حرف زدن شیرها و نفهمیدن ما
یک وقتی آقای دینانی میفرمود: اخیراً فیلسوفی در اروپا آمده است که میگوید، هیچکس، حرف هیچکس را نمی فهمد! ویتگنشتاین هم گفته بود: «اگر شیر سخن بگوید، ما نخواهیم فهمید». در باره انواع زبانها، به لحاظ فلسفی بارها و بارها نظریاتی مطرح شده است، اما اینکه آدم آن فلسفهها را کف خیابان ببیند، جالب است.
به طور کلی باید گفت همیشه قاعده این بوده است که ادبیات کلامی و بیانی گروههای مختلفی که مرجع مردم هستند، متفاوت بوده است. روشن است که تودههای مردم، با طیف نخبگان و تحصیل کردگان، زبانی متفاوت را طلب می کرده اند. حتی در حدیث است که نحن معاشر الانبیا نکلم الناس علی قدر عقولهم.
در این باره بحث است که قرآن در سطح کدام یک از مردم سخن گفته است و از این زاویه محل بحث است. ولی راستش، در سالهای اخیر، این تفاوت کلامی و بیانی، در جامعه ما، خیلی زیاد و عمیق شده است، به حدی که افرادی که در یک چارچوب فکری هستند، اصلاً و ابداً متوجه فرمایشات گروههای دیگر نمیشوند. به عبارت دیگر فاصله زبانی میان مردم بسیار زیاد شده است.
اینکه گروهی هر روز چیزهایی میخوانند که این گروه عکس آن را میخوانند. اینکه گروهی پای منبر مینشینند و گروهی اصلاً و ابداً به این سمت نمی آیند، نمادی برای زیاد شدن این فاصله است. بخش قابل توجهی از آن، به دوگانگی نظام تعلیم و تربیت ما هم بر میگردد، همان وحدت حوزه و دانشگاه که خیلی هم تلاش شد و هزینه شد، اما ظاهراً اثر چندانی نداشته است.
حالا طوری شده است که بسیاری از افراد، به کلیپهایی از روحانیون که مطالب خاصی در آنها عنوان میشود، به تمسخر گوش میدهند، باقی مردم هم حرفهای روشنفکرانه را نمیفهمند. کسی هم نیست که از نظر زبانی میان اینها صلح و صفایی بیاورد. در این میانه دو گروه اصلی هستند که مطلقاً دوست ندارند حرفهای یکدیگر را گوش بدهند، و اگر هم بدهند، نمیفهمند و اگر بفهمند عصبانی میشوند. معلوم است که بحث سر زبان و الفاظ نیست، بحث سر فلسفه و علم و اخلاق و ارزشها و آداب و رسوم و بسیاری از مسائل در ذیل اینهاست.
اینها گاه جرأت گفتگوی با یکدیگر را هم ندارند و وحشت زده به همدیگر نگاه میکنند. مسلماً و به تدریج اگر راهی برای مصالحه نباشد، این فاصله بیشتر شده و هر کدام از دو طرف که جمعیت بیشتری را هوادار خود سازند، غلبه خواهند کرد. مثلاً اگر امروز پشتوانه حرفهایی که یک گروه میزند، به سمت چیزی باشد که طرف دیگر سکولاریسم می نامد، لاجرم، اگر هوادارانش بیشتر شود، به تدریج غالب خواهد آمد. معلوم نیست این غلبه، اتفاق بیفتد یا اگر افتاد، دوباره بر نگردد، بحث این است که این بازیها قواعدی دارد که در صحنه جامعه خود رانشان خواهد داد. زبان غالب، مثل سیل عمل میکند.
رسول جعفریان
حفظ تمدن غرب به زور دوربین
👇👇👇👇👇👇
یکی از تفاخرات دنیای غرب به خصوص آمریکا در مقابل سایر ملل، بالیدن به نظم اجتماعی موجود در جامعه است. نظمی که گاه حتی در سایه تبلیغات دهان پر کن رسانه های پشتیبان آن حسرت دیگران را نیز به شدت بر می انگیزد و همگان آروزی برخورداری از نظم و ترتیب به تصویر کشیده شده را در دل می پرورانند. غافل از آنکه نظم موجود در دنیای غرب ذاتی نبوده و عوامل خارجی متکی است که در اثر کمترین لرزشی در این عوامل پایگاه به ظاهر مستحکم این نظم خود را می بازد و ترک های عمیقی در ستون های آن ایجاد می شود.
بنا به گزارش نیویورک تایمز خسارت ۲۵ ساعت بیبرقی در شهر نیویورک بسیار وسیع بود؛ در طی این زمان ۲۵ ساعت بیش از هزار مورد آتشسوزی در سطح شهر گزارش شده بود و ۱۶۰۰ فروشگاه نیز به طور کامل غارت شدند.
غارت و چپاول فروشگاهها، تجاوز و تعرض و انتقامگیریهای خونین به حدی بود که بیش از ۳۵۰۰ نفر در یک شب بازداشت شدند تا بزرگترین بازداشت تاریخ آمریکا رقم بخورد.
گویی با قطع برق و خاموشی شهر، همه قوانین، چه قوانین بیرونی و چه قوانین اخلاقی بهیکباره کارایی خود را از دست دادند و فرمان چپاول و تجاوز به حریم همهکس و همهچیز از سوی وجه تاریک انسانها صادرشده بود و ناگهان انسانها خود را در فضایی پیشاتمدنی و جنگلی دیدند؛ همه چیز در معرض دستبرد قرار گرفته بود.
https://www.mizanonline.com/fa/news/329370/%D9%81%D8%A7%D8%AC%D8%B9%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%DB%B2%DB%B5-%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%B1%DA%A9-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1
محک نظم غربی در خاموشی 1977 نیویورک + تصاویر - مشرق نیوز
https://www.mashreghnews.ir/news/193760/%D9%85%D8%AD%DA%A9-%D9%86%D8%B8%D9%85-%D8%BA%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4%DB%8C-1977-%D9%86%DB%8C%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%B1%DA%A9-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4892/8219/109076/%D9%82%D9%87%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A8-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D9%86%DB%8C%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%B1%DA%A9
🔴تفاوت نگاه اجتماعي سعدي و حافظ
🖊احمدحسين شريفي
🔸#حافظ و #سعدي به عنوان دو انديشمند فرهنگساز، هر کدام بر بخشي از فرهنگ ما و آداب و رسوم ما و حتي داوريهاي اجتماعي و ديني ما تأثير گذاشتهاند. به اعتقاد بنده تفاوتهاي فراواني ميان نگاه اجتماعي سعدي و حافظ وجود دارد:
نگاه اجتماعي حافظ، نگاهي بسته، تکبعدي، اتهامزني به ديگران، خودپاکبيني و مبرا دانستن خود از هر عيب و نقصي و در نتيجه «غيردرسآموز» و نااميدکننده است؛ اما نگاه اجتماعي سعدي، نگاهي باز، چندجانبه نگر، خودناقصبين، دائماً در انديشه اصلاح خود بودن، «درسآموز از بديها» و اميدبخش است.
🔸مع الاسف بايد گفت که نگاه حافظي در ميان ما غلبه پيدا کرده است تا جايي که حتي سعدي را نيز به ناحق و نادرست به سود حافظ مصادره کردهايم. به عنوان مثال، سعدي ميگويد «غلط است آن چه مدعي گويد/ خفته را خفته کي کند بيدار» اما ما ايرانيان با حافظة حافظي خود مصرع دوم آن را گرفته و به ضربالمثل تبديل کردهايم! يعني چيزي را به سعدي نسبت دادهايم که سعدي آن را سخني غلط ميدانست!
🔸در اينجا مناسب است براي آشنايي بيشتر با تفاوت نگاههاي اجتماعي #حافظ و #سعدي نمونههايي را بيان کنيم:
يک. حافظ حتي با خلوت و حريم خصوصي افراد هم کار داشت و ميگفت:
واعظان کين جلوه بر محراب و منبر ميکنند
چون به خلوت ميروند آن کار ديگر ميکنند
يا توبه را که امري دروني و باطني است، از توبهفرمايان نميپذيرفت!
مشکلي دارم ز دانشمند مجلس باز پرس
توبه فرمايان چرا خود توبه کمتر ميکنند
يا در مقابل اين سخن سعدي که ميگفت:
گفت عالم به گوش جان بشنو
ور نماند به گفتنش کردار
مدعي بود که:
عنان به ميکده خواهيم تافت زين مجلس
که وعظ بيعملان واجب است نشنيدن
و يا ميگفت:
دور شو از برم اي واعظ و بيهوده مگوي
من نه آنم که دگر گوش به تزوير کنم
دو. سعدي ميگفت همانطور که خداي متعال يک کار خوب را دهبرابر پاداش ميدهد، تو نيز اگر يک هنر از کسي ديدي، چشم خود را بر ده عيبش بپوشان:
نکوکاري از مردم نيکراي
يکي را به ده مينويسد خداي
تو نيز اي عجب هر که را يک هنر
ببيني، ز ده عيبش اندر گذر
اما حافظ حتي عيوب نداشته يا کاملاً پنهان و مخفي افراد را آفتابي ميکرد و دائماً در پوستين ديگران بود! فراوان در نقد رياکاري ديگران سخن گفته است، در حالي که تشخيص آن در غايت دشواري است. زيرا ظاهر عمل ريايي و عمل مخلصانه هيچ تفاوتي نميکند، يعني اخلاص و ريا اموري کاملاً دروني و باطنياند.
سه. حافظ با مشاهده بيعملي بزرگان، ديگران را هم دعوت به بيعملي ميکرد:
مي خور که شيخ و حافظ و مفتي و محتسب
چون نيک بنگري همه تزوير ميکنند
اما سعدي چنين کاري را شرط مردانگي نميداند! و توصيه ميکند که نصيحت ديگران و سخنان نيک را آويزة گوش کن و در عمل به آنها بکوش حتي اگر گوينده به آنها عمل نکند:
گفت عالم بگوش جان بشنو
ور نماند به گفتنش کردار
باطل است آنچه مدعي گويد
خفته را خفته کي کند بيدار
مرد بايد که گيرد اندر گوش
ور نوشته است پند بر ديوار
چهار. بالاتر، آنکه سعدي ميگفت حکمت آن است که حتي از بيادبان هم ادبآموزي کنيم: «لقمان را گفتند: ادب از كه آموختى؟ گفت: از بىادبان كه هرچه از ايشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهيز كردم.»
اما حافظ نه تنها منتقدان بلکه حتي ناصحان خود را با بدترين الفاظ خطاب ميکرد:
ناصح به طنز گفت حرامست مي مخور
گفتم به چشم و گوش به هر خر نميکنم
🔸نتيجه نگاه حافظي، ايجاد فرهنگ و جامعهاي بيانعطاف، خودبرتربين، تکبعدي، بدبين و نااميد است؛ اما محصول نگاه سعدي، ايجاد فرهنگ و جامعهاي منعطف، درسآموز، چندجانبهنگر، خوشبين و اميدوار به آينده است.
📌 درحالیکه غربیها برای توقف #وحشیگریهای خودشان حقوق بشر را توسعه دادند!!! امروز هم بااستفاده ابزاری از همین حقوق متعالی، درحال سرزنش ملتهای دیگرند؛ نمونههایی مانند گوآنتانامو و ابوغریب ثابت میکند که گرگ همان گرگ است و شغال همان شغال.
🔞 کلکسیون سر بومیان #نیوزلندی یک استعمارگر انگلیسی!
┅┅❅❈❅┅┅
تمدن غرب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛
🛑🎥 اتّفاقی فجیع در بازداشتگاههای آمریکا!!
❌🇺🇸 برداشتن رحم زنان بازداشتی توسّط پزشک زندان!
#حق_زنان
🔴 آمار میزان جُرم و مواد مخدر که سازمان ملل منتشر کرده...
سوئد اتریش دانمارک نروژ فنلاند فرانسه استرالیا ایتالیا انگلیس آلمان ایرلند کانادا..
#تمدن_غرب
🌷🇮🇷🌷🇮🇷
سرزمین هایی که در جنگ های مختلف از ایران جدا شدند.
1️⃣ - آذربایجان و گرجستان به موجب قرارداد ننگین گلستان در سال ۱۸۱۳ میلادی در زمان فتحعلیشاه قاجار از ایران جدا شد (حدود ٢٠۵ سال پیش).
2️⃣ - منطقه نخجوان و ارمنستان بموجب قرارداد ننگین ترکمنچای درسال ۱۸۲۸ میلادی درزمان فتحعلیشاه از ایران جدا شد (یعنی حدود ١٩٠ سال پیش).
3️⃣ - افغانستان و هرات به موجب معاهده پاریس در سال ۱۸۵۷ میلادی در زمان محمدشاه قاجار از ایران جدا شد (یعنی حدود ١۶١ سال پیش ).
4️⃣ - ترکمنستان،ازبکستان و قرقیزستان بموجب قرار داد سال۱۸۸۳ میلادی در زمان ناصرالدین شاه قاجار از ایران جدا شد (یعنی حدود ١٣٧ سال پیش).
5️⃣ - پاکستان و سیستان بموجب قرارداد ننگین حکمیت «ژنرال اسمیت» در زمان حکومت قاجار در دو مرحله که آخرین آن در سال ۱۹۰۵ میلادی از ایران جدا شد (یعنی حدود ١١٣ سال پیش).
6️⃣ - مجمع الجزایر بحرین با ۳۳ جزیره ارزشمند در سال ۱۳۵۰ شمسی در زمان محمدرضا شاه پهلوی از ایران جدا شد (یعنی حدو۴٧سال پیش).
7️⃣ - شهر بندری و زیبای فیروزه در شرق دریای مازندران، قبل از انقلاب در زمان محمدرضا پهلوی از ایران جدا شد و به شوروی واگذار گردید.
🔸 در جنگ تحمیلی ۸ ساله، یک وجب از خاک میهن اسلامی را از دست ندادیم و ضمن بیداری کشورهای اسلامی و مظلوم، قدرت اسلام و ایران به ابرقدرتها نشان داده شد تا دیگر جرأت حمله به ایران را نداشته باشند.
#اسرائيل براى سالها به زنان يهودى اتيوپيايى تبار بدون اطلاع انها داروى #نابارورى تزريق ميكرد ( به راحتى در قالب واكسن امكانپذير است) كه اين عمل باعث افت ۵۰% بارورى انها طى يك دهه شد! نهايتا در سال ٢٠١٣ اين دولت مجبور به #اعتراف به اينكار شد.
اين اعتراف باعث تظاهراتهاى خشونت بار اين اقليت #افريقايى شد. اين جامعه قبلا هم در سالهاى ١٩٩٦طعم #تحقير را چشيده بود وقتى كه خون اهدايى انها به بهانه احتمال ابتلا به #ايدز دور انداخته شده بود. ظاهرا در درون قوم برگزيده ، بعضيها برگزيده ترند.
#نژاد_پرستى در بين مقامات اسرائيل گاهى بصورت كاملا اشكار ميباشد تا جايى كه سخنگوى وزارت دفاع انها #مهاجران_افريقايى تبار را به سرطان تشبيه كرده.