eitaa logo
کلاس اصول فقه و حقوق
2هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
56 فایل
🧊آشنایی با 📍 اندیشه های اصولی شهید صدر(ره) 📍تاریخ علم اصول 📍خلاصه علم اصول 📌قواعد حقوقی 🧊ویژگی تدریس 🕰️ زمان کوتاه ✅بیانی ساده ✍️همراه با مثال حقوقی 👤 مدّرس : استاد رحمانی 👇 👇 ⭐ @Rahmani_m_hm ⭐ 🥷 تبادلات👇👇 ⭐ @Najmezandi
مشاهده در ایتا
دانلود
761.2K
💠﷽💠 💠اقسام حدیث از حیث سند 🔴الف) حدیث مسند 🔸معَنْعَن 🔸عالی و نازل 🔸مضْمَر 🔸معَلَّق 🔴ب) حدیث مُرسَل 🔹مرفوع 🔹موقوف 🔹مقطوع 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 💠ادله متاخرین 🔸متاخرین برای اثبات حجیت استصحاب , ✔️فقط به اخبار و روایات استدلال کرده اند. 1⃣صحیحه اول زراره : 🌺عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قُلْتُ لَهُ الرَّجُلُ يَنَامُ وَ هُوَ عَلَى وُضُوءٍ أَ تُوجِبُ الْخَفْقَةُ وَ الْخَفْقَتَانِ عَلَيْهِ الْوُضُوءَ 👈 فَقَالَ يَا زُرَارَةُ قَدْ تَنَامُ الْعَيْنُ وَ لَا يَنَامُ الْقَلْبُ وَ الْأُذُنُ فَإِذَا نَامَتِ الْعَيْنُ وَ الْأُذُنُ وَ الْقَلْبُ فَقَدْ وَجَبَ الْوُضُوءُ 👈 قُلْتُ فَإِنْ حُرِّكَ إِلَى جَنْبِهِ شَيْ‏ءٌ وَ لَمْ يَعْلَمْ بِهِ قَالَ لَا حَتَّى يَسْتَيْقِنَ أَنَّهُ قَدْ نَامَ حَتَّى يَجِي‏ءَ مِنْ ذَلِكَ أَمْرٌ بَيِّنٌ وَ إِلَّا فَإِنَّهُ عَلَى يَقِينٍ مِنْ وُضُوئِهِ وَ 👌لَا يَنْقُضُ الْيَقِينَ أَبَداً بِالشَّكِّ وَ لَكِنْ يَنْقُضُهُ بِيَقِينٍ آخَرَ ➰وجه دلالت : این روایت اگر چه استصحاب در وضوء را بیان می کند ☑️ اما عبارت وَ لَا يَنْقُضُ الْيَقِينَ أَبَداً بِالشَّكِّ و لام جنسی که بر سر (الیقین) آمده حاکی از عمومیت استصحاب دارد وضوء و غیر وضوء. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
763.2K
💠﷽💠 💠ادله متاخرین 1⃣صحیحه اول زراره : 👌لَا يَنْقُضُ الْيَقِينَ أَبَداً بِالشَّكِّ وَ لَكِنْ يَنْقُضُهُ بیقین اخر 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠﷽💠 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ الْهَادِيَ الْمُهْتَدِيَ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ . 💐ولادت با سعادت امام حسن عسکری (علیه السلام) مبارک باد💐 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠﷽💠 اَللّهُمَ عَجِّل‌لِوَلیِّڪَ الفَرَج.. دوباره‌نور‌ پس‌از‌ نور‌ سر‌ زد‌ ای‌ دنیا بخند‌ ،بعد‌ علی‌ باز‌ هم‌ حسن‌ ،آمد 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 💠ادله متاخرین 2- صحیحه دوم زراره : 🔹عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قُلْتُ أَصَابَ ثَوْبِي دَمُ رُعَافٍ أَوْ غَيْرُهُ أَوْ شَيْ‏ءٌ مِنْ مَنِيٍّ فَعَلَّمْتُ أَثَرَهُ إِلَى أَنْ أُصِيبَ لَهُ مِنَ الْمَاءِ فَأَصَبْتُ وَ حَضَرَتِ الصَّلَاةُ وَ نَسِيتُ أَنَّ بِثَوْبِي شَيْئاً وَ صَلَّيْتُ ثُمَّ إِنِّي ذَكَرْتُ بَعْدَ ذَلِكَ قَالَ تُعِيدُ الصَّلَاةَ وَ تَغْسِلُهُ قُلْتُ فَإِنِّي لَمْ أَكُنْ رَأَيْتُ مَوْضِعَهُ وَ عَلِمْتُ أَنَّهُ قَدْ أَصَابَهُ فَطَلَبْتُهُ فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَيْهِ فَلَمَّا صَلَّيْتُ وَجَدْتُهُ قَالَ تَغْسِلُهُ وَ تُعِيدُ قُلْتُ فَإِنْ ظَنَنْتُ أَنَّهُ قَدْ أَصَابَهُ وَ لَمْ أَتَيَقَّنْ ذَلِكَ فَنَظَرْتُ فَلَمْ أَرَ شَيْئاً ثُمَّ صَلَّيْتُ فَرَأَيْتُ فِيهِ قَالَ تَغْسِلُهُ وَ لَا تُعِيدُ الصَّلَاةَ قُلْتُ لِمَ ذَلِكَ قَالَ 👈لِأَنَّكَ كُنْتَ عَلَى يَقِينٍ مِنْ طَهَارَتِكَ ثُمَّ شَكَكْتَ فَلَيْسَ يَنْبَغِي لَكَ أَنْ تَنْقُضَ الْيَقِينَ بِالشَّكِّ أَبَدا 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
778.6K
💠﷽💠 💠ادله متاخرین 2- صحیحه دوم زراره : 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 🔰بخش دوم 💠ادله متاخرین ✅وجه دلالت 🔸در ذهن راوی این بوده که وقتی در اثناء نماز , خون به لباسش دیده و ظن به وجود ان قبل از نماز داشته نمازش درست نیست اما امام می فرماید : در این فرض که علم سابق به نجاست قبل از نماز نداشتی - بخلاف دو فرض قبلش- نمازت درست است چون مجوز شرعی داشته ای و هو عدم نقض اليقين بالطهارة بالشک في النجاسة . 🔹پس استصحاب فقط صغرای قیاس ما را احراز می کند و ان طهارت ثوب است و کبرای ما این است که نماز در لباس طاهر درست است . 🔸3- حَدِيثِ الْأَرْبَعِمِائَةِ 🔸عَنْ عَلِيٍّ ع‏ قَالَ مَنْ كَانَ عَلَى يَقِينٍ فَشَكَّ فَلْيَمْضِ عَلَى يَقِينِهِ فَإِنَّ الشَّكَّ لَا يَنْقُضُ الْيَقِين‏ 👌نکته : این روایت هم بر قاعده یقین قابل استدلال است هم استصحاب اما به دو دلیل بر استصحاب , اظهر است : ◽️1- روایات قبلی قرینه منفصله برای این روایتند. ◽️2- تعلیل در این روایت تعلیل به امر ارتکازی است که فقط در استصحاب وجود دارد زیرا یقین در قاعده یقین , فعلیت ندارد. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
877.6K
💠﷽💠 🔰بخش دوم ▪️وجه دلالت ▪️۳-حدیث اربعه مئه 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