مدرسه تولید محتوا
🛑یعنی هابییت رو ندیدی؟؟؟🤐 ❓تالکین رو هم نمیشنای؟🤨 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa
🛑 یادتونه در مورد طرح داستان گفتیم
🔻حالا یکم داستان هابیت رو لو بدیم☺️
👈جی.آر.آر. تالکین برای داستان "هابیت" از این طرح استفاده کرده است.
1️⃣ قدم اول: بیلبو بگینز سرزمینش را ترک میکند:
🔻بگینز از محل زندگیاش راضی است و در ابتدا دعوت به ماجراجویی را رد میکند و ترجیح میدهد که در خانه بماند.
ولی بالاخره راهی کره زمین شده و با مشکلات مختلفی مواجه میشود.
2️⃣قدم دوم: بگینز انواع سختیها و چالشها را تجربه میکند
🔻بیلبو با الفها و کوتولهها تیمی تشکیل میدهد تا اژدهاها و هیولاهای دریا را شکست دهد. او در این مسیر با آزمونهایی روبهرو میشود که به او ثابت میکنند جسارت و قابلیتهایش بیشتر از چیزی هستند که تصورش را میکرد.
او بالاخره به غار اژدها میرسد که بالاترین هدفش در این جدال است. حالا باید گنج کوتولهها را از چنگ اژدها دربیاورد.
بیلبو متوجه میشود که برای موفقیت در این کار باید بر ترسهای گذشته غلبه کند.
3️⃣ قدم سوم: بیلبو سعی میکند که به سرزمین خودش برگردد
🔻بعد از شکست دادن اژدها در قسمت پایانی ضربهای بر سر بیلبو میخورد و به نظر میرسد که مرده است. اما او زنده است و به سرزمین خود بازمیگردد با این تفاوت که او دیگر آن هابیت قدیمی که از ماجراجویی متنفر بود نیست.
♨️ پس در مقدمه خیلی حواستون جمع باشه 👌
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd
@toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑یعنی هابییت رو ندیدی؟؟؟🤐 ❓تالکین رو هم نمیشنای؟🤨 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa
💢جی. آر. آر. تالکین
⭕️نویسنده و زبانشناس بریتانیایی که به دلیل نوشتن مجموعهکتابهای فانتزی «ارباب حلقهها» و کتاب «هابیت» شناخته میشه.
🔻اون یکی از مهمترین نویسندگان فانتزی معاصر که قالبی برای فانتزینویسان بعد از خود ایجاد کرد.
🔻آثاری که در زمان حیات تالکین منتشر شدند.
کتاب
هابیت ۱۹۳۷
یاران حلقه ۱۹۵۴
دو برج ۱۹۵۴
بازگشت پادشاه ۱۹۵۵
ماجراهای تام بامبادیل ۱۹۶۴
درخت و برگ ۱۹۶۴
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd
@toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑با سه سوت یه قصه بگو 🔻در ساختار یه قصه، سه مرحله داریم 1️⃣مقدمه 2️⃣گرهافکنی (ایجاد چالش) 3️⃣گره
🛑مهمترین بخش داستان
🔻همه داستان شما مهمه اما شاید بشه گفت یک بخش مهمتر از بقیه قسمتهای داستانه، گرهافکنی یا ایجاد چالش
👈چالش داستان اونجاییه که همه چیز بهم میریزه و روال طبیعی داستان بهم میخوره
♦️یک اتفاق که پیش بینی نشد بود و مخاطب هم انتظار دیدن یا شنیدن و یا خوندنش رو نداشت
♨️ گره افکنی یعنی قصهدار کردن یک روایت و انگیزه دادن به مخاطب برای دنبال کردن کار شما
👌بسیار ادامه دارد...
