eitaa logo
طلاب پاسخگو
1.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
218 فایل
🌼مدیر @seyyed_110 🌹پاسخگو شبهه @S_dastlan @Sarbazvelayat5 @Mhgholamalian ✅پاسخگو #احکام @Mhgholamalian @kiani_sulduz 🟣مشاور خانواده: @pasokhgo313 💢پاسخگو #بانوان @askbanoo @kanommousavi ☎️ پاسخگوی تلفنی 👈(096400)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 وظایف منتظران در دوران غیبت 🌼 @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌺🌺⸙჻ᭂ࿐
❓غَمَرات و سَكَرات چه حالاتى است و آيا براى آنانى كه به موت فجاءة[مرگ ناگهانی] مى ميرند اين حالات روى مى دهد؟ ✍جواب کوتاه شهید آیت الله دستغیب: سكرات و غمرات موت عبارت از شدايدى[سختیهایی] است كه در حال احتضار عارض مى گردد. سكرات: حالاتى است كه در آن محتضر بيهوش مى گردد و حركات و الفاظ غير منظم از او صادر مى گردد. غمرات: حالات شديده اى است كه در آن شخص محتضر شبيه به شخص مبهوت و متحير و مدهوش مى گردد و آنهايى كه به موت فجاءة يعنى ناگهانى مى ميرند از سكرات موت در امان هستند ليكن پوشيده نماند كه ابتلا به سكرات مرگ شاهد بدى محتضر نيست چنانكه مبتلا نشدن و آسان جان دادن دليل خوبى حال محتضر نيست ؛ يعنى هيچ يك كليت ندارد و ممكن است شخص مؤمن مبتلا به سكرات و شدايد موت بشود براى اينكه از لغزشهايى كه از او صادر شده پاك بشود و ممكن است شخص كافر و يا فاسقى آسان جان بدهد تا اينكه تلافى امر خيرى كه از او صادر شده بشود و ديگر حقى در آخرت برايش نباشد. 📚کتاب ۸۲ پرسش شهید آیت الله دستغیب ، ص۱۱۵ 🌹با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید🌼 🌸 @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥ذکر مخصوص جمعه ذکری که عارف واصل مرحوم آیت الله العظمی محمدعلی شاه آبادی(ره) به فرزندشون مرحوم آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی(ره) توصیه کردند برای دفع بلاها 🌹با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید🌼 🌸 @Tollabe_pasokhgoo
احکام تطهیر اشیاء ٢.mp3
1.56M
❓امروزه پشت قالی‌ها موادی می‌زنند تا فرش محکم باشد، حال قسمتی از فرش با ادرار کودک نجس شد و تشتی زیر فرش گذاشتیم و با شلنگ متصل به آب شهری روی فرش آب ریختم به گمان اینکه آب از فرش عبور کرده، بعد از اینکه کمی با دست محل را فشار دادم، شیر آب را بستم و هنگامی که تشت را نگاه کردم دیدم اصلاً آبی از فرش عبور نکرده، حال فرش هنوز نجس است یا پاک شده؟ ✅ اگر نجاست به داخل فرش نفوذ نکرده و ظاهر فرش نجس شده است، به صورت مذکور فرش پاک شده است و اگر به داخل فرش فرو رفته است، در صورتی که مطمئن باشید آب به همان محل نفوذ کرده و جابجا شده است، پاک شده است. 📚 استفتائات حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) @Tollabe_pasokhgoo 🌹
❓آیا درست است که خواب زن چپ است و تعبیر ندارد؟ توضیح دهید ✅پاسخ کوتاه: 🔸احتمالاً شما نیز ضرب المثل و اصطلاح معروف «خواب زن چپه» را بسیار شنیده اید و همین باعث سؤال شما شده است. آیا فکر می کنید بین خواب مردان و زنان تفاوتی است که خواب مردان رویای صادقه و خواب زنان چپ باشد! اگر این باور را دارید، وقت آن رسیده است که باورتان را تغییر دهید و حقیقت این اصطلاح را بدانید. 🔹جالب است بدانید، اصطلاح معروف «خواب زن چپه» یک سخن کاملاً بی اساس و برداشتی نادرست از جمله «خواب ظن چپه» است. در حقیقت به علت هم آوایی این دو واژه باعث شده که برخی از مردم واژۀ زن را به جای واژۀ ظن جایگزین کنند و نوعی تحریف در آن صورت بگیرد. 🔸اتفاقاً اصلاً خواب زن چپ نیست؛ بلکه این عبارت تحریفی است از واقعیتِ «خواب ظن چپه» است. «ظن» به معنی توهم، گمان بردن و شک کردن و «خواب ظن» هم خوابی است که برمبنای توهم، شک و گمان شکل گرفته باشد. بسیاری از ما در طول روز با موضوعات گوناگون سروکار داریم؛ بنابراین بعد از اینکه می خوابیم، ممکن است خواب هایی را ببینیم که بی اعتبار و غیر قابل اعتبار باشد که به این نوع خواب ها، خواب «ظن» می گویند که ناشی از ذهن ناآرام و مشغول ما و سرکار داشتن با موضوع حل نشده در طول روز است. بنابراین بین خواب زن و خواب مرد هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ البته در هر صورت باید توجه داشت بسیاری از‌ خواب های که انسان می بیند اصلاً تعبیری ندارد و جز خواب های آشفته قلمداد می گردد و نباید دنبال تعبیر آن بود. اگر هم تعبیر داشت به معنای وقوع حتمی آن نیست. 🌐منبع👉 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. ࿐჻ᭂ⸙🍃🌹🍃⸙჻ᭂ࿐ 🌷با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید🌷 🌹 @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🍃🌹🍃⸙჻ᭂ࿐
🔺معرفی برخی از تأليفات‌ مرحوم آیت ‌الله‌ ابراهیم امينی: 1. همه‌ بايد بدانند؛ 2. بررسی‌ مسائل‌ كلی‌ امامت‌؛ 3. بانوی نمونه اسلام فاطمه زهرا (س)؛ 4. دادگستر جهان؛ 5. آموزش‌ دين‌ (4 جلد)؛ 6. آيين‌ همسرداری؛ 7. آيين‌ تربيت‌؛ 8. انتخاب‌ همسر؛ 9. اسلام‌ و تعليم‌ و تربيت‌؛ 10. آشنايی‌ با مسائل‌ كلی اسلام‌؛ 11. معاد در قرآن؛ 12. خودسازی؛ 13. وحي‌ در اديان‌ آسمانی‌؛ 14. در كنفرانسها؛ 15. تعليمات‌ دينی،‌ دوره‌ ابتدايی و راهنمایی تحصیلی. 16. الگوهای فضیلت‌؛ 17. خداشناسی؛ 18. پيامبرشناسی و پيامبر اسلام‌؛ 19. زن‌ در اسلام‌؛ 20. آشنایی با مسائل‌ كلّی اسلام‌؛ 21. نماز نور چشم پیامبر اعظم (ص)؛ 22. دروس‌ من‌ الثقافة‌ الاسلامية‌؛ 23. مهمترین واجب فراموش شده؛ 24. اسلام‌ و تمدن‌ غرب‌؛ 25. امامت و امامان علیهم السلام؛ 26. تربیت؛ 27. پرتوی از اسلام؛ 28. گفتارهای اخلاقی و اجتماعی؛ 29. جهاد با نفس؛ 30. انضباط اقتصادی 31. عدالت در اسلام 📚فایل متنی کتب ارزنده در سایت زیر قابل مطالعه است👇 http://www.ibrahimamini.com/fa/book 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥وسواس در طهارت و نجاست و راهکارهای درمان آن 😰 🎤 🌐 ahkam.org ࿐჻ᭂ⸙🍃🌹🍃⸙჻ᭂ࿐ 🌷با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید🌷 🌹 @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🍃🌹🍃⸙჻ᭂ࿐
آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه برادران در سال تحصیلی جدید 📌مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران از میان برادران علاقه‌مند به تحصیل در علوم دینی ثبت‌نام به عمل می‌آورد. 📅 پذیرش حوزه‌های علمیه برادران در سه مقطع هشتم، دوازدهم و دانشگاهیان از اول اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. 🌐 علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام می‌توانند به آدرس اینترنتی https://paziresh.ismc.ir/ مراجعه نمایند. 🌹با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید🌼 🌸 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥مجالست با آثار و کتب انبیاء و اولیاء، مرافقت [و دوستی] با خود آن هاست، همه‌اش معنویات است... 🎤مرحوم آیت الله العظمی بهجت(ره) 🌹با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید🌼 🌸 @Tollabe_pasokhgoo
💥صرفا جهت اندکی تفکر... ⚡️ فقط یک لحظه تصوُر کنید که چهارشنبه سوری مراسمی مذهبی بود که هر سال به طور میانگین بیش از 10کشته، بیش از 500 نفر مجروح، صدهامیلیون تومان خسارات و این‌مقدار رُعب و وحشت ایجاد می‌کرد. حتما تا حالا شاهد انواع و اقسام تحلیل‌های مذهب‌ستیز به دلیل این مراسم بودیم. شاید آقای دبیرکلِ سازمان ملل هم میانه‌ی چُرت‌زدن‌هایش از این وضعیت ابراز نگرانی کرده بود. 👈اما واکنش‌ها نسبت به این مراسمِ سنتی چیست؟ میگویند سنتی صحیح است! که باید به روش صحیح اجرا شود و اجرای آن به روش کنونی هیج ربطی به بنیان‌گذاران آن ندارد. این نوع تحلیل، حتماً روش صحیحی است اما چرا پای باقی انحرافات و اشتباهات که می‌رسد، شمشیر را از رو بسته و بابت یک مساله‌ی جزئی تمام یک کلیت زیر سوال می‌رود؟ ✅ پاسخ ساده است. ناز و اداهای روشنفکری میگوید به هر چه رنگ دینی دارد، (که اتفاقا همیشه عقلانی و مفید هم هست) با شدت هر چه تمام حمله کن و هر چه که رنگ غیردینی دارد، حتی اگر خرافی و مضر،از آن دفاع و ترویج کن... 🍁حال، این روشنفکری است یا جاهلیت؟ ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎حکم شرعی 💰 ⁉️ استخراج و خرید و فروش ارز دیجیتال (بیت‌کوین) چه حکمی دارد؟ 🎤 🌐 ahkam.org 🌼 @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌺🌺⸙჻ᭂ࿐
💥آزادی در اسلام! ✍ : چون اساس اسلام بر توحید است، انسان را از بردگی همه قیود آزاد و به بندگی خالق که حیات به او بخشیده است آگاه می کند، زیرا بندگی خدا، انسان را از وابستگی و بردگی جز او می رهاند. آزادی در اسلام به معنای اجرای احکام اخلاقی است نه اعمال خواسته های نفسانی. انسانی آزاد است که مطیع غرایز حیوانی خود نباشد، چون آزادی در مقابل بردگی است. آزاد کسی است که پیرو حکم فطرت و عقل باشد نه تسلیم نفس و شهوت. فلسفه اصلی جعل تکالیف الهی ، رهایی از قید های بشری است؛ نه محدودیتی برای آزادی. 📚جامعه در قرآن ، ص ۴۷۳. ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ شک کثیر الشک ⁉️به چه کسی می گویند؟🤔 🔻آیا کثیر الشکی که به شک خود اعتنا کند، شامل هر نوع شکی می شود؟ 🎤 ahkam.org ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بانوی اهل بلاروس با حضور در دفتر امام جمعه ملایر با پذیرفتن دین مبین اسلام و گفتن شهادتین مسلمان شد. 🔹 وی با حضور در دفتر امام جمعه ملایر با آشنایی با دین اسلام مسلمان شد که امام جمعه ملایر نیز یک جلد قرآن کریم را به این زوج و بانوی تازه مسلمان شده اهدا کرد. 🔷قرار است این زوج دندانپزشک فعالیت های کاری خود را در حوزه دندانپزشکی در ایران داشته باشند. ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
راه اصلاح لجبازی کودک .Mp3
989.4K
❓راه اصلاح لجبازی فرزند چیست؟ 🎤پاسخ 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨⁦🌸✨•✾••┈┈•
💥معنای نبود اجبار در دین ✍شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر: 🔸«لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» ؛ در دين، اجبارى نيست؛ [زیرا] راه درست از راه انحرافى، روشن شده است. 🔹برخی افراد در فهم این آیه شریف به خطا می‌روند و گمان می‌کنند که اسلام، آزادی در پذیرفتن و نپذیرفتن دین را برای انسان تضمین کرده و بر پایه اصل آزادی فردی که تمدن‌های نو به آن معتقدند، هرگونه اجبار بر دین‌داری را منع نموده است، اما این کاملاً خطا است. 🔻... مقصود اسلام از نفی اجبار در دین، این است که راه هدایت و انحراف روشن شده است و حق و گمراهی از هم متمایز هستند و ازآنجاکه نشانه‌ها روشن و برهان آشکار و تفاوت بین تاریکی و روشنایی بر همه هویدا است، دیگر نیازی به اجبار نیست و اساساً امکان اجبار بر پذیرش دین وجود ندارد؛ زیرا دین فقط کلماتی بی‌روح که بر زبان جاری شوند یا آداب و رسومی سنتی که اعضا و جوارح انسان انجام دهند نیست، بلکه دین یک باور، یک نظام و یک شیوه برای اندیشیدن است. 📚پژوهش‌های قرآنی، ص ۳۸۰ 🔺در ثواب انتشار این متن شریک باشید🔻 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
سکوهای واقع در حریم ورودی خانه‌های سنتی را دیده‌اید؟ نام این سکوها پیرنشین است و از کارکردهای مهمش این بود که اگر انتظار مهمان (به ویژه مهمان پیر و سالخورده) برای ملاقات با میزبان طولانی می‌شد می‌توانست در حریم ورودی خانه که به نوعی فضای انتظار بود، روی این سکوها بنشیند و استراحت کند تا انتظارش برای گشوده شدن درب و وصال میزبان به سر آید. رحمت خدا بر مرحوم کافی که با سوز دل خطاب به میزبان حقیقی همه عالم چنین می‌گفت که جوانان ما پیر شدند و پیران ما مُردند، نیامدی آقا... ضَيْفُكَ بِبَابِكَ؛ سالهاست که در آرزوی وصالت، سکونشین حریم انتظارت هستیم، این انتظار را پایانی نیست؟ منتظران را به لب آمد نفس ای شه خوبان تو به فریاد رس @baladetayyeb
37.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽تیزر مستند سفر قند 🔹ویژه برنامه عید نوروز و ماه مبارک رمضان از شبکه قرآن و معارف سیما ❇️مستند داستانی سفر قند فصل سوم آن با عنوان "بود و نبود"، روایت نوجوانان سفرقند از انسان ها و اتفاقات مهم تاریخی و کنونی استان بوشهر است. 🗓اول تا سیزدهم فروردین ساعت ۱۹:۳۰ ، ۱۰:۱۵ و ۱۳:۳۰ 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨⁦🌸✨•✾••┈┈•
دعای اواخر ماه شعبان.mp3
185K
امام رضا علیه‌السلام فرمودند: در اواخر ماه شعبان این دعا را زیاد بخوانید: اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ، فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ. خدایا اگر تا الان که از ماه شعبان می گذرد ما را نبخشیدی ، در ایام باقی مانده ببخش 🎤 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
💢پاسخ به تعدادی از در مورد مقام ✍️ : 🔹لازم به ذكر است كه احكام و اوصاف صنف زن از دو ديدگاه قابل مطالعه و بر دو قسم است: قسم اول: راجع به اصل زن بودن او است كه هيچ گونه تفاوتی در طی قرون و اعصار به آنها رخ نمی ‏دهد. مانند لزوم حجاب و عفاف و صدها حكم عبادی و غير عبادی، كه مخصوص زن است و هرگز دگرگون نخواهد شد. و بين افراد زن هم هيچ فرقی در آن جهت مشترك زنان نيست. قسم دوم: ناظر به كيفيت تربيت و نحوه محيط پرورش آن است كه اگر در پرتو تعليم صحيح و تربيت وزين پرورش يابند و چون مردان بيانديشند و چون رجال تعقل و تدبر داشته باشند تمايزی از اين جهت با مردها ندارند و اگر گاهی تفاوت يافت شود، همانند تمايزی است كه بين خود مردها مشهود است. مثلاً اگر زنان مستعدّ به حوزه‏ها و دانشگاه های علمي راه يابند و همانند طلاب و دانشجويان مرد به فراگيري علوم و معارف الهي بپردازند و از لحاظ جهان‏بينی و انسان‏شناسی و دنياشناسی و آخرت‏ شناسی و ساير مسائل اسلامی، در دروس مشترك بين محصلين حوزه آگاهي كامل يابند و نحوه تعليم و تبليغ دينی آنان چون رجال مذهبي باشد، چه اين كه گروهي فعلاً به بركت انقلاب اسلامی اين چنين‏ اند 🔸آيا باز هم می توان گفت رواياتی كه در نكوهش زنان آمده و احاديثی كه در پرهيز از مشورت با آنها وارد شده و ادلّه‏اي كه در نارسايی عقول آنان رسيده اطلاق دارد و هيچ گونه انصرافی نسبت به زنان دانشمند و محققان از اين صنف ندارد و همچون قسم اول موضوع همه آن ادلّه ذات زن از حيث زن بودن است؟ مثلاً گفته ‏های حضرت علي عليه السلام؛ در بيان وَهْن عقول زنان كه فرمود: «يا أشباه الرجال ولا رجال، حلوم الأطفال وعقول ربّات الحجال» اي مرد گونه‏هاي نامرد، با آرزوهاي كودكانه! و انديشه زنان پرده نشين! «ايّاك ومشورة النساء فانّ رأيهن الي أفنٍ وعزْمهنّ الي وهن... » بپرهيز از مشورت با زنان، كه رأي آنان ناقص و تصميم آنان سست است. 🔹هيچ گونه انصرافی از زنان محقق و دانشمند ندارد؟ و آيا می توان گفت كه عقل آنان در بخش عقل نظری(مباحث عقلانی و فلسفی)، چون زنند و تنها به خاطر انوثت(زن بودن)بدن آنها همتای عقل كودكان مي‏باشد، و اراده و تصميم و عزم آنها در بخش عقل عملي سست و ناپايدار است و يا آن كه اين تعبيرها به لحاظ غلبه خارجی است كه منشأ آن، دور نگه‏ داشتن اين صنف گرانقدر از تعليم و محروم نگه ‏داشتن اين گروه توانمند از تربيت صحيح است، كه اگر شرايط درست براي فراگيری آنها در صحنه تعليم و تربيت فراهم شود حتماً غلبه بر عكس خواهد شد و يا لااقل غلبه‏ ای در كار نيست تا منشأ نكوهش گردد. 📚زن در آینه جمال و جلال صفحه ۳٧ و ۳۸ 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨‌🌸✨•✾••┈┈•
سبک زندگی در سخنان رهبر انقلاب .pdf
1.58M
📚 "سبک زندگی در سخنان رهبر انقلاب" سبک زندگی بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل مسئله‌ی ، سبک ، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله‌ی خط، مسئله‌ی زبان، مسئله‌ی کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ اینها آن بخشهای اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است.   در این نسخه الکترونیکی خلاصه ای از سخنان رهبر انقلاب در موضوع سبک زندگی آورده شده است. ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
26.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️چگونه اعتیاد به فضای مجازی ترک کنیم؟ 🔹افرادی که به فضای مجازی اعتیاد پیدا می‌کنند معمولا دچار اضطراب، گوشه گیری، افسردگی و کم‌تحرکی میشن 🔸برای رهایی از این عوارض سه راهکار ساده وجود داره. 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨⁦🌸✨•✾••┈┈•
💥 آثار دفع غیبت حضرت رسول اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلم): من تَطَوَّلَ عَلَى أَخِيهِ فِي غِيبَةٍ سَمِعَهَا فِيهِ فِي مَجْلِسٍ فَرَدَّهَا عَنهُ رَدَّ اللَّهُ عَنهُ أَلْفَ بَابٍ مِنَ الشَّرِّ فِي الدُّنيَا وَ الآخِرَة. هر که در مجلسی بشنود که از برادرش غیبت می‌شود و آن غیبت را از او دفع کند خداوند هزار باب بدی را در دنیا و آخرت از او دفع می‌‌کند. امالی (صدوق): ص 430 ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥تحلیل آیین نوروز به مناسبت فرارسیدن سال نو 🔹نوروز، نخستین روز فروردین ماه شمسی‌ به حساب می‌آید. محاسبه سال شمسی‌ تا پیش از پیدایش تاریخ جلالی‌ در سال 467 یا 471، به این ترتیب بود که سال را به دوازده ماه سی‌ روزه تقسیم می‌کردند که جمعا 360 روز می‌شد. پنج روز باقی‌ مانده را در پایان آبان ماه یا اسفندماه بر آن می‌افزودند که جمعا 365روز می‌شد. با این حال پنج ساعت و 48 دقیقه و 45/51 ثانیه باقی‌ می‌ماند. این زمان در هر چهار سال، یک روز می‌شد و از آنجا که در محاسبه نمی‌آمد، روز اول فروردین در فصول سال تغییر می‌کرد. بنابراین ماه های‌ شمسی‌ نیز در آن زمان، مانند ماه های‌ قمری‌ در فصول سال متغیر بود. معنای‌ این سخن، آن است که نوروز در آغاز فروردین واقعی‌، یعنی‌ نقطه آغاز اعتدال ربیعی،‌ قرار نداشت. 🔸زمانی‌ که یزدگرد سوم، آخرین شاه ساسانی‌ در سال 632م‌ به تخت نشست، روز نخست سال، یعنی‌ اول فروردین در آن تاریخ، مطابق بود با شانزدهم حزیران (ژوئن)؛ مطابق با 27 خرداد. پس از آن با محاسبه بالا، روز نوروز یا اول فروردین، هر چهار سال، یک روز به عقب می‌آمد. 🔹در سال 467، روز نوروز مطابق دوازدهم حوت یا اسفند بود. در این سال، ملکشاه سلجوقی‌، دستور داد تا منجمان، محاسبه دقیقی‌ از سال شمسی‌ انجام دهند و روز اول فروردین را معین کنند. بر اساس محاسبه خواجه عبدالرحمان خازنی‌، منجم مرو، عوض آنکه بر اساس محاسبه قبلی‌، روز واقعی‌ دوازدهم اسفند اول فروردین دانسته شود، اول فروردین را هیجده روز جلوتر برده و در ابتدای‌ اعتدال ربیعی‌، یعنی‌ فروردین واقعی‌ قرار گرفت. در محاسبه جدید، هر سال را در چهار نوبت، 365 روز محاسبه کرده (دوازده سی‌ روز به ضمیمه پنج روز که در آخر ماه آبان یا اسفند افزوده می‌شد) و سال پنجم را 366 روز محاسبه کردند. البته پس از هر هشت دوره چهارساله، سال پنجم را 366 قرار می‌دادند. در این محاسبه آن پنج ساعت و اندی‌ نیز در محاسبه می‌آمد. بدین ترتیب، روز نوروز به عنوان نخستین روز فروردین ماه، از آن سال ثابت ماند. بنابراین، نخستین سالی‌ که روز اول فروردین آن دقیقا مطابق آغاز زمان اعتدال ربیعی‌ بود، سال 467 یا 471 بوده است. 🔸در سال 1304ش‌ (1343ق/ 1925م‌) در ایران، تقویم شمسی‌ به عنوان تقویم رسمی‌ پذیرفته شد. محاسبه پیشین که دقیق بود، مراعات شد و تنها عوض افزودن پنج روز به سال، شش ماه نخست سال را سی‌ و یک روز، و پنج ماه دوم را سی‌ روز و اسفند را بیست و نه روز قرار دادند که هر چهار سال، سی‌ روز محاسبه می‌شود. سالی‌ که اسفند آن سی‌ روز بود، آن را سال کبیسه نامیدند. 🔹در قانون اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران نیز مبنای‌ محاسبه سال، شمسی‌ بوده و سال قمری‌ نیز در کنار آن به عنوان تقویم دینی‌ مورد تأکید قرار گرفت. ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo