eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
965 ویدیو
29 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
#اجرای_سند_2030_ممنوع ♦️خوش خدمتی مسئولین غربزده و پشت‌پرده اجرای سند ۲۰۳۰ در ایران، از زبان #دبیرکل_کمیسیون_ملی_یونسکو 🔻حجت‌الله #ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، از برخی اتفاقات و تصمیمات خاص در رابطه با اجرای سند ۲۰۳۰ در ایران می‌گوید؛ در حالی که این سند تنها یک توصیه‌نامه بوده و نباید به یک سند ملی تبدیل می‌شد! 🔻اما متأسفانه پیش از این، در کمیسیون ملی یونسکو در کشورمان تصمیم می‌گیرند که سند 2030 یونسکو را به یک #سند_ملی_آموزشی_داخلی تبدیل کنند!! 🔻هیچ کشوری این کار را نکرده است و ما تنها کشوری هستیم که این توصیه‌نامه بین‌المللی را به یک سند ملی تبدیل کردیم و اشتباه اصلی اینجا بود! ادامه مطلب در https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/06/30/2100408 https://eitaa.com/umefafgaraei
🌻✾با سلام و احترام 📣📣📣 کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی 💬 عنوان نشست: "نگاه به لباس و حجاب از منظری دیگر (تبیین قرآنیِ انواع لباس و اضطرار به پوشش عفیفانه از دیدگاه عملیات) 👨🏫 با ارائه جناب آقای حسن پُرسا کارشناس ارشد پژوهشکده علوم گیاهی پژوهشگر دانشگاه فردوسی مشهد و محقق حوزة دین (دستگاه های فکری-علمی و سازه های معرفتی-عملی) ⏰زمان: چهارشنبه 3 مهر رأس ساعت 15:30 و اکران مستند "شهید امرایی" ساعت 15:15 🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا ✳️لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐 با تشکر https://eitaa.com/umefafgaraei
⭕️ آزادی «» در شورای شهر شیراز 🔸رییس جدید شورای شهر شیراز در نخستین انتصاب خود حکم مسئولیت کسی را امضا کرد، که در صفحه اینستاگرامش با افتخار! تصاویر ، و خود را منتشر کرده و زیر آن نوشته است: «آزادی غیریواشکی»!😒 https://www.fardanews.com/fa/news/955362/ https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺وقتی 2 گیگ باعث یک ۱۲ ساله می شود! 🔺آیا آقای آذری جهرمی و بقیه مسئولین فضای مجازی، می‌توانند در این دختر نگاه کنند...؟ 🔺گاهی چیزهایی را از دست می دهیم که جایگزینی برای آن پیدا نمی شود. 🔺فضای مجازی عرصه ای نیست که بتوان آن را کرد. 🔺دریا جای خوبی است و همه آن را دوست دارند. بچه ما هم خیلی دریا را دوست دارد. ما هم بچه خود را دوست داریم. با این وجود حاضریم که بچه خود را پرت کنیم؟ 🔺می گویند آنهایی که در دریا غرق می شوند تا یک جایی را خوب شنا می کنند و را می کنند. 🔺فضای مجازی نیز یک دریاست. https://eitaa.com/umefafgaraei
📛 قتل‌عام گسترده #جنین‌ها در میان خانواده‌های ثروتمند ایرانی... 📍طبق یافته‌های این تحقیق که در مجله زنان مامائی و نازائی ایران به چاپ رسیده است، هرچه زنان #ثروتمندتر باشند، احتمال اقدام به سقط در آن‌ها #بیشتر است! 📍این یعنی بر خلاف تصور عمومی یا ذهنیتی که القا می‌شود، مشکلات اقتصادی یا فقر علت سوق پیدا کردن #زنان به #سقط_جنین نیست و برعکس، زنان، هرچه از نظر اقتصادی در وضعیت بهتری باشند، احتمال اقدام به سقط در آن‌ها بیشتر است. ✅ در نتیجه بر خلاف فضاسازی‌های موجود مبنی بر تأثیر وضعیت اقتصادی بر آمار بالای سقط، عمده آمار #سقط_جنین مربوط به خانواده‌هایی است که از نظر اقتصادی در#سطح_بالایی قرار دارند!! ✍️ اصل خبر را در لینک زیر👇 🔗 https://www.alef.ir/news/3980604201.html https://eitaa.com/umefafgaraei
📛 پروژه‌ی زنازاده کردن مردم کشورهای 📍، هم‌باشی، و در انتظار !! 🔻اندونزی در مقام بزرگ‌ترین کشور مسلمان دنیا، اخیراً با تصویب مجلس این کشور، حداقل سن قانونی را از ۱۶ سال برای دختران به ۱۹ سال داد!! ✌️ در اندونزی ۲۵٪ ازدواج‌ها با زیر ۱۸ سال بود که آمار مطلوبی در حوزه‌ی ازدواج و شاخصی برای عدم گناه در این کشور بود... 📍معلوم است پروژه‌ی ممنوعیت و مبارزه با در چند کشور جهان از سوی عمّال نفوذی سازمان ملل در کشورهای هدف دنبال می‌شود!! پروژه‌ای که اندیشکده‌های آمریکایی و اسرائیلی برای کشورهای مسلمان تدارک دیده‌اند! https://eitaa.com/umefafgaraei
#اینفوگرافی 💢شیوه های #پیشگیری_از_بلوغ_زودرس_در_کودکان منبع: کتاب تربیت جنسی از منظر قرآن و حدیث، ص 112 نوشته علی نقی فقیهی https://eitaa.com/umefafgaraei
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ آدمها اگر نکنند، می میرند! ❌ و توجیهاتی از قبیل 💠غیبت کردن: جلوی روی خودش هم می گویم؛ راست می گویم. 💠عدم رعایت حجاب: دل باید پاک باشد. هر که ظاهر پاکی دارد، سالم است؟ 💠گرفتن رشوه: هدیه است. 💠نزول گرفتن: پول لازم هستم. 💠نماز نخواندن: هر روز خدا را یاد می کنم. 💠شوخی با نامحرم: مثل خواهرم است. 💠ارتباط و دوستی با نامحرمان: قصد ازدواج دارم. 💠ارتباط متأهلان با سایرین: به عنوان دوست قصد مشاوره دارم. ⭕️ اگر را انجام می دهیم، باشیم و پای خطای خود بایستیم و از یک برای اشتباه مان بخواهیم .... نه اینکه مدام کارهای اشتباه مان را کنیم !!! . و دیگر تکرار نکنیم. . https://eitaa.com/umefafgaraei
📛 اعزام سفیران یونسکو برای آموزش یونسکو و آموزش جنسی به کودکان اوگاندا 2030 Leaders: A Ugandan trip of a lifetime 📍 مؤسس : ما به دنبال مذهب بدون وحی هستیم! ⛔️ یونسکو و سیاست‌های آن، مشکل اصلی است نه صرفاً ۲۰۳۰! https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ چرا بین دختر و پسر تا وقتی که دوست پسر / دوست دختر هستند، محبت بیشتری نسبت به وقتی می کنند، وجود دارد؟☹️ ⛔️ چون را بین آن ها ایجاد می کند. اما وقتی همان ها با هم ازدواج می کنند، عکس این کار را انجام می دهد و به وجود می آورد. ☹️ https://eitaa.com/umefafgaraei
🔸 در نشست «ازدواج اسلامی»: 🔹سختگیری در با معیار‌های مادی و ژست خواهی، احمقانه است؛ علاوه بر این معیار‌ها در شرایط فعلی، افراد دارای اهمیت بسیاری شده است که توجه به این معیار در صورت ، و را برای ازدواج دختران و پسران به دنبال خواهد داشت. 🔹این سختگیری‌های احمقانه در حال حاضر در بین نخبگان جامعه وجود دارد؛ این افراد جاه طلبی علمی دارند؛ در شرایطی که موقعیت افراد متفاوت می‌شود، کسانی که در دایره قرار خواهند داشت به مراتب کاهش می‌یابند و فرآیند خواهد شد. 🔹سختگیری‌های احمقانه یکی از مهم‌ترین دلایل در ازدواج دختران و پسران است و این درحالی است که نیاز است تا فکری، جنسی، عاطفی و اقتصادی افراد بررسی شود. 🔹در شرایط فعلی حرف درستی وجود دارد که عده‌ای باطل به دنبال آن هستند؛ پدیده کودک همسری از سوی افرادی دنبال می‌شود که بازیچه دست دشمنان شده اند. چراکه امروز ایرانی تأخیر در امر ازدواج است. 🔹اگرچه ازدواج در سن پایین توصیه نمی‌شود، اما این امر بستگی به توانایی‌های جسمی و عاطفی افراد متفاوت است؛ گاه این زمان ازدواج را مشخص می‌کند و در برخی موارد به ارتباط چندانی ندارد. مشروح مطلب در 🌐 vasael.ir/0003py https://eitaa.com/umefafgaraei
اینترنت و #بلوغ_زودرس 💢 بلوغ طبیعی دوره ای است که طی آن، #صفات_ثانویه جنسی به وجود می آیند و فرد #توان_باروری پیدا می کند. تغییرات فیزیکی در این دوره، شروع دوران بلوغ را در فرزندان نشان می دهد. تغذیه، وضعیت عمومی سلامت، موقعیت جغرافیایی و البته حالت روانی، همگی می توانند بر زمان شروع بلوغ اثر بگذارند. اما با گسترش روزافزون استفاده کودکان از #اینترنت، پیش از شناخت خاستگاه استفاده از آن و خطرات و آسیب های پیش رو، عواقبی از جمله بلوغ زودرس را در پی داشته است. 💢 در گذشته شاید به ندرت می شنیدیم که کودکی دچار بلوغ زودرس شده که آن هم مربوط به وراثت می شد. اما با گذشت زمان و فراگیری استفاده از اینترنت، خانواده های بسیاری را مشاهده می کنیم که #کودکانشان با بلوغ زودرس مواجه شده اند. 💢 دسترسی به اطلاعات از طریق اینترنت به سادگی و بدون هیچ محدودیتی است. کودک با مراجعه به اینترنت براحتی می تواند به مطالبی که در جامعه #قبح محسوب می شود، #دسترسی پیدا کند. همچنین با پیدایش شبکه های اجتماعی، در مدتی کوتاه دسترسی راحت به #جنس_مخالف، تصاویر و اطلاعاتی از قبیل پورنو و ..... میسر شده است. 💢یکی از عوامل #تحریک و #ترشح غدد و #هورمون های جنسی، #نگاه است. با اینکه کودک هنوز به #بلوغ نرسیده است اما با نگاه کردن به اینگونه تصاویر و فیلم ها، #تصویرسازی هایی در ذهن او ایجاد می شود و هر بار به یادآوری این تصاویر موجب فعالیت بیشتر و سریع تر #غدد_جنسی می شود. تحریک و ترشح سریع تر غدد جنسی، رسش زودهنگام غدد جنسی را به دنبال دارد و موجب #بلوغ_زودرس می شود. https://eitaa.com/umefafgaraei
⭕️ نقش در فرزند⭕️ 🔻نقش مال حلال در هر مرحله از مراحل تربیت و از جمله در صحیح فرزندان آثار و برکات فراوانی در پی دارد و از جمله در دوران بارداری بسیار مؤثر می باشد. 🔻چنانکه پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: ✅« اَدِّبُوا اَوْلادَکُمْ فی بُطونِ اُمَّهاتِهِمْ. قِیلَ: وَکَیْفَ ذلِکَ یا رَسُولَ اللّهِ؟ فَقالَ: بِاِطْعامِهِمُ الْحَلالَ » ✅فرزندانتان را در رحم مادرانشان کنید. ✅سؤال شد: این چطور ممکن است، ای رسول خدا؟! ✅فرمودند: با خوراندن [به مادرانشان]. 🔻از سوی دیگر مال حرام نیز تبعات بسیار منفی از خود به جا می گذارد که فقط شامل خود فرد نمی شود، بلکه فرزندان او را هم در برمیگیرد. https://eitaa.com/umefafgaraei
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️چرا ، وقتی می‌شوند، خیلی بد می‌شوند؟! از آدم های بد! ✍️ بد شدن بعضی از خوب ها در چیست؟ ✍️کسی که نمی کند، چرا گناه نمی کند؟ 🔺بعضی ها از ترک گناه نمی برند و این برای آنها عقده می شود و سعی می کنند که آن را در جایی مناسب تر تلافی کنند. 🔺به خاطر ، آدم های خوبی می شوند و آن پتانسیل در جایی باز می شود!!! 🔺از و حتماً ببرید و اگر این طور نشد از بخواهید تا آن لذت را به شما بدهد. ✍️چرا بعضی خوب ها بد می شوند؟ 🔺چون آدم های بد را می خورند که آنها بیشتر می برند! 🔺چون از دینداری لذت نمی برند! از خود ببرید و اگر نمی برید از بخواهید که لذت آن را به شما بدهد. . https://eitaa.com/umefafgaraei
به نمي توانيد وارد شويد، مگر اينكه را، در او و با روابط حسنه اي كه با هم داشته ايد، از او گرفته باشيد! https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی #عفت_بینایی ⭕️ راه حل #فروبستن_چشم بر گناهان از زبان معصومین 🍃قال الامام الصادق – علیه السّلام – : ما اعتَصَمَ أحدٌ بمثل ما اعتصم بغَِضِّ البصر فانّ البصرَ لا یُغَضُّ عن مَحارم الله إلاّ و قد سبق إلی قلبه مشاهدهُ العظمه والجلال. 🔹امام صادق – علیه السّلام – فرمود: هیچ کس به چیزی (محکم تر از) #فروبستن_چشم (از گناه) چنگ نزده است؛ زیرا #چشم از محرّمات الهی بسته نمی گردد، مگر این که قبلاً #عظمت و #جلال خداوند را در #دل خویش #مشاهده کرده باشد. 📚 بحار الانوار، ج ۱۰۴، ص ۴۱ https://eitaa.com/umefafgaraei
🔴 ارتدوکس❗️ 🔻خوب ببینید؛ این ها همان کسانی هستند که به کشور ما، بی حیایی را تزریق می کنند و خود پایبند اصول دیگری هستند. https://eitaa.com/umefafgaraei
خلاصه ای از نشست تخصصی #کارگروه_عفافگرایی و تربیت جنسی چهارشنبه 20 شهریور عنوان نشست: از کنترل بی حجابی فردی تا شکوفایی فطری جمعی با ارائه آقای دکتر علی محمد #احمدی https://eitaa.com/umefafgaraei
https://eitaa.com/umefafgaraei
بسمه تعالی 🔸 آقای دکتر احمدی: تأثیرپذیری اجتماعی و یادگیری جمعی در رقابت با بصیرت افزایی لسانی می باشد. تأثیرپذیری اجتماعی (علم بهتر است یا ثروت؟) شامل علوم شناختی و نروساینس می گردد و همچنین زمان حمایت جمعی، ترشحات انرژی زا، تحلیل احساسات چهره و غلبه هوش اجتماعی بر مهارت های اکتسابی ارتباطی صورت می گیرد و حرکت افراد در مسیر باد است و هر چه به او یاد بدهند، یاد می گیرد. بصیرت افزایی لسانی شامل طرح ‌واره‌ها و فیلترها می گردد و افراد روز به روز قوی تر می شوند و به دنبال گمشده خود هستند و هر چه فرد خودش بخواهد، در شبکه تعاملات یاد می‌گیرد. اصل تأثیرگذاری عمیق و پایدار در برخوردهای اجتماعی، لازمه جریان سازی می باشد که در ابتدا فقط از دغدغه مندان انتظار می رود و نه از مردم. 🔸 از درس ‌محوری تا درد ‌محوری: درس‌ها شامل اخلاق توحیدی، فطرت تغییر ناپذیر الهی، دین فطری، میل همگانی به آرمانشهر، بهترین مردم، افزایش حجم معنویت، ضعیف بودن کید شیطان، سد عملی اعتقادات در برابر شبیخون‌ها می شود و دردها شامل رشد فردگرایی و خودکامگی و تکاثر، افشاگری و بی‌اعتمادی و دوری از دولت کریمه می گردد. دردمحوری به معنای نگاه روندمحور در لایه‌های زیرین و نه فقط نگاه مقطعی رخدادمحور در سطح ظاهر جامعه می باشد. تفاوت درس محوری تا درد محوری، مثل تفاوت طبیب است با زیست شناس و قاتل. 🔸 لزوم نگاه چندجانبه (وحدت حوزه و دانشگاه) احساس می گردد. حلقه مفقوده در هدایت جامعه چیست؟ تصمیم جمعی لازمه تحول اجتماعی می باشد. چه کسی است که نداند، اگر هر کس خودس درست بشود، همه چیز درست می شود؟ چه کسی است که نخواهد، هم خودش درست بشود و هم جامعه‌اش؟ امام علی (ع) می فرمایند: مردم اصلاح نشوند مگر با اصلاح حاکمان. تصمیم جمعی، حتی با وجود حجم بالای تبلیغات اخلاقی، ضرورت دارد. چه رابطه ای بین تصمیم جمعی و تغییر منش فردی وجود دارد؟ با تغییر منش های فردی، محرک‌های حسی و آرمانی و متغیرهای روانشناسی فردی، تغییر می یابند. مثال: ایستادن در مقابل گلوله در اوایل انقلاب (با شعار توپ تانک مسلسل دیگر اثر ندارد) و فتنه 88 (با شعار نترسین.. نترسین؛ ما همه با هم هستیم...) و بی‌حجابی سراسری. سادگی مسئولین یکی از عوامل کاهش فاصله طبقاتی، نابرابری و حیاء اجتماعی می باشد. تغییر نظام ارزشی به دلایلی از جمله، تبرج قارونی ثروت و تبرج فردی زینت صورت می گیرد. اهمیت تصمیم جمعی و روند شکل‌گیری‌ آن در جنگ روانی، غیر قابل انکار است. در تصمیم های جمعی، نیازهای ضروری زندگی تحریک می گردد (مثال: بدبخت می‌شوید مردم کوفه!) و یا در ارزش‌ها شبهه ایجاد می گردد (مثال: حق با کیست؟ چه کسی راست می گوید؟) و در نتیجه نقش ولی جامعه، کاهش می یابد. https://eitaa.com/umefafgaraei
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔸 آقای دکتر احمدی: مهم‌ترین سؤال هوش اجتماعی: راستی اکثریت کدام طرفی هستند؟ باد از کدام طرف می آید؟ تصمیم‌ جمعی در شکوفایی لا‌یه‌های مختلف وجودی نقش دارد. مدیریت تصمیم‌های جمعی و عبرت‌ها ضرورت دارد و سرنوشت‌ساز است. مثال ‌ها: تغییر مسیر اسلام بعد از پیامبر (ص)/ سقیفه و تنهایی حضرت علی (ع) و عدم همکاری مهاجرین و انصار / بیعت شکستن کوفیان / انقلاب اسلامی / فتنه 88/ راه یابی ایران به جام جهانی و ... جهش مثبت بر اساس لایه‌های عمیق فطری، یکی از اهداف مهم به شمار می رود. متغیرهای قابل کنترل برای شکل دهی عزم ملی شامل: مستعدان یا خواص فرهنگ‌ساز، توده مردم (عوام) در جستجوی زندگی، علم تجربی‌گرایان و پیشروهای ضدفرهنگ (دولت‌مردان مدعی و خواص) و ساختارهای ضدفرهنگ می گردد. 🔸 آدم شدن و رسیدن به کرامت نفس و مکارم اخلاق، برای تأثیرگذاری عمیق با راهکار قرآنی مد نظر است. اینکه دغدغه مندان (که عشق فطری به معدن کرامت یعنی اهل بیت دارند) به رابطه کریمانه با غیر خود متوسل شده تا محدوده انس و دوستی شان گسترش یابد و یا با عشق به رابطه امام با غیر خود، به معرفت نفس حضوری پیدا نمایند. آنها باید در این بسیج نخبگانی، ذاتاً دیگران را به اندازه بچه خود یا به اندازه یار خود دوست داشته باشند و بهترین منش نسبت به آن ها را از خود بروز بدهند و در این صورت و طبق آیه قرآن، دشمنی ها به دوستی های صمیمی تبدیل خواهد شد. آیا همه دغدغه مندان درد دندان بچه دیگران را به اندازه درد دندان بچه خود یا اشتغال بچه خود اهمیت می دهند؟ آیا آدم شدن به این آسانی است؟ چه نباید تفاوت و مرز بندی ای بین خانواده خود و دیگران قائل شد و تفاوتی در میزان کرامت در برخورد با این دو صورت بگیرد. نیاز به جاذبه بزرگتر برای عبور از دام محدود خود و عشق جزئی وجود دارد. یکی شدن منافع من و ما با حل‌ شدن در دلربایی کرامت امام با غیر ما صورت می پذیرد. چه تعداد از طرفداران رهبر عزیز، ایشان را بخاطر نزدیکی به این ویژگی ها دوست دارند و چه تعداد بخاطر جایگاه و مقام و موقعیت شان؟ بدون عشق فطری به اهل بیت کرامت و فقط با محبت های سطحی چه بسا درگیر ریا (بله قربان گویانه)، خودخواهی، انحصارطلبی و نفاق خواهیم شد و نتوانیم جامعه را، حول محور واحدی جمعی کنیم. 🔸 امکان ربط قلبی با دلربایی کرامت افزایی ولایت از شبکه درون تا شبکه بیرون، به چند طریق میسر است. از جمله: سود درونی زود بازده حتی برای دست‌های گیرنده، بهترین برای خود اما بهترین برای یار، تحول در معرفت نفس و شبکه ذات‌ها مراتب یار و تقویت مثبت و سبقت در خیرات. تأثیرگذاری باید عمیق و پایدار باشد؛ نه سطحی و گذرا. دارو با نیاز تناسب داشته باشد. معرفت نفس، لازمه تحول در علوم انسانی اسلامی و سیستم‌سازی می باشد. گسترش شبکه انس و محبت (اصلاح ذات بین)، راز تغییر رفتار انسان می باشد. ضرورت کمی‌سازی روند تصمیم‌جمعی، در نگاه قرآن احساس می شود. مثال: انا کل شئ خلقناه بقدر (در مرحله تحقق هر چیز بر اساس اندازه و مقدار محقق می شود) https://eitaa.com/umefafgaraei
🔸 گزیده ای از سؤالات و نظرات برخی از اعضای محترم حاضر در جلسه: 🔸 آقای دکتر سعیدی رضوانی: دوستی نقل می کرد، در عملیاتی در جزیره مجنون اطلاع دادند که به دلیل عدم پشتیبانی باید عقب نشینی گردد. حداقل 300 عراقی به اسارت گرفته شده بود و دو راه وجود داشت. یا همه عراقی ها را سوار قایق می کردیم و یا آنها را می کشتیم. به دلیل محدودیت جا نمی توانستیم که آن ها را با خود ببریم. طبق فتوای داده شده، می توانستم آن ها را بکشیم. اما فرمانده با اختیار خود، عراقی ها را آزاد کرد. محبتی که در قلب آن عراقی ها نسبت به ایرانی ها به وجود آمده بود توصیف ناپذیر بود. بعدها امام خمینی به آن فرمانده گفتند که حرف من هم همین بود که شما انجام دادید و بنا به دلایل و شرایطی نشده بود که این نظر به شما برسد و این ارتباط قلبی با امام و ولی فقیه را می رساند. https://eitaa.com/umefafgaraei
🔸 جناب آقای محمدی مقدم: بحث به جا و خوبی را مطرح نمودید. بحث شبکه و سیستم مطرح شد که بسیار پیچیده و به هم مرتبط است. اما بیان نکردید که کار از کجا باید شروع شود. امام حسین علیه السلام می فرماید خداوند انسانها را برای معرفت خلق نمود. منظور از معرفت خدا همان معرفت ولی فقیه که نماینده امام است و الان اطاعت از او واجب است. معرفت مردم در هر زمان، امامی است که اطاعت از آن امام بر مردم واجب است. در خصوص عفاف و حجاب نیز باید دید که ولی فقیه از ما چه می خواهد. امام علی علیه السلام از کودکی روی حضرت عباس کار می کردند تا ایشان را برای روز عاشورا آماده کنند. اگر اطاعت پذیری از امام پذیرفته شود انرژی ها تلف نمی شود. الان میلیونها نیروی ولایی در کشور داریم، ولی هر کس برای خودش کار می کند. ما ولی فقیه داریم که اشراف بیشتری نسبت به ما دارند و فقط کافی است اطاعت پذیری مان را با ربط قلبی به ایشان افزایش دهیم. اگر هر کس بیاید و یک مدل ارائه دهد، در این جنگل مدلها همه گم می شویم و راه به جایی نخواهیم برد. 🔸 جناب آقای نقره ای: ترکیب مواردی که شما فرمودید کار دارد. بحث مبارزه با نفس، گفتمان سازی، ارتباط کریمانه و ... چه ارتباطی با هم دارند؟ تا این ارتباط تبیین نشود، فکر می‌کنم نتوان به آن نقطه قابل قبول رسید. این چگونگی باید تبیین شود. امام و امت چه سازوکاری را می تواند پیشنهاد بدهد؟ 🔸 آقای دکتر فرع شیرازی: کلید واژه فطرت بحث برانگیز است و تحریک فطری اخلاق غیر عملیاتی است. چون از نظر اهل فن، فقط در بدو تولد فطرت پاک است و بعد از تولد فطرت مبتلا به آلودگی ها و سیاهی هاست و به این راحتی نمی توان برای مردم نسخه پیچید. مگر افراد به راحتی نظر شما را قبول می کنند؟ از طرفی شما گفتید که به راحتی با تفکر لسانی نمی توان محتواها را به افراد القا نمود. چیزهایی را که ما در جامعه به آن بد می گوییم، فقه گریزی است. چرا افراد از آنها فرار می کنند؟ چون به چرایی آنها قانع نمی‌شوند. مثال زکات و خمس. تعجب می کنم که شما به راحتی این مباحث سخن می گویید. در خصوص شطرنج، هنوز علمای ما به توافق نرسیدند! و خیلی از گزاره های ریز را به راحتی قبول نمی کنند. شما پیشنهاد دادید که باید خانمهای محجبه در ارزشهای فعلی جامعه برند ایجاد کنند. مثلاً در تحصیل و ورزش و اطلاعات عمومی و ادبیات. اما سؤال اینجاست که همه مهارت هایی را که محجبه ها دارند، بقیه هم می توانند داشته باشند! پس مزیت رقابتی چیست؟ مباحثی را که شما عنوان کردید طوری است که گویا همه مخاطبان آمادگی سیر و سلوک را دارند. 🔸 خانم دکتر شیبانیان: در مورد برخورد کریمانه، از آنجایی که برخورد کریمانه کاملاً فردی است، مرز بین فرد و جامعه خیلی باریک است و این مسئله می تواند آنقدر حساس باشد که نیاز به تست قوی دارد. اینکه آیا فرد درست عمل می کند یا نه مرز ظریفی دارد. آیا واقعاً فردی تلقی می شود و چطور می توان این مرز را تشخیص داد؟ 🔸 حجت الاسلام مؤمن: نقش دشمن در مطالب شما به این صورت مطرح شد که گویا هیچ‌گونه نقشی ندارد. به نظر می آید که نقش دشمن را کمرنگ جلوه دادید. موفقیت دشمن را چقدر می‌دانید؟ ما در بحث بی حجابی، به درصد بی حجابی آقایان کمتر نگاه می کنیم. برخی آقایان برای مثال حتی بعضاً در حرم مطهر دیده می‌شوند که پوشش هایی کم و چسبنده دارند که باعث خجالت می شود و این امر، در امر به معروف ها و نهی از منکرها کمتر لحاظ می گردد. در ضمن برخی از خانم ها می گویند از لباسی که پوشیده ام راضی نیستم، اما در بازار چیز بهتری پیدا نکردم. 🔸 آقای دکتر اسلامیان: ساختار کمی به هم ریخته بود. اگر شما معتقد به اثرگذاری بر روی مخاطب هستید، باید به اثر گذاری اسلایدها بر مخاطب هم می پرداختید. لطفاً تفاوت فطرت و غریزه را بفرمایید و آیا این تفاوت در قرآن نیز ذکر شده است؟ و اینکه ویژگی هایی از قبیل بیگانه هراسی، خودکامگی و خودخواهی فطری است یا غریزی؟ ضمناً ما نمی‌توانیم نسبت به واقعیت‌های اجتماعی بی تفاوت باشیم و آنها را نپذیریم. https://eitaa.com/umefafgaraei