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd
@toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑مهمترین بخش داستان 🔻همه داستان شما مهمه اما شاید بشه گفت یک بخش مهمتر از بقیه قسمتهای داستانه،
🛑 خب بریم سراغ مثال
❓فیلم فروشنده رو دیدید؟
🔻یک زوج خونشون در معرض تخریب قرار میگیره و مجبور می شن به خونه دیگهای نقل مکان کنن. همه چیز خوب پیش می ره تا اینکه 👈‼️در شبی که شوهر خونه حضور نداره همسایه ها زن خونه رو بیهوش در حموم پیدا میکنن و به بیمارستان میبرن و این حادثه ادامه زندگیشون رو بهم میریزه ...❌
♦️اینجا گره اصلی داستان ایجاد میشه، توی اون شب چه اتفاقی افتاده که این دو نفر زندگیشون بهم ریخت ❓
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd
@toolid_mohtava
🛑 گره محکم بزنید
🔻 گرهافکنی شامل خصوصیتهای شخصیتها و جزئیات وضعیت و موقعیتهاییه که خط اصلی پیرنگ رو دگرگون میکنه و شخصیت اصلی رو در برابر نیروهای دیگه قرار میده و عامل کشمکش رو به وجود میاره.
🔻 قبل از گره افکنی شما باید یک مقدمه درست و حسابی داشته باشید که نشون دهنده سکون و ثبات وضعیعت داستان باشه که وقتی چالش رو ایجاد میکنید، اون چالش به چشم بیاد.
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd
@toolid_mohtava
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 ضمن عرض تسلیت این نماهنگ زیبا کار استاد و دوست عزیزمون هادی نادری رو تقدیم شما میکنم
💢 نماهنگ امان از جدایی🍃
🔻روایتی شاعرانه از شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
🎬 نویسنده و کارگردان: هادی نادری
@toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑 گره محکم بزنید 🔻 گرهافکنی شامل خصوصیتهای شخصیتها و جزئیات وضعیت و موقعیتهاییه که خط اصلی پیر
🛑 گره رو زدم حالا چکارش کنم
🔻 بعد از گرهافکنی نوبت کشمکش داستانه یعنی اینکه شخصیت داستان رو برای باز کردن گره روانه موقعیتها و شرایطهای مختلف کنید.
🔻جذابیت داستان با این کشمکش رفته رفته بالاتر میره و مخاطب انگیزهی بیشتری برای پیگیری ادامه داستان پیدا میکنه تا ببینه ته داستان چی میخواد بشه.
♦️کشمکش اشاره به وقتی داره که بین باورها یا رفتارهای یکی یا چند تَن از شخصیتها عدم توافق یا اصطکاک ایجاد میشه. اینکه این ناهماهنگی پذیرفته نشه یا نسبت به اون ایستادگی کنن، کشمکش معنا میشه.
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd
@toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑 گره رو زدم حالا چکارش کنم 🔻 بعد از گرهافکنی نوبت کشمکش داستانه یعنی اینکه شخصیت داستان رو برای ب
🛑 کشمکش تعریف ندارد اما قابل تشخیص است
🔻بعضی ناقدان سینما معتقدن هیچ تعریفی از کشمکش وجود نداره که همهٔ دانشگاهها پذیرفته باشند.
🔻اما میشه کشمکش رو از نوع اختلاف در رفتار یا وضعیت تشخیص داد.
◀️ سه عنصر برای این تشخیص هست که در صورت وجود میگیم کشمکشی روی داده:
1⃣ باید وجود مخالفت میان اعضا، شناسایی شده باشه یعنی شما به عنوان مخاطب بتونید این مخالفت رو با جریان اصلی تشخیص بدید.
2⃣ باید یک باوری بین افراد باشه که یکیشون خلاف اون رو میخواد یا رفتار میکنه.
3⃣ این باور باید در رفتار افراد نمود پیدا کنه و رفتار افراد بیانگر اون باشه.
✅ به بیان ساده تر وضعیت پایدار قابل تشخیص باشه و یکی با این وضعیت مخالف باشه و این مخالفت قابل تشخیص باشه.
@toolid_mohtava
🛑 جدال و مقابله چه کسی با چه چیزی و یا با چه کسانی؟
🔻در داستان، فیلمنامه و یا نمایشنامه کشمکش و مقابله شخصیتها و یا نیروها با هم اتفاق میوفته.
🔻شخصیت اصلی مهمترین عنصر در داستانه؛ اما این شخصیت باید در روند داستان و اتفاقات با نیروها و شخصیتهایی که با منافع و اهدافش هماهنگ نیستند بجنگه .
