7.mp3
5M
💠شرح و توضیح ساختار #جزء7 قرآن کریم
🔹لطفا قبل از جزء خوانی، این صوت کوتاه را گوش دهید.
🔹رمضان 1402
🔹بخش سوم و چهارم سوره مائده و بیان 6 حکم
🔹سوره #انعام: پاسخ به شبهات کافران پیرامون رسالت پیامبر اکرم
🔹بیان 4 شبهه و پاسخ آن در این جزء
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
6.mp3
3.43M
💠شرح و توضیح ساختار #جزء6 قرآن کریم
🔹لطفا قبل از جزء خوانی، این صوت کوتاه را گوش دهید.
🔹رمضان 1402
🔹سوره #مائده: اهمیت پایبندی به پیمان های الهی
🔹دعوت مسلمانان و اهل کتاب به پایبندی به احکام الهی
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
5.mp3
4.53M
💠شرح و توضیح ساختار #جزء5 قرآن کریم
🔹لطفا قبل از جزء خوانی، این صوت کوتاه را گوش دهید.
🔹رمضان 1402
🔹سوره #نساء: اهمیت پیروی از احکام الهی در زندگی
🔹تقسیم سوره به دو بخش: بخش اول 14 قانون خداوند در زندگی و بخش دوم هشدار به مخالفان عمل به فرمان های الهی
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
4.mp3
4.64M
💠شرح و توضیح ساختار #جزء4 قرآن کریم
🔹لطفا قبل از جزء خوانی، این صوت کوتاه را گوش دهید.
🔹رمضان 1402
🔹بخش دوم سوره #آل-عمران: اصول مقابله با تهاجم نظامی دشمنان در 4 اصل
🔹سوره #نساء: خطوط کلی و فضیلت سوره
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
3.mp3
5.14M
💠شرح و توضیح ساختار #جزء3 قرآن کریم
🔹لطفا قبل از جزء خوانی، این صوت کوتاه را گوش دهید.
🔹رمضان 1402
🔹آیت الکرسی
🔹سوره #آل-عمران: مقابله با تهاجم فرهنگی و نظامی دشمنان اسلام
🔹کلیات سوره آل عمران: مقدمه، دو بخش و یک نتیجه
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
2.mp3
6.62M
💠شرح و توضیح ساختار #جزء2 قرآن کریم
🔹لطفا قبل از جزء خوانی، این صوت کوتاه را گوش دهید.
🔹رمضان 1402
🔹داستان قومی که در بیابان نابود شدند و مجددا به دعای پیامبر خود، به زندگی باز گشتند.
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
💠#ادب_گفتاری
🔹سخن واقعی و حقیقی باشد: بِنَبَإٍ يَقِينٍ (نمل22)
🔹سخن دلپسند باشد: الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ (حج 24)
🔹سخن رسا و شفاف باشد: قَوْلًا بَلِيغًا (نساء63)
🔹سخن باید نرم باشد: قَوْلًا لَيِّنًا (طه 44)
🔹 سخن باید بزرگوارانه باشد:قَوْلًا كَرِيمًا (اسراء 23)
🔹سخنی باشد که پذیرش و عمل به آن آسان باشد: قَوْلًا مَيْسُورًا (اسرا 28)
🔹لغو و باطل نباشد: اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (حج 30) و عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (مومنون 3)
🔹سخن باید همراه با کردار باشد: لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ (صف 2)
ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرآنی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
1.mp3
7.06M
💠شرح و توضیح ساختار #جزء1 قرآن کریم
🔹لطفا قبل از جزء خوانی، این صوت کوتاه را گوش دهید.
🔹رمضان 1402
🔸سوره #حمد: آداب ستایش و بندگی خدا
🔸سوره #بقره: آئین اسلام، تنها راه سعادت جامعه بشری
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
6.mp3
4.56M
💠شرح و توضیح سوره #حجرات
🔸پادکست شماره 6
🔹گفتار سوم: وظایف مسلمانان در برابر دین خدا
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
5.mp3
5.59M
💠شرح و توضیح سوره #حجرات
🔸پادکست شماره 5
🔹گفتار دوم: وظایف اجتماعی مومنان در برابر یکدیگر
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
4.mp3
5.33M
💠شرح و توضیح سوره #حجرات
🔸پادکست شماره 4
🔹تفسیر روایی
🔹سه روایت از بی ادبی محضر رسول الله (ص)
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
3.mp3
5.88M
💠شرح و توضیح سوره #حجرات
🔸پادکست شماره 3
🔹شان نزول آیه دوم
🔹ارتباط آیه 2 سوره حجرات و 204 سوره اعراف
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
2.mp3
4.74M
💠شرح و توضیح سوره #حجرات
🔸پادکست شماره 2
🔹تبیین آیه اول
🔹خطابات قرآنی
🔹مبناگیری از زندگی و سیره ائمه معصومین
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
k1.mp3
1.73M
💠شرح و توضیح سوره #حجرات
🔸پادکست شماره 1
🔹تبیین کلیات و ساختار سوره
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
سوره بقره آیه 124:
وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
#امام
#تاملات: امام نیز همانند پیامبر از سوی خداوند انتخاب می شود.
نبی: بر او وحی نازل می شود.
رسول: علاوه بر وحی نازل شده، مامور به ابلاغ نیز می باشد.
امام: اجرای احکام و تشکیل حکومت.
حضرت ابراهیم وقتی نبی بود مورد آزمایش قرار گرفت و بعد به مقام امامت نائل شد.
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
#تاملات
👌تاملی در خصوص آیه 263 سوره بقره
🔸آیه: قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى ۗ وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ
🔹ترجمه: « سخن شايسته و پرده پوشى، از صدقه اى كه اذيت در پى دارد بهتر است»
قَوْلٌ مَعْرُوفٌ در صورتی که سائل با ادب درخواست خود را مطرح کند
مَغْفِرَةٌ در صورتی که سائل با اصرار یا گفتار انفاق کننده را برنجاند
نتیجه گیری: حق نداریم به خاطر بی پولی به شخصی توهین کنیم و کرامت او را در نظر نگیریم
چقدر قرآن زیباست و اگر همین آیات کوتاه فهم و عمل شود میتواند زندگی زیبایی برای بشر بسازد.
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
پست شماره 3 انفاق
*(آيه 271)* در اين آيه سخن از چگونگى انفاق از نظر آشكار و پنهان بودن است میفرمايد:
*(إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ يُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئاتِكُمْ)* « اگر صدقه ها را علنى دهيد خوب است، و اگر هم پنهانى دهيد و به تنگدستان بدهيد، البته برايتان بهتر است و گناهانتان را از بين میبرد »
*(وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ)* در پايان مي فرمايد: « كه خداوند از آنچه میكنيد آگاه است»
*(آيه 272)* در اين آيه سخن از جواز انفاق به غير مسلمانان است، میفرمايد:
*(لَيْسَ عَلَيْكَ هُداهُمْ)* اي پيامبر« هدايت كردن با تو نيست»
*(وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ)* سپس میافزايد: « بلكه خدا است كه هر كس را بخواهد هدايت میكند»
*(وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ)* و بعد از اين ياد آورى، به ادامه بحث فوايد انفاق در راه خدا میپردازد و مىگويد: « هر خواستهاى انفاق كنيد به نفع خود كرده ايد»
*(وَ ما تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغاءَ وَجْهِ اللَّهِ)* « انفاق جز براى رضاى خدا نكنيد»
*(وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ)* و در آخرين جمله باز به عنوان تأكيد بيشتر مى فرمايد: « هر خيرى را كه انفاق كنيد (عين همان) به شما میرسد و ستم نمی بينيد»
*(آيه 273)* در اين آيه بهترين مواردى كه انفاق در آنجا بايد صورت گيرد، بيان شده است، و آن كسانى هستند كه داراى صفات سه گانهاى كه در اين آيه آمده است باشند در بيان اولين صفت میفرمايد:
*(لِلْفُقَراءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ)* انفاق شما براي « فقرايى است كه در راه خدا از كار مانده اند»
*(لا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْباً فِي الْأَرْضِ)* سپس براى تأكيد میافزايد: « و نمی توانند سفر كنند» و سرمايهاى به دست آورند.
*(يَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ)* و در دومين توصيف از آنان، میفرمايد: «كسانى كه افراد نادان و بى اطلاع آنها را از شدت عفاف و مناعت طبع، توانگر می پندارند»
ولى اين سخن به آن مفهوم نيست كه اين نيازمندان با شخصيت قابل شناخت نيستند. لذا مى افزايد:
*(تَعْرِفُهُمْ بِسِيماهُمْ)* «آنها را از چهرههايشان میشناسى»
*(لا يَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً)* و در سومين توصيف، میفرمايد: آنها چنان بزرگوارند كه « از مردم به اصرار گدايى نمیكنند»
و در پايان آيه، باز همگان را به انفاق از هر گونه خيرات خصوصا به افرادى كه داراى عزت نفس و طبع بلندند تشويق كرده، میفرمايد:
*(وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ)*«و هر چيز خوبى در راه خدا انفاق كنيد خداوند از آن آگاه است»
*(آيه 274)* باز در اين آيه سخن از مسأله ديگرى در ارتباط با انفاق در راه خداست و آن كيفيات مختلف و متنوع انفاق است، میفرمايد:
*(الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ)* « كسانى كه اموال خويش را شب و روز و به صورت نهان و آشكار انفاق می كنند پاداششان نزد پروردگارشان است»
*(وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ)* سپس مى افزايد: « نه ترسى دارند و نه غمگين میشوند»
پست شماره 2 انفاق
*(آيه 265)* در اين آيه مثال زيباى ديگرى براى نقطه مقابل اين گروه بيان میكند، آنها كسانى هستند كه در راه خدا از روى ايمان و اخلاص، انفاق میكنند میفرمايد:
*(وَ مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبِيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ)* « و حكايت آنان كه اموال خود را به طلب رضاى خدا و استوارى دادن به دلهاى خويش انفاق میكنند، عملشان مانند باغى است بر بالاى تپهاى، كه رگبارى به آن رسد، و دو برابر ثمر داده باشد»
*(فَإِنْ لَمْ يُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ)* سپس میافزايد: « و اگر رگبار نرسيده به جايش باران ملايمى رسيده»
*(وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ)* و در پايان میفرمايد: « خداوند به آنچه میكنيد بينا است»
*(آيه 266)* در اين آيه مثال گوياى ديگرى، براى مسأله انفاق آميخته با ريا كارى و منت و آزار و اين كه چگونه اين كارهاى نكوهيده آثار آن را از بين مىبرد بيان شده است، مىفرمايد:
*(أَ يَوَدُّ أَحَدُكُمْ أَنْ تَكُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَ أَعْنابٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ لَهُ فِيها مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ وَ أَصابَهُ الْكِبَرُ وَ لَهُ ذُرِّيَّةٌ ضُعَفاءُ فَأَصابَها إِعْصارٌ فِيهِ نارٌ فَاحْتَرَقَتْ)* « آيا در ميان شما كسى هست كه دوست داشته باشد براى او باغى باشد پر از درختان خرما و انگور و همه گونه ميوه در آن باشد، و نهرها در دامنه آن جارى باشد، وقتي به سن پيرى برسد، در حالى كه فرزندانى صغير دارد، آتشى به باغش بيفتد، و آن را بسوزاند؟»
*(كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ)* و در پايان آيه به دنبال اين مثال بليغ و گويا، میفرمايد: « خداوند اينگونه آيه هاى خود را براى شما بيان میكند، شايد كه بينديشيد» و راه حق را از باطل تشخيص دهيد.
*(آيه 267)* در اين آيه كه ششمين آيه، از سلسله آيات در باره انفاق است، سخن از چگونگى اموالى است كه بايد انفاق گردد.
*(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما كَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ)* نخست میفرمايد: « اى كسانى كه ايمان آورده ايد، از خوبيهاى آنچه بدست آورده ايد و آنچه برايتان از زمين بيرون آورده ايم انفاق كنيد»
*(وَ لا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَ لَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِيهِ)* سپس براى تأكيد هر چه بيشتر میافزايد: « و قسمت هاي پست آن را (كه خودتان نمىگيريد مگر با چشمپوشى) براى انفاق منظور نكنيد »
*(وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ)* و در پايان آيه میفرمايد: « و بدانيد كه خداوند بى نياز و شايسته ستايش است»
*(آيه 268)* در ادامه آيات انفاق در اينجا به يكى از موانع مهم آن برخورد مىكنيم و آن وسوسه هاى شيطانى در زمينه انفاق است، در اين راستا میفرمايد:
*(الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ)* « شيطان (به هنگام انفاق) به شما وعده تنگدستى میدهد»
*(وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ)* و میگويد: تأمين آينده خود و فرزندانتان را فراموش نكنيد و امثال اين وسوسه هاى گمراه كننده به علاوه « شما را به گناه و معصيت وا میدارد»
*(وَ اللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلًا)* « و خدا از جانب خود آمرزش و فزونى به شما وعده مىدهد»
*(وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ)* و در پايان آيه میفرمايد: « كه خداوند وسعت بخش و دانا است» به همين دليل به وعده خود وفا مىكند.
*(آيه 269)* با توجه به آنچه در آيه قبل گذشت، در اين آيه سخن از حكمت و معرفت و دانش است، چرا كه تنها حكمت است كه میتواند بين كشش الهى و وسوسه هاي شيطانى فرق بگذارد، و انسان را به وادى مغفرت و فضل بكشاند، می فرمايد:
*(يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ)* « فرزانگى و دانش را به هر كه بخواهد میدهد»
*(وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً)* سپس میفرمايد: « و هر كه حكمت يافت، خيرى فراوان يافته است»
*(وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ)* و در پايان آيه مىفرمايد: « و به جز خردمندان كسى اندرز نگيرد»
*(آيه 270)* در اين آيه و آيه بعد سخن از چگونگى انفاقها و علم خداوند نسبت به آن است. نخست مىفرمايد:
*(وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ)* « هر انفاقي كرده ايد يا به هر نذرى ملتزم شده ايد خدا از آن آگاه است»
*(وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ)* و در پايان آيه میفرمايد: « و ستمگران ياورانى ندارند»
🔸آیات مربوط به #انفاق را در سه پست تقدیم میکنم.
👈*توجه*: هر سه پست باهم مطالعه شود، به دلیل محدودیت متن در سه پست مطلب آماده شده است.
پست شماره 1 انفاق
*(آيه 261)* مسأله انفاق يكى از مهمترين مسائلى است كه اسلام روى آن تأكيد دارد و شايد ذكر آيات آن پشت سر آيات مربوط به معاد از اين نظر باشد كه يكى از مهمترين اسباب نجات در قيامت، انفاق و بخشش در راه خداست.
*(مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ)* نخست میفرمايد: « حكايت آنان كه اموال خويش را در راه خدا انفاق میكنند حكايت دانهاى است كه هفت خوشه بروياند»
*(فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ)* « كه در هر خوشه صد دانه باشد» كه مجموعا از يك دانه هفتصد دانه بر میخيزد
*(وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ)* تازه پاداش آنها منحصر به اين نيست، بلكه: « و خدا براى هر كه بخواهد، دو برابر هم میكند»
*(وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ)* و اين همه پاداش از سوى خدا عجيب نيست « كه خدا وسعت بخش و دانا است»
*(آيه 262)* در آيه قبل اهميت انفاق در راه خدا بطور كلى بيان شد، ولى در اين آيه بعضى از شرايط آن ذكر میشود، میفرمايد:
*(الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا وَ لا أَذىً لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ)* « كسانى كه اموال خويش را در راه خدا انفاق میكنند و بعد اين انفاق خود را با منت و يا اذيتى همراه نمیكنند پاداش آنان نزد پروردگارشان است»
*(وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ)* « نه ترسى دارند و نه غمى»
*(آيه 263)* اين آيه در حقيقت تكميلى است نسبت به آيه قبل، در زمينه ترك منت و آزار به هنگام انفاق، میفرمايد:
*(قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ يَتْبَعُها أَذىً)* « سخن شايسته و پرده پوشى، از صدقه اى كه اذيت در پى دارد بهتر است»
*(وَ اللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ)* اين را نيز بدانيد كه آنچه در راه خدا انفاق مىكنيد در واقع براى نجات خويشتن ذخيره مینماييد، « خدا بی نياز و بردبار است»
*(آيه 264)* در اين آيه و آيه بعد، نخست اشاره به اين حقيقت شده كه افراد با ايمان نبايد انفاقهاى خود را به خاطر منت و آزار، باطل و بى اثر سازند، سپس دو مثال جالب براى انفاقهاى آميخته با منت و آزار و رياكارى و خودنمايى و همچنين انفاقهايى كه از ريشه اخلاص و عواطف دينى و انسانى سر چشمه گرفته، بيان مىكند.
*(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى)*میفرمايد: « اى كسانى كه ايمان آورده ايد، صدقه خويش را با منت و اذيت باطل نكنيد»
سپس اين عمل را تشبيه به انفاقهايى كه توأم با رياكارى و خودنمايى است مىكند مىفرمايد:
*(كَالَّذِي يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ)* « همانند آن كس كه مال خويش را با ريا به مردم انفاق میكند، و به خدا و روز جزا ايمان ندارد»
*(فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَيْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لا يَقْدِرُونَ عَلى شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا)* و بعد میافزايد: « كه حكايت وى حكايت سنگى سفت و صافى است كه خاكى روى آن نشسته باشد، و رگبارى بر آن باريده، (و خاكها و بذرها را بشويد)، آن را صاف به جاى گذاشته باشد، رياكاران از آنچه كرده اند ثمرى نمیبرند»
*(وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ)* و در پايان آيه میفرمايد: « و خدا گروه كافران را هدايت نمیكند»
💠 آیات در مورد #انفال
🔹از آیه 261 الی 274 سوره بقره آیات 14 گانه مربوط به بحث مهم انفاق است.
از آنجائیکه این همه آیات مربوط به انفاق است و مضامین و منظورهای آنها با هم ارتباط دارد بدست می آید که باهم نازل شده است.
به تعبیر مفسرین محترم انفاق یکی از مهمترین طرق حل مشکل فاصله طبقاتی در جامعه است و از بزرگترین عواملی که این فسادها را بوجود آورده این است که باب انفاق بر روی مردم بسته شده و ابواب ربا خواری بروی ایشان باز شده است و این مطلب از پیشگویی های قرآن است که هنگام نزول آیات دوران جنینی خود را طی می کرد.
در پست های بعدی متن و ترجمه و مختصر تفسیر این آیات را از کتاب *ق* خدمتتان تقدیم خواهم کرد.
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
📚 یک #پیشنهاد ویژه؛
📕برای خودتون یک قرآن شخصی داشته باشید
اینطوری صفحات و علاماتی که کنار آیات یادداشت میکنید به مرور حکم یک دفترچه کاربردی و عملیاتی پیدا خواهد کرد.
💠 #پیشنهاد جهت مطالعه عملیاتی قرآن:
در هر کجای قران به اوصاف و ویژگی های این سه دسته افراد برخورد کردید یک نشانه و یا علامتی کنار قرآن خود بگذارید تا در مراتب بعدی با نگاهی اشاره ای مفهوم و منظور آیه به خاطر شما بیاید.
در ابتدای آیات قرآن کریم خداوند از سه دسته افراد نام می برد:
1️⃣ #پرهیزکاران
2️⃣ #کافران
3️⃣ #منافقان
این سه دسته در طول قرآن ویژگی ها و صفات زیادی برایشان ثبت شده است
توجه شما را به آیات ابتدایی سوره بقره جلب میکنم؛
*﴿آيه 3﴾* قرآن در آغاز اين سوره ويژگيهاى «متقين» (پرهيزكاران) را از نظر ايمان و عمل در پنج عنوان مطرح میكند، نخست میگويد:
* ﴿الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ﴾* « آنها كسانى هستند كه به عالم غيب ايمان دارند»
*﴿وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ﴾* ويژگى دوم پرهيزكاران آن است كه: « نماز را برپا مىدارند»
*﴿وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ﴾* آنها علاوه بر ارتباط دائم با پروردگار رابطه نزديك و مستمرى با خلق خدا دارند، و با زكات كه بهترين خدمت بنوع است وظائف اجتماعى خود را انجام ميدهند، به همين دليل سومين ويژگى آنها را قرآن چنين بيان مىكند: « و از تمام مواهبى كه به آنها روزى داده ايم انفاق مىكنند»
*﴿آيه 4﴾* ويژگى چهارم پرهيزكاران ايمان به تمام پيامبران و برنامه هاى الهى است، قرآن مىگويد:
*﴿وَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ﴾* « آنها كسانى هستند كه به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پيش از تو نازل گرديده ايمان دارند»
*﴿وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ﴾* ويژگى پنجم: ايمان به رستاخيز، صفتى است كه در اين سلسله از صفات براى پرهيزكاران بيان شده است « و به آخرت يقين دارند»
*﴿آيه 5﴾* *﴿أُولئِكَ عَلى هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ﴾* اين آيه، اشارهاى است به نتيجه و پايان كار مؤمنانى كه صفات پنجگانه فوق را در خود جمع كرده اند، میگويد: « اينها بر مسير هدايت پروردگارشان هستند»
*﴿وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴾* « وتنها ايشان رستگارانند»
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
ق ۚ وَالْقُرْآنِ الْمَجِيدِ
🔸سوالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول داشته، این است که چگونه می توانیم با خواندن قرآن، مطالب آن را فهم کنیم؟ تلاوت قرآن، فهم معانی، ربط بین آیات و آشنایی با خط سیر آیات را می توان یکجا و با مطالعه کتاب *ق* بدست آورد. ابتکاری جدید باعث شد تا آیات، ترجمه و مختصری تفسیر به جهت روان شدن مطلب، خواننده را کمک کند تا این سوال پاسخ داده شود.
با مطالعه این کتاب نگاهی نو به قرآن پیدا خواهید کرد، ان شاالله.
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran
▫ق اولین ترجمه تفسیری قرآن کریم
🔸کانالی متفاوت در برداشت ها و تاملات قرانی
✍️با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/tqoran
https://ble.ir/tqoran