eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
158 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 رهبر انقلاب: از روز تا روز ، در واقع یک مقطعی است متصل و مرتبط با مسئله‌ی . ۱۳۸۸/۹/۴ ☑️ @Khamenei_ir
فردا المپیک توکیو شروع می شود رییس افتتاحیه مراسم را امروز برکنار کرده اند!! به خاطر اینکه فهمیده اند ۲۳ سال پیش در برنامه ای هولوکاست را مسخره کرده است.
20141227090106-9971-4.pdf
295.9K
💡عنوان: {غدیر و آینده جهان اسلام} 📝این مقاله با هدف تبیین مسیر هدایت بشریت در واقعه با استناد به قرآن، نهج البلاغه و منابع تاریخی به روش تحقیقی تحلیلی انجام گرفته است.
📌غدیر در سیره اهل بیت علیهم السلام 🌻امام (ع) در سالگرد روز عید ، تدارک دیده بود که امیرمؤمنان (ع) به همراه شیعیان و غنی در آن شرکت کردند. 📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص758. 🌻امام (ع) ضمن سفارش به قبر امیرمؤمنان (ع) در شب ، خود نیز در روز عید غدیر های نو پوشیده و برای دوستان و هدایای فراوان ازجمله و آماده می نمود. 📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص24؛ 📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص752.
📌 هویت شیعه است. محمدبن نَوفِل صَيرَفى گويد: «نزد هَيثَم بن حبيب صيرفى بودم كه نُعمان بن ثابت بر ما وارد شد؛ ما از اميرمؤمنان بن ابىطالب(ع) ياد كرديم و درباره ماجراى سخن به ميان آمد. ابوحنيفه گفت: من به ياران خود گفته‏ ام: نزد اينان( ) به صحّت خبر ماجراى غدير اعتراف نكنيد كه شما را محكوم می كنند.» 📚شیخ مفید، الامالی، ص26.
20110130095457-14.pdf
973.9K
💡عنوان: {چرا به حدیث عمل نشد؟} 📝 که دلالت آن را بر امامت تمام می دانند باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا صحابه رسول خدا پس از آن حضرت به آن عمل نکرده اند؟ مقاله حاضر بررسی موقعیت سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی مدینه در آخرین سالهای عمر پیامبر و نقش تأثیر گذار قبائل مختلف، به علل نادیده گرفتن حدیث غدیر پرداخت است، و ضمنا دیدگاه متفکران اهل سنت را پیرامون حدیث غدیر روشن ساخته است. امید آنکه بتوان از رهگذر بررسی های تاریخی به پاسخ های درخور و شایسته برای پرسش های کلامی دست یافت.
🖊احمدحسین شریفی 🔶این بنده خدا، دنیایی از تصورات اشتباه درباره «دینداری» و «انسانیت» را در نوشته پشت ماشین خود به تصویر کشیده و کو به کو و شهر به شهر هم با خود منتقل می‌کند! و احتمالاً گمان می‌کند جمله‌ای حکیمانه هم نوشته است. 🔶کافی بود برای این بنده خدا،‌ فقط روایات با ترکیب «لا دین لمن لا ...» ترجمه می‌شد تا حقیقت اجتماعی و نمود بیرونی دین را می‌فهمید. 🔶صرفاً‌ جهت اطلاع، ترجمه بخشی از این نوع روایات را متذکر می‌شوم: کسی که اهل تعقل در کارها و تصمیمات خود نیست دین ندارد؛ کسی که خیرخواه خلق نباشد دین ندارد؛ کسی که اخلاق ندارد دین ندارد؛ کسی که پیمان می‌شکند، دین ندارد؛ کسی که امانتدار نباشد دین ندارد؛ کسی که مروت و مردانگی ندارد، دین ندارد؛ کسی که تن به ظلم و ستم و یا رضایت به حاکم یا حاکمان ستمکار بدهد، دین ندارد؛ کسی که رازدار نباشد، دین ندارد؛ کسی که اهل صبر و مدارا نیست دین ندارد؛
✍ مقالهٔ «نقش‌ یهود در تحریف غدیر خم»: 👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/israiliyyat/6903
تیپ شناسی اتوریته امام علی ع در مدیریت و فرماندهی سال انتشار: 1398 محل انتشار: اولین همایش ملی فرماندهی و مدیریت از منظر امیر المومنین امام علی (ع) کد COI مقاله: CMGHADIR01_084 چکیده مقاله: اتوریته یا اقتدار مشروع یعنی قدرتی که مشروعیت آن براساس سنت یا قانون پذیرفته شده است و به اعتقادجامعه شناس آلمانی ماکس وبر نیرویی که از سنت، قانون عقل و یا جاذبه و فره شخصی ناشی می شود. اقناعی که قدرت و اقتدار برای پذیرندگان آن دارد و سبب اطاعت ایشان از فرد مقتدر می شود میتواند آثار مثبت یا منفی را به همراه داشته باشد و این آثار به دیدگاه فرد مقتدر درباره اقتدار و کاربرد آن بستگی دارد. در دیدگاه اسلام منشا تمامی قدرتها خداوند است و انتشار اقتدار در اسلام از راس به ذیل است؛ یعنی پیامبر (ص) و جانشینان او حق اعمال قدرت را از جانب خداوند دارا هستند. به اعتقاد وبر نوع سوم اقتدار یعنی اقتدار کاریزما یا فرهمند قابل انتقال از شخص کاریزما به جانشینی است که او خود انتخاب میکند. پژوهش حاضر با هدف شناخت تیپ اتوریه امام علی (ع) در مدیریت و فرماندهی با دقت در زندگی و سیره علوی و تیپ(ع)شناسی وبر از اتوریته سعی دارد به بررسی مفهوم و انواع اتوریته، ویژگی رهبر فرهمند، اقتدار در اسلام و اندیشه شیعه، اقتدار و کاربرد آن در اندیشه امام علی (ع) بایسته های فرماندهی و مدیریت مقتدر در سیره علوی بپردازد . دستاورد حاصل از این پژوهش که با روش تحلیلی و با مراجعه به اسناد و کتب صورت گرفته این است که اقتدار کاریزما از پیامبر (ص) به خاندان رسالت و در مرحله نخست به امام علی (ع) منتقل شده و بر اساس سیره علوی، ایشان تمام ویژگی های یک رهبر فرهمند را نیز دارا هستند؛ و از طرفی ایشان به دلیل انتصاب از جانب خداوند و خواست مردم، واجد اقتدار قانونی عقلانی نیز بوده اند.
اعتبارسنجی رویکرد مستشرقان به رویداد غدیرنویسنده: محمدرضا احمدی ندوشن منبع: تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال شانزدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۸ شماره ۲ (پیاپی ۴۷) 5-21 برخی از مستشرقان با تکیه بر برخی از منابع اهل سنت، منکر رویداد غدیر شده اند که این با دلایل فراوانی از شیعه و سنی بر وقوع این رویداد با چالش روبه روست. برخی از مستشرقان نیز به تحریف رویداد غدیر و یا موروثی دانستن جانشینی روی آورده اند که به نظر می رسد ناآشنایی دقیق با باورهای شیعه سبب رویکرد مذکور گردیده است. اسناد فراوان دالّ بر ضرورت جانشینی امام علی علیه السلام رویکرد مستشرقان را با چالش جدی روبه رو می کند. از سوی دیگر، برخی از مستشرقان رویداد غدیر را بی طرفانه بررسی کرده اند. https://b2n.ir/y71598
20130623092322-9430-18.pdf
153.4K
💡عنوان: {مدیریت فرهنگی با استناد به } يكی از نكاتی كه در واقعه غدير مورد توجه قرار می‌گيرد، اين است كه شخصی كه در منصب جامعه اسلامی به عنوان جانشين پيامبر اكرم (ص) قرار می‌گيرد، بايد از هر نظر دارای شرايط لازم برای احراز پست مديريت باشد. او يک نمونه كامل و تمام عيار بوده و از سجايای بلند اخلاقی و صفات عالی انسانی برخوردار است.
جمعیت غدیر خم.pdf
358.6K
📌بررسی تاریخی جمعیت حاضر در غدیر خم. نویسنده: محمدجواد سرتختی
‍ 🔺 نگاره‌ تاریخی و مهم غدیر خم. 💥 منسوب به کتاب ابوریحان بیرونی (الآثار الباقیة عن القرون الخالیة) ▫️در کتابخانه دانشگاه ادینبرو انگلستان.
ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب یعنی در افکار و اعمال پیرو او باشید 🌟 رهبر انقلاب: ولایت علی بن ابی طالب یعنی در افکار و افعالت پیرو علی باشی، تو را با علی بن ابی طالب علیه السلام رابطه‌ای نیرومند، مستحکم، خلل‌ناپذیر پیوند زده باشد، از علی جدا نشوی؛ این معنای ولایت است. اینجاست که می‌فهمیم معنای این حدیث را، «وَلایَةُ عَلیِّ بنِ اَبی طالِبٍ حِصنی» ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب حصن و حصار من است ـ از قول خدا ـ «فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی» هر که داخل این حصار شد، از عذاب خدا مصون و مأمون خواهد ماند. یعنی مسلمان‌ها، پیروان قرآن، اگر هم از لحاظ فکر و اندیشه و هم از لحاظ عمل و تلاش و فعالیت، متصل به علی بن ابی طالب باشند، از عذاب خدا مصون و محفوظند.
🔰 غروب اسلام 📚
🔴فرصت‌ها و برکات شبهات و نقدها 🔸بسياري از بزرگان و فرزانگان عالم، اين حقيقت را دريافته‌اند که تهديدها مي‌تواند فرصت‌ها و برکات فراواني داشته باشد؛ به شرط آنکه انسانها عقلانيت به کار گيرند و با توکل به خدا و بهره‌گيري از استعداده‌ها و توانمندي‌هاي فردي و جمعي تسليم آنها نشوند. 🔸در عالم علم و انديشه نیز، بسياري از کارهاي بزرگ و ماندگار علمي، معلول همين نگاه بوده است؛ يعني کساني که خواسته‌اند تهديدهای علمی و شبهات اعتقادی را به فرصت تبديل کنند و در اين جهت گام برداشته‌اند، کارهايي ماندگار و اعجاب‌انگيز انجام داده‌اند. 🔸روية عالمان بزرگ ما و سنت حسنة انديشمندان بزرگ اسلامي اين بوده است که نه تنها از شبهات ترس و واهمه‌اي نداشته‌اند که به استقبال آنها هم رفته‌اند. حتي در دوران گذشته بعضاً کوشيده‌اند، پيش از انتشار شبهات، با لطايف الحيل به آنها دسترسي پيدا کنند، و پيشاپيش پاسخ عالمانه خود را آماده کنند. 🔸تاريخ اسلام و تشيع نشان داده است، که به هر ميزاني که شبهاتِ سنگين‌تر و بنيادي‌تري عليه آن مطرح شده است، به همان ميزان هم کارهاي بنيادي‌تر و عميق‌تري توسط عالمان بزرگ در جهت تحکيم و تثبيت بنيان‌هاي اين مکتب قويم انجام گرفته است. به عنوان مثال، اگر در دوران معاصر، شبهات علمي ناظر به سنديت مسأله غدير مطرح نمي‌شد، هرگز آن مجاهدت‌هاي معجزه‌گونة (ره) را شاهد نمي‌بوديم و هرگز بشريت کتابي بي‌نظير مثل را در اختيار نمي‌داشت. 🔸اگر شبهات و مسيحي و دربارة نقش‌آفريني شيعه و عالمان شيعي در علوم اسلامي نبود، هرگز شاهد جهاد علمي بي‌نظير شيخ در تدوين الي تصانيف الشيعه و کتاب ايشان نبوديم. 🔸الگوي الغدير 🔸بعضي مي‌گويند در پاسخ به شبهات لازم نيست به تفصيل سخن گفت، خيلي مختصر بايد جواب شبهه را داد چون مخاطبان شبهه حوصله مطالعه يا شنيدن بحث‌هاي مفصل را ندارند. 🔸اين سخن از جهتي و نسبت به مخاطباني درست است؛ اما از جهتي توصيه مناسبي نيست؛ 🔸اولاً شبهه ‌انداختن و انکار يک حقيقت زحمت زيادي ندارد؛ فردي مي‌تواند در يک جمله بزرگ‌ترين حقايق را انکار کند. مثلا بگويد «حديث غدير،‌ هيچ سنديتي ندارد و از ساخته‌هاي محدثان و عالمان شيعه است» حال اگر در پاسخ گفته شود «خير چنين نيست» هرگز کفايت نمي‌کند. براي آنکه نشان دهيم اين حديث بيش از منابع شيعي، در منابع اهل سنت آمده است و بيش از راويان شيعي، توسط راويان اهل سنت نقل شده است، نياز به کار محققانه دارد. کاري که با نگارش مجموعة بي‌نظير انجام داد. 🔸ثانياً، شبهات به منزلة تهديدهاي ديني و اعتقادي‌اند بايد آنها را به فرصت تبديل کرد و خلأها و کمبودهاي تحقيقي و علمي را پر کرد. تشکيک‌ها و ترديدها را بايد نردبان تحقيق دانست. کار که علامه اميني با تحقيقات گسترده بر روي حادثه غدير انجام داد. 🔸البته اين سخن بدان معنا نيست که وظيفه اولي و اصلي همه مراکز علمي و تحقيقي و همه محققان اسلامي بايد پاسخ به شبهات باشد، که اين خود نوعي انفعال است. اما به بهانة انجام کارهاي بنيادين و تحقيقات سفارش شده و غيرسفارش شده هم نمي‌توان و نمي‌بايد از زير بار شبهات و پاسخ‌هاي محققانه به آنها شانه خالي کرد. شبهه مي‌تواند محرک خوبي براي کارهاي بنيادين و تحقيقي بزرگ باشد. محرک انجام کارهاي بنياديني مثل الغدير و ، هر چند شبهه بود، اما آنها فقط در حد پاسخ به شبهه اکتفا نکردند، بلکه آن را نردباني براي تحقيق و تبيين معارف اسلامي و احياي تراث اسلامي و استحکام بنيان‌هاي فکر شيعي قرار دادند. احمدحسين شريفي
📌امام رضا(ع) و غدیر خم امام (ع) ضمن سفارش به قبر امیرمؤمنان (ع) در شب ، خود نیز در روز عید غدیر لباس های نو پوشیده و برای دوستان و هدایای فراوان ازجمله و آماده می نمود. 📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص24؛ 📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص752.
🔰 تاریخچه عید و جشن غدیر ▫️مسلمانان و به‌خصوص شیعه از دوره‌های نخست، روز غدیر را یکی از عیدهای بزرگ می‌دانسته‌اند و این روز در میان ایشان به عید غدیر معروف و مشهور است. مسعودی (متوفای ۳۴۶ق) تاریخ نگار قرن چهارم قمری در التنبیه و الاشراف نوشته است که فرزندان و شیعیان امیرالمؤمنین این روز را بزرگ می‌دارند.[1] کلینی (متوفای ۳۲۸ق) محدث قرن چهارم نیز در روایتی جشن گرفتن شیعیان را نقل کرده است. [2] ▪️پیش از آن نیز فیاض بن محمد بن عمر طوسی روایتی نقل می‌کند که امام رضا(ع) روز غدیر را عید می‌گرفته است.[3] و در سال ۴۸۷ق بیعت با مستعلی بن مستنصر (از حاکمان مصر) در روز عید غدیر خم صورت گرفته است.[4] در مصر خلفای فاطمی عید غدیر را رسمیت دادند و در ایران از سال ۹۰۷ق که شاه اسماعیل صفوی به سلطنت رسید، عید غدیر از اعیاد رسمی است. ▫️در قرن‌های اخیر برگزاری جشن عید غدیر از شعائر شیعه محسوب می‌شود. در نجف همه ساله در روز عید غدیر مراسمی در حرم علوی برگزار می‌شود و رجال و علمای شیعه و سفرای کشورهای اسلامی در آن حضور یافته، خطابه‌ها و قصائد غدیریه خوانده می‌شود. در یمن شیعیان زیدی روز غدیر را با جشن و چراغانی برگزار می‌کنند. شب عید غدیر نیز در میان مسلمانان از شب‏‌های معروف شمرده می‌شود.[5] ⤴️1. مسعودی، التنبیه و الاِشراف، ص۲۲۱ ⤴️2. کلینی، کافی، ۱۴۰۷ق، ج۴، ص۱۴۹. ⤴️3. مجلسی، بحار الانوار، ج ۹۵، ص۳۲۲ ⤴️4. ابن خلکان، وفیات الاعیان، ۱۳۶۴ش، ج۱، ص۱۸۰ ⤴️5. ثعالبی، ثمارالقلوب، ۱۴۲۴ق، ص۵۱۱
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔶🔷🔶🔷🔶 🔶🔷🔶🔷 🔶🔷🔶 🔶🔷 🔶 🔸«حدیث غدیر»🌱در میان خیل احادیثی که به برتری و ولایت امام علی علیه السلام حکایت می کند در واقع آخرین و مهم ترین دلیل است که پذیرش آن به طور ضمنی# اعتراف به حقانیت شیعه را دارد. از این رو جستجو و مشاهده مشاهدات دانشمندان و مورخان اهل سنّت با چنین واقعه ای داده های فراوانی را در تحلیل تاریخی پیش رو قرار می دهد. 🔸آن چه مسلّم است پذیرش واقعه غدیر و پذیرش مبانی فکری اهل سنّت دوگانه ی مقسمی است که توجیهات و پاسخ های آن و پذیرش هر دو از خود این دوگانه غریب تر به نظر می آید و البته چون راهی غیر از گفتن چنین سخنانی باقی نمی ماند، پس برای محقّقان تاریخی قابل پیش بینی است. 🔶 درهر صورت رویکرد بزرگان آنان به سه بخش تقسیم می شود 🔸1. افرادی که «حدیث غدیر »🌱را ذکر می کنند و به تواتر آن هم اشاره می کنند. 🔸2.افرادی که به جزئیات این حدیث اشاره می کنند ولی در هنگام نقل حدیث سکوت می کنند. 🔸3. افرادی که در مورد حدیث کاملا سکوت می کنند، یا انکار می کنند که البته با وجود کم بودن تعداد دسته ی سوم ولی می توان آن ها را قربانی سانسور چه از طرف خودشان و چه بقیه دانست. مانند طبری با وجود نوشتن کتاب الولایه فی طرق حدیث الغدیر مفصلا به این اسناد حدیث می پردازد اما با توجیه مختصری کلا از نقل واقعه حدیث برخلاف روال متداول تاریخ نویسی خود رد می شود. او حتی حجه الوداع را ذکر می کند و می گوید که در مقابل شکایتی که کاروان یمن از حضرت علی علیه السلام داشته اند، اتفاقاتی افتاده است و پیامبر در غدیر از علی دلجویی کرده است. -----------❀❀✿❀❀--------
به راستی با وجود این همه فضائل در کتاب ها و مصادر اهل سنت ،چرا نباید ایشان به اعتقادات شیعه روی آورند؟ به طور حتمی پاسخ به این سوال از دیدگاه های رشته های مختلف قابل بررسی است و متخصصان جامعه شناسی و فلسفه دین و علوم شناختی در این زمینه پاسخ هایی خواهند داد. 📌اما آن چه معلوم است که این اخبار و احادیث؛ تقریبا در همه ی موارد از مصادر و منابع قابل توجه و مورد قبول آن هاست. اما این به معنی این نیست که آحاد و عموم مردم خارج از حوزه ی علمی از آن ها باخبر باشند. 📌بر فرض اطلاع، قطعا سخنانی رهزن و توجیهات عجیب به عنوان پاسخ به سوالات و شبهات آن ها از طرف علماء ایشان داده می شود و با اضافه شدن تعلق فرد به مذهب مادری که در آن متولد شده و جو اجتماعی و ترس از طرد شدن کار را دشوار تر می کند. 📌همواره نوک پیکان تیرهای غربی بر جوانان مسلمان با دین ستیزی آغشته بوده است. در چنین شرایطی به طور یقینی جویای حقیقت از این برادران و خواهران با مشکلات بنیادی تری مواجه است . 📌 ودر آخر شاید ذکر داستانی خالی از لطف نباشد که تغییرات شناختی و کارکردهای شناختی تنها متاثر از محاسبات عقلانی نیست و این قضیه توسط متخصصان شناختی حوزه اسلامی و غربی تایید شده است. داستانی به خوبی گویای این مطلب است: می گویند یکی از اهل علم در یکی از روزهای ماه رمضان مهمان یکی از علماء اهل سنت بود .وقت ناهار سفره مفصلی پهن کردند. عالم شیعی از او می پرسد:کسالتی دارید که صوم از شما برداشته شده است؟ او پس از اندکی تامل پاسخ می دهد،(می دانی من چگونه ام.)من اخبار و روایات کتب مختلف را زیر رو کرده ام و مطمئن هستم تنها راه نجات حب علی بن ابی طالب علیه السلام است ولی هرچه جستجو می کنم ذره ای از آن را در خودم نمیابم پس بیش از این خودم را به دردسر نخواهم انداخت.....
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ⬆️عکس را برعکس ببینید⬆️ گاهی باید وسعت دید و زاویه نگاه را عوض کرد؛ آن وقت می بینی که بسیاری از باورهای گذشته اشتباه بوده و ... ❌قضاوت نابجا = گمراهی و کفر❌ 🌸امام على عليه السلام: اگر بندگان، به گاه ندانستن [ از اظهار نظر و قضاوت نادرست ] باز مى ايستادند، كافر و گمراه نمى شدند. 📚غررالحکم، ۷۵۸۲ 👌مراقب قضاوت های خود در خانواده ، جامعه، سیاست و ... باشیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعوت مقام عظمای ولایت از تمامی مسلمانان برای تفکر در حقایقی که عالمان شیعه نگاشته اند.
💠در آستانه عید غدیر خم منتشر شد💠 📖 کتاب «درنگ» سرگذشت پنج تن از راه یافتگان به مکتب اهل بیت علیهم السلام، به کوشش پایگاه اطلاع رسانی استبصار، از سوی انتشارات عهد مانا منتشر شد. رحیم بخش پروار، محمد امین سپاهیان، اراز گلدی نیکفرجام، مولوی جهانگیر حشمتی، و شهید محمداسلام زومک زهی (که در شب عید غدیر سال 84 توسط وهابیون به شهادت رسید) پنج مستبصری هستند که سرگذشت آنان در این کتاب به رشته تحریر درآمده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 استاد دانشگاه آکسفورد از مخالفت عُمَر بن الخطاب با غدیر می‌گوید! 👈 افشاگری از اساتید برجسته شرق شناسی و رئیس کرسی اسلام پژوهی دانشگاه آکسفورد درباره: 1⃣ غصب خلافت امیرالمومنین (ع) 2⃣ مخالفت با غدیر و وصیت پیامبر (ص) 3⃣ حمله به خانه حضرت زهرا (س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | همه ما در قبال غدیر مسئولیم… 🔻 رهبر انقلاب: بازتاب حرکت ملّت ایران تا اعماق جان انسانها، آن هم در چهار گوشه‌ی عالم -نه فقط در دنیای اسلام- منعکس شده. در بسیاری از کشورها، جوانها به ندای اسلام دل بسته‌اند و در کشورهای اسلامی بیشتر؛ اینها در دوره‌ی قبل از انقلاب اسلامی و قبل از تشکیل حکومت اسلامی در اینجا وجود نداشت؛ این ادامه‌های و ادامه‌ی همان راه است؛ این مطرح کردن یک خطّ روشن است برای بشریّت تا در سایه‌ی این خطّ روشن، بشریّت هر چه زودتر برسد به آن سرانجامی که همه‌ی پیغمبران مژده‌ی آن را داده‌اند. همه‌ی پیغمبران، همه‌ی مصلحین عالم، این نوید را به بشریّت داده‌اند که یک روزی بشریّت -کلّ بشر- نجات خواهد یافت. 🔹 امروز ما -هم مسئولینمان، هم مردممان- در قبال مسئله‌ی غدیر مسئولیم. مسئولین کشور باید سعی کنند عملشان را، رفتارشان را همه‌ی حرکات و سکنات‌شان را، برنامه‌ریزی‌هایشان را آن ‌جوری تنظیم بکنند که با هدفهای اسلام که همان هدفهای غدیر است، تطبیق بکند. ۱۳۷۹/۱۲/۲۴