3229437448.mp3
4.3M
❓وقتی زوجین هر دو عصبی و زود جوش باشند چه کار باید کرد؟ راهکار، درمان و نحوه برخورد همسران تندخو و عصبانی چیست؟
🎤پاسخ حجت الاسلام سيدعليرضا تراشيون
#حجت_الاسلام_تراشیون
#مشاوره
#خانواده
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
࿐჻ᭂ⸙🌸🌼🌺⸙჻ᭂ࿐
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید
💥 @Tollabe_pasokhgoo
࿐჻ᭂ⸙🌸🌹🌼⸙჻ᭂ࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من یه آدم معمولی غربی بودم الکل میخوردم، گوشت خوک می خوردم، گل میکشیدم، دیسکو پارتی و.... اما این چیزها منو سیر نمی کرد...
الان خیلی راضیم..
چه خوش است دینی که اینطوری انتخاب کنیم و حس کنیم فرقش رو با بیدینی
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
•| @Tollabe_pasokhgoo|•
••┈••❈✿🌙✿❈••┈••
هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
✅ کلی پیام اومده که در مورد آقای صدیقی نظرمون را بگوییم؛ دیروز به صورت کلی اشاره کردیم و اگر کسی اهل اشاره باشد متوجه میشد ولی ظاهرا باید با اسم بگوییم تا دوستان متوجه شوند😊
اما چند نکته در این باب مهم است:
۱. وقتی یک طرف ماجرا یاشار سلطانی و وحید اشتری است یک طرف دیگه اینترنشنال و شبکه های معانده باید دقت بیشتری کرد چون این عزیزان محض رضای خدا، سوت زنی نمیکنند وگرنه اگر دنبال ثروت عجیب و غریب هستند یکبار ثروت آخوندی وزیر روحانی را بررسی کنند، من به خود آخوندی در توییتر گفتم اگر از زمان حضرت آدم تو وزیر مملکت بودی و کل حقوق هاتو کنار میذاشتی نباید اینقدر ثروت ایجاد میشد پس همانطور که او ثروتمند است با اینکه قبل انقلاب خر هم نداشتند، طبیعی است در طیف انقلابی هم یک عده ثروتمند هستند، یا درمورد حوزه ایشان گفتند، خب اگر حوزه داشتن مشکل دارد یکبار هم حوزه آقای ناطق نوری را در لواسان بررسی کنید تا بدانیم شما هم مثل ما فراجناحی هستید و سوت زنی هایتان پروژه ای نیست.
۲. آقای صدیقی تلویحا اصل ماجرا را قبول میکند و میگوید امضایش جعل شده است و در مصاحبه آیه ۸۶ سوره یوسف را میخواند که اشاره به ماجرای حضرت یعقوب و پسرانش دارد که اگر با دقت این آیه را خوانده باشد ، او هم ظاهرا مثل حضرت یعقوب از فرزندانش گلایه میکند.
۳. ما نباید کسی را جز ۱۴ معصوم ، معصوم مطلق بدانیم ، همه در معرض اشتباه هستند، پیامبران بزرگی مثل حضرت موسی، ترک اولی داشتند ، گاهی خود انسان کوتاهی میکند گاهی به علت مشغله های زیاد به اطرافیان اعتماد میکند و خطا رخ میدهد، پس جوری از انسانها در ذهنمان بت نسازیم که با یک خبری که هنوز در دادگاه اثبات نشده ، از خود او و حتی دین و انقلاب برگردیم.
۴. انسانهای معروف را یک عده دوست دارند و این دوستی ها همیشه بخاطر طمع نیست، ما که یک طلبه ی فسقلی هستیم و هیچ مسئولیتی نداریم و همیشه هم منتقدیم و جایی سفارشمونو کسی قبول نمیکند😅 بارها عزیزانی لطف کردند، مثلا درماجرای قرارگاه وقتی گفتم همه دارایی من یک ماشین ۴۰۰ میلیونی است که اونو هم میفروشم، کلی پیام اومد نه این برای خانواده ات است و برخی هم گفتن غلط میکنی نباید این کار کنی😁 و یک عزیزی که اصلا نمیشناسم و ندیدمش مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان واریز کرد و گفت فکر کن من ماشینتو خریدم و فروختی به من، حالا هدیه دادم بهت😅 خلاصه آقای صدیقی هم برای عده ای عزیز هستن و امکان اینکه یک عده پولهایی به ایشان بدهند تا در مسیر خیر خرج کنند هست و این مساله چیز عجیبی نیست و بین علما معمول است، دوتا ماجرا از منبری ها در خاطرم است که بعد یک منبرشون اونقدر یکی خوشش میاد اندازه یک خانه ای که در قم بتونه بخرند بهشون پول میده و هیچ توقعی هم نداره. اونروز یکی از طلاب که در ایتا کانال دارد در یک جمعی گفت هزینه مجموعه ما ماهی ۴۰۰ میلیون تومان است ، خب بخشی از این را همین متدینین میدهند و یا امورات خود ما و این همه کمکی که میکنیم از طریق همین عزیزانی هست که به ما اعتماد دارند.
۵. به عزیزانی که معروفند یا مسئولند توصیه میکنم به شدت مراقبت کنند، الان عصر رسانه است و امثال آقای صدیقی هم بخاطر سن بالایی که دارند قطعا مثل ما جوون ها حوصله ی درافتادن با این جماعت رسانه ای مخالف را ندارند و ترفندهاشون هم نمیدونند و قشنگ در دامشون میفتن و همین میشود که در ایتا هم کلی پیام از مومنین میاد که وااای میدونی چیشده! یعنی رسانه کار خودشو کرده و اینا که پشتت نماز میخوندن در تله شناحتی گیر کردن، پس باید خیلی مراقبت کرد و اگر اشتباهی هم کسی انجام داده ازش دفاع نکنیم و مثل امامان شیعه و برخی بزرگان انقلابی از فرزند خطاکار اعلام برائت کنیم، یک ماجرا از حاج آقا مجتبی فرزند حضرت آقا عرض کنم که ببینید ایشون چقدر دقت دارند، بنده ۴ سال نماینده ستاد آیت الله وحید در استان آ.ش بودم و درس حاج آقا هم میرفتیم، البته در این ۶ سالی که درس حاج آقا می رفتم واقعا از این نکته ها خیلی دیدم، یه وقتی یکی از مقلدین رهبری خمس میخواستن بدهند و حدود ۱۰۰ میلیون خمس داشتند، به من گفتند خمس میدم به شما ، شما از دفتر اجازه بگیرید در راه احیای فاطمیه هزینه شود ، گفتم باشه و برگشتم قم و بعد درس به حاج آقا منتقل کردم که اکر صلاح میدانند در جهت احیای فاطمیه با نظارت خود دفتر این کار انجام شود، ایشون فرمودند، بنده ذره ای در امورات مالی دفتر ورود نمیکنم و باید از طریق مسئولین دفتر پیگیری شود، درحالیکه این کار یک کار عادی است و بنده را هم میشناسند و در راه فاطمیه با نظارت دفتر میخواست هزینه شود ولی همین مقدار هم ایشان رعایت میکنند.
امیدوارم خداوند در این ماه عزیز از خطاهای همه ما بگذرد و توفیق نوکری و ثبات قدم در مسیر حق را عنایت کند، با این هجمه ی رسانه ای دقیق دشمن و رسانه نابلدی ما ، ماندن در مسیر حق از همیشه سختتر شده است...
ڪلیڪ ڪنید ↩️ @sheikh_farhad_fathi
🔺حکم فرو رفتن آب در حلق با مضمضه در حال #روزه
#احکام
🔹 @Tollabe_pasokhgoo
~~~ •┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈• ~~~
🔺مقدمه ای بر فلسفه روزهداری (مبارزه منفی با گناه)
✍ #آیت_الله_سید_رضی_شیرازی(ره) :
🔹️یکی از احکام و دستورات خداوند متعال روزه گرفتن است. هدف و غایت و مصلحتی که خداوند در قرآن برای روزه بیان میکند اخص از آن چیزی است که در روایات آمده و متفاوت است. خداوند در قرآن میفرماید:( یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُونَ) ای کسانی که ایمان آورده اید، روزه بر شما واجب شد همان گونه که بر پیشینیان شما واجب شد، شاید پرهیزگار شوید. قرآن هدف و سرّ روزهداری را متقی شدن دانسته است. سوال این است که روزه داری با تقوا چه ارتباطی دارد؟
🔸️برای جواب به این سوال، مقدمهای عرض میکنم. انسان به سه طریق ممکن است گناهی مرتکب نشود.
