eitaa logo
طلبه تراز| بصیرت
411 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
82 فایل
༻﷽༺ «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» هرکس که مرگ به سراغش آمد در حالی که امام زمان خود را نشناخت،مرگ او مرگ جاهلانه است. #مبانی #اخبار #تحلیل #جریان_شناسی #اصطلاحات #تاریخ
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 لوح | ، خرمشهر دیگر می‌شود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «ما میگوییم مبارزات همه‌جانبه‌ی ملّت فلسطین -مبارزات سیاسی، مبارزات نظامی، مبارزات اخلاقی و فرهنگی- باید ادامه پیدا کند تا کسانی که غاصب هستند، تسلیم رأی ملّت فلسطین بشوند. از همه‌ی مردم فلسطین اعمّ از مسلمان و مسیحی و یهودی فلسطینی و آن کسانی که در خارج فلسطین تبعید‌شده‌ی از فلسطین هستند، نظرخواهی بشود، و اینها معیّن کنند که چه نظامی در فلسطین حاکم باشد و همه تسلیم آن باشند؛ مبارزه تا این زمان باید ادامه پیدا کند و ادامه پیدا خواهد کرد.» ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ ✅ در ایتا و گپ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم چرا باید جوان انقلاب اسلامی قدرت تحلیل داشته باشد؟ تحلیل سیاسی از مباحث مهم و رایج در علوم اجتماعی و سیاسی است و هر کدام از مکاتب و گونه‌های اندیشه‌ای از زاویه نگاه خود به آن نگریسته اند. جامعه‌ای که خود را ملزم به (تفکر) درباره پدیده‌های سیاسی می‌داند ، نحوه ی صحیح تفکر در مورد این پدیده‌ها نیز برایش مهم خواهد بود ، زیرا بر پایه تحلیل پدیده‌های سیاسی و اجتماعی است که انسان به قضاوت می‌نشیند ، تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند . ((اگر ملتی قدرت تحلیل خودش را از دست بدهد فریب و شکست خواهد خورد . اصحاب امام حسن علیه السلام قدرت تحلیل نداشتند ؛ نمی‌توانستند بفهمند که قضیه چیست و چه دارد می‌گذرد. اصحاب امیرالمؤمنین علیه‌السلام ، آن‌هایی که دل او را خون کردند ، همه مغرض نبودند ، اما خیلی از آن‌ها مثل خوارج قدرت تحلیل نداشتند . قدرت تحلیل خوارج ضعیف بود . امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمود: (و لایحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر) اول بصیرت ، هوشمندی ، بینایی ، قدرت فهم و تحلیل و بعد صبر و مقاومت و ایستادگی )) (۷۰/۱/۲۶) از طرفی باتوجه به گستره چشمگیر منابع و رسانه‌های خبری و تحلیلی که می‌کوشند رویدادها و پدیده‌ها را از زاویه نگاه و منافع خود تحلیل کنند ، داشتن روش درست تحلیل پدیده‌های سیاسی و اجتماعی ضروری به نظر می‌رسد. این امر در الگوی مردم‌سالاری دینی که در آن سیاست جزئی از زندگی عمومی است اهمیت ویژه‌ای دارد . ((بله اگر حکومت استبدادی باشد ، می‌شود. حکومت‌های مستبد دنیا صرفه شان به این است که مردم سیاسی نباشند ؛ مردم درک و تحلیل و شعور سیاسی نداشته باشند . اما حکومتی که می‌خواهد به دست مردم کار های بزرگ را انجام دهد ، نظام را می‌خواهد با قدرت بی‌پایان مردم به سرمنزل مقصود برساند و مردم را همه چیز نظام می‌داند ، مگر مردمش بخصوص جوانان و بالاخص جوانان دانشجویش می‌توانند غیر سیاسی باشند؟ مگر می شود؟! عالم‌ترین عالم ها و دانشمندترین دانشمندها را هم اگر مغز و فهم سیاسی نداشته باشند ، دشمن با یک آب‌نبات ترش می‌تواند به آن طرف ببرد ؛ مجذوب خودش کند و در جهت اهداف خودش قرار دهد. این نکات ریز را باید جوانان ما درک کنند . )) (۷۲/۸/۱۲) ✅ در ایتا و گپ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
🧐تأمّل در کلام ولیّ فقیه.... ♦️🔹 پیام امام خمینی "بسم الله الرحمن الرحیم" من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد نمودم که این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن ‌به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. صحیفه امام، ۱۳۸۹ش، ج۹، ص۲۶۷. ✅ در ایتا و گپ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
میلیتاریسم: به معنای ارتش سالاری می باشد. به چهار حالت در سازمان ارتش مانند جنگجویی، سروری ارتش بر دستگاه دولت، بزرگداشت سپاهگیری و بسیج كشور برای هدف های نظامی را ارتش سالاری گویند. وقتی این چهار حالت كاملاً فراهم شد ارتش سالاری كامل گویند. و میلیتاریسم زمینه را برای دژسالاری، نازیسم، فاشیسم و فالانژیسم فراهم می كند. دژسالاری: نام و اصطلاحی برای حكومت هایی است كه با روش استبدادی و ترور بر سر كار می آیند. ______________ ✅  با کانال " طلبه تراز | بصیرتی " همراه باشید. 🆔 @talabetaraz_basirati 🆔 @talabedartarazenghlab
🔰بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🧐چگونه می‌‌توان تحلیل درستی داشت⁉️ 🔴برای تحلیل درست یک پدیده سیاسی ، باید روش و منطق درستی داشت . الزام روشی به‌‌عنوان یک شاخص مهم در مباحث روز علمی مرتبط با تحلیل سیاسی مورد توجّه جدّی است . روش در یک عبارت اصطلاحی می‌تواند مبتنی بر سه گزاره باشد : ۱_مجموعه راه‌های کشف مجهول ۲_مجموعه قواعد هنگام پژوهش ۳_مجموعه ابزار و فنون جهت حل مجهول ✅ در ایتا و گپ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
🔔اطلاعیه مهم: 🎙پخش زنده سخنرانی حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی 🔰رهبر معظم انقلاب اسلامی ساعت ۱۲ ظهر (جمعه- ۲ خرداد ۱۳۹۹) به مناسبت فرا رسیدن روز قدس به صورت زنده با امت اسلامی سخن خواهند گفت. 📡این سخنرانی از طریق شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و فضای مجازی پخش خواهد شد. ✅ در ایتا و گپ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧐به راستی راهپیمایی ها و بولد کردن مسئله ی قدس چه فایده ای دارد⁉️ 🤨یعنی اگر ما اینجا مرگ بر اسرائیل بگوییم کار اسرائیل تمام است⁉️ 🔴مصاحبه با حجت الاسلام والمسملین رحیمی استاد حوزه علمیه قزوین 🔰درست است که امسال شرایط راهپیمایی های بزرگ روز قدس در جهان مهیّا نیست ولی همانطور که از بیانات استاد بزرگوار روشن است ، هدف القاء و انتشار تفکر صحیح است که امروز محل این جهاد عظیم همین بلند گوهای بزرگ حاضر یعنی رسانه های مختلف فضای مجازی است. ✅ در ایتا و گپ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
🧐تأمّل در کلام نبیّ.... ✅ در ایتا و گپ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
⌛️ : 📍هم اکنون پخش زنده بیانات مقام معظم رهبری به مناسب روز قدس از شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی 📌 بخش های صحبت های آقا به صورت برخط از کانال طلبه در تراز انقلاب اسلامی و کانال های تخصصی واحد ها قابل دسترسی خواهد بود.... ✅ با ما همراه باشید 👇 🆔 @Talabedartarazenghlab
🌐 : 🔴 بخشی از سخنان رهبر انقلاب به مناسب روز قدس: ◀️ هدف اصلی و نزدیک غربی ها و کمپانی داران یهودی از ایجاد دولت صهیونیسم بنای یک پایگاه حضور و نفوذ دائمی برای خود در غرب آسیا و امکان دسترسی نزدیک برای دخالت و تسلط بر کشورها و دولت‌های این منطقه است ✅ در ایتا و گپ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
