هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی |#تیزر
💢 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه"
🔻سلسله گفتار پیرامون حرکت امام حسین (ع) و پیامهای رسانهای ایشان
🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو
🔗لینک آپارات انجمن سواد رسانه طلاب
#امام_حسین_(ع)
#عاشورا
#رسانه
#سواد_رسانه
انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#شعر_آیینی|#محرم
حبیب و اصغرِقنداقه هردو سربازند
به راه حضرت معشوق، هر دو جانبازند
یکی برای رسالت به روی دست پدر
یکی شهید نماز است، سینه کرده سپر
حبیب، آخرِ راه است و اصغر، اول راه
خدا به هردو به یک چشم ،کرده است نگاه
قبول، اینکه در این کارزار، بی آبی است
قبول، اینکه عطش، ماجراش، بی تابی است
ولی چه باک که عشاق کربلا مستند
از این دوقطره ناچیز آب هم رستند
حبیب و اصغرِقنداقه در پی اصلند
خوشا به حال کسانی که تشنه وصلند
✍️نرگس عسکری
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#علی_اکبر
انگار واژگان ز غمت قد خمیدهاند
صورت به روی صورت تو شرح حال شد
✍️ماهئیل
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
76.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢روایت طف
🎙حامد عسگری
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#روضه
استاد فاطمی نیا میفرمود شيخ كاظم اُزْري در ضمن اشعار خود، در وصف قمر بني هاشم گفته است:
«يَوْمٌ أبي الْفَضْلِ اسْتَجارِ بِهِ الْهُدي»
«روز عاشورا، روزي بود كه امام هدي (امام حسين(عليه السلام)) به حضرت ابي الفضل پناهنده شد.»
اُزري پس از آن كه اين مصرع را سرود، به نظرش رسيد شايد با شأن امام(عليه السلام)ناسازگار باشد كه پناه به غير امام ببرد، از اين رو در همين مصرع توقف كرد. همان شب، در عالم رؤيا امام حسين(عليه السلام) را ديد. امام(عليه السلام) به او فرمود: در ادامه مصرع خود بنويس:
«وَالشَّمْس مِنْ كَدِرِ الْعِجاجِ لِثامُها»
«پناهنده شدن امام(عليه السلام) به عباس در روز عاشورا، زماني بود كه گرد و غبار زمين كربلا، آسمان را پوشانده بود.»
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
💢روایت یک تکیه
▪️تکیه کوچک خانگیای آماده کردیم و منتظر امشب هستیم که شب مهمانیه
حالا مهمان کیه ما یا دستههای عزا یا حسین(ع)؟
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#روایت_یک_تکیه
▪️دسته اول اومدن، روضه خوندن و از پیر غلامان و گذشتگان هیئت و تکیه گفتن
اینکه از گذشتگان گفتن منو بر این داشت که یه نکته رو به بچهها متذکر بشم اونم اینکه هر کس در دسته امام باشه یادش جاودان میشه ولی در دسته یزید آیا جاودانگی هست؟
اصلا جاودانگی به نیکی باقیست یا به بدنامی؟
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#روایت_یک_تکیه
▪️اینجا اشیا هم محترم هستند
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#روایت_یک_تکیه
▪️کودکان تمرین بزرگی میکنند و بزرگان کوچک عزاداران هستند
محرم نهضت تربیت نفوس انسانیه تا بیشتر به انسانیت نزدیک بشیم
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
ظهر عاشوراست و هوا گرمه
خیلیا اومدن عزاداری برای عشق
بعضی گریه میکنن
بعضی سینه میزنن
و همه ذکرشان یا حسین(ع) هست
اذان میدن و مردم به سمت مسجد میرن
صف نماز تشکیل میشه
میخوان نماز بخونن که کسی بلند میشه و در مورد امام و پیامش صحبت میکنه
چرا نماز خوند؟
همین نماز امام دارای پیام دینداری، معنویت، توحید و … هست
بله توحید
اگر قیام برای توحید نباشه اصلا حسین(ع) قیام نمیکنه
و این نماز نشانه همین قیام در راه خداست
جهاد با نفس
جهاد با شیطان
جهاد با انسانهایی که روحشون رو به شیطان فروختند
و جهاد با هر آنچه غیر الله هست
همه در حسین(ع) جمع شده
#روایت_یک_تکیه
▪️کودکان تمرین بزرگی میکنند و بزرگان کوچک عزاداران هستند
محرم نهضت تربیت نفوس انسانیه تا بیشتر به انسانیت نزدیک بشیم
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#فتح_خون
نیک بنگر! فراز سرت آسمان است و زیر پایت سفینهای که در دریای حیرت به امان عشق رها شده است. این جاذبه عشق است که او را با عنان توکل به خورشید بسته است و خورشید نیز در طواف شمسی دیگر است و آن شمس نیز در طواف شمسی دیگر و... و همه در طواف شمس الشموس عشق، حسین بن علی(ع) ... مگر نه اینکه او خود مسافر این سفینه اجل است؟ یاران! اینجا حیرتکده عقل است ... و تا «خود» باقی است، این «حیرت» باقی است. پس کار را باید به «مِی» واگذاشت؛ آن مِی که تو را از «خویش» میرهاند و من و ما را در مسلخ او به قتل میرساند. آه! اِنَّ اللهَ شاءَ اَن یَراکَ قَتیلاً.
گاه هست که کس از «خویشتن» رسته، اما هنوز در بند «تن خویش» است... تن هم که مقهور دهر است. آنگاه از دهر مینالد که:
یا دهر اف لک من خلیل
کم لک بالاشراق و الاصیل
من صاحب او طالب قتیل
و الدهر لا یقنع بالبدیل
و انما الامر الی الجلیل
و کل حی سالک السبیل
این آوای حسین است که از خیمه همسایه میآید، آنجا که «جون» شمشیر او را برای پیکار فردا صیقل میدهد. شعر و شمشیر؟ عشق و پیکار؟ آری! شعر و شمشیر، عشق و پیکار. این حسین است، سر سلسله عشاق، که عَلَم جنگ برداشته است تا خون خویش را همچون کهکشانی از نور بر آسمان دنیا بپاشد و راه قبله را به قبله جویان بنمایاند. آنجا که قبله نیز در سیطره حرامیان خون ریز است، عشاق را جز این چارهای نیست.
✍️شهید سید مرتضی آوینی
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#درس_زندگی
💢مگر قلب
▪️حیفم اومد این مطلب رو که دیدم، به اشتراک نذارم
▪️بعضی جملات یه تلنگر خاصی داره برای آدم که ای کاش همیشه در ذهن و جان آدم موندگار بشه
▪️این مطلب چیزیه که احساس میکنم بین آدم مذهبیای اطرافمون هم فراگیر شده و احتمالا درمانش مراقبه بر احوالمون و اعمالمون باشه
💠مملاحسينقلي همداني :
كثرت اشتغال به مباهات، شوخي بسيار كردن، لغو گفتن و گوش به اراجيف دادن قلب را میميراند.
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
◼️ امام سجاد عليه السلام:
هركس در زمان #غيبت قائم ما بر موالات و دوستى ما بميرد، خداوند پاداش هزار #شهيد مانند شهيدان بدر و اُحد به او عطا می كند.
(میزان الحکمه ج۶ ص۷۲)
🏴 شهادت امام سجاد علیه السلام تسلیت باد
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#سواد_بصری
💢آیا عکسها حرف میزنند؟
▪️اگر یادتون باشه بحثمون روی سواد بصری بود
🔻توی اینستاگرام یک چالش گذاشتم و بعضیا دارن این عکس رو تحلیل میکنن
❓به نظرتون عکسها حرف میزنند؟
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
هدایت شده از مدرسه تولید محتوا
#یادداشت
💢به نام روانشناسی به کام نهیلیست.
در حال گشت زدن و رصد کردن اینستاگرام هستم که پستی از یک پیج روانشناسی توجهم را به خود جلب میکند.
پست با عنوان: «چه انیمیشنی ببینیم» تیتر خورده و به نظر قلاب خوبی برای کشاندن پدران و مادران به سمت پیج و دیدن این پست است.
یک آقای روانشناس چند انیمیشن خارجی و هالیوودی برای درمان بعضی اختلالت روانی کودکان معرفی میکند.
از تعجب دهانم باز مانده
چند جمله زیر پست مینویسم
اما چالشی برایم ایجاد شده
سرچ بیشتری میکنم و میبینم این دسته پیجهاکم نیستند که در حال معرفی انیمیشنهای هالیوودی برای رفع مشکلات کودکان هستند.
چگونه نام خود را روانشناس یا مشاور کودکان گذاشتهاند، نمیدانم!؟
اگر نگاهی به مباحث استاد مستغاثی، شاهحسینی و فرجنژاد بیاندازید متوجه میشود اشکال کار کجاست.
سالانه میلیونها و میلیاردها دلار صرف ساخت انیمیشنها میشود تا بتوانند باورهای کودکان ما را آنطور که در نظام نظم نوین جهانیشان برنامه ریزی شده تغییر دهند و در این امر موفق هم بودهاند.
و حالا مشاوران و رواندرمانگران ما با بیاطلاعی از پشت پرده این سیاست گذاری کلان در حال ضریب دادن به آن هستند.
مادر و پدری که از مشکلات کودک خود به تنگ آمده با مراجعه به چنین پیجها و مشاورانی گمان میکند که چاره مشکلات فرزندش را یافته و به همراه فرزند به تماشای انیمیشنی مینشیند که دقیقا در حال انگاره سازی و باورمندی کودک و حتی والدین به مفاهیم اومانیستی و نهیلیستی غرب است.
در این انیمیشنها مصادیقی را معرفی میکنند که اصلا الگوی مناسبی از نظر اخلاقی، رفتاری و … برای فرزندان ما نیستند.
قائدتا این انیمیشنها در حال قبح زدایی از دوستی پسران و دختران، همجنسگرایی، زندگی به تنهایی، سرکشی فرزندان در مقابل والدین، تجرد پدر یا مادر و بسیاری از این قبیل مفاهیم و حتی اشاعه باورها و عقاید ضد توحیدی، چند خدایی و رابطه با موجودات غیر ارگانیک و عرفانهای نو ظهور، کابالا، یهود و … هستند که از نگاه تمدنی ما نقاط منفی زندگی انسانی به حساب میآیند.
قطعا کم کاری صدا و سیما در بیان این امور بی تاثیر نبوده اما احساس میشود که نیاز است نیروهای متخصص و متعهد در این زمینه وارد میدان شوند و نهادهای مربوطه نیز با حمایت و پشتیبانی خود یاریرسان نیروهای جهادی باشند تا بتوان قسمتی از این هجمه که نقش بسیار مهمی در تربیت نسلهای بعدی دارد را کنترل نمود.
✍️مصطفی گودرزی
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
#سواد_بصری 💢آیا عکسها حرف میزنند؟ ▪️اگر یادتون باشه بحثمون روی سواد بصری بود 🔻توی اینستاگرام یک
#سواد_بصری
❓به نظرتون عکسها حرف میزنند؟
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#تحلیل
💢اگر میخواهیم بلوغ را بفهمیم، انیمیشن را ببینیم یا متن زیر را بخوانیم؟👇
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
#تحلیل 💢اگر میخواهیم بلوغ را بفهمیم، انیمیشن را ببینیم یا متن زیر را بخوانیم؟👇 👇به [مدرسه تولید م
#تحلیل
💢نوشته بود: برای مواجهه با دوران بلوغ انیمیشن «درون و بیرون ۲» را ببینید.
▪️الان حدود ۲۰ سال از دوران بلوغم میگذرد اما به سراغ «درون و بیرون ۲» رفتم تا بیشتر با بلوغ آشنا شوم، شاید کسی بخواهد بالغ شود و بتوانم راهنماییش کنم.
🔻فرم داستانی و فیلمنامه جذاب انیمیشن مرا مجبور کرد که سه بار آنرا ببینم و هر بار نکات تازهای از آن کشف کنم.
▪️مواجهه یک نوجوان با دوران مخاطره آمیزه بلوغ و کشمکشهای درونی بحثی نیست که بتوان به راحتی در فرم سینمایی آنرا جا داد
🔻اما انیمیشن به خوبی آنرا نمایش میدهد.
⬅️هرچند که خانواده را به حاشیه میبرد و جزیره کوچکی را به آن اختصاص میدهد و نقش تربیت خانواده راهم در این برهه حساس کم رنگ جلوه میدهد.
▪️گفتم کشمکشهای درونی، بله دوران حساس بلوغ کشمکشهای عجیب خود را دارد و انیمیشن تمام این کشمکشها را استناد به احساسات میدهد و جایگاهی برای عقل باقی نمیگذارد، اصلا گویا پای عقلی وسط نیست و آنچه حکمران این سرزمین تن است عواطف و احساس است؛ پس عقل کجاست؟
❓آیا گرایشهای انسانی فقط و فقط با احساسات رقم میخورد و در انتها نیز هویت انسان بر مبنای همان احساسات شکل میگیرد؟
❓آیا انسان که در غرب آنرا حیوان ناطق میدانند و طبق عقیده ما خلیف الله و مظهر اسما و صفات الهی است میتواند فقط برساختی از احساسات باشد؟
▪️مساله بعدی که در این انیمیشن به چشم نمیخورد ساحت روحانی انسان است، که البته شاید برای انسان مدرن غربی جای سوال نباشد اما برای انسان توحیدی که خود را امتداد جریان اشراقی نور الهی تا عالم ماده میبیند این سوال پیش میآید که چرا تمام انسان تجسم یافته و نمایشگاه بعد فیزیکال است و خبری از متافیزیک یا عالم روحانی نیست؟
🔻در انتها هم به این نقطه میرسیم که باورهای هر انسان از احساسات مادی سرچشمه گرفته و این باورها هویت شخصی هر فرد را میسازد و ای انسان بپذیر آنچه که هستی که تو تماما همین باورهای مبتنی بر تجربه و احساس هستی و لاغیر!
▪️شاید هنوز به بلوغی که در این انیمیشن مطرح میکند نرسیده باشیم و شاید اصلا نمیدانیم این بلوغ فیزیکالیستی چیست!؟
✅زیرا بلوغ در تصورمان جنبهای روحانی و عقلانی هم دارد که جای آنها عمدا یا سهوا در درون و بیرون این اثر خالیست.
✍️مصطفی گودرزی
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava