🌸🍃🌸🍃
#ضرب_المثل
#کینه_شتری
کینه شتری کینه پیگیری است که شتر نسبت به ساربان خود به دل می گیرد و تاکنون سابقه نشان داده که ملاطفت مجدد ساربان نمی تواند آن را تعدیل نماید. شتر خشمگین همواره منتظر فرصت مناب است که انتقامش را از ساربان بگیرد. عجب در این است که شتر به ساربان مورد نظر هنگامی که در جمع قرار دارد هرگز حمله نمی کند. وای به روزی که شتر مست و کینه توز فرصت مناسب را به چنگ آورد و ساربان مورد نظر را یکه و تنها در بیابان گیر بیاورد. وقتی ساربان در بیابان مورد حمله لوک (شتر نر) خشمگین قرار بگیرد راه نجاتش این است که در حال فرار تک تک لباسهایش را درآورد و به پشت سرش بیندازد.
در اینجاست که شتر گول می خورد و به جای ساربان که در حال فرار است لباسی را که جلویش افتاده به دندان می گیرد و تنه سنگین خود را روی آن می مالد. سپس مجددا با لنگهای درازش به تعقیب ساربان می پردازد و خود را به او می رساند. ساربان یک تکه دیگر از لباسهایش را می اندازد و به این ترتیب تا آخرین تکه لباس خود را بیرون آورده و جلوی شتر انتقامجو می اندازد. چنانچه تا زمانی که لباسهایش تمام شد توانست خود را به آبادی یا پناهگاهی برساند بدون شک نجات خواهد یافت وگرنه مرگش حتمی است، آن هم چه مرگ فجیع و دلخراشی.
@torraanj
خدا رحمت کند #علامه_طباطبایی را؛ دخترشان میگفت: پدر ما برای #نماز صبح به مادر ما گفته بود: «نماز صبح بیدارکردن بچهها با من!» کارش این بود که میآمد بالای سر ما با ناز و نوازش و محبت و بوسیدن، آنقدر ناز ما را میکشید، مگر خسته میشد؟ مگر لحنش عوض میشد؟ مگر تند میشد؟ تا ما بلند شویم و نمازمان را بخوانیم.
@torraanj
#کلام_بزرگان؛ دعای میلیاردی در نماز 🤲
🎙 حجت الاسلام و المسلمین #قرائتی
آقا نماز شب ميخواند ميگويد: «اللهم اغفر لسيد حسن نصر الله» يک کلمه اضافه بگو: «و من احبّه» وقتي گفتي: «من احبِّه» صدها ميليون اضافه شد. «اللهم اغفر لفلاني و من احبّه» خدايا ايشان را بيامرز و هرکس هم ايشان را دوست دارد بيامرز. طرفدارانش هم بيامرز. در نماز هم همينطور است، شما نميگويي: «السلام علينا و علي ايرانيها» عباد الله الصالحين! محدوديت ندارد. «سمع الله لحمدي» تو يک نفر هستي حمد خدا را ميکني. بگو: «سمع الله لمن حمده»، «من حمده» ميلياردي شد. چند ميليارد فرشته و جن و انس حمد خدا را ميکنند؟ بگو: «سمع الله لمن حمده» نگو: «اياک اعبد، اياک نعبد» اعبد يکي و نعبد... ما در نيت محدوديت نداريم. الآن درس که ميخوانيم، من درس ميخوانم براي نجات بشريت، نه اينکه مدرک بگيرم و شغلي انتخاب کنم و تشکيل زندگي بدهم. تشکيل زندگي يک نفر هستي ولي نجات بشر، نيت #ميلياردي است. ما در نيت سرمان کلاه ميرود، خيلي وقتها نيتهاي ميلياردي ميتوانيم بکنيم اما غافل هستيم.
@torraanj
#یک_لغت_قرآنی
#بَرَز:
به معنای آشکار شدن است، ولی آشکار شدنی که یک لایه است و بطن ندارد.
اگر شما دستکش را دست کنید روی دستکش ظاهر آن، و درون دستکش باطن آن است ولی همین دستکش اگر داخل اش برگردانید و فقط ظاهر داشته باشد، به مرحله بروز رسیده است.
وَيَوْمَ نُسَيِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً (۴۷_کهف)
و (یاد کن) روزی که ما کوهها را به رفتار آریم و زمین را صاف و بدون پست و بلندی آشکارا ببینی.
یعنی در روز #قیامت، زمین دیگر کمر و باطن ندارد؛ با زلزله روز قیامت مسطح شده و هر چه در باطن دارد بیرون خواهد ریخت و ظاهر و باطن اش یکی خواهد شد و به مرحله بروز خواهد رسید.
يَوْمَ هُمْ بَارِزُونَ (۱۶_غافر)
آن روزی که همه خلق پدیدار شوند (و نیک و بدشان آشکار گردد)
می دانیم روز قیامت "يَوْمَ تُبْلَي السَّرائِرُ" است، یعنی درون و باطن انسان ها به بیرون شان ریخته می شود و به مرحله بروز و آشکار شدن هویت شان می رسند.
وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَنْ يَرَىٰ (۳۶_نازعات)
و دوزخ برای بینندگان آشکار شود.
یعنی در روز قیامت درپوش های چاه های جهنم از روی آن کنار زده خواهند شد و باطن آن که آتش است به ظاهر آن راه خواهد یافت و آتش آشکار خواهد شد.
يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ ۖ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ (۴۸_ابراهیم)
روزی که زمین (به امر #خدا) به غیر این زمین مبدل شود و هم آسمانها دگرگون شوند و تمام خلق در پیشگاه (حکم) خدای یکتای قادر قاهر حاضر شوند.
یعنی مردم در حالی که باطن شان با ظاهرشان یکی شده و باطنی ندارند که در پشت ظاهری پنهان شده باشند در نزد #خداوند متعال در روز قیامت بروز خواهند کرد.
وَبَرَزُوا لِلَّهِ جَمِيعًا فَقَالَ الضُّعَفَاءُ لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا (۲۱_ابراهیم)
و (روزی که) مردم از قبرها برانگیخته و به پیشگاه خدا حاضر شوند آن گاه ضعیفان به گردنکشان گویند.
یعنی در روز قیامت ظاهر و باطن یکی شده و ضعفاء، دشمنان و مستکبران را خواهند شناخت.
وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً (۲۵۰_بقره)
و چون با جالوت و سپاهیانش روبرو شدند گفتند: پروردگارا! صبری به ما ده و قدمهایمان را استوار ساز و بر گروه کافران پیروزمان کن.
به جنگجو، "مبارز" گویند؛ چون ظاهر و باطن اش در میدان جنگ یکی است، چنانچه در درون و باطن آرزو و خواستار نابودی خَصم است و آن باطن خود را در میدان جنگ با شمشیر خود بروز و نشان می دهد. برعکس منافق که ظاهر و باطن اش پشت میدان جنگ یکی نیست و "متظاهر" کسی را گویند که باطن او در ظاهرش پیدا نیست.
برای توضیح امر به آیات قرآن در باب دو لغت "تَرک و هِجر" مراجعه می کنیم. برای ورود به این بحث باید بدانیم هر شئ از دو چیز تکمیل می شود:. یکی ماهیت، و دیگری قالب؛ که اگر ماهیت و قالب همراه هم رها شوند به آن "تَرک" گویند.
إِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ (۱۸۰_بقره)
برای ارث در زمان #مرگ، حق تعالی واژه تَرَک را بکار برده، چون یک ثروت از دو بخش ماهیت و قالب تشکیل شده است. ماهیت یک ثروت استفاده از آن در شرّ و خیر است، و قالب آن همان وجود آن است. حق تعالی می خواهد انسان در زمان مرگ به ثروت خود ماهیت بدهد و آن را برای بعد از مرگ خود بخشی را در کار خیر رها کند.
#نبی_مکرم_اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند:
إنِّی تَارکُ فِیکُم الثِّقلَین کِتابَ اللّه وَ عِترَتی
مراد از تَرک آن است که هم کتاب خدا و هم حدیث که یک قالب است در کنار ماهیت که همان تدبر و درک و عمل کردن آن است برای شما رها کرده در اختیار شما نهادم.
@torraanj
هروز یک سلام خدمتِ ارباب 🌱
صلی الله علیک یا اباعبدالله 💚
@torraanj