eitaa logo
" کانال جامع دو نور " حفظ و مفاهیم قرآن و نهج البلاغه
8.7هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
238 فایل
ارتباط با واحد آموزش موسسه:👇 🆔 @vahedamozesh تماس با موسسه قرآن و نهج البلاغه:👇🏽 ☎️02537745480 برادران:داخلی 114 خواهران:داخلی 122 ارتباط با مدیر موسسه: ☎️09121511973 💻 سایت موسسه قرآن و نهج البلاغه👇🏽 🌐 www.2noor.com تبلیغات : @tablighatch
مشاهده در ایتا
دانلود
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ امام حسین علیه السلام هم باید فدا بشود، برای اصلاح جامعه. 🎙 رحمة الله علیه: 💬 تمام انبیا برای اصلاح جامعه آمدند و همه آن ها این مسئله را داشتند که فرد باید فدای جامعه شود. سیدالشهدا هم روی همین میزان رفت و اصحاب خودش را فدا کرد. جامعه باید اصلاح شود. 🆔 @twonoor
☘️طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن☘️ 🌸جلسه1: شرط رسیدن رحمت خدا-قسمت اول 👇🏽👇🏽👇🏽👇🏽👇🏽👇🏽 🆔 @twonoor
☘️طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن☘️ 🌸جلسه1: شرط رسیدن رحمت خدا-قسمت اول رهبانیون مسیحیت، برای اینکه دامانشان به گناه آلوده نشود، گوشه گیری پیشه کردند. قرآن می فرماید: وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ، رهبانیت که آنها از خود درآوردند و بدعتی که ایجاد کردند؛ ما بر آنها ننوشته بودیم که اینطور عمل کنند. اما عالم اسلامی گوشه گیری ندارد، فرار ندارد، او سعی می کند که بگیرد غریق را. صاحب دلی به مدرسه آمد ز خانقاه بشکست عهد صحبت اهل طریق را گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود تا اختیار کردی از آن، این فریق را گفت آن گلیم خویش به در می برد ز موج و این جهد می کند که بگیرد غریق را (سعدی) یک فرد آگاه مسلمان، همین جور است؛ خودش را متقی می کند؛ تقوا یعنی آن تجهیز لازم را، آن زره لازم را در مقابل آسیب گناه بر تن کنی و وارد منطقه گناه شوی برای دستگیری از گناهکاران؛ خلاصه تقوا این است. وقتی این معنای تقوا شد خوب مقدمه پیروزی هم خواهد بود. اگر فردی همواره بترسد که که نبادا میکروب در جسم او اثر بگذارد چگونه می تواند میکروب زده ها را نجات دهد؟ باید از خودش خاطر جمع باشد، زره لازم را بر تن کند و وارد منطقه بیماری شده و دیگران را نجات بدهد؛ آن وقت است که به پیروزی هم خواهد رسید. «وَاتَّقُوا اللَّهَ» تقوای خدا پیشه کنید «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» تا شاید پیروزمند و رستگار و موفق شوید. سوره آل عمران، بخش آخر آیه 130 ☀️در ثواب نشر معارف اصیل قرآنی سهیم باشيد☀️ 🆔 @twonoor
-حکمت 286 وَ قَالَ (علیه السلام): مَا قَالَ النَّاسُ لِشَيْءٍ طُوبَى لَهُ، إِلَّا وَ قَدْ خَبَأَ لَهُ الدَّهْرُ يَوْمَ سَوْءٍ. و آن حضرت فرمود: مردم كسى را نگفتند «خوشا به حال او» مگر اينكه روزگار براى او روز بدى را پنهان كرد. -حکمت 380 وَ قَالَ (عليه السلام): رُبَّ مُسْتَقْبِلٍ يَوْماً لَيْسَ بِمُسْتَدْبِرِهِ، وَ مَغْبُوطٍ فِي أَوَّلِ لَيْلِهِ قَامَتْ بَوَاكِيهِ فِي آخِرِهِ. و آن حضرت فرمود: بسا روى آورنده به روزى كه آن روز را شب نكند، و بسا كسى كه در اول شب مورد غبطه مردم بود و آخر شب عزاداران بر او گرد آمدند. -قسمتی از حکمت 131 ... رَاحَتْ بِعَافِيَةٍ وَ ابْتَكَرَتْ بِفَجِيعَةٍ ... ... شب را به سلامت گذراند، و بامداد با بلايى سخت خود را نشان داد ... فَخَرَجَ عَلَىٰ قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ ۖ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ پس [قارون‌] با كوكبه خود بر قومش نمايان شد؛ كسانى كه خواستار زندگى دنيا بودند گفتند: «اى كاش مثل آنچه به قارون داده شده به ما [هم‌] داده مى‌شد، واقعاً او بهره بزرگى [از ثروت‌] دارد». فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِينَ آنگاه [قارون‌] را با خانه‌اش در زمين فرو برديم، و گروهى نداشت كه در برابر [عذاب‌] خدا او را يارى كنند و [خود نيز] نتوانست از خود دفاع كند. وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ ۖ لَوْلَا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا ۖ وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ و همان كسانى كه ديروز آرزو داشتند به جاى او باشند، صبح مى‌گفتند: «واى، مثل اينكه خدا روزى را براى هر كس از بندگانش كه بخواهد گشاده يا تنگ مى‌گرداند، و اگر خدا بر ما منّت ننهاده بود، ما را [هم‌] به زمين فرو برده بود؛ واى، گويى كه كافران رستگار نمى‌گردند». آیه 79 و 81 و 82 سوره قصص 🆔 @twonoor
همینطور که میبینید در نگاه امیرمؤمنان که برگرفته از متن صریح قرآن است، دنیا به کسی وفا نکرده و بسیار ناپایدار است. چه بسا کسانی که شب آسوده خوابیده اند اما صبح با فاجعه روبرو شده اند. پس در این دنیا غبطه خوردنی که مذموم نبوده (بلکه حسادت است که مذموم است) اما در مورد لذایذ دنیایی از منظر امام مذموم است و می فرماید چه بسا کسی که در اول شب مردم به حال او غبطه می خوردند اما در آخر شب عزایش را برپا کرده اند. این همان اتفاقی است که برای قارون افتاد. هنگامی که او با تمامی اموال خود بر مردم ظاهر شد مردم به حال او غبطه خوردند و گفتند او حظ عظیمی و بهره بزرگی دارد؛ اما فردا که او و اموالش را فرورفته در زمین دیدند خدا را شکر کردند که ما جزو آنان نبوده ایم. نگاه غیر حقیقی به دنیا باعث می شود که انسان دلبند دنیا شود اما وقتی بداند که هرچه داشته باشد باید بگزارد و برود (وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - اِنَّ لِلّهِ مَلَكاً يُنادى فى كُلِّ يَوْم: لِدُوا لِلْمَوْتِ، وَ اجْمَعُوا لِلْفَناءِ، وَ ابْنُوا لِلْخَرابِ. و آن حضرت فرمود: خدا را فرشته اى است که هر روز فریاد برمى دارد; بزایید براى مردن، و گردآورید براى نابود شدن، و بنا کنید براى خراب گشتن.) و آنگاه که بداند اگر دنیا به او رو کرده ممکن است اقبالش دیری نپاید؛می داند که نباید دنیا را برای دنیا بخواهد. به قول استاد صفائی حائری در این حال او همیشه عامل است؛ زیرا نه از بی امکاناتی هراسی دارد و مأیوس می گردد و نه با دارا بودن تمامی امکانات مغرور و خرسند که دیگر ما بارمان را بسته ایم و نواده هایمان نیز راحت هستند. 🆔 @twonoor
قوتت همه شب خون جگر بود حسن جان گريان ز غمت چشم سحر بود حسن جان از دوست و دشمن به تو پيوسته ستم شد مظلومي تو ارث پدر بود حسن جان شهادت امام حسن مجتبی تسلیت باد