♻دلسوزی ملک الموت برای دو نفر♻
💚روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نشسته بود ، عزرائیل به زیارت آن حضرت آمد ، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از او پرسید: ای برادر! چندین هزار سال است که تو مأمور قبض روح انسانها هستی ، آیا در هنگام جان کندن آنها دلت برای کسی رحم آمد؟
عزرائیل گفت: در این مدت دلم برای دو نفر سوخت:
اولی روزی دریا 🌊طوفانی شد و امواج سهمگین دریا یک کشتی را در هم شکست، همه سرنشینان کشتی⛵️ غرق شدند، تنها یک زن حامله نجات یافت، او سوار بر پاره تخته کشتی شد و امواج ملایم دریا او را به ساحل آورد و در جزیره ای افکند ، در این میان فرزند پسری از او متولد شد ، من مأمور شدم جان آن زن را قبض کنم ، دلم به حال آن پسر سوخت.
دومی هنگامی که شداد بن عاد ، سالها به ساختن باغ بزرگ و بهشت بی نظیر خود پرداخت ، و همه توان و امکانات و💰 ثروت خود را در ساختن آن صرف کرد، و خروارها طلا و گوهرهای دیگر برای ستونها و سایر زرق و برق آن خرج نمود تا تکمیل شد
وقتی که خواست از آن دیدار کند، همین که خواست از اسب🐎 پیاده شود و پای راست از رکاب بر زمین نهاد، هنوز پای چپش بر رکاب بود که فرمان از سوی خدا آمد که جان او را قبض کنم
آن تیره بخت از پشت اسب بین زمین و رکاب اسب گیر کرد و مرد، دلم به حال او سوخت از این رو که او عمری را به امید دیدار بهشتی که ساخته بود به سر برد، سرانجام هنوز چشمش بر آن نیفتاده بود ، اسیر مرگ شد.
💟در این هنگام جبرئیل به محضر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رسید و گفت: ای محمد! خدایت سلام می رساند و می فرماید:
به عظمت و جلالم سوگند که آن کودک همان شداد بن عاد بود، او را از دریای بی کران به لطف خود گرفتیم ، بی مادر تربیت کردیم و به پادشاهی رساندیم ،
⚫️در عین حال کفران نعمت کرد ، و خودبینی و تکبر نمود ، و پرچم مخالفت با ما برافراشت ، سرانجام عذاب سخت ما او را فرا گرفت ، تا جهانیان بدانند که ما به کافران مهلت میدهیم ولی آنها را رها نمیکنیم ‼️
📗جوامع الحکایات ، ترجمه محمد محمدی اشتهاردی ، صفحه 330
https://chat.whatsapp.com/FshYUlKR3kI6qOGPIZOoUj
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
✍سلام. فصل بهار به لطف خدا هنگام رویش بسیاری از گیاهان از جمله کنگر فرنگی(آرتیشیو) است.
👈اگر این گیاه را با تمرهندی و اسفناج به اندازه مساوی سوپ درست کنید و یک کاسه سوپ خوری میل کنید، غذایی مناسب برای تنظیم صفرای خون و از بین بردن تلخی دهان است.
اگر کسی سنگ صفرا دارد بین افطار تا سحر یا بین روز دو تا سه کاسه سوپ خوری میل کند.
البته برای درمان سنگ صفرا نسخه های دیگری هم هست که می توانید به کتاب طب اصیل اسلامی تالیف حکیم باقری یا کتب معتبر طبی دیگر رجوع کنید.
ایتا
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
واتس
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
❓تلخی دهان از چیست؟
🍁تلخی دهان به ویژه در صبحگاهان، علامت غلبه صفراست و یا در بعضی مواقع علامتی است جهت اعضاء مربوط به صفرا مثل کیسه صفرا و در فصل تابستان بیشتر است.
درمان تلخی دهان👇
🍂در صورت تلخی دهان و زیاد شدن صفرا خوست از صفرابرها استفاده کنید. مثل شربت آبلیمو، آبغوره، تمبر هندی، سوپ کنگر فرنگی(که قبلا در همین کانال توضیح داده شد) و داروی صفرابر.
و اما داروی داروی صفرابر: مناسب است مخلوطی از ترکیب زیر را تهیه کرده👇
🌿تخم خرفه ( 3 واحد ) + برگ کاسنی (2 واحد ) +بلیله ( 1 واحد ) + هلیله زرد (1واحد ) و هم وزن نهایی عسل اضافه شود.
دو یا سه شب به اندازه یک قاشق چایخوری با کمی آب عسل میل شود.
🌱دیگر اینکه با گیاه کنگرفرنگی (یا آرتیشیو که رویش آن در فصل بهار است) تمر هندی و اسفناج به مقدار مساوی آش درست کرده و روزی یک کاسه سوپ خوری میل شود.
کسانی که سنگ صفرادارند یا دهانشان در اول صبح و ناشتا مزه ی تلخی دارد، روزی دو تا سه کاسه ی سوپ خوری در سه وعده میل نمایند. این می تواند حتی سنگ صفرا هم درمان کند.
این می تواند از دسته غذاهایی باشد که داروست؛ در راستای اصل «چه کنیم غذای ما دوای ما باشد.»
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
✍سلام. فصل بهار به لطف خدا هنگام رویش بسیاری از گیاهان از جمله کنگر فرنگی(آرتیشیو) است.
👈اگر این گیاه را با تمرهندی و اسفناج به اندازه مساوی سوپ درست کنید و یک کاسه سوپ خوری میل کنید، غذایی مناسب برای تنظیم صفرای خون و از بین بردن تلخی دهان است.
اگر کسی سنگ صفرا دارد بین افطار تا سحر یا بین روز دو تا سه کاسه سوپ خوری میل کند.
البته برای درمان سنگ صفرا نسخه های دیگری هم هست که می توانید به کتاب طب اصیل اسلامی تالیف حکیم باقری یا کتب معتبر طبی دیگر رجوع کنید.
ایتا
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
واتس
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔹🔸
🎙 گفتگوی دیدنی دو شهید بزرگوار، شهید دکتر طریقت منفرد (وزیر بهداشت دولت دهم) و جناب استاد شهید نادر طالب زاده
📺 برنامه عصر شبکه افق
https://www.telewebion.com/episode/2433429
⭕️ با موضوع چرایی تبعیت از سازمان صهیونیستی-آمریکایی جهانی بهداشت (WHO)
💠 استاد نادر طالب زاده: WHO زیر مجموعه ی سازمان ملل و اکثر بودجه ی آن از آمریکاست. در واقع یک سازمان آمریکایی است. از بین ١٩٧ کشور این سازمان، ۱۷۰ کشور تابع این سازمان نیستند، وایران جزو معدود کشورهای تابع این سازمان است.
💠دکتر طریقت منفرد :در داستان #کرونا، از بین کشورهای جهان، فقط ٣٠ کشور از پروتکل های سازمان جهانی بهداشت تبعیت می کند. ایران رتبه اول است. باید به مبانی امامین انقلاب برگردیم و مستقل شویم.
#نشرحداکثری
🌹
@bashirseraj
4_5829948703049255525.mp3
45.56M
✅ #صحبتهای مگوی استاد نادر #طالب_زاده در جلسه ای که بعد از فوت ایشان منتشر شد!
☑️صحبتهای آتشین مرحوم طالبزاده درباره:
😈 واکسن های وارداتی سینوفارم و تزریق آن به عنوان برکت به مردم!
😈 واکسیناسیون کووید یک اقدام تروریستی !
#عوارض_واکسن
#جنگ_بیولوژیک
#شهید_جهاد_تبیین
#محاکمه_پزشکان_متخلف
آیا صبح نزدیک نیست
https://eitaa.com/joinchat/1750990967C9339f325ef
🌿🌷🌱🌸🍃یادگاری از ماه خدا🍃🌱🌺🌿🌸
✨جزء بیست و نهم
یکی از موضوعات مورد توجه قرآن مجید #شب_زنده_داری است.
💠«إِنَّ نٰاشِئَةَ اَللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِيلاً» ﴿سوره مزمل، 6﴾ بی تردید عبادت [ی که در دل] شب [انجام می گیرد] محکم تر و پایدارتر و گفتار در آن استوارتر و درست تر است.
💫البته در سوره إسرا، آیه 79 حکمت کامل آن را بیان فرموده است: «وَ مِنَ اَللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نٰافِلَةً لَكَ عَسىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقٰاماً مَحْمُوداً» و پاسی از شب را برای عبادت و بندگی بیدار باش که این افزون [بر واجب،] ویژه توست، امید است پروردگارت تو را [به سبب این عبادت ویژه] به جایگاهی ستوده برانگیزد.
🌸پیامبر خدا (صلیالله علیه واله) فرمود: ثَلاثٌ فَرِحاتُ المُؤمِنِ فِی الدُّنیا و التّهجُّد فِی آخِر الّیلِ... از شادیهای مؤمن در دنیا، عبادت در آخر شب (سحر) است.
بحارالانوارج 62 و 87 باب 75 وج 84، ص 149 و وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 8 ص 151
🌼در تفسیر نورانی عیاشی (ره) در ذیل آیه «إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ همانا خوبی ها، بدی ها را میبرد» آورده است که امام صادق (علیه اسلام) فرمود: صلاةُ الليلِ تَذهَبُ بِذُنُوبِ النَّهارِ و قالَ يَذهَبُ بِما جَرَحتُم. نماز شب نواقص و عیوب شما را جبران میکند.
عياشى، محمد بن مسعود، تفسير العيّاشي، ج2؛ ص 162
🔹قِيَامُ اللَّيْلِ مَصَحَّةٌ لِلْبَدَنِ؛ بر خواستن از خواب در شب، باعث سلامتی بدن
🔹وَ رِضَاءُ الرَّبِّ؛ و خشنودی پروردگار
🔹وَ تَمَسُّكٌ بِأَخْلَاقِ النَّبِيِّينَ؛ و دست انداختن به اخلاق پیامبران
🔹وَ تَعَرُّضٌ لِرَحْمَةِ اللَّهِ تَعَالَى و خود را در معرض رحمت خدا قرار دادن است.
ابنبابویه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 41
🔹صَلَاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ؛ نماز شب، چهره را نیکو
🔹وَ تُحَسِّنُ الْخُلُقَ؛ و اخلاق را خوش
🔹وَ تُطَيِّبُ [الرِّيحَ وَ تُدِرُّ] الرِّزْقَ؛ و [بدن را پاکیزه و رزق را فراوان]
🔹وَ تَقْضِي الدَّيْنَ؛ و قرض را ادا میکند
🔹وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ؛ هم و اندوه را می برد
🔹وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ و چشم را جلا میدهد
🔹عَلَيْكُمْ بِصَلَاةِ اللَّيْلِ فَإِنَّهَا سُنَّةُ نَبِيِّكُمْ وَ مَطْرَدَةُ الدَّاءِ عَنْ أَجْسَادِكُم. بر شما باد به نماز شب؛ زیرا نماز شب سنت پیامبرتان (صلیالله علیه واله) و دورکننده بیماری از بدنهایتان است.
قطبالدین راوندى، سعيد بن هبة الله، الدعوات (للراوندي) / سلوة الحزين، ص 77
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به مناسبت شهادت #شهیدمطهری ره و بزرگداشت روز و مقام معلم
🍃علامت قبولی روزه ماه مبارک رمضان...
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
*﷽*
از پيامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله وسلّم نقل شده:
«وقتى معلم به كودک بگويد بگو «بسم اللّه الرحمن الرحيم» و كودک آن را تكرار كند خداوند براى كودک و پدر و مادرش و معلم، برائت از آتش در نظر خواهد گرفت.»
📚بحارالأنوار، ج۸۹
🍃فرا رسیدن #روز_معلم خدمت همه اساتید و معلمان عزیز تبریک عرض می کنم.
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
#خانواده
«فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ أَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ وَ أَقِيمُوا الشَّهادَةَ لِلَّهِ ذلِكُمْ يُوعَظُ بِهِ مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً؛ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً» سوره طلاق، ۳-۲
پس چون به پايان مدّت عدّه نزديك شدند، يا (با رجوع به آنان) به طرز شايسته و پسنديدهاى نگاهشان داريد و يا (با پرداخت مهريه و ساير حقوق) به طرز شايستهاى از آنان جدا شويد و (هنگام طلاق) دو شاهد عادل از ميان خود به گواه گيريد و گواهى را براى خدا به پا داريد. هركس كه به خدا و روز قيامت ايمان دارد، اين گونه پند داده مىشود و هركس كه از خدا پروا كند، خداوند براى او راه بيرون شدن و رهايى (از هر گونه مشكل) را قرار مىدهد.
و او را از جايى كه گمان ندارد روزى مىدهد و هر كس بر خدا توكل كند، او برايش كافى است. همانا خداوند كار خود را محقق مىسازد. همانا خداوند براى هر چيز اندازهاى قرار داده است.
نکته ها
در قرآن، سى و هشت مرتبه كلمه #معروف به كار رفته كه پانزده مرتبه آن مربوط به خانواده و همسردارى است، يعنى شيوه برخورد زن و مرد در زندگى بايد شايسته و پسنديده باشد.
در #قرآن، هم مهر الهى با جمله، «مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ» (سوره طلاق، ۳) آمده است و هم قهر الهى. «فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا» (سوره حشر، ۲) يعنى گاهى مهر و قهر الهى غير منتظره و به شكلى كه گمان نمىرود به انسان مىرسد.
گواهى دو شاهد عادل بر طلاق، منافعى دارد. از جمله آن كه دو شاهد عادل، به خاطر عدالت و محبوبيتى كه دارند، به طور طبيعى با موعظه سعى مىكنند به جاى طلاق، طرفين را به آشتى ترغيب كنند.
پیام ها
✅زمانبندى احكام دينى، بايد به دقت مراعات شود. (هم آغاز زمان عدّه: «فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ» و هم پايان آن: «فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ» ذكر شده است.
✅كارها بايد از ابتدا داراى برنامه و زمان مشخص باشند. «أَجَلَهُنَّ»
✅هم ادامه زندگى بايد به نحو پسنديده باشد و هم جدايى و طلاق. «فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ»
✅رفتار شايسته چه در حال صلح و آشتى و چه در حال قهر و جدايى، از حقوق همسر است. فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ ...
✅نگاه دارى همسر، مقدّم بر جدايى است. ابتدا فرمود: «فَأَمْسِكُوهُنَّ» و سپس «فارِقُوهُنَّ»
✅آيين همسردارى يا طلاق بايد مورد پذيرش شرع و پسند عقل باشد. «بِمَعْرُوفٍ»
✅به دليل ضعف جسمى و نارسايى، آداب و رسوم اجتماعى و تاريخى، حقوق زنان بيشتر پايمال شده و مىشود. لذا بيشترين خطابهاى قرآن در مورد مراعات حقوق به مردان است. «فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ، فارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ»
✅جدايى و طلاق، همراه با كرامت و به دور از هر گونه تحقير صورت گيرد. «فارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ»
✅براى حفظ حقوق طرفين، گرفتن دو شاهد عادل، نشانه محكم كارى و دقّت است. «وَ أَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ»
✅كسانىكه در محضر آنان طلاق جارى مىشود، بايد عادل باشند. «ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ» يعنى عدالت سرمايه آنان باشد.
✅افراد عادل نيز به تذكّر نيازمندند. «أَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ وَ أَقِيمُوا الشَّهادَةَ لِلَّهِ»
✅حبّ و بغضها نبايد در قضاوت ما تأثيرگذار باشد. «أَقِيمُوا الشَّهادَةَ لِلَّهِ» (مشابه اين جمله، در آيه ۱۳۵ نساء آمده است كه مىفرمايد: «كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ»)
✅گواهى دو شاهد عادل بايد همراه با حفظ حقوق مردم و اخلاص باشد. «أَقِيمُوا الشَّهادَةَ لِلَّهِ» (در كلمه «أَقِيمُوا» برپاداشتن حقوق مردم و در كلمه «لِلَّهِ» اخلاص در عمل نهفته است.)
✅اقامه حقوق مردم، ارزشى هم وزن اقامه نماز و دين دارد. (در قرآن كلمه «أَقِيمُوا» درباره نماز، دين، شهادت و وزن مطرح شده است. «أَقِيمُوا الدِّينَ» (سوره شوری، ۱۳)، «أَقِيمُوا الصَّلاةَ» (سوره بقره، ۴۳)، «أَقِيمُوا الْوَزْنَ» (سوره رحمن، ۹) و «أَقِيمُوا الشَّهادَةَ» (سوره طلاق، ۲)
✅موعظه تنها تذكرات اخلاقى نيست، بلكه دستورات فقهى نيز نوعى موعظه است. فَأَمْسِكُوهُنَ ... فارِقُوهُنَ ... أَشْهِدُوا ... ذلِكُمْ يُوعَظُ بِهِ
✅پند پذيرى، نشانه ايمان واقعى است. «يُوعَظُ بِهِ مَنْ كانَ يُؤْمِنُ»
✅به جاى پيمودن راههاى ناشناخته سير و سلوك، عمل به احكام الهى بهترين موعظه و راه سازندگى انسان است. «يُوعَظُ بِهِ مَنْ كانَ يُؤْمِنُ» تفسیر نور، ج۱۰، ص۱۰۳
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXN
✅همه مشکلات را با این آیه حل کنید👇🏻
«... وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً؛ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً» سوره طلاق، ۳-۲
... و هركس كه از خدا پروا كند، خداوند براى او راه بيرون شدن و رهايى (از هر گونه مشكل) را قرار مىدهد.
و او را از جايى كه گمان ندارد روزى مىدهد و هر كس بر خدا توكل كند، او برايش كافى است. همانا خداوند كار خود را محقق مىسازد. همانا خداوند براى هر چيز اندازهاى قرار داده است.
نکته ها
#پيامبر_اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «انى لأعلم آية لو اخذ بها الناس لكفتهم» من آيهاى را مىشناسم كه اگر مردم به آن عمل كنند، تمام مشكلاتشان حل مىشود و سپس آيه «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» را تلاوت فرمودند. (تفسير مجمع البيان)
أثر تقوا فقط در آخرت نيست. امام صادق عليه السلام در مورد جمله، «مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ» فرمود: اين گشايش روزى، براى تقوا پيشهگان در دنياست. (تفسیر نور الثقلین)
در روايات مىخوانيم: هنگامى كه آيه ۳ نازل شد، جمعى از ياران پيامبر، كار و تجارت را رها كردند و گفتند: خداوند روزى ما را ضمانت كرده است، پس به كار و تلاش نيازى نيست.
پيامبر صلى الله عليه و آله آنان را احضار و توبيخ كرد و فرمود: هركس كار و تلاش را رها كند، دعايش مستجاب نمىشود. «انه من فعل ذلك لا يستجاب له» (تفسير نور الثقلين)
پیام ها
✅حل مشكلات از طريق گناه، رفتن به بيراهه است. تقوا و خدا ترسى موجب خروج انسان از مشكلات و تنگناهاى زندگى است. «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»
✅راه رهايى از تمام بن بستها، (كه از جمله آن اختلافات زن و شوهر است، تقواست. «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»
✅در مديريّت بحرانها و فتنهها، دو چيز راه نجات است:
الف) تقوا. «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»
ب) تمسك به قرآن. «اذا التبست عليكم الفتن كقطع الليل المظلم فعليكم بالقرآن» (كافى، ج ۲، ص ۵۹۸)
✅زن و شوهرى كه به ناچار با طلاق از هم جدا مىشوند، اگر تقوا را مراعات كنند، مشمول لطف ويژه خداوند مىشوند. «يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ»
✅كسانى كه با گناه زندگى خود را تأمين مىكنند، راه دريافت روزىهاى پيش بينى نشده را به روى خود مىبندند. وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ ... يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ
✅اراده خدا در چارچوب محاسبات انسان نيست. «يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ»
✅رعايت امور معنوى، در زندگى مادّى اثر گذار است. (امدادهاى غيبى، در زندگى انسان نقش مؤثرى دارند.) «مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ»
✅انسان متقى، خواست خود را در مسير خواست و اراده خدا قرار مىدهد و چون اراده الهى بن بست ندارد، انسان متقى نيز به بن بست نخواهد رسيد. «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»
✅هميشه #رزق زياد وابسته به كار زياد نيست. وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ ... يَرْزُقْهُ (همان گونه كه هميشه مقدار و كمّيت آن مهم نيست. #امام_صادق عليه السلام در تفسير «يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ» فرمود: خداوند در آنچه به او داده بركت مىدهد. (تفسیر نورالثقلین)
✅تقوا و توكل دو اهرم براى خروج از بن بست است. وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ ... وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ...
✅براى تأمين زندگى امروز، تقوا وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ ... يَرْزُقْهُ و براى آينده، توكل لازم است. «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»
✅تقوا، مقدّم بر توكل است. وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ ... وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ
✅بدون لطف خداوند، هيچ عامل ديگرى كارآمد و كافى نيست. «فَهُوَ حَسْبُهُ»
✅در اراده و خواست تمام افراد و حكومتها، احتمال شكست و ناكارآمدى و بن بست وجود دارد. تنها امرى كه شكست در آن راه ندارد، خواست و اراده خداوند است. «إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ»
✅دليل توكل ما، قدرت بى نهايت الهى است. وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ ... إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ
✅معناى توكل ما و قدرت خداوند آن نيست كه انسان به همه خواستههاى خود مىرسد، زيرا تمام امور هستى قانونمند است و حساب و كتاب دارد. «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً»
برگرفته از تفسیر نور، ج۱۰، ص۱۰۳
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃توصیه ای برای روز و ساعات پایانی ماه مبارک رمضان
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
✍🏻 سلام. در روز و ساعات پایانی ماه مبارک خواندن #زیارت_جامعه_کبیره سفارش بعضی از بزرگان است.
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداحافظ ای ماه خدا
حاج آقا مجتبی تهرانی🎤
بـدونسـحرهـا...
وَ همهقشنگیای روزهداری...
خدایـادلتنگِماهِمهمانیتمیشیم
ببخش بحقِ این ساعات آخر...
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
اثبات اول ماه با چشم مسلح
رؤیت هلال با چشم مسلح از راههای اثبات اول ماه است در صورتی که دو نفر عادل، و یا تعداد زیادی از افراد در گروه رصد، از طریق دوربین یا تلسکوپ، ماه را دیده باشند و شهادت دهند.
#رؤیت_هلال
#چشم_مسلح_دوربین
#آیتالله_کریمی_جهرمی
@karimijahromi
https://instagram.com/karimijahromi
🔴 عیدی دو نیکوکار قمی در آستانه عید سعید فطر/دو خیر قمی حمایت از ۱۱۰۰ یتیم و فرزند محسنین را به عهده گرفتند
🔹در آستانه عید سعید فطر، دو نیکوکار قمی، حمایت از هزار و ۱۰۰ یتیم و فرزند محسنین را با پرداخت ماهانه ۱۳۵ میلیون تومان برای مجموع آنها به عهده گرفتند.
🔹در پی مراسم افطاری ویژه ای که برای ۱۰۰ نفر از ایتام و محسنین تحت حمایت کمیته امداد استان قم با عنوان ضیافت کریمانه رمضان در مجتمع فرهنگی حضرت معصومه(س) برگزار گردید، بلافاصله یک خیر اعلام آمادگی خود را برای پرداخت سرانه یکصد هزار تومان در ماه برای هر یتیم و فرزند محسنین اعلام کرد.
🔹آخرین خبر از انتشار این عکسهای بابرکت، حاکی از آن است که دو خیر قمی دیگر نیز به عنوان عیدی عید سعید فطر، حمایت از ۱۱۰۰ فرزند یتیم و محسنین را با پرداخت سرانههای ماهانه ۱۰۰ و ۱۵۰هزار تومان به عهده گرفتند.
🔹شایان ذکر است یکی از این دو خیر نیکوکار حمایت از ۶۰۰ فرزند با پرداخت ماهانه ۶۰ میلیون تومان و حامی دیگر نیز حمایت از ۵۰۰ نفر از ایتام و فرزندان محسنین را با پرداخت ماهانه ۷۵ میلیون تومان برای مجموع آنها قبول کردند.
🔹همه مردم نیز میتوانند حتی با سرانه ماهانه ۵۰ هزار تومان، در این کار خیر و خداپسند شرکت کنند و برای این کار فقط کافیست عدد ۱ را به سامانه ۳۰۰۰۳۳۳۳۲۵ پیامک کنند تا کارشناسان اکرام ایتام و محسنین با آنها تماس بگیرند.
🔰خبرهای موثق در جارچی قم👇
https://eitaa.com/joinchat/4003070041Cd946469bf3
🍃چشمه ناب بهشتی، #تسنیم
پیام هایی از جزء ۳۰
«كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ؛ وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّيُّونَ؛ كِتابٌ مَرْقُومٌ؛ يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ؛ إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ؛ عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ؛ تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ؛ يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ؛ خِتامُهُ مِسْكٌ وَ فِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ؛ وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ؛ عَيْناً يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ» سوره مطففین، ۲۸-۱۸
چنين نيست، همانا نامه عمل نيكوكاران در جايگاهى بلند است. و تو چه دانى كه #علّيّين چيست؟ سرنوشتى است رقم خورده و (حتمى). كه #مقرّبان_الهى گواه آنند. همانا #نيكوكاران در ناز و نعمت بهشتىاند. برتختها (تكيه زده و) مىنگرند. در چهره آنان خرّمى و طراوت نعمت را مىشناسى. از شرابى خالص و مُهر و موم شده به آنان نوشانند. مُهر آن از مُشك است و هر كس كه اهل مسابقه است، شايسته است كه در (رسيدن به اين نعمتها) رقابت ورزد. و مخلوط آن، #تسنيم است. چشمهاى كه مقرّبان (الهى) از آن مىنوشند.
نکته ها
«عِلِّيِّينَ» جمع «على» به معناى درجات و مراتب بلند تا بىنهايت است.
مراد از كتاب ابرار، سرنوشت نيكان در قيامت است و «مَرْقُومٌ» يعنى مشخص و نشاندار به گونهاى كه با ساير نوشتهها اشتباه نمىشود.
«ارائك» جمع «اريكة» به معناى تختى است كه زينت شده و براى آرميدن مهياست.
«نَضْرَةَ» به معناى زيبايى و خرّمى و «نَعِيمٍ» به معناى نعمت فراوان و «رَحِيقٍ» به معناى شراب خالص است.
«تنافس» يا از «نفيس» است، يعنى دو نفر براى به دست آوردن يك شىء نفيس تلاش مىكنند و يا از «نفس» است، يعنى دو نفر براى به دست آوردن چيزى، آخرين نفس خود را به كار برده و تلاش مىكنند. (تفسیر راهنما)
پذيرايى در بهشت، مراتب و درجاتى دارد:
براى گروهى «يُسْقَوْنَ» و براى گروهى ديگر «سَقاهُمْ رَبُّهُمْ» (سوره انسان، ۲۱)يعنى بعضى با واسطه و بعضى بىواسطه الطاف را دريافت مىكنند.
بعضى گفتهاند كه مراد از مسك در «خِتامُهُ مِسْكٌ»، ظرف شراب مُهر شده است.
مقرّبان از #تسنيم مىنوشند، ولى ابرار از نوشيدنى كه با تسنيم مخلوط شده، خواهند نوشيد.
نوشيدنىهاى بهشتى انواعى دارد: بعضى در نهرها جارى است: «أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ، أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ، أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ، أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ» (سوره #محمد صلی الله علیه و آله) بعضى در ظرفهاى مُهر شده است: «خِتامُهُ مِسْكٌ» و بعضى از آسمانِ بهشت يا از طبقات بالاى آن فرو مىريزد كه همان تسنيم است. (تفسیر نمونه)
#امام_باقر عليه السلام فرمود: تسنيم، بهترين نوشيدنى بهشت است و مخصوص پيامبر و اهل بيت اوست و از بالا مىريزد و در منزلهاى آنان جارى است. (تفسیر برهان)
پیام ها
۱. وعدههاى الهى در مورد پاداش خوبان قطعى است. «إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ» (كلمه انّ و حرف لام و جمله اسميه، بيانگر قطعى بودن وعده است.)
۲. دريافت نعمت در حضور ديگران، لذّت را چند برابر مىكند. «يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ»
۳. جايگاه بلند و اشراف بر منظرههاى زيبا، از نعمتهاى بهشتيان است. «عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ»
۴. حالات روحى و روانى انسان، بر جسم او تأثيرگذار است. «تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ» (درخشندگى صورت بهشتيان براى انسان مشهود است.)
۵. بكر و دست نخورده بودن نعمتهاى بهشتى، يك ارزش است. «مَخْتُومٍ»
۶. لذّتهاى بهشتى، عوارض ندارد. «خِتامُهُ مِسْكٌ»
۷. در فرهنگ اسلام، دنيا، ميدان مسابقه و رقابت است، البتّه رقابت براى به دست آوردن نعمتهاى اخروى. «وَ فِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ»
۸. بهشتيان، درجات و مراتبى دارند. «الابرار- المقربون.»
تفسير نور، ج۱۰، ص۴۲۱
🤲🏻خدایا، همه ما را از این مواهب بهشتی در جوار مقربان درگاهت عطا فرما، آمین یا رب العالمین.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit