مفهوم شناسی #عفاف
#عفّت از نظر واژه و اصطالح معنای چند بخشی و چند سو نداشته و مفهوم آن یک حقیقت را می نمایاند. در قرآن کریم
ماده «عفف» چهار مرتبه آمده که در همه موارد به معنای خویشتنداری است. (سوره های بقره، 273 ،نساء، آیه 6؛ نور، 33 و60؛ و نک: التحقیق، ج8 ، ص219)
فراهیدی نیز در معنای عفّت آورده است:
«خودداری از چیزی که شایسته نیست». (العین، ج1 ،ص92: «الکفُّ عما ال یَحلّ» و نک: التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، ج8 ،ص 218
و در جایی دیگر چنین نوشته اند:
حاصل شدن حالتى براى نفس و جان آدمى که بهوسیله آن از غلبه و تسلّط شهوت جلوگیرى
مى شود. (مفردات ألفاظ القرآن، ص573: «حصولُ حاله لِلنّفسِ تَمتَنِعُ بها عَن غلبه الشّهوه».
پس با نگاهی به کتابهای لغت و سیره پژوهشگران می توان دانست که حاصل مصدر #عفّت ، عفاف است و با مفاهیمی مرتبط
است که در مقاله عفاف و مفاهیم مرتبط به آن پرداخته شده است.
(۲۰۸)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
ره آورد شوم دين گريزى: (اخلاقى، اعتقادى):
حضرت #أمیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
«مردم براى اصلاح دنيا چيزى از #دين را ترك نمى گويند، جز آن كه خدا آنان را به چيزى زيانبارتر دچار خواهد ساخت
قَالَ علیه السلام: لَا يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْيَاهُمْ، إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ»
#نهج_البلاغه ، حکمت۱۰۶
✍قابل توجه کسانی که برای دنیای ناچیز، از دین و احکام و آداب آن حاضرند بگذرند.
(۲۰۹)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
اصل و ریشه #عفاف
#حیاوعفاف ریشه بسیاری از صفات پسندیده و یک صفت والی نفسانی و از بایسته های هر انسان فرهیخته ای است.
این ویژگی برتر و سرشته شده با فطرت الهی انسان، منشأ بسیاری از صفات دیگر و مرتبط با آن است؛ باعث تنظیم بایدها و نبایدهای رفتار انسانی بوده و انسان را به سمت مسیر حقیقی انسانیّت سوق می دهد. خصلت اصیل و نافذی که در عرصه فردی، اجتماعی و نسل آدمی
تأثیرگذار است.
با دقت در مفهوم شناسی #عفاف در آینه قرآن و روایات به نظر می رسد که #عفاف دارای اصل و ریشه ای به نام #حیا و
دارای ثمره ها و مفاهیم مرتبط دیگری است که در ادامه به اساس #عفاف، مفاهیم مربوط و ثمره های مرتبط با آن پرداخته می شود.
در روایاتی چند آمده است:
اساس #عفاف، #حیا ست «سَبَبُ الْعِفّهِ الْحَیَاء» (تصنیف غررالحکم و درر الکلم، ص 25)
برگرفته از مقاله #عفاف_ومفاهیم_مرتبط که قبلاً در کانال #طوبای_عفاف بارگزاری شد.
(۲۱۰)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
پرتویی از تجلی #حیاوعفاف فاطمی و زینبی علیهماالسلام در #مادران_شهیدان است.
زن طراز جامعه اسلامی، #مادران_شهیدان اند که بر دامن مادر شهیدان #صلوات
(۲۱۱)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
#حیاوعفاف باعث #شادی های ماندگار در زندگی است.
#امام_صادق علیه السلام در روایت زیر لازمهی جانها را چنین برشمردهاند:
«خَمْسُ خِصَالٍ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ خَصْلَة مِنْهَا فَلَيْسَ فِيهِ كَثِيرُ مُسْتَمْتَعٍ؛ پنج خصلت است که اگر در کسی نباشد، شادکامی طولانی برای او نخواهد بود:
أَوَّلُهَا: الْوَفَاءُ، وفا
وَ الثَّانِيَة: التَّدْبِيرُ، تدبیر
وَ الثَّالِثَة: #الْحَيَاءُ، حیا
وَ الرَّابِعَة: حُسْنُ الْخُلُقِ، خوشاخلاقی
وَ الْخَامِسة وَ هِيَ تَجْمَعُ هَذِهِ الْخِصَالَ: الْحُرِّيَّة.» و پنجمی که جامع همه اینهاست، آزادگی».
الخصال، ج 1، ص 284
(۲۱۲)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
#الله برترين نامِ #خدا ست كه دارای همه كمالات وجودی است و #الرحمن و #الرحيم از صفات اوست كه نشانه رحمتِ آن هستيِ بی پايان است؛ با اين فرق كه رحمان بر «كثرت» رحمت دلالت مي كند و رحيم بر «ثبات و دوام» آن.
پس صفت رحمان #خدا است كه رحمت فراگيرش همه چيز و همه كس را شامل می شود (مؤمن، كافر، دنيا و آخرت) و چنين رحمتی در برابر غضب نيست، بلكه غضب نيز از مصاديق آن است و اما صفت #رحيم خدا است كه رحمتی ويژه برای مؤمنان دارد و اين رحمت در برابر غضب اوست.
خدای سبحان، #قرآن و نيز سوره را با نام خود می گشايد و بدين گونه، ادب شروع كار با نام #خدا را به انسانها می آموزد...»
تفسیرتسنيم، علامه جوادی آملی، ج1، ص 277
برای مطالعه بیشتر و نکته های ناب دیگر به👆آدرس مراجعه فرمایید.
@toubaefaf
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دلم هوای نگاری بلند مرتبه کرد...
#یاحسین
@toubaefaf