﷽
✅ از مهمترین عوامل #برکت در نسل، در #رزق، در کسب، دور راندن ورشکستگی، دور راندن حرام و شبهات از زندگی، کسب، تقویت ولایت و ...👇
«وَ اعْلَمُوا أَنَّمٰا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّٰهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي اَلْقُرْبىٰ وَ اَلْيَتٰامىٰ وَ اَلْمَسٰاكِينِ وَ إبْنِ اَلسَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللّٰهِ وَ مٰا أَنْزَلْنٰا عَلىٰ عَبْدِنٰا يَوْمَ اَلْفُرْقٰانِ يَوْمَ اِلْتَقَى اَلْجَمْعٰانِ وَ اللّٰهُ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» سوره انفال، آیه41
و بدانید هر چیزی را که [از راه جهاد یا کسب یا هر طریق مشروعی] به عنوان غنیمت و فایده به دست آوردید [کم باشد یا زیاد] یک پنجم آن برای خدا و رسول خدا و خویشان پیامبر|، و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه بر بندهاش روز جدا کننده حق از باطل، روز رویارویی دو گروه [مؤمن وکافر در جنگ بدر] نازل کردیم، ایمان آوردهاید [پس آن را به عنوان حقّی واجب به خدا و رسول و دیگر نامبردگان بپردازید]؛ و خدا بر هرکاری تواناست.
👈رزمندگان در #جنگ_بدر به دلیل پیشگامی در دفاع از حریم دین خدا و پرداخت #خمس به #رسول_خدا صلی الله علیه وآله را تا این زمانه و به پاس گرامیداشت ایشان، #بدریّون میگویند. اولین آیه جزء دهم قرآن کریم در همین راستاست. عالمان و مفسّران، آیه یادشده در قرآنحکیم را آیه خمس نامیدهاند. (خمس، چالشها و راهکارها)
بیش از صد روایت در موضوع #خمس از امامان معصوم علیهم السلام آمده است که شامل سیره، احکام و حکمتها و برکات گرامیداشت این فریضه الهی است.
علامه شیخ #آقابزرگ_تهرانی(ره) بیش از بیست عنوان رساله و کتاب در موضوع خمس از قرن دوم و تا زمان #شیخ_صدوق(ره) و سپس #شیخ_انصاری(ره) برشمرده است (الذریعه، ج7، ص 253) و در این زمانه نیز کتاب، پایان نامه و مقالات بسیاری در این خصوص نگاشته شده است که همه معارف و مسایل مربوط به این فریضه را مطرح کرده اند.
پس از کودتای #سقیفه خلیفه اول خمس، باغ فدک و... را بر خانه #حضرت_أمیرالمؤمنین و #حضرت_زهرا سلام الله علیهما منع کرد و بقیه سقیفه ای ها هم ادامه دادند تا الان که بیشترین طرح شبهات از طرف #وهابیت_تکفیری در موضوع فریضه خمس است؛ زیرا #خمس بازوی اقتصادی #ولایت برای خدمت به دین، ترویج فضیلت ها، کمک به نیازمندان، تقویت جبهه خودی و مقاومت و... است.
خمس برکات ویژه ای دارد که در روایات به آن اشاره شده است و می توان به #برکت در نسل، در #رزق، در کسب، دور راندن ورشکستگی، دور راندن حرام و شبهات از زندگی و کسب و ... اشاره کرد.
@toubaefaf
✍سلام. بعضی ها سئوال کردند: مگر امام رضا علیه السلام نیاز به پول و خمس و حق وقف داره؟
در جواب به یاد این روایت افتادم:
امام رضا عليه السلام: اِنَّ الْخُمْسَ عَوْنُنا عَلى دينِنا وَ عَلى عِيالاتِنا وَ عَلى مَوالينا وَ ما نَبْذُلُهُ وَ نَشْتَرى مِنْ اَعْراضِنا مِمَّن نَخافُ سَطْوَتَهُ فَلاتَزووهُ عَنّا وَ لاتَحْرِموا اَنْفُسَكُم دُعاءَنا ما قَدَرْتُم عَلَيهِ، فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِكُم وَ تَمْحيصُ ذُنوبِكُم وَ ما تَمْهِدونَ لاَِنْفُسِكُم لِيَومِ فاقَتِكُم.
در حقيقت، خمس، كمكى به ما براى اهداف دينى ما و خانواده ها و دوستان ما و وسيله حفظ آبروى ما در برابر آنانى است كه از قدرتشان بيم داريم. پس خمس را از ما دريغ نداريد و حتى المقدور خويشتن را از دعاى ما محروم نسازيد؛ چرا كه خارج كردن خمس از [سرمايه] ، كليد #روزى شما
و مايه پاك شدن گناهانتان
و اندوخته شما براى روز نيازتان در آخرت خواهد بود.
@toubaefaf
خمس 1402.pdf
2.53M
خمس، برکات، ادله، احکام، شبهات، و مسائل مورد نیاز
@toubaefaf
﷽
نشین عزیز دلم پای منبرِ شهدا...
سلامِ خیلِ ملائک به محضرِ شهدا
به پیرِ عشق، خمینی، به رهبر شهدا
قرارِ قلبِ شکسته بهشتِزهرا شد
بهشتِ ماست قبور مُطهّر شهدا
نهاده دست به سینه، همه قیام کنیم
برای عرض ادب در برابر شهدا
حیاتِ دین خدا ضامنش همین خونهاست
درود حق به سپاهِ دلاورِ شهدا
عجب شکوه عظیمیست در صفِ محشر
عبور قافلهسالارِ بی سرِ شهدا
چه عاشقانه نشستند پای دلبر خویش
چه دلبریست واللهِ دلبرِ شهدا
بدون شک همه مهمان فاطمه گشتند
که هست مادر ارباب، مادرِ شهدا
کسی اگر سندش را طلب نمود، بگو:
شمیم سیب، میآید ز پیکر شهدا
به راه دین همه هستیِ خود فدا کردند
عطا کنید به ما هم ز باورِ شهدا
خدا کند که نفسهای آخر ماهم
شود شبیه نفسهای آخرِ شهدا
بخوان وصیت این پیرهای سیر و سلوک
نشین عزیز دلم پای منبرِ شهدا
وصال خواهی اگر راهکار آن اشک است
که گریههای سحر هست کوثرِ شهدا
عبور کن شبی از سیمِ خاردارِ نفس
که راه یابی از این دَر، به مَعبرِ شهدا
#قاسم_نعمتی
یاد کنیم از امام، عالمان و شهیدان با #صلوات
﴿اَلّلهُمَّـ عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾
┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄
༺طوبای عفاف༻
https://zil.ink/toubaefaf
*مراقب دزدان ماه رمضان باشید*
#تلنگر
*اولین دزد*:
تلويزيون: دزد خطرناكي كه به واسطه سريال ها و برنامه هاي بيهوده و بي اخلاقي روزه مردم را تباه مي كند و ثواب آن را كم مي كند.
.
*دزد دوم*:
بازارها: دزدی که متخصص در هدر دادن پول و زمان بدون حساب برای شکست دادن آن است. قبل از رفتن هدف خود را تعیین کنید.
.
*دزد سوم*:
تا دیر وقت بیدار ماندن: این دزد گرانبهاترین اوقات شما را از نماز دعا و استغفار در ثلث آخر شب محروم می کند.
.
دزد چهارم:
آشپزخانه: مخصوصا خانم ها مدت زیادی را صرف تهیه ظروف زیادی می کنند که به جز لحظه عبور از دهان، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و ممکن است بسیاری از آنها در سطل زباله انداخته شوند.
.
*دزد پنجم*:
تلفن عبارت است از تماس ها و چت های طولانی و گناهان ناشی از آن: غیبت، غیبت، غیبت و افشای اسرار.
.
*دزد ششم*:
بخل:
شما را از ثواب صدقه دادن به فقرا و مساکین محروم میکند، که موجب حفظ از آتش، به ویژه صدقه ماه رمضان میشود.
.
