eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
993 ویدیو
30 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی چهارشنبه بیست و یکم شهریور ساعت 16:00 موضوع: نقش پورنوگرافی در تربیت جنسی با ارائه استاد حسین مدبر عزیزی مدرس، پژوهشگر و فعال فرهنگی و مطابق هر هفته اکران مستند در ساعت 15 با تشکر https://eitaa.com/umefafgaraei
# حکم ناظم مدرسه معین غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: پرونده ناظم مدرسه معین پس از اعتراض متهم به حکم صادره به شعبه 53 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال شد و دادگاه حکم بدوی را تأیید کرد. حکم برای ناظم مدرسه معین 10 سال حبس و 74 ضربه شلاق ناظم مدرسه معین قطعی است. https://eitaa.com/umefafgaraei
گفتنی است، هفتم خرداد ماه امسال بود که یکی از سایت‌های خبری، از آزار و اذیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه‌ای در غرب تهران توسط ناظم مدرسه خبر داد؛ خبری که به‌سرعت در فضای مجازی پیچید و به‌دنبال آن، فیلم‌هایی از ناظم مدرسه منتشر شد. https://eitaa.com/umefafgaraei
با سلام کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی شنبه و یکشنبه بیست و چهارم و بیست و پنجم شهریور ساعت 16:00 موضوع: تبیین سبک زندگی عفیفانه با ارائه حجت الاسلام بیاتی مدیر عامل مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا از شهر مقدس قم با تشکر https://eitaa.com/umefafgaraei
کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی جلسه چهارشنبه 21 شهریور 1397 # نقش پورنوگرافی در تربیت جنسی با ارائه استاد حسین مدبر عزیزی https://eitaa.com/umefafgaraei
# خلاصه مباحث ارائه شده توسط استاد مدبر: بنده از سال 1375، مذاکرات و پیگیری های لازم را با اداره ارشاد، در خصوص فیلمها و بازی های نامناسب موجود در بازار شروع کردم. آنقدر با آنها صحبت کردم که هر وقت من را می دیدند، می گفتند باز هم این آقا آمد. آن زمان تازه آن فیلمها و بازی ها وارد شده بود و ما شاهد اتفاقات ناشی از توزیع آنها بودیم. اما بی نتیجه بود. می گفتند که پیگیری می کنیم، اما عملاً کاری انجام نمی دهند. اوایل این مجموعه فیلمها و بازی ها به صورت زیرنویس منتشر می شد. کم کم به زبان اصلی وارد شد. اوایل بر روی تصویر خانمها لکه هایی قرار می دادند و به اصلاح سانسور می کردند؛ اما کم کم و رفته رفته که غالباً 5 سال 5 سال صورت می گرفت، تغییر کرد؛ تا اینکه در سال 85 می دیدیم که سانسورها و آن لکه های ایجاد شده بر روی خانمها نیز برداشته شد. این فیلمها و بازی ها در سطح جامعه و در کلیه فروشگاه ها با تعداد بسیار زیاد (5000 نسخه و بیشتر) قابل عرضه بوده و تا چند سال پیش با قیمتهای بسیار بسیار پایین (بین 200 تا 500 تومان) فروخته می شد. سؤال اصلی: چرا بچه های ما وارد مباحث جنسی شده اند؟؟ درست است که میزان پورنوگرافی در جهان در حال افزایش است؛ اما چرا در جامعه ما که زمینه ها خیلی کمتر است، این اتفاقات اینقدر سرعت گرفته است!؟ و اینقدر وحشتناک شده است!؟ آمارها حاکی از آن است که کشور ما در دیدن و تماشای فیلمهای مستهجن، از کشورهایی که تولید کننده پورنوگرافی هستند، بالاتر است!! البته در تولید هم چندان عقب نیستیم؛ ولی مرکز آماری در این زمینه نداریم تا مطمئن باشیم. یکی از دلایل اصلی در این زمینه، این است که ما 17 سال در فضای مجازی بدون قانون زندگی کردیم. یعنی از سال 71 که فضای مجازی در کشور ما ایجاد شد، 17 سال بعد و در سال 88، اولین قوانین مربوط به فضای مجازی ایجاد شده است!!! خلأ قانون در این 17 سال پدر جوانهای ما را درآورد. ایجاد کننده های سایتهای مستهجن مجازاتی نداشتند. سایتهای جنسی ایجاد شده در طول این سالها از حد انتظار بسیار بالاتر است. سایتهای سکسی زنده ای را معرفی میکنم که در کل دهه 80 فعال بودند؛ که با یک کلیک، امکان برقراری ارتباط جنسی را مهیا می کردند. برای مثال سایت تخمه و آویزون، که حداقل 8 سال فعالیت مستمر داشتند. سایت آویزون هر کاری را که دلش میخواست انجام داد. یعنی دقیقاً اوپن ... ! باز ... ! اووِرت ... ! بی خیال .... اقداماتی را که این سایت انجام داده است قابل شمارش نیست. آن زمان که گوشی های هوشمند مطرح نبودند، کار آنها کمی سختتر بود. رسالت سایت آویزون: تقسیم بندی منطقه ای برای دخترها و پسرها (دخترای بوشهری، پسرهای شیرازی و ...) تأکید بیشتر سایت برای ارتباط با محارم و قرار دادن امتیازات ویژه برای برقراری ارتباط با محارم فیلمبرداری از ارتباطات جنسی دریافت فیلمها و عکسهای جنسی از افراد قرار دادن فیلمها و عکسها در سایت و ... در آن زمان که دسترسی به اینترنت محدود بود و بایستی افراد زمانی را برای روشن کردن کامپیوتر صرف می کردند، سرعت اینترنت پایین بود و ... ، این سایت روزانه در ایران 200000 و در مجموع داخل و خارج از کشور، 500000 بازدید کننده داشت و آنها را ساپورت می کرد!! با این وجود، زمانی که مدیریت سایت آویزون توسط نیروهای سپاه گرفته شد، این فردی که کشور ما را اینقدر بهم ریخته بود، به عنوان مفسد فی الارض شناخته نشد!!! و اعدام نشد!!! 70 نفر از اساتید برجسته دانشگاه نامه نوشتند که او را اعدام نکنید!!! بخشی از اعترافات متهم: افرادی که با تمایل خودشان به ما فیلم و عکس از ارتباطات جنسی نمی دادند، وب کم آنها را که معمولاً در اتاق خواب آنها بود، حک می کردیم و کل روابط آنها را ضبط و در سایت خود منتشر می کردیم. چون همه افراد امکان دسترسی به اینترنت را نداشتند، سعی ما بر این بود که فیلمها و عکسها را طوری تبدیل کنیم که از طریق گوشی موبایل و از طریق بلوتوث به راحتی قابل انتقال باشد تا افراد بیشتری به طور سریع و راحت، شاهد این محتواها باشند. عکسها و فیلمهای مذهبی را در لابلای فیلمهای مذهبی نیز قرار می دادیم تا همه اقشار محتواها را ببینند. پس یکی اینکه خلأ قانونی داریم و اینکه احکام در این جرایم بسیار سبک است. https://eitaa.com/umefafgaraei
# خلاصه مباحث ارائه شده توسط استاد مدبر: دلیل بعدی این است که مسائل جنسی را کسی جدی نمی گیرد. بنده برای همه رؤسای دادگاه ها و رؤسای شعبه ها در مشهد، کارگاهی را در این خصوص برگزار کردم تا میزان اثرگذاری بازی ها و فیلمهای مستهجن را برای آنها بگویم تا این رؤسا کمی با این مسائل آشنا شوند و توجیه گردند. کسی که حالا سایت مستهجن میزند با کسی که در سال 85 این کار را میکند، فرق دارد. تأثیر ارائه این محتواها در 10 سال پیش چندین برابر بود. نکته مهم: تأثیر آسیبهای دهه 80 را باید دهه 90 جمع کرد و آسیبهای دهه 90 را در دهه 1400 (طلاق، بیماریهای جنسی، عاطفی و ...) همزمان با افزایش گوشی های هوشمند و روی کار آمدن فضاهای مجازی، بحث جدی تر می شود. دلیل بعدی ادارک و دیدگاه مردم نسبت به فرزندان خود می باشد. دیدگاه ها و صحبتهای مردم نشان میدهد که چون بچه ها نسبت به موبایل و کاربرد آن فهم بیشتری دارند و استفاده از موبایل را از والدین خود بهتر می دانند، پس فهیم هستند و نیازی به نظارت ندارند! (با افتخار تعریف کردن از حل مشکل موبایل شان، توسط کودک خود) و یا اینکه توانایی نظارت بر روی آنها را ندارند. به نوعی وادادگی خانواده ها نسبت به ابزارهای جدید مثل موبایل. قبل از ورود ابزارها و پدیده های جدید، اول باید جامعه را آماده کرد، موارد مثبت و منفی آن را تعیین نمود، ابعاد آن را تجزیه و تحلیل نمود و سپس آن را وارد جامعه نمود و عدم انجام این امور، منجر به فاجعه می گردد. در حالی که کشورهای اروپایی حداقل سن برای استفاده از فضای مجازی را، 16 سال عنوان کرده اند و برای انواع بازی ها نیز رده سنی مشخص کرده اند، خانواده های ما این موارد را رعایت نمی کنند. حتی برخی ها افتخار می کنند که فرزندان کوچک شان وارد فضای مجازی شده است. البته این افتخار اگر همراه با مدیریت باشد بد نیست. ولی غالباً بچه ها در فضای مجازی رها شده اند. این جمله که "بچه من از من بیشتر می فهمد"، اولین اثری که دارد این است که نظارت خانواده را کمرنگ میکند و آن را از بین می برد. البته تفاوتی هم در بین والدین مناطق برخوردار و غیر برخوردار نیست. غالب بچه های دوره ابتدایی گوشی هوشمند دارند و وقتی از والدین پرسیده می شود که چقدر بر روی بچه های خود نظارت دارید، می گویند خیلی کم و یا اظهار بی اطلاعی می کنند!!! پدر و مادر خبر ندارد که بچه چه می کند. یا می گویند که بچه های ما اجازه نمی دهند که به گوشی آنها دست بزنیم و اگر سهواً به گوشی آنها دست بزنیم، با فریاد، ما را از این کار باز می دارند و می گویند: "گوشی حریم خصوصی است، وسیله شخصی است، مثل مسواک و ..." والدین باید دانش خود را در مورد موبایل بالا ببرند. من جلساتی را در فرهنگسرا برای والدین کاملاً بی سواد برگزار کردم تا کاربرد با گوشی هوشمند را به آنها یاد بدهم. برای اینکه چون از گوشی چیزی نمی دانند، تسلیم بچه های خود نشوند. چرا که این فاجعه است. چون در صورت تسلیم شدن، هاله امنی از عدم نظارت بر دور کودک و نوجوان خود تنیده اند. اولین چیزی که در فضای مجازی به ذهن کودک می رسد، سرچهای جنسی است. چرا که صحنه های جنسی، دنیایی جدید را برای او ایجاد میکند و این جذاب است. درگیر سایت جنسی می شود و محتواهای جنسی را با خیال راحت مشاهده میکند. چون کسی هم او را تنبیه نمی کند. زمان قبل از انقلاب، خانواده هایی که متدین نیز نبودند، به بچه های خود اجازه تماشای فیلمهایی را که برای افراد بالای 18 سال در نظر گرفته شده بود را نمی دادند. تازه فیلمهای آن زمان که پورن نبود !!!! ارتباط جنسی نداشت که ... !!! فیلمهای آن زمان در برابر فیلمهای حالا که چیزی نداشت !!! پخش گزارشی تأسف بار از بچه های ابتدایی در خصوص میزان مشاهده فیلمهای مستهجن و شگرد تماشای آنها از این گونه فیلمهای جنسی از طریق موبایل، ماهواره و فضای مجازی، بدون اطلاع و یا بعضاً با اطلاع خانواده ها. https://eitaa.com/umefafgaraei
# خلاصه مباحث ارائه شده توسط استاد مدبر: بحث پورن در دنیای بازی ها توزیع انواع بازی های کاملاً جنسی در تمام فروشگاه های کشور صورت می گیرد. به عقیده من آن چیزی که زیر ویترین باشد اشکالی ندارد. چون خود طرف می داند که مصرف آن غیر مجاز است. با این وجود آن را می خرد و استفاده میکند. اما چیزی که در ویترین باشد را چه بگوییم؟!؟ در کشور ما، تصاویری که بر روی بازی ها گذاشته شده است، بازی با ماشین یا فوتبال را نشان می دهد، اما واقعیت چیز دیگری است. در کشور ما هشدار و محتوای پشت بازی را حذف می کنند. گاهی پدر ناآگاهانه بازی های جنسی را در اختیار فرزند خود قرار می دهد. از سال 81 که ورژن اول این بازی (جی تی آی) منتشر شده است، صحبت های زیادی در خصوص جمع آوری آن انجام شده است، اما هیچ فایده ای نداشته است. نه تنها از توزیع آن، اندکی کاسته نشده است، بلکه ورژنها و زبان های مختلف آن نیز به بازار آمده است. به طوری که جی تی آی 5، پورن کامل است. بالاترین فروش را هم در شهرهای تهران، مشهد، شیراز و اصفهان داشته است. این بازی مزاحمت های خیابانی، ارتباط جنسی داخل ماشین، ربایش دخترها، مصرف انواع مواد مخدر و همه چیز را در بر دارد. چیزی نیست که یاد ندهد. هر آنچه که در بحث خلافکاری به ذهنتان می رسد، را بدون تعارف دارد. قوانین بازی در سایر کشورها: شما در استرالیا نمی توانید نسخه ای از بازی جی تی آی را پیدا کنید و همچنین اتریش. از جمعی از آشنایان که به استرالیا سفر کرده بودند، خواستم که این بازی را از آنجا بخرند اما آن را پیدا نکرده بودند. در انگلیس هم با ارائه مشخصات و ارائه کارت شناسایی و پس از کسب اطمینان از سن بالای شما (با توجه به رده سنی) بازی را به شما ارائه می دهند. دو سه هزار دلار هم جریمه فروش این بازی به یک نوجوان لحاظ شده است. البته بعضی از فروشنده ها رده سنی را پاک می کنند که خیلی زود هم به دردسر می افتند. البته این بازی در کشورهای دیگر با قیمت بسیار بالا به فروش میرسد (80 دلار). اما در اینجا قیمت پایین است. قانون فروش بازی در نیوزلند و استرالیا و .. بسیار سخت گیرانه است و ما وحشتناک اوپن هستیم. بازی سیمز (sims) نیز ورژنهای وحشتناکی دارد و غالباً دخترانه است و دخترها لذت بیشتری می برند. این بازی اکثر بازی ها را با هم جمع کرده است. برای بازی باید با اختیار خود، نوع هیکل فرد مورد نظر را انتخاب نمود، رنگ چشم، نوع پوشش، مدل مو، گوشواره و ... و بعد انتخاب حیوان خانگی و نوع و مدل آن و بعد شروع بازی. همه نوع حرکت در زندگی در این بازی گفته می شود. گفته می شود که فرد انتخاب شده الان به چه چیزی نیاز دارد و اگر آن نیاز برآورده نشود، دچار افسردگی خواهد شد و بازی کننده باید آن نیاز را برآورده کند که رابطه جنسی نیز از این دسته نیازها است. تفریحات آخر شب دارد که دقیقاً ارتباط جنسی است. البته انتخاب مکان در این مراحل از اختیار بازی کننده خارج است و بازی برای او تعیین می کند که کدام محل ها مناسب است. در بازی جیمز تنظیماتی وجود دارد که طریقه ارتباط جنسی با جنس مخالف یا موافق را تنظیم میکند و برابر نظر طراح، این ارتباط شکل می گیرد. دقیقاً بیان می شود که چه کاری باید انجام شود و حتی تمام شرایط قبل از شروع ارتباط نیز بیان می گردد. در این آموزشها ارتباطات غیر معقول و غیر معمول و غیر بهداشتی نیز مطرح است. طراح این بازی آقای رایت است که مطلقاً خدا را قبول ندارد و غالب سازندگان این بازی ها این گونه هستند. این بازی به شدت سبک زندگی دختران را تحت تأثیر قرار می دهد و در نگرش جنسی آنها نقش اساسی دارد. یکی از ورژنهای این بازی کفایت میکند که تربیت جنسی یک کودک، نوجوان و یا حتی بزرگسال را تحت تأثیر خود قرار بدهد و به سمتی ببرد که به هیچ عنوان مورد نظر شما نیست. اگر نوجوانی هر یک از این بازی ها را انجام بدهد (خصوصاً سیمز) تغییر در سبک زندگی او، اجتناب ناپذیر است. جلسه ادامه دارد ... https://eitaa.com/umefafgaraei
ارائه برخی از نظرات اعضای کارگروه در خصوص مباحث مطرح شده: دکتر صمدی: بازی سیمز 4 حتی بحث سه نوع خانواده را مطرح می کند (همجنس گرایی: زن زن و مرد مرد). حتی در بازی فوتبال برای انتخاب بازیکن مورد نظر به ویژگی همجنسگرا بودن آن نیز تأکید می گردد. خانواده ها نقش مهم دارند و به عقیده من خانواده ها نیز مقصر هستند. بچه های خود را به مهدها و مدارس می سپارند و نظارتی روی آنها ندارند. جلسه خوب بود اما دردها را همه می دانند. کی قرار است که رویکردها، راهبردها و راهکارهای مقابله و پیشگیری گفته شود و مدرس به تعداد کافی تربیت شود؟ یکی از مهمانان کارگروه: نوع صحبت و اعتراف آن شخصی که سایت آویزون را مدیریت میکرد، بسیار روح من را خراش داد. چرا اینقدر محکم صحبت میکرد و خیلی راحت از کار خود گزارش ارائه میداد؟ یکی از خانم های عضو کارگروه: آیا امکان برگزاری جلساتی را با انجمن اولیاء و مربیان خواهید داشت؟ چون برخی از خانواده ها از جریان وجود این بازی ها مطلع نیستند و تازه خوشحال هم هستند که سر فرزندانشان گرم است. یکی از خانم های عضو کارگروه: ما در شرایط جنگ و شبیخون فرهنگی هستیم. چرا در مملکت ما بحث فرهنگی و خصوصاً این داستان، مسئول مشخصی ندارد؟ یکی از خانم های عضو کارگروه: جلسه بسیار پر بار، با کیفیت و روان بود. اما اولاً پیگیری و ادامه این مباحث احساس می گردد و دوم اینکه با توجه با اینکه قانونمندی امری بسیار مهم و لازم است، چرا در جامعه درست و به جا اجرا نمی شود؟ و برنامه ریزان چه زمان قرار است که کار درست را انجام بدهند؟ جلسه ادامه دارد ... https://eitaa.com/umefafgaraei
خلاصه ای از کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی با موضوع سبک زندگی عفیفانه با ارائه حجت الاسلام بیاتی جلسه اول: 24 شهریور https://eitaa.com/umefafgaraei
# سبک زندگی عفیفانه جلسه اول: شنبه 24 شهریور 1397 با ارائه حجت الاسلام بیاتی https://eitaa.com/umefafgaraei
به نام خدا حجت الاسلام بیاتی: وقتی می خواهیم درباره موضوعی به نام عفاف صحبت کنیم باید جایگاه آن را در منظومه دین معلوم کنیم. بحث عفاف در لایه های ارزش ها است، نه مثل حجاب که در لایه های رفتارها است. فقط حجاب جزء رفتارهای عفاف به شمار نمی رود و یکی از مشکلات ما در این زمینه باور به همین موضوع است. وقتی این ارزش می خواهد خودش را در سبک زندگی و یا همان رفتارها نمود بدهد، باید در بخش های مختلف خودش را نمود بدهد و معنا ندارد که در یک بخش (مثل حجاب) فقط نمود داشته باشد. چون ارزشها مابین رفتارها و باورها هستند، قطعاً ارزشها شکل نمی گیرد، مگر اینکه یک سری باورها نهادینه شود. وقتی ما از سبک زندگی عفیفانه صحبت می کنیم در واقع درباره سه لایۀ عوامل تقویت کننده و یا سازنده عفاف، عوامل تخریب کننده عفاف و خویشتنداری در افراد و نمایشگرها، نشانه ها، نمادها و برونداد عفاف، بحث می شود. نکته: خویشتنداری و عفت در دو لایه فرد و اجتماع نیازمند به یک شبکه مسائل عفاف می باشد. ضمن اینکه این موضوعات به عفاف ارتباط دارند، خودشان نیز به یکدیگر ارتباط دارند. یعنی اینکه عفاف خودش پشتیبان دارد و گاهی ان پشتیبانها هم خودشان پشتیبان دارند. این هم افزائی ها در همه موضوعات وجود دارد. ما پیش فرضی داریم که حجاب منجر به عفاف می شود، پس برویم و حجاب را درست کنیم. برای اینکه از این پیش فرض فاصله بگیریم، بایستی ابتدا عوامل تقویت کننده عفاف مطرح گردد. با اذعان به اینکه عفاف در ذات انسانها است و نیاز به تولید اولیه ندارد و ما به رشد آن نیاز داریم (بصورت طبیعی فهم از خویشتنداری در بین همه ملتها وجود دارد) https://eitaa.com/umefafgaraei
عوامل تقویت کننده عفاف: 1. احساسهای عفاف ساز 2. رفتارهای عفاف ساز 3. باورهای عفاف ساز 4. موقعیتهای عفاف ساز نکته: در خویشتنداری عوامل به دو دسته سلبی و ایجابی تقسیم میشوند. سلبی مثل کنترل نگاه و ایجابی مثل ازدواج. یعنی اگر عفاف را یک سکه در نظر بگیریم، یک روی آن ممنوعات و روی دیگر آن مجوزات است. الف) باورهای عفاف ساز: شریفترین بخش و عامل عفاف ساز 1. یاد خدا و فکر به وجود خدا (لایه خوف و لایه شوق) 2. یاد مرگ (باعث نابودی شهوات) ب) احساسهای عفاف ساز 1. احساس کرامت و ارزشمندی برای خود 2. احساس مسئولیت در قبال ناموس (غیرت: احساس مهربانی نسبت به ناموس خود) 3. احساس مهربانی اجتماعی و عشق به انسانها (امر به معروف) 4. حب اهل بیت (جایگزینی حس و عشق با حس و عشق، نه با علم) 5. صبر (تقویت اراده) (صبر وقتی معنا دارد که بتوانی صبر نکنی و صبر بکنی. وقتی که چاره ای جز صبر نداری، اسمش صبر نمی شود. صبر هم باشد، صبر اررزشی نیست) 6. احساس تنفر از فحشا (گاهی نمی تواند این کار را انجام دهد، اما گاهی می تواند و بدش می آید). (ارائه حدیثی از امام صادق با این مضمون که گناه از نگاه ما هیچ لذتی ندارد و برای ما رنگ و بوی تعفن دارد و تمایلی به انجام آن نداریم، حتی اگر کسی ما را در حال ارتکاب به گناه نبیند. پ) رفتارهای عفاف ساز 1. مدیریت نگاه 2. انجام مناسک عبادی مثل نماز 3. ورزش و تخلیه هیجانات اضافی 4. واسطه گری در ازدواج (معرفی دختر و پسران به یکدیگر و خانواده ها) 5. ازدواج (دائم و بهنگام) سه نوع ازدواج که باعث عفاف می‌شود: ازدواج دائم و بهنگام، ازدواج موقت و ازدواج مجدد یکی از اشتباهات ما این است که ازدواج موقت و ازدواج مجدد را با ازدواج اول و دائم مقایسه میکنیم. اما پیامبر این ازدواج‌ها را با اموری چون زنا مقایسه می‌کند. ازدواج موقت و مجدد ازدواجهای جایگزین و اورژانسی هستند. 6. تحریک کردن و جذابیت جنسی داشتن برای همسر (سیری در منزل مساوی با بالا رفتن ضریب امنیت) ت) موقعیتهای عفاف ساز 1. اجرای حدود مفاسد جنسی (کمرنگ و تعطیل شدن این امر در جامعه ما: عدم مجازات زناکار در جمع و نشنیده شدن نعره های او در جمع). چرا که این موقعیت زمینه عفاف را فراهم میکند. 2. شأن خانوادگی (هر چقدر گمنامی زیاد میشود، تشخص خانوادگی از بین میرود و جرمها بیشتر میشود) 3. معماری عفیفانه (خانه، دانشگاه، محل کار طوری طراحی شود که زن و مرد اختلاط کمتری داشته باشد). مردها از نظر بصری ضعیف هستند و زود جذب می شوند و زنهای محجبه هم در نهانخانه قلب خود از اینکه ساعتها با پوشش کامل باشند، رضایت ندارند. 4. تربیت جنسی فرزندان (استحمام فرزندان توسط والد همجنس، عدم خوابیدن در یک رختخواب از ورود به سنی مشخص، مخفی نگه داشتن روابط زناشویی از دید فرزندان) تفاوت تربیت و آموزش جنسی: در آموزش جنسی اکثر امور بیانی هستند اما در تربیت جنسی اقل امور بیانی بوده و اکثراً عملی هستند. 5. اشتغال مردان (بسیاری از بی عفتی ها به دلیل عدم اشتغال و عدم تشکیل خانواده برای مردان است.) 6. غذای معتدل و متناسب با مزاج برای بچه‌ها (کنترل مزاج فرزندان در مسائل جنسی؛ خوراندن غذای گرم و سرد با توجه به مزاج فرزندان) 7. جمعیت و فرزندآوری (تنهایی، موقعیت‌ها و فرصت‌های مناسبی را خلق می‌کند که فرد با خودش مشغول شود و یا چیزی را ببیند. خیلی از بچه ها در تنهایی و خلوت به گناه می افتند). 8. مشغولیت خود (گذاشتن بچه ها در موقیعت های سرگرم کننده مثل کلاسهای مختلف آموزشی و تفریحی) 9. لقمه پاک و حلال https://eitaa.com/umefafgaraei
سؤالات و نقطه نظرات برخی از اعضای حاضر در کارگروه: آقای دکتر رسولی: هنوز من متوجه کار و طرح شما نشدم. الگوی شما برای دانشگاه و تبیین حجاب و عفاف چیست؟ شما فعلاً یک سری مطالبی را مطرح کردید که یک سری گردآوری داده بوده است. شکل ماهوی عفاف درست است. اما معنای شبکه چیست؟ شما در شبکه عفاف خود، عفاف را در مرکز قرار داده اید. اگر آن قسمت را جدا کرده و کنار بگذاریم، شبکه بهم نمی ریزد؟ شبکه به این معنا است که زمانی که بخشی از آن کنار گذاشته شد، شبکه بهم نریزد. مخصوصاً شبکه هایی که مرکزگرا است، مثل شبکه شما که عفاف در مرکز است. یعنی همه چیز به عفاف ختم می شود. پس از نظر سانتیفیک، کلمه شبکه برای این شکل، اشتباه است. باید کلمه را عوض کنید. اسمش را مثلاً چارت یا عوامل وابسته به عفاف بگذارید. مورد بعدی اینکه شما تمدن را جزء عوامل تقویت کننده عفاف قرار ندادید! آیا ما قبل از اسلام عفاف و حجاب نداشتیم؟ شما چطور می‌توانید فردی را دین گریز و اسلام ستیز است را قانع کنید که به حجاب و عفاف بپردازند؟ از اول انقلاب تا الان، تفکر فعالان فرهنگی ما این طور است که جوان ما بفمد که تمدن ما وقتی شروع شد که اسلام آمد. چرا این برداشت به وجود آمده است؟ ایران قبل از اسلام دارای تمدن بوده و زنان ایرانی دارای حجاب و حتی پوشش چادر بوده‌اند. اما تمدن در لیست ارائه شده شما دیده نمی‌شود. شما فرهنگ را به معنای تمدن گرفتید، در صورتی که فرهنگ بخشی از تمدن است. تمدن به معنای سبک زندگی است که علاوه بر فرهنگ عواملی از جمله سیاست، اقتصاد، جنگ، آداب و رسوم و ... را نیز در بر دارد. خانم وقار: مستندات و منابع شما برای مواردی که مطرح کردید، چیست؟ خانم داودی پور: آیا شما با این چهار عنوانی که اشاره نمودید، می توانید با جوانهایی که فضای فکری آنها بسیار ملتهب است کار کنید؟ راه حلهایی را دارید؟ این عناوین اصلاً کفاف این را می‌دهد که سراغ جوانها بروید و روی آن‌ها اثری بگذارد؟ حجت الاسلام بیاتی: انسان به دلایل پیچیدگی هایی که دارد، نمی توان گفت که کدام عامل باعث عفاف و خویشتنداری او می شود. هر کسی ممکن است با یک عامل، خویشتندار و عفیف گردند. پس بریدن قسمتی از شبکه، طرح را بهم نمی ریزد. تمدن به تنهایی وجود ندارد و با اجزای خود به وجود می آید. مثل این جمع حاضر که با حضور تک تک افراد به وجود آمده است و اِلا جمع غیر از افراد وجود خارجی ندارد. آقای دکتر صابری: علامه جعفری در کتاب فرهنگ پیشرو و فرهنگ پیرو، بالای 100 تعریف از فرهنگ را ارائه داده است. در مورد رابطه بین تمدن و فرهنگ نیز بحثهای زیادی بین اندیشمندان اسلامی و غربی هست. بعضی از اندیشمندان فرهنگ را بصورت بود و تمدن را بصورت نمود می دانند. یعنی تمدن را جنبه انتزاعی و فرهنگ را جنبه نمادین و به وجود آمدن می دانند. بعضی اندیشمندان فرهنگ و تمدن را متباین و متضاد می دانند و برخی مثل دکتر نصر معتقدند که تمدن فرهنگ را خراب می کند. نکته: در خصوص مستندات و منابع عرض کنم که درسنامه ای را با مبانی اسلامی و دینی در حدود 600، 700 صفحه تدوین کرده ایم. با روش مطالعه ای و کتابخانه ای کار کرده ایم. https://eitaa.com/umefafgaraei
عوامل و تخریب کننده‌های خویشتن‌داری و عفاف: الف) احساسات تخریب کننده‌ ب) موقعیتهای تخریب کننده‌ پ) رفتارهای تخریب کننده الف) احساسات تخریب کننده‌: 1. محبت به اهل فساد (فرد گناه نمیکند اما فرد فاسد و گناهکار را دوست دارد و به اصطلاح دنبال کننده او است. مثل لایک در فضای مجازی و دوست داشتن آن فرد) 2. دوستی با نامحرم (دوست دختر و دوست پسر) 3. خیانت دانستن ازدواج های مجدد و موقت ب) موقعیتهای تخریب کننده‌: 1. سهولت دسترسی به گناه (مثلاً دسترسی به محتواهای گناه آلود در اینستاگرام، نرم افزارهای موقعیت یاب برای قوادّی و ایجاد موقعیت و معرفی افراد برای گناه به یکدیگر و ...) 2. خلوت با خود (افزایش قدرت خیال در تنهایی) 3. خلوت با نامحرم: این مورد بمب اتم عفاف محسوب میگردد که فضای مجازی این امکان را کاملاً مهیا کرده است که دختر و پسر به چت خصوصی میپردازند. این مورد حتی در بین افرادی کاملاً مذهبی دیده می شود که هیچگاه ارتباطی با نامحرم نداشته اند (قدرت مردها برای دروغ گفتن و قدرت زنان برای باور دروغ بسیار بالا است). 4. اختلاط و معاشرت با نامحرم (نیجه اینگونه اختلاط ها مثل مقایسه کردن زنهای همکار با همسر) 5. مجلس لهو و لعب 6. طلاق (عدم تأمین نیازهای جنسی و عاطفی برای مرد و زن) 7. طلاق عاطفی 8. گفتمان فمینیسم و زن محوری باعث تخریب عفاف می‌گردد ولی مرد محوری خیر (مرد محوری خوب نیست اما باعث تخریب عفاف نمیگردد). 9. اعتیاد به مواد مخدر پ) رفتارهای تخریب کننده عفاف: 1. نگاه شهوانی 2. موسیقی حرام (محرک جنسی) 3. معاشرت با اهل فحشا 4. استمنا (آمادگی برای بی عفتی بزرگتر مثل زنا و لواط) 5. قوّادی (فرایندی است که ارتباط افراد را به منظور برقراری رابطه جنسی فراهم و ممکن می‌کند. قوّادان این کار را با آشنا کردن، مرتبط ساختن و تهیه محل مناسب برای مشتریان خود انجام می‌دهند.) قوّادی سیستمی نظیر اپلیکشین موبایل 6. کلام تحریک کننده 7. بی حجابی همراه با حواشی 8. رعایت نکردن سطوح پوشش و آرایش 9. پرخوری (فراهم آوردن زمینه شهوت) 10. تشبّه به لباس جنس مخالف 11. استشمام بوی خوش نامحرم (تفاوت با استعمال) 12. لمس نامحرم (دست دادن) 13. شرب خمر 14. رقص 15. رابطه جنسی (رابطه جنسی سطوحی دارد. مثلاً عمل زنا فرد را برای عمل لواط آماده میکند) https://eitaa.com/umefafgaraei
نکته مهم: همه این موارد گفته شده که قابل اجرا و بکارگیری نیست و ما باید اولویت بندی کنیم. ما در سیر نزول به چهار مرحله ارزش گذاری عفاف، مرحله تثبیت ارزش گذاری، مرحله هنجار سازی یا مرحله تثبیت هنجارها هستیم. در جلسه دوم باید ببینیم که جمهوری اسلامی در سال 97، در کدام مرحله است؟ ادامه دارد ... https://eitaa.com/umefafgaraei
# سبک زندگی عفیفانه جلسه دوم: یکشنبه 25 شهریور 1397 با ارائه حجت الاسلام بیاتی https://eitaa.com/umefafgaraei
به نام خدا حجت الاسلام بیاتی: برای داشتن یک زندگی با محتوا و با پیش فرض خویشتن داری جنسی، باید به سه لایه تقویت کننده های عفاف، تخریب کننده های عفاف و نمایشگرها، نشانه ها و نمادهای عفاف توجه شود. افراد به طور طبیعی خویشتن داری را درک می کنند. اگر شما با یک ملحد و کافر در مورد خویشتن داری صحبت کنید، چون این موضوع یک امر فطری است، امر قابل فهمی است. اینکه انسان به عنوان یک انسان باید در فضای فردی و اجتماعی یک سری را امور را رعایت کند و این موضوع در همه جوامعی که در آنها تمدن و فرهنگ وجود دارد، قابل درک است. نمایشگرها، نشانه ها و نمادهای عفاف: آن چیزهایی که نشان می دهد یک فرد عفیف است. نکته: در این زمینه متأسفانه از سوی حوزه و دانشگاه کم کاری شده است و نمودهای عفاف به نوعی تنها در مسأله حجاب دیده می شود و در صورتی که چنین نیست. نمایشگرهای عفاف الف. رفتارها 1. حجاب 2. مدیریت نگاه (علاوه بر یک عامل تقویت کننده، علامت عفاف نیز هست) غمض بصر: بستن چشمها و غض بصر: کوتاه کردن نگاه و ادامه ندادن آن و لذت نیاوردن در آن روایت: برای سنجش حیای یک فرد به چشم او نگاه کنید. نکته: در اولین آیه ای که در خصوص حجاب نازل شده است (برای زنان و مردان) به نگاه اشاره شده است (قل للمؤمنیین یغضون ...) در صورتی که به گمان ما حجاب خانمها از نگاه آنها مهمتر است. چرا حفظ نگاه زن از حجاب او اولویت دارد؟ چون نگاه در مرد عامل است و در زن نماد است. در عدم مدیریت نگاه خود فرد آسیب می بیند. تحقیقی توسط آمریکایی ها در مورد خانمهایی که به آنها تعرض جنسی شده بود، صورت گرفته بود، از مردان متجاوز پرسیده شده بود که چرا با وجود خانمهایی که برای سرویس جنسی مهیا هستند، سراغ افراد دیگر رفته اید؟ بیش از 67 درصد از مردها اعلام کردند که نگاه آن خانم طوری بود که من گمان کردم او هم موافق این رابطه است. در صورتی که خانمها اذعان داشتند که چنین قصدی نداشتند. وقتی خانمی نگاه ادامه داری دارد، گاردش را باز کرده است. در حجاب هم، میزان گرفتن رو به هنگام صحبت با نامحرم، میزان گارد خانمها را نشان می دهد. امام علی (ع) به امام حسن (ع) می فرمایند: «دخترانت را در غرفه هایی قرار بده تا مردها را نبینند.» نمی فرماید که مردها آنها را نبینند. 3. عفت در کلام همه ما می دانیم که کلمات مستهجن و رکیک، کلماتی هستند که نشان دهنده ذهنیت های باز و بی حیای متکلم است. پس اگر فردی شروع به استفاده این کلمات نمود، از عدم استحکام خویشتن داری خودش خبر می دهد و می گوید که من خیلی هم مقید نیستم. 4. ازدواج بهنگام: تلاش برای ازدواج فرزندان و یا تلاش برای ازدواج بهنگام خود 5. امر به معروف در حوزه مباحث عفیفانه (علامت عفت و خویشتن داری خود فرد را می رساند) 6. غیرت ورزی امام علی (ع): عفت یک مرد به اندازه غیرت او است. 7. پرهیز از رسانه های اغوا کننده (عدم استفاده از نرم افزارهای خاص و عدم استفاده از فیلترشکن) ب. موقعیتها 1. التزام به منزل بانوان (عدم اصرار برای خروج از منزل و عدم لذت از حضور اجتماعی و خروج از منزل برای ضرورت) 2. معماری عفیفانه (نوع طراحی محل کار) 3. مدیریت خلوت و اختلاط (عدم ایجاد موقعیت خلوت با نامحرم، باز گذاشتن درب و ...) 4. واسطه گری در امر ازدواج (نگران ازدواج دیگران بودن) 5. جایز بودن ازدواج موقت و مجدد در جامعه (خیانت نداستن این ازدواجها) این ازدواجها در موقعیت های خاص ضرورت دارد. مثلاً خانمی که دارای چند فرزند است و همسرش را از دست داده است. به دلایل نیازهای مختلفی که دارد، نیاز به ازدواج دارد و طبیعتاً نمی تواند با مرد مجردی ازدواج کند و سهم مردی می شود که توانایی در اختیار گرفتن همسر دوم را دارد و یا خانمهایی که به تجرد قطعی نزدیک شده اند و یا به آن رسیده اند که طبق آمار رقم بسیار بالایی می باشد. جامعه ما در برداشت از این قضیه بسیار ضعیف است و این مسأله تبدیل به یک بحران شده است. در طول این 40 سال حتی یک فیلم نیز درباره ازدواج موقت و ضرورت آن در مواقع خاص ساخته نشده است. چرا که این مورد جلوی بی عفتی را می گیرد. https://eitaa.com/umefafgaraei
نقطه نظرات برخی از اعضای حاضر در جلسه: آقای دکتر سعیدی: انتخاب دوست نیز می تواند نشانگر عفت باشد. مثلاً دوست خوب نشانه عفیف بودن فرد باشد. معاشرت با افراد خویشتن دار به خویشتن داری فرد منجر می شود. انتخاب محل زندگی نیز نشانه دیگری است. افراد ثروتمندی هستند که در مناطق به اصطلاح بالا شهر که از نظر موقعیت های عفاف در سطح ضعیفی قرار دارد سکونت نمی کنند و یا نزدیک به مدارس دخترانه خانه نمی خرند و یا افرادی که به دلیل حفظ موقیعت های عفیفانه برج نشین نشده اند. انتخاب سفر نیز مهم است. مثلاً انتخاب سفر ترکیه یا سفر کربلا. متأسفانه برخی از افراد متدین، فرزندان خود را برای زندگی بدون در نظر گرفتن موقعیت های عفاف، به کشورهای دیگر می فرستند و این نشانه بی اهمیتی عفاف برای آنها است. فرستادن دختر خود برای تحصیل به شهرهای دیگر نیز می تواند از این قبیل باشد. چرا که شاهد تغییر حجاب و رفتار دختران بعد از رفتن به شهرهای دیگر، برای تحصیل بوده ایم. آقای دکتر صمدی: نمایشگر دیگری که برای عفاف می توان احصا نمود، انتخاب رشته ورزشی برای خانمها است. مثلاً ورزشهای خیابانی مثل دوچرخه سواری و اسکیت. مورد دیگر اصرار برای کلاسهای فوق برنامه مثل زبان است. در صورتی که در تمام مدارس مذهبی مشهد، اگر جلوی یک دانش آموز دوره دوم قرآن بگذاریم در یک خط حداقل سه غلط اعرابی دارد! این مورد را بنده در تمام دانش آموزان تست کرده ام. متأسفانه از دوره پیش دبستانی در یک مجموعه مذهبی بوده است ولی در پیش دانشگاهی در قرائت قرآن مشکل دارد و حتی متدینین ما گرفتار این مشکل هستند. حالا انتخاب کلاس موسیقی و غیره هم بماند. یکی از آقایان حاضر در جلسه: موردی را در موقیعت های عفاف مطرح کردید که درباره ارتباط دانشجو با استاد همجنس بود. اگر دانشگاه استاد خانم نداشته باشد تکلیف چیست؟ حجت الاسلام بیاتی: در این صورت بحث اختیار و انتخاب مطرح نیست. متأسفانه در خود حوزه های علمیه نیز بعد از گذشت 40 سال، برای بخش خواهران مجبور به گذاشتن اساتید مرد هستیم و ساختارسازی ها اشکال دارد. یک کم کاری و یک عدم برنامه ریزی در این زمینه وجود دارد و به حاکمیت برمی گردد. این نشان دهنده نگرش عفیفانه پایین در این زمینه است. آقای ابوترابیان: ما آنقدر در مدارس دخترانه مشکل داریم که گفتنی نیست. درصد بالایی از معلمان مجرد خانم در این مدارس هستند که زهر تلخی را بر علیه ازدواج در کام این بچه ها می ریزند و آن وقت این خانمها چطور میتوانند دختران ما را به عفاف و ازدواج تشویق کنند. متأسفانه سیستم نیز اینها را آسیب شناسی نکرده است. آموزش و پرورش بایستی که بچه ها را مبتنی بر خانواده بار بیاورد. یکی از آقایان حاضر در جلسه: در رابطه با ارتباط اساتید و دانشجویان نکته ای را عرض کنم، گاهی اگر استاد به هنگام صحبت به دانشجو نگاه نکند، دانشجو گمان می کند که استاد برای او اهمیتی قائل نیست و استاد در چنین حالتی دچار یک پارادوکس می شود که باید چه کار بکنم؟ بنابراین آموزش به اساتید در مورد چگونگی مواجهه با دانشجویان دختر و پسر بسیار ضروری می باشد. رفتار با دختر بی حجاب در کلاس چگونه باشد. بحث دوم اینکه دانشجوهای ما از ازدواج و اتفاقی که در ازدواج خواهد افتاد، نا امید هستند و لذا ازدواج سفید را جزء گزینه های خود قرار می دهند. نکته بعدی اینکه اگر به تفکیک جنسیتی پرداخته شود، برخی مسائل حل خواهد شد. چرا که در برخی از رشته ها اصلاً نیازی به حضور خانمها نمی باشد. خانم درویش زاده: در بحث نمایشگرها بایستی به چند قدم عقبتر برگردیم. الگوی تحصیلی و ازدواج ما از اساس غلط است. هیچ کدام از مواردی که در جامعه داریم، اسلامی نیست و به طور طبیعی خروجی آن همین می شود. من هر چه گشتم ندیدم که در اسلام الگوی اشتغال خانم را داشته باشیم. الگوی تحصیل چه در دانشگاه و چه در حوزه، غربی است. برخی از دوستان من که در حال تحصیل در سطوح سه و چهار هستند، دلیل تحصیل و کار خود را، ننشستن در خانه بیان می کنند که این مغایر با نمایشگر موقعیتی التزام به منزل بانوان است که شما مطرح نمودید. ساختار تحصیل مشکل دارد. خانمی که از صفر تا دکترا، با این ساختار تحصیل کرده است، چگونه باید به گفت که عفیف باش. خانمی که یاد گرفته است صحبت با آقا برای او مهم نباشد چطور می توان عفت را به او گفت؟ برای اصلاح این ساختارها باید برنامه داشت. https://eitaa.com/umefafgaraei
اجازه بدهید که نقدی بر بیانات اکثر شما وارد کنم. در ابتدا عرض شد که نگاه عمده به عفاف، حجابی است و الان نیز در گفته های شما همین نگاه دیده می شود. باید وارد دایره عفاف بشویم و عفاف را به معنای واقعی خود ببینیم. نکته مهم دیگر اینکه ما دو نوع عفاف داریم. عفاف عرفی و عفاف اسلامی. آن چیزی که الان اتفاق می افتد و در نظرسنجی ها نیز بیان می شود، عفاف و حجاب عرفی است که رأی می آورد. یعنی مردم به آن فهمی که خودشان از عفاف و حجاب دارند، مقید هستند. مثلاً می گویند من که بی عفت نیستم، یعنی زنا نمی کنم. یعنی مصداق بی عفتی را چیز دیگری نمی داند و برای دیگران نیز همین را مبنا قرار می دهد. یعنی مراتب عفاف را در ذهن خود ندارد و برخی موارد را اصلاً بی عفتی نمی داند. مثلاً اینکه در دل خود فرد دیگری را دوست داشته باشد، را بی عفتی نمی داند. لذت از گفتگوی یک زن را بی عفتی نمی داند. الان خیلی از محجبه ها و متدینین ما تناقضی بین حجاب و عفاف نمی بینند و معتقدند ممکن است فردی حجاب نداشته باشد اما عفیف باشد. در صورتی که یکی از مصادیق عفاف حجاب است. حالا با توجه به عرف اسلامی ما در کدام مرحله قرار داریم؟ دکتر صابری فتحی: غالب افراد هنجارها و مصادیق را قبول دارند و می دانند که انجام کارهایی درست نیست ولی با این وجود آن را انجام می دهند و البته انجام آن کارها نیز برای مثلاً خواهر خود مجاز نمی دانند. دکتر زمانی: شما وضع موجود را بررسی می کنید که ببینید باید از کجا شروع کنید؛ اما باید به صورت یک سیر تحولی به این موضوع نگاه کنیم. یعنی اینکه ما نمی توانیم به صورت ایستا به این مسأله نگاه کنیم. اگر 4 لایه را برای جامعه در نظر بگیریم. لایه بیرونی بحث نمادها است، بعد الگوهای رفتاری، بعد هنجارها و ارزشها و سپس باورها و اعتقادات است. ما یک جواب طیفی داریم. به باور من ما در مرحله چهارم نیستیم. فرض کنید در یک کلاس درس که همه افراد چادری هستند، فردی با پوشش دیگر در آن کلاس رفت و آمد کند و این مسأله تداوم پیدا کند و استاد اصلاً نمی داند با این خانم چطور برخورد کند؟ نگاهش نکند یک جور است، نگاهش بکند یک جور است. این یک نفری که مدام می رود و می آید، خودش یک نماد است. این نماد، الگوی رفتاری ایجاد می کند؛ سپس در جمع تأثیر می گذارد و باعث می شود که جای هنجارها عوض بشود؟ به جایی می رسد که یک خانم چادری می گوید من چادر سرم میکنم اما می خواهم خوش باشم. این یعنی چه؟ یعنی یک درجه هایی از عفاف خورده شده است. نکته بعدی اینکه دانشجویی در سال چهارم با اینکه چادری است و پدرش سپاهی است، می گوید که من دوست پسر ندارم ولی در اینستاگرام دوست پسر دارم؛ چرا چادر نماد عفاف نیست؟ بحث نمادها خیلی تأثیر دارد. https://eitaa.com/umefafgaraei
حجت الاسلام بیاتی: اسلام با روش مشخصی در طی 23 سال، بر پیامبر قرآن را نازل نموده است. با اینکه پیامبر همه قرآن را در شب قدر دفعتاً دریافت نموده است اما برای اجراییات آنها، وحی تدریجی و مجدد صورت گرفته است. این یعنی چه؟ یعنی اینکه شما باید به قدر ظرفیت مخاطبت، عملیات را تعریف کنید. اسلام به اجتماعی پذیر نمودن موضوعات دینی قائل است و ترتّب و اولویتها را در نظر می گیرد. ما نیز قصد یک برش مفهومی را داریم. در موضوع عفاف، اسلام توسط آیاتی، که این آیات عفاف در 34 دسته قرار می گیرد و از سوره 31ام آغاز شده و به سوره 104ام قرآن می رسد، این موضوع را نازل نموده است. این موضوع 4 گام دارد. گام اول در مکه صورت می گیرد و پیامبر قصد فرهنگ سازی دارد. گام اول ارزش گذاری نسبت به عفاف و ضد ارزش تولید کردن در خصوص بی عفتی (این کار را قبول ندارم و با آن مقابله می کنم. از قبیل سوره هایی که به قوم لوط می پردازد). گام دوم تثبیت ارزش گذاری (خوب و یا بد دانستن انجام کاری). گام سوم مقام تولید هنجار موافق با مسأله عفاف و گام چهارم تثبیت هنجارها (عمومی کردن هنجارها) ما در کدام یک از این چهار مرحله و گام قرار داریم؟ در جامعه ما این تصور وجود دارد که ما در مرحله چهارم هستیم. فهم و توقعی که از جامعه اسلامی وجود دارد، اجرای تمامی حدود، با تمامی زوایا و ابعاد و اقشار مختلف اجتماع است. توقع ما از جمهوری اسلامی، حکومت اسلامی است. در حکومت اسلامی همه موارد اجرا می شود نه در جمهوری اسلامی. عدم درک این مسأله باعث جدایی برخی از افراد کاملاً مذهبی شده است. چرا که بر این باورند که چرا همه اسلام اجرا نمی گردد. آیا عفاف در جامعه ما فرهنگ است؟، ارزش است؟، ارزشش عمومی است؟، هنجار است؟ و یا هنجارش عمومی است؟ خانم درویش زاده: به زعم بنده ما در زمان مکه پیامبر هستیم و هنوز ارزشها تبیین نشده است. از لحاظ تئوری تا گام چهارم نیز پیش رفته ایم اما از نظر نهادینه شدن در گام اول هستیم. با وجود استثناهایی، برای کل جامعه ارزشگذاری نشده است. مثلاً ارتباط با نامحرم یک مصداق است. اختلاط کاری و درسی بین زن و مرد، آنقدر زیاد شده است که برای آنها عادی شده است و اصلاً شما نمی توانید به افراد بگویید که صحبت با نامحرم چنین مسائلی دارد و سریع افراد گارد می گیرند. دکتر صمدی: کلیت و میانگین جامعه در مرحله سوم و هنجارسازی هستند، اما نسل جوان و جدید در مرحله دوم هستند. یکی از آقایان حاضر در جلسه: در برخی از مصادیق عفاف شاید در مراحل سوم و چهارم باشیم، ولی در برخی موارد مثل حجاب یا زینت و آرایش هنوز عقب هستیم. دکتر صابری فتحی: به اعتقاد من هر چهار مرحله به نوعی در همه جوامع وجود دارد. فقط ممکن است که بر روی مصادیق آن اختلافاتی وجود داشته باشد. در جامعه ما بحث جمع اضداد مشکل ساز شده است. یعنی مردم ما کاری را برای خودشان مباح می دانند ولی برای دیگری حرام می دانند (مثل فردی که متلک گویی به دختران محل را برای بقیه اشکال می داند ولی اهالی محل از دست خود آن فرد عاصی هستند). نظام ما (دولت و مسئولین) نیز به طور گزینشی با هر چهار مورد برخورد می کند. مثلاً در گزینش های استخدامی ممکن است که دختر خانمی را به دلیل بدحجابی رد بکنند ولی فرد دیگری را هزاران رابطه را داشته است نمی بینند و حتی چشمان خود را نیز بر روی آنها بسته اند. نکته بعدی اینکه من مثل دکتر صمدی از جوانها ناامید نیستم. عصیانگری جوانها اقتضای سن آنها است و ما نیز وقتی جوان بودیم، قبول حرفهای بزرگترهایمان برای ما سخت بود، ولی حالا که بزرگتر شدیم کارهای جوانها برای ما عجیب به نظر می رسد. به اعتقاد من ما در مرحله چهارم هستیم. مقام معظم رهبری در یک سخنرانی فرمودند: خانمی که بدحجاب است، در شب 21 رمضان قرآن را به سر می گیرد یا آقایی که لباس مناسبی ندارد در روز عاشورا سینه زنی میکند. ولی افراد به دلیلی هوای نفس و لذت طلبی هایی که وجود دارد، لغزشها وجود دارد. حجت الاسلام بیاتی: مرحله ارزشگذاری و تثبیت ارزش ذهنی است و لغزشها که در ذهن وجود ندارد و نافرمانی نیز معنا ندارد. دکتر صمدی: طبق یک مطالعه ای که صورت گرفته است، 60 درصد مردم ایران با قانون حجاب موافق بودند و 35 درصد این افراد به عنوان شریعت و 25 درصد به عنوان عرف و اکثریت، موافق بودند و عمدتاً خانمهای متأهل با اختلاف بالایی نسبت به حجاب موافقتر بودند و آقایان نیز در انتخاب حجاب اختیاری سهم بیشتری داشتند. حجت الاسلام بیاتی:
حجت الاسلام بیاتی: به دلیل اینکه سیر نزول آیات تمام شده است و 1400 سال هم گذشته است و از انقلاب ما هم 40 سال گذشته است، ما در تمام چهار مرحله قدم برداشتیم. حرف من سر درصد است و ما باید اکثریت را در نظر بگیریم. با وجودی که قبول داریم که افرادی در این مراحل در حال رفت و برگشت هستند ولی قابل تشخیص است که در کدام مرحله هستیم. مثل قیمت ارز که شناور است، اما در لحظه مشخص است که قیمت آن چقدر است. اکثریت جامعه ما در این لحظه در کجا قرار دارند؟ ما مرحله اول را طی کردیم و چیزی به اسم عفاف در جامعه ما وجود دارد و همه از آن دفاع می کنند. تثبیت عفاف نیز صورت گرفته است. ما در مرحله سوم و بیان هنجارها هستیم و هنوز این مرحله را رد نکرده ایم. ما بخاطر حفظ حجاب، برخی از مصادیق دیگر عفاف را نمی بینیم و از حفظ آنها غافل شده ایم. اگر ما مصادیق عفاف را سنگرهایی فرض کنیم، سنگر حجاب فتح شده است و سایر سنگرها نیز در حال فتح شدن هستند، اما ما تمام تمرکز خود را بر سنگر فتح شده حجاب قرار داده ایم و احساس یأس می کنیم. طرح بنده، طرح مقابله با بی عفتی های بزرگ می باشد که باید یک مطالبه عمومی نسبت به آن شکل بگیرد. مثلاً زنا کم کم دارد فتح می شود. عمومی نشده است ولی اینکه اعلام می شود 5000 خانه مجردی در تهران وجود دارد، این یعنی چه؟ این را در 2 یا 4 ضرب کنید، چند می‌شود؟ بسیار زیاد. یا در خود ارضایی طبق آمارها تا 50 درصد پیش رفته ایم. ادامه دارد ... https://eitaa.com/umefafgaraei