🔻 این جدال میتونه از مجادله شخصیت اصلی با :
1️⃣ شخصیت و یا شخصیتهای دیگه
2️⃣ یا جدال شخصیت با خودش
3️⃣ یا حتی جدال شخصیت با عوامل طبیعی
4️⃣ یا در داستانهای تخیلی با موجودات دیگه...
☝️نکته اول ⬅️ هرچی هست، چیزی یا مانعی وجود داره که باید شخصیت با اون روبرو بشه
✌️نکته دوم ⬅️ رویارویی شخصیت و کشمکش او با نیروهای متضاد تا رسیدن به نقطه اوج ادامه داره.
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd
@toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑 جدال و مقابله چه کسی با چه چیزی و یا با چه کسانی؟ 🔻در داستان، فیلمنامه و یا نمایشنامه کشمکش و مقا
🛑 یک نکته بگم
⬅️نگران این نباشید اگر بعضی از مطالب رو متوجه نمیشید 😅
🔻مباحث تولیدی باید در حین کار برای آدم حلاجی بشه، بیشتر الان ذهنتون رو با این مباحث تئوری آشنا کنید تا در قالب مثالها و مدلهای تولید براتون میگم که چی به چیه😊
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd
@toolid_mohtava
🛑 معما رو کشف کنیم❗️
🚩گره گشایی:
🔻حالا بعد گفتن مقدمه، گره افکنی و کشمکش نوبت به کشف معما میرسه .
🔻این مرحله، همون جایی که خواننده داستان یا بیننده فیلم؛ متوجه ماجرا و اتفاقات میشه.
⬅️ همون جایی که با خودمون میگیم: آهان ...حالا فهمیدم.👍
♦️اصولا آدما از حل معما و کشف جواب یک مسئاله به شدت هیجان زده میشن و کلی کیف میکنن، پس شما براشون این موقعیت رو بوجود میارید.
👈الان زمان بر طرف شدن تمام رازها، معماها و توطئههایی که مطرح کرده بودیم.
👈شخصیت و یا سایر شخصیتهای داستان سرنوشتشون در این مرحله مشخص میشه.
♦️ گره گشایی به نوعی تعادل دوباره است.
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd
@toolid_mohtava
🛑 سوژه رو خوب انتخاب کنیم
🔻 امشب جلسه دوم (از ایده تا تولید) برگزار شد
✅ بحث کردیم که چطور به یک سوژه خوب برسیم و چه ویژگیهایی باید داشته باشه
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
🛑ایجاد وضعیت پایدار
🔻شخصیتی رو که ابتدا وضعیت پایدار داشت تا لحظه ناپایداری و بهم خوردن تعادل دنبال کردیم.
🔻در آخرین مرحله یعنی رسیدن شخصیت به نقطه پایانی، شخصیت تغییراتی کرده، این تغییرات میتونه رسیدن به آرزو و پشت سر گذاشتن چالش و یا هرچیزی باشد.
👈شخصیت شما معمولا دیگه همون شخصیت اول داستان نیست. تغییر و رشد کرده و بالغ شده و یک حالت پایداری و با ثباتی رو باید برای این داستان ببینم، هرچند که میشه پایان این داستان شروع داستانی دیگه باشه .
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd
@toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑ایجاد وضعیت پایدار 🔻شخصیتی رو که ابتدا وضعیت پایدار داشت تا لحظه ناپایداری و بهم خوردن تعادل دنبا
🛑پایانی برای شروع
🔻با دیدن فیلم هابیت ناخودآگاه ذهنمون میره پیش ارباب حلقهها.
🔻بعضی وقتا شما حالت پایدار رو گره میزنید به یک ابهام که مخاطب رو متوجه کنید داستان اینجا تموم نشده و منتظر باش تا کار جدیدی رو شروع کنیم.
🔻این کار خیلی رایجه، مخصوصا در سریالها که قرار چند فصل ساخته بشه مثل شرلوک هولمز یا گیم آف ترونز یا ویچر و ...
♦️آما یادمون باشه که نباید این حالت رو جوری طراحی کنیم که اون پایداری انتهای فیلم یا داستان خدشه دار بشه، چون معلوم نیست که دوباره بتونیم کار رو ادامه بدیم یا نه مثل فیلمایی که دیگه فصل دوم و سوم و ... ساخته نشد.
