eitaa logo
کلاس اصول فقه و حقوق
2هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
56 فایل
🧊آشنایی با 📍 اندیشه های اصولی شهید صدر(ره) 📍تاریخ علم اصول 📍خلاصه علم اصول 📌قواعد حقوقی 🧊ویژگی تدریس 🕰️ زمان کوتاه ✅بیانی ساده ✍️همراه با مثال حقوقی 👤 مدّرس : استاد رحمانی 👇 👇 ⭐ @Rahmani_m_hm ⭐ 🥷 تبادلات👇👇 ⭐ @Najmezandi
مشاهده در ایتا
دانلود
877.6K
💠﷽💠 🔰بخش دوم ▪️وجه دلالت ▪️۳-حدیث اربعه مئه 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 💠تنبیه اول: فعلیت شک 🔹فعليت شک از ارکان استصحاب است به اين معنا که مکلف کاملاً به وضع خويش ملتفت بوده و آگاه باشد که يقين سابق و شک لاحق نسبت به چيزى دارد لذا شک تقدیری نمی تواند مجرای استصحاب باشد . 🔹شک تقديرى در برابر شک فعلى قرار دارد و آن شکى است فرضى ،که به سبب غفلت مکلف واقعا وجود پيدا نکرده است يعنى در فرض توجه و التفات مکلف , نسبت به موضوع حتما براى او شک به وجود مى آمد. 🔹بعبارت واضحتر شک به موضوع هنگامى در مکلف پديد مى آيد که بدان توجه و التفات داشته باشد; ولى چنان چه مکلف از موضوع غافل بوده و توجهى به آن نداشته باشد , نمى توان گفت به آن شک دارد ; البته براى غافل مى توان شک تقديرى , تصور کرد , به اين گونه که , همان غافل, اگر به موضوع التفات مى داشت , برايش شک پديد مى آمد. 🔴براى مثال, شخصى اول صبح مى داند محدث است , سپس حالت غفلت برايش رخ مى دهد و توجهى به حدث و طهارت برايش پيدا نمى شود و با همان حال , نماز ظهر را مى خواند. بعد از نماز, شک مى کند آيا بعد از حدثى که اول صبح پيش آمد , طهارت و وضو گرفت يا نه ؟ در اين که چنين شخصى براى نمازهاى بعد بايد در پى طهارت باشد, شکى نيست , اما درباره نمازى که خوانده است آيا مى توان استصحاب حدث جارى کرد و حکم به بطلان آن نمود يا خير ؟ 🖋جواب اين است که وى هنگام خواندن نماز ظهر , غافل بوده و توجهى به موضوع نداشت , پس شکى هم براى وى نبود و چون شکى در کار نبود , نمى توانست استصحاب حدث صبح کند و هنگام ورود به نماز, استصحاب حدث در ميان نبوده است پس نمى توان حکم به بطلان نماز کرد بلکه در اين فرض, طبق قاعده فراغ, نمازى که خوانده صحيح است . 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
715.6K
💠﷽💠 💠تنبیه اول: فعلیت شک 🔸قاعده فراق جاری می شود 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
35307.pdf
4.3M
💠﷽💠 📚الاستصحاب 📝نویسنده:حضرت امام خمینی (ره) 🔸مبحث الاستصحاب از مباحث کاربردی اصول عملیه علم اصول فقه است. 🔹شیوه حضرت امام خمینی (ره) در این رساله به صورت تحلیلی- نقدی است. ▪️ این اثر در سال ۱۳۸۱ ه . ش . از سوى مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) به چاپ رسیده است. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 🏴فاطمة المعصومه(سلام الله علیها) اشفعی لنا فی الجنة فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ ▪️فرا رسیدن رحلت جانسوز بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) تسلیت باد.🖤 ⬇️⬇️ http://goo.gl/MsbiWu 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠﷽💠 استصحاب کلى, 🔸استصحابى است که مستصحب (متيقن سابق)آن, کلى است 🔹 به ديگر بيان , هر گاه وجود کلى در ضمن فردى از افرادش يقينى باشد, آن گاه, در بقاى آن کلى شک شود و سپس تعبدا حکم به بقاى آن گردد, در اين صورت , آن را استصحاب کلى مى گويند; 🔸 براى مثال, يقين داريم حيوانى در ضمن يک فرد خاص تحقق يافته است , اما مشخص نيست که اين حيوان پشه بود ـ که عمرش از سه روز تجاوز نمى کند ـ يا فيل مى باشد ـ که عمرش طولانى است ـ, در اين صورت , اگر بعد از سه روز در بقاى حيوان شک شود, اين شک ناشى از شک در تعيين نوع حيوان است که در مثال ما مردد بين فيل و پشه است . 🔰کلی قسم اول 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.41M
💠﷽💠 🔰کلی قسم اول 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
20120327181150-3050-114.pdf
478.7K
💠﷽💠 📒حکم شناسی دراندیشه اصولی امام خمینی(ره) 📌چکیده : حکم شناسی مجموعه ای از مباحث اصولی در زمینه ی تعریف حکم شرعی، مبادی، اقسام ومراتب آن ونیز ارتباط حکم وموضوع ومنطق وارتباط منطقی میان اقسام احکام شرعی وبرخی قواعد زیر بنایی مثل قاعده اشتراک وقاعده ی عدم خلو واقعه از حکم است. امام خمینی در این مباحث دیدگاه خاصی دارند که زمینه ساز نظریه اصولی ایشان درباره ی عدم انحلال خطابات قانونی بوده است . هرچند خود این نظریه در زمره مباحث حکم شناسی محسوب می‌شود. 📝نویسنده: رضااسلامی 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 🔸استصحاب کلى قسم دوم به استصحابى گفته مى شود که مستصحب آن کلى باشد, 🔹اما شک در بقاى کلى; ناشى از اين است که از ابتدا, ترديد وجود دارد که, آيا کلى در ضمن اين فرد به وجود آمده, تا الان هم قطع به بقاى آن باشد يا در ضمن فرد ديگر به وجود آمده تا الآن قطع به عدم بقاى آن(ارتفاع)باشد. 🔸براى مثال, يقين داريم که " کلى حيوان " در خانه به وجود آمده; ولى شک داريم آيا آن کلى در ضمن گنجشک است که حدود يک سال عمر مى کند و يا در ضمن فيل است که بيش از چهل يا پنجاه سال عمر مى کند. حال پس از گذشت يک سال شک مى کنيم که آيا کلى حيوان در خانه وجود دارد يا خير ؟ و منشأ شک نيز اين است که از اول مردد بوديم کلى در ضمن کدام فرد به وجود آمده است . 🔹اگر در ضمن فرد قصير العمر (فردى که عمر کوتاه دارد) به وجود آمده باشد, پس هم اکنون مقطوع الارتفاع است و اگر در ضمن فرد طويل العمر(فردى که عمر طولانى دارد)محقق شده باشد, هم اکنون مقطوع البقاء است . 🖋و مثاله من الامور الشرعية ما اذا کان متطهرا و خرج بلل مردد بين البول و المني، فعندئذ حصل له علم تفصيلي بالحدث الکلي ثم اذا توضا بعده فلو کان البلل بولا ارتفع الحدث الاصغر قطعا، و لو کان منيا فهو باق، و عندئذ لايقطع بارتفاع الحدث الجامع لاحتمال کون الحادث هو المني. ✅در اين قسم فقط " استصحاب کلى " جارى است و " استصحاب فرد " جارى نمى شود; چون در کلى, ارکان استصحاب (يقين سابق و شک لاحق) موجود است ; ولى در فرد, بعضى از ارکان استصحاب (يقين سابق)وجود ندارد, چون هيچ يک از دو فرد, متيقن نيستند. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