطن آن رحمت است که آدم را متنبه و متوجه می کند که: «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» و این که «فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ» (۲) این بیماری منبه است که ظاهر آن عذاب و باطنش ان شاء الله رحمت است و ان شاء الله که همه از رحمت آن برخوردار شوند به خصوص که الان در فصل شکوفایی آدم هستیم لذا باید این نفخه الهی را دریابیم: "إنّ لِرَبِّكُم في أيّامِ دَهرِكُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ" (۳) (۱)يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ:روزی که مردان و زنان منافق به مؤمنان می‌گویند: «نظری به ما بیفکنید تا از نور شما پرتوی برگیریم!» به آنها گفته می‌شود: «به پشت سر خود بازگردید و کسب نور کنید!» در این هنگام دیواری میان آنها زده می‌شود که دری دارد، درونش رحمت است و برونش عذاب! (حدید/۱۳) قَالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ إِلَّا كَمَا أَمِنْتُكُمْ عَلَىٰ أَخِيهِ مِنْ قَبْلُ ۖ فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ: گفت: «آیا نسبت به او به شما اطمینان کنم همان‌گونه که نسبت به برادرش (یوسف) اطمینان کردم (و دیدید چه شد)؟! و (در هر حال،) خداوند بهترین حافظ، و مهربانترین مهربانان است» (یوسف/۶۴) (۲)قَالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ إِلَّا كَمَا أَمِنْتُكُمْ عَلَىٰ أَخِيهِ مِنْ قَبْلُ ۖ فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ: گفت: «آیا نسبت به او به شما اطمینان کنم همان‌گونه که نسبت به برادرش (یوسف) اطمینان کردم (و دیدید چه شد)؟! و (در هر حال،) خداوند بهترین حافظ، و مهربانترین مهربانان است» (یوسف/۶۴) (۳)رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّ لِرَبِّكُم في أيّامِ دَهرِكُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ لَعَلَّهُ أن يُصِيبَكُم نَفحَةٌ مِنها فلا تَشقَونَ بَعدَها أبدا: همانا از سوى پروردگار شما در طول عمرتان نسيم هايى مى وزد ، پس خود را در معرض آنها قرار دهيد، باشد كه نسيمى از آن نفحات به شما بوزد و زان پس هرگز به شقاوت نيفتيد.(احیاء العلوم، ج ۱، ص ۱۳۴) ۱۱_۱_۱۳۹۹ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂ما می بینیم که چیزی که ناپیداست آثار عظیمی را در عالم ایجاد کرده: ✨خویشتن پنهان و شوری در جهان افکنده ای(۱) و کسانی را که من دارند همه من ها را برداشته و آدم را متوجه آن حقیقت کرده است که هیچ کس چیزی ندارد و همه فقیراند‌. و این ها مقدمه بعثت آدم است که از خود به در می آید و هر چیز که باعث شود از خود به در بیاد رحمت است و از رحمت آن بهره مند شدن است. هر بلایی همین طور است، زیرا خدا نقص ندارد و رحمت بی نهایت است. «الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» یعنی کل رحمت است و هر چه از خداوند تبارک و تعالی صادر می شود غیر رحمت چیز دیگری نیست. شرها رحمت مقطوع هستند و آدم ساز هستند. و این که این بیماری در فصل شکوفایی آدم آمده حتما حکمتی دارد. توجه داشته باشیم که: « وَآتَاكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ» (۲) به این آیه توجه داشته باشیم که ما سائل کرونا بودیم اگر سائل نبودیم خدا آن را برای ما نمی فرستاد و اگر به اوضاع اجتماع هم دقت کنیم متوجه می شویم که سائل این بیماری بودیم و آن را طلب کردیم و مستحق آن بودیم.✨ (۱) سعدی، مواعظ، غزلیات، غزل۵۷ (۲)وَآتَاكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ ۚ وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ: و از هر چیزی که از او خواستید، به شما داد؛ و اگر نعمتهای خدا را بشمارید، هرگز آنها را شماره نتوانید کرد! انسان، ستمگر و ناسپاس است! (ابراهیم/ ۳۴) ۱۱_۱_۱۳۹۹ 🌸 🕋 @tohideahadi
✨آستین بر روی و نقشی در میان افکنده‌ای 🌸خویشتن پنهان و شوری در جهان افکنده‌ای همچنان در غنچه و آشوب استیلای عشق در نهاد بلبل فریاد خوان افکنده‌ای هر یکی نادیده از رویت نشانی می‌دهند پرده بردار ای که خلقی در گمان افکنده‌ای آنچنان رویت نمی‌باید که با بیچارگان در میان آری حدیثی در میان افکنده‌ای هیچ نقاشت نمی‌بیند که نقشی بر کند و آنکه دید از حیرتش کلک از بنان افکنده‌ای این دریغم می‌کشد کافکنده‌ای اوصاف خویش در زبان عام و خاصان را زبان افکنده‌ای حاکمی بر زیردستان هر چه فرمایی رواست پنجهٔ زورآزما با ناتوان افکنده‌ای چون صدف امید می‌دارم که لؤلؤیی شود قطره‌ای کز ابر لطفم در دهان افکنده‌ای سر به خدمت می‌نهادم چون بدیدم نیک باز چون سر سعدی بسی بر آستان افکنده‌ای ۵۷ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂هستی است که تسبیح می کند نقص و نداری نمی تواند منزه باشد و تسبیح کند. دارا هست که تسبیح می کند و می گوید من از نداری منزه هستم از نقص مبرا هستم چون آن کمال و دارایی را دارد لذا از بی کمالی منزه می شود لذا سبحان همیشه با حمد همراه است و دو روی یک سکه است؛ اگر به کمال توجه کردی این عبارت از حمد و ستایش هستی است و اگر از نقص مبرا شده است این عبارت از تسبیح است لذا همه عالم تسبیح خداوند تبارک و تعالی است. هر ظهوری از خداوند در عالم می بینیم این عبارت از تسبیح خداوند تبارک و تعالی. این تسبیح را خود خداوند انجام داده چون فعل خداوند عبارت از تسبیح است.✨ ۲۶_۱_۱۳۹۹ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂همه عالم یک تسبیح متراکم است غیر تسبیح یک ذره در غیر عالم نداریم. همان جایی که ما شر و نقص می بینیم همان جا هم تسبیح است مثل گوینده که هر چه حرف بزند جز حکایت از او چیز دیگری نیست یا نویسنده چیز دیگری غیر حکایت نمی نویسد عالم هم جز حکایت از خداوند تبارک و تعالی چیز دیگری نیست.✨ ۲۶_۱_۱۳۹۹ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂«سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ» (۱) چرا عبد مخلَص که حضرت خاتم باشد فقط می تواند تسبیح کند؟ چون القابل است یعنی هیچ چیز ندارد اگر از او بپرسی چه داری می فرماید هر چه اعطاء اوست، رحمت اوست که مرا مرهون کرده است و هر چه از خدا صادر شود آن را حکایت می کنم. این معنی تسبیح بی نهایتی است که پیدا کرده است مثل آینه که می گوید هیچ چیز جز حکایت ندارم، لذا حضرت خاتم اوج این تسبیح است.✨ (۱)منزّه است خداوند از آنچه توصیف می‌کنند، مگر اوصافى كه بندگان مخلص او براى او قائلند. (صافات/۱۶۰_۱۵۹) ۲۶_۱_۱۳۹۹ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂اسم اعظم خداوند یعنی نمود اعظم خداوند یعنی القابل اعظم لذا اسم اعظم خداوند تبارک و تعالی آدم حقیقی است و آدم حقیقی کسی است که همه اسماء در او باشد و خود نداشته باشد.✨ ۲۶_۱_۱۳۹۹ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂بعثت یعنی از نداری دارا شدن دارایی حقیقی و قیامتی پیدا کردن.✨ ۲۶_۱_۱۳۹۹ 🌸 🕋 @tohideahadi
✨آقا علی حکیم فعل خداوند را به دریا تشبیه کرده: خاک چون عنقا و آدم اوج اوست فعل حق دريا و عالم موج اوست‏ در حضيض موج او، بس اوجهاست موج ها دريا و دريا، موج هاست ✨شعر تصحیح شده توسط حاج آقا حفظه الله بر اساس شرح تسبیح: فعل حق تسبیح و عالم اوست ارض چون عنقا و آدم اوج اوست در حضیض و موج او بس اوج هاست موج ها دریا و دریا موج هاست ۲۶_۱_۱۳۹۹ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂فصل آدم عبارت از ندار بودن است نه عقل. آدم فقط با عقل عاقل می شود.✨ ۲۶_۱_۱۳۹۹ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂خداوند غیر رحمت ندارد و این که رحمت های محدود را شر می گویند، شر به ساحت مقدس او را ندارد چون او الرحمن است.✨ ۲۶_۱_۱۳۹۹ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂بسم اللّٰه الرحمن الرحیم الحمد للّٰه رب العالمین و ایاه نستعین انسان در مسیرش به سوی خداوند تبارک و تعالی نیازمند به علم و عمل است. علم انسان عبارت از ایمان انسان است که در آیه شریفه خواندیم عمل هم مطابق علم است و علم هم معرفت به ذات اقدس‌ اله (علم توحید) است و انسان را تعبیر می کنند که با این دو بال حرکت می کند، لذا این را باید تقویت کنیم. پس سلوک راه رفتن و سالک شدن است و حرکت به طرف خداوند تبارک و تعالی است این باید با دو بال علم و عمل باشد. لذا همین طور که درباره علم صحبت می کنیم درباره عمل هم باید این چنین باشیم یعنی عمل مان هم مطابق علم مان پیشرفت داشته باشد.✨ ۷ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂آن وقت یک کارهایی هست که مربوط به عمل است که برای توفیق انسان که زودتر به مقصد برسد. آن اعمال را خدمت شما عرض می کنیم. 🌹 یکی از اعمال خواندن سوره هایی است که «قُلْ» دارد: سوره توحید ، ناس و فلق. این ها را به پیغمبر‌ هم گفتند یعنی هم باید به زبان بگویند هم باید عمل کنند. دستور به حضرت ‍خاتم است و لذا ما هم باید این ها را بگوییم‌ و معنایش را هم بفهمیم. انسان اگر در هر روز این چهار قل را بخواند آن وقت نزدیک می شود البته برای انسان خواص مادی و دنیایی هم دارد اما توجه به آن ها نباید داشته باشد، بیشتر توجه به خود آن ها باشد. آن سه‌تا سوره را غیر از سوره توحید روزی سه مرتبه بخواند، سوره توحید را یازده مرتبه بخواند و سوره قدر را هفت مرتبه بخواند، آن هم وارد شده است یعنی سوره توحید که یازده مرتبه است وارد شده و هفت مرتبه سوره قدر هم روایت شده است. آن سه تا هم به نیت‌ اول و آخر و وسط مثلا به این نیت خوانده شود که انسان یا ابتدای را یا اواخر راه یا اواسط راه است و بهتر این است که اول سوره کافرون را بخوانیم‌ و این سوره اجمالش این است که انسان اول مسیرش را با کفار جدا می کند که کفار یعنی کسانی که نمی توانند به ذات معرفت الهی راه پیدا کنند یا این که بنیه آن را ندارند و کفر ذاتی را دارا هستند یا این که این بنیه را دارند ولی این کار را نمی خواهند انجام دهند، از مسیر انسان کامل خارج شده اند.✨ ۷ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂انسان باید بداند که مسیرش مسیر انسان کامل است یعنی پیرو پیغمبر اکرم باشد لذا مسیرش را با آن کفار عوض می کند، می گوید من آن چیزی که مطلوب و مورد توجه شما و معبود و محبوب شماست این ها محبوب من نیستند، من محبوب دیگری دارم‌ غیر این هایی که شما دارید: «قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ، وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ» (۱) یعنی آنی که من دوست دارم او معبود من است و او مرا به کمال می رساند او که پروردگار من است و بعد از این که این ها را گفت دوباره می گوید: « وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ، وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ، لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ» (۲) دوباره این تکرار را می کند، اجمالا معنایش این است که من در ازل این این چنین عابد نبودم و این چنین عابد نخواهم بود. اجمال مطلب این است که ما مسیرمان را اول باید از کافر جدا کنیم یعنی آدم بفهمد آدم است، چون اکثر اوقات خودمان را با حیوان و شیطان اشتباه می کنیم لذا آن چیزی که معبود شیطان است معبود ما واقع می شود و ما عابد شیطانیم خیال می کنیم عابد اللّٰه هستیم این به خاطر عدم شناخت خود آدم است.✨ (۱)،(۲)بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ﴿١﴾ لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿٢﴾ وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٣﴾ وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿٤﴾ وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٥﴾ لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ ﴿٦﴾: بگو اى كافران، آنچه مى پرستيد نمى پرستم، و آنچه مى پرستم شما نمى پرستيد و نه آنچه پرستيديد من مى پرستم، و نه آنچه مى پرستم شما مى پرستيد. دين شما براى خودتان و دین من برای خودم. (کافرون) ۷ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂سوره کافرون این را به آدم می فهماند که من خود را شناختم چه کسی هستم، لذا آن که معبود من است و من را پرورش می دهد غیر از کسی است که معبود کفار است.✨ ۷ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂سوره کافرون این را به آدم می فهماند که من خودم را شناختم چه کسی هستم لذا آن که معبود من است و من را پرورش می دهد غیر کسی است که معبود کفار است.✨ ۷ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂بعد از این که سه مرتبه سوره کافرون را خواندیم، سه مرتبه سوره فلق را می خوانیم: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» یعنی من پناه می برم به آن که رب روشنایی است و از تاریکی و ظلمت به در می آیم. بعد از این سوره سوره ناس را می خوانیم «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاس»ِ  یعنی به رب انسان پناه می برم از شرّ وسواس و وسوسه و این ها که رهزن هستند. بعد از این که این را هم خواندیم نوبت سوره توحید می رسد. ربّ انسان را برای انسان می آورد که ربّ انسان چه چیزی است. این سوره شناسنامه خدای پیغمبر اکرم است به پیغمبر عرض کردند خدایت را تعریف کن، خدای ما همین است که می بینی، زمین و آسمان خدای ما هستند البته نه این که این ها این طور بودند، ما هم ابتدا این طور فکر می کنیم و همه زمینی ها و آسمانی ها را خدای خودمان می دانیم، چون خودمان را بدن می دانیم و یا این که مثلا مجردات را که عبارت از آسمانی ها باشند، عقول و علوم باشند به واسطه این ها خودمان را بالاتر از دیگران می دانیم و آن ها را رب خودمان می دانیم. وقتی رب خودمان دانستیم همان اشتباهی است که آن ها گفتند ما همین زمین و آسمان را پرستش‌می کنیم و مشرک هستند، زمین و آسمان می پرستند. ۷ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi