#جلسه_بیست_و_چهارم
#مشتق
#طرح_بحث:
📔درکتاب آیت الله سبحانی(ایده الله)
🖊اتّفقت کلمتهم علی أنّ المشتق حقیقة فی المتلبّس بالمبدأ فی الحال 🔅
🔅و مجاز فیما یتلبّس به فی المستقبل و
♨️ اختلفوا فیما انقضی عنه التلبّس،
⭕️ مثلاً إذا ورد النهی عن التوضؤ بالماء المسخّن بالشمس،
1⃣فتارة یکون الماء موصوفاً بالمبدأ بالفعل و
2⃣ أُخری یکون موصوفاً به فی المستقبل و
3⃣ ثالثة کان موصوفاً به لکنّه زال و برد الماء،♨️محل بحث♨️
🔹 فإطلاق المشتق علی الأوّل حقیقة
🔸و دلیل الکراهة شامل له، ✅
🔹کما أنّ إطلاقه علی الثانی مجاز لا یشمله دلیلها و❌
🔸أمّا الثالث فکونه حقیقة أو مجازاً و بالتالی شمول دلیلها له و عدمه مبنی علی تحدید مفهوم المشتق،🔸
♨️محل بحث♨️
⭕️فلو قلنا بأنّه موضوع للمتلبّس بالمبدأ فی الحال یکون الإطلاق مجازیاً و الدلیل غیر شامل له،
🔴و لو قلنا بأنّه موضوع لما تلبّس به و لو آناً ما فیکون الإطلاق حقیقیاً و الدلیل شاملاً له.
⭕️و المشهور انّه موضوع للمتلبس بالفعل.✅
🎵🎵فایل صوتی در ادامه👇👇👇
#پاسخ_سوال_شما_1🌸
👈باتوجه به اینکه بحث مشتق در نحو و صرف مطرح شده است
آیا بحث مشتق اصولی هست یا نه؟❓
✅پاسخ استاد:
⭕️دو ضابطه مسئله اصولى بودن
1⃣اولاً: بحث از دليليت يكى از ادله فقه باشد كه دليل لفظى مهمترين دليل فقهى است.
2⃣و ثانياً: بحث خاص به يك ماده و لفظ در باب خاصى از ابواب فقه نباشد
🔆مثل كلمه صعيد كه تنها در بحث تيمم وسجود كتاب الصلاة قابل استفاده است
🔅 بلكه بحث عام باشد ودر همه ابواب فقه جاری باشد.
🔰و اين دو شرط در مشتق موجود است
1⃣ زيرا هم بحث از حدود دلالت لفظ مشتق است كه مشتق آيا دلالت بر خصوص متلبس به مبدأ دارد يا بر اعم از آن و منقضى دلالت مى كند
2⃣ و هم اينكه مشتق مخصوص باب خاصى نبوده و در همه ابواب فقهى،
🔆اسماء مشتقه موضوع يا متعلق يا قيد احكام قرار مى گيرد
🔅و بر اساس مدلول آن، احكام و حدود آنها استنباط مى گردد.
⭕️کلاس_مجازی اصول فقه و حقوق کاربردی. 👇👇
🌷@usolefgh
#خلاصه
#مقدمات_علم_اصول
🔅نحوه تلبس مشتقات به مبدا .
1⃣ مبادی صناعی (حرفه ای)
2⃣ مبادی ملکه ای
3⃣ مبادی شانی (بالقوة)
4⃣مبادی فعلی
⭕️کلاس_مجازی اصول فقه و حقوق کاربردی. 👇👇
🌷@usolefegh
#جلسه_بیستم_و_پنجم🌹
#مقدمات_علم_اصول
#مقدمه_دوازدهم
#مشتق
#مبادی_صناعی
1⃣مبادى صناعى از اقسام مبادى #مشتقات بوده و در جاهايى است
که مبدأ مشتق از نوع #صناعت باشد , مانند
⏪ نجارى و نساجى , يعنى ذاتِ متلبس به صنعت نجارى و نساجى .
در مبادى صناعى تا وقتى که شخص مشغول به اين صناعت خاص است , تلبس به مبدأ #حقيقتاً صادق است
🔅 و در صورت ترک آن حرفه و اعراض از آن , تلبس , نيز #زايل مى گردد
لذا و لو نجار خواب باشد
🔅 اما باز اطلاق نجار بر او می شود چون هنوز از این حرفه اش #اعراض نکرده است.
⭕️کلاس_مجازی اصول فقه و حقوق کاربردی.
👇👇
🌷@usolefegh
🎵فایل صوتی👇👇
May 11
#جلسه_بیستم_و_ششم🌹
#مقدمات_علم_اصول
#مقدمه_دوازدهم
#مشتق
#مبادی_ملکه_ای
2⃣مبادى #ملکه اى از اقسام مبادى مشتقات است و در جاهايى است که مبدأ مشتق از نوع ملکات نفسانى باشد ,
🔅مانند ملکه اجتهاد و طبابت، بر خلاف حالات نفسانى که زودگذر مى باشند .
در مبادى ملکه اى تا زمانى که ملکه نفسانى در شخص وجود دارد ,
تلبس آن فعلى است ,
🔅بنابراين , تا وقتى ملکه اجتهاد در شخص وجود دارد , تلبس او به مبدأ اجتهاد بالفعل است
👈و لو اين که در عمل , اجتهادى انجام ندهد .❌
⭕️کلاس_مجازی اصول فقه و حقوق کاربردی. 👇👇
🌷@usolefegh
🎵فایل صوتی 👇👇
#جلسه_بیستم_و_هفتم🌹
#مقدمات_علم_اصول
#مقدمه_دوازدهم
#مشتق
#مبادی_شانی
3⃣مبادى شانی
🔆 در جاهايى است که مبدأ مشتق , به نحو شأنيت و قوه مى باشد.
🔅 مانند " مثمر " , به اين بيان که يک درخت در صورتى مثمر ( ميوه دهنده ) مى باشد که شأنيت و استعداد آن را داشته باشد.
🔅هر چند که بالفعل و در زمان حاضر ميوه اى نداشته باشد ,
🔸بنابراين , به درختى🌴 که در زمستان هيچ گونه برگ و ميوه اى ندارد ,
به اعتبار اين که در بهار و تابستان ميوه خواهد داد و استعداد آن را دارد ,
صدق مثمر #صحيح است و تا زمانى که اين استعداد وجود , دارد تلبس آن به اين مبدأ فعلى است ,
✖️ مگر آن که درخت خشک يا بريده شود.
⭕️کلاس مجازی اصول فقه و حقوق کاربردی.
👇👇
🌷@usolefegh
🎵فایل صوتی 👇👇