eitaa logo
کلاس اصول فقه و حقوق
2هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
56 فایل
🧊آشنایی با 📍 اندیشه های اصولی شهید صدر(ره) 📍تاریخ علم اصول 📍خلاصه علم اصول 📌قواعد حقوقی 🧊ویژگی تدریس 🕰️ زمان کوتاه ✅بیانی ساده ✍️همراه با مثال حقوقی 👤 مدّرس : استاد رحمانی 👇 👇 ⭐ @Rahmani_m_hm ⭐ 🥷 تبادلات👇👇 ⭐ @Najmezandi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
778.6K
💠﷽💠 💠ادله متاخرین 2- صحیحه دوم زراره : 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 🔰بخش دوم 💠ادله متاخرین ✅وجه دلالت 🔸در ذهن راوی این بوده که وقتی در اثناء نماز , خون به لباسش دیده و ظن به وجود ان قبل از نماز داشته نمازش درست نیست اما امام می فرماید : در این فرض که علم سابق به نجاست قبل از نماز نداشتی - بخلاف دو فرض قبلش- نمازت درست است چون مجوز شرعی داشته ای و هو عدم نقض اليقين بالطهارة بالشک في النجاسة . 🔹پس استصحاب فقط صغرای قیاس ما را احراز می کند و ان طهارت ثوب است و کبرای ما این است که نماز در لباس طاهر درست است . 🔸3- حَدِيثِ الْأَرْبَعِمِائَةِ 🔸عَنْ عَلِيٍّ ع‏ قَالَ مَنْ كَانَ عَلَى يَقِينٍ فَشَكَّ فَلْيَمْضِ عَلَى يَقِينِهِ فَإِنَّ الشَّكَّ لَا يَنْقُضُ الْيَقِين‏ 👌نکته : این روایت هم بر قاعده یقین قابل استدلال است هم استصحاب اما به دو دلیل بر استصحاب , اظهر است : ◽️1- روایات قبلی قرینه منفصله برای این روایتند. ◽️2- تعلیل در این روایت تعلیل به امر ارتکازی است که فقط در استصحاب وجود دارد زیرا یقین در قاعده یقین , فعلیت ندارد. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
877.6K
💠﷽💠 🔰بخش دوم ▪️وجه دلالت ▪️۳-حدیث اربعه مئه 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 💠تنبیه اول: فعلیت شک 🔹فعليت شک از ارکان استصحاب است به اين معنا که مکلف کاملاً به وضع خويش ملتفت بوده و آگاه باشد که يقين سابق و شک لاحق نسبت به چيزى دارد لذا شک تقدیری نمی تواند مجرای استصحاب باشد . 🔹شک تقديرى در برابر شک فعلى قرار دارد و آن شکى است فرضى ،که به سبب غفلت مکلف واقعا وجود پيدا نکرده است يعنى در فرض توجه و التفات مکلف , نسبت به موضوع حتما براى او شک به وجود مى آمد. 🔹بعبارت واضحتر شک به موضوع هنگامى در مکلف پديد مى آيد که بدان توجه و التفات داشته باشد; ولى چنان چه مکلف از موضوع غافل بوده و توجهى به آن نداشته باشد , نمى توان گفت به آن شک دارد ; البته براى غافل مى توان شک تقديرى , تصور کرد , به اين گونه که , همان غافل, اگر به موضوع التفات مى داشت , برايش شک پديد مى آمد. 🔴براى مثال, شخصى اول صبح مى داند محدث است , سپس حالت غفلت برايش رخ مى دهد و توجهى به حدث و طهارت برايش پيدا نمى شود و با همان حال , نماز ظهر را مى خواند. بعد از نماز, شک مى کند آيا بعد از حدثى که اول صبح پيش آمد , طهارت و وضو گرفت يا نه ؟ در اين که چنين شخصى براى نمازهاى بعد بايد در پى طهارت باشد, شکى نيست , اما درباره نمازى که خوانده است آيا مى توان استصحاب حدث جارى کرد و حکم به بطلان آن نمود يا خير ؟ 🖋جواب اين است که وى هنگام خواندن نماز ظهر , غافل بوده و توجهى به موضوع نداشت , پس شکى هم براى وى نبود و چون شکى در کار نبود , نمى توانست استصحاب حدث صبح کند و هنگام ورود به نماز, استصحاب حدث در ميان نبوده است پس نمى توان حکم به بطلان نماز کرد بلکه در اين فرض, طبق قاعده فراغ, نمازى که خوانده صحيح است . 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
715.6K
💠﷽💠 💠تنبیه اول: فعلیت شک 🔸قاعده فراق جاری می شود 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
35307.pdf
4.3M
💠﷽💠 📚الاستصحاب 📝نویسنده:حضرت امام خمینی (ره) 🔸مبحث الاستصحاب از مباحث کاربردی اصول عملیه علم اصول فقه است. 🔹شیوه حضرت امام خمینی (ره) در این رساله به صورت تحلیلی- نقدی است. ▪️ این اثر در سال ۱۳۸۱ ه . ش . از سوى مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) به چاپ رسیده است. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 🏴فاطمة المعصومه(سلام الله علیها) اشفعی لنا فی الجنة فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ ▪️فرا رسیدن رحلت جانسوز بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) تسلیت باد.🖤 ⬇️⬇️ http://goo.gl/MsbiWu 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠﷽💠 استصحاب کلى, 🔸استصحابى است که مستصحب (متيقن سابق)آن, کلى است 🔹 به ديگر بيان , هر گاه وجود کلى در ضمن فردى از افرادش يقينى باشد, آن گاه, در بقاى آن کلى شک شود و سپس تعبدا حکم به بقاى آن گردد, در اين صورت , آن را استصحاب کلى مى گويند; 🔸 براى مثال, يقين داريم حيوانى در ضمن يک فرد خاص تحقق يافته است , اما مشخص نيست که اين حيوان پشه بود ـ که عمرش از سه روز تجاوز نمى کند ـ يا فيل مى باشد ـ که عمرش طولانى است ـ, در اين صورت , اگر بعد از سه روز در بقاى حيوان شک شود, اين شک ناشى از شک در تعيين نوع حيوان است که در مثال ما مردد بين فيل و پشه است . 🔰کلی قسم اول 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