*دزد هفتم*:
کرسی های خالی از یاد خدا و حسرت صاحبانشان در روز قیامت یعنی رستاخیز.
*دزد هشتم*:
خوابیدن در روز در ماه رمضان
و در نتیجه عدم حضور در برنامه های گروهی مخصوصا در
نماز جماعت ظهر و عصر...
*بالاخره دزد بزرگ*
*شبکه های اجتماعی اگر برای رضای خدا استفاده نمی شوند*
.
پس خانه ی قبر کویر است و اگر تحت تاثیر این دزدها قرار بگیریم، در درون قبرمان چیزی نخواهیم داشت .
پس فقط در این چند روز دنیا فرصت داریم.
خداوند به من و شما کمک کند تا در آنچه پروردگارمان دوست دارد و از آن راضی است سرمایه گذاری کنیم..
عارفی معروف به نانوایی رفت
و چون لباس درستی نپوشیده بود
نانوا به او نان نداد و عابد رفت.
مردی که آنجا بود عابد را شناخت،
به نانوا گفت این مرد را می شناسی؟
گفت: نه.
مردگفت: فلان عابد بود.
نانوا گفت:
من از مریدان اویم،
دوید دنبالش و گفت می خواهم شاگرد شما باشم، عابد قبول نکرد.
نانوا گفت اگر قبول کنی من امشب تمام آبادی را طعام می دهم، عابد قبول کرد.
وقتی همه شام خوردند، نانوا گفت:
سرورم دوزخ یعنی چه؟
عابد پاسخ داد :
"دوزخ یعنی اینکه تو برای رضای خدا یک نان به بندۀ خدا ندادی ولی برای رضایت دل بندۀ خدا یک آبادی را نان دادی."
﷽
دعای دهم #صحیفه_سجادیه: دعاى آن حضرت است در پناه بردن به خدای تعالی
اللَّهُمَّ إِنْ تَشَأْ تَعْفُ عَنَّا فَبِفَضْلِكَ وَ إِنْ تَشَأْ تُعَذِّبْنَا فَبِعَدْلِكَ
خدایا! اگر بخواهی ما را ببخشی، از فضل و احسانت توست و اگر بخواهی عذابمان کنی، از عدالت توست.
فَسَهِّلْ لَنَا عَفْوَكَ بِمَنِّكَ وَ أَجِرْنَا مِنْ عَذَابِكَ بِتَجَاوُزِكَ فَإِنَّهُ لَا طَاقَةَ لَنَا بِعَدْلِكَ وَ لَا نَجَاةَ لِأَحَدٍ مِنَّا دُونَ عَفْوِكَ
بخششت را از سر منّتت بر ما آسان کن و ما را به چشمپوشی و گذشتت، از عذابت پناه ده. مسلّماً ما را نسبت به عدالتت تاب و توان نیست و برای احدی از ما بدون بخششت، نجاتی میسّر نمیباشد.
يَا غَنِيَّ الْأَغْنِيَاءِ، هَا ، نَحْنُ عِبَادُكَ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ أَنَا أَفْقَرُ الْفُقَرَاءِ إِلَيْكَ فَاجْبُرْ فَاقَتَنَا بِوُسْعِكَ وَ لَا تَقْطَعْ رَجَاءَنَا بِمَنْعِكَ...
ای بینیازترین بینیازان! اینک ما بندگانت پیش روی توایم و من تهیدستترین تهیدستان در پیشگاه توام؛ تهیدستی و نداری ما را به تواناییات جبران کن و امید ما را به بازدارندگیات قطع مفرما...
﴿اَلّلهُمَّـ عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾
┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄
༺طوبای عفاف༻
https://zil.ink/toubaefaf
دعای چهل و چهارم: «دُعَاؤُهُ لِدُخُوْلِ شَهْرِ رَمَضَانَ»
- دعاى آن حضرت براى فرا رسيدن ماه رمضان -
(وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیهِ السَّلَامُ إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ:)
دعاى چهل و چهارم از دعاهاى امام علیه السّلام است هنگامى كه (شب اوّل یا روز اوّل) ماه رمضان می رسید
(از پیغمبر ـ صلّى الله علیه و آله ـ رسیده: رمضان نامیده شده براى آنكه «یرمض الذّنوب» گناهان را می سوزاند «می آمرزد» سعید ابن سالم گفته: نزد حضرت باقر ـ علیه السّلام ـ بودیم و از رمضان سخن می گفتیم، حضرت فرمود: نگویید این رمضان، و نگویید رمضان رفت و رمضان آمد، زیرا رمضان نامى از نام هاى خداى تعالى است نمی آید و نمی رود، آنكه می آید و می رود زایل و نیست شونده است، بلكه بگویید شهر رمضان «ماه رمضان» و علماء ـ رحمهم الله ـ نهى در اینجا را حمل بر كراهت نموده اند، و بیان شدن لفظ رمضان در بعض احادیث بدون شهر زیانى به این گفتار نمی رساند، زیرا ممكن است مقصود از آن بیان مباح و جایز بودن آن بوده و این با كراهت منافات ندارد):
(1) الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی هَدَانَا لِحَمْدِهِ، وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ لِنَكُونَ لِإِحْسَانِهِ مِنَ الشَّاكِرِینَ، وَ لِیجْزِینَا عَلَى ذَلِكَ جَزَاءَ الْمُحْسِنِینَ.
سپاس خدایى را سزا است كه ما را براى سپاسگزارى خود راهنمایی نمود (توفیق داد) و از اهل سپاس (كسانی كه به سپاسگزارى شناخته شده اند) قرار داد (یا و از اهل و دوستان خویش گردانید) تا براى احسان و نیكیش از سپاسگزاران باشیم، و ما را بر آن سپاسگزارى پاداش نیكوكاران دهد.
🆔@sahife_zendegi
السلام علیک یا أباعبدالله الحسین و رحمةالله و برکاته
#امام_مهدی علیه السّلام:
«زِیارَةُ الحُسَینِ علیه السلام فی لَیلَةِ الجُمُعَةِ أمانٌ مِنَ النّارِ یومَ القِیامَةِ
زیارت #امام_حسین علیه السلام در شب جمعه، ایمنی بخش از آتش، در روز قیامت است.»
فرهنگنامه جمعه، ص ۸۰
@toubaefaf
✅دوای دردها را در این روشنگری حکیمانه و ماهرانه می بینم.
نیاز شدید یاران انقلاب، مسجدی ها و دوستان با دغدغه، توجه قلبی و سپس عمل به این سخنرانی بسیار کارشناسانه است.
یار انقلاب و آقا باشیم مثل شهدا.
یاموفق و یا مؤید
@toubaefaf
من از کودکی عاشقت بوده ام...
✍به یاد پیرغلام های #امام_حسین که با این شعر و دیگر معارف اسلامی دست ما را در دست روضه های #امام_حسین علیه السلام گذاشتند...
به هنگام پیری مرانم ز پیش
که صرف تو کردم جوانی خویش
الا ای جگر گوشه #فاطمه
که بردی دل اهل دل را همه
کی ام من؟ که باشم هوادار تو
هوادار تو هست دادار تو
من از کودکی عاشقت بوده ام
قبولم نما گرچه آلوده ام
به عشق تو هرکس که منسوب شد
اگر بد بود عاقبت خوب شد
غمت حاصل زندگانی من
به راه تو طی شد جوانی من
من از ریزه خواران خوان تو ام
اگر چه بدم میهمان توام
به عشقت از آن دم که خو دادی ام
به چشم همه آبرو دادی ام
ز در راندگانت حسابم مکن
گدایم، کرم کن جوابم مکن
به کوی وفا آشیانم بده
سگ خانه ام، استخوانم بده
ازین رو سپیدم بر داورم
که منهم سیاهی این لشگرم
مبادا برانی مرا از درت
به بازوی بشکسته مادرت...
#یاحسین
@toubaefaf
﷽
✅لزوم پايدارى مؤمنان بر حفظ حدود الهى
«التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ» سوره توبه، 112
(مؤمنانِ مجاهد،) اهل توبه، عبادت، ستايش، سياحت، ركوع، سجود، امر به معروف ونهى از منكر و حفظِ حدود و مقرّرات الهىاند و چنين مؤمنانى را بشارت ده.
نکته ها
در اين آيه، نُه صفت براى مؤمنانِ مجاهد بيان شده است: از گناهان توبه كرده، در مدار عبادت قرار مىگيرند. با زبان، حمد و با پا حركت و با بدن ركوع و سجود دارند، پس از خودسازى، با امر به معروف به اصلاح جامعه مىپردازند و از مرز قوانين الهى خارج نمىشوند.
توبه از گناه، راه عبادت را باز مىكند، زبانِ ستايشگر همراه با پويايى و تحرّك، آمادگى براى ركوع و سجود در پيشگاه خدا مىآورد، و امر به معروف و نهى از منكر، حافظِ حدود الهى در جامعه است.
كلمهى «التَّائِبُونَ»، نشانهى آن است كه مؤمنانى كه جان و مال خود را به خدا مىفروشند، مىتوانند با يك انقلاب و بازسازى درونى و اعراض از كردارهاى نارواى گذشته، وارد اين ميدان معامله با خدا شوند. (چنانكه در ماجراى كربلا، افرادى مانند زُهير و حُر، با آنكه سابقهى درخشانى نداشتند، ولى در يك چرخش و معامله با خدا، جان خود را تسليم كردند و درخشيدند.)
عُبّاد بصرى در راه مكّه امام سجاد عليه السلام را ديد، به حضرت گفت: «تركتَ الجهادَ و صعوبَته واقبلتَ الىالحجِّ و لِينَه؟» جهاد و سختى آن را رها كردهاى، به حج وآسانى آن روى آوردهاى؟ آنگاه آيهى إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى ... را خواند! حضرت فرمودند: ادامهى آن را هم بخوان! عبّاد آيهى التَّائِبُونَ ... را خواند.
حضرت فرمود: اگر ياران ما اين صفات و كمالات را دارا مىبودند، بر ما واجب بود، قيام كنيم و در آن صورت، جهاد از حجّ برتر بود. (وسائل، ج 15، ص 46)
در روايتى آمده است كه مراد از «السَّائِحُونَ» روزهداران مىباشد. (تفسیر نورالثقلین)
پیام ها
1- شرط وفادارى خداوند به پيمان خود، پايدارى مؤمنان بر حفظ حدود الهى است. وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ ... التَّائِبُونَ ...
2- جهاد اكبر و خود سازى، لازمهى جهاد اصغر در جبهههاست. يُقاتِلُونَ ... التَّائِبُونَ ...
3- اسلام دينى جامع است، اشك را در كنار شمشير و عبادت را در كنارِ سياحت قرار داده است. يُقاتِلُونَ ... التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ ... السَّائِحُونَ
4- آنچه مطلوب است، ملكه شدن كمالات در انسان است. التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ ...
5- تقويت روحيهى رزمندگان اسلام، با ذكر و ياد خدا و عبادت است، نه شراب و موسيقى و ... كه در جبههى دشمن است. يُقاتِلُونَ، التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ، ...
6- تحرّك، تلاش، سياحت، هجرت و خودسازى، در راه كسب كمال و قربالهى ارزش است. «السَّائِحُونَ» (مردان خدا، راكد و زمينگير نيستند)
7- سرباز و رزمندهى اسلام بايد اهل نماز و عبادت باشد. «يُقاتِلُونَ، الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ»
8- در مسير كمال، اوّل خودسازى است، بعد جامعهسازى. التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ ... الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ
تفسیرنور، ج۳، ذیل همین آیه
✍قطعا حجاب و رعایت عفاف از حدود الهی است که ترکش موجب عقاب است و لازم است مؤمنان بر حفظ حدود الهى پایداری کنند.
(۳۸۷)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
﴿اَلّلهُمَّـ عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾
┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄
༺طوبای عفاف༻
https://zil.ink/toubaefaf