🛑 بهشت ما محضر امام صادق است!
مرحوم آیت الله سید محمود شاهرودی از مراجع تقلید ساکن در نجف اشرف میفرمودند:
شبی یک نفر درِ خانه ما را به شدت کوبید، بیدار شدم رفتم دیدم یکی از دوستان و هم درسان است. با نگرانی به من گفت:
سید محمود! بیا درس و بحث را رها کن برویم منبری و ذاکرِ اهل بیت(علیهمالسلام) شویم!
گفتم: چرا؟
گفت: به خاطر این که در رویای صادقه دیدم که در روز قیامت دو صف وجود دارد:
یک صف، که طولانی است و آن صفِ علما میباشد، و صف دیگر، صفِ ذاکران و مداحان و منبریها است که خیلی سریع، حسین حسین گویان به بهشت میروند!
با خود گفتم: من هم راه سریع را انتخاب کنم با شتاب به صفِ ذاکران ملحق شدم.
همین که به جلویِ درِ بهشت رسیدم یکی از ملائکه جلوی مرا گرفت و گفت: اشتباهی به این صف آمدی، صفِ شما، صفِ علما است
و مرا دوباره به صف علما برد.
دیدم که صفِ علما، خیلی طولانی است.جلو رفتم ببینم چه خبر است؟
دیدم خیمهای است و امام صادق (صلواتاللهعلیه) در آن نشستهاند و از علما یک به یک میپرسند:.
در فلان فتوا، دلیلت چه بود؟
علما استدلال میکنند و امام پس از شنیدن حرف های آنها،به آنان میفرمایند: بفرما برو بهشت!
ولی صف خیلی طولانی است. از شدتِ وحشت و ترس از خواب پریدم و آمدهام به شما در این نیمه شب بگویم:صف علما در قیامت، طولانی است، بیا راه ذاکرین و منبریها را برویم، سفینه امام حسین(سلاماللهعلیه) سریعتر از دیگران میرود!
به دوست خود گفتم: بهشت ما، محضرِ امام صادق است، من بدم نمیآید در قیامت، در محضر امام صادق(صلواتاللهعلیه) معطل شوم، بهشتی که هنوز امامان در آن نیامدهاند، برای من چندان مزهای ندارد!
#امام_صادق
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🖤 #امام_صادق عليه السلام فرمودند:
🍃 هيچ روزى بر فرزند آدم نيايد مگر اين كه آن روز بگويد :
اى پسر آدم! من روزى نو هستم و من بر تو گواهم.
پس با من خوبى كن و در من كار نيك انجام ده، تا روز قیامت به سود تو گواهی دهم؛ چرا که دیگر مرا هرگز نخواهی دید.
📖 میزان الحکمة ج۸ ص۲۸۴
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀سقوط به جهنّم، بهواسطه زبان
🔻ادامه مباحث حضرت آیت الله مظاهری
قرآن کریم میفرماید: وای به کسی که بد زبان باشد: «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَة»[۹]. ویل دو معنا دارد؛ یک معنای آن، «وای به تو» است که در زبان فارسی به اشخاص خطاکار و بدکار خطاب میشود. معنای دیگر، بر اساس روایات، چاهی در جهنّم است. [تفسیر القمی، ج۲، ص۴۱۰]
هر دو معنا تکان دهنده است. در واقع، خداوند متعال به کسانی که سرزنش، عیبجویی، زخم زبان یا غیبت میکنند، گفته است: «وای به تو». یعنی وای بر افراد بد زبان، چه بدزبانی آنها «لمزه»، به معنای عیب جویی و زخم زبان باشد، چه بدزبانی آنها، «همزه»، به معنای غیبت باشد. آن گناهی که شترش در خانۀ همه خوابیده است. بیشتر مردم، حتی طلبهها امروزه به این گناه بزرگ مبتلا هستند، ولی آن را به عنوان غیبت سیاسی و نظایر آن توجیه میکنند یا به نحوی استثناء برای غیبت قائل میشوند.
غیبت، یکی از مهارهای بزرگ شیطان است و مستثنا تراشیدن برای آن هم مهار شیطان است. غیبت، غیبت است و شاخ و دم ندارد. مرحوم شیخ انصاری«رحمتاللهعلیه» در مکاسب، روایاتی که غیبت را تعریف کرده را از همه نقل کرده است. [کتاب المکاسب، ج ۱، ص ۳۲۲]
از پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» پرسیدند: غیبت چیست؟ فرمودند: «ذِکْرُکَ أَخَاکَ بِمَا یَکْرَهه»[امالی الطوسی، ص ۵۳۷]، یعنی چیزی از برادرت بگویی که او خوش ندارد. حتی استاد بزرگوار ما حضرت امام خمینی«قدّسسرّه» میگفتند: «یَکره» نخوانیم، «یُکره» بخوانیم و بگوییم: غیبت آن است که هر حرف بدی را پشت سر دیگری بگوییم، و حتی اگر او ناراحت نشود، باز هم غیبت است. اگر سخنی از نظر عرف و در جامعه، مکروه و بد است، باید در رو یا در غیاب دیگران گفته نشود. کسی هم حق ندارد بگوید: من راضیم پشت سر من غیبت کنند.
خدا مرحوم آیتالله آقای فیاض«رحمتاللهعلیه» را رحمت کند. ایشان در اوایل طلبگی استاد ما بود. روزی یک نفر به ایشان گفت: من راضی هستم که مردم پشت سرم غیبت کنند. آقای فیّاض به شدّت او را نهی کردند و گفتند: مگر میشود انسان به گناه دیگران رضایت دهد؟ بعد گفتند: اگر بعد، غیبت دیگران که حقّ النّاس است را ببخشی، حرف دیگری است، امّا اجازۀ غیبت، مگر میشود؟
در روایات میخوانیم: «الْغِیبَةُ إِدَامُ کِلَابِ النَّار»[روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج۲، ص۴۷۰]. این روایت در تحف العقول از امام حسین«سلاماللهعلیه» نقل شده است. [تحف العقول، ص ۲۴۵] از امام سجاد«سلاماللهعلیه» نیز در جای دیگر نقل شده است. [الاحتجاج، ج ۲، ص ۳۱۵]میفرمایند: غیبت نان خورش سگهای جهنّم است. این یعنی چه؟ حضرت امام خمینی«قدّسسرّه» مقیّد بودند دست کم سالی یک مرتبه یا بیشتر، این روایت را برای ما بخوانند و معنا کنند. میفرمودند: آدمی که غیبت روی غیبت داشته باشد، کم کم، سیرت و هویّت او مثل سگ میشود. در صورت آدم است، امّا سیرت او درنده است، مثل سگ است. اگر او این هویّت و سیرت را تغییر ندهد و از بین نبرد، در روز قیامت که «یَوْمَ تُبْلَی السَّرائِرُ»[طارق، ۹] است، هویّت واقعی او دیده میشود.
قرآن میفرماید: «وَ کُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَ نُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ کِتاباً یَلْقاهُ مَنْشُوراً»[الاسراء، ۱۳]. او را به جهنّم میبرند. در جهنّم غذا میخواهد. غذایش چیست؟ آن غیبتها که کرده، غذای اوست. قرآن میفرماید: غیبت، گوشت مرده و گوشت گندیده است: «لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ»[حجرات، ۱۲]، آن گوشتها را به او میدهند، از این جهت، غیبت، خورش سگهای جهنّم است.
با این حال، متأسفانه غیبت فراوان است. در خانهها و بین اعضای خانواده و فامیل، غیبت فراوان است. در جامعه و بین مردم، زیاد است. حتی کار رسیده به جایی که در کلاس درس، در حوزه یا در دانشگاه و دبیرستان، بعضی از افراد نابخرد، در حین تدریس، درس را رها میکنند و غیبت را شروع میکنند. البته بیشتر این غیبتها تهمت است، که گناه بزرگتری دارد.
گناهان زبانی، اقسام دیگری نیز دارد، بهعبارت دیگر، آفات زبان فراوان است، امّا در این جلسه فرصت بازگویی همۀ آن اقسام نیست و به همین اندازه اکتفا میکنیم.
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 تأمل و ژرف نگری در فهم عظمت نماز
🔻رهبر معظم انقلاب:
نماز در عرصهی تکاپوی لایزال و ناگزیری که بشر بدان مأمور بلکه مطبوع گردیده است، بزرگترین فریضه و مؤثرترین ابزار است. شاید برخی این خصوصیت را برای نماز فقط در میدان تکاپوی فردی بسوی کمال، شناخته و از نقش آن در صحنهی جهاد جمعی و اجتماعی و در برابر معارضان پرقدرت دنیائی سخنی نشنیده باشند.
از این رو باید دانست که پایمردی در همه گونه رویارویی، وابسته به آن است که دلها و ارادهها از صفا و توکل و اعتماد به نفس و امید به فرجام، لبریز باشد، و نماز سرچشمهی جوشانی است که این همه و بسی فیوضات دیگر را بر دل و جان نمازگزار سرازیر میکند و از او انسانی روشن ضمیر و ثابتقدم و بیدغدغه و امیدوار میسازد.
اینکه در قرآن و سخن والای پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) نماز، بازدارنده از فحشاء و منکر و معراج مؤمن و تقرب دهندهی پرهیزگار و در یک سخن، بهترین نهاد دین معرفی شده و پیامبر مکرم، آنرا روشنی چشم خویش خوانده است، باید ما را در فهم عظمت نماز به تأمل و ژرفنگری بیشتر بکشاند.
🔺پیام به سومین سمینار نماز - ۱۳۷۲/۰۶/۱۶
#نماز
#نماز_اول_وقت
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀دغدغههای فرهنگی
🔻رهبر معظم انقلاب:
خود اسلام از اول در یک قالب صددرصد هنری ارائه شده، و آن قرآن است. قرآن از لحاظ زبان هنری یک چیز بی نظیر و استثنائی است. آن جوری که شما عمق مفهوم یک جمله فارسی، یک ترکیب فارسی، یک لغت فارسی را می دانید ایک آدم بیگانه ممکن نیست بداند، مگر بیگانه ای که از کودکی سالهای متمادی در بین شما بوده، یا دارای استعداد فوق العاده ای باشد و سال هایی را باز با زبان سر کرده باشد. والا امکان ندارد که آن اعماق زیبایی هنری الفاظ و ترکیبات و اینها را یک آدم بیگانه بداند. اهل زبان همه شان متفقند، شعرا، فصحا، بلغاء، و کسانی که در ادبیات و هنر صاحب نظرند از اول تا امروز در مقابل اوج هنری قرآن اظهار عجز کرده اند. اینکه حالا به جای خود قرآن، ایده و ادبیات ابتدایی و اولي فکر و انقلاب، یک چنین ادبیات راقی و بالایی بوده، شما در انقلاب ما که نگاه کنید خواهید دید ما در انقلاب خودمان یک چنین چیزی نداشتیم. البته در بین مسئولینی که با نهضت و مثلا انقلاب سر و کار داشتند و بهتر از همه، از جهات متعدد، در شخص امام یک امتیازاتی وجود دارد، ادبیات ویژه امام یک ادبیات باب این انقلاب؛ ساده، روان، بلیغ، نافذ، مردمی، همه کس فهم، بی تعقید و درعین حال درست؛ یک خصوصیاتی دارد ادبیاتش. اما این را شما مقایسه بکنید، آنچه که ظرفیت ادبی زبان ما، زبان انقلاب ما با قرآن اصلا قابل مقایسه نیست. علاوه بر این خود رسول اکرم از ظرفیت های بالای ادبی سعی می کرده استفاده کند. پیغمبر هم در کلمات خودش، هم در کلمات رهبران اسلام در آن روزگار - صحابه بزرگ و پیشوایان و اینها - وهم علاوه بر اینها از شعر شعرا. پیغمبر از شعر شعرا که آن روز شعر رایج ترین و برنده ترین ابزار فرهنگی بود، تا آن جایی که ممکن بوده استفاده کرده.
🔺۱۳۶۵/۱۰/۲۷
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀دغدغههای فرهنگی
🔻رهبر معظم انقلاب:
خود اسلام از اول در یک قالب صددرصد هنری ارائه شده، و آن قرآن است.
🔺۱۳۶۵/۱۰/۲۷
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 قرائتی که باعث شد رهبر انقلاب انگشتر خود را به قاری هدیه دهند. ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
ماجرای لقمان حکیم و زبان گوسفند.pdf
213.3K
🌀 #مجموعه_پست هایی که از بیانات آیت الله مظاهری در روزهای گذشته با عنوان سقوط به جهنّم، بهواسطه زبان، خدمتتان ارائه شد را می توانید در این👆 پرونده مطالعه بفرمایید.
🔻لینک برگه های ارائه شده در کانال:
1️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3481
2️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3484
3️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3488
4️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3494
5️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3501
#تقوا
#تهذیب_نفس
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀آیه آیه ذکر
📍به جا آوردن حق بندگی خدای متعال با مجاهدت در راه خداوند
🔻رهبر معظم انقلاب:
برادران عزیز! تلاش، جهاد و مجاهدت، از همه پسندیده و زیباست؛ بخصوص از کسی که ابزارِ این کار در اختیار اوست و میتواند این جهاد را در بهترین جایگاه خود قرار دهد و از آن بهره ببرد. بهرهی مورد نظر چیست؟ آن بهره دو بخش دارد: یک بخشِ شخصی دارد که این اصلِ قضیه است. (این را توجّه کنید!) قسمت اعظمِ مجاهدت در راه خدا، برای شخصِ خودِ شماست. «علیکم انفسکم لایضرّکم من ضلّ اذ اهدیتم»( المائدة آیه ۱۰۵) اصل قضیه این است که ما باید به عنوان یک بندهی خدا، از عهدهی بندگی خدا برآییم. یا میتوانیم که در این صورت، سر بلند و سعادتمند خواهیم شد؛ یا نمیتوانیم که در این صورت، شقاوت است. تلاش و جهادی که میکنیم، سازندگی، خودسازی و دیگر سازی، که به دنبالشان میرویم، خدمتی که به خلق میکنیم، اقامهی عدلی که میکنیم، حکومتی که به راه میاندازیم، همه در درجهی اوّل، برای این است که پیشِ خدای متعال به عنوان یک بنده بتوانیم عرض کنیم: «پروردگارا! ما حقّ بندگی تو را تا حدّی که توانستیم بهجا آوردیم.» در دعا هست که «و جعل من ظنَّ به علی عباده فی کفاء لتعزیة حقّه.»(بحارالأنوار ، علامه مجلسی ج ۸۴ ص ۲۷۷) دعای خوبی هم هست. احتمال اینکه صادر از معصوم باشد، زیاد است. (حالا سند دعا را درست نمیدانم.) «و جعل من ظنّ به علی عباده فی کفاء لتعزیة حقّه.» یعنی «اگر آنچه را خدا منّت گذاشته و به ما داده است، بهکار بیندازیم، کافی است که بتوانیم حقی را که بر گردن ماست، ادا کنیم.» پس در درجهی اوّل، تلاش مورد نظر است.
🔺بیانات در دیدار
🌀استغفار
🔻بررسی حدیث دیگری با استفاده از بیانات اخلاقی آیت الله مظاهری
بحث این جلسه به شرح حدیث «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ لَا تَفْضَحْكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ»[امالی الطوسی، ص ۳۷۲]اختصاص دارد. این روایت که در امالی شیخ طوسی از لسان مبارک امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» نقل شده، از نظر عرفانی و اسلامی خیلی بالا است و یک نیروی کنترلکنندهای برای همه است. مرحوم صاحب وسائل الشیعه نیز روایت را در جلد 16 وسائل نقل کرده است.[وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۷۰]
شرح چهل حدیث، حدیث دوّم؛ استغفارامام«سلاماللهعلیه» میفرمایند: «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ»؛ خود را با عطر استغفار معطّر کنید. در ادامه میفرمایند: «لَا تَفْضَحْكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ»؛ نگذارید که بوی گناه شما را افتضاح و رسوا کند.
از این روایت و از روایات دیگری فهمیده میشود که گناه بوی بد و تامطلوب دارد. مثلاً در روایتی از قول رسول خدا«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» میخوانیم که اگر کسی دروغ گفت، بوی بد او به آسمانها میرود و ملائکه او را لعنت میکنند.[جامع الأخبار(للشعيري)، ص ۱۴۸] همچنین از روایات اهل بیت«سلاماللهعلیهم» در مییابیم که حسنات و اعمال نیکو بوی خوش دارد.[الکافی، ج ۲، ص ۴۲۹]
حتی افکار و نیّتهای انسان و آنچه در دل هرکس میگذرد و هنوز در عمل نیامده است، اگر خوب باشد، در عالم ملکوت بوی خوش دارد و چنانچه بد باشد، ملائکه را زجر میدهد و بوی بد آن از نفس و قلب آدمی خارج میگردد.
در روایات داریم که رذائل اخلاقی نظیر کبر و حسد نیز بوی متعفّن دارند و بوی بد آن، کسانی که اهل دل هستند و همچنین ملائکه را متأذی میکند.
راجع به اهل علم، استاد بزرگوار ما حضرت امام«قدّسسرّه» مقیّد بودند در فرصتها این روایت را برای ما بخوانند که پیامبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» میفرمایند: اگر اهل علم، عمل نداشته باشد، عالم فاسق و فاجر، عالم بیعمل را به جهنّم میبرند و جسم و روح او بوی بد میدهد و اهل جهنّم از بوی مشمئز کنندۀ او اذیّت میشوند.[الکافی، ج ۱، ص ۴۴] روایت به این اندازه میفرماید. امّا حضرت امام به ما میگفتند: شعاع بوی بد چنین کسی در جهنّم، به اندازهای است که دنیا را ویران کرده و باعث انحراف و گمراهی دیگران شده است. خیلی حرف خوبی است، مثل خود حضرت امام یک لطافت خاصی دارد. میفرمودند: اگر در خانه، با کردار ناپسندش همسر و فرزندان خود را به اشتباه انداخته و آنها با تصوّر اینکه به طور کلّی رفتار عالمان و روحانیّون چنین است، به دین و اخلاق اسلامی و به علما، بدبین شدهاند، در جهنّم فقط اطراف خود را از بوی بدش آزار میدهد. گاهی اخلاق و دیانت را در یک ده از بین برده است و گاهی نیز مردم یک شهر از او تأثیر منفی و مخرّب گرفتهاند. هرکسی به اندازۀ سعۀ وجودی خود، مشمول این روایت است. در نهایت، اگر اهل دنیا تحت تأثیر گناهان و رفتار زشت کسی قرار گرفته و بدبین و منحرف شدهاند، همۀ اهل جهنّم از بوی متعفّن او در عذاب خواهند بود.
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رضاجان است شاه مردم ایران...
#امام_رضا
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 یا حضرݓ معصومہ(س) 🌸
ما بہ لطف صفاے مقدمݓان
دو حرم مثل ڪربلا داريم
ايـن طرف قم ڪه خاكِ تربݓ توسݓ
آن طرف مشهدالرضا داريم
#امام_رضا
#فاطمه_معصومه
#روز_دختر
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اختیاراً نمی خواهیم سلمان بشویم!
چه بکنیم؟ .... .. .
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آغاز دهه کرامت گرامی باد
#دهه_کرامت
#امام_رضا
#فاطمه_معصومه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😢 دختر شهید مدافع حرم
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تا دستت بازه، برای آخرتت کار کن‼️
✅ با یه نگاه، با یه لبخند، با یه حرف، با یه حرکت قلم...
#یاد_مرگ
#آخرت
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 در محضر علما
📍 در خانه، کمککار اهل خانواده باشیم.
🔺📹 لحظاتی کوتاه در محضر مرحوم حضرت آیت الله مصباح یزدی و بیان نصایح توسط حضرت آیت الله مجتهدی تهرانی
#آیت_الله_مجتهدی_تهرانی
#علامه_مصباح_یزدی
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️من اشتباه کردم
▫️یا رب چه اشتباهی
▪️ هر که هستم هر که بودم
▫️بر کسی مربوط نیست
▪️بر امام مهربان خود پناه آورده ام
🔺تا آخرش نگاه کنید
#مناجات
#امام_رضا
#حاج_فیروز_زیرک_کار🎤
#محمد_حسین_پویانفر
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀استغفار
🔻ادامه بیانات اخلاقی آیت الله مظاهری
بنابراین گناه در عالم ملکوت و در آخرت، بوی نا مطلوب دارد. مواظب باشید در قیامت بوی بد گناهان و رذائل شما منتشر نشود، تلاش کنید که در قیامت بوی خوش داشته باشید، بوی بد نداشته باشید. راه آن استغفار است، جداً استغفار از گناه کنید. توبه، آثار گناه را از بین میبرد. به فرمودۀ پیامبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» کسی که از گناه خود توبه میکند، مانند کسی است که گناه نکرده است: «التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَه»[الکافی، ج ۲، ص ۴۳۵]. قرآن میفرماید: «يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ»[الفرقان، ۷۰]؛ یعنی خداوند رحمان و رحیم، علاوه بر بخشش گناه و محو و نابودی آثار آن، به جای بدی بندگان به آنها نیکی میکند و دیگر آن بوهای بد میرود و بوی خوب که همان ثواب استغفار و توبه است، سر تا پای او را میگیرد.
گناه انسان در همین دنیا نیز بوی بد دارد و اهل دل، آن بو را استشمام میکنند. افرادی هستند که بوی خوش و بوی بد اعمال را استشمام میکنند، همان طور که افراد عادی بوی عطر را از بوی فاضلاب تشخیص میدهند، آنها هم بوی اعمال را استشمام میکنند.
مثلاً آنان که جداً سروکار با عالم ملکوت دارند، به عبارت دیگر کسانی که زکام معنوی نیستند، بوی تعفّن غذای حرام و شبههناک را میفهمند و از آن اجتناب میکنند.
ملائکه نیز در دنیا از افکار، گفتار و رفتار ناپسند بندگان منزجر میشوند. ملائکه محافظ ما هستند؛ حسنات ما آنها را خوشحال میکند و گناهان ما آنها را میآزارد. قرآن میفرماید: «لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّه»[الرعد، ۱۱]. یک دسته از ملائکه حافظ جسم ما هستند که مثلاً زمین نخوریم. یک دسته از آنان نیز حافظ روح ما هستند، به شرطی که خود ما در راه باشیم. به هر حال، آنها از گناه انسانها متأذی میشوند.
آیا تا به حال روی آیۀ غیبت فکر کردهاید؟ میفرماید: «لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ»[الاحزاب، ۱۲]؛ میخواهید مرده بخورید؟ پس غیبت نکنید. دیگر نمیتوانیم بگوییم این آیه تأویل دارد، ولی متأسفانه غیبت نقل مجالس شده است. شایعهپراکنی، غیبت و تهمت، لاشۀ متعفّن مردار است که بوی بد و مشمئز کنندۀ آن را افراد عادی استشمام نمیکنند، امّا ملائکه و اهل معرفت را میآزارد.
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀استغفار
🔻ادامه مباحث حضرت آیت الله مظاهری
زنی آمد خدمت پیامبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» مسئلهای پرسید و رفت. عایشه به زبان نگفت با دست اشاره کرد یا رسول الله قد او کوتاه است، رنگ مبارک پیامبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» تغییر کرد و فرمودند: استفراغ کن. گفت: يا رسول الله من که چیزی نخوردهام. دوباره فرمودند: استفراغ کن. استفراغ کرد و لختۀ گوشتی گنديده از دهانش بيرون افتاد.[بحارالانوار، ج ۷۲، ص۲۵۶] یعنی به او فهماندند که با غیبت، طبق آیۀ قرآن، گوشت مرده خورده است: «لاَ يَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ يَأْکُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ»[الحجرات، ۱۲]
نظیر این روایات، نظیر این قضایا، زیاد است، امّا این را بدانید که در این عالم غوغا است، گرچه ما نبینیم، نشنویم و استشمام نکنیم.
مطلب مهمّ دیگری که در این روایت آمده، این است که گناه، در دنیا و آخرت انسان را رسوا و مفتضح میکند و استغفار، مانع این رسوایی میشود. امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» در دعای کمیل میفرمایند: «اللّهُمَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَهْتِكُ الْعِصَم»[مصباح المتهجد، ج ۲، ص ۸۴۴]؛ خدایا آن گناهانی که من را افتضاح میکند بیامرز.
در روایات و ادعیۀ فراوانی میخوانیم که خداوند متعال ستّار العیوب است، یعنی عیبها را میپوشاند و پرده دری نمیکند. امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» در روایتی فرمودهاند: خداوند سبحان چهل پرده بر بندگان کشیده است، هر گناهی یک پرده را پاره میکند و اگر مرتکب چهل گناه شد، همۀ پردهها کنار میرود. آنگاه خداوند سبحان به ملائکهای که محافظ انسانند؛ «لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ»[الرعد، ۱۱]؛ خطاب میکند که با پر و بال خود بندۀ مرا بپوشانيد و آبروى او را حفظ كنيد. فرشته ها با پرهاى خود از او پرده پوشى میكنند. ولی ناگهان بیحیایی به انتها میرسد، در این صورت خطاب میشود که او را رها کنید، وقتی رهایش کردند، مفتضح و رسوا میشود.[الکافی، ج ۲، ص ۲۷۹]
پس تکرار گناه و گناهِ روی گناه انسان را افتضاح میکند، ولی اگر جدّاً توبه و استغفار کند، خداوند متعال گناهان او را میبخشد و آثار گناه، از جمله رسوایی و افتضاح را نیز از بین میبرد.
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 سنجیدن تقوای فرادی، جدایی از تقوای ملت
این نکته را در همینجا عرض بکنم که اگر گفته میشود ملت، ملت با تقوا و مؤمن و مخلصی است، هیچیک از آحاد ملت حق ندارد این را به حساب خودش بگذارد و بگوید من که جزو این ملتم، این ملت هم که ملت با تقوا و با اخلاصی است، پس من با تقوا و با اخلاصم! نخیر، «علیکم انفسکم»(۱۰۵ مائده)؛ خودت را باش. خودتان را به تنهایی در میزان بگذارید. همه هم میتوانند و هیچکس نیست که نتواند اجمالاً وزن خودش را بفهمد. البته آدم خودش نمیتواند دقتهایش را بکند و یک بزرگتر و استاد و مربی لازم است، تا تشخیص بدهد.
🔺بیانات در دیدار فرماندهان سپاه - ۱۳۶۹/۰۶/۲۹
#قرآن
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang