فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استفاده معنوی از ماه ذی الحجه در کلام رهبر انقلاب ....
قابل توجه دانشجویان شرکت کننده در دوره تربیت مربی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم
به اطلاع می رساند دوره تربیت مربی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم از 2 تا 9 شهریور در شهر اصفهان برگزار می گردد.
لطفا تمایل به شرکت در دوره عدد 1 و عدم تمایل به شرکت در دوره مذکور را با ارسال عدد 2 به شماره 5000241183 تا پایان پنج شنبه ظهر مشخص نمایید.
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
هدایت شده از دانشکده علوم قرآنی قم
با سلام. ششمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد 22 رقمی که اولین عدد آن نشانه گزینه صحیح سوال اول باشد به این ترتیب....SHIA*6*123456 به شماره 5000241183 پیامک کنید.
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
هدایت شده از دانشکده علوم قرآنی قم
(6) سوالات فصل چهارم (قسمت دوم)
1. دیدگاه مخالفین شفاعت پیامبران الهی که در بعضی از آیات قرآن بیان شده است چیست؟
1) شفاعت پیامبران در زمان وفات شان فقط شامل عده خاصی می شود
2) شفاعت پیامبران را مخصوص زمان حیات آنها تعبیر می کنند
3) پیامبران نه در زمان حیات و نه در زمان ممات نمی توانند شفاعت کنند
2. جواب کسانی که معتقدند شفاعت فقط مربوط به زمان حیات پیامبران است، کدام است؟
1) با توجه به بعضی از آیات و روایات، تفاوتی بین زمان حیات و ممات وجود ندارد
2) فرضیه عدم تفاوت بین زمان حیات و ممات یک پندار واهی بیش نیست
3) حیات و ممات پیامبران با یکدیگر متفاوت است
3. آیه شریفه "بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ" بر چه امری دلالت دارد؟
1) برابری مقام پیامبر صلی الله علیه و آله با مقام شهدا
2) حیات برزخی و عدم تفاوت بین حیات دنیوی و اخروی
3) بالاتر بودن مقام پیامبر صلی الله علیه و آله از مقام شهدا
4. این که در تشهد نماز بر پیامبر صلی الله و علیه و آله سلام می دهیم دلالت دارد بر این که:
1) موجودات فرضی و واقعی یکی هستند
2) به موجودات فرضی هم می توان سلام داد
3) پیامبر صلی الله علیه و آله زنده است
5. تولد ثانوی بودن مرگ، از کدام یک از موارد زیر فهمیده می شود؟
1) "النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا"
2) "بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ"
3) "مَنْ زَارَني بَعْدَ مَوْتي فَكَأَنَّما زارَني في حَياتي"
6. به چه دلیل زنان نیاز بیشتری به زیارت اهل قبور دارند؟
1) به دلیل نیاز به تفکر بیشتر در زندگی و مرگ اهل قبور
2) به دلیل داشتن عواطف رقیق تر و نیاز به تسلای بیشتر
3) به دلیل رها شدن از غم فراق اهل قبور
7. چرا وهابیون افراطی زنان را از زیارت اهل قبور منع کرده اند؟
1) با توجه به یک حدیث جعلی به این موضوع اعتقاد پیدا کردند
2) به دلیل آن که در دید نامحرمان قرار می گیرند
3) آنها معتقدند اساسا وظیفه زنها در داخل منزل است
8. دیدگاه ترمذی در مورد حدیث «لَعنَ اللّهُ زائِرات القُبُورِ» کدام است؟
1) چون زنها حقوق شوهرانشان را ادا نمی کردند، لذا از زیارت اهل قبور نهی شدند
2) این حدیث مربوط به زنانی است که وقت زیادی را در زیارت اهل قبور صرف می کردند
3) یک زمانی پیامبر صلی الله علیه و آله نهی کرده بود، اما این حدیث بعدها نسخ شد
9. منظور از شَدِّ رِحال در زیارت چیست؟
1) در فصل خاصی برای زیارت بار سفر بستن
2) بار سفر بستن برای زیارت همراه با زاد و توشه
3) به قصد انجام این کار بار سفر بستن
10. چه کسی پیروان خود را از زیارت قبر پیامبر صلی الله علیه و آله منع کرد؟
1) ابن تیمیه در قرن هشتم
2) ابن تیمیه در قرن هفتم
3) ابن تیمیه در قرن نهم
11. یکی از جوابها به ابن تیمیه در استناد به حدیث لاتُشَدُّ الرّحالُ اِلّا اِلی ثَلاثَه مَساجِد... این است که:
1) موضوع این حدیث مساجد است، نه هر مکانی
2) این حدیث با احادیث دیگر نسخ شده است
3) موضوع حدیث همه اماکن زیارتی و عبادتی است
12. منظور از" تُشَدُّ الرِّحال اِلی ثَلاث مَساجِد: برای سه مسجد شَدّ رِحال می شود" چیست؟
1) تشویق جهت رفتن به این مساجد
2) شَدّ رِحال در موارد دیگر را نفی نمی کند
3) موارد 1 و 2
13. در حدیث "اِنّما یُسافَرُ الی ثَلاثَه مَساجد" چه نوع حصری وجود دارد؟
1) حصر حقیقی
2) حصر اضافی
3) حصر صفت بر موصوف
14. اولین بار چه کسانی بنای بر قبور را شرک پنداشتند؟
1) ابن تیمیه و شاگردش محمد بن عبدالوهاب
2) مسعودی در مروج الذهب
3) محمد بن عبدالوهاب و شاگردش ابن تیمیه
15. چرا در حجاز نسبت به قبور بزرگان دین اهمیت قائل نیستند؟
1) حاکمان حجاز اجازه چنین کاری را نمی دهند
2) به دلیل بُغضی که نسبت به امامان شیعه دارند
3) زیرا تحلیل صحیحی نسبت به مفاهیم اسلامی ندارند
16. یکی از حوادث تلخی که در یک قرن گذشته در سرزمین حجاز رخ داد کدام است؟
1) تخریب قبور ائمه علیهم السلام
2) قدرت گرفتن وهابیت
3) نفوذ استعمارگران
17. این امر از عواقب قدرت گرفتن وهابیت در حجاز است.
1) از بین رفتن آثار علمی و دینی
2) از بین رفتن میراث های فرهنگی
3) موارد 1 و 2
18. دلیل مخالفت وهابیت با ساختن بنا بر قبور کدام است؟
1) در صورت ساختن بنا، قبر به سجده گاه تبدیل می شود
2) در صورت احداث بنا، قبر به محل تجمع مردم تبدیل می شود
3) در صورت احداث بنا، قبر به زیارتگاه تبدیل می شود
19. خداوند متعال به چه دلیل قوم یهود را لعن کرده است؟
1) زیرا قبور انبیا را سجده گاه قرار دادند
2) زیرا قبور انبیا را زیارتگاه قرار دادند
3) زیرا قبور انبیا را تفرجگاه قرار دادند
20. ویژگی مهمی که در رفتار مسلمانان با قبور وجود دارد کدام است؟
1) عبادت قبور
2) زیارت قبور
3) سجده بر قبور
هدایت شده از دانشکده علوم قرآنی قم
21. آیه شریفه: " قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا " به چه چیزی دلالت دارد؟
1) عدم جواز بنا بر قبور بزرگان دینی
2) غلبه مساجد بر قبور
3) جایز بودن ساختن مسجد در کنار قبور بزرگان
22. منظور از تبرک جستن از قبور بزرگان چیست؟
1) نوعی احترام و ادب است
2) امید به زیاد شدن برکت است
3) موارد 1 و 2
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
🍀🍀🍀🍀پای درس. اخلاق حضرت روح الله(ره):
امام در اولین سخنرانی که پس از ورودشان به نجف انجام شد به طلاب چنین فرمودند: «از حالا به فکر باشید. از جوانی به فکر باشید. الآن هر قدمی که برمی دارید رو به قبر است. هر دقیقه ای که از عمر شریف شما می گذرد یک مقداری به قبر و به آنجایی که از شما سؤالات خواهند کرد، دارید نزدیکتر می شوید. فکر این مطلب را بکنید که قضیه نزدیک شدن به قبر است و هیچ کس هم سند به شما نداده است که 120 سال عمر کنید. ممکن است 25 ساله انسان بمیرد، ممکن است همین حالا خدای نخواسته. سندی در دست نیست باید مراقبت کنید و اخلاق خود را مهذب کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ امام باقر (علیه السلام) ....
1_16595104.mp3
1.27M
...... وقت نماز .......
❇️ استاد پناهیان
هدایت شده از دانشکده علوم قرآنی قم
با سلام. هفتمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد 14 رقمی که اولین عدد آن نشانه گزینه صحیح سوال اول باشد به این ترتیب....SHIA*7*123456 به شماره 5000241183 پیامک کنید.
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
هدایت شده از دانشکده علوم قرآنی قم
(7) سوالات فصل پنجم، قسمت اول
1. دیدگاه پیروان اهل بیت علیهم السلام در باره تحریم ازدواج موقت چیست؟
1) هرگز تحریم نشده و به قوت خود باقی است
2) در زمان رسول خدا صلی الله نسخ شده است
3) در زمان خلیفه سوم نسخ شده است
2. کدام گزینه صحیح می باشد؟
1) همه علمای اسلام معتقدند که ازدواج موقت در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله تحریم شده است
2) عده ای کمی از اهل سنت در موضوع ازدواج موقت با پیروان اهل بیت علیهم السلام هم عقیده هستند
3) بیشتر اهل سنت با پیروان اهل بیت علیهم السلام در موضوع ازدواج موقت هم عقیده هستند
3. آن چه که افراد را به سوی ازدواج موقت می کشاند عبارت است از:
1) تمایلات شیطانی و نفسانی
2) نیاز به داشتن وضعیت مطلوب
3) ضرورت های اجتماعی و نیازها
4. "ازدواج مسیار" چیست؟
1) نوعی ازدواج در مذهب شیعه که همانند ازدواج موقت است و جهت آسان تر شدن زمینه های ازدواج تشریع شده است
2) نوعی ازدواج در مذهب اهل سنت که گرچه دائم است اما مرد قصد دارد بعد از مدت کوتاهی زن را طلاق دهد
3) برگرفته از نوعی ازدواج از مذهب اهل سنت که در آن مهریه و نفقه و مدت وجود ندارد و حق طلاق هم با زن است
5. علت تشریع ازدواج موقت کدام است؟
1) رفع ضرورت ها و نیازهای واقعی
2) فراهم سازی شرایط و ایجاد زمینه های لازم جهت ازدواج دائم
3) پرداختن به امر مهم ازدواج
6. بر اساس روایات اهل بیت علیهم السلام، ازدواج موقت از چه گناه بزرگی جلوگیری می کند؟
1) تهمت
2) غیبت
3) زنا
7. نتیجه سوء مخالفت با ازدواج موقت کدام است؟
1) زمینه برای ایجاد فحشا آماده می شود
2) زمینه های حرام خواری را فراهم می کند
3) تقوا را از بین می برد
8. حکم فرزندانی که از طریق ازدواج موقت متولد می شوند چیست؟
1) از مادر خود ارث نمی برند
2) تمام احکام فرزندانی که با عقد دائم به دنیا می آیند را دارند
3) نفقه آنها با مادر است
9. از ویژگی های ازدواج موقت این است که:
1) زن نفقه ندارد، اما ارث دارد
2) تمام ویژگی های ازدواج دائم را دارد
3) زن (زوجه) نفقه و ارث ندارد
10. دو گروهی که از موضوع ازدواج موقت سوء استفاده می کنند کدامند؟
1) منتقدان کینه توز و متحجران
2) هوسبازان و سیاسیون
3) هوسبازان و منتقدان کینه توز
11. آیه شریفه: فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً به کدام نوع از ازدواج اشاره دارد؟
1) ازدواج دائم
2) ازدواج موقت
3) ازدواج مسیار
12. رسول خدا صلی الله علیه و آله در موارد زیادی از مُتعه به چه چیزی تعبیر کردند؟
1) ازدواج موقت
2) ازدواج دائم
3) بهره گیری جنسی
13. چرا منظور از استمتاع در آیه شریفه فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً به معنای لذت بردن نیست؟
1) زیرا پرداخت مهریه کامل بعد از استمتاع واجب می شود و علمای شیعه هم متعه را به معنای ازدواج موقت آمده است
2) زیرا وجوب پرداخت مهریه به مقتضای عقد است نه لذت بردن و واژه متعه در کلمات فقهای شیعه و سنی به معنای ازدواج موقت آمده است
3) وجوب مهریه برای زنان مشروط به لذت بردن است و این مورد در کلمات علمای اهل سنت هم آمده است
14. عقیده قرطبی در تفسیر آیه شریفه فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً چیست؟
1) منظور ازدواج دائم است که در صدر اسلام بود و همچنمان ادامه دارد
2) منظور ازدواج مسیار است که در صدر اسلام بود
3) منظور ازدواج موقت است که در صدر اسلام بود
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
🔷 دوره تربت مربی مفاهيم 🔷
🔸محل برگزاری: اصفهان.دولت آباد. بلوار طالقانی.خیابان حسام دولت آبادی. دانشکده علوم قرآنی اصفهان.
🔸زمان پذیرش: جمعه 97/6/2 از ساعت 14
🔸شروع دوره: شنبه 97/6/3
🔸پایان دوره: پنجشنبه 97/6/8
🔸زمان خروج: جمعه 97/6/9
🔸هزينه دوره: 50000ت
جهت هماهنگی با آقای میرزاخانی در اصفهان: 09133899307
🔴 دوره تربت مربی روخوانی و روانخوانی 🔴
🔹محل برگزارى: شیراز. دانشکده علوم قرآنی
🔹زمان پذیرش: پنجشنبه 97/6/1 از ساعت 15تا19
🔹شروع دوره: جمعه 97/6/2
🔹🔴 مدارک لازم: کپی کارت ملی . عکس 3 در 4
بِسْم رب المهدى...
روز، روزِ شناخت است...
شناختِ خود و شناختِ يار...
كه اگر خود را بشناسى، گويى كه يار را شناخته اى...
يارى كه اگر خوب بشناسى اش، بندگى اش را خواهى كرد...
چشمِ دلت را كه باز كنى، هر جا كه باشى و در هر زمان، مى توانى او را بيابى...
و آنگاه، نفس و هر آنچه كه غير اوست را قربانى مى كنى در راهش!
اينگونه، تو همچون آيينه اى خواهى شد كه جلوه اى از رخِ يار را نمايان مى سازد!
آيينه اى كه اگر خوب در آن بنگرى، نه خويشتن را، كه روىِ محبوب را در آن خواهى ديد.
🌺 بندگى، يعنى تو را بايد شناخت...
بعد از آن، در راهِ عشقت پا نهاد!
#بخواندعایفرجکهیاربرگردد
اللهم اجعلنا من أنصاره و اعوانه...
@uniquran_shz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا از مهربانی خدا زیاد استفاده نمی کنیم ؟!
استاد پناهیان ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غذای نذری عید غدیر، غذای محبت است.
استاد پناهیان...
هدایت شده از دانشکده علوم قرآنی قم
با سلام. هشتمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد 14 رقمی که اولین عدد آن نشانه گزینه صحیح سوال اول باشد به این ترتیب....SHIA*8*123456 به شماره 5000241183 پیامک کنید.
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
هدایت شده از دانشکده علوم قرآنی قم
(8) فصل پنجم، قسمت دوم
1. عقیده همه علمای شیعه و سنی در باره اصل حکم ازدواج موقت کدام است؟
1) ازدواج موقت در عصر رسول خدا صلی الله علیه و آله وجود داشته است
2) ازدواج موقت در عصر رسول خدا صلی الله علیه و آله وجود داشته است، اما در زمان خود آن حضرت نسخ شده است
3) ازدواج موقت در عصر رسول خدا صلی الله علیه و آله وجود داشته است اما بعدها نسخ شده است
2. از اقدامات خلیفه دوم این بود که:
1) متعه حج را تحریم کرد
2) ازدواج موقت را تحریم کرد
3) موارد 1 و 2
3. مراد از متعه حج چیست؟
1) یعنی نخست تمتع را به جای آورده و از احرام خارج می شوند و بعد از مدتی کوتاه مجددا احرام به حج ببندند
2) یعنی نخست عمره را به جای آورده و از احرام خارج می شوند و بعد از مدتی مجددا احرام به حج ببندند
3) یعنی نخست عمره را به جای آورده و از احرام خارج می شوند و بعد از مدتی بسیار کوتاه مجددا احرام به حج ببندند
4. اقدام خلیه دوم در تحریم ازدواج موقت نشانه آن است که:
1) در مقابل نص و دستور صریح رسول خدا صلی الله علیه و آله اجتهاد کرده است
2) به اجماع و نظر همه مسلمین در زمان خود عمل کرد
3) یک حکم جدید را وارد احکام شرعی کرده است
5. از معایب اجتهاد در مقابل نص این است که:
1) ممکن است دیگران هم همین کار را انجام دهند
2) احکام الهی دیگر مصونیت نخواهند داشت
3) موارد 1 و 2
6. به پندار بعضی ها، هدف خلیفه دوم از ممنوع کردن ازدواج موقت چیست؟
1) تسهیل در چگونگی ارتباطات خانوادگی مسلمانان
2) راحت شدن تشخیص نکاح از زنا
3) پیروی از سنت پیامبر
7. ممنوع کردن ازدواج موقت از سوی خلیفه دوم موجب شد تا:
1) جایگاه احکام تضعیف گردد
2) تهمت ها بیشتر شود
3) زنا و بی عفتی گسترش پیدا کند
8. ترجمه دقیق حدیث: «لَوْ لاَ انّ عُمَر نَهَى النَّاسَ عَنِ الْمُتْعَهِ مَا زَنَى اِلاّ شَقِى» کدام است؟
1) اگر عمر مردم را از متعه نهی نکرده بود، هیچ کس جز افراد بی بند و بار زنا نمی کرد
2) چون عمر مردم را از متعه نهی کرده، حتی بی بند و بارها هم زنا می کردند
3) اگر عمر مردم را از متعه نهی کرده بود، به دلیل جلوگیری از زنای افراد شقی است
9. حدیث: «لَوْ لاَ انّ عُمَر نَهَى النَّاسَ عَنِ الْمُتْعَهِ مَا زَنَى اِلاّ شَقِى» را چه کسانی نقل کرده اند و چه استفاده ای از آن می شود؟
1) گروه عظیمی از محدثان و مفسران اهل سنت – نشانه آن است که ازدواج موقت در زمان عمر تحدید شد
2) گروه عظیمی از محدثان و مفسران اهل سنت – نشانه آن است که ازدواج موقت در زمان عمر تحریم شد
3) گروه عظیمی از محدثان و مفسران اهل سنت – نشانه آن است که ازدواج موقت در زمان عمر تجدید شد
10. بنا به نقل جابر بن عبدالله به خاطر جریان کدام یک از افراد زیر، خلیفه دوم متعه را تحریم کرد؟
1) عمرو بن حریث
2) عبد الله بن عمر
3) عبد الله بن زبیر
11. "حِبرُ الامه" به چه معناست و لقب کدام یک از شخصیت های زیر است؟
1) مفسر امت اسلام – ابان بن تغلب
2) محدث و راوی امت اسلام – جابر بن عبدالله
3) عالم و دانشمند امت اسلام – ابن عباس
12. کدام جمله زیر درست است؟
1) عبدالله بن زبیر قائل به نسخ متعه در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بود
2) ازدواج موقت در زمان خلیفه اول نسخ شد
3) ابن عباس طرفدار عدم نسخ متعه در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بود
13. ضد و نقیض بودن روایاتی که زمان نسخ حکم ازدواج موقت را به زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله نسبت می دهند، دلیل آن است که:
1) آن روایات جعلی است
2) روایات بر اساس یک حرکت سیاسی جعل شده است
3) موارد 1 و 2
14. یکی از مهم ترین دلایل تلاش گروهی جهت انتساب نسخ حکم ازدواج موقت به زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله کدام است؟
1) نقل قولی که از بعضی از صحابی پیامبر وجود دارد
2) از بین بردن اثرات منفی اقدام خلیه دوم در نسخ حکم ازدواج موقت
3) میزان بودن اقدام خلیفه در نسخ بعضی از احکام
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac