eitaa logo
طوبای عفاف
763 دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.7هزار ویدیو
452 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
نجات همیشگی مؤمنان « و ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادى‌ فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» و ذوالنون (يونس را به ياد آور) آن هنگام كه خشمگين (و با قهر از ميان مردم بيرون) رفت و گمان كرد كه (آسوده شد و) ما بر او تنگ نخواهيم گرفت، (امّا همين كه در كام نهنگ فرو رفت و سبب آن را دانست) پس در آن تاريكيها ندا داد كه (خداوندا!) جز تو معبودى نيست، تو پاك و منزهى (و) همانا من از ستمكاران بودم (و نمى‌بايست مردم را بخاطر سرسختى‌شان رها كرده و تنها بگذارم). فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ» سوره انبیاء، ۸۸-۸۷ پس (دعاى) او را اجابت كرديم و او را از آن اندوه نجات داديم و ما اين چنين، مؤمنان را نجات مى دهيم. ✍ راه ، برآمده از فضیلت های الهی راه حقی است و اهل آن راه اهل فلاح و سعادت. پس نجات اهل ايمان، يك سنّت و قانون خداوند است. «كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ» و اینکه هر كس اين ذكر(ذکر یونسیه) را با حال تضرع و توجه بگويد نجات مى‌يابد. إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنا ... كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ‌ برگرفته از تفسير نور(10جلدى)، ج‌5، ص: 489 (۲۹) هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
جدیدترین کتاب شرح از عالم ربانی، جامع معقول و منقول حضرت آیةالله احمد بهشتی دامت برکاته @toubaefaf
این‌خبـر‌را‌برسانید‌به‌عُشاقِ‌نجف بویِ‌سجادهِ‌خونینِ‌کسی‌می‌آید @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۰ فروردین، روز ملی فناوری هسته‌ای است. سلام و صلوات بر شهدای عرصه هسته ای کشور @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلمه الله تعالی ماجرای زن و مردی که در مکه راز و نیاز می کردند و گفتگویی که بین این زوج رخ داد عبرت آموز است... ◦◦◉✿ ✿◉◦◦ 🔆 @forooghetohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«وَ قُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبارَكاً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ؛ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ وَ إِنْ كُنَّا لَمُبْتَلِينَ» سوره مؤمنون، ۲۹-۲۸ و بگو: پروردگارا! مرا با نزولى پر بركت فرودآور كه تو بهترين فرود آورندگانى. البتّه در اين داستان نشانه‌هايى است، و همانا ما آزمايش كنندگانيم. (قوم نوح و ديگران را بارها آزمايش كرديم تا زمينه‌ى توبه ورشد خود را نشان دهند) نکته ها در حديث مى‌خوانيم: صلى الله عليه و آله به عليه السلام فرمود: هرگاه وارد منزلى شدى آيه ۲۹ را تلاوت كن تا خداوند از خير آن جا كاميابت كند و شرّش را از تو دور سازد. تفسير كنزالدقائق علیه السلام و در هر حال: در دعوت به توحيد. «اعْبُدُوا اللَّهَ» در ساختن كشتى با الهام خداوند. «اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا» سوره مؤمنون، ۲۷ در سوار شدن، با حمد الهى. «فَإِذَا اسْتَوَيْتَ‌ ... فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ‌» سوره مؤمنون، ۲۸ در حركت با نام خدا. «بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها»سوره هود، ۴۱ در توقّف، با دعا به درگاه او. «رَبِّ أَنْزِلْنِي» پیام ها ۱. ابتدا خداوند را بر نعمت‌هاى گذشته شكر كنيم، سپس از او نعمت جديدى بخواهيم. «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي‌- رَبِّ أَنْزِلْنِي» ۲. در دعا و مناجات، خداوند را با آن نامى بخوانيم كه با نيازمان تناسب داشته باشد. «أَنْزِلْنِي‌- خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ» ۳. مطالب تاريخى قرآن، آيه‌ى هدايت و مايه‌ى رشد است. (نه سرگرمى و خاطره) «لَآياتٍ» ۴. سنت خداوند، بر آزمايش مردم در هر حال است، و ماجراى نوح نيز يكى از نمونه‌هاى آزمايش الهى است. «لَمُبْتَلِينَ» @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔غذای حلال و توفیق عمل صالح ✨«يٰا أَيُّهَا اَلرُّسُلُ كُلُوا مِنَ اَلطَّيِّبٰاتِ وَ اِعْمَلُوا صٰالِحاً إِنِّي بِمٰا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ» ﴿سوره مؤمنون، آیه51﴾ ای پیامبران! از خوردنی‌های پاکیزه بخورید و کار شایسته انجام دهید؛ مسلماً من به آنچه انجام می‌دهید، دانایم. سه نکته در واژه «طیّب» 1. تأثیر غذای پاک و حلال بر صفای قلب؛ 2. تحریک حسّ حقّ شکرگزاری؛ 3. توجه دادن به اینکه خدا شاهد اعمال آدمی است. (تفسیر نمونه، ج 14 ص 277) «قابل‌توجه اینکه خطاب‌هایی که در قرآن مربوط به استفاده از غذاهاست، کم نیست و معمولاً با دو قید «حلال» و «طیّب» همراه است. «حلال» چیزی است که ممنوعیتی نداشته باشد و «طیّب» به چیزهای پاکیزه گفته می‌شود که موافق طبع سالم انسانی است؛ نقطه مخالف خبیث که طبع آدمی از آن تنفّر دارد.» تفسیر نمونه، ج1، ص 569 و تفسیر تسنیم، ج 8، ص 478 @toubaefaf
(۳۰) هزار و یک نکته پیرامون مردی به علیه السلام گفت: «من عملم کم است، روزه (در طول سال) کم می‌گیرم، ولی تلاشم بر این است که جز از حلال نخورم. امام به او فرمود: کدام تلاش و کوشش بهتر از شکم (غذای حلال) و پاک‌دامنی است؟» @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔بالاترین مرتبه 🌦از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است: «... بالاترين فرد شما در پيشگاه خداى متعال آن است كه پيش از همه گرسنگى را تحمل كند و بيشتر بينديشد و مبغوض‌ترين شما در نزد خدا، آن كسى است كه زياد بخوابد و زياد بخورد و بنوشد... آدميزاد هيچ ظرفى را پر نكرده است كه بدتر و پُر زيان‌تر از شكم باشد. چند لقمه براى فرزند آدم بس است تا پشت او را محكم كند؛ اگر ناگزير از استفاده از آن باشد؛ پس يك سوّم را براى خوراك، يك سوّم را براى نوشيدن، و يك سوّم را براى نفس كشيدنش اختصاص دهد... نزديكترين مردم به رحمت خدا در روز قيامت كسى است كه در دنيا بيشتر گرسنگى، تشنگى و اندوه كشيده باشد، افراد گمنام و پرهيزكارى كه اگر در حضور مردم باشند، شناخته نشوند و اگر در ميان مردم نباشند كسى آنها را نجويد، جا به جاى زمين آنها را مى‌شناسد، فرشتگان آسمان آنها را در ميان گرفته‌اند، مردمان به دنيا دلخوش، و آنان به اطاعت خدا دل‌خوشند، مردم فرش‌ها بگسترند، امّا پيشانى‌ها و زانوهاى آنها فرش آنهاست، مردم رفتار و اخلاق خويش را تباه سازند، ولى آنان رفتار و اخلاق خود را مراقبند، آنان كسانى هستند كه زمين بر فقدانشان اشک ريزد و خداوند بر سرزمينى كه از آنان نباشند، خشم گيرد؛ آنان همچون- در آويختن سگها روى جيفه- به خاطر دنيا با هم در نياويزند؛ ژوليده و پژمرده‌اند؛ وقتى كه مردم آنها را مى‌بينند، تصوّر مى‌كنند مريضند، در صورتى كه مريض نيستند و مردم مى‌گويند خللى در فكرشان پيدا شده و عقل ندارند در حالى كه بى‌خرد نيستند، بلكه مردم به باطن خودشان- كه دنيا عقل آنها را ربوده است- مى‌نگرند؛ پس از نظر اهل دنيا، آنان بى‌خردانه حركت مى‌كنند، در صورتى كه ايشان آنگاه كه عقل از سر مردم برود، عاقلان و خردمندانند.» مجموعه ی ورّام، آداب و اخلاق در اسلام، ترجمه تنبيه الخواطر، ص196 @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
راز دعای مستجاب «...با در طعام است که جسم با قوّت و سالم گردیده و جان در شمار صالحان در می آید و با این دو نشان، دعای مستجاب و توفیق کارهای خوب و شایسته بیشتر می‌شود. «یا أیُّها الرُّسُل کُلُوا مِنَ الطَّیّباتِ واعمَلوا صالحاً» (سوره‌ی مؤمنون، آیه 51) ما به فرستادگان خود گفتیم: ای پیامبران از چیزهای پاکیزه بخورید و استفاده برید و به شکرانه نعمت‌های الهی کاری شایسته کنید... از علامه حسن‌زاده آملی(حفظه الله تعالی) نکته‌ای حکیمانه دراین‌باره نقل شده است: «یکی از اهمّ مراقبات این است که انسان واردات دهانش را مواظب باشد. آن لقمه نانی که بر دهانش می‌گذارد، اگر از روی حساب نباشد، هرزه خوار می‌شود و انسان هرزه خوار، هرزه‌گو می‌گردد.» از دیگر فواید عفت در طعام، نورانی شدن قلب و جاری شدن حکمت بر زبان است که این از والاترین برکات عفاف در کلام خواهد بود. روایتی از بزرگ الگوی عالم و آدم، حضرت پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) به این مهم اشاره می‌فرماید: «هرکسی که تا چهل روز غذای حلال بخورد، خدا قلبش را نورانی می‌کند.» و در روایتی دیگر آمده است: «...و چشمه‌های حکمت را از قلبش به‌سوی زبانش جاری می‌کند.» در حالات مرحوم ملاصدرا(ره) نوشته‌اند که او می‌گفت: «چون یک قسمت از گناهان نتیجه پرخوری و شکم‌پروری است، باید در صرف غذا امساک[دقت] کرد و همواره این شعر سعدی را می‌خواند: اندرون از طعام خالی دار تا در آن نور معرفت بینی.» (۳۱)هزار و یک نکته پیرامون 📘طوبای عفاف و رزق کفاف(ویراست دوم)، فصل دوم، عفاف در طعام @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم صدقه جهت سلامتی امام زمان علیه السلام از افضل قربات است. مقام معظم رهبری پویش صدقه سراسری در مراسم شبهای قدر جهت سلامتی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و رساندن به نیازمندان همان محل خوب است به دوستان در مساجد و جلسات اطلاع دهید. @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(۳۲) هزار و یک نکته پیرامون علامه شهید مرتضی مطهری: «حرکات و سکنات انسان گاهی زبان دار است. گاهی وضع لباس، راه رفتن، سخن گفتن زن معنا دار است و به زبانِ بی زبانی می گوید: دلت را به من بده، در آرزوی من باش، مرا تعقیب کن؛ گاهی بر عکس، با زبان بی زبانی می گوید: دست تعرّض از این حریم کوتاه است.» 📚مسأله حجاب صفحه ۱۶۳ @toubaefaf
(۳۳) هزا و یک نکته پیرامون عفاف در نگاه «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‌ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ» سوره نور، ۳۰ به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را (از نگاه به نامحرم) فروگيرند و دامن خود را حفظ نمايند. اين براى پاك ماندن آنان بهتر است. خداوند به آنچه انجام مى‌دهند آگاه است. نکته ها كلمه‌ «يَغُضُّوا» از ريشه «غض» به معناى كاستن و پايين آوردن است. چنانكه لقمان به فرزندش مى‌فرمايد: «وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ» يعنى صدايت را پايين بياور و با صداى بلند صحبت نكن. در اينجا نيز مراد از «غض بصر» بستن چشم نيست، بلكه پايين آوردن نگاه است، به گونه‌اى كه انسان نامحرم را ببينند. مراد از «فُرُوجٍ» عورتين است كه بايد آن را از نگاه ديگران پوشاند. البتّه مراد از حفظ فروج در ديگر آيات قرآن، حفظ از زناست، ولى در اين آيه، بر اساس روايات، حفظ از نگاه است. رواياتى درباره‌ى نگاه: حضرت عليه السلام فرمود: «لكم اول نظرة الى المرئة فلا تتبعوها بنظرة اخرى و احذروا الفتنة»(تفسیر کنزالدقائق) نگاه اوّل مانعى ندارد ولى ادامه‌ى نگاه اشكال دارد، زيرا سبب فتنه مى‌شود.در حديثى مى‌خوانيم: تمام چشم‌ها در قيامت گريان است مگر سه چشم: چشمى كه از ترس خدا بگريد، چشمى كه از گناه بسته شود و چشمى كه در راه خدا بيدار بماند. (تفسیر کنزالدقائق) در «صحيح بخارى» مى‌خوانيم كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: جلو راه مردم ننشينيد. برخى گفتند: ما ناچاريم از نشستن. فرمود: پس حقّ آن را ادا كنيد. پرسيدند حقّ آن چيست؟ فرمود: «غض البصر و كف الاذى ورد السلام و الامر بالمعروف و النهى عن المنكر» ترك چشم چرانى و مردم آزارى، جواب دادن به سلام ديگران، امر به معروف و نهى از منكر. حضرت عيسى عليه السلام فرمود: از نگاه به نامحرم بپرهيزيد كه بذر شهوت را در دل مى‌نشاند و همين براى دچار شدن انسان به فتنه كافى است. (تفسير روح‌البيان) عليه السلام فرمود: «العين رائد القلب» چشم، دل را بدنبال خود مى‌كشد. «العين مصائد الشيطان» چشم، كمينگاه شيطان است. و چشم‌پوشى بهترين راه دورى از شهوات است (غررالحکم) پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «النظر سهم مسموم من سهام ابليس فمن تركها خوفا من الله اعطاه الله ايمانا يجد حلاوة فى قلبه» (بحار، ج 104، ص 38) نگاه بد، تيرى از تيرهاى مسموم شيطان است. هر كس از ترس خدا چشم خود را فرو بندد، خداوند به او ايمانى مى‌دهد كه از درون، شيرينى آن را احساس مى‌كند.پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: هركس چشم خود را از حرام پر كند، در قيامت چشم او از آتش پر خواهد شد مگر اينكه توبه كند. (بحار، 76، ص 336) پیام ها 1- لازمه‌ى ايمان، حفظ نگاه از حرام است. قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا ... 2- جاذبه‌هاى غريزى را بايد كنترل كرد. «يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ» 3- گناه را از سرچشمه جلوگيرى كنيم وتقوا را از چشم شروع كنيم. «مِنْ أَبْصارِهِمْ» 4- چشم پاك، مقدّمه‌ى پاكدامنى است. «يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» 5- پاكدامنى، براى مردان نيز لازم است. «يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» 6- چشم‌چرانى و بى‌عفّتى، مانع رشد معنوى انسان است. «يَغُضُّوا- يَحْفَظُوا- أَزْكى‌» 7- همواره در محضر خدا هستيم. در محضر خدا معصيت نكنيم. يَغُضُّوا ... إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ‌ تفسیر نور، ج6، ص 173 @toubaefaf
✍در قرآن حکیم خطاب به مردان آمده: به مردان با ايمان بگو: «ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند، كه اين براى آنان پاكيزه‌تر است، زيرا خدا به آنچه مى‌كنند آگاه است.» و سپس در همان راستا بلکه بیشتر، خطاب به زنان آمده است: و به زنان با ايمان بگو: «ديدگان خود را [از هر نامحرمى‌] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند... (۳۳) هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
✍از حکمت های آیه ۵۸ سوره نور و اجازه گرفتن بچه ها در سه وقت منزل، پرورش و تقویت از همان اوان کودکی است. (۳۴) هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
(۳۵) هزار و یک نکته پیرامون «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حِينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى‌ بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» سوره نور، ۵۸ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! غلامان و فرزندانى كه به سنّ بلوغ و احتلام نرسيده‌اند، در سه وقت (براى ورود به اتاق) از شما اجازه بگيرند: پيش از نماز صبح و هنگام نيمروز، كه لباس از تن بيرون مى‌كنيد، و بعد از نماز عشا. اين سه وقت، هنگام خلوت شماست، اما در غير اين سه وقت، بر شما و بر آنان گناهى نيست كه بدون اذن وارد شوند، زيرا آنان پيوسته با شما در رفت و آمد هستند و بعضى بر بعضى وارد مى‌شوند. خداوند آيات خود را اين گونه براى شما بيان مى‌كند و خداوند دانا و حكيم است. نکته ها اگر بار ديگر، از ابتداى سوره نگاهى به آيات آن بكنيم، خواهيم ديد كه سياست پيشگيرى از گناه در احكام الهى نهفته است، مثلًا زن و مرد زناكار را در برابر چشم ديگران تنبيه كنيد، (آيه 1) ازدواج آنان را محدود كنيد، (آيه 3) اگر كسى بدون چهار شاهد نسبت ناروا داد، هشتاد تازيانه بزنيد، (آيه 4) اگر تهمتى را شنيديد برخورد كنيد، (آيه 12) هركس اشاعه فحشا را دوست بدارد، عذاب دردناك خواهد داشت، (آيه 19) بدنبال گام‌هاى شيطان نرويد، (آيه 21) كسانى كه به زنان پاكدامن تهمت بزنند عذاب عظيم خواهند داشت، (آيه 23) پاكان به سراغ ناپاكان نروند، (آيه 26) سرزده به خانه ديگران نرويد و اگر گفتند برگرديد بپذيريد و برگرديد، (آيه 27- 28) چشمان خود را از نامحرم پيش كشيد و خيره نشويد، (آيه 30- 31) زنان زيور خود را نشان ندهند، براى ازدواج افراد بى‌همسر قيام كنيد و از فقر نترسيد، (آيه 32) و در اين آيه مى‌فرمايد: ساعاتى با همسرتان خلوت كنيد كه بدانيد فرزندان و خادمان منزل سرزده وارد نمى‌شوند. آرى تمام اين دستورات براى جلوگيرى از فحشا و بلوغ زودرس و حفظ حريم و و آبرو است. پیام ها 1- مسئول آموزش احكام دين به فرزندان، والدين مؤمن هستند. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ» 2- محل خواب والدين، اگر جدا از فرزندان باشد، نياز به اذن دارد. «لِيَسْتَأْذِنْكُمُ» 3- كودكى و بردگى، بهانه‌اى براى شكست حريم ديگران نيست. «لِيَسْتَأْذِنْكُمُ» 4- مرد بايد در طول شبانه روز، اوقاتى را به همسر خود اختصاص دهد. «ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ» 5- حتى فرزندان نابالغ بايد احكام خانواده را بدانند و مراعات كنند. لِيَسْتَأْذِنْكُمُ‌ ... الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ‌ 6- اسلام دين زندگى است و از جامعيّت كاملى برخوردار است. هم براى مسايل مهم مانند تشكيل حكومت جهانى (كه در آيه 55 آمده است) طرح و برنامه‌ دارد. و هم براى مسائل جزئى مانند ورود كودك به اتاق والدين. لِيَسْتَأْذِنْكُمُ‌ ... الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ‌ 7- كودكان بايد پاكدامنى را از محيط خانه بياموزند. «لِيَسْتَأْذِنْكُمُ» 8- تربيت و آموختن آداب اسلامى را قبل از بلوغ كودكان شروع كنيم. «الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ» 9- لباس كار و لباس بيرون را بايد در خانه كنار گذاشت. «تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ» 10- استراحت بعد از ظهر و در ميان ساعات كار، مفيد و مناسب است. «تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ» 11- تنظيم وقت، در زندگى مسلمانان بايد بر اساس اوقات نماز صورت گيرد. «قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ- بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ» 12- تمام احكام الهى بر اساس علم و حكمت است. «عَلِيمٌ حَكِيمٌ» تفسیر نور، ج6، ص211 @toubaefaf