🌐 📍بخشی از سخنان مقام معظم رهبری به مناسب روز قدس: 🔵 در میان جنایات بشری دوران های نزدیک به زمان حاضر هیچ جنایتی در این حجم و با این شدت وجود ندارد؛ غصب یک کشور و بیرون کردن مردم برای همیشه از خانه و کاشانه و سرزمین اجدادی آنهم با فجیع ترین انواع قتل و جنایت .... عامل و مجرم اصلی این فاجعه دولت های غربی و سیاست های شیطانی آنهاست... ✅ با ما همراه باشید 👇 🆔 @Talabedartarazenghlab
🌐: 📍بخشی از سخنان مقام معظم رهبری به مناسب روز قدس: 📌مبارزه برای آزادی فلسطین جهاد فی سبیل الله و مطلوب اسلامی است. ◀️ از موارد جهاد مطلوب اسلامی در کلام آقا👆👆👆 🔰با ما همراه باشید🔰 @talabetaraz_farhangoresane
🌐 : 📍بخشی از سخنان مقام معظم رهبری به مناسب روز قدس: 📌 پیدایش نیروی مومن و جوان فداکار حزب الله در لبنان تشکیل حماس و جهاد اسلامی در درون مرزهای فلسطین نه تنها سردمداران صهیونیست بلکه آمریکا و دیگر ستیزه گران غربی را هم مضطرب کرده.... نتیجه کار پرحجم آنان امروز در رفتار و گفتار برخی سردمداران دولت های عربی و برخی فعالان خائن سیاسی عرب آشکار و جلوی چشم همه است. ✅ در ایتا و گپ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 : 🔴 بخشی از سخنان رهبر انقلاب به مناسب روز قدس: ◀️ هدف اصلی و نزدیک غربی ها و کمپانی داران یهودی از ایجاد دولت صهیونیسم بنای یک پایگاه حضور و نفوذ دائمی برای خود در غرب آسیا و امکان دسترسی نزدیک برای دخالت و تسلط بر کشورها و دولت‌های این منطقه است ✅ در ایتا و گپ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
🌐 : 📍بخشی از سخنان مقام معظم رهبری به مناسب روز قدس: 📌آنچه که قطعاً باید برود نظام صهیونیستی است و صهیونیسم خود بدعتی است که در آیین یهود کاملا بیگانه است. ✅ در ایتا و گپ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
990302_سخنرانی تلوزیونی به‌مناسبت روزجهانی قدس.mp3
9.04M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس. ۹۹/۳/۲ ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
نازیسم: عنوانی است برای حكومت آلمان در دورة "آدولف هیتلر" و گاهی هم ردیف معنای فاشیسم می باشد. و نیز نازی علامت اختصاری "حزب ناسیونال سوسیالیست كارگران آلمان" به رهبری هیتلر است. فاشیسم: این اصطلاح به صورت عام نامی است برای همه رژیمهایی كه بقایشان بر پایة دیكتاتوری و زور و كشتار استوار است. اما به معنای خاص، نام جنبشی است كه در سال 1929 به رهبری "موسولینی" در ایتالیا به راه افتاد. ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
بسم اللّه الرحمان الرحیم 🧐 "توصیف"، "تفسیر "و "تحلیل" سیاسی چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟ 🔰 توصیف سیاسی بررسی و بیان یک رویداد است به صورت سطحی و بیان واقعیت آن‌گونه که هست . درواقع توصیف سیاسی گزارش دقیق از چگونگی و روند رویدادهای سیاسی است و لذا به حریم علت‌ها راه پیدا نمی‌کند. "تحلیل" در تحلیل سیاسی به معنی شکستن کل_ و نه کلی _ به قسمت‌های مختلف به منظور تعیین ماهیت آن است .پس تحلیل سیاسی ناظر بر این است که پدیده یا رویداد سیاسی به‌عنوان یک کل در نظر گرفته شود، آنگاه آن پدیده به اجزا و واحدهای کوچک‌تر تقسیم گردد، سپس این اجزا بررسی شود و پس از آن نیز ارتباط اجزا با یکدیگر و همچنین در رابطه با کل پدیده مورد توجه دقیق و منطقی قرار گیرد. اما تفسیر سیاسی مقوله دیگری است .تفسیر به معنی رسیدن به استنباط درباره روابط بین متغیرهای مورد مطالعه و استخراج نتایج این روابط به معنی یافته‌های حاصل از تحلیل است. به‌عبارتی ، تفسیر سیاسی بر پایه یافته‌ها و نتایج حاصل از تحلیل درباره روابط مورد مطالعه است و لزوماً درباره این روابط پدیده سیاسی نتیجه‌گیری می‌کند. لذا گفته‌اند که "تفسیر"مقصود تحلیل است. از آنچه که گفته شد ، این مهم بدست می آید که تحلیل سیاسی ، ضمن تفاوت با توصیف و تفسیر سیاسی ، دارای روش خاصّ خود است و به‌همین دلیل است که در سطوح بالای دانشگاهی و در رشته‌های مهم جامعه‌شناسی و علوم سیاسی به آن توجّهی ویژه دارند. این الزام روشی ، رشته‌های مذکور را کاربردی می‌کند . ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
🧐تأمّل در کلام اللّه... ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
❇️حجة الاسلام والمسلمین بناب: 🔴صهيونيسم و تفاوت آن با يهود 🔰مقدمه در بررسي­هاي کلّي استنتاج مي­شود که مقولۀ صهيونيسم با يهود، تفاوت­هاي بسياري دارد به طوري که امروزه طرف­داران واقعي دين يهود، از مخالفين جدّي صهيونيسم هستند و هرگز با اهداف غيرانساني طرف­داران صهيونيسم موافق نيستند و در محافل مختلف جهاني، اعتراضات شديد خويش را نسبت به سياست­هاي ددمنشانۀ صهيونيست­ها ابراز داشته­اند. بنابراين ضروري به نظر مي­رسد که بررسي­هايي نسبت به ديدگاه­هاي آن­ها داشته باشيم. ابتدا لازم است به معانى لغوى و اصطلاحى دو كلمۀ «يهود» و «صهيونيسم» بپردازيم و سپس فرق موجود بين اين دو را تبيين نماييم. 1. معناى لغوى «يهود»: «هود» از لغت عبرى گرفته شده و به معناى حمد و شكر و مجد است و «يهودا» نام فرزند چهارم حضرت يعقوب(ع) از همسرش به نام «لينه» است و به نظر مى­رسد كه كلمۀ «يهود» نيز از همين اسم برگفته شده باشد. لغويان «يهود» را واژه­اى بيگانه دانسته­اند، امّا يقين نداشتند كه «عبرى» است يا «فارسى». 2. معناى اصطلاحى «يهود»: يهود در اصطلاح، به كسانى گفته مى­شود كه پيروان دين حضرت موسى(ع) هستند و كتاب تورات را كتاب آسمانى مى­دانند و از شريعت ايشان تبعيت مى­نمايند و با آمدن اسلام، آن را نپذيرفتند. و بر دين خود پاى­بند هستند. البتّه "آرتور جفرى" بر اين عقيده است كه واژۀ يهودى در شعر كهن عربى به كار رفته است؛ بنابراين اعراب پيش از روزگار حضرت محمد (صلى الله عليه و آله) به خوبى با آن آشنايى داشتند. "هورو ويتس" مى­گويد: «در قرآن، يهوديان روزگار حضرت محمد (صلى الله عليه و آله) و يهوديان عهد قديم به نام «بنى­اسرائيل» خوانده شده­اند». 3. معناى لغوى و اصطلاحى «صهيون، صهيونى و صهيونيسم»: صهيون بر اورشليم يا كوهى در نزديكى اورشليم اطلاق مى­شود. در كتاب مقدّس، واژۀ صهيون، نام تپه­اى است واقع در جنوب شرقى اورشليم كه دامنه­اش بخشى از اورشليم را نيز تشكيل داده و قلعه­اى به نام «يبوسيان» در آن وجود داشته است كه داود پيامبر(ع)، در آن جا براى «تابوت عهد» قصرى بنا كرد. صهيونى: منسوب به صهيون، لقب كسانى است كه قبل از تشكيل حكومت اسرائيل، از تأسيس آن جانب­دارى مى­كردند. صهيونيسم: «مرام و مسلك حزب بين­المللى يهود و مسلك گروهى است كه طرف­دار سلطه و نفوذ يهوديان بر اقوام و ملل ديگرند». هم­چنين نهضتى را گويند كه از اواخر قرن نوزدهم به منظور ايجاد يك ميهن يهودى در فلسطين به وجود آمد. صهيونيسم در اصطلاح به جنبش و نهضتى اطلاق مى­شود كه از آرمان مسيحيان طايفۀ بنى­اسرائيل براى رسيدن به ارض موعود و تشكيل دولت و ملّتى واحد، مايه گرفته است. چنان كه اشاره شد، يهوديت آيينى است رسمى و آسمانى كه قائل به نبوت حضرت موسى(ع) و قبول تورات به عنوان كتاب آسمانى هستند. پيروان اين دين به يقين مى­دانستند كه آن، تا آمدن پيامبر بعدى رسميت دارد. در هر صورت، پيروان دين يهود به اصول و مقرراتى كه در تورات بيان شده بود، پاى­بند بودند و سعى داشتند به آن عمل نمايند؛ هر چند انحرافات سياسى در طول تاريخ در اين دين آسمانى به وجود آمد و برخى از فرصت­طلبان براى بهره­بردارى شخصى و دنيوى از آن، تحريفاتى در آن به وجود آوردند، ولى باز كسانى هستند كه با بسيارى از اين تحريفات مخالف­اند و جوياى حقيقت­اند. پروفسور "روژه گارودى" فيلسوف و اسلام­شناس فرانسوى با بررسى فرقه­هاى يهوديت در اعصار مختلف، به مراسمات، آيين­ها و برنامه­هاى معنوى آن­ها اشاره مى­كند و دربارۀ آن­ها در قرن شانزدهم چنين مى­نويسد: «آخرين نسل پرهيزگاران يهودى كه در قرن شانزدهم در لهستان به دنيا آمد و افكارش با بينش عرفانى آلمانى و از جمله "اكهارت" نزديك بود، در قرن نوزدهم نيز با انتشار «نامه­هايى به پرهيزگاران دربارۀ خلسه» و با زنده نمودن تابش جرقۀ حضور خداوند در وجود هر كسى كه از آن برخوردار است، بار ديگر شكوفا مى­شود».[1] هم­چنين مى­نويسد: «در برابر سنّت كهن يهوديت، صهيونيسم سياسى نوعى فساد و تباهى ملّى­گرايانه و استعمارگرانه به شمار مى­رود كه مسيرش نه از يهوديت كه از ملّى­گرايى و استعمارگرايى اروپاى قرن نوزدهم نشأت مى­گيرد. صهيونيسم، نوعى مطالعۀ دست­چين و انتخابى و مشخّص از تورات را كه مبتنى بر انحراف واقعى از برنامۀ خداوند است، مورد استفاده قرار مى­دهد و آن را به عنوان پوشش و پرده­اى براى پنهان نمودن مقاصد سياسى­اش به كار مى­برد.»[2] بنابراين، صهيونيسم از مسير اصلى يهوديت بسيار منحرف شده و به عنوان يك نهضت سياسى مطرح گرديده است و پاى­بند برنامه­هاى مذهبى يهود نيست. چنان كه بنيان­گذار صهيونيسم، "تئودور هرتزل" نيز به بسيارى از مسائل مذهبى يهود توجّه نداشت. يهوديان در تجاوز به فلسطين و اشغال آن و آواره نمودن مردم اين سرزمين، با صهيونيست­ها در تقابل و تضاد بودند؛
چنان كه در جلسات محرمانۀ وعده­نامۀ «بالفور» ـ كه پس از سه سال مناقشه و مبارزه بين صهيونيست­ها و يهودى­ها منتشر شده ـ "وايزمن" و "سوكولوف" از جنبش صهيونيستى، "لويد جورج" و "بالفور" وزير امور خارجه و "مونتاگيو" وزير كشور انگلستان، "كلود مونتفيورى" از يهوديان انگلستان شركت داشتند. مونتاگيو در يادداشت اعتراض­آميزى به دولت انگلستان مى­نويسد: «كه طبق اين اصل، مسلمانان و مسيحيان بايد جاى خود را به يهوديان بدهند». "ماليسيون" استاد حقوق از آمريكا دربارۀ اختلاف نظر صهيونيست­ها و يهودى­ها مى­نويسد: «در وهلۀ نخست دربارۀ انگيزۀ اساسى صهيونيست­ها، در شك و ترديد بودند؛ اما پس از مطالعۀ پيش­نويس­هاى پيشنهادى آن­ها، دريافتند كه اين پيشنهادها مخالف دين يهوداند».[3] جنبش صهيونيسم در مقابل فشارهاى يهوديان انگليسى، به ناچار تضمين­هايى بر رعايت حقوق حقّۀ ساكنين اصلى فلسطين داد؛ امّا براى پيش­برد مقاصد استعمارى خود به يك صهيونيست آمريكايى به نام "برانديس" متوسل شده تا بدين­وسيله رئيس جمهور آمريكا "ويلسون" را متقاعد كند كه انگلستان را زير فشار قرار دهد تا پيشنهاد صهيونيست­ها را قبول نمايد. بنابراين، مبارزۀ يهوديان با صهيونيست­ها بيان­گر ارتباط حياتى صهيونيسم با استعمار انگليس و دشمنى با يهود است. در افسانه­هاى