🍃إحیا شب قدر
🌹حضرت #امام_علی علیه السلام فرمودند:
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها نمی گذاشت کسی از اهل خانه در شبهای قدر به خواب رود به آنان غذای کم می داد و از روز قبل برای احیای شب قدر آماده می شد و می فرمود : محروم کسی است که از برکات این شب محروم باشد.
📚 دعائم الاسلام، ج ۱، ص ۲۸۲
🌹شب قدر چگونه دعا کنیم؟
♦️خداوند به حضرت موسي (ع) وحي کرد:مرا با زباني که با آن گناه نکرده اي بخوان. موسي گفت: خدايا! از کجا چنين زباني بياورم، جواب آمد: مرا با زبان غير خودت بخوان (يعني از ديگران بخواه تا برايت دعا کنند)
📚وسائل الشيعه: ج 7، ص 109، ب 41، ح 12
eitaa.com/ebratha_ir
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
جزء بیست و سوم، آیه ۵۸
«سلام قولا من رب الرحیم»
نکته تفسیری از #شهیددستغیب:
«...سلام عليكم اى مؤمن! سلام بلاواسطه براى تو است، پس از آن سلام هاى با واسطه، اعلى نعمت بهشتى نزد اهل فهم و معرفت، سلام با واسطه الهى است، نعمتهاى خدا يك طرف، نعمت مكالمه خدايى هم يك طرف. خداوند مستقيماً به بندهاش سلام كند. ياد كردن خدا آن هم ياد با تحيت و درود.
يا رب ار يك بارگوئى بنده ام بگذرد از عرش اعظم خنده ام
خدا، با تو اى مشت خاك! سخن گويد. واى به آن بدبختى كه در لجنزارهاى دنيا غرق شود و قابليت تكلم خدا با او را از دست بدهد! سلام نه تنها تحيت است بلكه داراى حقيقتى است بخصوص. سلام از طرف روحانيين، پيغمبر و امام و ملك تا چه رسد به خداوند، سلامتى مطلق است؛ سلامتى از هر ناراحتى و نابايستى، از هر مرضى از هر خستگى، حتى چرت و كسالت و ملال در كار نيست عافيت مطلق است، هيچگونه حقد و حسد و كينه اى در كار نيست. اگر كسى يك ذره حسد دارد، جايش در بيمارستان جهنم است تا پاك بشود، آن وقت در دارالسلام جا مى گيرد، نام بهشت دارالسلام است از هر ناراحتى و بيمارى از همه مهمتر، فنا و زوال در كار نيست.
🍃نامه اى از خداوند به سوى بنده مؤمن
مروى است از خاتم انبيا محمد (صلى الله عليه وآله) پس از قرار گرفتن مؤمن در بهشت؛ تحيت الهيه كه: «سلام قولاً من رب رحيم» است. در اين روايت به عنوان مكاتبه ذكر شده است. ملكى نامه اى به دستش از طرف رب العالمين براى مؤمن. نامه را باز مى كند: «بسم الله الرحمن الرحيم من الحى القيوم الذى لا يموت الى الحى الذى لا يموت انى كنت اذا قلت لشىء كن فيكون فقد جعلتك اليوم كذلك.»
نامه اى است از طرف حى قيوم؛ خدايى كه زنده و نگهدارنده موجودات است و نمىميرد، به سوى كسى كه او نيز زندهاى است كه ديگر نمى ميرد. من كه خدايم اراده ام كافى است در حصول چيزها. از امروز به تو چنين چيزى را دادم، هرچه بخواهى مى شود، در آن واحد هرچه اراده كنى، واقع مى گردد.
آيا از وصف بهشت كه اين دو سه روز گفتيم، شوقى در گوينده و شنونده پيدا شد يا نه؟ اشتاق الى قربك فى المشتاقين شديم يا نه؟ بايد كارت برسد به جايى كه بشوى شيعه على (عليه السلام) كه مى فرمايد: اگر نبود اجل الهى، از شوق بهشت و لقاى خدا مى خواستند قالب تهى كنند، به عالم اعلا بروند، به مهمانخانه الهى خودشان را برسانند....»
تفسیر سوره یس، شهید آیت الله دستغیب(ره)، ص۲۵۸
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
کتاب طرحی نو در عرفان عملی شیعی، آیةالله علی رضایی تهرانی، ص۴۰:
«یکی از مهم ترین ابعاد وجودی آدمی که دین درباره آن سخن ها و برنامه ها دارد، بعد دل است؛ همان دلی که می تواند عرش رحمان باشد(بحار، ج۵۵، ص۴۰) و یا لانه شیطان(نهج البلاغه، خطبه۷)،
می تواند قلب سلیم باشد(سوره شعراء، ۸۹) و یا سقیم(سوره بقره، ۱۰)، می تواند مفتوح باشد(سوره زمر، ۲۲) و یا مختوم(سوره بقره، ۷).
آری دل همان جاست که ظرف حب و بغض، غم و شادی، فتح و ختم، قبض و بسط، نور و ظلمت و شوق و کراهت است و مگر می شود دین و به ویژه دین خاتم درباره آن بی برنامه بوده و سخنی نداشته باشد... .
ص۳۹: استاد شهید مطهری(تماشاگه راز، ص۵۵): بر تمام مسائل عرفان نظری می توان شواهدی از آیات قرآن و کلمات اولیای بزرگ حق مخصوصا حضرت أمیر علیه السلام یافت.»
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
❔نگرش انسان به زندگی باید چگونه باشد؟
✨زندگی انسان وابسته به نوع نگاه او به جهان هستی است. نگاه دنیایی و محدود و بی توجه به خالق هستی و سرای باقی، نگاهی محدود و تنگ نظرانه است بر خلاف نگاه ریشه دار در آموزه های قرآنی و معارف وحیانی که وسعت دیدش تا دامنه قیامت و مسأله مهم معاد است.
دستیابی به نگرش صحیح و مطابق با فطرت با تدبر در آموزه های قرآنی ممکن است و همچنین توجه به این نکته که انسان جایگاه عقل، وهم و خیال را در وجود خویش بشناسد.
سرانجام این روند نیز به قلب سلیم خواهد بود:
«إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» (سوره صافات، آیه 84) هنگامی که با دلی پاک به سوی پروردگارش آمد.
«إِلاّ مَنْ أَتَى اَللّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» (سوره شعراء،آیه 89) مگر کسی که دلی سالم [از رذایل وخبایث] به پیشگاه خدا بیاورد،
واژه سلیم دو مرتبه در قرآن آمده است و هر دو مرتبه به عنوان صفت قلب به کار رفته است و سرانجام قلب سلیم نیز به سلام است:
«سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» (سوره يس، آیه 58) با سلام [ی پرارزش و سلامت بخش] که گفتاری از پروردگاری مهربان است.
«آمدن نزد پروردگار كنايه است از تصديق خدا و ايمان به اوست و مؤيد اين معنا اين است كه مراد از« قلب سليم» آن قلبى است كه از هر چيزى كه مضر به تصديق و ايمان به خداى سبحان است خالى باشد، از قبيل شرك جلى و خفى، اخلاق زشت و آثار گناه و هر گونه تعلقى كه به غير خدا باشد و انسان جذب آن شود و باعث شود كه صفاى توجه به سوى خدا مختل گردد. از اينجا روشن مىشود كه مراد از«قلب سليم» آن قلبى است كه هيچ تعلقى به غير از خدا نداشته باشد.»
📘ترجمه تفسیر المیزان، ج17، ص223
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
✍سلام. پیام رسیده از شب های قدر...
خدای متعال راضی به ظهور، امام زمان علیه السلام هم راضی به ظهور و فقط یک مانع است و آن هم خود ماییم.
«وجوده لطف و تصرفه لطف آخر و غیبته منا»
رفتار ما، سبک زندگی ما، عادات ما به غیبت او، اغراض نفسانی ما، بی تفاوتی ما به غم های او... آری مانع از خود ماست.
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
✍سلام.
راضی بودن به غیبت امام عصر علیه السلام و بی تفاوتی نسبت به ساحت قدسی و هم و غم های ایشان آیا شراکت در شهادت امام نیست؟
آیا کسی که به امام زمانش بی تفاوت است با کسی که امام را شهید می کند شراکت ندارد؟
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
✨شرف خدمت به امام زمان(عج)
امام صادق(علیه السلام) فرمود: ...اگر زمانهی او (امام مهدی عج) را درک می کردم، همه عمرم را در خدمت به او به سر می بردم. «...لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي»
کتاب الغیبه(نعمانی از عمای قرن چهارم)، ص245
بزرگ ترین خدمت به امام عصر(عج) در این زمانه چیست؟
امام صادق(علیه السلام) فرمود: با هم باشید، به هم نیکی کنید و به هم رحم نمایید و با هم برادر باشید چنانچه خدا به شما امر کرده است. (تَوَاصَلُوا وَ تَبَارُّوا وَ تَرَاحَمُوا وَ كُونُوا إِخْوَةً بَرَرَةً كَمَا أَمَرَكُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ) الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص175
@toubaefaf
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
یاد کنیم از امام و شهدا با #صلوات
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
#باران_رحمت_خدا (جزءبیست و پنجم)
✨«وَ هُوَ اَلَّذِي يُنَزِّلُ اَلْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ مٰا قَنَطُوا وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَ هُوَ اَلْوَلِيُّ اَلْحَمِيدُ.» ﴿سوره شورى، 28﴾
و اوست که باران را پس از اینکه [مردم از آمدنش] نومید شدند، نازل می کند و رحمتش را می گستراند، و او سرپرست و یار [واقعی] و ستوده است.
🌧«غيث» به معنى باران نافع است، در حالى كه مطر به هر گونه باران گفته مى شود خواه نافع باشد يا غير نافع.و لذا به دنبال آن جمله «و يَنشُرُ رَحمَتَه» (رحمت خود را گسترش مى دهد) آمده است.
🌦چه تعبير زيبا و جامعى است. رحمت خود را در زنده كردن زمين هاى مرده، در رويانيدن گياهان، در شستشوى هوا، در تامين آب آشاميدنى انسانها و موجودات زنده ديگر، و خلاصه در تمام زمينه ها مى گستراند.
🌥اگر انسان بخواهد مفهوم اين جمله قرآنى را درك كند بايد پس از نزول باران در يك ساعت آفتابى قدم به كوه و دشت و بيابان بگذارد و لطافت و زيبايى و طراوت را كه رحمت گسترده خدا است در همه جا مشاهده كند.
🌤اين استفاده از واژه «غيث» شايد به خاطر آن باشد كه با ماده «غوث»كه به معنى فريادرسى است ريشه مشترك دارد، و به همين دليل بعضى از مفسران تعبير فوق را اشاره اى به هر گونه «فريادرسى خداوند بعد از نوميدي ها و نشر رحمت او» دانسته اند.
تفسير نمونه، ج20، ص: 436
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
فقه خانواده ٢۵.mp3
7.72M
💠 فقه خانواده
5️⃣2️⃣ جلسه بیست و پنجم
◀️ فرزند آوری، هدف اصلی ازدواج
◀️ یکی از صفات عبادالرحمان در قرآن فرزند خواهی است
◀️ روایات متعدد و استحباب فرزند آوری
◀️ اگر زن فرزند نخواهد یا مرد نخواهد چه می شود؟
◀️ توصیه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ازدواج با زنان فرزند آور
◀️ تهاجم پیچیده و جنگ جمعیتی گسترده
🥀 به طفل شش ماهه هم رحم نکردند (روضه) .
#فقه_خانواده
#صوت_احکام
🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷
http://eitaa.com/ahkamharam
🍃واسطه ازدواج در بهشت...
چند پیامی از جزء بیست و پنجم #قرآن_حکیم
«إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقامٍ أَمِينٍ؛ فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ؛ يَلْبَسُونَ مِنْ سُندُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ مُتَقابِلِينَ؛ كَذلِكَ وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِينٍ؛
يَدْعُونَ فِيها بِكُلِّ فاكِهَةٍ آمِنِينَ» سوره دخان، ۵۵_۵۱
به راستى پرهيزگاران در جايگاهى امن هستند. در ميان باغها و (كنار) چشمهسارها. لباسهاى ابريشم نازك و ضخيم مىپوشند در حالى كه در برابر هم (بر تختها) جاى گرفتهاند.
اين گونه (ما پاداش مىدهيم) و آنان را به حورالعين (زنان سيمين تن و فراخ چشم) تزويج مىكنيم.
در آن باغها هر ميوه را (كه بخواهند) با آسودگى مىطلبند.
نکته ها
«سُندُسٍ» پارچه ابريشمى نازك است و «إِسْتَبْرَقٍ» پارچه ابريشمى ضخيم.
«حور» جمع «حوراء» به زنانى گفته مىشود كه چشمِ مشكى و بدنِ سفيد داشته باشند و كلمهى «عِينٍ» جمع «عيناء» به معناى فراخ چشم است.
بزرگترين نعمت، امنيّت است، زيرا «مَقامٍ أَمِينٍ» قبل از ساير نعمتها مطرح شده است.
البتّه امنيّت در بهشت يك امنيّت جامع است، نه ترس از مرگ، نه رقيب، نه حسود، نه زوال و انقراض.
آرامش در بهشت، هم نسبت به اصل جايگاه است «مَقامٍ أَمِينٍ» وهم نسبت به خوراكىها.
«بِكُلِّ فاكِهَةٍ آمِنِينَ» در دنيا گاهى بهرهگيرى از چند ميوه، سبب امراض گوناگون مىشود.
پیام ها
1- عامل بهرهگيرى از نعمتهاى بهشتى تقواست. إِنَّ الْمُتَّقِينَ ...
2- خوف و تقواى امروز سبب امنيّت فرداست. «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقامٍ أَمِينٍ»
3- در كنار بيم بايد اميد مطرح باشد. شَجَرَةَ الزَّقُّومِ ... فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ
4- در بهشت، نعمتها متعدّد و متنوّع است. «جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ»
5- چشم پوشيدن از لباسهاى فاخر و ابريشمى در چند روز دنيا سبب كاميابى ابدى در روز ديگر است. «يَلْبَسُونَ مِنْ سُندُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ»
6- برهنگى، هيچ كجا ارزش نيست، حتّى در بهشت. «يَلْبَسُونَ»
7- تقابل در فضاى تقوا، يك ارزش است. آنچه سبب تشديد فتنههاست تقابل افراد بى تقواست. إِنَّ الْمُتَّقِينَ ... مُتَقابِلِينَ
8- بهشتيان جلسات انس و دوستانه دارند. «مُتَقابِلِينَ»
9- در بهشت اعراض و پشت كردن در كار نيست. «مُتَقابِلِينَ»
10- واسطه ازدواج در بهشت خداست. «زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِينٍ»
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
سلام. در نماز جماعت دبستان ایثار_قم به دانش آموزان عرض کردم همه آدم ها دوست دارند خوشبخت شوند.
با دلیل و تجربه می گویم خوشبختی با #نماز ، #عفاف_وحجاب ، احترام و ادب به ساحت پدر و مادر و #تفکر حاصل می شود.
یکی از دانش آموزان روزه اولی هم دو بیت شعر برامون هدیه آورده بود:
🍃به نام سوره های پاک قرآن
به ذکر تک تک آیات رحمان
به استقبال گرم از روزه آییم
که لذت ها بریم از فیض یزدان.
🌸🍃🌸با تشکر از همه شما بزرگواران.
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت نماز در نظر پیامبر؟؟؟
🚫🚫🚫یا رسول الله میشه ما نماز نخونیم اما مسلمان باشیم؟؟؟
ببینیم جواب پیامبر اسلام چی بوده؟؟
#طرح امین مدرسه ایثار ۲
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
💫نماز است که شما را حفظ می کند...
🍃«حٰافِظُوا عَلَى اَلصَّلَوٰاتِ وَ اَلصَّلاٰةِ اَلْوُسْطىٰ وَ قُومُوا لِلّٰهِ قٰانِتِينَ» ﴿سوره بقره، 238﴾
بر همه نمازها و به ویژه نماز میانه [که بر اساس پاره ای از روایات، نماز ظهر است] محافظت کنید، و [هنگام عبادت] فروتنانه برای خدا قیام کنید.
در تفسیر تسنیم از حضرت آیه الله جوادی آملی(دامت برکاته) ذیل همین آیه نکات زیبایی در چند بخش آمده است. از جمله آداب نماز، آثار نماز و ... که به گوشهای از آن اشاره میشود:
«...نماز داراي آثار مهمي است كه خداوند درباره حفظ آن دستور خاص داده است. نماز تعديل كننده طبيعت حريص انسان است كه هنگام سختيها جزوعانه فرياد می زند و زماني كه خيري به او می رسد انحصارطلبي می كند: «إنَّ الإنسلنَ خُلِقَ هَلوعا إذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزوعا وإذا مَسَّهُ الخَيرُ مَنوعا إلاَّالمُصَلّين الَّذينَ هُم عَلي صَلاتِهِم دائِمون»[1]
توفيق تعديل طبيعت هلوع، تنها نصيب نمازگزاراني ميشود كه اقامه نماز براي آنها ملكه شده باشد، از اينرو به جاي اسم فاعل «نمازگزارنده» يا فعل «نماز ميخوانند» صفت مشبهه «المُصَلّين» آمده است كه نشان ثبات و استمرار است (صفت مشبهه در اينگونه از موارد به وزن اسم فاعل است).
همچنين در آيه «الَّذينَ هُم عَلي صَلاتِهِم دائِمون» به ملكه شدن اقامه نماز براي نمازگزار اشاره شده است؛ يعني نمازگزاردن به ذكر هميشگي خداوند بينجامد نه اينكه انسان در همه شبانهروز نماز بگزارد.
به فرمان خداي سبحان مسلمانان بايد پس از خواندن نماز پراكنده شوند و سراغ كارشان بروند؛ ولي اين اشتغالها نبايد انسان را از ياد خدا غافل كند: «فَإذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانتَشِروا فِي الأرضِ وابتَغوا مِن فَضلِ اللهِ واذكُرُوا اللهَ كَثيراً لَعَلَّكُم تُفلِحون»[2]؛ «رِجالٌ لاتُلهيهِم تِجارَةٌ ولابَيعٌ عَن ذِكرِ الله»[3]
نكته: قرآن كريم اقامه نماز را از حساسترين وظايف حاكمان اسلامي قرار داده است: «الَّذينَ إن مَكَّنّاهُم فِي الأرضِ أقامُوا الصَّلاة... »[4]، زيرا مهمترين عامل تعديل خواستههاي سياسي احزاب و گروهها همانا نماز است؛ يعني كسي كه بر اثر اعتماد مردم به مقامي می رسد، از آسيب مَنوع بودن بپرهيزد، چنانكه رقباي او كه به مقصد خود بار نيافتهاند، جزوع و در صدد كينه، تخريب، هتك و هدم نباشند، در نتيجه جامعه نمازگزار و حكومت حامي نماز از گزند هلوع بودن ميرهد و به حيات طيّب قناعت ميرسد...»
تفسیرتسنيم، جلد 11، ص 476
[1] ـ سوره معارج، آيات 19 ـ 23
[2] ـ سوره جمعه، آيه 10
[3] ـ سوره نور،آيه37
[4] ـ سوره حج، آيه 41
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
🍃حکمت امتحان در بیان رهبر حکیم انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5