eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
983 ویدیو
29 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
# عروسک‌های جنسی و خطر «انقراض» ژاپنی‌ها! در حالی که نرخ تولد در ژاپن در سال گذشته به زیر یک میلیون رسیده است، کارشناسان یکی از دلایل این افت زاد و ولد را محبوبیت یافتن «عروسک‌های جنسی» در نزد مجردها در این کشور می دانند. https://eitaa.com/umefafgaraei
به گزارش «راشا تودی»، بر اساس یکی از مستندهای این شبکه با نام «جایگزین‌ها»، کارشناسان هشدار می دهند که عروسک‌های جنسی به روحیه تجرّد و بیگانگی از جامعه در ژاپن دامن می زنند و با رونق این عروسک‌ها، افراد مجرد بیش از پیش از روابط انسانی دوری می گزینند. آمارهای این تجارت نشان از آن دارد که سالانه تا ۲۰۰۰ عروسک جنسی با ظاهر و هیبت انسانی، با انگشتان متحرک و سر جداشونده و البته آلت جنسی، در ژاپن فروخته می شود. «نوبورا تاکانا»، فروشنده‌ی این نوع عروسک‌ها، معتقد است که مزیت داشتن یکی از این عروسک‌های ۴۲۰،۰۰۰ ینی(۳۷۵۰ دلاری)، بدون خواسته بودن آن‌ است: " این احساس جالبیه. شبیه عروسک به نظر میاد، ولی حس می کنید که واقعا زنده است." او معتقد است که یک عروسک جنسی، مشکلات رابطه با همسر را ندارد: " وقتی با همسرتان رابطه برقرار می کنید، ممکن است مسایلی ایجاد شود. هیچ‌کدام از این مسایل را با این عروسک‌ها ندارید!" کارشناسان شواهد نزول نرخ تولد را در مناطقی از ژاپن که بیشترین فروش عروسک را دارد، محرز می دانند. «کاناکو آمانو»، جمعیت شناس از موسسه پژوهشی NLI توکیو معتقد است که عروسک‌های جنسی خطری اساسی برای آینده این کشور هستند، کشوری که پیش بینی می شود تا ۳۰ سال دیگر، یک سوم از جمعیت آن کاسته خواهد شد. تنهایی اقشار میانسال، مهم‌ترین عامل فروش عروسک‌های جنسی در ژاپن است. «مورو»، یکی از شهروندان ژاپنی که صاحب چندتا از این عروسک‌هاست، اولین عروسک را یک سال بعد از فوت همسرش خرید. او می گوید: " یک خلاء در قلب من بود." او در حالی با تیم مستندساز راشا تودی مصاحبه می کند که عروسک‌هایش را در یک ردیف در کاناپه کناری خود نشانده است: " وقتی با آن‌ها آشنا شدم، زندگیم به نحو پیچیده‌ای با آن‌ها گره خورد. از وقتی این «دخترها» در خانه من ظاهر شده‌اند، به لطف آن‌ها، دیگر آن احساس تنهایی را ندارم." مورو دوست دیگری به نام «کِرِرو» دارد که خود صاحب ۲۰ عروسک جنسی است. این دو معمولا با هم برای رانندگی خارج از شهر یا قدم زدن در پارک می روند و هر بار چندتا از عروسک‌ها را هم با خود می برند. وقتی آن‌ها برای عکس گرفتن روی نیمکت پارک می نشینند، عروسک‌ها را هم کنار خود می نشانند، درباره خصوصیات «انسانی» این موجودات بی‌جان شوخی می کنند، یا از این می گویند که فلان عروسک امروز غمگین یا خوشحال است. با این حال، این عروسک‌ها تنها مورد استفاده افراد میانسال به بالای ژاپنی نیست. «هیتسوجی»، دختر جوانی که یک مدل محبوب نوجوانان در ژاپن است، عروسکی به نام «ماسیرو» دارد و می گوید که دیگر هیچ احتیاجی به ارتباط با مردان ندارد. به گفته آمانوف کارشناس جمعیت شناسی: " منحنی مردان و زنان ازدواج‌نکرده شیب صعودی بالایی دارد. این یکی از دقیق‌ترین و معتبرترین پژوهش‌های ملی در ژاپن است." منبع: مشرق نیوز https://eitaa.com/umefafgaraei
# جلسه کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی در تاریخ 14 شهریور 1397 # نقد و بررسی جلد اول و دوم کتاب «چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟» نوشته ولری لی شیفر و کارا ناترسون و ترجمه مهناز جعفری https://eitaa.com/umefafgaraei
# خلاصه‌ای از موارد مطرح شده در جلسه کارگروه عفاف‌گرایی و تربیت جنسی با موضوع نقد کتاب «چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟» توسط آقای فرید محمدی مقدم: https://eitaa.com/umefafgaraei
# خلاصه‌ای از کتاب «چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟» توسط آقای فرید محمدی مقدم: 1. مترجم، تصاویر کتاب را بازسازی کرده است، اما تصویرگر هیچ تقیّدی به ارائه یک الگوی اسلامی، به جز در صفحه آخر کتاب نداشته است. بنابراین تصاویری که یک دختر بالغ در جامعه حضور پیدا می‌کند، خود آسیب‌زا است و می‌تواند الگوی خواننده (دختران بین 9 الی 12 سال) قرار بگیرد. زیرا تصاویری که بخشی از موها نمایان است، میتواند منجر به ترویج بد حجابی گردد. 2. شروع آموزش از معرفی اندام‌ها، شروع خوبی است اما در معرفی و کارکرد اندام‌ها کاملاً سکولار عمل شده است. در حالی که می‌شد به روش توحید مفضل، اندام‌ها، کارکرد آنها و چگونگی مراقبت از آنها را بیان نمود؛ به طوری که کودک بفهمد که این خدای خوب و مهربان است که این اندام‌ها و کارکردشان را به او عطا نموده است. این روش سبب می‌شود تا خدا شناسی کودک تقویت گردد و اُنس او با خدا بیشتر شود و به آرامش روحی برسد و زمینه عبودیت و بندگی و عبادت بیشتر فراهم ‌شود. به عنوان مثال نویسنده در صفحه 8 می‌گوید: «همه این تغییرات توسط هورمونها (مواد شیمیایی که بدنت تولید میکند تا تو را از یک دختر کوچک به یک خانم تبدیل کند) ایجاد میشود». که به روش توحید مفضل این گونه باید بیان شود: «خدای خوب و مهربان در وجود تو غده‌هایی را قرار داده است که کار آنها ترشح هورمونها است. با ترشح هورمون‌ها خدای مهربان تو را از یک دختر کوچک به یک خانم تبدیل می‌کند». مطالب ارائه شده در خصوص مراقبت از چشم‌ها و مطالب صفحه 30 در رابطه با بهداشت صورت خوب و مفید است ولی اگر به روش توحید مفضل بیان شود، بهتر خواهد بود. 3. متن برای دختر 9 و 10 ساله سنگین بوده و بسیار هم ادبی نوشته شده است و کلمات قلمبه نیز در آن به کار رفته است که درک ان برای کودک دشوار است. مثلاً در صفحه 3 آمده است: «فارغ از اینکه چقدر احساس بی‌تجربگی داری و یا اعتماد به نفس و جرأتت همراه بدنت رشد خواهد کرد». 4. در صفحه 9 کتاب، تصویر بازی والیبال در فضای سبز و با این شکل حجاب، اثر منفی دارد و به همان صورت الگو سازی می‌کند. 5. نویسنده در صفحه 11 کتاب، دوچرخه سواری دختران، اسکیت و موسیقی را توصیه و فرهنگ سازی می‌کند. 6. مطالب و محتوای صفحات 12 و 13 خوب است ولی سکولار بیان شده است. 7. در صفحه 15 آمده است: «تا بهترین چهره را برای فردای پیش رو داشته باشی!!». این عبارت دختر بچه را به این سمت و سو سوق می‌دهد که برتری دختران فقط به چهره زیبا و جذاب آنان است و باید تمام تلاش خویش را در این جهت به کار بگیرند. 8. محتوای صفحات 16، 17 و 19 مفید است. 9. در صفحه 18، بحث استفاده از چسب مو برای پیشگیری از سیخ شدن موها قابل تأمل و دقت می‌باشد. آیا توجه دادن دختران تا این اندازه، به آرایش موها صحیح میباشد؟ 10. در صفحه 20 آمده است: «خوب است موسیقی را روشن و بقیه صداهای جهان را قطع کنی ...». در کتاب موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی، زیان‌های موسیقی بیان شده است و بایستی دعا و ارتباط با خدا جایگزین موسیقی گردد. 11. دو سطر اول مطلب صفحه 24 میتواند آسیب‌زا باشد و با عفاف و حیا در مقابل نامحرمان منافات دارد. در صفحه 28 نیز بر روی لبخند مانور داده است که میتواند آسیب‌زا باشد. اما در در سطر پنجم صفحه 28 جمله خوبی عنوان شده است: «میتوانی با خویشتن داری، این کنایه‌ها را بیاثر کنی. اگر عقب نشینی نکنی و پیشتاز فعالیت‌ها باشی، به اعتماد به نفست کمک خواهی کرد».
نتیجه‌گیری آقای محمدی مقدم: 1. این کتاب برای الگوگیری نویسندگان اسلامی خوب است. اما برای الگو گیری نیز، برای ورود به هر موضوعی لازم است تا با کارشناسان متعهد مشورت صورت بگیرد. 2. کتاب مذکور برای ترویج عموم قطعاً آسیب‌های جدی دارد. 3. ممکن است شخصی بگوید که تک تک موضوعاتی که در این کتاب به آن پرداخته شده است، مثل مراقبت از موها، گوش‌ها، دندانها، پوست دست و صورت و ناخن‌ها هیچ اشکالی ندارد وخیلی هم خوب و لازم است. کاملاً درست است اما زمانی که همه اینها در کنار هم قرار می‌گیرند، یک معنا و مفهوم و ایده را در ذهن و اندیشه دختر تثبیت میکنند و آن این است که اصالت با بدن و جسم است. به علاوه، همان طور که از نام کتاب نیز برمی‌آید: «چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟»، ناخودآگاه یک حب افراطی نسبت به مراقبت از بدن و جسم پدید میآورد و کم کم بدن اصل می‌شود و حقیقت انسان که روح و ملکوت، عقل، اخلاق و ادب است به فراموشی و غفلت سپرده می‌شود و این تفکر اُمانیستی و انسان مداری، خود شیفتگی، اصالت به فرد، دنیا و جسم را برای فرد تقویت می‌کند. اگر به جای «مراقبت از بدنم»، «مراقبت از خودم» باشد، میتوان از روح و ملکوت اخلاقی، عقل و اندیشه نیز سخن به میان آورد. چون انسان متشکل از مجموعه بدن، روح، عقل و اندیشه می‌باشد. 4. تولید کتاب کار خیلی سختی نیست. حتی کتاب‌های تجاری. اما تولید کتاب خوب و ماندگار کاری سخت و پر هزینه میباشد. https://eitaa.com/umefafgaraei
# دیدگاه‌ها و نقطه نظرات برخی از بزرگواران حاضر در جلسه کارگروه عفاف‌گرایی و تربیت جنسی در خصوص کتاب «چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟»: https://eitaa.com/umefafgaraei
# دیدگاه‌ها و نقطه نظرات برخی از بزرگواران حاضر در جلسه در خصوص کتاب «چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟»: جناب آقای دکتر علیرضا رسولی نیز، به برخی از اشکالات و آسیب‌های کتاب اشاره نمودند و بیان کردند: 1. کتاب در بعد خویشتن، فقط مبانی اُمانیستی را بیان کرده است و هیچ اشاره‌ای به بیان مبانی دینی و توحیدی نشده است. 2. تصاویر داخل کتاب در مواردی که اشاره به خارج از منزل دارد، از دید حجاب نقاشی شده در تصاویر، دارای اشکال است و بیشتر شبیه حجاب‌های امروزی، که موها بیرون است را نشان داده است. 3. کتاب از دید نگارش ادبی برای کودک 9 – 12 سال مناسب نیست و دارای کلمات ثقیل برای کودک است. 4. کتاب ورزش‌هایی مثل دوچرخه سواری و اسکیت را برای دختران و همچنین گوش دادن به موسیقی را ترویج می‌کند. 5. کتاب با اشاره به آرایش و داشتن چهره‌ای زیبا برای فردای فرد، در واقع برتری دختران را فقط به چهرۀ آنها ترویج می‌کند. 6. در پاسخ به سؤالات جنسی نویسنده به سبک «آموزش جنسی» و مشابه به سؤالات و پاسخ‌های کتاب «لک لکی در کار نیست» عمل کرده است. در واقع در پاسخ به سؤالات جنسی کودک، بسیار صریح عمل نموده است به طوری که نه مطابق با اصول «تربیت جنسی» است و نه مناسب با سن کودک. 7. در این کتاب می‌شد مباحث علمی از دید توحید مفضل انجام گیرد و از مباحث علمی برای توحید و مبانی اسلامی و معنوی هم استفاده شود. 8. خودِ عنوان کتاب دارای مشکل و ایراد است. بهتر بود عنوان کتاب "چگونه از «خود» مراقبت کنیم" باشد. چرا که این عنوان خود، شامل جسم و روح و تعالی شده و میشد که هر دو را بیان نمود. 9. در نهایت، حُسن کتاب «چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟» در شرح کامل مباحث بهداشتی – شخصی می‌باشد. جناب آقای احمد ابوترابیان افزودند: 1. یکی از مهمترین مسائلی که در هر کتاب مطرح است، گروه سنی مخاطب است و در طراحی کتاب باید ویژگی‌های مخاطب در نظر گرفته شود. مخاطب کتاب توحید مفضل بزرگسالان هستند و کاربرد آن برای کودکان چندان قابل استفاده نیست، مگر اینکه مطالب آن متناسب سازی شود. 2. کتاب «چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟» نوشته یک نویسنده غربی است و از آنها انتظار نمی‌رود که مفاهیم و دیدگاه‌های اسلامی را مد نظر قرار داده باشند و خانم جعفری آن را ترجمه نموده‌اند. مگر اینکه ایشان به جای ترجمه صرف، آن را ترجمه و تألیف نموده باشند. یکی از آقایان حاضر در جلسه ادامه دادند: 1. همین تقسیم بندی سنی کودکان در دو جلد کتاب (9 تا 12 سال و 12 تا 17 سال) میتواند اشاره‌ای به تغییر و افزایش سن تکلیف برای دختران داشته باشد که از سوی تعداد معدودی از مراجع تقلید اعلام شده است. مترجم به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه قصد تأیید این مسأله را دارد. 2. در خصوص قطع کردن تمام صداها و گوش دادن به موسیقی، نکته قابل تأملی وجود دارد. طبق مطالعات صورت گرفته، در تمام 24 ساعت شبانه روز، در روی کره زمین صدای اذان وجود دارد. یعنی فضای زمین هیچگاه از اذان خالی نمی‌شود (با توجه به افق متفاوت شهرستان‌ها، شهرها، استانها و کشورها در طول شبانه روز). پس چرا باید همه صداها را به جز موسیقی، قطع نمود؟ 3. بنده به دلایل زیادی که اکثر آنها توسط حاضرین در جلسه ذکر گردید، هیچ گاه این کتاب را برای مطالعه به دختران توصیه نخواهم نمود. یکی از خانم‌های حاضر در جلسه نیز اذعان داشتند: کیفیت جلسه بسیار پر بار و مفید بود. مطالب رسا و گویا بیان گردید، به طوری که کاملاً قابل فهم بوده و لطافت خود را داشت و علاوه بر این، عمده دیدگاه‌های مطرح شده بعضاً فراتر از بحث بود. https://eitaa.com/umefafgaraei
با سلام کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی چهارشنبه بیست و یکم شهریور ساعت 16:00 موضوع: نقش پورنوگرافی در تربیت جنسی با ارائه استاد حسین مدبر عزیزی مدرس، پژوهشگر و فعال فرهنگی و مطابق هر هفته اکران مستند در ساعت 15 با تشکر https://eitaa.com/umefafgaraei
# حکم ناظم مدرسه معین غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: پرونده ناظم مدرسه معین پس از اعتراض متهم به حکم صادره به شعبه 53 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال شد و دادگاه حکم بدوی را تأیید کرد. حکم برای ناظم مدرسه معین 10 سال حبس و 74 ضربه شلاق ناظم مدرسه معین قطعی است. https://eitaa.com/umefafgaraei
گفتنی است، هفتم خرداد ماه امسال بود که یکی از سایت‌های خبری، از آزار و اذیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه‌ای در غرب تهران توسط ناظم مدرسه خبر داد؛ خبری که به‌سرعت در فضای مجازی پیچید و به‌دنبال آن، فیلم‌هایی از ناظم مدرسه منتشر شد. https://eitaa.com/umefafgaraei
با سلام کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی شنبه و یکشنبه بیست و چهارم و بیست و پنجم شهریور ساعت 16:00 موضوع: تبیین سبک زندگی عفیفانه با ارائه حجت الاسلام بیاتی مدیر عامل مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا از شهر مقدس قم با تشکر https://eitaa.com/umefafgaraei
کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی جلسه چهارشنبه 21 شهریور 1397 # نقش پورنوگرافی در تربیت جنسی با ارائه استاد حسین مدبر عزیزی https://eitaa.com/umefafgaraei
# خلاصه مباحث ارائه شده توسط استاد مدبر: بنده از سال 1375، مذاکرات و پیگیری های لازم را با اداره ارشاد، در خصوص فیلمها و بازی های نامناسب موجود در بازار شروع کردم. آنقدر با آنها صحبت کردم که هر وقت من را می دیدند، می گفتند باز هم این آقا آمد. آن زمان تازه آن فیلمها و بازی ها وارد شده بود و ما شاهد اتفاقات ناشی از توزیع آنها بودیم. اما بی نتیجه بود. می گفتند که پیگیری می کنیم، اما عملاً کاری انجام نمی دهند. اوایل این مجموعه فیلمها و بازی ها به صورت زیرنویس منتشر می شد. کم کم به زبان اصلی وارد شد. اوایل بر روی تصویر خانمها لکه هایی قرار می دادند و به اصلاح سانسور می کردند؛ اما کم کم و رفته رفته که غالباً 5 سال 5 سال صورت می گرفت، تغییر کرد؛ تا اینکه در سال 85 می دیدیم که سانسورها و آن لکه های ایجاد شده بر روی خانمها نیز برداشته شد. این فیلمها و بازی ها در سطح جامعه و در کلیه فروشگاه ها با تعداد بسیار زیاد (5000 نسخه و بیشتر) قابل عرضه بوده و تا چند سال پیش با قیمتهای بسیار بسیار پایین (بین 200 تا 500 تومان) فروخته می شد. سؤال اصلی: چرا بچه های ما وارد مباحث جنسی شده اند؟؟ درست است که میزان پورنوگرافی در جهان در حال افزایش است؛ اما چرا در جامعه ما که زمینه ها خیلی کمتر است، این اتفاقات اینقدر سرعت گرفته است!؟ و اینقدر وحشتناک شده است!؟ آمارها حاکی از آن است که کشور ما در دیدن و تماشای فیلمهای مستهجن، از کشورهایی که تولید کننده پورنوگرافی هستند، بالاتر است!! البته در تولید هم چندان عقب نیستیم؛ ولی مرکز آماری در این زمینه نداریم تا مطمئن باشیم. یکی از دلایل اصلی در این زمینه، این است که ما 17 سال در فضای مجازی بدون قانون زندگی کردیم. یعنی از سال 71 که فضای مجازی در کشور ما ایجاد شد، 17 سال بعد و در سال 88، اولین قوانین مربوط به فضای مجازی ایجاد شده است!!! خلأ قانون در این 17 سال پدر جوانهای ما را درآورد. ایجاد کننده های سایتهای مستهجن مجازاتی نداشتند. سایتهای جنسی ایجاد شده در طول این سالها از حد انتظار بسیار بالاتر است. سایتهای سکسی زنده ای را معرفی میکنم که در کل دهه 80 فعال بودند؛ که با یک کلیک، امکان برقراری ارتباط جنسی را مهیا می کردند. برای مثال سایت تخمه و آویزون، که حداقل 8 سال فعالیت مستمر داشتند. سایت آویزون هر کاری را که دلش میخواست انجام داد. یعنی دقیقاً اوپن ... ! باز ... ! اووِرت ... ! بی خیال .... اقداماتی را که این سایت انجام داده است قابل شمارش نیست. آن زمان که گوشی های هوشمند مطرح نبودند، کار آنها کمی سختتر بود. رسالت سایت آویزون: تقسیم بندی منطقه ای برای دخترها و پسرها (دخترای بوشهری، پسرهای شیرازی و ...) تأکید بیشتر سایت برای ارتباط با محارم و قرار دادن امتیازات ویژه برای برقراری ارتباط با محارم فیلمبرداری از ارتباطات جنسی دریافت فیلمها و عکسهای جنسی از افراد قرار دادن فیلمها و عکسها در سایت و ... در آن زمان که دسترسی به اینترنت محدود بود و بایستی افراد زمانی را برای روشن کردن کامپیوتر صرف می کردند، سرعت اینترنت پایین بود و ... ، این سایت روزانه در ایران 200000 و در مجموع داخل و خارج از کشور، 500000 بازدید کننده داشت و آنها را ساپورت می کرد!! با این وجود، زمانی که مدیریت سایت آویزون توسط نیروهای سپاه گرفته شد، این فردی که کشور ما را اینقدر بهم ریخته بود، به عنوان مفسد فی الارض شناخته نشد!!! و اعدام نشد!!! 70 نفر از اساتید برجسته دانشگاه نامه نوشتند که او را اعدام نکنید!!! بخشی از اعترافات متهم: افرادی که با تمایل خودشان به ما فیلم و عکس از ارتباطات جنسی نمی دادند، وب کم آنها را که معمولاً در اتاق خواب آنها بود، حک می کردیم و کل روابط آنها را ضبط و در سایت خود منتشر می کردیم. چون همه افراد امکان دسترسی به اینترنت را نداشتند، سعی ما بر این بود که فیلمها و عکسها را طوری تبدیل کنیم که از طریق گوشی موبایل و از طریق بلوتوث به راحتی قابل انتقال باشد تا افراد بیشتری به طور سریع و راحت، شاهد این محتواها باشند. عکسها و فیلمهای مذهبی را در لابلای فیلمهای مذهبی نیز قرار می دادیم تا همه اقشار محتواها را ببینند. پس یکی اینکه خلأ قانونی داریم و اینکه احکام در این جرایم بسیار سبک است. https://eitaa.com/umefafgaraei
# خلاصه مباحث ارائه شده توسط استاد مدبر: دلیل بعدی این است که مسائل جنسی را کسی جدی نمی گیرد. بنده برای همه رؤسای دادگاه ها و رؤسای شعبه ها در مشهد، کارگاهی را در این خصوص برگزار کردم تا میزان اثرگذاری بازی ها و فیلمهای مستهجن را برای آنها بگویم تا این رؤسا کمی با این مسائل آشنا شوند و توجیه گردند. کسی که حالا سایت مستهجن میزند با کسی که در سال 85 این کار را میکند، فرق دارد. تأثیر ارائه این محتواها در 10 سال پیش چندین برابر بود. نکته مهم: تأثیر آسیبهای دهه 80 را باید دهه 90 جمع کرد و آسیبهای دهه 90 را در دهه 1400 (طلاق، بیماریهای جنسی، عاطفی و ...) همزمان با افزایش گوشی های هوشمند و روی کار آمدن فضاهای مجازی، بحث جدی تر می شود. دلیل بعدی ادارک و دیدگاه مردم نسبت به فرزندان خود می باشد. دیدگاه ها و صحبتهای مردم نشان میدهد که چون بچه ها نسبت به موبایل و کاربرد آن فهم بیشتری دارند و استفاده از موبایل را از والدین خود بهتر می دانند، پس فهیم هستند و نیازی به نظارت ندارند! (با افتخار تعریف کردن از حل مشکل موبایل شان، توسط کودک خود) و یا اینکه توانایی نظارت بر روی آنها را ندارند. به نوعی وادادگی خانواده ها نسبت به ابزارهای جدید مثل موبایل. قبل از ورود ابزارها و پدیده های جدید، اول باید جامعه را آماده کرد، موارد مثبت و منفی آن را تعیین نمود، ابعاد آن را تجزیه و تحلیل نمود و سپس آن را وارد جامعه نمود و عدم انجام این امور، منجر به فاجعه می گردد. در حالی که کشورهای اروپایی حداقل سن برای استفاده از فضای مجازی را، 16 سال عنوان کرده اند و برای انواع بازی ها نیز رده سنی مشخص کرده اند، خانواده های ما این موارد را رعایت نمی کنند. حتی برخی ها افتخار می کنند که فرزندان کوچک شان وارد فضای مجازی شده است. البته این افتخار اگر همراه با مدیریت باشد بد نیست. ولی غالباً بچه ها در فضای مجازی رها شده اند. این جمله که "بچه من از من بیشتر می فهمد"، اولین اثری که دارد این است که نظارت خانواده را کمرنگ میکند و آن را از بین می برد. البته تفاوتی هم در بین والدین مناطق برخوردار و غیر برخوردار نیست. غالب بچه های دوره ابتدایی گوشی هوشمند دارند و وقتی از والدین پرسیده می شود که چقدر بر روی بچه های خود نظارت دارید، می گویند خیلی کم و یا اظهار بی اطلاعی می کنند!!! پدر و مادر خبر ندارد که بچه چه می کند. یا می گویند که بچه های ما اجازه نمی دهند که به گوشی آنها دست بزنیم و اگر سهواً به گوشی آنها دست بزنیم، با فریاد، ما را از این کار باز می دارند و می گویند: "گوشی حریم خصوصی است، وسیله شخصی است، مثل مسواک و ..." والدین باید دانش خود را در مورد موبایل بالا ببرند. من جلساتی را در فرهنگسرا برای والدین کاملاً بی سواد برگزار کردم تا کاربرد با گوشی هوشمند را به آنها یاد بدهم. برای اینکه چون از گوشی چیزی نمی دانند، تسلیم بچه های خود نشوند. چرا که این فاجعه است. چون در صورت تسلیم شدن، هاله امنی از عدم نظارت بر دور کودک و نوجوان خود تنیده اند. اولین چیزی که در فضای مجازی به ذهن کودک می رسد، سرچهای جنسی است. چرا که صحنه های جنسی، دنیایی جدید را برای او ایجاد میکند و این جذاب است. درگیر سایت جنسی می شود و محتواهای جنسی را با خیال راحت مشاهده میکند. چون کسی هم او را تنبیه نمی کند. زمان قبل از انقلاب، خانواده هایی که متدین نیز نبودند، به بچه های خود اجازه تماشای فیلمهایی را که برای افراد بالای 18 سال در نظر گرفته شده بود را نمی دادند. تازه فیلمهای آن زمان که پورن نبود !!!! ارتباط جنسی نداشت که ... !!! فیلمهای آن زمان در برابر فیلمهای حالا که چیزی نداشت !!! پخش گزارشی تأسف بار از بچه های ابتدایی در خصوص میزان مشاهده فیلمهای مستهجن و شگرد تماشای آنها از این گونه فیلمهای جنسی از طریق موبایل، ماهواره و فضای مجازی، بدون اطلاع و یا بعضاً با اطلاع خانواده ها. https://eitaa.com/umefafgaraei
# خلاصه مباحث ارائه شده توسط استاد مدبر: بحث پورن در دنیای بازی ها توزیع انواع بازی های کاملاً جنسی در تمام فروشگاه های کشور صورت می گیرد. به عقیده من آن چیزی که زیر ویترین باشد اشکالی ندارد. چون خود طرف می داند که مصرف آن غیر مجاز است. با این وجود آن را می خرد و استفاده میکند. اما چیزی که در ویترین باشد را چه بگوییم؟!؟ در کشور ما، تصاویری که بر روی بازی ها گذاشته شده است، بازی با ماشین یا فوتبال را نشان می دهد، اما واقعیت چیز دیگری است. در کشور ما هشدار و محتوای پشت بازی را حذف می کنند. گاهی پدر ناآگاهانه بازی های جنسی را در اختیار فرزند خود قرار می دهد. از سال 81 که ورژن اول این بازی (جی تی آی) منتشر شده است، صحبت های زیادی در خصوص جمع آوری آن انجام شده است، اما هیچ فایده ای نداشته است. نه تنها از توزیع آن، اندکی کاسته نشده است، بلکه ورژنها و زبان های مختلف آن نیز به بازار آمده است. به طوری که جی تی آی 5، پورن کامل است. بالاترین فروش را هم در شهرهای تهران، مشهد، شیراز و اصفهان داشته است. این بازی مزاحمت های خیابانی، ارتباط جنسی داخل ماشین، ربایش دخترها، مصرف انواع مواد مخدر و همه چیز را در بر دارد. چیزی نیست که یاد ندهد. هر آنچه که در بحث خلافکاری به ذهنتان می رسد، را بدون تعارف دارد. قوانین بازی در سایر کشورها: شما در استرالیا نمی توانید نسخه ای از بازی جی تی آی را پیدا کنید و همچنین اتریش. از جمعی از آشنایان که به استرالیا سفر کرده بودند، خواستم که این بازی را از آنجا بخرند اما آن را پیدا نکرده بودند. در انگلیس هم با ارائه مشخصات و ارائه کارت شناسایی و پس از کسب اطمینان از سن بالای شما (با توجه به رده سنی) بازی را به شما ارائه می دهند. دو سه هزار دلار هم جریمه فروش این بازی به یک نوجوان لحاظ شده است. البته بعضی از فروشنده ها رده سنی را پاک می کنند که خیلی زود هم به دردسر می افتند. البته این بازی در کشورهای دیگر با قیمت بسیار بالا به فروش میرسد (80 دلار). اما در اینجا قیمت پایین است. قانون فروش بازی در نیوزلند و استرالیا و .. بسیار سخت گیرانه است و ما وحشتناک اوپن هستیم. بازی سیمز (sims) نیز ورژنهای وحشتناکی دارد و غالباً دخترانه است و دخترها لذت بیشتری می برند. این بازی اکثر بازی ها را با هم جمع کرده است. برای بازی باید با اختیار خود، نوع هیکل فرد مورد نظر را انتخاب نمود، رنگ چشم، نوع پوشش، مدل مو، گوشواره و ... و بعد انتخاب حیوان خانگی و نوع و مدل آن و بعد شروع بازی. همه نوع حرکت در زندگی در این بازی گفته می شود. گفته می شود که فرد انتخاب شده الان به چه چیزی نیاز دارد و اگر آن نیاز برآورده نشود، دچار افسردگی خواهد شد و بازی کننده باید آن نیاز را برآورده کند که رابطه جنسی نیز از این دسته نیازها است. تفریحات آخر شب دارد که دقیقاً ارتباط جنسی است. البته انتخاب مکان در این مراحل از اختیار بازی کننده خارج است و بازی برای او تعیین می کند که کدام محل ها مناسب است. در بازی جیمز تنظیماتی وجود دارد که طریقه ارتباط جنسی با جنس مخالف یا موافق را تنظیم میکند و برابر نظر طراح، این ارتباط شکل می گیرد. دقیقاً بیان می شود که چه کاری باید انجام شود و حتی تمام شرایط قبل از شروع ارتباط نیز بیان می گردد. در این آموزشها ارتباطات غیر معقول و غیر معمول و غیر بهداشتی نیز مطرح است. طراح این بازی آقای رایت است که مطلقاً خدا را قبول ندارد و غالب سازندگان این بازی ها این گونه هستند. این بازی به شدت سبک زندگی دختران را تحت تأثیر قرار می دهد و در نگرش جنسی آنها نقش اساسی دارد. یکی از ورژنهای این بازی کفایت میکند که تربیت جنسی یک کودک، نوجوان و یا حتی بزرگسال را تحت تأثیر خود قرار بدهد و به سمتی ببرد که به هیچ عنوان مورد نظر شما نیست. اگر نوجوانی هر یک از این بازی ها را انجام بدهد (خصوصاً سیمز) تغییر در سبک زندگی او، اجتناب ناپذیر است. جلسه ادامه دارد ... https://eitaa.com/umefafgaraei
ارائه برخی از نظرات اعضای کارگروه در خصوص مباحث مطرح شده: دکتر صمدی: بازی سیمز 4 حتی بحث سه نوع خانواده را مطرح می کند (همجنس گرایی: زن زن و مرد مرد). حتی در بازی فوتبال برای انتخاب بازیکن مورد نظر به ویژگی همجنسگرا بودن آن نیز تأکید می گردد. خانواده ها نقش مهم دارند و به عقیده من خانواده ها نیز مقصر هستند. بچه های خود را به مهدها و مدارس می سپارند و نظارتی روی آنها ندارند. جلسه خوب بود اما دردها را همه می دانند. کی قرار است که رویکردها، راهبردها و راهکارهای مقابله و پیشگیری گفته شود و مدرس به تعداد کافی تربیت شود؟ یکی از مهمانان کارگروه: نوع صحبت و اعتراف آن شخصی که سایت آویزون را مدیریت میکرد، بسیار روح من را خراش داد. چرا اینقدر محکم صحبت میکرد و خیلی راحت از کار خود گزارش ارائه میداد؟ یکی از خانم های عضو کارگروه: آیا امکان برگزاری جلساتی را با انجمن اولیاء و مربیان خواهید داشت؟ چون برخی از خانواده ها از جریان وجود این بازی ها مطلع نیستند و تازه خوشحال هم هستند که سر فرزندانشان گرم است. یکی از خانم های عضو کارگروه: ما در شرایط جنگ و شبیخون فرهنگی هستیم. چرا در مملکت ما بحث فرهنگی و خصوصاً این داستان، مسئول مشخصی ندارد؟ یکی از خانم های عضو کارگروه: جلسه بسیار پر بار، با کیفیت و روان بود. اما اولاً پیگیری و ادامه این مباحث احساس می گردد و دوم اینکه با توجه با اینکه قانونمندی امری بسیار مهم و لازم است، چرا در جامعه درست و به جا اجرا نمی شود؟ و برنامه ریزان چه زمان قرار است که کار درست را انجام بدهند؟ جلسه ادامه دارد ... https://eitaa.com/umefafgaraei
خلاصه ای از کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی با موضوع سبک زندگی عفیفانه با ارائه حجت الاسلام بیاتی جلسه اول: 24 شهریور https://eitaa.com/umefafgaraei
# سبک زندگی عفیفانه جلسه اول: شنبه 24 شهریور 1397 با ارائه حجت الاسلام بیاتی https://eitaa.com/umefafgaraei
به نام خدا حجت الاسلام بیاتی: وقتی می خواهیم درباره موضوعی به نام عفاف صحبت کنیم باید جایگاه آن را در منظومه دین معلوم کنیم. بحث عفاف در لایه های ارزش ها است، نه مثل حجاب که در لایه های رفتارها است. فقط حجاب جزء رفتارهای عفاف به شمار نمی رود و یکی از مشکلات ما در این زمینه باور به همین موضوع است. وقتی این ارزش می خواهد خودش را در سبک زندگی و یا همان رفتارها نمود بدهد، باید در بخش های مختلف خودش را نمود بدهد و معنا ندارد که در یک بخش (مثل حجاب) فقط نمود داشته باشد. چون ارزشها مابین رفتارها و باورها هستند، قطعاً ارزشها شکل نمی گیرد، مگر اینکه یک سری باورها نهادینه شود. وقتی ما از سبک زندگی عفیفانه صحبت می کنیم در واقع درباره سه لایۀ عوامل تقویت کننده و یا سازنده عفاف، عوامل تخریب کننده عفاف و خویشتنداری در افراد و نمایشگرها، نشانه ها، نمادها و برونداد عفاف، بحث می شود. نکته: خویشتنداری و عفت در دو لایه فرد و اجتماع نیازمند به یک شبکه مسائل عفاف می باشد. ضمن اینکه این موضوعات به عفاف ارتباط دارند، خودشان نیز به یکدیگر ارتباط دارند. یعنی اینکه عفاف خودش پشتیبان دارد و گاهی ان پشتیبانها هم خودشان پشتیبان دارند. این هم افزائی ها در همه موضوعات وجود دارد. ما پیش فرضی داریم که حجاب منجر به عفاف می شود، پس برویم و حجاب را درست کنیم. برای اینکه از این پیش فرض فاصله بگیریم، بایستی ابتدا عوامل تقویت کننده عفاف مطرح گردد. با اذعان به اینکه عفاف در ذات انسانها است و نیاز به تولید اولیه ندارد و ما به رشد آن نیاز داریم (بصورت طبیعی فهم از خویشتنداری در بین همه ملتها وجود دارد) https://eitaa.com/umefafgaraei
عوامل تقویت کننده عفاف: 1. احساسهای عفاف ساز 2. رفتارهای عفاف ساز 3. باورهای عفاف ساز 4. موقعیتهای عفاف ساز نکته: در خویشتنداری عوامل به دو دسته سلبی و ایجابی تقسیم میشوند. سلبی مثل کنترل نگاه و ایجابی مثل ازدواج. یعنی اگر عفاف را یک سکه در نظر بگیریم، یک روی آن ممنوعات و روی دیگر آن مجوزات است. الف) باورهای عفاف ساز: شریفترین بخش و عامل عفاف ساز 1. یاد خدا و فکر به وجود خدا (لایه خوف و لایه شوق) 2. یاد مرگ (باعث نابودی شهوات) ب) احساسهای عفاف ساز 1. احساس کرامت و ارزشمندی برای خود 2. احساس مسئولیت در قبال ناموس (غیرت: احساس مهربانی نسبت به ناموس خود) 3. احساس مهربانی اجتماعی و عشق به انسانها (امر به معروف) 4. حب اهل بیت (جایگزینی حس و عشق با حس و عشق، نه با علم) 5. صبر (تقویت اراده) (صبر وقتی معنا دارد که بتوانی صبر نکنی و صبر بکنی. وقتی که چاره ای جز صبر نداری، اسمش صبر نمی شود. صبر هم باشد، صبر اررزشی نیست) 6. احساس تنفر از فحشا (گاهی نمی تواند این کار را انجام دهد، اما گاهی می تواند و بدش می آید). (ارائه حدیثی از امام صادق با این مضمون که گناه از نگاه ما هیچ لذتی ندارد و برای ما رنگ و بوی تعفن دارد و تمایلی به انجام آن نداریم، حتی اگر کسی ما را در حال ارتکاب به گناه نبیند. پ) رفتارهای عفاف ساز 1. مدیریت نگاه 2. انجام مناسک عبادی مثل نماز 3. ورزش و تخلیه هیجانات اضافی 4. واسطه گری در ازدواج (معرفی دختر و پسران به یکدیگر و خانواده ها) 5. ازدواج (دائم و بهنگام) سه نوع ازدواج که باعث عفاف می‌شود: ازدواج دائم و بهنگام، ازدواج موقت و ازدواج مجدد یکی از اشتباهات ما این است که ازدواج موقت و ازدواج مجدد را با ازدواج اول و دائم مقایسه میکنیم. اما پیامبر این ازدواج‌ها را با اموری چون زنا مقایسه می‌کند. ازدواج موقت و مجدد ازدواجهای جایگزین و اورژانسی هستند. 6. تحریک کردن و جذابیت جنسی داشتن برای همسر (سیری در منزل مساوی با بالا رفتن ضریب امنیت) ت) موقعیتهای عفاف ساز 1. اجرای حدود مفاسد جنسی (کمرنگ و تعطیل شدن این امر در جامعه ما: عدم مجازات زناکار در جمع و نشنیده شدن نعره های او در جمع). چرا که این موقعیت زمینه عفاف را فراهم میکند. 2. شأن خانوادگی (هر چقدر گمنامی زیاد میشود، تشخص خانوادگی از بین میرود و جرمها بیشتر میشود) 3. معماری عفیفانه (خانه، دانشگاه، محل کار طوری طراحی شود که زن و مرد اختلاط کمتری داشته باشد). مردها از نظر بصری ضعیف هستند و زود جذب می شوند و زنهای محجبه هم در نهانخانه قلب خود از اینکه ساعتها با پوشش کامل باشند، رضایت ندارند. 4. تربیت جنسی فرزندان (استحمام فرزندان توسط والد همجنس، عدم خوابیدن در یک رختخواب از ورود به سنی مشخص، مخفی نگه داشتن روابط زناشویی از دید فرزندان) تفاوت تربیت و آموزش جنسی: در آموزش جنسی اکثر امور بیانی هستند اما در تربیت جنسی اقل امور بیانی بوده و اکثراً عملی هستند. 5. اشتغال مردان (بسیاری از بی عفتی ها به دلیل عدم اشتغال و عدم تشکیل خانواده برای مردان است.) 6. غذای معتدل و متناسب با مزاج برای بچه‌ها (کنترل مزاج فرزندان در مسائل جنسی؛ خوراندن غذای گرم و سرد با توجه به مزاج فرزندان) 7. جمعیت و فرزندآوری (تنهایی، موقعیت‌ها و فرصت‌های مناسبی را خلق می‌کند که فرد با خودش مشغول شود و یا چیزی را ببیند. خیلی از بچه ها در تنهایی و خلوت به گناه می افتند). 8. مشغولیت خود (گذاشتن بچه ها در موقیعت های سرگرم کننده مثل کلاسهای مختلف آموزشی و تفریحی) 9. لقمه پاک و حلال https://eitaa.com/umefafgaraei
سؤالات و نقطه نظرات برخی از اعضای حاضر در کارگروه: آقای دکتر رسولی: هنوز من متوجه کار و طرح شما نشدم. الگوی شما برای دانشگاه و تبیین حجاب و عفاف چیست؟ شما فعلاً یک سری مطالبی را مطرح کردید که یک سری گردآوری داده بوده است. شکل ماهوی عفاف درست است. اما معنای شبکه چیست؟ شما در شبکه عفاف خود، عفاف را در مرکز قرار داده اید. اگر آن قسمت را جدا کرده و کنار بگذاریم، شبکه بهم نمی ریزد؟ شبکه به این معنا است که زمانی که بخشی از آن کنار گذاشته شد، شبکه بهم نریزد. مخصوصاً شبکه هایی که مرکزگرا است، مثل شبکه شما که عفاف در مرکز است. یعنی همه چیز به عفاف ختم می شود. پس از نظر سانتیفیک، کلمه شبکه برای این شکل، اشتباه است. باید کلمه را عوض کنید. اسمش را مثلاً چارت یا عوامل وابسته به عفاف بگذارید. مورد بعدی اینکه شما تمدن را جزء عوامل تقویت کننده عفاف قرار ندادید! آیا ما قبل از اسلام عفاف و حجاب نداشتیم؟ شما چطور می‌توانید فردی را دین گریز و اسلام ستیز است را قانع کنید که به حجاب و عفاف بپردازند؟ از اول انقلاب تا الان، تفکر فعالان فرهنگی ما این طور است که جوان ما بفمد که تمدن ما وقتی شروع شد که اسلام آمد. چرا این برداشت به وجود آمده است؟ ایران قبل از اسلام دارای تمدن بوده و زنان ایرانی دارای حجاب و حتی پوشش چادر بوده‌اند. اما تمدن در لیست ارائه شده شما دیده نمی‌شود. شما فرهنگ را به معنای تمدن گرفتید، در صورتی که فرهنگ بخشی از تمدن است. تمدن به معنای سبک زندگی است که علاوه بر فرهنگ عواملی از جمله سیاست، اقتصاد، جنگ، آداب و رسوم و ... را نیز در بر دارد. خانم وقار: مستندات و منابع شما برای مواردی که مطرح کردید، چیست؟ خانم داودی پور: آیا شما با این چهار عنوانی که اشاره نمودید، می توانید با جوانهایی که فضای فکری آنها بسیار ملتهب است کار کنید؟ راه حلهایی را دارید؟ این عناوین اصلاً کفاف این را می‌دهد که سراغ جوانها بروید و روی آن‌ها اثری بگذارد؟ حجت الاسلام بیاتی: انسان به دلایل پیچیدگی هایی که دارد، نمی توان گفت که کدام عامل باعث عفاف و خویشتنداری او می شود. هر کسی ممکن است با یک عامل، خویشتندار و عفیف گردند. پس بریدن قسمتی از شبکه، طرح را بهم نمی ریزد. تمدن به تنهایی وجود ندارد و با اجزای خود به وجود می آید. مثل این جمع حاضر که با حضور تک تک افراد به وجود آمده است و اِلا جمع غیر از افراد وجود خارجی ندارد. آقای دکتر صابری: علامه جعفری در کتاب فرهنگ پیشرو و فرهنگ پیرو، بالای 100 تعریف از فرهنگ را ارائه داده است. در مورد رابطه بین تمدن و فرهنگ نیز بحثهای زیادی بین اندیشمندان اسلامی و غربی هست. بعضی از اندیشمندان فرهنگ را بصورت بود و تمدن را بصورت نمود می دانند. یعنی تمدن را جنبه انتزاعی و فرهنگ را جنبه نمادین و به وجود آمدن می دانند. بعضی اندیشمندان فرهنگ و تمدن را متباین و متضاد می دانند و برخی مثل دکتر نصر معتقدند که تمدن فرهنگ را خراب می کند. نکته: در خصوص مستندات و منابع عرض کنم که درسنامه ای را با مبانی اسلامی و دینی در حدود 600، 700 صفحه تدوین کرده ایم. با روش مطالعه ای و کتابخانه ای کار کرده ایم. https://eitaa.com/umefafgaraei