صهيونيستى كوشش مى­شود كه حتّى فعاليّت­هاى منفى "هرتزل" پدر روحانى صهيونيسم و از تبليغ كنندگان فعال ادغام جامعۀ يهودى در جوامع اروپايى را به نفع صهيونيسم تمام كند؛ اگر چه ادّعا شده كه هرتزل در نهايت و پس از قضيّۀ «دريفوس» در فرانسه دريافت كه ادغام يهوديان در جوامع ديگر امرى محال است. بنابر نظر طراحان جنبش صهيونيستى، اصول فكرى اين جنبش در اين خلاصه مى­شود كه يهوديان متشتت در جهان يك امّت را تشكيل دهند كه البتّه در اين مورد هم اختلاف نظر دارند. به برخى مى­گويند: «يهوديت يك دين است نه بيش­تر و نه كم­تر»؛ چنان كه "هيرنى ادلر" خاخام بزرگ انگلستان مى­گويد: «يهوديت يك دين است كه هيچ­گونه محتواى سياسى ندارد»؛ در مقابل، برخى ديگر عقيده دارند كه يهوديت، قومى متمايز است. هرتزل مى­گويد: «ما ملّت واحدى را تشكيل مى­دهيم». در نگرش كلّى مى­بينيم در مقابل سياست­هاى يادشده براى تشكيل دولت يهودى در كشورى مستقل و منطقۀ استثنايى فلسطين، اين خود يهودى­ها هستند كه با اين طرح استعمارى مخالف بوده­اند، تا اين كه با ابتكار تئورى جديد، برخى مشكلات صهيونيستى برطرف شد. "ارنست رنان" تئورى جديد را چنين بيان كرده است: «امّت به معناى يك روح و بيدارى معنوى است. شرايط امّت مى­تواند در افتخار مشترك به گذشته، از ارادۀ مشترك در حال حاضر و ميل به تحقق پيش­رفت­هاى بزرگ در آينده خلاصه شود.»[4] "مارتين بابر" با افشا نمودن ريشۀ عميق اين فساد صهيونيسم سياسى ـ كه از يهوديت به وجود نيامده، بلكه ملّيت­گرايى اروپايى قرن نوزدهم، آن را باعث گشته است ـ چنين مى­نويسد: «مذهب يهود از اصل خود جدا گشته و اين امر، نوعى بيمارى است كه علامت آن، پيدايش ملّيت­گرايى يهود در اواسط قرن نوزدهم بود... اين شكل تازۀ دلبستگى به زمين، نوعى سرپوش است كه تمام آن­چه را كه يهوديت ملّى جديد غرب به عاريت گرفته است، در خود پنهان مى­دارد... انديشۀ «برگزيدگى» اسرائيل در تمام اين جريان چه نقشى دارد؟ «برگزيدگى» نه يك احساس برترى، كه يك مفهوم مقّدر است. اين احساس از مقايسه با ديگران به وجود نمى­آيد، بلكه از يك استعداد و مسئوليت در راه انجام وظيفه­اى كه دائماً پيغمبران آن را متذكر شده­اند، نشأت مى­گيرد. اگر به خود مى­باليد كه به جاى اطاعت از خداوند، از نوعى برگزيدگى برخورداريد، اين خيانت در انجام وظيفه است».[5] "مارتين بابر" با يادآورى «اين بحران مليّت گرايى» صهيونيسم سياسى كه نوعى فساد و تباهى در معنويت به شمار مى­رود، چنين نتيجه مى­گيرد: «ما اميدواريم كه ملّت يهودى را از ارتكاب اين اشتباه در زمينۀ تبديل يك ملّت به يك بت بر خطر داريم، ولى در اين راه ناكام مانده­ايم». با بررسى­هاى انجام شده، كاملاً روشن مى شود كه صهيونيسم از يهود و يهوديت فاصلۀ زيادى گرفته است. در واقع، صهيونيسم به جاى اين كه برنامه­هايش را بر اساس معتقدات مذهبى يهود، ترسيم كند، بر اساس عقيدۀ مؤسسين صهيونيسم، چون "تئودور هرتزل" كه اعتقاد چندانى به مذهب يهود و اجراى مراسمات آن ندارند، برنامه­ريزى كرده است و در يك جمله مى­توان گفت كه در مسائل سياسى به نازيسم نزديك­تر از مذهب يهود است. منابع: ۱ـ گارودي. روژه، پروندة اسرائيل و صهيونيسم سياسي، ترجمة نسرين حكمي، ج2، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 1369ش. ۲ـ درجزي. فريبرز، يهوديت و صهيونيت، ص9. ۳ـ جديدبناب. علي، عملکرد صهيونيسم نسبت به جهان اسلام، قم: انتشارات مؤسسۀ آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، ۱۳۸۲.
پي­نوشت 1. گارودي. روژه، ماجراي صهيونيسم سياسي، ص25. 2. همان. 3. درجزي. فريبرز، يهوديت و صهيونيت، ص9. 4. همان. 5. گارودي. روژه،ماجراي صهيونيسم سياسي، صص31 و 32. ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
🧐تحلیل سیاسی روشمند چه کاربردهایی دارد ؟ 🔰 تحلیل سیاسی روشمند می‌تواند به ارتقاء آگاهی بینش و بصیرت جامعه کمک شایانی کند . با این ابزار است که فرد در جامعه ضمن شناخت منطقی و صحیح پدیده‌های سیاسی ، در فضای غبارآلود فتنه و در هنگام درهم‌آمیختگی حق و باطل ، می‌تواند گرفتار حیرت نشود و در لحظات حساس که باید نقش تاریخی و تکلیف شرعی خود را انجام دهد ، قادر باشد با استفاده مناسب از ابزار و فنون تحلیل سیاسی ، به تصمیمی مناسب ، دقیق و صحیح برسد. در کتاب روش تحلیل سیاسی "فن تحلیل سیاسی" روش‌مند از منظر نظام اندیشگی و عملی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی)مورد توجه قرار گرفته است . این الگو برآمده از توصیه‌های حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برای تحلیل پدیده‌های سیاسی است و سعی شده با نگاهی کاربردی و مهارت افزا ، دو بُعد اصلی قدرت تحلیل سیاسی روشن شود . ابتدا مسائل ذهنی که مقدمه تحلیل سیاسی هستند ، به‌عنوان گام اول مورد توجه قرار گرفته‌است. در گام دوم نیز به فنون تحلیل سیاسی به‌عنوان یک مهارت در امر تحلیل سیاسی توجه شده است . عدم توجه به هرکدام از این دو به گونه‌ای باعث اشتباه در فهم و تحلیل پدیده‌ها و نهایتاً انحراف و اشتباه در قضاوت ، تصمیم‌گیری و رفتار خواهد شد . حسن الگوی روش تحلیل سیاسی ، در آن است که از تجارب علمی و عملی حوزه امر سیاسی در آن بهره‌گیری کامل صورت گرفته و سبب شده تا لوازم فهم و تحلیل پدیده‌های سیاسی و اجتماعی بهتر از روش‌های مرسوم مطرح‌شده برای جامعه فراهم اید. ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
🧐تأمّل در کلام امام معصوم.... ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
🔴مقدمات تحلیل سیاسی 🔰 تحلیل سیاسی روشمند از منظر رهبر معظّم انقلاب اسلامی ، دارای مقدماتی است که باید قبل از ورود به عرصه تحلیل آن را بدست آورد . درک پیچیدگی‌های شرایط زمانه ، کسب آگاهی دینی و تاریخی ، جهان‌بینی توحیدی ، توجه به خودسازی معنوی ، آزاداندیشی ، شجاعت در فهم و توجّه به خطوط قرمز ؛ از مهم‌ترین موارد مرتبط با مقدمات تحلیل سیاسی می باشد که در روز های اینده به هر یک از آن‌ها تفصیلاً اشاره خواهد شد . 🌹لازم به ذکر است که مطالب درج شده در کانال دارای سیر و ترتیب بوده و لذا برای استفاده هرچه بهتر از مطالب و تقویت قوّه ی تحلیل در خود ، نیاز به پیگیری و تمرین ان به صورت پیوسته میباشد. ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati