eitaa logo
تدبر در سوره نور
692 دنبال‌کننده
85 عکس
4 ویدیو
4 فایل
⭕️ سوره نور 🔔 آگاهی مردم نسبت به تعالیم سوره نور، یگانه راه رهائی جامعه از تاریکی مفاسد اخلاقی و رسیدن به قله نورانی عفاف می باشد. ✉️ طرح دیدگاه و سوال: http://eitaa.com/joinchat/2763194382Caab40ace76 📌 عضویت در کانال: eitaa.com/TqNoor @TqNoor
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️کلاس مجازی سوره‌ی نور 👈 سه شنبه‌ها ساعت 9 تا 11 👈 برای ورود به کلاسِ آنلاین لطفاً اینجا را لمس کرده و سپس گزینه‌ی مهمان را انتخاب نمائید. شرکت برای عُموم، آزاد است. @TqNoor
▫️قوانین عفاف 👈 اصل6: غفلت از فرهنگِ ازدواج، هشتمین بستر فحشا است (آیه 32) 📍برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. @TqNoor
▫️ترویج فرهنگِ ازدواج 📣 چهارمین گامِ فصلِ اولِ سوره نور، بیانِ پنج "تذکرِ اخلاقی" است. قوانینِ حریم خصوصی، ضوابطِ حضور در فضای عمومی و حفظِ حریمِ مَحرم و نامحرم بحثش گذشت. اکنون آیه 32 به "نهضت ازدواج" بعنوانِ یک دستورِ اخلاقیِ مهم برای ریشه کَنی فحشا اشاره میکند. ✅ آیه شریفه بجای اینکه با تعبیرِ "ازدواج کنید" جوانان مجردِ آزاد و برده را مورد خطاب قرار دهد، با کلمه "أنکحوا" بمعنایِ "همسر دهید" رویِ سخنش با والدین، مسئولینِ حکومت اسلامی و دارامندانِ جامعه ایمانی است. ضمیرِ سه بار تکرار شده "کُم" خطابش به همه مومنین است. از این خطابِ همگانی، دو نکته قبال استفاده است: 1️⃣ کسبِ توشه: خدای رزاق قدرت و امکاناتِ تامینِ زندگیِ آن جوانِ مجرد را دارد. اما از آنجا که دنیا محلِ تجارت و کسبِ توشه اخروی است، آیه 32 با فراخوانِ عمومی، می خواهد آحاد جامعه ایمانی در تزویجِ جوانان مشارکت داشته باشند. تا از این طریق، توشه ای برای خود جمع کنند و با دل کندن از مالِ دنیا، خداگرائی شان تقویت شود. 2️⃣ اقدام عملی: فرهنگِ ازدواج با شعار و توصیه کلامیِ جوانان به ازدواج، ترویج نمی شود. جوانانِ در شُرفِ ازدواج و بتعبیرِ خود آیه جوانانی که صلاحیت و شایستگی های لازم برای ازدواج دارند، باید موردِ حمایتِ والدین، مسئولین و مردم مومن قرار بگیرند. این فرایند نیاز به اقدامِ عملی والدین، مسئولین و مردم دارد و صرفا با شعار، حل نمی شود. 👈 والدین: حمایت هایِ مادی و معنویِ والدین، نقشِ مهمی در ترویجِ نهضت ازدواج دارد. هر شخص ابتدا موظف است به پشتیبانیِ مالی از "ذا القربی" که شامل فرزند نیز می شود. چرا گاهی والدین با تعیینِ شرایط غیرِ معقول یا به بهانه هایِ واهی مثلِ ادامه تحصیل یا کمیِ سن، خواستگارانِ دخترِ نیازمند به ازدواج را رد میکنند؟ آیا پدرِ سختگیرِ این دختر هنگامِ ازدواجِ خود، همه اقلامش از قبیلِ منزل و مَرکب تکمیل بود؟ 👈 مسئولین: اشتغال زائی، تعلیمِ حرفه و فن، کاستنِ دورانِ تحصیل، ارائه مزایای ویژه به متاهلان از قبیلِ وامِ بی بهره، تسهیلاتِ مسکن و اجاره بها، ترویج فرهنگِ ازدواجِ آسان، ارائه مشاوره ازدواج و تاسیس یک ارگان در حدِ وزارتخانه با بودجه بندیِ مستقل و هنگفت برای نهضت ازدواج نمونه ای از وظایف مسئولین، ذیلِ فرمانِ "أنکحوا" در آیه 32 است. 👈 مردم: بتعبیرِ آیه 22 افرادِ "اولو الفضل" و ثروتمند نسبت به رفعِ مشکلاتِ اقتصادیِ جامعه ایمانی مسئولیت دارند. خمس، زکات، صدقه، انفاق و کلیه دستوراتِ مالیِ قرآن غالبا ناظر به مردم است تا حکومت. آیا ثروتمندان با بخشِ اندکی از ثروتشان نمیتوانند مثلا با تامینِ جهیزیه، دلِ یک دخترِ بی بضاعت را شاد کنند؟ گذشتن از سودِ شبهه ناکِ بانک و اعطای قرض الحسنه به جوانِ موردِ وثوقِ جویایِ کار، لبیک به فرمانِ "أنکِحوا" در آیه شریفه و مصداقِ عبادت است. 📍برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. @TqNoor
▫️تضمین الهی در امر ازدواج 📣 جمله "إن یَکونوا فُقَراءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه" که بنوعی ضمانتِ الهی در تامین مخارجِ زندگیِ مشترک محسوب می شود را باید در دامنه "أنکِحوا" دید. بنابراین همانطور که خطابِ مستقیمِ "أنکحوا" به حامیانِ نهضتِ ازدواج بود و نه جوانانِ مجرد، اینجا نیز رویِ سخن با والدین، مسئولین و مردم است. ➕ گویا خدای متعالی افراد و ارگان هایِ موثر در تزویجِ جوانان را گرد هم آورد تا ضمنِ جلبِ مشارکتِ آنان در این امرِ خدا پسندانه، در پایان همایش به آنان یادآوری کند که نگرانِ روزیِ جوانان نباشید، بخاطرِ مسائل اقتصادی مانع تراشی نکنید، ازدواج را با پرداختن به امور حاشیه ای سخت نکنید و از فقر نترسید؛ شما اقداماتِ حمایتیِ خود را آغاز کنید، خدای رزاق در ادامه آنان را از فضلِ خود غنی میکند. این تعبیرِ صریح، هم برای حامیان، امیدوار کننده است و هم برای جوانانِ طالبِ ازدواج. ☝️یادآوری وسعتِ قدرت و بخشش گسترده خدا با کلمه "واسع" از یک سو قلب مومنین را راسخ میکند و اطمینان پیدا میکنند که دارامند ترین فردِ هستی حامیِ آنان و جوانانشان است؛ و از سوی دیگر تاکید کننده این نکته است که فراخوانِ الهیِ "أنکحوا" از بابِ احتیاجِ خدا نیست چون او "واسع" است؛ بلکه از این باب است که همه در این اقدامِ شایسته سهم داشته باشند و توشه ای برای آخرتشان کسب کنند. ✍️ تذییلاتِ آیات غالبا دال بر تعلیل است و احتجاجی بر محتوایِ ماقبل محسوب می شود. ادعای "تأمین فقرا توسط خدا" با آمدنِ تعبیرِ "و اللهُ واسعٌ" و یادآوریِ واسع بودنِ خدا تثبیت می شود. صفتِ "علیم" نیز بیان گرِ آگاهیِ خدا نسبت به صلاحیتِ افراد است. یعنی خدا به حالِ کسی که صلاحش در گشایشِ روزی است آگاه و دانا است. 📣 خدا میداند که بزرگترین بهانه ی جوانان برای ازدواج، فراهم نبودنِ امکاناتِ اقتصادی است. خدای متعالی برای رفعِ این مُعضل، در گامِ اول حمایتِ مادیِ همه مومنین را بسیج میکند برای پشتیبانی از جوانان؛ و در گام دوم حمایتِ همه جانبه خویش را اعلام میدارد و خود متکفلِ روزیِ کسانی می شود که اقدام به ازدواج میکنند. ✅ تعابیری نظیر "التَمِسوا الرِّزقَ بالنِّکاحِ" و "الرِّزقُ مع النّساءِ و العِیال" و "یُوَسِّعُ لَهم فی أرزاقِهم" که در احادیثِ ما به وفور یافت می شود و از همه مهمتر تضمینِ آیه 32 سوره نور آیا کافی نیست برای اطمینانِ دلِ مومنانی که هر روز ازدواج را به امیدِ شرایطِ اقتصادیِ بهترِ فردا، به تعویق می اندازند؟ ⚠️ بنظر می رسد در امرِ ازدواج بیش از معضلِ اقتصادی و مالی، ما با معضلِ اعتقادی و بی اعتمادی به تضمینات الهی روبرو هستیم. اگر یک ثروتمندِ راستگو همین امروز به شما وعده دهد که به محضِ ازدواج، هزینه زندگی تان را تامین میکند، آیا باز هم ازدواج را به تاخیر می اندازید؟! آن ثروتمند کسی نیست جز خدا که همه گنج های آسمان و زمین از آن اوست... . ☝️ بگذریم از اینکه یکی از موانعِ اصلیِ ازدواج، بریز و بپاش ها و هزینه هایِ سرسام آورِ خودساخته‌ای است که صرفا برای تفاخر و چشم و هم چشمی ها، تبدیل شده اند به ضروریاتِ زندگی! با حذفِ تشریفات و تجملات، میتوان یک زندگیِ ساده و توام با محبت و عشق ایجاد کرد. 📍برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. @TqNoor
▫️قوانین عفاف 👈 اصل6: عدم استعفاف، نهمین و آخرین بستر فحشا است (آیه 33) 📍برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. @TqNoor
▫️عفت انسان آزاد ✍️ آخرین دستور از مجموعه دستوراتِ پنج گانه ی سیاقِ چهارم، که پایان بخشِ مباحثِ فصلِ اولِ سوره نور می باشد، عبارت است از توصیه به "استعفاف" و طلبِ پاکدامنی. از ابتدا تا اینجایِ سوره نور، شرحِ احکام، قوانین و آدابِ عفت زا بود. آیه 34 طلیعه فصل دومِ سوره است که بیانگرِ فلسفه و علتِ قوانینِ ماقبل است. ➕ از بجائیِ قیدِ "الذین لایَجدونَ نکاحاً" میتوان دریافت که راهِ حلِ اصلیِ حفظِ پاکی و نجابت، اقدام به ازدواج است. بنابراین آحادِ جامعه ایمانی و حاکمانِ اسلامی که دغدغه جامعه ای عاری از مفاسد اخلاقی دارند، باید مبتنی بر فرمانِ "أنکحوا الایامی" در آیه ماقبل، نسبت به تزویجِ جوانان احساسِ مسئولیت کنند. ➕ از بجائیِ لحنِ آمرانه ی "و لیَستعفِف" نیز میتوان فهمید که حفظِ عفت حتی در فرضِ مهیا نبودنِ شرایط ازدواج، امری مقدور و ممکن است. چرا که خدا تکلیفِ خارج از وُسع و طاقت به دوشِ بندگانش نمی نهد: "لا یُکلِّفُ اللهُ نفساً إلا وُسعَها". بعبارتِ دیگر اگر حفظِ عفت در ایامِ مجردی امری غیرِ ممکن بود، قطعا خدا آن را واجب نمی کرد. حفظِ عفت و بطور کلی تقید به تکالیفِ الهی، ممکن است سخت باشد اما محال نیس. ☝️ پایبندیِ عملی به توصیه های ماقبلِ سوره میتواند از مبادیِ انحراف جلوگیری کرده و تضمین کننده عفتِ دختران و پسرانِ مجرد است. بنابراین نبودِ همسر، مجوزِ موجهی برای خروج از دایره پاکدامنی نیست. تلاشِ مومنینِ مُجرد باید تا وقتی ادامه یابد که خدا آن ها را از فضلِ خود غنی کند: "حتی یُغنِهِِمُ اللهُ مِن فَضلِه". این جمله وعده ای امیدبخش است برای کسانی که در نبودِ شرایط ازدواج، با تمامِ سختی هایش از عفت و نجابتشان صیانت می کنند. پایان این مجاهدت، یا ازدواج است و یا هدایایِ ارزنده معنوی که از بابِ فضلِ الهی به آنها داده می شود. 📍برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. @TqNoor
▫️ عفتِ برده و کنیز ✍️ اقدام برایِ حفظ عفت نه تنها در میانِ افرادِ آزادِ وطنی که حتی بین بردگان که در واقع اسرای جنگی هستند و زیر سایه لطف حکومت اسلامی زندگی میکنند نیز حائز اهمیت است. چرا که اعضای جامعه ایمانی یک پیکره به هم پیوسته اند و دودِ فسادِ یکی از افراد، به چشم دیگران نیز می رود. قبولِ قراردادِ مکاتبه از جانبِ صاحبِ برده و نیز عتابِ کسانی که کنیزانِ جوان را وادار به زنا میکنند، توصیه هایی در همین راستا می باشد. 1️⃣ عفت بردگان: برده هائی که طالبِ تشکیلِ زندگیِ مستقلند و صلاحیت و شایستگی استقلال را نیز دارند، میتوانند دستمُزدشان را آزادی خود قرار دهند. این قرارداد، اصطلاحا مکاتبه نامیده می شود: "و الذین یَبتَغونَ الکتابَ ممّا مَلَکَت أیمانُکُم فکاتبوهم إن عَلِمتُم فیهم خیراً". به این شکل که برده از مولاى خود درخواست كند مالى را از او بگيرد و او را آزاد کند. حتی هنگامِ آزادی، مالی مقرر از زکات بفرموده آیه 60 سوره توبه از بابِ "فی الرِّقاب" به آنان داده میشود تا بتوانند با تشکیلِ یک زندگی مستقل، ازدواج کرده و پاکدامنی شان را حفظ کنند: "و آتوهُم مِن مالِ اللهِ الذی آتاکُم". 2️⃣ عفت کنیزان: ممکن است عده ای اقدام به سوء استفاده مالی از کنیزان زیبارو کنند و آنان را به طمعِ درهم و دینار، وادار به زنا کنند. بخشِ پایانیِ آیه 33 به کنیز داران، عتاب میکند: "و لاتُکرِهوا فَتَیاتِکُم علی البغاء إن أرَدنَ تَحَصُناً". یعنی وقتی کنیزانِ جوان تمایل به پاکی و نجابت دارند، چرا آنان را بخاطرِ مطامعِ مادی و دنیوی، مانند کالا معامله می کنید: "لِتَبتَغوا عَرَضَ الحیاةِ الدنیا"؟ آگاه باشید! هر کس آنان را اجبار به زنا کند، مورد غضب الهی قرار می گیرد. البته خدا نسبت به این کنیزان که مورد تجاوز بعنف قرار گرفته اند، مهربان و آمرزنده است. 📍برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. @TqNoor
▫️فصل اول: قوانین عفاف 📍برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. @TqNoor
▫️سوره‌ی نور 📍برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. @TqNoor
▫️فصل دوم: بینّاتِ قوانین عفاف 👈 آیاتِ 34 تا 57 📍برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. @TqNoor
▫️بیّناتِ عفاف 👈 توجیهِ مردم، افشای منافقان و موعظه‌ی پرهیزکاران (آیه 34) 📍برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. @TqNoor
▫️ فصل دوم ✍️ فصل اول از سوره‌ی نور در قالبِ شش اصل، به بیانِ قوانین و احکامی پرداخت که به ریشه کنیِ فحشا و نهادینه سازی فرهنگ عفاف منجر می‌شود. هم اکنون با شروعِ فصلِ دوم: 1️⃣ توجیه مردم: اولا افکارِ عمومی نسبت به قوانینِ سوره نور توجیه نیست! هنوز آحاد جامعه ایمانی نسبت به مجازاتِ زناکار، تنبیهِ شایعه سازان، فقرزدائی، احترام به حریم خصوصی، احکام نگاه، حدودِ حجاب و توصیه به ازدواج تمکین نکرده است. ☝️لذا در آیاتِ 35 تا 46 بمنظور روشنگریِ مردم، از فلسفه و پشتِ پرده این احکام متعالی رونمائی میشود و باطنِ مفاسد اخلاقی بیان می گردد. چرا که مقابله با فحشاء و جایگزینی فرهنگِ عفاف، علاوه بر فراخوانِ رهبر دینی و اراده حکومت اسلامی، نیازمندِ توجیهِ افکار عمومی است. ➕ اگر همکاریِ همگانی و عزم ملی نباشد مبارزه حکومتی با بی بند و باری و اقدامِ نظام اسلامی برای برقراری امنیت اخلاقی، منجر به نافرمانیِ مدنی خواهد شد. 2️⃣ افشاء منافقان: ثانیا منافقان از توجیه نبودنِ مردم نسبت به این قوانین متعالی سوء استفاده کرده و نمی‌گذارند مدیریت نظام اسلامی در مقابله با فحشاء به ثمر بنشیند. در این بخش نیز آیاتِ 47 تا 50 با بیانِ مثلی از منافقانِ ناکامِ گذشته، تحرکات منافقین را شناسائی، افشاء و خنثی میکند. 3️⃣ موعظه متقیان: و ثالثا در آیاتِ 51 تا 57 با دعوتِ مومنان و متقیان به اطاعت از خدا و رسول، اقامه نماز و زکات و نیز بیانِ چشم اندازِ استخلاف در زمین به اندرزِ و موعظه می پردازد. به موازاتِ افشای باطنِ پلیدِ منافقان که در شماره دو اشاره شد، خداوند برای مقابله با توطئه آنان به تقویت و پشتیبانی از مومنان می پردازد. 📍برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. @TqNoor