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 سکانس پایانی «زیرخاکی»
🔻 مشخص شدن سرنوشت گنجی که فریبرز سه فصل دنبالش بود.
👌 پایانی جذاب که استاد جلیل سامان برای این فیلم در نظر گرفتن.
♦️ دیگه مخاطب در این داستان حالت منتظرهای نداره و به اون سکون که باید برسه، میرسه و حالت پایدار برقرار میشه.
👈 بازم مثال میزنم براتون 😉
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 سکانس پایانی فیلم Don't Look Up
(به بالا نگاه نکن)
🔻یک پایان متفاوت که آرامشی رو در بزرگترین بحران پیش روی بشر در فیلم به تصویر میکشه.
♦️قاعدتا انتظار اینو نداریم که وقتی قراره همه چیز از بین بره یک عده راحت بر سر یک میز در حالی که میدونن چه اتفاقی داره میوفته به گفتوگوی خودشون ادامه بدن و ترجیحشون بجای فرار از کنار هم لذت بردن باشه.
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑 سکانس پایانی فیلم Don't Look Up (به بالا نگاه نکن) 🔻یک پایان متفاوت که آرامشی رو در بزرگترین بح
🛑 چرا به بالا نگاه نکنیم؟
داستان فیلم از این قراره که محققی میبینه یک شهاب سنگ غولپیکر به سمت زمین میاد که اگر برخورد کنه، زمین رو نابود میکنه و با استاد خودش در میون میذاره تا به واسطه دولت جلوش رو بگیرن
این از مقدمه فیلم👆
❌ گره فیلم هم از همین ابتدا شروع میشه، که شهاب سنگ داره میاد؛ اما نویسنده و کارگردان گره رو عمیق تر میکنن، اونجا که دولت شروع به کار تبلیغاتی میکنه برای خودش و بواسطه این جریان میخواد استفاده خودش رو ببره
♦️بعد از کلی کشمکش مردم متوجه میشن که دیگه کاری نمیشه کرد و نابودیشون قطعیه در حالی که قبلا میشد نجات پیدا کنن
✅ پس اون محقق به همراه استادش و خانواده استادش تصمیم میگیرن به راحتی و در آرامش بمیرن.
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
🛑 بار اصلی بر عهده شخصیت اصلی شماست.
🔻شخصیت میتونه انسان، حیوان و یا هر موجودی باشه که شما اون رو خلق کردید.
🔻شخصیت اصلی در پیرنگ نقشی مهم و بسیار حیاتی داره.
🔻شخصیت اصلی آرزو یا چالش و یا خواستهای داره که باید از پسش بر بیاد؛ اما شخصیت نباید این آرزو و یا خواسته رو به راحتی به دست بیاره، باید موانعی برای او بیافرینید تا سد راه او بشن.
♦️این موانع به شکلی باید طرح ریزی شده باشن که رسیدن به آرزو و یا خواسته رو دشوار کنه و شخصیت باید این موانع رو بشکنه و از پسشون بر بیاد.
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑 بار اصلی بر عهده شخصیت اصلی شماست. 🔻شخصیت میتونه انسان، حیوان و یا هر موجودی باشه که شما اون رو
🛑 بیایید اکنون شخصیت خود را خلق کنیم.
❓چه کسی؟
🔻جواب این سوال همون شخصیتی که داستان رو شکل میدهد. هرچقدر اونو برای خودتون مشخصتر کنید، ظاهر و باطنش رو عیان کنید، آشنایی مخاطب و همراهیش با شخصیتی که خلق کردید بیشتر میشه.
🔻 مخاطب همراه شخصیت وارد موقعیتهای نفسگیر میشه. همراه شخصیت میترسه، عاشق میشه، میمیره وزندگی میکنه ، همه اینها موقعیتهایی هستند که شما با آفرینش شخصیت درست کردید.
♦️ اما...، این مدل شخصیتی که مخاطب رو با خودش یکی کنه به راحتی که فکرش رو میکنید خلق نمیشه.
🚩 پس با من بیایید تا یادبگیریم شخصیت رو بپردازیم
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
🛑 داستانها دو نوع شخصیت دارند:
✅اصلی و فرعی
☝️شخصیت اصلی:
⬅️ نقطه کانونی و جوهر داستانه، داستان بر محوریت اون قرار داره. همه حوادث و ماجراها و سایر شخصیتهای داستان در راستای معرفی و شناسایی اون چیده میشن و ...
✌️شخصیت فرعی:
⬅️این شخصیت نسبت به شخصیت اصلی از اهمیت کمتری بر خورداره. این شخصیتها معمولا عهدهدار نقشهای کوچک و پیش پا افتاده هستند. این شخصیتها در جای جای داستان قرار دارن و فضاهای لازم رو برای شخصیت محوری به وجود میارن و به شخصیت اصلی در رسیدن به هدفش کمک میکنن و یا برعکس مانع کار او میشن.
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
🛑 امروز در جلسه سوم از (ایده تا تولید) چی گفتیم🤔
👈 امروز گفتیم که ایده چه تعریفی داره💯
👈 بعد در مورد انتقال پیام صحبت کردیم 💯
👌بعدم توضیحی در مورد فیلمنامه کلاسیک دادیم با محوریت یک فیلم 💯
❓تا حالا فکر کردیم که چطور میتونیم ایدمونو تولید کنیم و به دیگران نشون بدیم؟
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd
@toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑 داستانها دو نوع شخصیت دارند: ✅اصلی و فرعی ☝️شخصیت اصلی: ⬅️ نقطه کانونی و جوهر داستانه، داستان ب
🛑شخصیت ساده ( تک بُعدی):
🔻این شخصیت، خصوصیات بارز و مشخصی نداره.
🔻خیلی تخت و صاف و به راحتی قابل شناسایی و قابل پیشبینی هستن
♦️شخصیتهای فرعی معمولا به صورت شخصیتهای ساده معرفی میشن.
✅ نویسنده وقت زیادی رو روی جزییات شناختی این نوع شخصیت خرج نمیکنه و اثر پذیری زیادی رو هم در مخاطب ایجاد نمیکنه.
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑 مطلب بعدی جالب بود برام 👇براتون میذارم بخونید احتمالا موقت باشه👇
🖌 یادداشتهای کوه یخ
✔️ وقتی مقالهها با داستانکها رفیق میشوند
✍️ علی اصغر کاویانی، استاد نویسندگی خلاق و داستاننویسی به بهانه برگزاری نخستین اردوی تولید محتوای مدادالفضلاء نوشت:
🔻تئوری «کوه یخی» شیوهای نوین در روایت است که باعث میشود استفاده از کلمه در نوشتهها کمتر و قوه تخیل خواننده بیشتر شود. ویژگی بارز یادداشتهای کوه یخی بیان نشدن بخش بزرگی از مطالب واضح و سپردن آن به مخاطب برای زیادتر فکر کردن و کنجکاو شدن است.
🔸صاحبنظران ادبیات داستانی جهان معتقدند نقطه عطف تأثیرگذاری ارنست همینگوی، نویسنده معروف جهان در ادبیات مدرن، تئوریای بود که خود او در داستاننویسی ابداع کرد. نویسنده در نوشتن این گونه داستانکها قید توصیفات و روایتهای اضافه را زده و به اصل ماجرا و پیرنگ آن میپردازد. شروع و پایان تأثیرگذار داستانها گواهی روشن بر این سبک از نوشتن است. این شروع، خود برای مخاطب، کنجکاوکننده، جستوجوگرانه و ثأثیرگذار است. همینگوی اینگونه داستانهای کوتاه را به کوه یخی تشبیه میکرد که حجم بیشتر آن در زیر آب پنهان است و میگفت شکوه حرکت کوه یخ تنها در همان یکهشتم روی آب است که دیده میشود.
🔹یکی از ویژگیهای بارز داستانهای کوه یخی تصویری بودن آنهاست، به خاطر همین همینگوی این شانس را داشت که از روی اکثر داستانهای او فیلمهای متعددی ساخته شود. نویسنده موفق کسی است که با کمترین جملات، تصویریترین صحنهها را خلق کند و خواننده را هم راضی نگه دارد.
▫️البته در داستانهای کوه یخی نباید از فضاسازی اطراف غافل و صرفا تعریفکننده قصه باشیم.
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava