فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ | غدیر، قاعده اسلام
@uknahad
هدایت شده از حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کرمان
امام هادی علیه السلام: من هانت علیه نفسه فلا تأمن شرّه. از شرّ کسی که خودش را پست میشمرد در امان مباش!
💐💐ولادت حضرتش مبارک💐💐
💌 @hozekerman
💐💐مسابقه حفظ چهل حدیث در فضائل حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام با جوایز ارزنده💐💐
@uknahad
چهل حدیث در شان حضرت علی علیه السلام
١ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
عُنوانُ صَحیفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَلیِّ بنِ ابیطالب علیهالسلام.
سرلوحة پروندة هر مؤمن (در روز قیامت) دوستی و محبت علی بن ابیطالب علیهالسلام است. (مستدرک حاکم، ج ٣، کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٥)
٢ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اِنّ علیاً وَلِیُّکُمُ بَعدی.
علی(ع) بعد از من مولی و صاحباختیار شما است. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٢ ـ الفردوس، ج ٥، ص ٢٩٢)
٣ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
انتَ (یاعلیُّ) مِنّی بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسی اِلّا اَنَّهُ لانَبیَّ بعدی.
منزلت تو (یاعلی) نسبت به من همانند منزلت هارون است نسبت به موسی جز آنكه بعد از من پیامبری نخواهد بود. (سُنن ترمذی، ج ٥، ص ٦٤١ ـ صحیح مسلم، ج ٤، ص ٤٤)
٤ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
سَتکَونُ بَعدی فِتنَةٌ فَاِذا کانَ کذلِکَ فَالْزِموا علیَّ بْنَ اَبیطالب.
به زودی بعد از من یک فتنه و آزمون سختی خواهد بود شما در آن تنها به علی بن ابیطالب تمسّک بجوئید. (اُسدالغابة، ج ٥ ص ٢٨٧ ـ الِإستیعاب ج ٤ـ ص ١٦٩)
٥ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»
انتَ (یا علیُّ) تُبَیِّنُ لِأُمَّتی مَا اختَلَفوا فیه بَعدی.
تو (یاعلی) بعد از من آنچه امّت من در آن اختلاف خواهند داشت برای آنان روشن خواهی ساخت. (تاریخ بغداد، ج ٤، ص ٣٤٨ ـ مستدرک حاکم، ج ٣، ص ١٢٣)
٦ ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اِنَّ عَلیّاً مِنّی و اَنَا مِنهُ وَ هُوَ وَلیُّ کُلِّ مُؤمنٍ بَعدی.
همانا علی از من است و من از علی هستم، هر مؤمنی بعد از من، علی مولی و صاحباختیار او است. (مُسند احمد، ج ٤، ص ٤٣٨ ـ خصائص نسائی، ص ٢٣)
٧ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اَعلُم اُمتّی مِن بعدی علیُّ بنُ ابیِطالب.
بعد از من، اعلم اُمت من علی بن ابیطالب(ع) است (کنزلالعمال، ج ١١، ص ٦١٤)
٨ ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
أقضی أُمّتی عِلیٌّ.
بیناترین امّت من در أمر قضاوت علی(ع) است. (الریاض النضرة، ج ٣، ص ١٦٧ ـ ذخائرالعقبی، ص ٨٣ ـ مناقب خوارزمی، ص ٣٩)
٩ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اَلّلهمَّ أَئْتِنی بِأحَبِّ خَلقِکَ اِلَیکَ یأکُلُ مَعی هذاَالطَّیرَ. فَجاءَ عَلٌّی(ع) فَأَکَلَ مَعَه.
(پرندهای بریان در محضر پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله بود. حضرت عرض کرد) بارالها! محبوبترین خلق خود را برسان تا با من همخوراک این پرنده شود. در این هنگام علی علیهالسلام رسید و از آن پرنده تناول نمود. (این حدیث مشهور بنام «حدیثُالطَّیر» معروف است.) (سنن ترمذی، ج ٥، ص ٦٣٦ ـ مستدرك حاكم، ج ٣، ص ١٣٠ـ١٣٢)
١٠ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
أنا و علیٌّ مِن شَجَرةٍ واحدةٍ وَالنّاسُ مِن أشجارٍ شَتّی.
ریشة من و علی از یک درخت است، و دیگر مردم از درختان گوناگون هستند. (مجمعالزوائد، ج ٩، ص ١٠٠ ـ کنزالعمال، ج ١١، ص ٦٠٨)
١١ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اوّلُ مَن صلّی مَعی علیٌّ.
اول کسی که با من نماز گزارد علی علیهالسلام بود. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٦ ـ الفردوس، ج ١، ص ٢٧)
١٢ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
إِنّ الملائکةَ صَلّت عَلَیَّ و علی عَلِیٍّ سَبْعَ سِنینَ قَبلَ أَنْ یُسلِمَ بَشَرٌ.
هفت سال پیش از آنکه بشری مسلمان شود، فرشتگان بر من و علی صلوات و درود میفرستادند. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٢ ـ مختصر تاریخ دمشق «ابنمنظور»، ج ١٧، ص ٣٠٥)
١٣ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
انتَ یا علیُّ بِمَنزِلَةِ الکَعبةِ تُؤتی ولاَتأتی.
تو (یاعلی) همانند کعبهای، همه به سوی تو رو میآورند (به تو نیازمندند) و تو به سوی کسی رو نمیآوری (به کسی نیاز نداری) (اُسدالغابة، ج ٤، ص ٣١)
١٤ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اَنا مدینةُ العِلم و علیٌّ بابُها فَمَن اَرادَ المَدینَةَ فَلْیَأْتِها مِن بابِها.
من شهر علم هستم و علی علیهالسلام دروازة آن، هر کس که آهنگ شهر کند باید که از دروازه آن وارد شود. (تاریخ بغداد، ج ٤، ص ٣٤٨ ـ مستدرک حاکم، ج ٣، ص ١٢٦)
١٥ ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
لَولاکَ (یا علیُّ) ما عُرِفَ المؤمنونَ مِنْ بعدی.
اگر تو (یاعلی) نبودی، مؤمنان بعد از من، از دیگران تمییز داده نمیشدند. (کنزالعمال، ج ١٣، ص ١٥٢ ـ الریاضالنضرة، ج ٣، ص ١٧٣)
١٦ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
مَن اَرادَ أَن یُنْظُرَ اِلی آدَمَ فی عِلمِهِ و الی نوحٍ فی تقواهُ و اِلی ابراهیمَ فی حِلمِهِ و اِلی موسی فی هَیبَتهِ وَ اِلی عیسی فی عبادَتِهِ فَلیَنظُر الی علیِّ بنِ ابیطالب.
هر کس بخواهد به علم آدم و پارسائی نوح و بردباری ابراهیم و هیبت موسی و عبادت عیسی(ع) نظر کند
باید که به علی بن ابیطالب(ع) نظر نماید (مناقب خوارزمی، ص ٥٠)
١٧ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
النَّظَرُ اِلی وَجهِ عَلیٍّ عِبادَةٌ.
نگاه کردن به سیمای علی علیهالسلام عبادت است. (مستدرک حاکم، ج ٣، ص ١٤٢ ـ الریاض النضرة، ج ٣، ص ١٩٧ ـ مناقب ابن مغازلی، ص ٢٠٦)
١٨ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
علیٌّ مِنّی بِمنزِلةِ رَأسی مِن بَدَنی.
علی(ع) برای من، همچون سر من است برای پیکر من. (تاریخ بغداد، ج ٧، ص ١٢ـ کنزالعمال، ج ١١، ص ٦٠٣)
١٩ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
کنتُ انَا و علیٌّ نوراً بین یَدَیِ اللهِ تعالی قَبل أَن یُخلقَ آدمُ بأَربَعَةِ عَشَرَ اَلفَ عامٍ!
من و علی(ع) چهارده هزار سال پیش از خلقت آدم(ع) نوری بودیم که در ساحت قدس خدای متعال به سر میبردیم! (الریاض النضرة، ج ٣، ص ١٢٠ ـ میزان الاعتدال، ج ١، ص ٢٣٥)
٢٠ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
مَن کُنتُ مَولاهُ فَعَلِیٌّ مولَاه اَللّهمَّ والِ مَنْ والاه وَ عادِ مَن عاداه.
هر کس که من مولا و صاحباختیار او هستم علی نیز مولا و صاحباختیار اوست. بارالها! هر کس که ولایت علی را پذیرفت تو ولی او باش و هر که با او دشمنی كرد تو نیز دشمن او باش. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦٠٩ ـ سنن ترمذی، ج ٥، ص ٦٣٣ ـ مستدرک حاکم، ج ٣، ص ١٠٩)
٢١ ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
هذا (علیٌّ) اَخی وَ وَصِیّی وَ خلیفَتی مِن بَعدی فَاسمَعموا لَهُ و أَطیعوا.
این (علی) برادر و جانشین من و خلیفة بعد از من بر شما است. گوش به فرمان او باشید و از وی اطاعت نمائید. (تاریخ طبری، ج ٢، ص ٣٣١ـ الکامل، ج ٢، ص ٦٣ـ شرح ابنابیالحدید، ج ١٣، ص ٢١١ـ کنزالعمال، ج ١٣، ص ١٣١ـ معالم التنزیل، ج ٤، ص ٢٧٩)
٢٢ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
إِنَّ هذا (علیّاً) و شیعتَه هُمُ الفائزونَ یَومَ القِیامة.
این علی(ع) و شیعیان او هستند که در روز قیامت کامیاب و رستگار خواهند بود. (تفسیرالدر المنثور سورة بیّنه، آیة ٧ ـ الفردوس، ج ٣، ص ٦١ ـ وسیلة المتعبّدین، ج ٥، قسمت ٢، ص ١٧٠)
٢٣ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
لَوِإجتَمَعَ الناسُ عَلی حُبِّ عَلِیّ بنِ ابیطالبٍ لَما خَلَقَ اللهُ النارَ!
اگر تمام مردم در دوستی و محبت علی بن ابیطالب علیهالسلام یکدل بودند و وحدت کلمه داشتند خداوند آتش جهنم را هرگز نمیآفرید! (مقتلالحسین خوارزمی، ج ١، ص ٣٨ ـ الفردوس، ج ٣، ص ٣٧٣)
٢٤ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
یا عائشه! إنَّ هذا (علیّاً) اَحبُّ الرّجالِ اِلَیَّ و أکرَمُهُم عَلیَّ فَاعْرِفی حَقَّهُ وَ اَکرِمی مَثواهُ.
عایشه! این (علی) محبوبترین مردان و گرامیترین آنان در نزد من است. تو حقانیت و موقعیّت او را بشناس و مقام و منزلتش را گرامی بدار. (اسدالغابة، ج ٥، ص ٥٤٨ ـ ذخائر العقبی، ج ١، ص ٦٢، الریاضالنضرة، ج ٣، ص ١١٦)
٢٥ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
یا علی! ما کنتُ أُبـالی مَنْ ماتَ مِن أُمَّتی وَ هُوَ یُبْغِضُکَ ماتَ یَهُودیّاً او نَصرانیّاً!
یا علی! هر کس از امّت من تو را دشمن بدارد، دیگر برای من مهم نیست او یهودی خواهد مرد یا مسیحی! (الفردوس، ج ٥، ص ٣١٦ـ مناقب ابن مغازلی، ص ٥٠)
٢٦ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
حُبُّ عَلّیِ بنِ ابیطالبٍ یأکُلُ اُلذّنوبَ کما تَأکُلُ النارُ الحَطَبَ.
محبت و دوستی علی بن ابیطالب (آنچنان) گناهان را نابود میکند همانند آتش که (با حرص و وَلَع) هیزم را میخورد و نابود مینماید. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦٢١ ـ الفردوس، ج ٢، ص ١٤٢ ـ الریاض النضره، ج ٣، ص ١٩٠)
٢٧ ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
علیٌّ مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ وَلَنْ یَفتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلیَّ الحَوضَ یَومَ القیامَة.
علی با حق است و حق با علی است، این دو هرگز از یکدیگر جدا نمیشوند تا در روز قیامت در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. (تاریخ بغداد، ج ١٤، ص ٣٢١ـ ابن عساکر، ج ٣، ص ١٥٣)
٢٨ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اذا کانَ یومُ القیامَة وَ نُصِبَ الصِّراطُ عَلی شَفیرِ جَهنّمَ لَم یَجُزْ اِلّا مَن مَعَهُ کِتابُ علیِّ بنِ ابیطالب.
روزی که قیامت برپا میشود و پل صراط بر کنارة جهنم نصب میگردد هیچ کس حق عبور از آن را نخواهد داشت مگر اینکه برگة اجازة علی بن ابیطالب را به همراه داشته باشد. (مناقب ابن مغازلی، ص ١٤٢ ـ فرائدالسمطین، ج ١، ص ٢٨٩)
٢٩ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
لَوأَنَّ الغِیاضَ أَقلامٌ والبَحْرَ مِدادٌ والجِنَّ حُسّابٌ والإِنسَ كُتّابٌ ما اَحْصَوْا فضائلَ علیِّ بن ابیطالب علیهالسلام!
اگر تمام درختان قلم، و دریاها جوهر، و جنیّان حسابگر و آدمیان نویسنده شوند نخواهند توانست فضائل علی بن ابیطالب علیهالسلام ر
ا اِحصا و شمارش نمایند! (تذکرة الخواص سبط ابن الجوزی، ص ١٣ ـ کفایةالطالب گنجی شافعی، ص ١٢٤ـ١٢٣)
٣٠ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
ما مَرَرْتُ بسماءٍ اِلّا و أهلُها یُشتاقُون اِلی علیِّ بنِ ابیطالب و ما فیالجَنَةِ نبیٌّ اِلّا و هو مشتاقٌ الی علیِّ بن ابیطالب.
(در معراج) از هیچ آسمانی گذر نکردم مگر أهلش را مشتاق دیدار علی بنابیطالب علیهالسلام دیدم، و در بهشت هیچ پیغمبری نبود مگر اشتیاق دیدار علی بی ابیطالب علیهالسلام را داشت. (الریاض النضرة، ج ٣، ص ١٢٠ ـ ذخائر العقبی، ص ٦٤)
٣١ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
زَیّنوا مجالِسَکُم بِذِکرِ عَلیٍّ.
همایش و محافل خود را با ذکر و یاد علی(ع) مُزیّن نمائید. (مناقب ابن مغازلی، ص ٢١١)
٣٢ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
یا علی! إنّ شیعتَکَ عَلی منابِرَ مِن نورٍ مُبیَضَّةً وَجوهُهُم حَوْلی، أَشفَعُ لَهُم وَ یکُوُنونَ فیالجّنةِ جیرانی.
یا علی! شیعیان تو در قیامت بر فراز منبرهایی از نور و با چهرههای سفید و درخشان در پیرامون من هستند، آنان را شفاعت میکنم و در بهشت در جوار من خواهند بود. (شرح ابن ابیالحدید، ج ٩، ص ١٥٨ ـ مجمعالزوائد هیثمی، ج ٩، ص ١٣١ ـ ینابیع المودة، ص ٦٣)
٣٣ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
قُسِّمتِ الحِکمةُ عَشَرةَ أجزاءٍ أُعْطِیَ عَلِیٌّ تِسَعةَ أَجزاءٍ وَالنّاسُ جُزءً واحداً وَ هُوَ أعلَمُ بِالعُشِرالباقی!
علوم و حکت ده بخش است، به علی(ع) نُه بخش و به دیگر مردم یک بخش عطا شده و علی(ع) در آن یک بخشِ یک دهم نیز از دیگران اعلم و داناتر است! (البدایة و النهایة ابنکثیر، ج ٧، ص ٣٦٠ ـ میزانالاعتدال ذهبی، ج ١، ص ١٢٤ ـ لسانالمیزان عسقلانی، ج ١، ص ٢٣٥)
٣٤ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
عَلَّمَنی رَسولُالله صلالله علیه و آله اَلفَ بابٍ مِنَ العِلمِ کُلُّ بابٍ یَفتحُ الفَ بابٍ.
پیامبر اکرم(ص) هزار باب علم به من آموخت که از هر بابی هزار باب دیگر گشوده میگردد. (کنزالعمال، ج ١٣، ص ١١٤ ـ ینابیع المودة، ص ١٤)
٣٥ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
سَلونی قبل أَن تَفقِدونی فَاِنّی لا أُساَلُ عَن شئٍ دونَ العَرشِ الّا أخبرتُ عَنهُ.
از من (هرچه بخواهید) بپرسید پیش از آنکه مرا از دست بدهید، هر چه از مادون عرش الهی از من سؤال شود همه را پاسخ میدهم. (کنزالعمال، ج ١٣، ص ١٦٥)
٣٦ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
سَلونی قبل أن تَفقِدونی عَنِ عِلمٍ لایعرِِفُهُ جِبرائیل و لامِیکائیل.
علومی از من بپرسید که نه جبرائیل آن را میداند و نه میکائیل، پیش از آنکه دیگر مرا از دست بدهید. (نزهةالمجالس صفوری، ج ٢، ص ١٤٤)
٣٧ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
لَو أنَّ السَمواتِ وَالأرضَ وُضِعَت فی کفّة میزانٍ وَ وُضِعَ ایمانُ عَلیٍّ فی کفَّةِ میزانٍ لَرُجِّحَ ایمانُ عَلِیٍّ عَلَی السّموات وَالأرض.
اگر آسمانها و زمین را در یک کفة ترازو بگذارند و ایمان علی(ع) را در کفة دیگر، ایمان علی(ع) بر آسمانها و زمین برتری خواهد یافت. (کفایةالطالب، گنجی شافعی، ص ٧٧ ـ کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٧)
٣٨ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
ایُّهاَالناس، اِمتَحِنوا أولادَکُمْ بِحُبّ عَلِیٍّ. فَمَن أَحَبّهُ فَهُو منکُم وَ مَن اَبغَضَهُ فَلَیسَ مِنکُم!
ای مردم، بچههای خود را به محبّت علی(ع) بیازمائید، هر کس که علی را دوست داشت او فرزند شما (و حلالزاده) است و آن کس که او را دشمن داشت او فرزند شما (و حلالزاده) نیست! (تاریخ امیرالمؤمنین(ع)، ابنعساکر، ص ٢٥٥)
٣٩ـ «پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
یا عمّار! اِنْ رَأَیتَ علیاً قَد سَلَکَ وادیاً و سَلَکَ الناسُ وادیاً غیرَهُ فَاسلُکْ مَعَ عَلِیٍّ وَدَعِ الناسَ.
عمار! هر وقت دیدی که علی(ع) تنها به راهی میرود و همة مردم به راهی دیگر، تو مردم را واگذار و در مسیری برو که علی(ع) میرود. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٣ ـ تاریخ بغداد، ج ١٣، ص ١٨٧)
٤٠ـ از زبان عمربنالخطّاب
لَولا عَلِیٌّ لَهَلَکَ عُمر!
اگر علی نبود، مسلّماً عمر به هلاکت میرسید! (الفصولالمهمة، ابن صباغ مالکی، ص ١٧ـ نورالابصار شبلنجی، ص ٨٨ ـ نظم دررالسمطین سمط١ ص ١٢٩، المناقب الثلاثة بلخی، ص ١٢)
@uknahad
🎊🎈🎉🌹💐🌸🌷
احادیثی جالب در مورد بزرگترین عید خدا،
عید سعید غدیر:
🎊🎈🎉🌹💐🌸🌷
۱- رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم):
اى مسلمانان! باید حاضران به غایبان برسانند: کسى را که به من ایمان آورده و مرا تصدیق کرده است، به ولایت على سفارش مى کنم.
آگاه باشید ولایت على، ولایت من است و ولایت من،ولایت خداى من است. این عهد و پیمانى بودازطرف پروردگارم که فرمانم داد تا به شما برسانم.
یا معشر المسلمین لیبلغ الشاهد الغائب!
اوصى من آمن بى وصدقنى بولایة على، الا ان ولایة على ولایتى و ولایتى ولایة ربى، عهدا عهده الى ربى وأمرنى أن أبلغکموه.
(بحار الانوار، 37: 141)
۲- امام صادق علیهالسلام فرمود :
یک درهم به برادران با ایمان و معرفت دادن در روز عید غدیر برابر هزار درهم است. بنابرین در این روز به برادرانت انفاق کن و هر مرد و زن مؤمن را شاد گردان!
عن الصادق (علیه السلام) :
الدرهم فیه بألف درهم لإخوانک العارفین ، فأفضل على اخوانک فى هذا الیوم و سر فیه کل مؤمن و مؤمنة.
(مصباح المتهجد : 73)
۳- امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند :
روز غدیر خم عید بزرگ خداست ، خدا پیامبرى مبعوث نکرده ، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، «روز عهد معهود» و در زمین، «روز پیمانِ گرفتهشده و جمع مشهود» است .
هو عید الله الأکبر ، و ما بعث الله نبیا الا و تعید فى هذا الیوم و عرف حرمته و اسمه فى السماء یوم العهد المعهود و فى الارض یوم المیثاق المأخوذ و الجمع المشهود .
(وسائل الشیعه 5: 224)
۴- امام صادق (علیه السلام) فرمود:
ارزش عمل در عید غدیر برابر با هشتاد ماه است. شایسته است آن روز، ذکر خدا و درود بر پیامبر (صلیالله علیه و آله وسلم) زیاد شود، و مرد، بر خانواده خود توسعه دهد .
والعمل فیه یعدل ثمانین شهرا ، و ینبغى ان یکثر فیه ذکر الله عزوجل ، والصلوة على النبى (ص) ، و یوسع الرجل فیه على عیاله . (وسائل الشیعه 7: 325)
۵- امام صادق (علیه السلام) فرمود :
روزه روز غدیر خم با روزه تمام عمر جهان برابر است. یعنى اگر انسانى همیشه زنده باشد و همه عمر را روزه بگیرد، ثواب او به اندازه ثواب روزه عید غدیر است.
صیام یوم غدیر خم یعدل صیام عمر الدنیا لو عاش انسان ثم صام ما عمرت الدنیا لکان له ثواب ذلک.
( وسائل الشیعه 7: 324)
۶- امام رضا (علیه السلام):
عید غدیر روز لبخند زدن به چهره شیعیان است.
هو یوم التبسم فى وجوه الناس من اهل الایمان.
(اقبال : 464 )
۷- امام رضا (علیه السلام) فرمود:
عید غدیر روز تبریک و تهنیت است. هر کدام به دیگرى تبریک بگویید و هر وقت شیعهای برادرش را ملاقات کرد، چنین بگوید:
«حمد و ستایش مخصوص خدایی است که ما را از چنگ زنندگان به ولایت امیرمؤمنان و امامان علیهم السلام قرار داد».
هو یوم التهنئة یهنئ بعضکم بعضا ، فاذا لقى المؤمن أخاه یقول :
«الحمد لله الذى جعلنا من المتمسکین بولایة أمیر المؤمنین و الائمة علیهم السلام».
(اقبال: 464)
۸- امام باقر (علیه السلام):
شیطان، دشمن خدا، چهار بار ناله کرده است: روزى که مورد لعن خدا واقع شد، و روزى که به زمین هبوط کرد، و روزى که پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله وسلم مبعوث شد، و روز عید غدیر.
ان ابلیس عدوالله رن اربع رنات :
یوم لعن ، و یوم اهبط الى الارض ، و یوم بعث النبى (صلیالله علیه و آله وسلم) و یوم الغدیر.
(قرب الاسناد :10)
۹- قیل لابى عبد الله (علیه السلام): هل للمؤمنین من الاعیاد غیر العیدین و الجمعة؟ قال: نعم لهم ما هو اعظم من هذا؛ یوم اقیم امیرالمؤمنین (علیه السلام) فعقد له رسول الله الولیة فى اعناق الرجال والنساء بغدیر خم.
به امام صادق (علیه السلام) گفته شد : آیا مؤمنان غیر از عید فطر و قربان و جمعه عید دیگرى دارند ؟ فرمود : آرى ، آنان عیدی بزرگتر از اینها هم دارند و آن روزى است که امیرالمؤمنین (علیه السلام) در غدیر خم بالا برده شد و رسول خدا مسأله ولایت را بر گردن زنان و مردان قرار داد.
(وسائل الشیعه، 7: 325)
۹- پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله وسلم) روز عید غدیر فرمود :
على (علیه السلام) تفسیر کتاب خدا، و دعوت کننده به سوى خداست. آگاه باشید که حلال و حرام بیش از آنست که من معرفى و به آنها امر و نهى کنم و بشمارم . پس دستور داشتم که از شما عهد و پیمان بگیرم که آنچه را در مورد على امیرمؤمنان و پیشوایان بعد او از طرف خداوند بزرگ آوردم بپذیرید.
اى مردم! اندیشه کنید و آیات الهى را بفهمید، در محکمات آن دقت کنید و متشابهات آن را دنبال نکنید! به خدا قسم هرگز کسى آیاتی از قرآن که نیاز به تفسیر دارد را نمیتواند تبیین و تفسیر کند جز آن کسى که من دست او را گرفتهام و او را معرفى کردم.
(وسایل الشیعه: 18، 142)
۱۰- امام رضا علیه السلام:
كسى كه در روز غدیر به شیعهای غذا بدهد، مانند كسى است كه به تمام پيامبران و صديقين غذا داده است.
وَ مَنْ أَطْعَم
َ مُؤْمِناً كَانَ كَمَنْ أَطْعَمَ جَمِيعَ الْأَنْبِيَاءِ وَ الصِّدِّيقِينَ.
(إقبال الأعمال 1: 465)
۱۱- فيّاض بن محمّد طوسى نقل میکند كه: حضرت على بن موسى الرضا عليه السّلام را در روز غدير ملاقات نمودم در حاليكه گروهى از خواص در محضر مباركش بودند و آنها را براى افطار نزد خود نگاهداشته بود و در عين حال غذا و هدايا و لباس و حتى انگشترى و كفش براى خانههاى آنها فرستاده بود و وضع زندگى آنها را از حيث معيشت تغيير داده بود و همچنين وابستگان و نزديكان خود را هم از هر جهت به وضع و صورت نوينى در آورده بود بطوريكه در كليه شئون زندگى و آلات و ادوات معمولى وضع جديد و نوينى بخود گرفته بودند كه با روزهاى قبل فرق داشت و آن حضرت فضيلت اين روز را براى آنها بيان مي فرمود.
(الغدير 1: 533)
۱۲- امام رضا علیه السلام فرمودند:
خداوند در روز غدیر همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی را میآمرزد و دو برابر آنچه در ماه رمضان و در شب قدر و شب فطر از آتش جهنم آزاد کرده بود، آزاد میکند!
إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّينَ سَنَةً وَ يُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَيْلَةِ الْفِطْرِ
(تهذيب الأحكام، شيخ طوسي، ۶:۲۴/ وسائل الشيعة، شیخ حر عاملي، ۱۴:۳۸۸)
‼️اجازه دهید حدیث آخر را کمی توضیح دهم:
پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله وسلم فرمود:
خداوند متعال در آخر هر روز ماه رمضان موقع افطار یک میلیون نفر را از آتش جهنم آزاد میکند. آن گاه که شب و روز جمعه شد در هر ساعت از آن یک میلیون نفر را از آتش آزاد میکند که همهی آنها مستحق عذاب بودهاند. آنگاه که آخر ماه رمضان شد خداوند به شمار آن چه از اول ماه تا آخر آزاد کرده آزاد میکند. (بحارالانوار، ج۶۹، ص۴۳)
‼️خب بیایید یه حساب و کتاب کنیم:
هر روز یک میلیون نفر (یعنی اگر ماه رمضان حداقل ۲۹ روز باشد و ۴ جمعه را از آن کم کنیم میشود ۲۵ میلیون نفر)،
هر جمعه ۲۴ میلیون نفر (اگر ساعت را به معنای متداول امروزی بگیریم)
اگر ماه رمضان چهار جمعه داشته باشد مجموعا ۹۶ میلیون نفر، به اضافهی آن ۲۵ میلیون نفر، ۱۲۱ میلیون نفر،
در شب عید فطر هم ۱۲۱ میلیون نفر،
مجموعاً ۲۴۲ میلیون نفر.
‼️‼️ نتیجه: حالا امام رضا علیه السلام میفرماید خداوند مهربان در عید غدیر، دو برابر آنچه در ماه رمضان و شب عید آزاد کرده بود از جهنم آزاد میکند؛ یعنی ۴۸۴ میلیون نفر!
البته اینها احتمالاً عدد کثرت باشه. یعنی نه اینکه خداوند متعال، ۴۸۴ میلیون و یک نفر رو دیگه آزاد نمیکنه!
خلاصه یعنی خییییلیییی☺️☺️☺️
@uknahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عید غدیر سه روز است. چرا فقط یک روز جشن میگیریم؟ دو ماه عزاداری میکنیم ولی حاضر نیستیم سه روز جشن بگیریم؟ بسیار شنیدنی
@uknahad
امام کاظم علیه السلام فرمودند: رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ.
مردی از اهالی قم، مردم را به سوی حق دعوت می کند. گروهی با او هم پیمان می شوند که مانند پاره های آهن هستند، بادهای تند قدم هایشان را نمی لغزاند، از نبرد و دفاع ترسی ندارند و از آن خسته نمی شوند، و توکلشان بر خدا است و عاقبت، از آنِ متقین است. (بحارالأنوار، ج 57، ص ۲۱۵)
ولادت حضرت امام کاظم علیه السلام مبارک باد 🌹🌷🌸💐🇮🇷❤️🇮🇷❤️🇮🇷
@uknahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعر بسیار زیبای آقای حسین رستمی درباره امام کاظم علیه السلام در محضر مقام معظم رهبری حفظه الله.
@uknahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
22 مرداد سالروز یک خیانت بزرگ دیگر از حکومت منحوس پهلوی ملعون، جداکردن بحرین از پیکره ایران عزیز.
@uknahad
توئیت اردشیر زاهدی وزیر خارجه دوران پهلوی در مورد جدایی بحرین
@uknahad
هدایت شده از حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کرمان
دل من لک زده تا کنج حرم گریه کنم
دو قدم روضه بخوانم، دو قدم گریه کنم...
#شب_جمعه
💌 @hozekerman
هدایت شده از حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کرمان
🌄۲۴ ذیحجه یکی از بزرگترین ایام الله است🌄
فخر رازی که بخاطر زیاد شک و شبهه کردن در دلایل امامت بلافصل امیرالمؤمنین علیه السلام به «امام المُشَکّـِکین» یعنی «پیشوای تشکیک کنندگان» مشهور است نمیتواند فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام را در آیه مباهله انکار کند و در جملهای جالب و عجیب میگوید:
«هیچ فضیلتی برای علی _کرّم الله وجهه_ بالاتر از آیه مباهله نیست؛ چون آیهی شریفه، علی را به صراحت، «نفس» پیامبر _صلی الله علیه وسلم_دانسته است».
(فخر رازی، التفسیر الکبیر، ۸:۸۱)
(«نفس» پیامبر یعنی جان پیامبر، یعنی کسی که به منزلهی خود پیامبر است)
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام با اعضای شـورای شـش نفره عُمَر اتمام حجت نمود و با یادآوری برخی از فضائل و مناقب خویش با آنان احتجاج کرد و از جمله بـه آنـان فـرمود:
«نشدتکم بالله، هل فیکم أحدٌ أقربُ إلی رَسولِ اللهِ ص فِی الرَّحـِم، وَ مـَنْ جـَعلَهُ رسولُ اللهِ صلیالله علیه و آله وسلم نفسَه، و أبناءَه أبناءَه، و نساءَه نساءَه غیری؟! قالوا: اللّهم لا».
« شما را به خدا سـوگند مـی دهـم آیا در میان شما احدی هست که از من به رسول خدا صلیالله علیه و آله وسلم در خویشاوندی نزدیک تـر بـاشد؟ و کسی جز من هست که رسول خدا صلیالله علیه و آله وسلم او را نفس (جان) خود، فرزندانش را فـرزندان خـود و زنـانش را زنان خود قرار داده باشد؟ گفتند: به خدا نه.»
(ابن حجر عسقلانی، فـتح البـاری، 7: 60)
دلالتهای آیه مباهله:
۱-خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه السلام:
چون تا وقتی کسی که به منزلهی خود پیامبر صلیالله علیه و آله وسلم است، در بین امت هست، نوبت به کس دیگری نمیرسد که جانشین پیامبر شود.
۲- افضلیت پنج تن آل عبا علیهمالسلام بر همهی امت:
چون اگر شخصی با فضیلتتر از آنها در بین امت بود، پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله وسلم آنها را همراه خود برای مباهله میبرد. اما اجماع امت بر این است که پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله وسلم کسی را جز امیرالمؤمنین، فاطمه زهرا و حسنین علیهم السلام همراه خود نبرد.
۳- فرزند پیامبر بودن حسنین علیهماالسلام:
لذا وقتی مأمون به امام رضا علیه السلام اعتراض کرد که چرا به شما فرزند رسول خدا گفته میشود در حالی که شما فرزند علی علیه السلام هستید چون نسب از پدر منتقل میشود نه مادر؟، حضرت یکی از ادلهای که آوردند همین آیه مباهله بود که خداوند متعال، حسنین علیهماالسلام را پسران پیامبر دانسته است.
۴-افضلیت امیرالمؤمنین علیه السلام بر همهی انبیاء به جز نبی خاتم صلیالله علیه و آله وسلم:
چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از همه انبیا افضل است. این مقدمه از ضروریات دین است و احدی نمی تواند در آن مناقشه کند. مقدمهی دوم، این که علی (علیه السّلام) به منزلهی نفس پیامبر است؛ پس در همهی کمالات _به جز کمال نبوت_ با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مساوی است.
پس امیرالمؤمنین علیه السلام همچون رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از همه انبیاء علیهم السلام افضل است.
خود رسول خدا به امیرالمؤمنین علیهما و آلهما السلام فرمود: «انک تسمع ما اسمع و تری ما اری لکنک لست بنبیّ و انک لوزیر»؛ «هر آنچه که من میشنوم _صدای وحی و ملکوت و..._ تو نیز میشنوی و هر آنچه که من میبینم تو هم میبینی، اما فرق من و تو این است که تو پیامبر نیستی ولی قطعاً وزیر منی».
احادیث دال بر نزول آیه مباهله در شأن اهل بیت پیامبر علیه السلام را از هنگام صدور تـا عصر حاضر راویان معتبر متعددی نقل کرده اند. در میان صحابه و تابعین بیش از بیست نفر این حدیث را نقل کرده اند و در دوره های بعد نیز، بیش از پنجاه تن از عالمان بزرگ سنی آن را روایت کـرده انـد. در کتاب «تشیید المراجعات و تفنید المکابرات» نام 24 تن از صحابه و 52 نفر از عالمان سنی به ترتیب تاریخ از سال 227 هجری تا سال 1270 هجری ذکر شده است که به نقل این روایت پرداخته انـد (حسینی میلانی، تشییدالمراجعات، 1 /344 ـ 348).
خلاصه آنکه:
تمام کمالات موجود در پیامبر اکرم ص در شـخص امیرالمؤمنین علیه السلام نیز حاصل است؛ جز نبوت. چنان که در حدیثی رسول خـدا صلی الله علیه وآله وسلم به امیرالمؤمنین عـلیه السـلام فرمود:
«یا علیّ! ما سَألْتُ اللهَ شیئاً إلاّ سَألْتُ لکَ مِثْلَهُ، و لا سَألْتُ اللهَ شَیْئاً إلاّ أعطانیه، غیر أنّهُ قیلَ لی أنّه لا نبیَّ بعدک»
«یا علی من از خدا چیزی برای خودم نخواستم؛ مگر آن که هـمانند آن را برای تو درخواست کردم و از خدا چیزی درخواست نکرده ام؛ مگر آن که آن را به من عطا فرموده؛ جز این که به من گفته شد که پس از تو پیامبری نخواهد بود».
(ابـن ابی عاصم، کتاب السنة، 582؛ طبرانی، المعجم الاوسط،8/ 47؛ زرندی، نظم درر السمطین، 119؛ ابـن عـساکر، تـاریخ مدینه دمشق، 42 و 311).
بارها گفت پیمبر که علی جان من است
هم به جان علی و جان پیمبر صلوات
💌 @hozekerman
نماز روز مباهله با ثوابِ:
صد هزار حج!!؛
صد هزار عمره!!؛
برآورده شدن آسان حوایج دنیا و آخرت!!
کیفیت:
غسل کند و نیم ساعت قبل از ظهر دو رکعت بخواند با این کیفیت:
در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه قل هوالله، ده مرتبه آیة الکرسی تا هم فیها خالدون، ده مرتبه اناانزلناه.
(منبع: مفاتیح الجنان و سایر کتب معتبر ادعیه)
@uknahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت بزرگداشت ایام الله
@uknahad
۲۶ مرداد سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی مبارک باد💐💐💐
@uknahad
هدایت شده از حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کرمان
🌟نمازی بسیار مهم برای امروز (آخرین روز سال قمری)🌟
✅ از خواندن این نماز با فضیلت غفلت نکنیم
وقتی این نماز را بخوانید، شیطان فریاد میزند: «وای بر من آنچه در این سال علیه او رنج بردم، همه را خراب کرد!»
و سالی که گذشت نیز برای او گواهی میدهد که سالش را ختم به خیر نمود.
❇️ کیفیت نماز:
دو رکعت در هر رکعت بعد از حَمد ده مرتبه سوره توحید و ده مرتبه آیتالکرسی. و بعد از تمام شدن نماز بگوید:
اللّٰهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِى هٰذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَيْتَنِى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ وَنَسِيتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ وَدَعَوْتَنِى إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائِى عَلَيْكَ ، اللّٰهُمَّ فَإِنِّى أَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِى ، وَمَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ يُقَرِّبُنِى إِلَيْكَ فَاقْبَلْهُ مِنِّى ، وَلَا تَقْطَعْ رَجائِى مِنْكَ يَا كَرِيمُ
🤲🏻 خدایا اعمال بدی که امسال انجام دادم که تو مرا از آن نهی کرده بودی و به آن راضی نبودی و من آنها را فراموش کردهام، ولی تو فراموششان نمیکنی، خدایا من از بابت آن اعمال از تو آمرزش میخواهم، تو هم مرا بیامرز! همان اعمالی که با وجود گستاخیام در مقابلت، تو باز هم مرا به توبه دعوت کردی😔.
و آن اعمالی که انجام دادم که مرا به تو نزدیک میکند، از من قبول کن و امیدم را از خودت قطع مکن، ای کریم!
*"از خداوند متعال می خواهیم توفیق خواندن این نماز را به همه ما عنایت فرماید ان شاء الله"*
💌 @hozekerman
هدایت شده از حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کرمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نزدیک ترین مکان به قبر مطهر حضرت ابیعبدالله الحسین علیه السلام.
نشر به مناسبت اول محرم.
#شب_جمعه
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین
💌 @hozekerman
مراسم زیارت عاشورا (شنبه 2 محرم الحرام تا چهارشنبه 6 محرم الحرام) در جوار شهدای گمنام دانشگاه شهید باهنر کرمان... ساعت 7:45 به مدت 30 دقیقه
((با رعایت پروتوکل بهداشتی))
@uknahad
🏴🏴🏴السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین 🏴🏴🏴
به اطلاع اساتید و کارمندان محترم دانشکده فنی مهندسی میرساند جلسه زیارت عاشورا و ذکر توسل به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام از فردا یکشنبه ساعت ۷:۴۵ الی ۸:۱۵ تا تاریخ ۱۳ محرم با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری فیزیکی در فضای بازِ پشت ساختمان نفت و گاز برگزار خواهد شد.
از کلیه عاشقان اباعبدالله الحسین دعوت بعمل میآید.
🌾 عزیزانی که نذر و نذوراتی دارند لطفاً فقط به صورت بسته بندی باشد (مثل شیرکاکائو و کلوچه پلمپ و بسته بندی کارخانه).
😷 عزیزان حتماً با ماسک شرکت فرمایند.
@uknahad
این عکس تلفیقی از روضه حضرت رقیه و حضرت سقاست😔
تصویری دردناک از دختر بچه یمنی که در راه آب آوری به خانه توسط تک تیرانداز کودک کش سعودی مورد هدف قرار گرفته و برادرش پیکر بی جان خواهرش را به سمت خانه میکشاند...
😭😭😭
اللهم عجل لولیک الفرج
@uknahad