✅ طبق آمار بانک جهانی، ایران جزو ۲۰ قدرت اقتصادی جهان است
طبق آمار بانک جهانی، ایران جایگاه و رتبه هجدهم اقتصادی در بین کشورهای جهان و جز ۲۰ قدرت اقتصادی جهان است و طبق گزارش این بانک، قدرت خرید مردم ایران در اقتصاد جهانی رتبه هجدهم را دارد. صادرات غیر نفتی ایران از ۵۴ میلیون دلار در سال ۱۳۵۷ بالغ بر ۳۱ میلیارد دلار یعنی ۵۷۰ برابر رسیده و از تک محصولی به توان صادرات محصولات صنعتی، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی دست یافته است.
همچنین در زمینه محصولات دانش بنیان ، علم نانوتکنولوژی و ... جایگاه ویژه ای پیدا کردهایم.
کامل این گزارش را بخوانید
mehrnews.com/x37b9j
در این گزارش علاوه بر پیشرفت های چشمگیر، به برخی چالش ها هم اشاره شده است
"هانری کُربَن"؛ فیلسوف، شیعهشناس و ایرانشناس فرانسوی در ۱۴ آوریل سال ۱۹۰۳میلادی در پاریس به دنیا آمد و در ۷ اکتبر سال ۱۹۷۸میلادی از دنیا رفت. او برجستهترین مفسر غربی حکمت معنوی ایران و فلسفه شیعی این سرزمین خوانده شده است.
کربن که تحصیلات خود را در فلسفههای اروپایی و مسیحی آغاز کرده بود، با آشنایی با فلسفه اشراق به حکمت و فلسفه اسلامی، به خصوص فلسفه شیعی ایرانی علاقهمند شد. او برای گسترش مطالعات خود در این زمینه، بهمدت بیست سال، بخشی از سال را در ایران ساکن بود و در دانشگاه تهران تدریس و با علامه طباطبایی و دیگر اندیشمندان مسلمان ایرانی گفتوگو میکرد. او به جایگاه امام و ولایت در آموزههای شیعی و خصوصا امام زمان(عج) علاقمند بود. او تشیع را باطن اسلام و تفسیر عمیق و کاشف معانی باطنی این دین الهی میدانست. کربن معتقد بود: مسأله امامت و مهدویت، بنیاد اصلی مذهب شیعه است. نمیتوان برای تشیع، عرفان و حکمت معنوی ارزش قائل شد، وی فلسفه غیبت و ظهور امام زمان. را در شایستگی و ناشایستگی افراد و معرفت آنها میدانست. توحید بهمعنای حقیقی کلمه بدون وجود امام ممکن نیست. اگر امام را در معنویت مفروض نگیریم امکان ندارد در توحید دچار شرک نشویم.
کربن در معرفی اسلام شیعی در غرب تأثیر گذاشت و توجه مطالعات شرقشناسی را از اسلام سنی به اسلام شیعی جلب کرد.
کتاب اسلام ایرانی دربارهٔ تحول اندیشههای فلسفی و معنوی در ایران با محوریت تبیین نقشی خاص برای ایرانیان در تفسیر شیعی و باطنی از اسلام را مفصلترین و مهمترین کتاب کربن دانستهاند.
اولین دیدار علامه طباطبایی و "هانری کربن" در اواخر سال ۱۳۳۷ش و دومین دیدار در مهر سال ۱۳۳۸ش در تهران انجام شد. "هانری کربن" به علامه طباطبایی گفته بود در ژنو، کنفرانسی درباره امام منتظر از دیدگاه شیعه داشته که با استقبال دانشمندان غربی حاضر در جلسه مواجه شده است. او ادامه داده بود که از نظر او مذهب تشیع، یگانه مذهبی است که رابطه بشر با هدایت الهی و پیوند انسان با خدا را استوار نگه داشته است و با شبکه «ولایت» این پیوستگی را استمرار میبخشد. سپس علامه طباطبائی هم گفته بودند که مسئله وجود حق تعالی، در همه ادیان مسأله مشترکی است، ولی در موضوع روش زندگی انسان، دینی جاودانه خواهد بود که ضمن حفظ اعتقاد به الوهیت و نبوت، و اعتقاد به دنیای دیگر معاد برای استمرار بخشیدن به این حقیقت، وسیله ویژهای برای ادامه پیوند و ارتباط از خود به یادگار گذاشته باشد و آن بیتردید همان مسأله «ولایت» است که در اسلام شیعی به آن توجه خاص کردهاند که توسل به آن، سعادت دنیوی و اخروی انسان را تضمین میکند.
هانری کربن:
در دنیا یگانه مذهب زنده و اصیل که نمرده است، «مذهب تشیّع» است؛ زیرا این مذهب به امام زنده قائل است. مهدویت محوری ترین و بنیادی ترین عنصر اعتقادی عرفانی شیعی می باشد و مانند ستونی است که دیگر عقاید شیعی بر آن استوار است. در حقیقت تشیّع با شخصیت امام دوازدهم ژرف ترین سرّ خویش را به ما تفهیم می کند. مذهب تشيع (بهعلت وجود مهدى موعود عليه السلام) تنها مذهبى است كه رابطه را ميان خدا و خلق براى هميشه نگه داشته و بهطور استمرار و پيوسته ولايت را زنده و پا بر جا مىدارد؛ زيرا مذهب يهود، نبوّت را كه رابطهاى است واقعى ميان خدا و عالم انسانى در حضرت كليم عليه السلام ختم كرده و پس از آن به حضرت مسيح و حضرت محمد صلى الله عليه و آله اذعان ننموده و رابطۀ مزبور را قطع مىكند و همچنين نصارى در حضرت مسيح متوقف شده، و اهل سنت از مسلمين نيز در حضرت محمد صلى الله عليه و آله توقّف نموده و با ختم نبوت در ايشان ديگر رابطهاى ميان خالق و خلق قائل نمىباشد، و تنها مذهب تشيع است كه نبوت را با حضرت محمد صلى الله عليه و آله ختم شده مىداند ولى ولايت را كه همان رابطۀ هدايت و تكميل مىباشد بعد از حضرت ختمى مرتبت براى هميشه زنده مىداند - رابطه اى كه از اتصال عالم انسانى به عالم الوهيّت حكايت مىكند و بعد از حضرت محمد صلى الله عليه و آله بهواسطۀ ولايت جانشينان وى زنده بوده و خواهد بود.
شیعه بهخاطر وجود امام از دامهایی که موحدان را تهدید میکند در امان هست.
پی نوشت:
١) به نقل از مكتب تشيع سالانه دوم ص ٢٠ و ٢١.
2) معارف، آبان و آذرماه ۱۳۹۰، شماره ۸۸، گفتگوی شرق و غرب.
3) انشالله رحمتی، بررسی «اسلام ایرانی» هانری کربن. سایت آکادمی مطالعات ایرانی لندن.
🛑 ایرانشناسی در اسرائیل
👈 مرکز مطالعات ایران (ACIS) یک مرکز تحقیقاتی میان رشتهای است که بر ارتقای دانش و درک ایران تمرکز دارد. این مرکز در سال 2006 به عنوان مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل آویو به طور رسمی افتتاح شد و امروزه بزرگترین مرکز ایرانشناسی در خاورمیانه محسوب میشود.
✅ در این مرکز محققان سرشناسی همچون دیوید مناشری، مئیر لیتواک و رز زیمت مشغول فعالیت در زمینههای ایرانپژوهی هستند.
👌 از نکات قابل توجه در مورد این مؤسسه، اذعان صریح و بیپرده محققان آن به عظمت و شکوه ایران پس از دوران انقلاب اسلامی است که به عنوان نمونه در دو فیلم فوق قابل مشاهده است.
✍ گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
1def9d6b9493-1def9d6b9493-bp1126.pdf
668K
● دانلود کتاب
📚 معیارهای شناسایی مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف از مهدیان دروغین
✍ به قلم محمد شهبازیان (بخشی از کتاب)
📌تاریخچه جشن های #نیمه_شعبان
◀️در دوره آل بُوَیه فَخرالمَلِک، اولین کسی بود که در نیمه شعبان شیرینی پخش کرد.
◀️در سال 335 قمری در نیمه شعبان در منطقه باب طاق #بغداد خیمه هایی نصب شده و پس از آن مردم به #زیارت حرم امام #حسین(ع) مشرف شدند.
◀️افزون بر عراق و ایران، #شیعیان ساکن در #صِدّیقا بین #صور و #قدس در مسجدی مقدس و در مشهدالحسین(ع) #حلب مراسم نیمه شعبان را برگزار کرده و در حلب بین نماز مغرب و عشاء #قرآن و #دعا می خواندند.
◀️شرف الدوله مسلم بن قریش و بدران از امرای بنی عَقیل در #موصل و جزیره(شمال عراق) نیز در قرن چهار و پنج، #پرچم های #سفید بر بام های قصر زده و هر روز- جمعه- منتظر خروج #قائم بودند.
📚ابن کثیر، البداية و النهاية، ج12، ص5؛
📚همدانی، تکمله تاریخ طبری، ج11، ص356.
📚مقدسی، احسن التقاسيم، ص188.
📚کردعلی، خطط الشام، ج۶، ص286.
📚قلقشندی، صبح الاعشی فی صناعه الانشاء، ج1، ص396- 395.
📚قزوینی رازی، النقض، ص471.
┅┅❅❈❅┅┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 این فرد توضیح میدهد که کتابی نوشته که در آن به محل زندگی امام دوازدهم شیعیان اشاره کرده است / سپس میگوید : کتاب را قبل از جنگ عراق نوشتم و حالا سربازان ما در آن منطقه هستند / بعد توضیح میدهد که محلی که مهدی از آنجا قیام خواهد کرد کجا خواهد بود...
بر خلاف تصور خیلی ها نگاه آمریکایی ها ، صهیونیست ها و قبیله ی سعودی هزار هزار برابر بیشتر از چیزی که تصور میکنید آخرالزمانی است.
📌خاطره ای جالب از مراسم #انتظار در #حله
ابن بطوطه در راه بازگشت از مسافرت طولاني بار ديگر به حله سفر نمود و اين بار با واقعة جالبي در مورد مراسم انتظار روبه رو شد. سفر دوم او به حله در سال 748 قمری ثبت شده است. وی می گوید:
«در اين روزها يكي از امرا كه به حكومت حله برقرار شده بود، مردم شهر را از اجراي مراسم #انتظار در مسجد #صاحب_الزمان منع كرده بود. مردم به طوري كه قبلا گفته ايم هر شب اسبي را از امير گرفته و در دم مسجد به #انتظارظهور امام نگه مي داشتند؛ امير از دادن اسب امتناع كرده بود؛ اتفاقاً امير #بيمار شد و به اندك زماني #وفات کرد.
#فتنة #رافضيان بالا گرفت و گفتند چون وي از دادن اسب خودداري كرده بود، به اين سرنوشت دچار شده است؛ لذا امير بعدي در اين كار ترديد و تأمل روا نداشت.»
📚ابن بطوطه، رحله، ج4، ص174.