eitaa logo
ترابیران "طراحی‌تولید‌اجرا"
1.1هزار دنبال‌کننده
714 عکس
80 ویدیو
4 فایل
مصالح معماری ایرانی مطالعه،طراحی،تولید ____________________ پل ارتباطی با ترابیران @torabiran_admin ۰۹۱۳۸۶۰۳۰۱۱ ۰۹۱۳۴۵۵۷۳۰۰ ____________________ کانال یادداشت‌ها: @TORABIRAN سایت: TORABIRAN.IR
مشاهده در ایتا
دانلود
نام پروژه: #خانه_باغ_شاهدیه مسؤلیت: طراحی،نظارت کاربری: مسکونی موقعیت: یزد کارفرما: آقای سلطانی سال طراحی: 1400 سال ساخت: در حال اجرا #ترابیران ارمغان #معماری_ایرانی 👌 #باغ #خانه_باغ #باغ_ایرانی عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
هدایت شده از علی علیزاده - جدال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با این ملاک می توانید بفهمید که چقدر انسانیت در وجودتان زنده است...
بازپیرایی مسجد جامع محله یخدون در شهر میبد در سال ۹۶ با ساماندهی نمای داخلی سمت قبله شروع شد. در سال ۹۹ گنبد اصلی مرمت گردید و در سال ۱۴۰۰ بازپیرایی آن به نتیجه رسید. عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
تصویری قدیمی از گنبد سلطانیه ( بزرگترین گنبد آجری جهان) ارمغان @torabirann
یکی از تکنیک‌های تبدیل پخی به زاویه گونیا و اتاق کامل 👌 ارمغان عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91 خانه دوست ۱۴آبان۱۴۰۲
علاوه بر ظاهر زیبای آجری، نکته‌ای که باید به آن توجه شود، کیفیت آجر می ‌باشد؛ به این معنا که علاوه بر ظاهر بدون ایراد و استقامت مناسب در برابر فشارهای وارده، باید در برابر عوامل طبیعی مانند برف و باران و رطوبت و … ماندگاری داشته باشند و تحت تاثیر قرار نگیرند. ارمغان عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
تلفیق آجر با کاشی و آجر با نقوش مهری و برجسته از مشخصه‌های در قرن هشتم هجری است. به طور کلی در این دوره آجرکاری جای خود را به تزئینات گچبری داد. در این زمان در تکنیک‌های اجرا پوشش‌های طاقی آجری نیز تحولی گسترده پدید آمد. مثالی که در این زمینه می‌توان ذکر کرد، گنبد سلطانیه در زنجان است. خانه دوست ۲۱آبان۱۴۰۲ عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91 ارمغان
ترابیران "طراحی‌تولید‌اجرا"
مشبک یا شبکه آجری که در #معماری_سنتی ایران به #فخرمدین هم شهرت دارد. 🔸🔸🔸 طرح: #شمسه کد محصول: ۳۰۴ #ت
به شبکه های درون حصار و دیوار باغ ها و اماکن مذهبی گفته می شود که به صورت مشبک های تکرار شونده می‌سازند تا از بیرون درون زیبای آن را بتوان نگریست. اینگونه دیوارها را با قطعات گل پخته به اشکال هندسی و غیر هندسی می‌سازند و چون در فواصل آنها حفره هایی پدید می‌آید می ‌کوشند که شکل سوراخ ها نیز زیبا باشد. فخر به معنای گل پخته ( در عربی نیز فخوری و سازنده آن فخار و همچنین در قرآن مجید خلق الانسان من صلصال کالفخار آمده است ) و مدین مانند مادگی، حفره و فروررفتگی و روی هم رفته به چیزی اطلاق شده است که قسمتی از آن را گل پخته و سفال یا کاشی و باقی را فرورفتگی و روزنه های کوچکی تشکیل داده است. 🔸🔸🔸 نام طرح: کد محصول: ۳۰۴ ارمغان 🔸🔸🔸 عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c سفارش: @TORAB91
ترابیران "طراحی‌تولید‌اجرا"
نام پروژه: #موزه_دفاع_مقدس_اردکان مسؤلیت: طراحی کاربری: فرهنگی موقعیت: اردکان کارفرما: هیات امناء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتيبه‌نگاری پيشينه‌ی بسيارکهنی دارد و به عنوان يکی از مهم‌ترين منابع تاريخی نقش مهمی در آشکار نمودن هويت فضاهای معماری، روش ساخت، اداره، حاميان و... اين بناها دارند و ارائه دهنده آگاهی‌هايی هستند که شناخت تاريخی ما را نسبت به مسائل اقتصادی، سياسی و اجتماعی اصلاح و تکميل می‌کنند که توانسته است نقش رسانه‌ای را ازگذشته تاکنون به انجام رساند و در به مثابه رسانه تبليغاتی نقش تعيين کننده‌ای در ساخت‌مندی فرهنگی و مذهبی جامعه‌ی ايران داشته‌اند و از لحاظ ارتباط با بيننده حاوی پيام‌های مختلفی هستند و به فرم‌ها و اشکال گوناگون، با خطوط متفاوت در زبان‌های مختلف، نوشته می‌شوند. منبع: بررسی و تحليل نوشتار(کتيبه نگاری) به مثابه رسانه تبليغاتی در معماری ايران ارمغان عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به عنوان نماد شفافیت، زلالی، پاکی و همچنین پاک‌کنندگی، علاوه بر نقش خنک کنندگی و ایجاد طراوت در فضای معماری اسلامی، محمل معانی عمیق عرفانی می گردد و با آینه در ویژگی انعکاس نقوش و تصاویر اشتراک می یابد. مفهوم آینه در عرفان اسلامی بسیار پردامنه طرح گردیده و نحوه به کارگیری آن در معماری اسلامی و معانی که این نوع کاربرد بر دوش می کشد نیز بسیار عمیق و قابل تأمل است. همانگونه که انعکاس تصاویر اطراف در آب با وزش کوچکترین بادی دچار شکست می‌شود، تکنیک آینه‌کاری و به کاربردن آینه‌های ریز هر دو حامل این پیام است که هیچ چیز در این دنیای فانی ماندگار و قابل دل بستن نیست. باید در نظر داشت مرکزیت آب در معماری ایران به طور کلی در دوران قبل از و مشخصاً در آتشکده‌های دوران ساسانی آغاز شده است. اما این عنصر چنان در معماری و ساخت بناها وارد شده که نمی‌توان آن را از فرم ساخته شده جدا کرد بنابرای آب در علاوه بر نقش تطهیر جنبه نمادین نیز دارد. عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c ارمغان تصاویر مربوط به پروژه چایخانه بوستان شادی در شهر یزد است 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/torabiran/767
این نحوه آجرکاری، اعم از؛ نهازونخیر خوون‌چینی خفته‌راسته و یا آجر مهری بخصوص در مناطق مرکزی و جنوب غربی ایران، علاوه بر مبحث زیبایی، دلایل دیگری نیز داشت که از جمله میتوان به شکستن جریان تندبادها و بادهای فصلی در گذرها و کوچه ها و معابر خاکی و همچنین ایجاد سایه بر بدنه ساختمان در فصول گرم سال اشاره کرد. هرقدر نقوش متراکم تر و فشرده تر اجرا میشدند، سایه‌ی بیشتری ایجاد کرده در نتیجه موجب تعدیل دما بر بدنه ساختمانها شده ، با توجه به فقدان سیستمهای تهویه در گذشته، راهکاری موثر برای کاهش دما در بدنه سازه ها محسوب میشد. . استفاده از این تکنیک اجرایی هنوز هم میتواند تاثیر زیادی در مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی علی الخصوص در مناطق مرکزی و جنوبی و نواحی گرمسیری داشته باشد. . علاوه بر آن در شهرها و خیابانهای پر ازدحام و شلوغ میتواند باعث شکستن صوت بویژه در ساختمانهای مجاور معابر اصلی شود و بعنوان عایق صوت نیز باید مورد توجه قرار گیرد. @AsrTarikh @torabirann