راه اول آن است که اصلاً به مرکز و محل گناه قدم نگذارد. خیلی از اوقات انسان میداند که فلان جا مرکز گناه و جایی است که فعل حرام در آنجا انجام میشود، چون در آنجا قدم نمیگذارد و وارد نمیشود، پس گناهی هم مرتکب نمیشود. گاهی اوقات خانمها و یا آقایان متدینی به ما مراجعه و اظهار میکنند: چون در مجلس عروسی فامیل شان فعل حرام انجام میشود و اختلاط وجود دارد، به آنجا نمیروند. این عده در واقع با اجتناب از وارد شدن به محل گناه، خودشان را از انجام آن مصون میدارند. در واقع این عمل یک مبارزه منفی با گناه است. این افراد می توانند به آن محیط ها پا بگذارند، اما با نرفتن به آن محلها با گناه مبارزه میکنند و در عین حال خودشان نیز مرتکب گناه نمیشوند. این اشخاص همانند کسی میمانند که برای آنکه مریض نشود، اصلاً به مرکز آلوده به میکروب وارد نمیشود.
🔹️زمان سابق که در تهران بیحجابی شدیدی بود و متاسفانه برخی خانمها رعایت حجاب نمیکردند، خیلی از متدینین و افراد با تقوا وارد تهران نمیشدند. من یادم هست که برخی از این عده برای آن که به مشهد بروند، در مسیرشان وارد تهران نمیشدند، بلکه در شهر ری کنار حضرت عبدالعظیم اطراق میکردند و بعد وسیله که مهیا میشد، به سفر ادامه میدادند. این عده از تهران دوری میکردند، چون آن را مرکز گناه میدانستند. در مورد این راه دوری از گناه، سعدی هم در گلستان شعری دارد و میگوید:
بدیدم عابدی در کوهساری
قناعت کرده از دنیا به غاری
بدو گفتم به شهر اندر نیایی
که باری بند از دل برگشایی
بگفت آنجا پری رویان نغزند
چو گِل بسیار شد پیلان بلغزند
او میگوید: عابدی در کوهستان اقامت گزیده بود، چون معتقد بود که در شهر انسانهای زیبایی هستند که او با دیدنشان گمراه میشود. این یک نوع مبارزه منفی با گناه است.
📚کتاب زلال حکمت جلد ۲، صفحه ۴۴۶.
#روزه
💎کانال طلاب پاسخگو🔻
@tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #حدیث_زندگی | نمازی که برای رفع تکلیف باشد اثر ندارد
✏️ شرح حدیث اخلاق توسط حضرت آیتالله خامنهای
~•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•~
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•~
جدول وظیفه بیماران نسبت به روزه.pdf
162.7K
🔺جدول وظیفهی بیماران نسبت به روزه
(آماده شده توسط فرهنگستان علوم پزشکی کشور و مرکز موضوع شناسی احکام فقهی)
#احکام
#روزه
💎کانال طلاب پاسخگو🔻
@tollabe_pasokhgoo
طلاب پاسخگو
🔺مقدمه ای بر فلسفه روزهداری (مبارزه منفی با گناه) ✍ #آیت_الله_سید_رضی_شیرازی(ره) : 🔹️یکی از احکام
🔺مقدمه ای بر فلسفه روزهداری۲(راه های ترک گناه)
✍ #آیت_الله_سید_رضی_شیرازی(ره):
🔹️راه دوم برای ترک گناه آن است که انسان وسیله ارتکاب فعل حرام را نداشته باشد. مثلاً کسی که ناشنوا است از شنیدن صدای موسیقی حرام عاجز است، پس مرتکب این گناه نمیشود. کسی که لال است، چون قدرت تکلم ندارد فعل حرامی مثل غیبت را مرتکب نمیشود.
🖋️راه سوم برای ترک گناه که بسیار مهم میباشد آن است که انسان به محیط گناه و یا مرکز گناه برود، اما با اراده و قدرت به گونهای خود را مجهز کرده باشد که بتواند آن را از خودش دفع کند. این شخص همانند کسی میماند که خود را در مقابل میکروبها واکسینه کرده، لذا با این کار می تواند به مرکز آلودگی نیز وارد شود. این عده با نیروی ی که در خودشان به وجود آوردهاند میتوانند در مراکزی که حتی گناهان لذیذی هم وجود داشته باشد حاضر شوند اما پایشان نلغزد. اگرمیگویم گناهان لذیذ، به این جهت است من گناهان را از این جهت دو قسم می کنم:گناهان لذیذکه انسان از انجام آن لذت میبرد و گناهان غیر لذیذ، مثل در دست کردن انگشتر طلا توسط مردان که این کار گناه است، اما لذتی ندارد.
🔸️انسانی که در وجودش چنین قدرتی به وجود آمده به واقع در او دافعهای نسبت به گناه ایجاد شده، یعنی او نسبت به گناه ضبط و کف و صیانت نفس پیدا کرده و در وجودش دستگاه کنترل ایجاد شده است. در دوراهیها که قرار میگیردو میتواند دروغ بگوید،دروغ نمیگوید؛اگر میتواند مال حرام بخورد،آن را نمیخورد؛ اگر میتواند نگاه حرام نماید، خود را کنترل کرده نگاه نمیکند. این شخص در دوراهیها میتواند خود را کنترل نماید و مطابق با خواست غرایز و شهوات حرکت نکند. یکی از راههایی که به انسان در به وجود آمدن دستگاه کنترل و مهار نفس کمک میکند«روزه» است.
📚کتاب زلال حکمت جلد ۲ ،صفحه ۴۴۷.
#روزه
💎کانال طلاب پاسخگو🔻
@tollabe_pasokhgoo
❓چگونه سنت ایرانی نوروز با انتظارات و دستورات اسلامی سازگار می شود؟
✍پاسخ:
روايات مربوط به نوروز مختلف است؛ چنانكه روايت معلي بن خنيس از امام صادق(ع) دلالت بر عظمت و شرافت اين روز و انجام برخي اعمال مانند غسل، روزه و پوشيدن لباس نو دارد، از سوي ديگر، روايت امام كاظم(ع) دلالت بر عيد نبودن آن دارد. جمع بين اين دو روايت مشكل است به همين جهت آراء فقها و صاحب نظران در اين زمينه متفاوت است.
🔹البته به طور قطع عيد نوروز يكي از اعياد ملي ايرانيان است و ريشه در تاريخ كهن اين سرزمين داشته است. نكته ديگر توجه به #نكات_مثبت نوروز است كه زمينه تحول, نوسازي و پاكسازي فضاي خانواده و زندگي را فراهم مي كند و باعث نوعي شادي و شادابي مي شود و بهانه اي براي صله رحم, ديدار دوستان و تحقق روابط سازنده با ايشان است.
🔹به هر حال، نبايد فراموش كنيم كه حضرت على عليه السلام مى فرمايد: هر روزى كه در آن، نافرمانى خدا نشود، عيد است. پس بايد در عيد نوروز به كارهايى مشغول شويم كه ما را به خدا نزديك كند و از انجام كارهاى خرافى و نامعقول خويشتن دارى كنيم. اعتقاد به ناميمونى روز سيزدهم فروردين و برگزارى مراسم چهارشنبه سورى، چون علّت عقلانى و شرعى ندارد، محكوم و مطرود است.
🔺نوروز از دیدگاه آیت الله العظمی خامنه_ای :
🔹 « نوروز، فرصتى است تا انسان به اصلاح امور روحى خود بپردازد. تحويل هر سال جديد شمسى - كه با نوعى تحول در عالم طبيعت مصادف مىباشد - فرصتى است تا انسان به تحول درونى و اصلاح امور روحى، معنوى، فكرى و مادى خود بپردازد. اين دعاى شريفى كه به ما تعليم دادهاند تا در آغاز سال بخوانيم، درس همين تحول است. در اين دعا، از خداى متعال درخواست مىكنيم كه در حال و وضعيت روحى و نفسانى ما، تحول و دگرگونى مباركى را ايجاد كند. ايجاد تحول، كار خداست؛ اما ما موظفيم كه براى اين تحول در درون و در زندگى خود و در جهان، اقدام و تلاش كنيم و همت بگماريم.
🔹ما در دعاى آغاز تحويل، از خداى متعال مىخواهيم كه حالمان را به بهترين حال برگرداند. اين تغيير و تحول، يكى از بزرگترين اسرار حركت تكاملى انسان است كه اسلام ما را به آن امر كرده و دستور داده است؛ مخصوص كسان خاصى هم نيست. مبادا كسى خيال كند كه تغيير حال، از آن كسانى است كه طبق معيارهاى اسلامى، دچار بدحالىاند؛ حتى كسانى كه حال و اخلاق نيكى دارند، چون بهترين نيستند، از خدا مىخواهند كه به سمت بهترين حركت كنند. ما، هر كه هستيم، هر جا هستيم و در هر مرتبهاى از دانش، معرفت، كمال و اخلاق انسانى قرار داريم، بايد از خدا بخواهيم كه حالمان را نيكوتر كند و ما را به سمت كاملتر شدن پيش ببرد. . .
#عید_نوروز
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
•| @Tollabe_pasokhgoo|•
••┈••❈✿🌙✿❈••┈••
هدایت شده از برنامه تلویزیونی محفل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 حاج آقا رو سرکار گذاشتن
✨ خاطره سرکار گذاشتن حاج آقا موسوی واعظ
@mahfeltv3
📚 مسافرت به خارج از شهر در ایام نوروز
💠 سؤال: قصد داریم که ایام نوروز به همراه خانواده برای تفریح به خارج از شهر برویم، با توجه به تداخل ایام نوروز با ماه رمضان، آیا روزه ما باطل می شود؟
✅ جواب: اگر سفر شما کمتر از مسافت شرعی* باشد، روزه صحیح بوده و باید آن را ادامه بدهید ولی اگر قصد دارید بیشتر از مسافت شرعی از شهر خارج شوید، می توانید به گونه ای برنامه ریزی کنید که هنگام اذان ظهر در وطن باشید که در این صورت اگر کارهایی که روزه را باطل می کند انجام نداده باشید، روزه شما صحیح است.
------------------------
* مسافت شرعی یعنی چهل و یک کیلومتر، هر چند به صورت رفت و برگشت، آن هم اگر مسیر رفت آن از 5 .20 کیلومتر کمتر نباشد.
#احکام #روزه
~•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•~
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•~
▪️ هیجده نکته درباره ام المؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها
۱. اول زنى که به رسول خدا (صلّىاللّهعلیهوآله) ایمان آورد .
۲. بانویی که پیامبر اکرم (صلّىاللّهعلیهوآله) درباره اش فرمود: «افضل زنان بهشت است» .
۳. زنى که خداوند از طریق جبرئیل و پیامبر
(صلّىاللّهعلیهوآله) به او سلام مى رساند .
۴. همسرى که سالها بعد از وفاتش پیامبر اکرم (صلّىاللّهعلیهوآله)، نام او را مى برد و ستایش و دعا مى کرد، و گاهى در فراق او اشک مى ریخت و به زنان خود مى فرمود:
خیال نکنید مقام شما بیش از اوست، زمانى که همۀ شما کافر بودید، او به من ایمان آورد. او مادر فرزندان من است . عایشه مى گوید: هرگاه مى خواستیم خود را نزد پیامبر (صلّىاللّهعلیهوآله) عزیز جلوه دهیم ستایش از خدیجه (علیها السلام) مى کردیم .
۵. بانویى که تا زنده بود، رسول خدا (صلّىاللّهعلیهوآله) با دیگرى ازدواج نکرد .
بانویى که عاشق کمال بود و به همین دلیل، همین که از صداقت و امانت حضرت محمد(صلّىاللّهعلیهوآله) باخبر شد، شخصى را با اموال خود براى تجارت به سراغ حضرت فرستاد، و طى یک قرارداد، اموال را همراه یک غلام براى تجارت به شام در اختیار حضرتش قرار داد .
۶. خدیجه، تنها یک همسر نبود، بلکه در حقیقت، یار و همراه و بازوى صادقى براى پیامبر اکرم (صلّىاللّهعلیهوآله) بشمار مى رفت .
۷. خداوند، بسیارى از ناگوارى هاى پیامبر عزیز (صلّىاللّهعلیهوآله) را از طریق خدیجه آسان مى فرمود :
اموال این بانو در پیشبرد اهداف پیامبر اکرم (صلّىاللّهعلیهوآله)، نقش مهمى داشت.
۸. او در راه حمایت از رسول خدا (صلّىاللّهعلیهوآله)، آخرین فداکارى و ایثار را از خود نشان داد .
۹. پیامبر اکرم (صلّىاللّهعلیهوآله) بعد از وفات خدیجه، گاه و بیگاه گوسفندى ذبح و گوشت آن را میان دوستان خدیجه تقسیم مى کرد و بدین وسیله نام و یاد او را گرامى مى داشت .
۱۰. کمالات خدیجه از یک سو، وفاى رسول خدا (صلّىاللّهعلیهوآله) از سوى دیگر، کار را به جایى رساند که عایشه مى گوید: هرگز پیامبر عزیز (صلّىاللّهعلیهوآله) از خانه بیرون نمى رفت، مگر ستایشى از خدیجه مى نمود.
۱۱. خدیجه، زیباترین زنان قریش بود.
۱۲. اموال خدیجه در سه سالى که مسلمانان مکّه در محاصره اقتصادى کفار قرار گرفتند، نقش مهمى داشت.
۱۳. خدیجه، بانویى با اراده، عاقل و شریف بود. شخصى را نزد حضرت محمد (صلّىاللّهعلیهوآله) فرستاد و پیام داد که من به خاطر شرافت و قرابت و امانت و صداقت و اخلاق، به تو علاقه پیدا کرده ام. پیامبر عزیز (صلّىاللّهعلیهوآله) مسأله را با عموهاى خود مطرح کرد، مقدمات ازدواج حضرت آماده شد، و با اینکه فرزندان متعددى از پیامبر اکرم(صلّىاللّهعلیهوآله) پیدا کرد، ولى پس از فوت پیامبر (صلّىاللّهعلیهوآله) تنها، فاطمۀ زهرا (علیها السلام) به یادگار ماند.
۱۴. خدیجه (علیها السلام) به قدرى محبوب رسول اکرم (صلّىاللّهعلیهوآله) بود که در تاریخ مى خوانیم، پیرزنى خدمت پیامبر (صلّىاللّهعلیهوآله) رسید و مورد لطف قرار گرفت، همینکه خارج شد، عایشه پرسید: این پیرزن کیست؟ حضرت فرمود: کسى است که در زمان حیات خدیجه (علیهاالسلام) به منزل ما مى آمد و با او رفت و آمد داشت، اکنون ما باید همان پیمان دوستى آنان را حفظ نماییم؛ زیرا که خودش پیمانى از ایمان انسان است.
۱۵. خدیجه (علیهاالسلام) بیست و پنج سال در خدمت رسول اکرم (صلّىاللّهعلیهوآله) بود و در سن شصت و پنج سالگى از دنیا رفت. رسول خدا (صلّىاللّهعلیهوآله) بیست شتر جوان، مهریۀ خدیجه (علیهاالسلام) کردند ولیکن خطبه عقد را ابوطالب، عموى حضرت خواندند .
۱۶. و بالاخره، دنیا جاى ماندن نیست، خدیجه (علیهاالسلام) نیز، همچون دیگران از دنیا رفت و پیامبر اکرم(صلّىاللّهعلیهوآله) را در سوگ خود نشاند. هنگام دفن خدیجه (علیهاالسلام)، رسول خدا (صلّىاللّهعلیهوآله) وارد قبر شد و به یاد او گریست و در محلۀ «حجون» به خاک سپرده شد.
۱۷. خدیجه (علیها السلام) کسى بود که خداوند، رسول گرامى خود را مأمور مى کند تا بشارت بهشت به او دهد .
۱۸. خدیجه (علیها السلام) کسى بود که امام حسین(علیهالسلام) بر سر قبر او آمد و گریست و مشغول نماز و مناجات شد، سپس دست به دعا برداشت.
📚منبع: قرائتی محسن، کتاب عمره، ص ۴۶
شب وفات ام المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها تسلیت باد
🌹 @Tollabe_pasokhgoo ▪️
4_5789532137375924715.mp3
2.1M
❓آیا این تعبیر درست است که اسلام با اموال حضرت خدیجه(س) و شمشیر حضرت علی(ع) پیش رفته است؟
🎙پاسخ
#استاد_شهید_مطهری 👆
#دفاع_از_رسول_اکرم
#پاسخ_به_شبهات_ملحدین
#پاسخ_شبهه_خشونت_در_اسلام
🟥 @tollabe_pasokhgoo
❓آیا روزه و رمضان در ادیان و ملل گذشته نیز سابقه دارد؟
✍ پاسخ :
دربارهی اینکه، ماه رمضان در امتهای گذشته به همین نام «رمضان» نامیده میشده نمیتوان به طور قطع پاسخ مثبت داد، برخى میگویند: «رمضان» نامى است که اسلام بر این ماه گذاشته است و بنابر نظر دیگر (که مشهورتر است)، از زمان جاهلیت بر این نام بوده است.[1] ابن درید میگوید: وقتی که خواستند اسامی ماهها را از لغت قدیمی آن انتقال دهند، آن ماهها را به زمانهایی نامگذاری کردند که آن ماه مخصوص، اتفاقاً در آن زمان واقع شد، برای نمونه، ماه رمضان مصادف شد با گرمای شدید که به همین نام (یعنی رمضان) نامیده شد.[2]
اما با توجه به اینکه اولاً: این انتقال اسامی قبل از اسلام بوده است و ثانیاً: مردم عصر جاهلی، حج را در ماه آن انجام میدادند[3] و اسم آنرا میدانستند و ثالثاً: ماههای حرام را نیز میشناختند[4] و رابعاً: قرآن نیز به ماه رمضان اشاره کرده است[5] که به طور معمول باید برای مردم آشنا بوده باشد تا به آن اشاره کند، همهی این قرائن دلالت دارد که ماه رمضان پیش از اسلام نیز به همین نام نامیده میشده است.
دربارهی روزه در ادیان گذشته، در قاموس کتاب مقدّس می گوید: به طور کلّی در تمام اوقات در میان هر طائفه و هر ملّت و مذهب، در موقع ورود اندوه و زحمت غیر مترقّبه معمول بوده است ... . قوم یهود غالباً در موقعى که فرصت یافته می خواستند اظهار عجز و تواضع در حضور خدا نمایند، روزه مىداشتند، تا گناهان خود را اعتراف نموده، به واسطه روزه و توبه، رضاى حضرت اقدس إلاهى را تحصیل نمایند.[6]
از جملۀ «الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ» -در آیۀ شریفۀ: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ»؛[7] اى افرادى که ایمان آوردهاید! روزه بر شما نوشته شده، همانگونه که بر کسانى که قبل از شما بودند نوشته شد تا پرهیزکار شوید- استفاده می شود که امّت هاى گذشته داراى آئین و دین بوده اند. البته نه همه آنها، و قرآن کریم معین نکرده که این امّت ها کدام هستند، چیزى که هست از ظاهر جمله: «کَما کُتِبَ ... » بر مىآید که امّت هاى نامبرده اهل ملّت و دین بودهاند که روزه داشتهاند، و از تورات و انجیل موجود در دست یهود و نصارا هیچ دلیلى که دلالت کند بر وجوب روزه بر این دو ملت دیده نمىشود، تنها در این دو کتاب فرازهایى است که روزه را مدح مىکند، و آن را عظیم مىشمارد. اما خود یهود و نصارا را مىبینیم که تا عصر حاضر در سال چند روز به اشکالى مختلف روزه مىگیرند، یا از خوردن گوشت و یا از شیر و یا از مطلق خوردن و نوشیدن خوددارى مىکنند.
بر اساس روایات نیز، روزهی ماه رمضان بر امتهای گذشته واجب نبوده و فقط انبیاء آنان در ماه رمضان روزه میگرفتهاند. حفص از حضرت امام صادق(ع) روایت نموده که آنحضرت فرمود: «آفریدگار روزهی ماه رمضان را بر امتهاى گذشته واجب ننموده بود». راوى عرضه داشت پس مفاد آیهی شریفهی «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ» چیست؟ حضرت فرمود: «روزهی ماه مبارک رمضان فقط بر پیامبران واجب بوده و تنها امت اسلام است که بر همهی پیروان توحید برترى یافته و در انجام این فریضه با پیامبران دیگر در یک تراز قرار گرفته است».[8]
همچنین در قرآن کریم داستان روزه زکریا و قصه روزه مریم از سخن گفتن آمده است. و در غیر قرآن مسئله روزه از اقوام بى دین نیز نقل شده است، همچنان که از مصریان قدیم و یونانیان و رومیان قدیم و حتى وثنىهاى هندى تا به امروز نقل شده است که هر یک براى خود روزهاى داشته و دارند، بلکه مىتوان گفت عبادت و وسیله تقرب بودن روزه از امورى است که فطرت آدمى به آن حکم مىکند.[9]
پاورقی:
[1]. کبیر مدنی، سید علیخان، ریاض السالکین فی شرح صحیفة سید الساجدین، محقق و مصحح: حسینی امینی، محسن، ج 6، ص 10 – 11، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1409ق.
[2]. به نقل از: ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 7، ص161، دار صادر، بیروت، 1414ق.
[3]. بقره، 189.
[4]. بقره، 217.
[5]. بقره، 185.
[6]. مصطفوى، حسن، تفسیر روشن، ج 2، ص 372، مرکز نشر کتاب، تهران، 1380ش.
[7] بقره، 183.
[8]. شیخ صدوق، فضائل الاشهر الثلاثه، محقق و مصحح: عرفانیان یزدى، غلامرضا، ص 124، کتاب فروشی داوری، قم، 1396ق.
[9] طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان، ترجمه، موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج 2، ص 7 و 8، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1374ش.
♻در ثواب نشر این متن شریک باشید♻
💎کانال طلاب پاسخگو🔻
@tollabe_pasokhgoo
هدایت شده از سایه بان 📻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برداشت های نادرست از برنامه «زندگی پس از زندگی»
قسمت اول
🌿 آیا خوب و بد زندگی رو میتونیم بر اساس تجربه های نزدیک به مرگ بفهمیم ؟
⚠️ ما به هیچ عنوان دنبال رد کردنِ اصل تجربه های نزدیک به مرگ نیستیم! تو این مجموعه میخوایم به این مطلب برسیم که چرا این تجربهها باید با ملاک صحیح، که همون دین باشه ارزیابی بشه.
#زندگی_پس_از_زندگی
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
📚#سطح_عمومی
🔻اگه بنظرت برای دیگران هم مفیده، براشون بفرست🔻
رادیو سایهبان در شبکههای اجتماعی
@radiosayeban
🔻در روزه، واجب است نیت، استمرار داشته باشد
#احکام
#روزه
~~~•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•~~~
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹@Tollabe_pasokhgoo
~~~•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•~~~
❓آیا انسان میتواند از نظر شرعی با خویشاوندانی که وظایف شرعی را انجام نمیدهند، قطع رفت و آمد نمایند؟
✍پاسخ
همه مراجع: قطع #صله_رحم جایز نیست ولی اگر احتمال بدهید که ترک معاشرت و رفت و آمد موجب خودداری او از ارتکاب معصیت و باعث بیداری او میشود، میتوان موقّتاً آن را (به عنوان امر به معروف و نهی از منکر) ترک کرد.[1]
🔹تبصره 1. ترک معاشرت در صورتی است که با مراتب دیگر، نتواند از معصیت جلوگیری کند و اگر بشود با شیوههای دیگر نهی از منکر کرد، ترک معاشرت جایز نیست.
🔹تبصره 2. اگر نوع خاصی از صله رحم (مثلاً رفت و آمد) با خویشاوند موجب تأیید کار حرام وی یا تشویق آنها بر ارتکاب منکر میشود یا مفسده داشته باشد و موجب ابتلای خود فرد به گناه میشود، آن نوع صله رحم جایز نیست ولی فرد موظّف است به شیوه دیگری صله رحم (مانند سلام رساندن) را انجام دهد.
🔹تبصره 3. بهتر است در امر به معروف و نهی از منکر اقوام و آشنایان با روش دلسوزانه که مفید و مؤثر مانند موعظه و نصیحت زبان خوش به همراه احسان آنها را ارشاد کرد.
#احکام
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر
♦️پاورقی:
[1]. امام، توضیح المسائل، م 2807 و استفتاءات، ج 1، امر به معروف، س 12 و 17و 18و 19؛ خامنهای، اجوبه، س 1058 و 1071؛ سیستانی، توضیح المسائل، ج 1، م 2287؛ صافی، سایت، احکام امر به معروف؛ مکارم، احکام ویژه، ش 141 و استفتاءات، ج 1، س 1156 و ج 3، س 1750 و 1751؛ تبریزی، استفتاءات، س 2227؛ بهجت، استفتاءات، معاشرت، س 850 و امر به معروف، س 481؛ فاضل، استفتاءات، ج 1، س 940 و 941 و 942.
~•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•~
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹@Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•~
🌙جلسه درس اخلاق
دهه دوم ماه مبارک رمضان
🎤سخنران:
حضرت استاد فروغی
زمان:
از پنجشنبه ۲ فروردین تا یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ هر شب از ساعت ۲۱:۳۰
برادران و خواهران.
مکان:
تهران، خیابان امام خمینی(ره)، خیابان شیخ هادی، هاتف، محمدبیک، پلاک۶۴
💎کانال طلاب پاسخگو🔻
@tollabe_pasokhgoo