اجتهاد تمدنی استاد واسطی.pdf
1.98M
✅💢پاورپوینت اجتهاد تمدنی💢
🔰اثری از: استاد شیخ عبدالحمید واسطی
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
💠﷽💠
#جلسه_صد_و_چهل_و_چهار
#مقصد_سابع
#استصحاب6
💠اقسام حدیث از حیث سند
🔹الف) حدیث مسند
🔻خبر یا حدیث مُسنَد یعنی خبری که دارای سند بوده و در سند آن اسامی همه راویان از زمان معصوم تا زمان مکتوب شدن در کتابهای معتبر و مشهور معلوم باشد. اصالت داشتن کتابهای مشهوری مانند کتب اربعه از جهت تاریخی و کتابشناسی قابل اثبات است.
🔵حدیث مسند اقسامی دارد:
🔸معَنْعَن
حدیث معنعن حدیثی است که بدون ذکر الفاظِ «أخبَرَنی» «حَدَّثَنی» یا «سَمعتُ» در سلسله سند آن، واژه «عَن» تکرار شده باشد،
مانند: «احمد بن ادریس، عن محمد بن حسّان، عن أبی محمد الرازی، عن سیف بن عمیره، عن اسحاق بن عمار، قال: قال ابو عبدالله علیهالسلام...».
🔸عالی و نازل
▪️عالی خبری است که در مقایسه با اخبار دیگر دارای واسطه کمتری باشد، و راوی با واسطههای کمتری حدیث را از معصوم نقل کرده باشد.
▪️نازل، خبری است که برعکس عالی، تعداد راویان و واسطهها بیشتر باشد.
🔸مضْمَر
▪️روایتی است که به جای ذکر نام معصوم در آن از ضمیر استفاده شده است، مثل آنجایی که راوی بگوید: «سألته علیهالسلام...» که نشان میدهد راوی از معصوم روایت کرده، ولی نمیدانیم نام آن معصوم چه بوده است.
🔸معَلَّق
▪️خبری است که در یک جا محدِّث آن را با تمام سند نقل میکند و در جای دیگر همه یا بخشی از ابتدای سند را حذف میکند و در حقیقت سند آن را معلق بر نقل پیشین مینماید.
🔵ب) حدیث مُرسَل
🔻خبر مُرسَل حدیثی است که یا سند ندارد یا در سند آن، نام همه راویان ذکر نشده باشد. اقسام خبر مرسل عبارتند از:
🔹مرفوع
🔺خبری است که نام برخی از راویان ابتدای سند ذکر شده و راوی آخر بدون ذکر نام واسطههای خود تا معصوم، نقل حدیث کند: «رفعه إلی المعصوم».
◽️حدیث مرفوع نزد اهل سنت حدیثی که منتسب به پیامبر اکرم(ص) باشد نه صحابه (حدیث موقوف) یا تابعین (حدیث مقطوع).
🔹موقوف
▫️موقوف دو اصطلاح دارد:
🔻الف: خبری که سلسله سند آن به معصوم برسد ولی نام معصوم برده نشده باشد و معروف باشد که راوی آن خبر از غیر معصوم نقل حدیث نمیکند.
🔺ب: روایتی که سلسله سند آن به صحابی پیامبر(ص) یا مصاحب امام(ع) منتهی شود. روایت موقوف به دلیل اعتبار صحابه در بسیاری از موارد از نگاه اهل سنت حجت است، اما محدثان شیعه روایت موقوف را تنها زمانی که صدور آن از طریق شواهدی از معصوم ثابت شود، معتبر میدانند.
🔹مقطوع
▫️حدیثی را مقطوع گویند که بعض راویان آن ناشناخته باشند یا اتصال اسناد آن به معصوم معلوم نباشد. در اصطلاح اهل سنت حدیث مقطوع به هر حدیثی که بیانگر گفتار یا کردار تابعین باشد، گفته میشود. حدیث مقطوع مانند موقوف به رغم اتصال سند، از نظر محدثان شیعه فاقد حجیت است
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
761.2K
💠﷽💠
#جلسه_صد_و_چهل_و_چهار
#مقصد_سابع
#استصحاب6
#مقدمه
💠اقسام حدیث از حیث سند
🔴الف) حدیث مسند
🔸معَنْعَن
🔸عالی و نازل
🔸مضْمَر
🔸معَلَّق
🔴ب) حدیث مُرسَل
🔹مرفوع
🔹موقوف
🔹مقطوع
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
💠﷽💠
#جلسه_صد_و_چهل_و_پنج
#مقصد_سابع
#استصحاب7
💠ادله متاخرین
🔸متاخرین برای اثبات حجیت استصحاب ,
✔️فقط به اخبار و روایات استدلال کرده اند.
1⃣صحیحه اول زراره :
🌺عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قُلْتُ لَهُ الرَّجُلُ يَنَامُ وَ هُوَ عَلَى وُضُوءٍ أَ تُوجِبُ الْخَفْقَةُ وَ الْخَفْقَتَانِ عَلَيْهِ الْوُضُوءَ
👈 فَقَالَ يَا زُرَارَةُ قَدْ تَنَامُ الْعَيْنُ وَ لَا يَنَامُ الْقَلْبُ وَ الْأُذُنُ فَإِذَا نَامَتِ الْعَيْنُ وَ الْأُذُنُ وَ الْقَلْبُ فَقَدْ وَجَبَ الْوُضُوءُ
👈 قُلْتُ فَإِنْ حُرِّكَ إِلَى جَنْبِهِ شَيْءٌ وَ لَمْ يَعْلَمْ بِهِ قَالَ لَا حَتَّى يَسْتَيْقِنَ أَنَّهُ قَدْ نَامَ حَتَّى يَجِيءَ مِنْ ذَلِكَ أَمْرٌ بَيِّنٌ
وَ إِلَّا فَإِنَّهُ عَلَى يَقِينٍ مِنْ وُضُوئِهِ وَ
👌لَا يَنْقُضُ الْيَقِينَ أَبَداً بِالشَّكِّ وَ لَكِنْ يَنْقُضُهُ بِيَقِينٍ آخَرَ
➰وجه دلالت : این روایت اگر چه استصحاب در وضوء را بیان می کند
☑️ اما عبارت وَ لَا يَنْقُضُ الْيَقِينَ أَبَداً بِالشَّكِّ و لام جنسی که بر سر (الیقین) آمده حاکی از عمومیت استصحاب دارد وضوء و غیر وضوء.
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
763.2K
💠﷽💠
#جلسه_صد_و_چهل_و_پنج
#مقصد_سابع
#استصحاب7
💠ادله متاخرین
#روایات
1⃣صحیحه اول زراره :
👌لَا يَنْقُضُ الْيَقِينَ أَبَداً بِالشَّكِّ وَ لَكِنْ يَنْقُضُهُ بیقین اخر
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠﷽💠
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ الْهَادِيَ الْمُهْتَدِيَ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ .
💐ولادت با سعادت امام حسن عسکری (علیه السلام) مبارک باد💐
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠﷽💠
#شناخت_امام
#تماشایی
اَللّهُمَ عَجِّللِوَلیِّڪَ الفَرَج..
دوبارهنور پساز نور سر زد ای دنیا
بخند ،بعد علی باز هم حسن ،آمد
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
💠﷽💠
#جلسه_صد_و_چهل_و_شش
#مقصد_سابع
#استصحاب8
💠ادله متاخرین
2- صحیحه دوم زراره :
🔹عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قُلْتُ أَصَابَ ثَوْبِي دَمُ رُعَافٍ أَوْ غَيْرُهُ أَوْ شَيْءٌ مِنْ مَنِيٍّ فَعَلَّمْتُ أَثَرَهُ إِلَى أَنْ أُصِيبَ لَهُ مِنَ الْمَاءِ فَأَصَبْتُ وَ حَضَرَتِ الصَّلَاةُ وَ نَسِيتُ أَنَّ بِثَوْبِي شَيْئاً وَ صَلَّيْتُ ثُمَّ إِنِّي ذَكَرْتُ بَعْدَ ذَلِكَ قَالَ تُعِيدُ الصَّلَاةَ وَ تَغْسِلُهُ قُلْتُ فَإِنِّي لَمْ أَكُنْ رَأَيْتُ مَوْضِعَهُ وَ عَلِمْتُ أَنَّهُ قَدْ أَصَابَهُ فَطَلَبْتُهُ فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَيْهِ فَلَمَّا صَلَّيْتُ وَجَدْتُهُ قَالَ تَغْسِلُهُ وَ تُعِيدُ قُلْتُ فَإِنْ ظَنَنْتُ أَنَّهُ قَدْ أَصَابَهُ وَ لَمْ أَتَيَقَّنْ ذَلِكَ فَنَظَرْتُ فَلَمْ أَرَ شَيْئاً ثُمَّ صَلَّيْتُ فَرَأَيْتُ فِيهِ قَالَ تَغْسِلُهُ وَ لَا تُعِيدُ الصَّلَاةَ قُلْتُ لِمَ ذَلِكَ قَالَ
👈لِأَنَّكَ كُنْتَ عَلَى يَقِينٍ مِنْ طَهَارَتِكَ ثُمَّ شَكَكْتَ فَلَيْسَ يَنْبَغِي لَكَ أَنْ تَنْقُضَ الْيَقِينَ بِالشَّكِّ أَبَدا
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
778.6K
💠﷽💠
#جلسه_صد_و_چهل_و_شش
#مقصد_سابع
#استصحاب8
💠ادله متاخرین
2- صحیحه دوم زراره :
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
💠﷽💠
#جلسه_صد_و_چهل_و_شش
#مقصد_سابع
#استصحاب8
🔰بخش دوم
💠ادله متاخرین
✅وجه دلالت
🔸در ذهن راوی این بوده که وقتی در اثناء نماز , خون به لباسش دیده و ظن به وجود ان قبل از نماز داشته نمازش درست نیست اما امام می فرماید : در این فرض که علم سابق به نجاست قبل از نماز نداشتی - بخلاف دو فرض قبلش- نمازت درست است چون مجوز شرعی داشته ای و هو عدم نقض اليقين بالطهارة بالشک في النجاسة .
🔹پس استصحاب فقط صغرای قیاس ما را احراز می کند و ان طهارت ثوب است و کبرای ما این است که نماز در لباس طاهر درست است .
🔸3- حَدِيثِ الْأَرْبَعِمِائَةِ
🔸عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ مَنْ كَانَ عَلَى يَقِينٍ فَشَكَّ فَلْيَمْضِ عَلَى يَقِينِهِ فَإِنَّ الشَّكَّ لَا يَنْقُضُ الْيَقِين
👌نکته : این روایت هم بر قاعده یقین قابل استدلال است هم استصحاب اما به دو دلیل بر استصحاب , اظهر است :
◽️1- روایات قبلی قرینه منفصله برای این روایتند.
◽️2- تعلیل در این روایت تعلیل به امر ارتکازی است که فقط در استصحاب وجود دارد زیرا یقین در قاعده یقین , فعلیت ندارد.
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